Рішення
від 19.01.2024 по справі 500/5978/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5978/23

19 січня 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Мірінович У.А.

за участю:

секретаря судового засідання Потихач В.В.

представника відповідача Вандяк Н.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чортківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду, через представника адвоката Сідорова В.М., надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Чортківської міської ради, у якій позивач просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29 березня про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території м. Чорткова;

- зобов`язати виконавчий комітет Чортківської міської ради взяти на квартирний облік ОСОБА_1 (склад сім`ї - 2 особи).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 07 січня 2023 року позивач вперше звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою про взяття на квартирний облік. На засіданні житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради 30.01.2023 вирішено запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову позивачу у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області. Рішенням виконавчого комітету Чортківської міської ради №25 від 07 лютого 2023 року гр. ОСОБА_1 відмовлено у взятті на квартирний облік.

Позивач повторно звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою від 30.01.2023 про взяття на квартирний облік. На засіданні житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради 21 лютого 2023 року вирішено запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову позивачу у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області. Рішенням виконавчого комітету Чортківської міської ради №43 від 24 лютого 2023 року ОСОБА_1 було відмовлено у взятті на квартирний облік.

Надалі, 02.03.2023, позивач втретє звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою про взяття на квартирний облік, до якої додав докази на підтвердження проходження військової служби на посаді офіцерського складу, докази не перебування на квартирному обліку в Управління СБУ в Тернопільській області, а також докази реєстрації позивача та його неповнолітнього сина у місті Чортків. За результатами розгляду на засіданні громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради, третьої заяви позивача та доданих до неї матеріалів перевірки житлових умов, комісією винесено чергову пропозицію виконавчому комітетові Чортківської міської ради про відмову у взятті на квартирний облік, з огляду на що, рішенням виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29.03.2023 відмовлено у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова).

Позивач вважає, що таке рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради порушує його законні права та інтереси, оскільки ані позивач, ані члени його сім`ї, не мають нерухомого майна та є такими, що потребують поліпшення житлових умов. Вказує, що через специфіку посадових обов`язків, наразі він дислокується та території м. Кременець, однак, на вихідних проживає у м. Чортків, оскільки орендує там кімнату у житловому приміщенні, та вважає, що відповідно до вимог Житлового кодексу Української PCP, Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а також Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень, затвердженими постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради №470 від 11.12.1984, - він є громадянином та військовослужбовцем, який потребує поліпшення житлових умов, в тому числі шляхом взяття його на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця.

Ухвалою суду від 19.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

05.10.2023, на адресу суду надійшов відзивна на позовну заяву, у якому Чортківська міська рада Тернопільської області заперечила проти задоволення позовних вимог та вказала, що вона не є належним відповідачем за заявленими вимогами, оскільки оскаржене рішення прийнято Виконавчим комітетом Чортківської міської ради, який має статус окремої юридичної особи та не є припиненою (арк. справи 42-53).

11.10.2023, на адресу суду представником позивача подано відповідь на відзив, у якому, окрім іншого, стороною позивача заявлено клопотання здійснити заміну первісного відповідача - Чортківську міську раду (код ЄДРПОУ 24636045, адреса місцязнаходження: 48500, вул. Тараса Шевченка, 21, м. Чортків Тернопільська область) на належного відповідача - Виконавчий комітет Чортківської міської ради (код ЄДРПОУ 42922955, адреса місцязнаходження 48501, вул. Тараса Шевченка, буд. 21, м. Чортків Тернопільська область) (арк. справи 58-63).

Ухвалою від 30.11.2023, суд замінив первісного відповідача у справі Чортківську міську раду (код ЄДРПОУ 24636045, адреса місцезнаходження: 48500, вул. Тараса Шевченка, 21, м. Чортків Тернопільська область) на належного відповідача - Виконавчий комітет Чортківської міської ради (код ЄДРПОУ 42922955, адреса місцезнаходження 48501, вул. Тараса Шевченка, буд. 21, м. Чортків Тернопільська область), встановити відповідачу строк для подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову), зобов`язавши при цьому, подати суду разом із поданням відзиву усі докази, які стали підставою для прийняття оскарженого рішення та призначив судове засідання у справі на 19.12.2023.

18.12.2023, на адресу суду надійшов відзив з додатками на позовну заяву від виконавчого комітету Чортківської міської ради, зі змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі та зазначає, що 29.03.2023 виконавчий комітет Чортківської міської ради розглянувши заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік та додані документи, протокол засідання громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради від 20.03.2023 №6, відповідно до статті 31 Житлового кодексу Української PCP, підпункту 5 пункту 13 та абзацу 1 пункту 15 «Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP», затверджених Постановою Ради Міністрів УРСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11.12.1984 №470, - рішенням №84 відмовив ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території міста Чорткова, що суперечить підпункту 5 пункту 13 та абзацу 1 пункту 15 Постанови №470.

Відповідач зазначає, що громадська комісія з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради при розгляді заяви позивача від 02.03.2023, з`ясувала, що у складі сім`ї які разом із ОСОБА_1 зараховуються на квартирний облік, перебуває малолітній син ОСОБА_2 . Згідно довідки від 06.01.2023 №4-вк, виданої начальником Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, позивач проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу. Начальник Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області полковник ОСОБА_1 у зв`язку із виконанням службових обов`язків територіально дислокується у місті Кременець Тернопільської області (довідка від 30.01.2023 року №24-вк). На квартирному обліку Управління СБУ в Тернопільській області не перебуває, згідно довідки від 02.01.2023 №69/19-42. Комісією також встановлено, що у власності заявника та членів його сім`ї немає житлових приміщень, що підтверджено відповідними інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта.

Водночас, комісією встановлено, що позивач, згідно витягу з реєстру територіальної громади, зареєстрований з 29.04.2016 по АДРЕСА_1 (нежитлове приміщення Управління СБУ в Тернопільській області), син заявника ОСОБА_2 зареєстрований за тією ж адресою. Відповідач вказав, що разом з іншими документами позивач додав до заяви копію договору найму (оренди) житлового приміщення (кімнати у квартирі) від 05.11.2015 укладений на 7 (сім) років, однак, за твердження відповідача, такий договір закінчився 04.11.2022, при цьому вказує що згідно акту перевірки житлових умов від 04.01.2023, складеного депутатом Кременецької міської ради Мельничук Д.М., позивач разом із сином проживає у АДРЕСА_2 в приміщенні Кременецької обласної гуманітарно - педагогічної академії ім. Тараса Шевченка.

З огляду на що, комісією зроблено висновок про те, що оскільки заявник зареєстрований але не проживає на території міста Чорткова комісія, слід запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області, з підстав того, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова.

Окремо відповідач вказав, що до останньої заяви позивача про взяття на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця, яка надіслана позивачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення (№4700303495556) не було долучено договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 на 3 аркушах та Акту прийому-передачі кімнати до договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 на 1 аркуші про що було складено відповідний акт про відсутність вкладень або порушень цілісності, пошкодження конверта (арк. справи 77-87).

В судовому засіданні 19.12.2023, суд за клопотанням представника позивача оголосив перерву у судовому розгляді справи до 02.01.2024, для надання можливості ознайомитись з відзивом на позов та підготувати свої заперечення.

Судове засідання, призначене на 02.01.2024, з урахуванням думки сторони позивача, відкладено судом на 12.01.2024, за клопотанням відповідача про відкладення у зв`язку з неможливість забезпечення участі представника у вказаному судовому засіданні (оголошення повітряної тривоги на всій території України).

В судовому засіданні, призначеному на 12.01.2024, суд задовольнив клопотання представника позивача про допит в якості свідка ОСОБА_3 , яка є власником квартири, яку орендує позивач у АДРЕСА_3 згідно договорів найму житла від 05.11.2015 та від 05.11.2022, та допитав вказану особу в якості свідка. Окрім цього, свідком представлено суду оригінали документів, зокрема договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015 б/н та акту прийому-передачі кімнати до вказаного договору. Також представлено суду примірники актів перевірки житлових умов від 13.02.2023 за адресами: АДРЕСА_3 та АДРЕСА_1 , які було вручено свідку. Вказані документи, з урахуванням думки учасників справи, долучено судом до матеріалів судової справи.

Водночас, зважаючи на те, що представник відповідача заперечувала проти долучення до матеріалів справи акту перевірки житлових умов від 13.02.2023 за адресами: АДРЕСА_3 , позаяк, за її поясненнями, він не враховувався комісією при розгляді останньої заяви позивача про взяття на квартирний облік, суд ухвалою із занесенням до протоколу судового засідання, витребував у відповідача належним чином засвідченні копії всіх матеріалів стосовно трьох звернень позивача із заявами про взяття на квартирний облік, в тому числі і тих, за якими і було складено комісією вказаний акт перевірки житлових умов від 13.02.2023 за адресами: АДРЕСА_3 . У зв`язку з цим суд відклав розгляд справи на 19.01.2024.

12.01.2024, на адресу суду надійшла заява представника позивача про розгляд даної справи за відсутності позивач та його представника. Вказано, що позовні вимоги підтримують у повному обсязі (арк. справи 132-133).

17.01.2024, представником відповідача подано додаткові пояснення у справі (арк. справи 137-139).

18.01.2024, на виконання вимог суду про витребування доказів, представником відповідача подано суду клопотання про долучення доказів до матеріалів судової справи у кількості 21 (двадцять одного) додатка (арк. справи 141-159).

У судове засідання, призначене на 19.01.2024, представник позивача та позивач не з`явились.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечила проти задоволення позовних вимог з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву та наданих додаткових поясненнях в ході судового розгляду справи, просила у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, що підтверджується довідкою Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №4-вк від 06.01.2023 (арк. справи 18).

Згідно довідки Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк від 30.01.2023, начальник Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, полковник ОСОБА_1 , у зв`язку із виконанням службових обов`язків територіально дислокується у міст Кременець Тернопільської області (арк. справи 27).

Згідно Витягу з Реєстру територіальної громади (Чортківська територіальна громада) №2022/001438242 від 23.11.2022, позивач з 29.04.2016 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 (арк. справи 20). Аналогічно, за вказаною адресою зареєстрований і син позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (витяг №2022/001438292, арк. справи 21).

При цьому, судом встановлено, що за адресою місця реєстрації позивача та його сина зареєстровано нежиле приміщення державної форми власності, яке згідно Свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 від 25.06.2009 (арк. справи 24) та Витягу про реєстрації права власності на нерухоме майна (арк. справи 25) належить Управлінню Служби безпеки України в Тернопільській області.

Згідно довідки №69/19-42 від 02.01.2023, позивач на квартирному обліку в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області не перебуває (арк. справи 19).

Як слідує з матеріалів справи, позивач у 2023 році тричі звертався до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявами про взяття на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Служби безпеки України.

Так зокрема, позивачем подано до виконавчого комітету Чортківської міської ради заяву від 07.01.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та проживання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію паспортів всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на облік,

копію свідоцтва про народження дитини,

довідку з місця роботи,

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи,

акт обстеження житлово-побутових умов,

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік (арк. справи 10).

Вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 30.01.2023 о 10:00год за адресою Чортківської міської ради.

Як слідує зі змісту Протоколу засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №3 від 30.01.2023, щодо поданої позивачем 07.01.2023 заяви заслухали заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, голову житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міські ради, який повідомив, що на виконання абзацу другого пункту 19 Постанови Рад Міністрів Української PCP і Української Республіканської Ради Професій Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP» при попередньому розгляді заяви гр. ОСОБА_1 щодо взяття на квартирний облік комісія вирішила перевірити житлові умови зазначеного громадянина за місцем реєстрації а саме: АДРЕСА_1 . За результатами перевірки встановлено, що гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 фактично, з моменту реєстрації, не проживав і не проживає. За зазначеною адресою розташована нежитлова будівля яка належить на праві власності Національній поліції України.

Також заслухали начальника юридичного відділу, члена житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради, яка зазначила, що згідно абзацу 1 пункту 15 Постанови Ради Міністрів Української PCP і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP» на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Також згідно абзацу 1 пункту 18 зазначеної вище постанови заява про взяття на квартирний облік подається відповідно виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, сільському голові (у разі, коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) за місцем проживання громадян (у випадку, передбаченому абзацом четвертим пункту 8 цих Правил, - за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб) та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу, або іншому громадському об`єднанню (організації) за місцем їх роботи.

У зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області (арк. справи 11).

07.02.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №25, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину Засєдку ОСОБА_4 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що особа як звернулася із заявою не проживає за місцем реєстрації - на території міст Чортків (арк. справи 12).

Надалі, позивачем було подано до виконавчого комітету Чортківської міської ради заяву від 30.01.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та пробивання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію паспорта всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію Свідоцтва про народження дитини,

довідку з місця роботи,

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи,

акт обстеження житлово-побутових умов,

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

довідку про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець,

копії Свідоцтва про право власності на нерухоме майно та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік, на 2 аркушах;

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022,

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022 (арк. справи 13).

Вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 21.02.2023 о 10:00год за адресою Чортківської міської ради.

Як слідує зі змісту Протоколу засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №5 від 21.02.2023, щодо поданої позивачем 30.01.2023 заяви заслухали заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, голову житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міські ради, який повідомив, що на виконання абзацу другого пункту 19 Постанови Рад Міністрів Української PCP і Української Республіканської Ради Профессии Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP» при попередньому розгляді повторної заяви гр. ОСОБА_1 щодо взяття на квартирний облік комісія вирішила перевірити житлові умови зазначеного громадянина за місцем реєстрації а саме: АДРЕСА_1 та за місцем винаймання ним житла за адресою: АДРЕСА_3 . За результатами перевірки встановлено, що гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 фактично, з моменту реєстрації, не проживав і не проживає. За зазначеною адресою розташована нежитлова будівля яка належить на праві власності Національній поліції України.

За місцем найму заявником житла, за адресою АДРЕСА_3 під час перевірки заявник відсутній, власниця житла ОСОБА_3 повідомила, що ОСОБА_1 знімає у неї кімнату за вище вказаною адресою. У найманій кімнаті буває близько чотирьох разів на рік, кілька разів бував син ОСОБА_5 .

Також заслухали начальника юридичного відділу, члена житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради, яка зазначила, що згідно абзацу 1 пункту 15 Постанови Ради Міністрів Української PCP і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP» (далі Постанова №470) на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Згідно абзацу 1 пункту 18 зазначеної вище постанови заява про взяття на квартирний облік подається відповідно виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, сільському голові (у разі, коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) за місцем проживання громадян (у випадку, передбаченому абзацом четвертим пункту 8 цих Правил, - за місцем перебування внутрішньо перемішеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб) та адміністрацій підприємства, установи, організації чи органу або іншому громадському об`єднанню (організації) за місцем їх роботи. Також згідно пункту 13 Постанові №470 на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Згідно підпункту 5 пункту 13 потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни які проживають не менше 5 років з договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам н праві приватної власності. ОСОБА_1 не додав до заяви докази проживання на території міста Чортків не менш 5 років.

У зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території міста Чорткова, що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470, члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області (арк. справи 14-15).

24.02.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №43, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину Засєдку ОСОБА_6 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470 (арк. справи 16).

Надалі позивач втретє звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою від 02.03.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та пробивання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію паспорта всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційного коду дитини ( ОСОБА_2 ), який зараховується на квартирний облік;

копію Свідоцтва про народження дитини ( ОСОБА_2 ),

довідку з місця роботи,

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи,

акт обстеження житлово-побутових умов,

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію довідки про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець,

копії Свідоцтва про право власності на нерухоме майно та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік, на 2 аркушах;

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015,

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2015,

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022,

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022,

копію «Будинкова книга для реєстрації громадян, які проживають в будинку АДРЕСА_4 ,

витяг з Постанови від 11.12.1984 №470, із змінами ПКМУ від 23.11.2016 №861, абзац 3 пункту 15 «Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» (арк. справи 17).

Аналогічно попереднім двом заявам позивача, - вказану заяву також винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 20.03.2023 за адресою Чортківської міської ради, результати якої оформлено Протоколом засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №6 від 20.03.2023, та за результатами розгляду якої члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області, з аналогічних підстав, про які було вказано у Протоколі засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №5 від 21.02.2023, щодо поданої позивачем 30.01.2023 заяви.

29.03.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №84, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину Засєдку ОСОБА_6 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470 (арк. справи 33).

Вважаючи рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29.03.2023 протиправним він звернувся із даним позовом в суд.

Позивач вважає, що він, будучи діючим працівником Служби безпеки України (офіцером), без наявності у нього чи членів його сім`ї на праві власності будь-якої житлової нерухомості, маючи зареєстроване місце проживання у м. Чортків, та проживаючи понад 5 років за договором найму (оренди) в квартирі, яка знаходиться у місті Чортків, та належать інші особі на праві приватної власності, - підтвердив наявність у нього підстав для визнання його таким, що потребує поліпшення житлових умов, та як наслідок підтвердив наявність підстав для взяття його на квартирний облік для отримання житлової площі, та включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Служби безпеки України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що статтею 55 Конституцією України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій, чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

При цьому, частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом, органом місцевого самоврядування чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Стаття 31 Житлового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, найменування кодексу згідно Закону України «Про дерадянізацію законодавства України») визначає, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Згідно статті 34 Житлового кодексу України, потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається в порядку, встановлюваному цим Кодексом та іншими актами законодавства України;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають тривалий час за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках.

Громадяни визнаються потребуючими поліпшення житлових умов і з інших підстав, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, беруться на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду та вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, порядок ведення якого визначає Кабінет Міністрів України.

Облік потребуючих поліпшення житлових умов громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також і за місцем проживання (частина перша статті 37 Житлового кодексу України).

Відповідно до статті 38 Житлового кодексу України, порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюється цим Кодексом та законодавством України.

Відповідно до статті 39 Житлового кодексу України громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житлових умов: 1) за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті; 2) за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. Таке рішення затверджується виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.

Аналогічні положення містяться і в Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою ради Міністрів УРСР і Укрпрофради №470 від 11.12.1984 (далі - Правила №470).

Згідно з положеннями статті 19 Закону України «Про службу безпеки України» №2229-ХІІ від 25.03.1992 (далі Закон №2229) - кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби.

Статтею 20 Закону №2229 визначено, умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками - військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

Відповідно до статті 27 Закону №2229 - держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців і працівників Служби Безпеки України.

Військовослужбовці Служби Безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», цього Закону, інших актів законодавства.

Право на пільги зберігається за військовослужбовцями Служби безпеки України, яких звільнено зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років.

З матеріалів справи слідує та не спростовується сторонами позивач проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, та згідно довідки Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк станом на 30.01.2023 був начальником Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, у зв`язку із чим, з підстав виконанням службових обов`язків, територіально дислокувався у міст Кременець Тернопільської області.

Відтак, позивач є військовослужбовцем Служби безпеки України та на нього розповсюджуються соціально-економічні гарантії, у тому числі і щодо права на житло, визначені для військовослужбовців Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Як встановлено судом, з 29.04.2016 зареєстроване місце проживання позивача та його неповнолітнього сина, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 : АДРЕСА_1 .

При цьому, судом встановлено, що за адресою місця реєстрації позивача та його сина зареєстровано нежиле приміщення державної форми власності, яке згідно Свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 від 25.06.2009 (арк. справи 24) та Витягу про реєстрації права власності на нерухоме майна (арк. справи 25) належить Управлінню Служби безпеки України в Тернопільській області.

Водночас, з матеріалів справи слідує, що позивач проживає тривалий час за договором найму (оренди) в квартирі, що належить на праві приватної власності іншій особі.

Так зокрема, 05.11.2015 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_3 (наймодавець) укладено Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі, за умовами якого наймодавець представляє наймачеві й членам його родини (сину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) строком на сім років в користування кімнату загальною площею 16 м.кв. в квартирі, розташованій за адресою: АДРЕСА_3 (арк. справи 115-117).

Сторони узгодили умови найму, взаємні права та обов`язки сторін, а також обумовили можливість пролонгації укладеного договору, а саме: пунктом 5.2. Договору врегульовано, що якщо наймач продовжує володіти та/або користуватись кімнатою після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Також сторони підписали Акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2015, яким зафіксовано факт передачі позивачу у найм кімнати у придатному для проживання стані, а також надання власником ключів від вказаної кімнати та квартири (арк. справи 118).

Надалі, 05.11.2022 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_3 (наймодавець) укладено Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі АДРЕСА_5 (арк. справи 28-29) на аналогічних умовах, визначених сторонами у договорі найму кімнати у квартирі від 05.11.2015, та підписано відповідний Акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2022 (арк. справи 30).

Зважаючи на те, що позивач на квартирному обліку в Управлінні СБУ в Тернопільській області не перебуває, керуючись частиною першою статті 37 Житлового кодексу України, яка передбачає право особи перебувати на квартирному обліку, зокрема, і за місцем проживання, позивач звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою від 07.02.2023 про взяття його на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Служби безпеки України.

Слід зазначити, що згідно статті 51 Житлового кодексу України, жилі приміщення в будинках житлового фонду місцевих рад надаються громадянам виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті з депутатів місцевих рад, представників громадських об`єднань, трудових колективів.

Відповідно пункту 2 Постанови ради Міністрів Української РСР від 11 грудня 1984 року №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» жилі приміщення надаються громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

При цьому, пунктом 3 Правил №470, квартирний облік, установлення черговості на одержання жилої площі, а також її розподіл здійснюються під громадським контролем і з додержанням гласності.

Рішення виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів з питань квартирного обліку і надання жилих приміщень приймаються за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті у складі голови або заступника голови виконавчого комітету (голова комісії), представника профспілкового органу (заступник голови комісії), депутатів Ради, представників громадських організацій, трудових колективів. Склад комісії затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради. З питань, що розглядаються, комісія підготовляє пропозиції і вносить їх на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради.

Пунктом 19 Правил №470 встановлено попередній розгляд заяв про взяття на квартирний облік у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів провадиться громадською комісією з житлових питань при виконавчому комітеті, а на підприємстві, в установі, організації - комісією по житлово-побутовій роботі профспілкового комітету.

Вказані комісії перевіряють житлові умови громадян і про результати перевірки складають акт.

Заяви і матеріали перевірки житлових мов громадян розглядаються на засіданні відповідної комісії, яка вносить свої пропозиції виконавчому комітетові місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілковому комітетові.

На засідання комісії при необхідності запрошується заявник.

Пунктом 20 Правил №470 передбачено, що громадяни беруться на квартирний облік:

за місцем проживання - рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної у місті, селищної, сільської Ради народних депутатів;

за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. При цьому беруться до уваги рекомендації трудового колективу.

Рішення щодо взяття на квартирний облік повинно бути винесене у місячний строк з дня подання громадянином необхідних документів.

Якщо на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілкового комітету буде внесено пропозицію про відмову у взятті на облік, на засідання вказаних органів запрошується заявник.

Матеріалами справи підтверджено, що при виконавчому комітеті Чортківської міської ради утворено житлову комісію, оновлений склад якої (на момент виникнення спірних правовідносин) затверджено рішенням виконавчого комітету №90 від 12.04.2022 (https://www.chortkivmr.gov.ua/dokymentu/ofitsijni-dokumenty-miskoyi-rady/rishennya-vykonavchogo-komitetu/2022-rik/rishennya-vykonavchogo-komitetu-za-12-04-2022/).

На виконання вимог статті 51 Житлового кодексу України, а також вимог пункту 19 Правил №470, житловою комісією при виконавчому комітеті Чортківської міської ради здійснено попередній розгляд заяви позивача від 07.01.2023 та доданих до неї документів про взяття на квартирний облік у виконавчому комітеті.

Слід зазначити, що порядок розгляду таких заяв врегульовано також приписами Правил №470, яким передбачено, що згідно пункту 13 яких встановлено, що на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам. Перелік випадків, коли жилі будинки (жилі приміщення) вважаються такими, що не відповідають санітарним і технічним вимогам, визначається Міністерством житлово-комунального господарства УРСР, Міністерством охорони здоров`я УРСР і Держбудом УРСР;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується Міністерством охорони здоров`я УРСР за погодженням з Українською республіканською радою професійних спілок. Порядок видачі медичних висновків зазначеним хворим встановлюється Міністерством охорони здоров`я УРСР;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках;

7) які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім`ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);

8) внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 та осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 10-14 частини другої статті 7, та членів їх сімей, а також членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, визначених абзацами першим та четвертим пункту 1 статті 10, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, визначених у статті 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Судом встановлено, що умови за яких особи, які є потребуючими поліпшення житлових умов, визначені пунктом 15 Правил №470.

Так, пунктом 15 Правил №470 передбачено, що на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Зазначені вимоги не поширюються на внутрішньо переміщених осіб, визначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік. При визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і мають реєстрацію місця проживання у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя, неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків, а також осіб, зазначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил).

Громадяни, які користуються правом першочергового і позачергового одержання жилих приміщень, беруться на квартирний облік при наявності передбачених Правилами підстав, незалежно від тривалості проживання у даному населеному пункті.

В підтвердження наявності умов, передбачених пунктом 15 Правил №470, позивачем до заяви долучено: витяг довідку про місце реєстрації та проживання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік, копію паспортів всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік, копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на облік, копію свідоцтва про народження дитини, довідку з місця роботи, довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи, акт обстеження житлово-побутових умов, витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік.

Житловою комісією при попередньому розгляді вказаної заяви позивача перевірено житлові умови за місцем його реєстрації, а саме: АДРЕСА_1 та встановлено, що гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 фактично, з моменту реєстрації, не проживав і не проживає. За зазначеною адресою розташована нежитлова будівля яка належить на праві власності Національній поліції України.

При цьому житловою комісією взято до уваги наданий позивачем Акт обстеження житлово-побутових умов від 04.01.2023, складеного депутатом Кременецької міської ради Мельничук Д.М., відповідно до якого позивач разом із сином проживає у АДРЕСА_2 в приміщенні Кременецької обласної гуманітарно - педагогічної академії ім. Тараса Шевченка та зроблено висновок про те, що оскільки заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, то виконавчому комітету Чортківської міської ради слід запропонувати прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

Вказані пропозиції житлової комісії враховано виконавчим комітетом Чортківської міської ради, з огляду на що рішенням №25 відмовлено позивачу у взятті на квартирний облік склад сім`ї - 2 особи (він та син) (арк. справи 12).

Позивачем 30.01.2023 подано відповідачу другу заяву до якої, окрім первинно поданого пакету документів додатково додано довідку про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець, копії Свідоцтва про право власності на нерухоме майно та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік, на 2 аркушах, копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022 (арк. справи 13).

Як слідує з наданого на вимогу суду Протоколу засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №4 від 13.02.2023, при попередньому розгляді повторної заяви гр. ОСОБА_1 щодо взяття на квартирний облік комісія вирішила перевірити житлові умови зазначеного громадянина, зокрема, за місцем винаймання ним житла за адресою: АДРЕСА_3 .

Так, судом встановлено, що житловою комісією здійснено вихід за адресою знаходження житла, яке позивач винаймає у ОСОБА_3 у АДРЕСА_3 та складено у присутності власниці квартири Акт перевірки житлових умов б/н від 13.02.2023 у якому зафіксовано наступне:

«Громадянин ОСОБА_1 знімає кімнату у гр. ОСОБА_3 по АДРЕСА_3 . Власниця зазначеної квартири пояснила, що гр. ОСОБА_1 у зйомній кімнаті буває близько 4-х (чотирьох) разів на місяць. Власниця пояснила, що кілька разів буває син ОСОБА_5 » (арк. справи 119).

В судовому засіданні 12.01.2024 судом допитано в якості свідка власницю квартири АДРЕСА_5 , у якій позивач винаймає житло згідно представленого відповідачу Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати від 05.11.2022, яка повідомила суду про те, що позивач дійсно орендує у неї кімнату у квартирі за вказаною адресою ще починаючи з 2015 року, у підтвердження чого надала суду оригінали відповідних документів, а саме: Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015 та Акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2015.

Вказала, що він приїздить кожен місяць по декілька разів у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати. Повідомила, що у квартирі знаходяться його особисті речі, а сам позивач здійснював ремонт побутових речей у квартирі, що можуть підтвердити сусіди.

Свідок також підтвердила суду те, що житловою комісією при виконавчому комітеті Чортківської міської ради здійснювалось обстеження її квартири 13.02.2023 у її присутності, в підтвердження чого вона надала суду копію Акту перевірки житлових умов, який було їй вручено. Свідок також підтвердила ті пояснення, які зафіксовано вказаним актом.

Однак, судом встановлено, що за результатом попереднього розгляду повторної зави позивача, враховуючи здійснені перевірки житлових умов позивача, маючи у розпорядженні доданий обсяг документів позивача, житловою комісією зроблено висновок про те, що за місцем найму заявником житла, за адресою АДРЕСА_3 під час перевірки заявник відсутній, а власниця житла ОСОБА_3 повідомила, що ОСОБА_1 знімає у неї кімнату за вище вказаною адресою та буває у цій кімнаті близько чотирьох разів на рік, кілька разів бував син ОСОБА_5 .

Суд вважає за необхідне зазначити, що жодних доказів у підтвердження висновків комісії про те, що позивач буває за вказаною адресою «близько чотирьох разів на рік» сторонами не представлено, а судом не здобуто. В той час, як в ході судового розгляду справи, з наявних доказів зокрема акту та отриманих пояснень свідка, судом встановлено, що позивач буває за адресою винаймання кімнати у ОСОБА_3 близько чотирьох разів на місяць.

Також, з матеріалів справи слідує, що житлова комісія, надаючи оцінку обставинам щодо найму позивачем житла у місті Чортків у ОСОБА_3 , що належать їй на праві приватної власності, зробила висновок про те, що оскільки згідно підпункту 5 пункту 13 потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни, які проживають не менше 5 років з договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності, то ОСОБА_1 не підтвердив доданими до заяви доказами проживання на території міста Чортків не менш 5 років. З огляду на що, житлова комісії повторно запропонувала виконавчому комітету прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

Вказані пропозиції житлової комісії знову враховано виконавчим комітетом Чортківської міської ради, з огляду на що рішенням №43 відмовлено позивачу у взятті на квартирний облік склад сім`ї - 2 особи (він та син) (арк. справи 16).

Враховуючи підстави повторної відмови позивачу у взятті на квартирний облік, він втретє подав заяву відповідачу від 02.03.2023 із аналогічними вимогами, до якої, окрім наданого обсягу документів з попередніми заявами, також додав копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015, копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2015, копію Будинкової книги для реєстрації громадян, які проживають в будинку АДРЕСА_4 .

Однак, щодо третьої заяви позивача житловою комісією при попередньому її розгляді зроблено висновок про те, що ОСОБА_1 не підтвердив доданими до заяви доказами проживання на території міста Чортків не менш 5 років. З огляду на що, житлова комісії повторно запропонувала виконавчому комітету прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

Вказані пропозиції житлової комісії знову враховано виконавчим комітетом Чортківської міської ради, з огляду на що рішенням №84 від 29.03.2023 відмовлено позивачу у взятті на квартирний облік склад сім`ї - 2 особи (він та син), яке оскаржено у межах даної судової справи.

При цьому, як встановлено судом в ході розгляду справи, при розгляді третьої заяви позивача, не було враховано наданий із другою заявою Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акту прийому-передачі до нього, оскільки як стверджує представник відповідача остання заява позивача була надіслана рекомендованим листом з повідомленням про вручення (№4700303495556) і у конверті були відсутні вказані додатки, про що було складено відповідний акт про відсутність вкладень або порушень цілісності, пошкодження конверта (арк. справи 48). Поряд з цим, суд зазначає, що відповідний акт не було направлено позивачеві, що визнано представником відповідача у судовому засіданні, та як наслідок позбавлено позивача змоги долучити відповідні документи, для належного розгляду заяви.

Водночас, як підтверджується матеріалами справи, копії вказаних документів, а саме: Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акту прийому-передачі до нього, було надано з попередньою заявою позивачем, житлова комісія, склад якої залишився не змінним, ознайомлена з їх змістом, та копії вказаних документів залишились у відповідача. Більше того, цією ж комісією здійснювалася перевірка житлових умов за цією ж адресою найму, про що складено відповідний акт від 13.02.2023.

Однак, навіть не зважаючи на те, що до останньої заяви позивачем не додано повторно Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акту прийому-передачі до нього, при аналізі умов надано позивачем до третьої заяви Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015, - комісією залишено поза увагу те, що він містить умову його пролонгації, а саме: пунктом 5.2. Договору, яким сторони узгодили, що якщо наймач продовжує володіти та/або користуватись кімнатою після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

З аналізу обставин справи, суд зазначає, що відповідачем не представлено, а судом не здобуто доказів недотримання позивачем, як діючим військовослужбовцем Управління Служби безпеки України, порядку реалізації його права на поліпшення його житлових умов, які регламентовано законом, в тому числі Правилами №470.

В той час, як відповідач, будучи суб`єктом владних повноважень, та маючи в розпорядженні обсяг документів щодо розгляду питання про можливість взяття позивача на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця, - прийняв оскаржене рішення, яким відмовив у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), з підстав того, що надані ним документи, не підтверджують дотримання абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470.

Суд оцінює такі дії відповідача критично та зазначає, що приймаючи спірне рішення, відповідач залишив поза увагою підтвердження позивачем існування обставин, передбачених підпунктом 5 пункту 13 Постанови №470, зокрема щодо його проживання понад 5 років за договором найму (оренди) в квартирі, що належить на праві приватної власності ОСОБА_3 , що свідчить про формальність та необґрунтованість такого рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради.

Суд здійснює перевірку юридичної та фактичної обґрунтованості мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржених рішень крізь призму положень частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС України), яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Аналізуючи оскаржене рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.

Суд наголошує, що несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

При цьому, прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

З огляду на вище зазначене суд дійшов висновку про протиправність рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29.03.2023 про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи, із визначених у ньому підстав, та необхідність його скасування.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та зважаючи на те, що в ході розгляду справи суд дійшов висновку щодо протиправності оскаржуваного рішення, як не обґрунтованого, з огляду на не врахування відповідачем усіх обставин (доказів) наданих позивачем для вирішення питань про взяття його на квартирний облік, суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивач є зобов`язання виконавчого комітету Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, та прийняття рішення з урахуванням висновків суду, зазначених у даному судовому рішенні.

Відповідно, позовні вимоги підлягають до задоволення частково.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

У свою чергу частиною восьмою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про необхідність відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені позивачем витрати зі сплати судового збору у повному обсязі.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до виконавчого комітету Чортківської міської рада Тернопільської області, про визнання незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29 березня 2023 року про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території м. Чорткова, та про зобов`язання виконавчий комітет Чортківської міської ради взяти на квартирний облік ОСОБА_1 (склад сім`ї - 2 особи), - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29 березня 2023 року про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи.

Зобов`язати виконавчий комітет Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02 березня 2023 року про взяття на квартирний облік, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету Чортківської міської рада Тернопільської області сплачений судовий збір на суму 1073 (тисяча сімдесят три) гривні 60 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 24 січня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_6 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- Виконавчий комітет Чортківської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Шевченка, 21, м. Чортків, Тернопільська обл., Чортківський р-н, 48501, код ЄДРПОУ/РНОКПП 42922955).

Головуючий суддяМірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116517541
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —500/5978/23

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні