Постанова
від 15.05.2024 по справі 500/5978/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/5978/23 пров. № А/857/4517/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПліша М.А.,

суддів Курильця А.Р.. Мікули О.І.,

за участю секретаря судового засіданняГриньків І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Виконавчого комітету Чортківської міської ради на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року (головуючий суддя Мірінович У.А., м. Тернопіль, повний текст складено 24.01.2024) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чортківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до виконавчого комітету Чортківської міської ради, в якому просив:

- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29 березня про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м. Чорткова;

- зобов`язати виконавчий комітет Чортківської міської ради взяти на квартирний облік ОСОБА_1 (склад сім`ї - 2 особи).

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29 березня 2023 року про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи.

Зобов`язано виконавчий комітет Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02 березня 2023 року про взяття на квартирний облік, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду. У задоволені решти позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, виконавчий комітет Чортківської міської ради оскаржив його в апеляційному порядку, просить таке скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В апеляційній скарзі зазначає, що спірні правовідносини врегульовані ЗУ «Про Службу безпеки України», ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», Житловим Кодексом України, Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, які затверджені Радою Міністрів Української і Української республіканської ради професійних спілок № 4 70 від 11 грудня 1984 року, Інструкцією про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Служби безпеки України та членам їх сімей житлових приміщень, яка затверджена наказом Служби безпеки України від 6 листопада 2007р. № 792.

Відповідно до підпункту 2 пункту а) частини 1 статті 30 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема щодо обліку громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності.

Відповідно до пункту 2 Постанови Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. № 470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» (далі - Правила) жилі приміщення надаються громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Відповідно до пункту 3 Правил рішення виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів з питань квартирного обліку і надання жилих приміщень приймаються за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті у складі голови або заступника голови виконавчого комітету (голова комісії), представника профспілкового органу (заступник голови комісії), депутатів Ради, представників громадських організацій, трудових колективів. Склад комісії затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради. З питань, що розглядаються, комісія підготовляє пропозиції і вносить їх на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради.

Згідно пункту 19 Правил попередній розгляд заяв про взяття на квартирний облік у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів провадиться громадською комісією з житлових питань при виконавчому комітеті. Вказані комісії перевіряють житлові умови громадян і про результати перевірки складають акт. Заяви і матеріали перевірки житлових умов громадян розглядаються на засіданні відповідної комісії, яка вносить свої пропозиції виконавчому комітетові місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілковому комітетові. На засідання комісії при необхідності запрошується заявник.

Тернопільський окружний адміністративний суд зобов`язуючи виконавчий комітет Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02 березня 2023 року про взяття на квартирний облік, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду не врахував приписів Постанови Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. № 470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР», а саме того, що заяву про взяття на квартирний облік та додані до неї документи розглядає громадська комісія з житлових питань при виконавчому комітеті, яка за результатами розгляду вносить свої пропозиції виконавчому комітетові.

Тобто, питання взяття громадян на квартирний облік вирішується виконавчим комітетом органу місцевого самоврядування за погодженням (участю) та з урахуванням пропозицій громадської комісії з житлових питань.

Згідно пункту 11 Правил кожна сім`я може перебувати на квартирному обліку за місцем роботи одного з членів сім`ї (за їх вибором) та у виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.

Згідно пункту 13 Правил на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов.

Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1)забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;

2)які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам. Перелік випадків, коли жилі будинки (жилі приміщення) вважаються такими, що не відповідають санітарним і технічним вимогам, визначається Міністерством житлово-комунального господарства УРСР, Міністерством охорони здоров`я УРСР і Держбудом УРСР;

3)які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується Міністерством охорони здоров`я УРСР за погодженням з Українською республіканською радою професійних спілок. Порядок видачі медичних висновків зазначеним хворим встановлюється Міністерством охорони здоров`я УРСР;

4)які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5)які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6)які проживають у гуртожитках;

7)які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім`ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);

8)внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 та осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 10-14 частини другої статті 7, та членів їх сімей, а також членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, визначених абзацами першим та четвертим пункту 1 статті 10, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, визначених у статті 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Відповідно до пункту 15 Правил на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті.

В оскаржуваному рішенні суд першої інстанції зазначив, що з матеріалів справи слідує, що позивач у 2023 році тричі звертався до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявами про взяття на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Служби безпеки України.

Так, зокрема, позивачем подано до виконавчого комітету Чортківської міської ради заяву від 07.01.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та проживання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію паспортів всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на облік;

копію свідоцтва про народження дитини;

довідку з місця роботи;

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи;

акт обстеження житлово-побутових умов м. Кременець;

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік.

Вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 30.01.2023 за адресою Чортківської міської ради.

Як слідує зі змісту Протоколу засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №3 від 30.01.2023, щодо поданої позивачем 07.01.2023 заяви заслухали заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, голову житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міські ради, який повідомив, що на виконання абзацу другого пункту 19 Постанови Рад Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професій Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» при попередньому розгляді заяви гр. ОСОБА_1 щодо взяття на квартирний облік комісія вирішила перевірити житлові умови зазначеного громадянина за місцем реєстрації а саме: АДРЕСА_1 . За результатами перевірки встановлено, що гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 фактично, з моменту реєстрації, не проживав і не проживає. За зазначеною адресою розташована нежитлова будівля, яка належить на праві власності Національній поліції України.

Також, заслухали начальника юридичного відділу, члена житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради, яка зазначила, що згідно абзацу 1 пункту 15 Постанови Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Також згідно абзацу 1 пункту 18 зазначеної вище постанови заява про взяття на квартирний облік подається відповідно виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, сільському голові (у разі, коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) за місцем проживання громадян (у випадку, передбаченому абзацом четвертим пункту 8 цих Правил, - за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб) та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу, або іншому громадському об`єднанню (організації) за місцем їх роботи.

У зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

07.02.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №25, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що особа, яка звернулася із заявою не проживає за місцем реєстрації - на території міста Чортків.

Як слідує з доданих до заяви документів, а саме акта обстеження житлових умов в м. Кременці, підставою для взяття на квартирний облік ОСОБА_1 зазначив пп.6 п.13 Правил, а саме те, що він потребує поліпшення житлових умов у зв`язку із проживанням у гуртожитку.

Таким чином заява та додані до неї матеріали були розглянуті громадською комісією з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради у спосіб та порядок визначений законодавством, за результатами розгляду якої виконавчим комітетом прийнято відповідне рішення, яке позивачем не оскаржувалось.

Надалі, позивачем було вдруге подано до виконавчого комітету Чортківської міської ради заяву від 30.01.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та пробивання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію паспорта всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію Свідоцтва про народження дитини;

довідку з місця роботи;

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи;

акт обстеження житлово-побутових умов;

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

довідку про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець;

копії Свідоцтва про право власності на нерухоме майно та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік, на 2 аркушах;

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022;

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022.

Тобто заявник звернувся до виконавчого комітету із новою заявою та новим пакетом документів.

Вказану заяву, винесено на розгляд громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 21.02.2023 за адресою Чортківської міської ради.

Як слідує зі змісту Протоколу засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №5 від 21.02.2023, щодо поданої позивачем 30.01.2023 заяви заслухали заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, голову житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міські ради, який повідомив, що на виконання абзацу другого пункту 19 Постанови Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» при попередньому розгляді повторної заяви гр. ОСОБА_1 щодо взяття на квартирний облік комісія вирішила перевірити житлові умови зазначеного громадянина за місцем реєстрації а саме: АДРЕСА_1 та за місцем винаймання ним житла за адресою: АДРЕСА_2 . За результатами перевірки встановлено, що гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 фактично, з моменту реєстрації, не проживав і не проживає. За зазначеною адресою розташована нежитлова будівля, яка належить на праві власності Національній поліції України.

За місцем найму заявником житла, за адресою АДРЕСА_2 під час перевірки заявник відсутній, власниця житла ОСОБА_2 повідомила, що ОСОБА_1 знімає у неї кімнату за вище вказаною адресою. У найманій кімнаті буває близько чотирьох разів на місяць, кілька разів бував син ОСОБА_3 .

Також заслухали начальника юридичного відділу, члена житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради, яка зазначила, що згідно абзацу 1 пункту 15 Постанови Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних Спілок від 11 грудня 1984 р. №470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР» (далі Постанова №470) на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Згідно абзацу 1 пункту 18 зазначеної вище постанови заява про взяття на квартирний облік подається відповідно виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, сільському голові (у разі, коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) за місцем проживання громадян (у випадку, передбаченому абзацом четвертим пункту 8 цих Правил, - за місцем перебування внутрішньо перемішеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб) та адміністрацій підприємства, установи, організації чи органу або іншому громадському об`єднанню (організації) за місцем їх роботи. Також згідно пункту 13 Постанові №470 на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Згідно підпункту 5 пункту 13 потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності. ОСОБА_1 не додав до заяви доказів проживання на території міста Чортків не менш 5 років.

У зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території АДРЕСА_1 , що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470, члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

24.02.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №43, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території АДРЕСА_1 , що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470.

У даному зверненні заявник підставою для взяття на квартирний облік зазначив пп.5 п.13 Правил, а саме те, що він потребує поліпшення житлових умов у зв`язку із проживанням не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності, проте оскільки договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі укладено у 2022 році, а це менше 5 років, виконавчий комітет прийняв рішення про відмову ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік.

Надалі позивач втретє звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із новою заявою від 02.03.2023 та новим пакетом документів.

Аналогічно попереднім двом заявам позивача, - вказану заяву також винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 20.03.2023 за адресою Чортківської міської ради, результати якої оформлено Протоколом засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №6 від 20.03.2023, та за результатами розгляду якої члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області, з аналогічних підстав, про які було вказано у Протоколі засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №5 від 21.02.2023, щодо поданої позивачем 30.01.2023 заяви.

29.03.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №84, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території АДРЕСА_1 , що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470.

Згідно поданих документів підстав для перевірки житлових умов заявника за адресою АДРЕСА_1 , не було, оскільки це службове приміщення, перевірку житлових умов за місцем найму заявником житла, за адресою АДРЕСА_2 також не здійснювала, оскільки на момент звернення договір найму (оренди) житлового приміщення - кімнати у квартирі від 05.11.2015 укладений на 7 (сім) років закінчився 04.11.2022, підстави для здійснення такої перевірки відсутні, а договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акт прийому-передачі кімнати до договору найму (оренди) житлового приміщення- кімнати у квартирі від 05.11.2022, які заявник нібито додав до заяви у матеріалах звернення відсутні, про що було складено акт про відсутність вкладень або порушень цілісності, пошкодження конверта. На вказані факти суд першої інстанції не звернув уваги.

Таким чином, при розгляді громадською комісією при виконавчому комітеті Чортківської міської ради заяви ОСОБА_1 від 02.03.2023 взято до уваги Договір найму (оренди) житлового приміщення у квартирі від 05.11.2015 та Акт прийому-передачі кімнати до Договору найму (оренди) житлового приміщення у квартирі від 05.11.2015. Пунктом 1.1 Договору найму (оренди) житлового приміщення у квартирі від 05.11.2015 передбачено, що Наймодавець представляє Наймачеві і членам його родини (сину ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) строком на сім років в користування кімнату, загальною площею 16 кв. м в квартирі, розташованій за адресою АДРЕСА_2 . Оскільки, строк даного Договору закінчився у листопаді 2022 року, то у виконавчого комітету не було належних правових підстав вважати ОСОБА_1 , як такого, що проживає у місті Чортків. Натомість ОСОБА_1 до заяви від 02.03.2023 додано Акт перевірки житлових умов від 04.01.2023 м. Кременець, згідно якого ОСОБА_1 та ОСОБА_4 проживають у АДРЕСА_3 в приміщенні Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка, що не враховано судом першої інстанції.

Крім того, апелянт звертає увагу, що позивач жодним чином не довів, що характер його роботи пов`язаний із постійним пересуванням, а робота у м. Кременці є тимчасовою.

Також, суд першої інстанції акцентує увагу на пункті 5.2 Договору найму (оренди) житлового приміщення у квартирі від 05.11.2015, в якому зазначено, що якщо Наймач продовжує володіти або користуватися кімнатою після закінчення строку договору найму, то за відсутності заперечень Наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором. Виконавчому комітету Чортківської міської ради не були відомими обставини про наявність чи відсутність заперечень Наймодавця щодо продовження строку договору найму, позивачем ОСОБА_1 у жодному з доданих до заяви від 02.03.2023 документів не зазначено про те, до строк дії Договору найму (оренди) житлового приміщення у квартирі від 05.11.2015 продовжено/пролонговано.

Також апелянт зазначає, що відповідно до пункту 18 Постанови №470 заява про взяття на квартирний облік подається відповідно виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради, за місцем проживання громадян ( у випадку, передбаченому абзацом четвертим пункту 8 цих Правил - за місцем перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб) та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу або іншому громадському об`єднанню (організації) за місцем їх роботи. До заяви додаються: довідки про реєстрацію місця проживання особи на кожного члена сім`ї, видані виконавчим органом сільської, селищної, міської ради за формою, встановленою в додатку 13 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 №207; довідки про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчому комітеті сільської, селищної, міської ради). Громадяни, які беруться на облік на пільгових підставах або користуються правом першочергового чи позачергового одержання жилих приміщень, зазначають про це у заяві і подають відповідні документи. Саме тому громадська комісія з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та виконавчий комітет Чортківської міської ради не уповноважені на збирання документів, що повинні додаватися до заяви про взяття на квартирний облік, такий обов`язок покладено на заявника.

Тернопільський окружний адміністративний суд зазначив, що житловою комісією при попередньому розгляді вказаної заяви позивача перевірено житлові умови, однак дане твердження є помилковим оскільки всі три звернення були новими і розглядалися окремо в сукупності з доданими до них матеріалами.

Зважаючи на те, що розгляд кожної із заяв ОСОБА_1 мав логічне завершення шляхом прийняття відповідного рішення виконавчого комітету міської ради то документи, додані до заяви від 07.01.2023 та 30.01.2023, не були і не можуть бути згідно законодавства предметом розгляду заяви від 02.03.2023 та доданих до неї документів.

Окрім того, апелянт звертає увагу, що позивач надавши Акт обстеження житлово- побутових умов від 04.01.2023, складеного депутатом Кременецької міської ради ОСОБА_5 , відповідно до якого позивач разом із сином проживає у АДРЕСА_3 в приміщенні Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, самостійно підтверджує той факт, що він та його син не проживають на території міста Чортків, що не було враховано судом першої інстанції та прийнято неправосудне рішення.

У судовому засіданні 12.01.2024 судом допитано в якості свідка власницю квартири АДРЕСА_4 , у якій позивач винаймає житло згідно представленого відповідачу Договору найму (оренди) житлового приміщення- кімнати, яка повідомила суду про те, що позивач приїздить кожен місяць по декілька разів у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати. Повідомила, що у квартирі знаходяться його особисті речі, а сам позивач здійснював ремонт побутових речей у квартирі, що можуть підтвердити сусіди. Тобто свідок також своїми показаннями підтверджує той факт, що Позивач постійно не проживає у м. Чорткові, а лише буває там кілька разів, а член його сім`ї (син ОСОБА_3 ) буває там тільки інколи, тобто взагалі там не проживає.

Суд при постановленні рішення взяв до уваги всі три звернення ОСОБА_1 та додані до них документи при цьому зазначаючи, що відсутність договору від 05.11.2022 не є підставою для відмови у взятті на квартирний облік, оскільки даний договір був доданий до попереднього звернення заявника. Такі дії суду виконавчий комітет Чортківської міської ради вважає протиправними оскільки виконавчий комітет та житлова комісія діяла в межах закону, кожне звернення було розглянуто належним чином і житловою комісією розглядався той пакет документів, який був поданий самим заявником і жодного обов`язку чи зобов`язання брати до уваги документи, які були подані до іншого, окремого звернення, у виконавчого комітету не було.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просив таку залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

У відповідності до вимог ч. 1, ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, що підтверджується довідкою Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №4-вк від 06.01.2023.

Згідно довідки Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк від 30.01.2023, начальник Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, полковник ОСОБА_1 , у зв`язку із виконанням службових обов`язків територіально дислокується у міст Кременець Тернопільської області.

Згідно Витягу з Реєстру територіальної громади (Чортківська територіальна громада) №2022/001438242 від 23.11.2022, позивач з 29.04.2016 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 . Аналогічно, за вказаною адресою зареєстрований і син позивача ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , витяг №2022/001438292.

При цьому, судом зґясовано, що за адресою місця реєстрації позивача та його сина зареєстровано нежиле приміщення державної форми власності, яке згідно Свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 від 25.06.2009 та Витягу про реєстрації права власності на нерухоме майна належить Управлінню Служби безпеки України в Тернопільській області.

Згідно довідки №69/19-42 від 02.01.2023, позивач на квартирному обліку в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області не перебуває

Позивач у 2023 році тричі звертався до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявами про взяття на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Служби безпеки України.

Втретє позивач звернувся до виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою від 02.03.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та пробивання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію паспорта всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію ідентифікаційного коду дитини ( ОСОБА_4 ), який зараховується на квартирний облік;

копію Свідоцтва про народження дитини ( ОСОБА_4 );

довідку з місця роботи;

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи;

акт обстеження житлово-побутових умов;

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік;

копію довідки про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець;

копії Свідоцтва про право власності на нерухоме майно та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік, на 2 аркушах;

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015;

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2015;

копію Договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022;

копію Акту прийому-передачі кімнати до Договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022;

копію «Будинкова книга для реєстрації громадян, які проживають в будинку АДРЕСА_5 (МРВ УСБУ);

витяг з Постанови від 11.12.1984 №470, із змінами ПКМУ від 23.11.2016 №861, абзац 3 пункту 15 «Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в Українській РСР».

Аналогічно попереднім двом заявам позивача, - вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 20.03.2023 за адресою Чортківської міської ради, результати якої оформлено Протоколом засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №6 від 20.03.2023, та за результатами розгляду якої члени житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили запропонувати виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території АДРЕСА_1 , що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470.

Відповідно 29.03.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №84, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території міста Чорткова, що суперечить абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Постанови №470 .

Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що стаття 31 Житлового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, найменування кодексу згідно Закону України «Про дерадянізацію законодавства України») визначає, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Згідно статті 34 Житлового кодексу України, потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається в порядку, встановлюваному цим Кодексом та іншими актами законодавства України;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають тривалий час за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках.

Громадяни визнаються потребуючими поліпшення житлових умов і з інших підстав, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, беруться на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду та вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, порядок ведення якого визначає Кабінет Міністрів України.

Облік потребуючих поліпшення житлових умов громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також і за місцем проживання (частина перша статті 37 Житлового кодексу України).

Відповідно до статті 38 Житлового кодексу України, порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюється цим Кодексом та законодавством України.

Відповідно до статті 39 Житлового кодексу України громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житлових умов:

1) за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті;

2) за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. Таке рішення затверджується виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.

Аналогічні положення містяться і в Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою ради Міністрів УРСР і Укрпрофради №470 від 11.12.1984 (далі - Правила №470).

Згідно з положеннями статті 19 Закону України «Про службу безпеки України» №2229-ХІІ від 25.03.1992 (далі Закон №2229) - кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби.

Статтею 20 Закону №2229 визначено, умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками - військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

Відповідно до статті 27 Закону №2229 - держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців і працівників Служби Безпеки України.

Військовослужбовці Служби Безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», цього Закону, інших актів законодавства.

Право на пільги зберігається за військовослужбовцями Служби безпеки України, яких звільнено зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років.

Як уже зазначалось вище, позивач проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, та згідно довідки Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк станом на 30.01.2023 був начальником Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, у зв`язку із чим, з підстав виконанням службових обов`язків, територіально дислокувався у міст Кременець Тернопільської області.

З 29.04.2016 зареєстроване місце проживання позивача та його неповнолітнього сина, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є АДРЕСА_1 .

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, за вказаною адресою місця реєстрації позивача та його сина зареєстровано нежиле приміщення державної форми власності, яке згідно Свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 від 25.06.2009 та Витягу про реєстрації права власності на нерухоме майна належить Управлінню Служби безпеки України в Тернопільській області.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що позивач за договором найму (оренди) в квартирі, винаймає житло, що належить на праві приватної власності іншій особі.

Так, 05.11.2015 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_2 (наймодавець) укладено Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі, за умовами якого наймодавець представляє наймачеві й членам його родини (сину ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) строком на сім років в користування кімнату загальною площею 16 м.кв. в квартирі, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 .

Сторони узгодили умови найму, взаємні права та обов`язки сторін, а також обумовили можливість пролонгації укладеного договору, а саме: пунктом 5.2. Договору врегульовано, що якщо наймач продовжує володіти та/або користуватись кімнатою після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Також сторони підписали Акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2015, яким зафіксовано факт передачі позивачу у найм кімнати у придатному для проживання стані, а також надання власником ключів від вказаної кімнати та квартири.

Надалі, 05.11.2022 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_2 (наймодавець) укладено Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі АДРЕСА_4 (арк. справи 28-29) на аналогічних умовах, визначених сторонами у договорі найму кімнати у квартирі від 05.11.2015, та підписано відповідний Акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2022 .

Пунктом 3 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР затвердженого Постановою ради Міністрів Української РСР від 11 грудня 1984 року №470 квартирний облік, установлення черговості на одержання жилої площі, а також її розподіл здійснюються під громадським контролем і з додержанням гласності.

Рішення виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів з питань квартирного обліку і надання жилих приміщень приймаються за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті у складі голови або заступника голови виконавчого комітету (голова комісії), представника профспілкового органу (заступник голови комісії), депутатів Ради, представників громадських організацій, трудових колективів. Склад комісії затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради. З питань, що розглядаються, комісія підготовляє пропозиції і вносить їх на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради.

Пунктом 19 Правил №470 встановлено попередній розгляд заяв про взяття на квартирний облік у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів провадиться громадською комісією з житлових питань при виконавчому комітеті, а на підприємстві, в установі, організації - комісією по житлово-побутовій роботі профспілкового комітету.

Вказані комісії перевіряють житлові умови громадян і про результати перевірки складають акт.

Заяви і матеріали перевірки житлових мов громадян розглядаються на засіданні відповідної комісії, яка вносить свої пропозиції виконавчому комітетові місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілковому комітетові.

На засідання комісії при необхідності запрошується заявник.

Пунктом 20 Правил №470 передбачено, що громадяни беруться на квартирний облік:

за місцем проживання - рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної у місті, селищної, сільської Ради народних депутатів;

за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. При цьому беруться до уваги рекомендації трудового колективу.

Рішення щодо взяття на квартирний облік повинно бути винесене у місячний строк з дня подання громадянином необхідних документів.

Якщо на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілкового комітету буде внесено пропозицію про відмову у взятті на облік, на засідання вказаних органів запрошується заявник.

Судом першої інстанції з`ясовано, що при виконавчому комітеті Чортківської міської ради утворено житлову комісію, оновлений склад якої (на момент виникнення спірних правовідносин) затверджено рішенням виконавчого комітету №90 від 12.04.2022.

Згідно пункту 13 Правил №470 на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам. Перелік випадків, коли жилі будинки (жилі приміщення) вважаються такими, що не відповідають санітарним і технічним вимогам, визначається Міністерством житлово-комунального господарства УРСР, Міністерством охорони здоров`я УРСР і Держбудом УРСР;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується Міністерством охорони здоров`я УРСР за погодженням з Українською республіканською радою професійних спілок. Порядок видачі медичних висновків зазначеним хворим встановлюється Міністерством охорони здоров`я УРСР;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках;

7) які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім`ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);

8) внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 та осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 10-14 частини другої статті 7, та членів їх сімей, а також членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, визначених абзацами першим та четвертим пункту 1 статті 10, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, визначених у статті 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Пунктом 15 Правил №470 передбачено, що на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Зазначені вимоги не поширюються на внутрішньо переміщених осіб, визначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік. При визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і мають реєстрацію місця проживання у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя, неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків, а також осіб, зазначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил).

Громадяни, які користуються правом першочергового і позачергового одержання жилих приміщень, беруться на квартирний облік при наявності передбачених Правилами підстав, незалежно від тривалості проживання у даному населеному пункті.

Житловою комісією при попередньому розгляді третьої заяви позивача зроблено висновок про те, що ОСОБА_1 не підтвердив доданими до заяви доказами проживання на території міста Чортків не менш 5 років. З огляду на що, житлова комісії повторно запропонувала виконавчому комітету прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця УСБУ в Тернопільській області.

Вказані пропозиції житлової комісії враховано виконавчим комітетом Чортківської міської ради, з огляду на що оскаржуваним рішенням №84 від 29.03.2023 відмовлено позивачу у взятті на квартирний облік склад сім`ї - 2 особи (він та син), яке оскаржено у межах даної судової справи.

При цьому, судом першої інстанції встановлено, що при розгляді третьої заяви позивача, не було враховано наданий із другою заявою Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акту прийому-передачі до нього, водночас, як підтверджується матеріалами справи, копії вказаних документів, а саме: Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022 та Акту прийому-передачі до нього, було надано з попередньою заявою позивачем, житлова комісія, склад якої залишився не змінним, ознайомлена з їх змістом, та копії вказаних документів залишились у відповідача. Більше того, цією ж комісією здійснювалася перевірка житлових умов за цією ж адресою найму, про що складено відповідний акт від 13.02.2023.

Також, суд першої інстанції зауважив, що Договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015 містить умову його пролонгації, а саме: пунктом 5.2. Договору, яким сторони узгодили, що якщо наймач продовжує володіти та/або користуватись кімнатою після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не представлено доказів недотримання позивачем, як діючим військовослужбовцем Управління Служби безпеки України, порядку реалізації його права на поліпшення його житлових умов, які регламентовано законом, в тому числі Правилами №470, бо відповідач, будучи суб`єктом владних повноважень, та маючи в розпорядженні обсяг документів щодо розгляду питання про можливість взяття позивача на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця, - прийняв оскаржене рішення, яким відмовив у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), з підстав того, що надані ним документи, не підтверджують дотримання абзацу 1 пункту 15 та підпункту 5 пункту 13 Порядку №470.

При цьому, суд вважав, що приймаючи спірне рішення, відповідач залишив поза увагою підтвердження позивачем існування обставин, передбачених підпунктом 5 пункту 13 Правил №470, зокрема щодо його проживання понад 5 років за договором найму (оренди) в квартирі, що належить на праві приватної власності ОСОБА_2 , що свідчить про формальність та необґрунтованість такого рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради.

Однак, суд апеляційної інстанції, вважає таке твердження суду передчасним, оскільки наявність лише договору найму житла, не є безумовним доказом на підтвердження факту проживання в м. Чорткові, як того вимагає підпункт 5 пункту 13 Правил №470.

При цьому, суд першої інстанції правильно вказав на необхідність здійснення судом перевірки юридичної та фактичної обґрунтованості мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскарженого рішення крізь призму положень частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням цього, слід зазначити, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.

Отже, несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

При цьому, прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

З огляду на вище зазначене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про протиправність оскаржуваного рішення, як не обґрунтованого, з огляду на не врахування відповідачем усіх обставин (доказів) наданих позивачем для вирішення питань про взяття його на квартирний облік, при цьому належним способом захисту порушених прав позивач є зобов`язання виконавчого комітету Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, та прийняття рішення з урахуванням висновків суду, зазначених у даному судовому рішенні.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Виконавчого комітету Чортківської міської ради залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року по справі №500/5978/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М.А. Пліш

Судді А.Р. Курилець

О.І. Мікула

повний текст складено 23.05.2024

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119247262
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —500/5978/23

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні