Рішення
від 24.01.2024 по справі 560/16934/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/16934/23

РІШЕННЯ

іменем України

24 січня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області - до Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Летичівське лісове господарство" , ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача -Державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Летичівське лісове господарство", ОСОБА_1 , в якому просить суд визнати протиправними дії Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства щодо видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 для проведення суцільних рубок головного користування на ділянці площею 3,3 га, розташованій на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Хмельницькою обласною прокуратурою встановлено, що Хмельницьким обласним управлінням лісомисливського господарства 19.05.2021 видано лісорубний квиток серії ХМ ЛРК №001855 для проведення суцільних рубок головного користування на ділянці площею 3,3 га, розташованій на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ». Зазначений лісорубний квиток видано протиправно, оскільки в порушення вимог Лісового кодексу України та Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» оцінку впливу на довкілля перед прийняттям рішення про видачу лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 не проведено. Вказане підтверджується висновком експерта за результатами проведення Івано-Франківським відділенням КНДІСЕ МЮ України інженерно-екологічної експертизи від 13.03.2023 №73\23-28\448-451\23-28 у кримінальному провадженні №62022240010000303 від 12.10.2022. Вважає, що недотримання Хмельницьким обласним управлінням лісомисливського господарства встановленого законодавством порядку використання лісових ресурсів безумовно порушує інтереси держави, однак уповноваженим органомДержавною екологічною інспекцією у Хмельницькій області, не вжито належних заходів щодо забезпечення їх захисту, що є підставою для звернення прокурора до суду. Також, позивач зазначає, що правонаступником Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства є Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства, а тому останнє є належним відповідачем у справі.

Ухвалою суду від 25 вересня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

10.10.2023 на адресу суду від представника третьої ососби - Державного спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Ліси України" в особі філії "Летичівське лісове господарство" надійшли пояснення на адміністративний позов, в яких представник третьої особи просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог прокурора.

16.10.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, в якому представник Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства просить суд відмовити в задоволенні адміністративного позову, та зазначає, що посадові особи Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства при видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 діяли на підставі та в межах чинного законодавства України.

Ухвалою від 25 жовтня 2023 року суд залучив ОСОБА_1 до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

31.10.2023 на адресу суду від представника третьої особи ОСОБА_1 надійшли письмові пояснення щодо позову та відзиву, в яких останній просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову, посилаючись на те, що підстав для відмови у видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 зареєстрованого за №133 у ОСОБА_1 , як уповноваженої особи відповідача не було.

Представник Хмельницької обласної прокуратури правом подання відповіді на відзив у встановленому порядку та строки не скористався.

Ухвалою від 07 листопада 2023 року суд залишив без руху позовну заяву Заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, надав позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду заяви про поновлення строку звернення до суду.

Заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури подав до суду заяву про поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою від 07 листопада 2023 року суд заяву Заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області про поновлення строку звернення до адміністративного суду - задовольнив. Визнав поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду та поновив пропущений строк.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

За результатами розгляду поданих Державним підприємством «Летичівське лісове господарство» документів Хмельницьким обласним управлінням лісомисливського господарства видано лісорубний квиток серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 для проведення суцільних рубок головного користування на ділянці площею 3,3 га, розташованій на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ».

Лісорубним квитком серії НОМЕР_1 від 19.05.2021 надано дозвіл на суцільну рубку головного користування на ділянці площею 3,3 га у виділі 9 кварталу 32 Вовковинецького лісництва. Строк закінчення заготівлі 31.12.2021, строк закінчення вивезення 01.04.2022.

25.11.2022 оперуповноваженим оперативного відділу у м. Хмельницькому ТУ ДБР у м. Хмельницькому подано до Директора ТУ ДБР у м. Хмельницькому рапорт про виявлення кримінального правопорушення в діях службових осіб ДП «Летичівське ЛГ» та Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства.

26.11.2022 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про кримінальне провадження №62022240010000303, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 246 КК України, щодо можливих протиправних дій службових осіб ДП «Летичівське лісове господарство» та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства.

Згідно з відомостями, внесеними до ЄРДР, службові особи ДП «Летичівське ЛГ» та Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства, діючи в порушення вимог ст.ст. 48, 64, 67, 69, 70 Лісового кодексу України та п. 21 ч. 2, ч. 4, ч. 6 ст. 3, ст.ст. 7-9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», відповідно до яких проведення суцільних рубок головного користування на ділянках понад 1 га потребує отримання висновку оцінки впливу на довкілля, без проведення такої оцінки незаконно видали лісорубний квиток серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 для проведення суцільної рубки головного користування на площі 3,3 га у вид 9(2) кв 32 Вовковинецького лісництва. У подальшому посадові особи ДП «Летичівське ЛГ», на підставі вказаного лісорубного квитка незаконно здійснили порубку 948 дерев різних порід.

16.01.2023 постановою призначено екологічну експертизу у кримінальному провадженні №62022240010000303 від 26.11.2022. На вирішення експертизи поставлені питання: 1)Який розмір шкоди станом на 2021 рік заподіяно лісу унаслідок незаконної порубки 948 (дев`ятсот сорока восьми) дерев різних порід та діаметрів, яка проведена в 2021 році, на підставі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК № 001855 від 19.05.2021, у кварталі № 32, виділі 9(2), площею 3,3 гектара, на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське лісове господарство»? 2) Недотримання вимог яких нормативних актів з охорони навколишнього середовища допущені в досліджуваному випадку? 3)Чи є істотною для навколишнього природного середовища шкода заподіяна внаслідок незаконної порубки 948 (дев`ятсот сорока восьми) дерев у кварталі № 32, виділі 9(2), площею 3,3 гектара, на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське лісове господарство», якщо так, то в чому вона полягає? 4) Дії яких посадових осіб не відповідали вимогам нормативних актів з охорони навколишнього середовища? 5) Дії (бездіяльність) яких посадових осіб знаходяться з технічної точки зору в причинному зв`язку з настанням досліджуваної події?

Згідно висновку експерта від 13.03.2023 №73\23-28\448-451\23-28 за результатами проведення інженерно-екологічної експертизи у кримінальному проваджені №62022240010000303 розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконної, як встановлено слідством, порубки 948 дерев різних порід та діаметрів, яка проведена в 2021 році у кварталі 32, виділі 9 (2) площею 3,3 га, на підставі лісорубного квитка № 133 від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021, за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства, на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ» становить 6533013,97 грн. Дії посадових осіб ДП «Летичівське лісове господарство» та дії посадових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, не відповідали вимогам нормативно-правових актів з охорони навколишнього природного середовища під час здійснення діяльності з ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів. Відповідно дії (бездіяльність) посадових осіб ДП «Летичівське лісове господарство» та посадових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, знаходяться з технічної точки зору у причинному зв`язку з настанням досліджуваної події. Враховуючи надані для проведення експертизи матеріали кримінального провадження, з урахуванням визначених постановою № 17 критеріїв істотної шкоди, заподіяної довкіллю незаконною порубкою 948 дерев різних порід та діаметрів, яка проведена в 2021 році у кварталі 32, виділі 9(2) площею 3,3 гектара, на підставі лісорубного квитка №133 від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК № 001855 від 19.05.2021, за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства, на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське лісове господарство», можна стверджувати, що внаслідок незаконної вирубки значної кількості дерев: - були знищені певні види дерев на місцевості; - погіршився породний склад, якість, захисні, водоохоронні й інші екологічні властивості лісу; - виникли труднощі у відтворенні заліснення ділянки пов`язані з захаращеністю порубковими залишками та необхідністю залучення додаткових ресурсів; - знизилась якість атмосферного повітря що виконувало також санітарно-гігієнічну функцію (виділення кисню і поглинання вуглекислого газу); - локально змінився ландшафт місцевості в результаті втрати частини його природного компонента; - створилися сприятливі умови для ерозії ґрунту (тривалі несприятливі погодні умови є сприяючими факторами для початку ерозії ґрунтів на ділянках суцільної рубки дерев). Експертний аналіз наданих матеріалів кримінального провадження дає підстави стверджувати про те, що внаслідок антропогенної діяльності, а саме: незаконної порубки 948 дерев різних порід та діаметрів, яка проведена в 2021 році у кварталі 32, виділі 9(2) площею 3,3 гектара, за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства на підставі «лісорубного квитка №133 від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК № 001855 від 19.05.2021» , що на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське лісове господарство», досліджувані насадження локально знизили своє захисне призначення та екологічні властивості. Тобто, з екологічної точки зору, екосистема насадження де було зрубані дерева в кількості 948 дерев різних порід та діаметрів, зазнала негативних змін (порушень екологічного балансу) і не може бути відновлена до першо-початкового стану в повній мірі, або протягом тривалого періоду. Враховуючи відсутність спеціальної методики виконання експертних досліджень з визначення істотності шкоди, заподіяної довкіллю незаконною порубкою лісу, експертні дослідження щодо наявності істотної шкоди (та ознак істотності) проводяться у відповідності з критеріями визначеними постановою Пленуму Верховного Суду України від і 10 грудня 2004 р. № 17. При цьому, відповідно до примітки 1 ст. 246 Кримінального кодексу України, мінімальний поріг для визначення шкоди як істотної становить 22700,00 грн. Розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконної, як встановлено слідством, ЛРК № 001855 від 19.05.2021, за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства, на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське лісове господарство», становить 6533013,97 грн. що значно перевищує граничну величину 22700 грн. Разом з тим, відповідно постанови Пленуму Верховного Суду України від 10 грудня 2004 р. № 17 «Про судову практику у справах про злочини та інші правопорушення проти довкілля», перелік ознак істотності шкоди не є вичерпним, а визначення наявності складу злочину потребує правової кваліфікації, остаточну оцінку щодо істотності шкоди, завданої незаконною порубкою в конкретному випадку, може надати тільки суд, розглядаючи кримінальне провадження в судовому порядку. Дії посадових осіб ДП «Летичівське лісове господарство» та дії посадових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, не відповідали вимогам нормативно-правових актів з охорони навколишнього природного середовища під час здійснення діяльності з ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів. Відповідно дії (бездіяльність) посадових осіб ДП «Летичівське лісове господарство» та посадових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, знаходяться з технічної точки зору у причинному зв`язку з настанням досліджуваної події. Встановлення конкретних (-ої) осіб (особи), дії яких не відповідали вимогам нормативно-правових актів з охорони навколишнього природного середовища, а також щодо визначення правомірності рубки, не відноситься до компетенції судових експертів за спеціальністю 10.19 «Дослідження обставин та організаційно-технічних причин і наслідків впливу техногенних джерел на об`єкти довкілля» та може бути вирішене слідчим (судом) самостійно, оскільки відповідно до п. 2.3. «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень» «...Експерту забороняється... вирішувати питання, які виходять за межі спеціальних знань експерта та з`ясування питань права і надавати оцінку законності проведення процедур, регламентованих нормативно-правовими актами...». Разом з тим, відповідно постанови Пленуму Верховного Суду України від 10 грудня 2004 р. № 17 «Про судову практику у справах про злочини та інші правопорушення проти довкілля», визначення наявності складу злочину потребує правової кваліфікації, остаточну оцінку завданої незаконною порубкою в конкретному випадку, може надати тільки суд, розглядаючи кримінальне провадження в судовому порядку.

Спеціалізованою екологічною прокуратурою, яка здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №62022240010000303 від 26.11.2022 за ч. 1 ст. 28, ч. 3 ст. 365, ч. 4 ст. 246 КК України, направлено заступнику керівника Хмельницької обласної прокуратури матеріали для вирішення питання вжиття заходів представницького характеру за фактом видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021.

23.08.2023 Хмельницька обласна прокуратура звернулася до ДЕІ у Хмельницькій області щодо вжиття заходів за фактом порушень вимог екологічного законодавства при видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021 для проведення суцільних рубок головного користування на території Вовковинецького лісництва загальною площею 3,3 га.

У відповідь на вказане повідомлення ДЕІ у Хмельницькій області проінформувала, що інспекція не вживала заходів до судового захисту порушених інтересів держави та усунення виявлених порушень законодавства, та у зв`язку із обмеженим фінансуванням не заперечує щодо представництва обласною прокуратурою інтересів держави, в тому числі шляхом подачі позовної заяви до суду щодо визнання дій з видачі лісорубного квитка протиправними.

Згідно з положеннями ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка, в тому числі, здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Нормами ч. 3 ст. 53 КАС України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно з положеннями ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» №1697-VII від 14.10.2014 представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

В спірних правовідносинах органом, уповноваженим здійснювати захист інтересів держави у сфері охорони навколишнього природного середовища є Державна екологічна інспекції в Хмельницькій області, однак останнім не вжито належних заходів щодо забезпечення захисту інтересів держави.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 дійшла правового висновку, відповідно до якого для звернення прокурора з позовом до суду щодо захисту інтересів держави такому достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва.

Отже, у зв`язку з бездіяльністю уповноваженого органу та з метою захисту інтересів держави заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно частини першої статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру; строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Відповідно до частини першої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Видача спеціального дозволу - лісорубного квитка або лісового квитка регламентована статтею 69 Лісового кодексу України.

Відповідно до ст. 69 Лісового кодексу України (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) встановлено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов`язаних і не пов`язаних із веденням лісового господарства. Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Умови і механізм видачі лісорубного або лісового квитка як спеціального дозволу на використання лісових ресурсів визначені Порядком спеціального використання лісових ресурсів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 №761.

Згідно з пунктом 3 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 No 761 (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) лісорубний квиток видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагентства на заготівлю деревини під час проведення рубок головного користування на підставі затвердженої в установленому порядку розрахункової лісосіки.

Відповідно до пункту 4 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) для видачі лісорубного квитка власник лісів або постійний лісокористувач подає наступні документи: заявку на використання лісових ресурсів під час проведення рубок головного користування; відомість чергової лісосіки; польову перелікову відомість; переліково-оцінювальну відомість; карту технологічного процесу розробки лісосіки; план лісосіки.

Рішення про видачу або відмову у видачі спеціального дозволу на використання лісових ресурсів приймається протягом одного місяця з дня подання документів власником лісу або лісокористувачем.

Підставами для прийняття рішення про відмову у видачі спеціального дозволу відповідно до статті 69 Лісового кодексу України є виключно: прийняття в установленому порядку рішення про зміну поділу лісів на категорії, в межах яких знаходяться лісові ділянки, виділені для спеціального використання лісових ресурсів, або про виділення особливо захисних лісових ділянок; прийняття рішення про припинення діяльності лісокористувача; невстановлення лімітів використання лісових ресурсів або їх перевищення; недотримання встановленого порядку видачі спеціального дозволу на використання лісових ресурсів; результати оцінки впливу на довкілля.

Пунктом 13 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) визначено, що рішення про видачу, відмову видачі лісорубного або лісового квитка приймається у строки, встановлені законом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З матеріалів справи судом встановлено, що до Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою про видачу спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток) звернулось Державне підприємство «Летичівське лісове господарство».

За результатами розгляду поданих Державним підприємством «Летичівське лісове господарство» документів Хмельницьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства видано лісорубний квиток від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855.

Лісорубним квитком від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855 ДП «Летичівське лісове господарство» надано дозвіл на суцільну рубку головного користування на ділянці площею 3,3 га у виділі 9 кварталу 32 Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ». В квитку визначено строк закінчення заготівлі деревини 31.12.2021, та строк закінчення вивезення деревини 01.04.2022.

Лісорубний квиток від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855 видано на підставі наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 22.11.2012 № 603 «Про затвердження розрахункових лісосік для постійних лісокористувачів Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської, Хмельницької та Чернівецької областей», яким затверджено розрахункові лісосіки для постійних лісокористувачів Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської, Хмельницької та Чернівецької областей.

Розрахункова лісосіка для постійних користувачів (власників лісів) Хмельницької області на 2013-2021 роки затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 22.11.2012 №603, який містить перелік постійних лісокористувачів (власників лісів), зокрема ДП «Летичівський лісгосп».

Відповідно до ст. 43 Лісового кодексу України (в редакції на момент видачі Наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 22.11.2012 №603) розрахункова лісосіка щорічна науково-обґрунтована норма заготівлі деревини в порядку рубок головного користування, яка затверджується для кожного власника, постійного користувача лісів окремо за групами порід, виходячи з принципів безперервності та невиснажливості використання лісових ресурсів.

Розрахункова лісосіка загалом для України, Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя визначається як сума затверджених у встановленому порядку розрахункових лісосік, передбачених частиною першою цієї статті. Пропозиції та відповідні обґрунтування щодо розрахункової лісосіки готуються лісовпорядними організаціями. Розрахункова лісосіка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» 23.05.2017 № 2059-VIII (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.

Судом встановлено, що Міністерство екології та природних ресурсів України листом від 14.12.2018 №02-07/10026-17 надало роз`яснення, що у випадку коли суб`єкти господарювання здійснюють діяльність без затверджених матеріалів лісовпорядкування, але на підставі розрахункової лісосіки, оцінка впливу на довкілля здійснюється до прийняття рішення про затвердження розрахункової лісосіки.

Листом №5/4-7/1665-18 від 15.02.2018 Міністерство екології та природних ресурсів України роз`яснило, що рішенням про провадження планованої діяльності в галузі лісового господарства зокрема є рішення про затвердження розрахункової лісосіки, відповідно до якої можуть проводитися суцільні та поступові рубки головного користування, що приймається відповідно до частини 4 статті 43 Лісового кодексу України. Водночас відповідно частини другої статті 17 Закону дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.

Розрахункова лісосіка для постійних користувачів (власників лісів) Хмельницької області на 2013-2021 роки, зокрема ДП «Летичівське лісове господарство», затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 22.11.2012 №603.

У подальшому наказом Міністерства захисту довкілля на природних ресурсів України від 30.11.2022 № 508 «Про затвердження розрахункової лісосіки для постійного лісокористувача Хмельницької області» затверджено розрахункову лісосіку для постійного лісокористувача Хмельницької області ДП «Летичівське лісове господарство» на 2022-2031 роки.

Отже, аналізуючи зазначене, суд погоджується із твердженням відповідача, що розрахункова лісосіка, на підставі якої видано Лісорубний квиток від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855 затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України ще у 2012 році, а саме до набрання чинності Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а відтак отримання оцінки впливу на довкілля за приписами частини другої статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» не визначено.

Ділянка площею 3,3 га у вид 9(2) кв 32 Вовковинецького лісництва віднесена до стиглих лісових насаджень та включена у фонд рубок головного користування згідно з матеріалами базового лісовпорядкування 2012 року та розрахункову лісосіку ДП «Летичівське лісове господарство».

Рішенням про надання дозволу на провадження ДП «Летичівське лісове господарство» планової діяльності, яка передбачала рубки головного користування, був саме наказ Мінприроди від 22.11.2012 № 603 про затвердження розрахункової лісосіки.

Суд зазначає, що оскільки розрахункова лісосіка для постійних користувачів (власників лісів) Хмельницької області на 2013-2021 роки, зокрема ДП «Летичівське лісове господарство», затверджена 22.11.2012 №603, а саме до набрання чинності Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», то до вказаних правовідносин дія даного закону не поширюється, та відповідно отримання висновку оцінку впливу на довкілля за приписами частини 2 ст. 17 вказаного Закону, не передбачалося, а тому відсутні правові підстави для визнання дій відповідача щодо видачі лісорубного квитка ХМ ЛРК № 001855 від 19.05.2021р. протиправними.

Суд також враховує наявний в матеріалах справи акт позапланової перевірки додержання Південно-Західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру від 12.06.2023 № 07/77-Д-2023, складеного з підстав письмових звернень Територіального управління Державного бюро розслідувань у м. Хмельницькому від 09.05.2023 № 11896/14-01-01/23 та № 11897/14-01-01/23. Результатами перевірки встановлено відсутність порушення ч.7ст. 69 ЛК України щодо видачі Лісорубного квитка від 19.05.2021 № 001855 (№133 за матеріалами перевірки) яким надано дозвіл на суцільнолісосічну рубку на ділянці площею 3,3 га у виділі 9 кварталу 32 Вовковинецького лісництва, та визначено, що розрахункова лісосіка, на підставі якої видано Лісорубний квиток від 19.05.2021 № 001855 (за № 133), затверджено наказом Мінприроди у 2012 році, тобто до введення в дію Закону № 2059-VIII, отримання оцінки впливу на довкілля за приписами частини другої статті 17 Закону № 2059-VIII не передбачено.

Разом з тим суд зазначає, що предметом спору у межах спірних правовідносин є правомірність дій Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства щодо видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021.

Як зазначалося вище, в ході кримінального провадження №62022240010000303 встановлено, що службові особи Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, неналежно виконуючи службові обов`язки, діючи в порушення вимог ст. 48, 64, 67, 69, 70 Лісового Кодексу України, видали лісорубний квиток ХМ ЛРК №0011855 від 19.05.2021 р., для проведення суцільних рубок головного користування на території Вовковинецького лісництва ДП «Летичівський лісгосп» площею 3,3 га. У подальшому, службові особи ДП «Летичівський лісгосп», неналежно виконуючи службові обов`язки, діючи в порушення п. 21 ч. 2 ч. 4 ч. 6 ст. 3 ст. 7-9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» вчинили рубку дерев на площі 3,3 га, чим спричинили тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам у вигляді збитків на суму близько 1,5 млн. грн.

При цьому, суд зазначає, що лісорубним квитком від 19.05.2021 серії ХМ ЛРК №001855 ДП «Летичівське лісове господарство» надано дозвіл на суцільну рубку головного користування на ділянці площею 3,3 га у виділі 9 кварталу 32 Вовковинецького лісництва ДП «Летичівське ЛГ», та визначено строк закінчення заготівлі деревини 31.12.2021, та строк закінчення вивезення деревини 01.04.2022.

Тобто, лісорубний квиток серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021, який видано Хмельницьким обласним управлінням лісомисливського господарства, вичерпав свою дію за фактом виконання.

Разом з тим, суд зауважує, що визнання протиправними дій Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства щодо видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.202 не створить правових наслідків, на досягнення яких спрямований адміністративний позов та не призведе до поновлення інтересів держави, з метою захисту яких позивач звернувся з цим позовом до суду.

Суд зазначає, що порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, який стверджує про їх порушення.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті і є підставами для ухвалення рішення про відмову в задоволенні позову.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах № 826/4741/16 від 19 серпня 2020 року та № 826/15510/16 від 18 травня 2022 року.

Окрім того, суд вважає за необхідне зазначити, що дійсно відкрито кримінальне провадження відносно службових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства та ДП «Летичівське лісове господарство», у вчинені кримінального правопорушення передбаченого ч. 4 ст. 246 КК України. Однак, на даний момент обвинувального вироку, який набрав законної сили немає та винну відносно службових осіб Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства та ДП «Летичівське лісове господарство» не доведено, а тому посилання позивача на те, що Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства діяло всупереч вимогам чинного законодавства України, зокрема видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021, не знайшли свого підтвердження.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача про визнання дій Хмельницького обласного управління лісомисливського господарства протиправними щодо видачі лісорубного квитка серії ХМ ЛРК №001855 від 19.05.2021, не знайшли свого підтвердження, а тому такі вимоги до задоволення не підлягають в повному обсязі.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову питання розподілу судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача -Державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Летичівське лісове господарство", ОСОБА_1 , про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Судові витати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (пров. Військоматський, 3,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 38045514) Відповідач:Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (вул. Кам`янецька, 55,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 45029517) Треті особи:Державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Летичівське лісове господарство" (Хмельницька область, смт. Летичів, вул. Савіцького Юрія,54/1 , код ЄДРПОУ - 45078889) ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 )

Головуючий суддя І.І. Тарновецький

Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116517925
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/16934/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 24.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні