Рішення
від 23.01.2024 по справі 380/22836/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2024 рокусправа № 380/22836/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, за участю третьої особи - військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (далі відповідач), за участю третьої особи - Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 (далі - третя особа), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови здійснити перегляд свідоцтва про хворобу № 214, виданого ВЛК військової частини НОМЕР_1 , в частині встановлення причинного зв`язку захворювання позивача із захистом Батьківщини;

- зобов`язати відповідача витребувати у першого відділу Яворівського РТЦК та СП з особової справи позивача документи, які характеризують отримання ним захворювання, визначеного свідоцтвом про хворобу № 214, у тому числі у цивільних, військових лікувальних закладах та військових установах, де ОСОБА_1 проходив службу;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача з доданими до неї документами та, з урахуванням аналізу витребуваних документів, здійснити перегляд свідоцтва про хворобу № 214 щодо встановлення причинного зв`язку діагностованих позивачу захворювань з захистом Батьківщини та у строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" надіслати письмову обґрунтовану відповідь про прийняте рішення.

Ухвалою від 04.10.2023 відкрито спрощене провадження у справі, визначено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 проходив військову службу у лавах ЗСУ з 2014 року та 21.12.2021 звільнений з військової служби у зв`язку із закінченням терміну дії контракту. У зв`язку з призовом на військову службу під час мобілізації 24.02.2022 позивач проходив обов`язковий медичний огляд ВЛК Яворівського РТЦК, за результатами якого визнаний придатним до військової служби у воєнний час та направлений в розпорядження командира в/ч НОМЕР_2 . Починаючи з 07.03.2022 ОСОБА_1 брав участь у бойових діях. У період з 09.05.2022 по 12.05.2022 та з 23.05.2022 по 28.05.2022 позивач перебував на лікуванні у КНП "Баштанська багатопрофільна лікарня", де йому встановлені діагнози "забій грудної клітки, забій лівого колінного суглобу під час виконання бойового завдання", а також "ДЕ ІІ ст. змішаного генезу, астенічний с-м, тремор неясного генезу, панічні атаки". Також у період з 29.05.2022 по 13.06.2022 позивач знаходився на лікуванні у клінічному санаторії "Аркадія" ДПСУ, де йому встановлений діагноз "дисциркуляторна енцефалопатія ІІ-ІІІ ст., змішаного генезу (постравматична) та супутні". 22.06.2022 за результатами проходження медичного огляду ВЛК А 2428 позивач отримав свідоцтво про хворобу від 27.06.2022 № 214, за висновками якого захворювання не пов`язані із проходженням служби. Згідно із пунктом 13 свідоцтва про хворобу № 214 ОСОБА_1 визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. 16.07.2022 позивача виключено із списків особового складу в/ч НОМЕР_3 та військового обліку.

05.06.2023 позивач звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України Міністерства оборони України із заявою про перегляд та зміну свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, виданого військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 та встановлення у причинному зв`язку замість "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби" на "Захворювання, Так, пов`язане з захистом Батьківщини".

16.08.2023 ЦВЛК надала відповідь на звернення ОСОБА_1 , зазначивши про прийняття рішення про відмову у перегляді, скасуванні чи зміні свідоцтва про хворобу № 214 з тих підстав, що постанова про причинний зв`язок діагностованих у нього захворювань за свідоцтвом про хворобу № 214 ВЛК військової частини НОМЕР_1 прийнято обґрунтовано. Також, в обґрунтування своєї відмови відповідач наполягав на тому, що за результатами розгляду наданої позивачем документації встановлено, що скарги на тремтіння голови та рук, слабкість в лівих кінцівках, панічні атаки, різкі зміни емоційного стану турбують близько 3-х років, за медичною допомогою позивач не звертався, спеціалізоване лікування не отримував. Також ЦВЛК зазначає, що вищезазначені прояви захворювань з`явилися у позивача до призову на військову службу та безпосередньої участі в бойових діях, що підтверджується наданою документацією.

Позивач вважає такі підстави для відмови у перегляді свідоцтва про хворобу № 214 незаконними, а тому просить позовні вимоги задовольнити повністю.

06.11.2023 відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову, з огляду на таке. 22.06.2022 позаштатна ВЛК військової частини НОМЕР_1 з метою визначення ступеня придатності до військової служби провела огляд ОСОБА_1 та прийняла постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання та ступінь придатності до військової служби, оформлені свідоцтвом про хворобу від 27.06.2022 № 214 у формулюванні "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби. Згідно цього свідоцтва позивачу встановлений діагноз "дисциркуляторна енцефалопатія ІІІ стадії". 05.06.2022 позивач звернувся до ЦВЛК ЗС України із заявою про зміну свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, та причинного зв`язку замість "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби" на "Захворювання, Так, пов`язане з захистом Батьківщини". Відповідач наголошує, що із наданої позивачем документації встановлено, що скарги на тремтіння голови та рук, слабкість в лівих кінцівках, панічні атаки, різкі зміни емоційного стану, які є симптомами ДЕ та турбують позивача близько трьох років. Тому, відповідач стверджує, що прояви захворювання з`явилися у ОСОБА_2 до призову на військову службу та безпосередньої участі в бойових діях. Відтак, постанова про причинний зв`язок захворювань за свідоцтвом про хворобу від 27.06.2022 № 214 прийнята обгрунтовано й відсутні підстави для її перегляду, скасування чи зміни.

Із наведених підстав, просить відмовити у задоволенні позову.

08.11.2023 позивач надіслав до суду відповідь на відзив, зазначивши, що на станом на день призову 24.02.2022 позивач був здоровим та визнаний придатним до проходження військової служби за результатами медичного огляду ВЛК Яворівського РТЦК. Також зауважує, що відповідач не взяв до уваги той факт, що позивач у період з 21.08.2014 по 21.12.2021 проходив військову службу та брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях. Стверджує, що захворювання позивача виникло у період служби у військовій частині, яка входить до складу діючої армії. Довідкою від 02.08.2022 № 4613, підтверджений факт участі позивача у бойових діях у період з 07.03.2022 по 22.05.2022, що призвело до висновку ВЛК про непридатність до військової служби. Зважаючи на викладені обставини, позивач наполягає на порушенні відповідачем норм Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України № 402, зокрема, пп. "г" п. 21.5 глави 21 розділу ІІ.

Із наведених підстав, просить позовні вимоги задовольнити повністю.

13.11.2023 третя особа надіслала до суду пояснення у електронній формі.

Відповідно до ч. 10 ст. 44 КАС України якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним підписом учасника справи (його представника). Якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в паперовій формі, такі документи скріплюються власноручним підписом учасника справи (його представника).

Зважаючи на те, що пояснення від 13.11.2023 не скріплені електронним підписом представника ВЛК військової частини НОМЕР_1 , згідно із вимогами ч. 10 ст. 44 КАС України, суд не бере до уваги доводи третьої особи, що наведенні у поясненнях.

15.11.2023 відповідач надіслав заперечення на відповідь на відзив, в якому заперечує проти задоволення позову з тих підстав, що свідоцтво про хворобу від 27.06.2022 № 214 є чинним та не оскаржувалось позивачем, а отже вся зазначена в ньому інформація є підставою для розгляду та посилання на неї ЦВЛК ЗС України.

Відповідач також зауважує, що у матеріалах справи, які були надані на розгляд до ЦВЛК ЗС України є два документи, які підтверджують захворювання позивача з 2019 року, а саме: повідомлення з Військово-медичного клінічного центру Західного регіону від 31.01.2019 №857, в якому вказано про загальну слабкість, нестійкий сон, дратівливість, тремор в тілі, головний біль, тривожність, труднощі в концентрації уваги, погіршення пам`яті.

Також, свідоцтво про хворобу від 27.06.2022 № 214, видане ВЛК в/ч НОМЕР_1 , в якому вказано, що біля 2 років позивача турбують скарги на тремтіння голови, верхніх кінцівок у спокої, більше лівої, скутість рухів переважно у ранковий час, або після довгого перебування в одному положенні, слабкість та заніміння в лівих кінцівках, загальну слабкість, швидку втому, порушення сну, головний біль, головокружіння, зниження пам`яті та уваги, напади страху, тривоги, дратівливість, немотивоване відчуття свербіння у лівих кінцівках при хвилюванні, незначне зниження гострого зору на обидва ока.

У зв`язку із наведеним, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

22.06.2022 військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_1 , за розпорядженням командира військової частини НОМЕР_3 від 14.06.202 № 125, провела медичний огляд ОСОБА_1 з метою визначення ступеня придатності до військової служби.

За результатами проведеного 22.06.2022 медичного огляду ОСОБА_1 військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_1 склала свідоцтво про хворобу від 27.06.2022 № 214, у пунктах 12-13 якого вказано:

"12. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, контузії, каліцтва: Дисциркуляторна енцефалопатія III стадії, змішаного (атеросклеротичного, дистрофічного) генезу, судинний паркінсонізм у вигляді ригідно-тримтячого синдрому, лівобічної пірамідної недостатності, стійкого астено-вегетативного синдрому зі значним порушенням функції. Сечокам`яна хвороба, камінці нирок без порушення функції. Доброякісна гіперплазія передміхурової залози І стадії з незначним порушенням функції. Захворювання, НІ не пов`язані з проходженням служби.

13. Постанова ВЛК про придатність до військової служби, служби за військовою спеціальністю тощо: На підставі статті 41-а, 68-в графи І Розкладу хвороб непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

Наказом командира військової частини НОМЕР_3 від 16.07.2022 № 190 ОСОБА_1 звільнений згідно із наказом командира військової частини НОМЕР_3 від 14.07.2022 № 59-РС за підпунктом "б" (за станом здоров`я на підставі рішення військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

05.06.2023 ОСОБА_1 звернувся до Центральної військово-лікарської комісії із заявою про перегляд та зміну свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, виданого військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 та змінити причинний зв`язок із " АДРЕСА_1 , не пов`язане з проходженням військової служби" на "Захворювання, Так, пов`язане з захистом Батьківщини".

16.08.2023 Центральна військово-лікарська комісія надіслала позивачу відповідь за №598/8406 на заяву від 05.06.2023, зазначивши, що відповідно до вимог підпункту "ґ" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення про військово-лікарську експертизу Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800, зі змінами (далі - Положення), постанова про причинний зв`язок у формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини", приймається у випадку, якщо захворювання виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби.

Враховуючи, що вищезазначені прояви захворювань з`явилися до призову на військову службу та безпосередньої участі в бойових діях, що підтверджується наданою медичною документацією, ЦВЛК ЗС України вважає, що постанова про причинний зв`язок діагностованих захворювань за свідоцтвом про хворобу військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 прийнято обґрунтовано, та не має підстав для її перегляду, скасування чи відміни. Рішення ЦВЛК ЗС України може бути оскаржене в судовому порядку.

Вважаючи протиправною відмову відповідача, оформлену листом від 16.08.2023 №598/8406, у перегляді та зміні висновків свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214 про причинний зв`язок його захворювання, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку доводам позивача про порушення його прав, суд враховує наступні обставини та положення законодавства.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також засади проходження в Україні військової служби. передбачені Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-ХІІ).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Згідно із ч. 2 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною 3 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Згідно з абз. 1 ч. 10 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, зокрема, проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату.

За змістом ч. 2 ст. 2 Закону № 2232-ХІІ визначено, що проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

Відповідно до ч. 12 ст. 12 Закону № 2232-ХІІ військовозобов`язані, які, зокрема, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України та центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями.

Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджене Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402), норми якого суд застосовує в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до п. 1.1 глави 1 Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

За правилами п. 1.2 та п. 1.3 глави 1 Положення № 402 військово-лікарська експертиза це:

медичний огляд, зокрема, військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Основними завданнями військово-лікарської експертизи є, зокрема:

добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України;

аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров`я;

контроль за організацією, проведенням і результатами лікувально-діагностичної роботи у військових, цивільних лікувальних закладах та медичних підрозділах військових частин, що стосується військово-лікарської експертизи;

визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть;

визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням.

Пунктом 2.1 глави 2 Положення № 402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до п. 2.2 глави 2 Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.

До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

За правилами п. 2.3.4 глави 2 Положення № 402 ЦВЛК має право, зокрема:

оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення;

перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи;

витребовувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме:

виписки (витяги) з матеріалів службового (спеціального) розслідування, матеріалів дізнання, досудового розслідування, а також витяги з наказів, актів;

особові та пенсійні справи, медичні документи (у разі витребовування оригіналів зазначених документів вони повертаються за належністю після складання протоколу);

архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених вище документів копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву зі строком зберігання 50 років);

розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

Згідно із п. 22.5 глави 22 Положення № 402 свідоцтво про хворобу у воєнний час складається, зокрема, на всіх військовослужбовців, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку.

Свідоцтво про хворобу підлягає розгляду, а постанова ВЛК затвердженню у воєнний час на генералів (адміралів), а також на всіх осіб, які оглянуті у ГВМКЦ, - ЦВЛК, на всіх військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів - ВЛК регіону (пункт 22.6. розділу 22 Положення № 402).

Таким чином, із аналізу наведених вище приписів Положення № 402 слідує, що військово-лікарська експертиза військовозобов`язаних проводиться у формі медичного огляду, зокрема, з метою визначення, зокрема, ступеня їх придатності до військової служби, а також установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців із захистом батьківщини. Для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії. Повноваження щодо перегляду роботи підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи належить до ЦВЛК. Також до повноважень ЦВЛК належить витребовування документів в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, зокрема, особові та пенсійні справи, медичні документи, архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови у разі, якщо військовослужбовець не погоджується із постановами підпорядкованих ВЛК. Крім того, ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати та контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК.

Як встановлено судом, 27.06.2022 за результатами проведеного медичного огляду ОСОБА_1 ВЛК військової частини НОМЕР_1 складене свідоцтво про хворобу № 214, згідно із пунктом 12 якого ВЛК дійшла висновку: "Захворювання, НІ, непов`язані з проходженням військової служби" та пункту 13 "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

У свою чергу, наказом командира в/ч НОМЕР_3 від 16.07.2022 № 190 ОСОБА_1 звільнений зі служби за пунктом "б" на підставі рішення ВЛК про непридатність до військової служби.

05.06.2023 ОСОБА_1 звернувся до ЦВЛК із заявою про перегляд та зміну свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, із зазначенн у причинному зв`язку замість "Захворювання, Ні, не пов`язане з проходженням військової служби" на "Захворювання, Так, пов`язане з захистом Батьківщини".

У свою чергу, відповідач у відповіді від 16.08.2023 за № 598/8406 на заяву від 05.06.2023, та відзиві на позовну заяву зазначив, що прояви захворювань у ОСОБА_1 у вигляді тремтіння голови та рук, слабкість в лівих кінцівках, панічні атаки, різкі зміни емоційного стану, які є симптомами ДЕ (дисциркуляторна енцефалопатія) з`явилися до призову на військову службу та безпосередньої участі в бойових діях та турбують позивача близько трьох років, що підтверджується наданою медичною документацією, а тому ЦВЛК ЗС України вважає, що постанова про причинний зв`язок діагностованих захворювань за свідоцтвом про хворобу ВЛК військової частини НОМЕР_1 прийнята обґрунтовано, та не має підстав для її перегляду, скасування чи відміни.

Надаючи оцінку діям відповідача щодо відмови позивачу у перегляді свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, суд враховує таке.

Матеріали справи містять довідки від 04.04.2015 № 30/363, від 01.02.2018 № 157, від 30.12.2021 № 2709, від 31.05.2023 № 164, виданих Прикордонним загоном Західного регіонального управління ДПС України та військовою частиною НОМЕР_4 , з яких слідує, що ОСОБА_1 у період з 28.09.2014 по 10.03.2015 брав безпосередню участь в антитерористичній операції біля міста Маріуполя Донецької області; у період з 12.06.2012 по 20.01.2018 брав безпосередню участь в антитерористичній операції в Луганській та Донецькій областях; з 08.10.2019 по 15.06.2020 та з 07.04.2021 по 17.12.2021 брав безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів на території Донецької та Луганської областей.

Відповідно до виписок із медичної карти стаціонарного хворого № 14501 та № 257 у період з 15.11.2018 по 29.11.2018, та з 09.01.2019 по 31.01.2019 ОСОБА_1 перебував на стаціонарному лікуванні у ОСОБА_3 із скаргами на невмотивовану тривожність, порушення сну із пробудженням та кошмарами, головний біль на тлі фізичних та психоемоційних навантажень, у зв`язку із чим був госпіталізований в психіатричну клініку.

Зі змісту карток обстеження та медичного огляду від 16.09.2019 та від 24.11.2020, а також складених на їх підставі довідок від 16.09.2019 № 48 та від 24.11.2020 № 3 ВЛК Мостиського РТЦК та СП визнав ОСОБА_1 здоровим та придатним до військової служби.

Також із військового квитка НОМЕР_5 суд встановив, що 21.12.2021 ОСОБА_1

звільнений з військової служби за пп. "а" п. 2 ч. 5 ст. 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (закінчення терміну контракту).

У зв`язку з призовом на військову службу під час мобілізації 24.02.2022 ОСОБА_1 проходив медичний огляд ВЛК Яворівського РТЦК згідно із направленням від 24.02.2022 №71, за результатами якого складена довідка від 24.02.2022 № 56 про визнання позивача придатним до військової служби у воєнний час та направлений в розпорядження командира в/ч НОМЕР_2 .

Як зазначено у виписках з медичної карти стаціонарного хворого № 1166 та № 1291 у період з 09.05.2022 по 12.05.2022 та з 23.05.2022 по 28.05.2022 ОСОБА_1 перебував на стаціонарному лікуванні у КНП "Баштанська багатопрофільна лікарня", де йому встановлені діагнози "забій грудної клітки, забій лівого колінного суглобу під час виконання бойового завдання", а також "ДЕ ІІ ст. змішаного генезу, астенічний с-м, тремор неясного генезу, панічні атаки".

У період з 29.05.2022 по 13.06.2022 позивач знаходився на лікуванні у клінічному санаторії "Аркадія" ДПСУ, де йому встановлений діагноз "дисциркуляторна енцефалопатія ІІ-ІІІ ст., змішаного генезу (постравматична) та супутні".

Таким чином, суд встановив, що ОСОБА_1 у період з 08.10.2019 по 15.06.2020 та з 07.04.2021 по 17.12.2021 брав безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів на території Донецької та Луганської областей.

Протягом 2019 та 2020 років ВЛК Мостиського РТЦК та СП здійснювала медичний огляд ОСОБА_1 , визначивши його здоровим та придатним до військової служби.

24.02.2022 ОСОБА_1 проходив медичний огляд ВЛК Яворівського, за результатами якого ВЛК КНП "Мостиська міська лікарня" визнала позивача здоровим та придатним до військової служби у воєнний час.

Водночас, у період з 09.05.2022 по 12.05.2022 та з 23.05.2022 по 28.05.2022 ОСОБА_1 перебував на стаціонарному лікуванні із діагнозами "забій грудної клітки, забій лівого колінного суглобу під час виконання бойового завдання" та "ДЕ ІІ ст. змішаного генезу, астенічний с-м, тремор неясного генезу, панічні атаки".

Беручи до уваги наведені вище обставини, суд критично оцінює твердження відповідача про те, що симптоми ДЕ (дисциркуляторна енцефалопатія) з`явилися у позивача до призову на військову службу та безпосередньої участі в бойових діях та турбують позивача близько трьох років, оскільки позивач з 08.10.2019 до 21.12.2021, тобто впродовж трьох років до дати складання спірного свідоцтва № 214, брав безпосередню участь у бойових діях на території Донецької та Луганської областей.

Також суд відмічає про суперечливість доводів відповідача про існування у позивача впродовж трьох років симптомів у вигляді тремтіння голови та рук, слабкість в лівих кінцівках, панічні атаки, різкі зміни емоційного стану, які є симптомами ДЕ (дисциркуляторна енцефалопатія), зважаючи на те, що 2019, 2020 та 2022 роках ВЛК Мостиського РТЦК та СП та ВЛК Яворівського РТЦК визнали ОСОБА_1 здоровим та придатним до військової служби.

Суд наголошує, що розглядаючи заяву позивача від 05.06.2023, відповідач не витребував від військової частини НОМЕР_1 , ВЛК Мостиського РТЦК та СП та ВЛК Яворівського РТЦК та інших суб`єктів всіх необхідних документів з метою з`ясування обставин отримання ОСОБА_1 захворювання для встановлення причинного зв`язку хвороби із проходження військової служби та прийняття рішення щодо перегляду та зміни свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, що мало наслідком неповне з`ясування відповідачем всіх обставин захворювання позивача.

Ні відповідь ЦВЛК від 16.08.2023 № 598/8406 на заяву від 05.06.2023, ні відзив на позовну заяву не містить доводів відповідача щодо встановлених судом суперечностей з приводу визнання позивача придатним до військової служби до мобілізації у лютому 2022 року.

Оцінюючи наявні в матеріалах справи докази про стан здоров`я позивача, суд вважає, що в межах даного спору не здобуто доказів того, що медичні документи, якими позивач обгрунтовує встановлення причинного зв`язку його захворювання із захистом Батьківщини, були у повному обсязі розглянуті відповідачем при вчиненні дій, що оскаржуються.

Таким чином, суд вважає необгрунтованими та такими, що не знайшли свого підтвердження доводи відповідача про відсутність правових підстав для перегляду свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214 в частині встановлення причинного зв`язку захворювання позивача із захистом Батьківщини.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України,податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99 та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002).

Необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян, як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (рішення Конституційного Суду України від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002).

Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що дії ЦВЛК щодо відмови позивачу у перегляді та зміні свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, не відповідають критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Відтак, застосовуючи механізм захисту права, порушеного відповідачем, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05.06.2023, з дотриманням приписів п.п. 2.3.4 п. 2.3 глави 2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у мотивувальній частині цього рішення.

Покладення такого обов`язку на відповідача не є перебиранням функції іншого суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язанням його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу, з огляду на обов`язковість ефективного механізму захисту порушеного права.

Разом з цим, суд відмовляє позивачу у задоволенні позову в частині зобов`язання відповідача у строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" надіслати позивачу письмову обґрунтовану відповідь про прийняте рішення, оскільки заява від 05.06.2023 не є заявою в розумінні норм цього Закону, та її розгляд не врегульований цим Законом. Розгляд заяви позивача від 05.06.2023 здійснюється у порядку та у строки, що передбачені Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем вимоги частини другої статті 77 КАС України не дотримані, правомірність оспорюваних дій належними доказами не доведена.

За таких обставин, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову ОСОБА_1 .

Позивач звільнений від сплати судового збору згідно із п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір", відтак суд не здійснює розподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України щодо відмови ОСОБА_1 у перегляді свідоцтва про хворобу від 27.06.2022 № 214, виданого ВЛК військової частини НОМЕР_1 , в частині встановлення причинного зв`язку захворювання із захистом Батьківщини.

Зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України (01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16; код ЄДРПОУ 08356179) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; рнокпп НОМЕР_6 ) від 05.06.2023 з дотриманням приписів п.п. 2.3.4 п. 2.3 глави 2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у мотивувальній частині рішення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

СуддяКисильова Ольга Йосипівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116547302
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/22836/23

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 31.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кисильова Ольга Йосипівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні