Постанова
від 22.01.2024 по справі 140/19497/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий суддя у першій інстанції: Андрусенко О.О.

22 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/19497/23 пров. № А/857/23996/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Бруновської Н.В.

суддів: Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.

розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року у справі № 140/19497/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вудленд Україна" до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

12.07.2023р. позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Вудленд Україна" (далі ТзОВ "Вудленд Україна") звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України у якому просив суд:

-визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області: від 24.03.2023 №8495758/36698963, від 24.03.2023 № 8495759/36698963, від 24.03.2023 № 8495755/36698963, від 24.03.2023 №8495762/36698963, від 24.03.2023 № 8495756/36698963, від 24.03.2023 № 8495760/36698963, від 24.03.2023 № 8495761/36698963, від 24.03.2023 № 8495754/36698963, від 24.03.2023 № 8495751/36698963, від 24.03.2023 № 8495757/36698963, від 24.03.2023 № 8495753/36698963, від 24.03.2023 № 8495752/36698963,

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №2 від 01.02.2023, №3 від 02.02.2023, №4 від 02.02.2023, №6 від 03.02.2023, №9 від 07.02.2023, №11 від 08.02.2023, №16 від 13.02.2023, №20 від 14.02.2023, №21 від 14.02.2023, №22 від 15.02.2023, №23 від 15.02.2023, №1 від 01.02.2023.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16.11.2023р. позов задоволено.

Не погоджуючись із даним рішенням, апелянт Головне управління ДПС у Волинській області подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом порушено норми матеріального та процесуального права.

Апелянт просить суд, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16.11.2023р .скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що із змісту Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТзОВ Вудленд Україна зареєстроване як юридична особа, основні види діяльності: 16.24 виробництво дерев`яної тари (основний); 16.23 виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; 16.21 виробництво фанери, дерев`яних плит і панелей, шпону; лісопильне та стругальне виробництво; 02.20 лісозаготівлі та ін.

16.06.2022р. ТзОВ Вудленд Україна (постачальник) та ТзОВ Агідель (покупець) уклали договір поставки №16062022.

Згідно умов договору (з урахуванням додаткової угоди №2 від 15.09.2022) постачальник зобов`язався передати у власність покупця відходи переробки деревини - тріска технологічна (щепа) (товар), в строки та на умовах, передбачених даним Договором, а Покупець прийняти, та оплатити товар на умовах, визначених у даному Договорі. Найменування, одиниця виміру, загальна кількість товару, що підлягає поставці за цим Договором, його часткове співвідношення (асортимент тощо), визначаються та встановлюються сторонами в погоджених заявках (замовленнях (усних або письмових) та/або рахунках-фактурах та видаткових накладних. Товар передається покупцю частинами - партіями. Під партією товару Сторони розуміють товар, зазначений в окремій накладній (п. 1.1.-1.3. Договору). Вартість товару тріска технологічна (щепа) визначається у відповідності з визначеним коефіцієнтом вологості та становить: 650,00 грн. з ПДВ / 1 склад, м3 (35% вологості) (пункт 2.2 Договору). Загальна вартість даного Договору становить сума всіх накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору (п.2.1.-2.3. даного Договору) Поставка товару здійснюється в строк, додатково погоджений сторонами на кожну партію товару, транспортом постачальника. Транспортування товару здійснює постачальник власними силами або із залученням транспортних організацій за свій рахунок. Датою поставки партії товару постачальником та датою отримання партії товару покупцем є дата підписання сторонами видаткової накладної. (п. 4.1-4.23 Договору). Покупець здійснює розрахунки за товар шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 10 банківських днів з дати поставки товару (п. 5.1 Договору).

З метою виконання договірних зобов`язань ТзОВ Вудленд Україна поставив ТзОВ Агідель окремими партіями товар - тріска технологічна (щепа береза/вільха), про що свідчать: видаткова накладна №32 від 01.02.2023 на суму 29835,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р32 від 01.02.2023; видаткова накладна №33 від 02.02.2023 на суму 29900,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №РЗЗ від 02.02.2023; видаткова накладна №35 від 02.02.2023 на суму 29802,50,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р35 від 02.02.2023; видаткова накладна №36 від 03.02.2023 на суму 29867,50 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р36 від 03.02.2023; видаткова накладна №39 від 07.02.2023 на суму 29835,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р39 від 07.02.2023; видаткова накладна №41 від 08.02.2023 на суму 29809,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р41 від 08.02.2023; видаткова накладна №46 від 13.02.2023 на суму 29900,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р46 від 13.02.2023.

За наслідками вище зазначених господарських операцій ТОВ Вудленд Україна складено та подано до реєстрації в ЄРПН такі ПН: від 01.02.2023 №2 на суму 29835,00 грн., в т.ч. ПДВ 4972,50 грн.; від 02.02.2023 №3 на суму 29900,00 грн., в т.ч. ПДВ 4983,33 грн.; від 02.02.2023 №4 на суму 29802,50 грн., в т.ч. ПДВ 4967,08 грн.; від 03.02.2023 №6 на суму 29867,50 грн., в т.ч. ПДВ 4977,92 грн.; від 07.02.2023 №9 на суму 29835,00 грн., в т.ч. ПДВ 4972,50 грн.; від 08.02.2023 №11 на суму 29809,00 грн., в т.ч. ПДВ 4968,17 грн.; від 13.02.2023 №16 на суму 29900,00 грн., в т.ч. ПДВ 4983,33 грн.

01.02.2023р ТзОВ Вудленд Україна (постачальник) та ТзОВ Агідель (покупець) уклали договір поставки №01/02/23-1.

Згідно умов постачальник зобов`язався передати у власність покупця товар згідно Специфікацій, які є невід`ємною частиною даного Договору (товар), а покупець зобов`язався прийняти й оплатити товар в порядку та на умовах, визначених цим Договором. Сторони домовились, що товар поставляється партіями. Найменування, асортимент, ціна та кількість товару в кожній партії визначаються сторонами в окремих Специфікаціях до цього Договору (п. 1.1.-1.3 Договору). Ціна товару визначається в Специфікаціях. Якщо сторони не погодять інших строків оплати, покупець зобов`язаний оплатити поставлений йому товар протягом 14 банківських днів з дати поставки товару (п. 2.5 Договору).

Відповідно до Специфікації №1 до Договору поставки №01/02/23-1 від 01.02.2023 предметом поставки за цією Специфікацією є: товар - дерев`яні обрізки, загальна вартість товару по даній Специфікації становить 340 000,00 грн., у тому числі ПДВ - 56 666,67 грн.; загальна кількість товару по даній Специфікації становить 200,00 тон (± 10%). Передача товару покупцеві здійснюється на умовах DDP (Інкотермс-2010) склад постачальника за адресою: Волинська область, Камінь-Каширський р-н, с. Оконськ, вул. Грибна, 10. Товар по даній Специфікації повинен бути наданий покупцю в повному обсязі до 31.03.2023.

На виконання умов Договору №01/02/23-1 від 01.02.2023 ТзОВ Вудленд Україна поставлено ТзОВ Агідель товар - дерев`яні обрізки, про що свідчать: видаткова накладна №50 від 14.02.2023 на суму 30351,80 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р50 від 14.02.2023; видаткова накладна №51 від 14.02.2023 на суму 30217,50 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р51 від 14.02 2023; видаткова накладна №52 від 15.02.2023 на суму 29546,00 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р52 від 15.02.2023; видаткова накладна №53 від 15.02.2023 на суму 30486,10 грн. з ПДВ та товарно-транспортна накладна №Р53 від 15.02.2023.

За наслідками господарських операцій ТзОВ Вудленд Україна склав та подав на реєстрацію в ЄРПН такі ПН: від 14.02.2023 №20 на суму 30351,80 грн., в т.ч. ПДВ 5058,63 грн.; від 14.02.2023 №21 на суму 30217,50 грн., в т.ч. ПДВ 5036,25 грн.; від 15.02.2023 №22 на суму 29546,00 грн., в т.ч. ПДВ 4924,33 грн.; від 15.02.2023 №23 на суму 30486,10 грн., в т.ч. ПДВ 5081,02 грн.

Із змісту квитанцій від 28.02.2023р. видно, що реєстрація ПН від 01.02.2023 №2, від 02.02.2023 №3, від 02.02.2023 №4, від 03.02.2023 №6, від 07.02.2023 №9, від 08.02.2023 №11, від 13.02.2023 №16, від 14.02.2023 №20, від 14.02.2023 №21, від 15.02.2023 №22, від 15.02.2023 №23 в ЄРПП зупинена відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК України з таких підстав: обсяг постачання товару/послуги 4401 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

13.03.2023р ТзОВ Вудленд Україна подав повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме по ПН від 01.02.2023 №2, від 02.02.2023 №3, від 02.02.2023 №4, від 03.02.2023 №6, від 07.02.2023 №9, від 08.02.2023 №11, від 13.02.2023 №16, від 14.02.2023 №20, від 14.02.2023 №21, від 15.02.2023 №22, від 15.02.2023 №23, кількість додатків - 26, у графі пояснення зазначено: пояснення щодо господарської діяльності, інформація щодо покупця, наведені в 26 Додатках, викладених в окремих документах, що додаються. До вказаного повідомлення позивач долучив такі документи: договір поставки №16062022 від 16.06.2022 разом із додатковою угодою №2; договір поставки №01/02/23-1 від 01.02.2023 разом із специфікацією №1; видаткові накладні №32 від 01.02.2023, №33 від 02.02.2023, №35 від 02.02.2023, №36 від 03.02.2023, №39 від 07.02.2023, №41 від 08.02.2023, №46 від 13.02.2023, №50 від 14.02.2023, №51 від 14.02.2023, №52 від 15.02.2023, №53 від 15.02.2023; товарно-транспортні накладні №Р32 від 01.02.2023, №РЗЗ від 02.02.2023, №Р35 від 02.02.2023, №Р36 від 03.02.2023, №Р39 від 07.02.2023, №Р41 від 08.02.2023, №Р46 від 13.02.2023, №Р50 від 14.02.2023, №Р51 від 14.02 2023, №Р52 від 15.02.2023, №Р53 від 15.02.2023; обороти рахунку 361 за 01.02.2023 - 15.02.2023 (до договору поставки №01/02/23-1); обороти рахунку 361 за 01.02.2023 - 15.02.2023 (до договору поставки №16062022).

16.03.2023р. податковий орган надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, яким запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо постачання та придбання товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме:розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт здійснення оплати; довіреності; документи на придбання/походження товару.

24.03.2023р Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: №8495758/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 01.02.2023 №2, № 8495759/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 02.02.2023 №3, № 8495755/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 02.02.2023 №4, №8495762/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 03.02.2023 №6, № 8495756/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 07.02.2023 №9, № 8495760/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 08.02.2023 №11, № 8495761/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 13.02.2023 №16, № 8495754/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 14.02.2023 №20, № 8495751/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 14.02.2023 №21, № 8495757/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 15.02.2023 №22, № 8495753/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 15.02.2023 №23 - у зв`язку із ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податків.

04.04.2023р ТзОВ Вудленд Україна подав скарги на вищевказані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області, до якої долучив копії документів, які надавались на розгляд комісії регіонального рівня, а також акт звірки взаємних розрахунків за лютий 2023 за договором поставки №01/02/23-1 від 01.02.2023, акти надання транспортних послуг від 01.02.2023 №13, від 02.02.2013 №14, від 03.02.2023 №16, від 07.07.2023 №17, від 08.02.2023 №18, від 13.02.2023 №22, від 14.02.2023 №23, від 15.02.2023 №24, оборотно-сальдову відомість по рахунку 201 за лютий 2023 року.

Рішеннями Комісії ДПС України від 11.04.2023 №33981/36698963/2, №33976/36698963/2, №33975/36698963/2, №33974/36698963/2, №33985/36698963/2, №33984/36698963/2, №33983/36698963/2, №33979/36698963/2, №33980/36698963/2, №33978/36698963/2, №33977/36698963/2 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

27.01.2023р між ТзОВ Вудленд Україна (постачальник) та ТзОВ Агідель (покупець) уклали договір поставки №27/01/23, відповідно до умов якого постачальник зобов`язався передавати у власність покупця шпон лущений, тріску паливну, тирсу та інші продукти та/або відходи обробки деревини (товар), асортимент та найменування якого вказується в рахунках, видаткових накладних до даного договору, які є невід`ємною частиною даного Договору, а покупець зобов`язався приймати цей товар та оплачувати його вартість в порядку, на умовах, вказаних в даному Договорі (п.1.1. Договору). Поставка товару здійснюється постачальником на підставі замовлень покупця і при наявності відповідного товару на складі постачальника. Замовлення покупця повинно містити назву (асортимент), кількість товару, терміни поставки товару, а також інші умови поставки. Замовлення покупця опрацьовується постачальником протягом 3 (трьох) календарних днів, з моменту його отримання, після чого постачальник повідомляє покупця про наявність (відсутність) замовленого асортименту і кількості товару. Надання постачальником рахунку на оплату вартості замовленого товару є підтвердженням прийняття до виконання постачальником замовлення покупця. Поставка товару здійснюється на умовах EXW склад постачальника у відповідності до правил Інкотермс 2010, якщо інші умови поставки не будуть узгоджені сторонами додатково. Термін поставки Товару вказується в рахунках постачальника або додатках до даного Договору. Термін поставки обраховується в календарних днях. В тому випадку, якщо термін поставки не буде вказаний у рахунку або відповідному додатку до договору , максимальний термін поставки товару повинен становити не більше ніж 45 календарних днів з моменту отримання постачальником повної або часткової попередньої оплати за товар (п. 2.1-2.4. даного Договору). Оплата за даним договором здійснюється на умовах попередньої оплати вартості партії товару, який підлягає поставці (п. 4.3. Договору).

ТзОВ Вудленд Україна склав та подав до реєстрації в ЄРПН ПН від 01.02.2023 №1 на суму 6551800,00 грн., в тому числі ПДВ 1091966,67 грн. (отримувач ТОВ Агідель).

Із змісту квитанції від 27.02.2023р. реєстрація ПН від 01.02.2023 №1 в ЄРПП зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з таких підстав: обсяг постачання товару/послуги 4408 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

13.03.2023р. ТзОВ Вудленд Україна подав повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме по ПН від 01.02.2023 №1, кількість додатків - 3, у графі пояснення зазначено: податкова накладна виписана на аванс, який був отриманий 01.02.2023, господарська діяльність здійснюється згідно документів у 3 додатках, що додаються. До вказаного повідомлення позивач долучив такі документи: договір поставки №27/01/23 від 27.01.2023; рахунок на оплату від 27.01.2023 №6 на суму 6551800,00 грн. з ПДВ; обороти рахунку 361 за лютий 2023 року.

16.03.2023р. Комісія ГУ ДПС у Волинській області надіслала позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, яким запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо постачання та придбання товарів; транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт здійснення оплати; видаткові накладні; товаро-транспортні накладні (ТТН); документи на придбання/походження товару.

24.03.2023р. Комісія регіонального рівня прийняла рішення №8495752/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 01.02.2023р. №1 у зв`язку із ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податків.

04.04.2023р. ТзОВ Вудленд Україна подав скаргу на вищевказане рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області, до якої долучив копії документів, які надавались на розгляд комісії регіонального рівня, а також банківську виписку по особовим рахункам за 01.02.2023р. та акт взаємних розрахунків по стану за період лютий 2023 року за договором поставки № 27/01/23 від 27.01.2023р..

Рішенням Комісії ДПС України від 11.04.2023р. №33982/36698963/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010р. (з наступними змінами та доповненнями, надалі - Порядок №1246), видно, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

В п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми 11.12.2019р. Кабінет Міністрів України затвердив Порядок №1165, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок №1165)

В п.2 Порядку №1165 визначено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС; комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС; таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Із змісту п.3 Порядку №1165 видно, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1)податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2)обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3)одночасно виконуються такі умови:

-загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

-значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

- Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у п.3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п.4 Порядку №1165).

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (п. 5 Порядку №1165).

В п.6, п.7 Порядку 1165 видно, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За правилами п.10, п.11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинена реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В додатку 3 Порядком №1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій.

1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Колегія суддів звертає увагу апелянта на ту обставину, що зі змісту квитанцій від 28.02.2023 та від 27.02.2023 про зупинення реєстрації ПН від 01.02.2023 №2, від 02.02.2023 №3, від 02.02.2023 №4, від 03.02.2023 №6, від 07.02.2023 №9, від 08.02.2023 №11, від 13.02.2023 №16, від 14.02.2023 №20, від 14.02.2023 №21, від 15.02.2023 №22, від 15.02.2023 №23, від 01.02.2023 №1 видно, що реєстрація податкових накладних зупинена контролюючим органом виключно з такої підстави: обсяг постачання товару/послуги 4401, 4408 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Однак, суд апеляційної інстанції зазначає, що ТзОВ Вудленд Україна направив контролюючому органу повідомлення із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарських операцій.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта на те, що із змісту рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 24.03.2023 №8495758/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 01.02.2023 №2, № 8495759/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 02.02.2023 №3, № 8495755/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 02.02.2023 №4, №8495762/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 03.02.2023 №6, № 8495756/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 07.02.2023 №9, № 8495760/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 08.02.2023 №11, № 8495761/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 13.02.2023 №16, № 8495754/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 14.02.2023 №20, № 8495751/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 14.02.2023 №21, № 8495757/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 15.02.2023 №22, № 8495753/36698963 про відмову у реєстрації ПН від 15.02.2023 №23 чітко видно, що у реєстрації вказаних ПН відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, платником податку. При цьому у графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) не зазначено жодного документа, якого не було надано платником податку.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації податкових накладних.

Так ПН №2 від 01.02.2023, №3 від 02.02.2023, №4 від 02.02.2023, №6 від 03.02.2023, №9 від 07.02.2023, №11 від 08.02.2023, №16 від 13.02.2023, №20 від 14.02.2023, №21 від 14.02.2023, №22 від 15.02.2023, №23 від 15.02.2023 сформовані за господарськими операціями у взаємовідносинах з ТОВ Агідель. Такі відносини встановлені договором поставки від 16.06.2022 №16062022 та договором поставки від 01.02.2023 №01/02/23-1 (з урахуванням Специфікації №1 до вказаного договору), якими визначено предмет поставки (товар) тріска технологічна (щепа) та дерев`яні обрізки відповідно, їх кількість та умови передачі товару від постачальника до покупця, умови оплати.

Вказані вище ПН складені за датою відвантаження (поставки) товару.

Колегія суддів повторно зазначає, що п.187.1 ст.187 ПК України чітко визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, для реєстрації вказаних ПН №2 від 01.02.2023, №3 від 02.02.2023, №4 від 02.02.2023, №6 від 03.02.2023, №9 від 07.02.2023, №11 від 08.02.2023, №16 від 13.02.2023, №20 від 14.02.2023, №21 від 14.02.2023, №22 від 15.02.2023, №23 від 15.02.2023 позивач має підтвердити подію, яка зумовила видачу ним ПН саме цією датою, тобто у розглядуваному випадку підтвердити таку подію договором поставки, видатковою накладною. Інші документи є допоміжними та дають зрозуміти зміст взаємовідносин позивача та його контрагента.

Таким чином, видаткові накладні №32 від 01.02.2023, №33 від 02.02.2023, №35 від 02.02.2023, №36 від 03.02.2023, №39 від 07.02.2023, №41 від 08.02.2023, №46 від 13.02.2023, №50 від 14.02.2023, №51 від 14.02.2023, №52 від 15.02.2023, №53 від 15.02.2023 (які містять посилання на договір поставки від 16.06.2022 №16062022 та на договір поставки №01/02/23-1 від 01.02.2023 відповідно) підтверджують передачу товару від постачальника до покупця, що засвідчено підписами та печатками уповноважених представників сторін договору.

Транспортування товару покупцю ТОВ Агідель підтверджується товарно-транспортними накладними №Р32 від 01.02.2023, №РЗЗ від 02.02.2023, №Р35 від 02.02.2023, №Р36 від 03.02.2023, №Р39 від 07.02.2023, №Р41 від 08.02.2023, №Р46 від 13.02.2023, №Р50 від 14.02.2023, №Р51 від 14.02 2023, №Р52 від 15.02.2023, №Р53 від 15.02.2023.

Вказані документи відповідно до п.187.1 ст.187, ст.201 ПК України обумовлюють складання ПН №2 від 01.02.2023, №3 від 02.02.2023, №4 від 02.02.2023, №6 від 03.02.2023, №9 від 07.02.2023, №11 від 08.02.2023, №16 від 13.02.2023, №20 від 14.02.2023, №21 від 14.02.2023, №22 від 15.02.2023, №23 від 15.02.2023, № 1 від 01.02.2023. З їх змісту вдається встановити зміст і послідовність вчинення господарських операцій (поставки товару), учасників правовідносин. Перераховані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.

Вищевказані первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу ст.198, ст.201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджено Наказом Міністерства Фінансів України від 24.05.1995р. № 88, спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.

Колегія суддів вважає, що подані ТзОВ Вудленд Україна документи у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарської операції, а тому у відповідної комісії відсутні підстави для відмови позивачу у реєстрації такої в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стосовно доводів апелянта про те що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних була відсутність договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо постачання та придбання товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме:розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт здійснення оплати; довіреності; документи на придбання/походження товару, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації спірних ПН не було зазначено конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН таких ПН, тому позивач на власний розсуд подав документи, які вважав достатніми для підтвердження вказаних господарських операцій.

Суд апеляційної інстанції наголошує, що датою виникнення податкових зобов`язань була саме дата оформлення документа (видаткової накладної), що засвідчує факт поставки товару, а не дата зарахування коштів на банківський рахунок позивача. При цьому, за умовами договору поставки від 16.06.2022 №16062022 покупець здійснює розрахунки за товар шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 10 банківських днів з дати поставки товару (п. 5.1 Договору), а за умовами договору поставки №01/02/23-1 від 01.02.2023 - якщо сторони не погодять інших строків оплати, покупець зобов`язаний оплатити поставлений йому товар протягом 14 банківських днів з дати поставки товару (п. 2.5 Договору).

Колегія суддів також зазначає, що неподання позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт здійснення оплати, не може бути підставою для відмови у реєстрації в ЄРПН спірних ПН №2 від 01.02.2023, №3 від 02.02.2023, №4 від 02.02.2023, №6 від 03.02.2023, №9 від 07.02.2023, №11 від 08.02.2023, №16 від 13.02.2023, №20 від 14.02.2023, №21 від 14.02.2023, №22 від 15.02.2023, №23 від 15.02.2023, сформованих за фактом відвантаження товару.

Щодо зазначення у повідомленнях від 16.03.2023р про відсутність договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції та документів на придбання/походження товару, то суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації ПН, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації ПН з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

У свою чергу позивач подав на розгляд комісії регіонального рівня договори поставки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, які підтверджують настання обставин, які обумовлюють обов`язок платника податків скласти ПН та зареєструвати їх в ЄРПН відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України.

Колегія суддів повторює, що вищевказані ПН складені за фактом поставки ТОВ Вудленд Україна товару для ТОВ Агідель. Отже, відсутність документів на придбання/походження товару не стосується безпосередньо складення спірних ПН. Надавати усі документи у межах інших господарських операцій позивач обов`язку не має.

Поряд з тим, до матеріалів справи ТОВ Вудленд Україна долучено як і первинні документи на придбання/походження товару (відповідні договори купівлі-продажу пиломатеріалів, товарно-транспортні накладні), так і довіреності ТОВ Агідель від 02.01.2023, від 01.02.2023 на уповноваження відповідних осіб на отримання від імені товариства товару, а також відповідні документи, які підтверджують наявність у позивача нерухомого майна та обладнання, для здійснення господарської діяльності.

Одночасно, суд апеляційної інстанції зазначає, що умовами договорів поставок передбачено, що транспортування товару здійснює постачальник власними силами або із залученням транспортних організацій за свій рахунок. У даному випадку, транспортування товару здійснювалось із залученням перевізника ТОВ РудняБуд Трейд, про що свідчать товарно-транспортні накладні та відповідні акти надання транспортних послуг, які, позивач долучив до скарг на рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області від 24.03.2023 №8495758/36698963, від 24.03.2023 № 8495759/36698963, від 24.03.2023 № 8495755/36698963, від 24.03.2023 №8495762/36698963, від 24.03.2023 № 8495756/36698963, від 24.03.2023 № 8495760/36698963, від 24.03.2023 № 8495761/36698963, від 24.03.2023 № 8495754/36698963, від 24.03.2023 № 8495751/36698963, від 24.03.2023 № 8495757/36698963, від 24.03.2023 № 8495753/36698963.

Доводи апелянта, що у наданих на розгляд Комісії товарно-транспортних накладних відсутні відомості щодо марки, моделі та типу автомобіля, яким здійснювалась поставка товару, відсутній номер посвідчення водія, а також відомості у розділі отримав водій/експедитор щодо П.І.Б. та посади особи; відсутні також і будь-які відомості щодо супровідних документів на вантаж та відомості у розділі вантажно-розвантажувальні операції; ненаданння сертифікатів якості для підтвердження відповідності товару встановленим державним стандартам і технічним умовам колегія суддів відхиляє, оскільки про такі підстави у спірних рішеннях комісії регіонального рівня не йдеться.

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, що відсутність станом на час прийняття оспорюваного рішення правової обґрунтованості та об`єктивності застосування механізму державного регулювання в частині визначення критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН не вказано, чіткого переліку документів які пропонуються надати позивачу, які були б достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Отже, з аналізу даних норм законодавства видно, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН/РК прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку документів які пропонуються надати платнику податків. Вживання податковим органом загального посилання на п.1 Критерії ризиковості платника податку, без наведення зазначення чіткого переліку документів які необхідно надати є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на ту обставину що п.1 Критерії ризикованості платника податку та критерії ризикованості здійснення операцій містить кілька підстав для встановлення ризикованості платника податку. Проте, податковий орган не вказав конкретних підстав за яких визначив позивача таким що відповідає Критеріям ризикованості платника податку.

Податковий орган не спростував доводи позивача стосовно реальності господарської операції по яким зупинена реєстрація податкової накладної. Наявність чи відсутність розбіжностей щодо виконання позивачем умов договору, податковому органу відповідно до вимог Податкового кодексу України слід з`ясовувати при проведенні документальної чи іншої податкової перевірки, а не під час вирішення питання про реєстрацію чи відмову у реєстрації податкової накладної.

Доказів проведення контролюючим органом відповідної перевірки не надано суду.

В п.19, п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, видно, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинена, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Тобто, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, як зобов`язати податковий орган зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим наявна обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.

ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Отже, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову, оскільки податковий орган як суб`єкт владних повноважень в особі Головного управління ДПС у Волинській області діяв не у спосіб передбачений законами та Конституцією України. В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказано чіткого переліку документів які були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Позивач дотримав вимоги чинного законодавства щодо складення та реєстрації податкової накладної, надав податковому органу пояснення та всі наявні первинні документи стосовно підтвердження наведеної в податковій накладній інформації.

ч.5 ст.242 КАС України встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Висновки колегії суддів узгоджуються з позицією яка викладена в постановах Верховного Суду у справах № 822/1817/18 від 23.10.2018р., № 819/330/18 від 10.04.2020р., № 826/6528/18 від 18.09.2019р., № 815/2985/18 від 22.07.2019р.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

В ст.242 КАС України видно, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

ст.316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст.229,308,310,315,316,321,322,325,329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року у справі № 140/19497/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді Р. Б. Хобор Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 22.01.2024р.

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116551688
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/19497/23

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні