Постанова
від 27.09.2010 по справі 2а-20074/10/0570
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 вересня 2010 р. с права № 2а-20074/10/0570

Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17

час прийняття постанови: < година >

Донецький окружний адміні стративний суд в складі:

головуючого судді Масло І.В .

при секретарі Грішаєві Є.Є .

представника позивача Чебаненка Є.О.,

представника відповідача Лисицької О.В.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у за адресою: м. Донецьк-52, вул. 50 Гвардійської дивізії, 17, адмін істративну справу за позовом Донецького обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю «НВП Ротор» про стягнення ад міністративно-господарськи х санкцій за невиконання нор мативу робочих місць, призна чених для працевлаштування і нвалідів у 2009 році у сумі 18 625 грн . та пені у сумі 452,79 грн., -

Донецьке обласне відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до дон ецького окружного адміністр ативного суду з позовом до ТО В «НВП Ротор» про стягнення а дміністративно-господарськ их санкцій за невиконання но рмативу робочих місць, призн ачених для працевлаштування інвалідів у 2009 році у сумі 18 625 гр н. та пені у сумі 452,79 грн.

В обґрунтування позовних в имог позивач зазначив, що ТОВ «НВП Ротор» порушені вимоги ст. 19 Закону України «Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні», оскільки при середньообліковій кільк ості штатних працівників обл ікового складу на підприємст ві у 2009 році 16 осіб та нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів у кількост і 1 робоче місце, на підприємст ві фактично інваліди не прац ювали за даними звіту.

Сума адміністративно-госп одарських санкцій за невикон ання ТОВ «НВП Ротор» нормати ву робочих місць, призначени х для працевлаштування інвал ідів у 2009 році, яка розрахована відповідно до ст. 20 Закону Укр аїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укра їні» та Постанови Кабінету М іністрів України від 31.01.2007 року № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні», складає 18 625 гр н.

Оскільки відповідачем ста ном на 05.07.2010 року адміністратив но-господарські санкції не с плачені, позивач просив стяг нути з ТОВ «НВП Ротор» на кори сть Державного бюджету Украї ни вказану суму санкцій, а так ож пеню за порушення терміні в сплати відповідно до ч. 2 ст. 20 вказаного Закону та п. 4 Поста нови у сумі 452,79 грн. (а.с. 3-5).

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги та просив їх зад овольнити у повному обсязі. К рім того, надав суду поясненн я (а.с. 70), з яких вбачається, що ви конанням нормативу робочих м ісць у кількості, визначеній ч.1 ст. 19 Закону України «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні», вважає ться працевлаштування інвал ідів, для яких це місце роботи є основним, тобто до норматив у зараховуються інваліди, як і знаходяться у штатному роз кладі роботодавця. Протягом 2009 року на підприємстві облік овувалась інвалід ІІ групи з а основним місцем роботи ОС ОБА_3 як працівник, що знаход иться у відпустці по догляду за дитиною. Відповідно до п. 3.2. 2. Інструкції зі статистики кі лькості працівників, затверд женої Наказом Держкомстату в ід 28.09.2005 за № 286, при обчисленні се редньооблікової кількості ш татних працівників обліково го складу враховуються всі к атегорії працівників обліко вого складу, визначені п.п. 2.4 та 2.5. Інструкції, крім працівник ів, які перебувають у відпуст ках у зв' язку з вагітністю т а пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею ві ку, передбаченого чинним зак онодавством або колективним договором, що не дає можливос ті зарахувати ОСОБА_3 до п ередбаченого законодавство м нормативу у відповідності до діючих норм. Просив задово льнити позов у повному обсяз і.

Представник відповідача у судовому засіданні надала з аперечення (а.с. 19), з яких вбача ється, що протягом 2009 року в них обліковувалась інвалід ІІ г рупи за основним місцем робо ти ОСОБА_3, але вона знаход илась та зараз знаходиться у відпустці по догляду за дити ною, тобто вона значиться у шт аті підприємства. Крім того, в ідповідно до ч. 3 ст. 18 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні» вони надавали інформац ію Будьонівсько-Пролетарськ ої міжрайонної філії Донецьк ого міського центру зайнятос ті про наявність вільних роб очих місць для інвалідів, а та кож надавали звіт позивачеві . Протягом 2009 року вони надавал и звіт про наявність вакансі й по формі 3ПН, що підтверджуєт ься довідкою Будьонівсько-Пр олетарської міжрайонної філ ії Донецького міського центр у зайнятості за № 02/1043 від 07.09.2010. За значила, що на місце ОСОБА_3 вони можуть працевлаштува ти інваліда тільки тимчасово (на час її відпустки). Просила відмовити у задоволенні поз ову.

Заслухавши пояснення учас ників процесу, дослідивши ма теріали справи, з' ясувавши обставини справи та перевір ивши їх доказами в межах заяв лених позовних вимог, суд при ходить до висновку, що позовн і вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають , виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Фонд с оціального захисту інваліді в відповідно до п.1 Положення п ро Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого Пос тановою Кабінету Міністрів У країни № 1434 від 26.09.2002 р. (із наступн ими змінами та доповненнями) є урядовим органом державно го управління, який діє у скла ді Мінпраці та підпорядковує ться йому.

Згідно п. 3 зазначеного Поло ження, одним із завдань Фонду соціального захисту інвалід ів є контроль за виконанням п ідприємствами, установами, о рганізаціями, у тому числі пі дприємствами і організаціям и громадських організацій ін валідів, фізичними особами, я кі використовують найману пр ацю (далі - підприємства), норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів, уста новленого Законом України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні".

Також, відповідно до п. п. 3 п. 4 цього Положення Фонд соціаль ного захисту інвалідів відпо відно до покладених на нього завдань здійснює контроль з а виконанням підприємствами нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплатою ними адміністрат ивно-господарських санкцій і пені, а також відповідно до п. п. 3 п.5 Положення має право пров одити перевірку підприємств щодо реєстрації, подання ним и звітів про зайнятість і пра цевлаштування інвалідів, вик онання нормативу робочих міс ць для працевлаштування інва лідів та сплати адміністрати вно-господарських санкцій і пені, цільового використання наданих Фондом коштів.

Позивач - Донецьке обласне в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів відповідн о до п. 9 зазначеного Положення є територіальним органом Фо нду соціального захисту інва лідів, діє на підставі Положе ння про Донецьке відділення Фонду соціального захисту ін валідів, є юридичною особою, щ о підтверджується довідкою з ЄДРПОУ АБ № 045050 (а.с. 9).

Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю «НВП Ротор» (ЄДРПОУ 30627221) зареє стровано в якості юридичної особи 08.12.1999 виконавчим комітет ом Донецької міської ради, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юри дичної особи № 300108 (а.с. 48), довідко ю № 7-22-464 з ЄДРПОУ (а.с. 47).

Відповідач здійснює свою д іяльність у відповідності до Статуту, затвердженого прот околом № 1 від 06.12.1999 (а.с. 38-46) зі змін ами, затвердженими рішеннями зборів учасників (протоколо м № 3 від 25.01.02; протоколом № 1/2003 від 30.01.03; протоколом № 2/2003 від 27.02.03; прот околом № 6 від 25.06.04) (а.с. 23-34, 35-37, 49-51, 52-54).

Між сторонам склалися прав овідносини, що витікають із З акону України „Про основи со ціальної захищеності інвалі дів”.

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни „Про основи соціальної захищеності інвалідів”, зак онодавство про соціальну зах ищеність інвалідів в Україні складається з цього Закону т а інших актів законодавства, що видаються відповідно до н ього.

Так, згідно ст. 17 цього Закону , з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвал ідів та урахуванням індивіду альних програм реабілітації їм забезпечується право пра цювати на підприємствах, в ус тановах, організаціях, а тако ж займатися підприємницькою ті іншою трудовою діяльніст ю, яка не заборонена законом.

Статтею 19 зазначеного Закон у встановлено, що для підприє мств, установ, організацій, у т ому числі підприємств, орган ізацій громадських організа цій інвалідів, фізичних осіб , які використовують найману працю, установлюється норма тив робочих місць для працев лаштування інвалідів у розмі рі чотирьох відсотків середн ьооблікової чисельності шта тних працівників облікового складу за рік, а якщо працює в ід 8 до 25 осіб, - у кількості одно го робочого місця. Підприємс тва, установи, організації, у т ому числі підприємства, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, фізичні особ и, які використовують найман у працю, самостійно розрахов ують кількість робочих місць для працевлаштування інвалі дів відповідно до нормативу, встановленого частиною перш ою цієї статті, і забезпечуют ь працевлаштування інваліді в. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Крім того, відповідно ч. 3 ст. 18 Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів” підприємства, установи , організації, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, зобов'язані виділяти та с творювати робочі місця для п рацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робоч і місця, створювати для них ум ови праці з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації і забезпечувати інші со ціально-економічні гарантії , передбачені чинним законод авством, надавати державній службі зайнятості інформаці ю, необхідну для організації працевлаштування інвалідів , і звітувати Фонду соціально го захисту інвалідів про зай нятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни.

Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні” підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, де сере дньооблікова чисельність пр ацюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, пер едбаченим статтею 19 цього Зак ону, щороку сплачують відпов ідним відділенням Фонду соці ального захисту інвалідів ад міністративно-господарські санкції, сума яких визначаєт ься в розмірі середньої річн ої заробітної плати на відпо відному підприємстві, устано ві, організації, у тому числі п ідприємстві, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичної особи, яка викор истовує найману працю, за кож не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом. Для п ідприємств, установ, організ ацій, у тому числі підприємст в, організацій громадських о рганізацій інвалідів, фізичн их осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративн о-господарських санкцій за р обоче місце, призначене для п рацевлаштування інваліда і н е зайняте інвалідом, визнача ється в розмірі половини сер едньої річної заробітної пла ти на відповідному підприємс тві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, орг анізації громадських органі зацій інвалідів, у фізичної о соби, яка використовує найма ну працю.

Як вбачаться зі Звіту відпо відача форми № 10-ПІ про зайнят ість та працевлаштування інв алідів за 2009 рік (а.с. 6), що подани й відповідачем позивачу у ві дповідності до зазначеного З акону і Порядку подання підп риємствами, установами, орга нізаціями та фізичними особа ми, що використовують найман у працю, звітів про зайнятіст ь і працевлаштування інвалід ів та інформації, необхідної для організації їх працевла штування, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 31 січня 2007 року № 70, сер едньооблікова кількість шта тних працівників облікового складу становить 16 осіб; кіль кість інвалідів - штатних п рацівників, які повинні прац ювати на робочих місцях, ство рених відповідно до вимог ст атті 19 Закону України „Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні” становит ь - 1 особа. Фактично на підприє мстві протягом 2009 року обліко вувалася 1 особа, якій відпові дно до чинного законодавства встановлена інвалідність, а ле ця особа знаходилася у від пустці по догляду за дитиною .

У відповідності до п. 2 Поряд ку подання підприємствами, у становами, організаціями та фізичними особами, що викори стовують найману працю, звіт ів про зайнятість і працевла штування інвалідів та інформ ації, необхідної для організ ації їх працевлаштування, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 31 с ічня 2007 року № 70, інформацію про наявність вільних робочих м ісць (вакантних посад) для пра цевлаштування інвалідів роб отодавці подають центру зайн ятості за місцем їх реєстрац ії як платників страхових вн есків на загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпра ці за погодженням з Держкомс татом.

Відповідачем надавалися п ротягом 2009 року такі звіти до Д онецького міського центру за йнятості, у яких вказувалося про наявність вільних робоч их місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів , що підтверджується довідка ми Будьонівсько-Пролетарсь кої міжрайонної філії Донець кого міського центру зайнято сті за № 02/1043 від 07.09.2010 (а.с. 20) та за № 02 /1138 від 24.09.2010.

Тобто, зазначені вище вимог и законодавства були відпові дачем дотримані.

Крім того, згідно зі ст. 12 Зак ону України «Про охорону пра ці» підприємства, які викори стовують працю інвалідів, зо бов'язані створювати для них умови праці з урахуванням ре комендацій медико-соціально ї експертної комісії та інди відуальних програм реабіліт ації, вживати додаткових зах одів безпеки праці, які відпо відають специфічним особлив остям цієї категорії працівн иків.

За приписами ч. 3 ст. 18-1 Закону України «Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні» державна служба зайн ятості здійснює пошук підход ящої роботи відповідно до ре комендації МСЕК, наявних у ін валіда кваліфікації і знань, з урахуванням його побажань .

Відповідно до п. 32 Положення про медико-соціальну експер тизу, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 22.02.1992 р. № 83, медико-соціальн і експертні комісії видають особам, визнаним інвалідами, довідки МСЕК та індивідуаль ні реабілітаційні програми і в триденний строк надсилают ь копії цих документів управ лінню праці та соціального з ахисту населення районної, р айонної в містах Києві та Сев астополі державної адмініст рації та відповідному відділ у, управлінню міської, районн ої у місті ради, на території я кої проживає інвалід. Копія п рограми надсилається також п ідприємству, установі, орган ізації, яка зобов' язана над авати соціальну допомогу і з дійснювати реабілітацію інв аліда.

Відповідно до п.3 Положення про робоче місце інваліда та порядок працевлаштування ін валідів, затвердженого поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни від 03.05.1995 року № 314, робоче мі сце інваліда вважається ство реним, якщо воно відповідає в становленим вимогам робочог о місця для інвалідів відпов ідної нозології, атестоване спеціальною комісією підпри ємства за участю представник ів МСЕК, органів Держнаглядо хоронпраці, громадських орга нізацій інвалідів, і введено в дію шляхом працевлаштуван ня на ньому інваліда. Також п.5 цього Положення передбачено , що підприємства розробляют ь заходи щодо створення робо чих місць для інвалідів, вклю чають їх до колективного дог овору, інформують центри зай нятості, місцеві органи соці ального захисту населення та відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів про ство рення (пристосування) робочи х місць для працевлаштування інвалідів.

Отже, аналіз зазначених вим ог законодавства дає підстав и для висновку про те, що обов' язок підприємства щодо створ ення робочих місць для інвал ідів не супроводжується його обов'язком підбирати і праце влаштовувати інвалідів на ст ворені робочі місця.

Крім того, п.10 Положення про р обоче місце інваліда та поря док працевлаштування інвалі дів, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 03.05.1995 року № 314, вказує, що прац евлаштування інвалідів здій снюється державною службою з айнятості, органами Мінсоцза хисту, місцевими Радами наро дних депутатів, громадськими організаціями інвалідів з у рахуванням побажань, стану з доров'я інвалідів, їхніх здіб ностей і професійних навичок відповідно до висновків МСЕ К, а не підприємством, як це за значає позивач.

Підставою господарсько-пр авової відповідальності уча сника господарських відноси н є вчинене ним правопорушен ня у сфері господарювання (ч.1 ст. 218 ГК України). Частиною 2 ст. 2 18 ГК України передбачено, що у часник господарських віднос ин відповідає за невиконання або неналежне виконання гос подарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, я кщо не доведе, що ним вжито усі х залежних від нього заходів для недопущення господарськ ого правопорушення.

Також суд зазначає, що на ТО В «НВП «Ротор» протягом 2009 рок у обліковувалась ОСОБА_4, яка є інвалідом ІІ групи згід но з довідкою МСЕК серії ДОН-05 № 176514 (а.с. 61).

Згідно з наданою суду трудо вою книжкою, вона працює у ТОВ «НВП Ротор» з 02.12.2002 (а.с. 63-64).

Протягом 2009 року ОСОБА_4 з находилася у відпустці по до гляду за дитиною.

Суд не може прийняти до уваг и посилання представника поз ивача на п. 3.2.2. Інструкції зі ст атистики кількості працівни ків, затвердженої Наказом Де ржкомстату від 28.09.2005 за № 286 з огл яду на наступне.

Згідно зі статтею 20 Закону У країни „Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні” адміністративно-госп одарські санкції сплачуютьс я підприємствами, установам и, організаціями, у тому числі підприємствами, організація ми громадських організацій і нвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, де середньооблікова ч исельність працюючих інвалі дів менша, ніж установлено но рмативом, передбаченим статт ею 19 цього Закону.

Статтею 19 Закону встановлен о, що для підприємств, установ , організацій, у тому числі під приємств, організацій громад ських організацій інвалідів , фізичних осіб, які використо вують найману працю, установ люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі чотирьох від сотків середньооблікової чи сельності штатних працівник ів облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кі лькості одного робочого місц я.

З аналізу зазначених норм в ипливає, що обчислення серед ньооблікової чисельності пр ацівників здійснюється з мет ою розрахунку кількості робо чих місць за нормативом для п рацевлаштування інвалідів у разі, коли на підприємстві пр ацює більше, ніж 25 осіб.

Такий висновок суду також п ідтверджується положеннями Інструкції щодо заповнення форми N 10-ПІ (річна) "Звіт про зай нятість і працевлаштування і нвалідів", затвердженої нака зом Міністерства праці та со ціальної політики України ві д 10 лютого 2007р. N 42, зареєстровани м в Міністерстві юстиції Укр аїни 13 лютого 2007 р. за N 117/13384.

Так, за змістом п.п. 3.1 цієї Інс трукції, у рядку 01 Звіту відоб ражається середньооблікова кількість штатних працівник ів облікового складу за рік, я ка визначається відповідно д о пункту 3.2 Інструкції зі стат истики кількості працівникі в, затвердженої наказом Держ авного комітету статистики У країни від 28.09.2005 N 286 та зареєстро ваної Міністерством юстиції України 30.11.2005 за N 1442/11722 (із змінами ).

Тобто, п. 3.1 Інструкції прямо вказує, що середньооблікова кількість штатних працівник ів облікового складу за рік р озраховується підприємство м для подальшого її відображ ення у рядку 01 Звіту.

У п. 3.3 цієї Інструкції вказан о, що відображення кількості інвалідів - штатних працівни ків, які повинні працювати на робочих місцях, створених ро ботодавцем, відповідно до но рмативу робочих місць для за безпечення працевлаштуванн я інвалідів, установленого с таттею 19 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні" здійсн юється у рядку 03 Звіту. Показн ик рядка 03 визначається для ро ботодавців, у яких працює від 25 осіб, шляхом множення показ ника рядка 01 на 4 %, а для роботод авців, у яких працює від 8 до 25 о сіб, дорівнює 1 особі.

Таким чином, вимоги Інструк ції зі статистики кількості працівників, затвердженої на казом Державного комітету ст атистики України від 28.09.2005 N 286 та зареєстрованої Міністерств ом юстиції України 30.11.2005 за N 1442/11722 (із змінами), застосовуються т ільки для визначення середнь ооблікової кількості штатни х працівників облікового скл аду для подальшого визначенн я показнику рядка 03 Звіту на п ідприємствах, де працює від 25 осіб.

Отже, для ТОВ «НВП Ротор», де працює 16 осіб, не є необхідним обчислення показника рядку 03, оскільки в силу п. 3.3 Інструкц ії цей показник дорівнює 1 осо бі.

Крім того, жодним з норматив но-правових актів не ставить ся у залежність дотримання н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів в ід того, чи знаходиться праці вник-інвалід у декретній від пустці.

З огляду на викладене, суд п риходить до висновку, що пози вач не доказав обставин, на як их ґрунтуються його позовні вимоги, у зв' язку із чим відм овляє у задоволенні позову.

На підставі вищевикладено го, керуючись ст.ст. 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-112, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-1 86, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністрат ивного позову Донецького обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відп овідальністю «НВП Ротор» про стягнення адміністративно-г осподарських санкцій за неви конання нормативу робочих мі сць, призначених для працевл аштування інвалідів у 2009 році у сумі 18 625 грн. та пені у сумі 452,79 г рн. - відмовити.

Постанова постановлена у н арадчій кімнаті та проголоше но її вступну та резолютивну частину у судовому засіданн і 27 вересня 2010 року. Постанова в иготовлена у повному обсязі 01 жовтня 2010 року.

Апеляційну скаргу на поста нову може бути подано до Доне цького апеляційного адмініс тративного суду через Донець кий окружний адміністративн ий суд протягом десяти днів з дня отримання копії постано ви. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особ ою, яка її подає, до суду апеля ційної інстанції.

Суддя Масло І.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2010
Оприлюднено19.10.2010
Номер документу11656222
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-20074/10/0570

Ухвала від 20.10.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 20.10.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 05.11.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Радіонова О.О.

Постанова від 27.09.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Масло І.В.

Ухвала від 20.08.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Масло І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні