ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" січня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3278/23
Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.
секретар судового засідання: Курко Ю.О.
за участю представників сторін:
від Дачного кооперативу "Сонячний берег": Левіна Н.Л., Назаровець В.В.;
від Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3": не з`явився;
від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області: не з`явився;
від Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області : не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Дачного кооперативу "Сонячний берег" (67624, Одеська обл., Одеський р-н, територіальна громада Дачненська, "Сонячний берег" дачний кооператив, вул.Лазурна, будинок 22; код ЄДРПОУ 44684693);
до відповідачів: 1. Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3" (67470, Одеська обл., Роздільнянський р-н, село Єгорівка, 30-й км автодороги Одеса-Київ; код ЄДРПОУ 19060105);
2. Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65078, Одеська обл., місто Одеса, вул.Космонавтів, будинок 34; код ЄДРПОУ 39765871);
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області (67625, Одеська область, Одеський район, село Дачне, вулиця Шахтарська, будинок 8-А, код ЄДРПОУ 04377724);
про скасування державної реєстрації земельної ділянки та запису у Поземельній книзі щодо земельної ділянки,
1. Суть спору.
26.07.2023 до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх. № 3781/23) Дачного кооперативу "Сонячний берег" до відповідачів: Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3" та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в якій позивач просить суд скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108, а також запис у Поземельній книзі щодо земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 та закрити поземельну книгу про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108, що розташована за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, 30 - кілометр авто дороги Одеса-Київ.
2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 31.07.2023 позовну заяву Дачного кооперативу "Сонячний берег" було залишено без руху із встановленням позивачу строку для усунення виявлених судом недоліків.
07.08.2023 до суду від позивача надійшла заява (вх.№26829/23) про усунення недоліків позовної заяви, згідно якої позивачем усунуто встановлені судом недоліки позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.08.2023 було відкрито провадження у справі №916/3278/23 за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 11.09.2023, залучено до участі у справі Дачненську сільську раду Одеського району Одеської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
11.09.2023 до суду від Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області надійшли пояснення (вх. №312118).
У судовому засіданні 11.09.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи на 09.10.2023.
20.09.2023 до суду від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву (вх. №32813/23).
21.09.2023 від СТ "ХАДЖИБЕЙ-3" до суду надійшли пояснення по справі №916/3278/23 (вх. №32971/23).
29.09.2023 до суду від представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 надійшла заява про вступ у справу в якості третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору (вх. № 34166/23).
09.10.2023 від Дачного кооперативу "Сонячний берег" до суду надійшло клопотання про залучення документів до матеріалів справи (вх. № 35379/23).
У судовому засіданні 09.10.2023, суд за результатом розгляду клопотання про вступ у справу третіх осіб (вх. № 34166/23), протокольною ухвалою відмовив у його задоволенні.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.10.2023 відкладено підготовче засідання у справі №916/3278/23 на 02.11.2023.
16.10.2023 на електронну адресу суду від ДК «Сонячний берег» надійшла відповідь на відзив (вх. № 36618/23).
01.11.2023 до суду від представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 надійшло клопотання про залучення їх до участі в розгляді справи №916/3278/23 якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача (вх. № 39236/23).
У судовому засіданні 02.11.2023 суд, за результатом розгляду клопотання про залучення третіх осіб, протокольною ухвалою відмовив у його задоволенні та відклав розгляд справи №916/3278/23 на 15.11.2023.
13.11.2023 до суду від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшло клопотання про зупинення провадження (вх. № 41282/23).
15.11.2023 від Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3" надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача (вх. №41568/23).
15.11.2023 на електронну адресу суду від ДК «Сонячний берег» надійшли заперечення на клопотання про зупинення провадження у справі (41622/23).
15.11.2023 судове засідання не відбулось, у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги у м. Одесі та Одеській області, про що секретарем судового засідання було складено відповідну довідку.
Ухвалою суду від 16.11.2023 розгляд справи №916/3278/23 призначено на 23.11.2023.
У судовому засіданні 23.11.2023 суд оголосив ухвалу у протокольній формі, якою відмовив у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі, а також постановив ухвалу у протокольній формі про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 14.12.2023.
Судове засідання 14.12.2023, не відбулось у зв`язку з несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних мереж і ресурсів суду та здійсненням рандомної спам-розсилки фішингових повідомлень з вірусами серед державних установ, підприємств, установ, організацій і громадян, з огляду на що у період з 30.11.2023 до 07.12.2023 комп`ютерна мережа суду була відключена та здійснювалось відновлення бази даних Автоматизованої системи "Діловодство спеціалізованого суду" на іншому серверному обладнанні
Наказом "Про введення особливого режиму роботи Господарського суду Одеської області" №46 від 07.12.2023 відновлено розгляд справ у судових засіданнях з 15.12.2023, секторам суддів та відділам Господарського суду Одеської області, окрім залів судових засідань, відновлено роботу в КП "ДСС" та електронній комп`ютерній мережі суду з 08.12.2023.
Ухвалою суду від 14.12.2023 розгляд справи № 916/3278/23 призначено на 15.01.2024.
У судовому засіданні 15.01.2024 судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та відкладено складення повного рішення на строк, визначений ч.6 ст. 233 Господарським процесуальним кодексом України.
3. Аргументи учасників справи.
3.1. Доводи позивача - Дачного кооперативу "Сонячний берег".
Позивач вказує про те, що рішеннями Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 832-VІІІ від 16.02.2023р. та № 958-VІІІ надано дозвіл ДК «Сонячний берег» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,007 га для розміщення ТП 10/0,4 кВ № 5736 за рахунок земель рекреаційного призначення за адресою Одеська обл., Одеський р-н, Дачненська сільська рада, ДК «Сонячний берег» вул. Лазурна, земельна ділянка № 001 та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 49 років орієнтовною площею 0,0900 га цільове призначення: (код КВЦПЗ 11.04) Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) за адресою: Одеська обл., Одеський р-н, Дачненська територіальна громада, ДК «Сонячний берег», земельна ділянка № 002».
З метою здійснення подальшого оформлення земельної ділянки № 001 орієнтовною площею 0,007 га у власність та земельної ділянки № 002 орієнтовною площею 0,0900 га в довгострокову оренду, на виконання вказаних вище рішень Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області, позивач звернувся до землевпорядної організації ТОВ «Річленд» з метою замовлення проведення розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
За твердженнями позивача, листом від 10.07.2023р. ТОВ «Річленд» повідомило, що у зв`язку з тим, що на місці земельних ділянок, які планується відвести ДК «Сонячний берег», зареєстрована ділянка з кадастровим номером: 5123981400:01:002:3108, відмовляють у розробці проектів землеустрою.
Крім цього позивач листом від 11.07.2023 року звернувся до Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області з проханням надати роз`яснення щодо наявної інформації по земельній ділянці з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, яка, як з`ясувалось накладена на земельні ділянки № 001 та № 002 виділені йому, що унеможливлює замовлення в землевпорядній організації розробки проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
При цьому позивач зазначає, що на підставі рішення Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 219-VІІІ від 22.07.2021р., яким надано згоду СТ «Хаджибей-3» на розробку технічної документації із землеустрою, було розроблено технічну документацію, на підставі якої складено проект землеустрою та зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108. Після чого, сільській раді стало відомо, що до складу ділянки з вказаним кадастровим номером було протиправно включено земельні ділянки власників домоволодінь громадян України, а також і земельні ділянки № 001, № 002 за адресою: Одеська обл., Одеський р-н, Дачненська сільська рада, ДК «Сонячний берег», вулиця Лазурна (за межами населеного пункту), щодо яких сільською радою було надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду та власність.
У наступному, рішенням Дачненської сільської Ради № 645- VIII від 03.02.2022р. було скасовано Рішення Дачненської сільської ради № 219-VIII від 22 липня 2021 року «Про надання СТ «Хаджибей-3» згоди на розроблення технічної документації землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту».
Рішенням Дачненської сільської Ради № 713- VIII від 24.02.2022 року було припинено право постійного користування на земельну ділянку загальною площею 12,4 га СТ «Хаджибей-3» та скасовано Державний акт на право постійного користування землею І-ОД № 005172 виданого Єгорівською сільською радою народних депутатів Роздільнянського району, Одеської області СТ «Хаджибей-3», для дачного будівництва та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 5 від 22 вересня 1997 року та Рішення Єгорівської сільської Ради народних депутатів від 03 вересня 1997 року на підставі якого був виданий Державний акт.
Позивач звертає увагу на те, що підставою для прийняття вказаного рішення було те, що на земельній ділянці згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно знаходилися приватні будинки членів Товариства, крім того відбулася зміна цільового призначення земельної ділянки, яка наразі відноситься до «водоохоронної зони вздовж Хаджибейського лиману» з цільовим призначенням «землі рекреації». Земля раніше надавалася СТ «Хаджибей-3» у постійне користування а саме - 5,1 га для «дачного будівництва» та 7,3 га для створення «лісо-паркової оздоровчої зони та розширення причалу». Причому вся земля була розпайована та забудована дачами членів Товариства.
З метою врегулювання даного питання Дачненська сільська рада зверталась до Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, у зв`язку з припинення такого права СТ «Хаджибей-3».
Однак, Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області було відмовлено в скасуванні державної реєстрації, незважаючи на те, що Дачненською сільською радою скасовано дозвіл на розробку проекту землеустрою, наданий СТ «Хаджибей-3» та акт на постійне користування земельною ділянкою, проте вказані дії не призвели до повного усунення порушень прав позивача.
Позивач стверджує, що на даний час у зв`язку з відмовою скасувати державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, він позбавлений можливості в інший спосіб скасувати реєстрацію земельної ділянки, з метою реалізації права на розробку проектів землеустрою.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.07.2023, земельна ділянка площею 11.9472 га кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, 30 - кілометр автодороги Одеса-Київ, у графі «Форма власності» зазначено, що інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.
Також позивач вказує про те, що на даний час, за відповідачем-1 речове право на земельну ділянку так і не зареєстровано, підстави володіння чи користування даною ділянкою відсутні; відповідач 2 не вживає заходів щодо приведення інформації у державному реєстрі у відповідність до документів та фактичних обставин та скасовує державну реєстрацію спірної ділянки, всупереч вимоги ч. 10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Таким чином, Позивач зазначає про те, що він не може реалізувати через спірний запис про державну реєстрацію вищевказаної земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 своє право на розроблення проектів землеустрою з подальшим оформленням права оренди та права власності на земельні ділянки.
Єдиною перешкодою для розроблення позивачем проектів землеустрою з подальшим оформленням права оренди та права власності на земельні ділянки є безпідставна державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, яка є частиною земельних ділянок, на які Позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою.
Враховуючи зазначене, підставами для скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 з закриттям поземельної книги є те, що:
1)протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки, яка була здійснена ще 12.01.2022 р. речове право на неї не зареєстровано з вини заявника. А тому, у даному випадку державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію (відповідно до ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»);
2)рішенням Дачненської сільської Ради № 713- VIII від 24.02.2022 року припинено права постійного користування за СТ «Хаджибей-3» на земельну ділянку за кадастровим номером 5123981400:01:002:3108 та скасовано Державний акт на право постійного користування землею ГОД № 005172, а тому з моменту припинення вказаного рішення у Відповідача-1 відсутні правові підстави для володіння, розпорядження та користування вказаною земельною ділянкою;
3)наявні чинні рішення Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області від 16.02.2023 р. № 832- VIII та від 22.06.2023 р. № 958- VIII, якими надано дозвіл ДК «Сонячний берег» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 001 у власність, та земельної ділянки № 002 у довгострокову оренду, які на даний час не можуть бути реалізовані у зв`язку з наявністю реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108.
Таким чином, на думку позивача, скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 та скасування запису у Поземельній книзі щодо вказаної земельної ділянки призведе до захисту його прав.
У відповіді на відзив позивач фактично посилається на ті ж самі обставини, що викладені у позовній заяві та вказує про те, що відповідачами не спростовано позовні вимоги та не надано доказів і не наведено обґрунтованих підстав, що заперечують позов.
3.2. Доводи відповідача-1 Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3".
СТ «Хаджибей-3» зазначає про те, що воно не зверталося з заявою про державну реєстрацію речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108 та не має наміру звертатися з такою заявою, оскільки після реєстрації кадастрового номеру земельної ділянки було встановлено, що на реєстрацію було подано документацію з землеустрою, яка включає в себе ділянки інших осіб, зайняті приватними будинками, а також земельні ділянки які виділені в користування іншим особам.
Таким чином, фактично у СТ «Хаджибей-3» відсутні підстави для реєстрації речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, також у СТ «Хаджибей-3» відсутнє будь-яке зареєстроване нерухоме майно у реєстрі речових прав, яке б знаходилось на вказаній земельній ділянці.
Враховуючи те, що скасовано дозвіл на розробку проекту землеустрою, наданий СТ «Хаджибей-3», а також акт на постійне користування земельною ділянкою, відповідач-1 вважає, що є підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108, а також запису у Поземельній книзі щодо земельної ділянки.
З урахуванням зазначених обставин, а також з тим, що на вказаній земельній ділянці є об`єкти нерухомого майна третіх осіб, які зареєстровані у державному реєстрі речових прав, відповідач-1 вважає, що відсутні будь-які правові підстави для користування ним зазначеною земельною ділянкою з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108.
На підставі вищевказаного, СТ «Хаджибей-3» у своєму відзиві не заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить суд розглянути справу без його участі в судовому засіданні.
Частиною 4 ст. 191 ГПК України встановлено, що у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.
У постанові Верховного Суду від 15.06.2020 у справі № 588/1311/17 міститься висновок, що суди не вправі покласти в основу свого рішення лише факт визнання позову відповідачем, не дослідивши при цьому обставини справи. Тобто повинно мати місце не лише визнання позову, а й законні підстави для задоволення позову, які в цьому випадку відсутні.
Враховуючи вищевикладене, предмет та підстави позову, господарський суд дійшов висновку, що визнання відповідачем позову суперечить закону, в зв`язку з чим судом було відмовлено у прийнятті визнання відповідачем позову та здійснено продовження судового розгляду.
3.3. Доводи відповідача-2 Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.
ГУ Держгеокадастру в Одеській області вказує про те, що відповідно до інформації Відділу № 7 Управління надання адміністративних послуг Головного управління в Державному земельному кадастрі наявні відомості щодо реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, зареєстрована в Державному земельному кадастрі 12.01.2022 р. на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки від ТОВ «ТЕРРА КОМ», що надійшла он-лайн до програмного забезпечення ведення ДЗК (ЗВ-9700309022022), до якої було долучено технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що знаходиться в постійному користуванні СТ «Хаджибей-3» для дачного будівництва за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, 30 - км автодороги Одеса - Київ, розробником якої є ТОВ «ТЕРРА КОМ».
Також згідно наявних у Відділі Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою та других примірників державних актів, договорів оренди земельної ділянки станом на 31.12.2012 року за Споживчим товариством «Хаджибей-3» зареєстровано державний акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 005172 від 22.09.1997р. за № 5 на земельну ділянку загальною площею 12,4 га для дачного будівництва.
Згідно вище зазначених Книг реєстрації відсутня інформація щодо реєстрації правовстановлюючих документів на земельні ділянки за ДК «Сонячний берег».
За інформацією, наявною в Державному земельному кадастрі, отриманої в результаті інформаційної взаємодії, відсутні відомості щодо реєстрації речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108.
При цьому, ГУ Держгеокадастру в Одеській області посилається на те, що у зв`язку з набранням чинності з 01.01.2013 Закону України «Про Державний земельний кадастр», «Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, та відповідно до статті 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Отже, ні Головне управління, ні його структурні підрозділи не є суб`єктами державної реєстрації прав.
Отже, ГУ Держгеокадастру в Одеській області зазначає, що вжиття ним заходів щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки можливе лише після скасування права власності на земельну ділянку суб`єктом державної реєстрації прав та отримання державним кадастровим реєстратором в порядку інформаційного обміну інформацію про скасування права власності, на підставі якої і буде здійснюватися скасування державної реєстрації.
3.4 Доводи третьої особи - яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області.
Дачненська сільська рада Одеського району Одеської області вказує про те, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, на якій розташовані земельні ділянки, щодо яких позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки унеможливлює виконати рішення Дачненської сільської Ради № 832-8 від 16.02.2023 року та № 958-8 від 22.06.2023 року відносно замовлення ним в землевпорядної організації розробку проектів землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду та власність, державної реєстрації земельних ділянок та затвердження виготовлених проектів землеустрою, проте усунення зазначених порушень знаходиться поза межами компетенції Дачненської сільської Ради.
Враховуючи вищевказане Дачненська сільська рада не заперечує проти позовних вимог та просить проводити розгляд справи за відсутності її представника.
4. Фактичні обставини, встановлені судом.
Рішенням Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 219-VІІІ від 22 липня 2021 року «Про надання споживчому товариству «Хаджибей-3» згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту за адресою Одеська область, Роздільнянський район, 30-й кілометр автодороги Одеса-Київ» споживчому товариству «Хаджибей-3» надано згоду на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту за адресою Одеська область, Роздільнянський район, 30-й кілометр автодороги Одеса-Київ.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, загальною площею 11,9472 га за адресою Одеська область, Одеський район, 30-й кілометр автодороги «Одеса-Київ» (дата формування 19.07.2023): 12.01.2022 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої 23.11.2021, ТОВ «Терра Ком», була проведена державна реєстрація вищевказаної земельної ділянки; підставою для виникнення права простійного користування СТ «ХАДЖИБЕЙ-3» земельною ділянкою є рішення Єгорівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 03.09.1997; документ що посвідчує право: Державний акт на право постійного користування землею від 22.09.1997 І-ОД005172.
Рішенням Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 645-VIII від 03 лютого 2022 року «Про скасування рішення № 219-VIII від 22 липня 2021 року «Про надання споживчому товариству «Хаджибей-3» згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту за адресою Одеська область, Роздільнянський район, 30-й кілометр автодороги Одеса-Київ» - скасовано рішення Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 219-VIII від 22 липня 2021 року «Про надання споживчому товариству «Хаджибей-3» згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту за адресою Одеська область, Роздільнянський район, 30-й кілометр автодороги Одеса-Київ».
Рішенням Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 713-VIII від 24.02.2022 року на підставі п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 12, 50, 51, 92, 141, 142 Земельного кодексу України, ст. ст. 85, 87 Водного кодексу України, Закону України «Про кооперацію», розглянувши звернення голови правління СТ «Хаджибей-3», враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії сільської ради з питань регулювання земельних відносин та раціонального використання природних ресурсів вирішено: припинити право постійного користування споживчого Товариства «Хаджибей-3» на земельну ділянку загальною площею 12,4 га, наданої для дачного будівництва та створення лісо - паркової зони та розширення причалу; скасувати Державний акт на право постійного користування землею І-ОД № 005172 виданого Єгорівською сільською радою народних депутатів Роздільнянського району Одеської області споживчому товариству «Хаджибей-3» для дачного будівництва та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 5 від 22 вересня 1997 року на підставі якого був виданий Державний акт.
Згодом, рішенням Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 832-VIII від 16.02.2023 року надано дозвіл ДК «Сонячний берег» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ДК «Сонячний берег» орієнтовною площею 0,007 га для розміщення ТП 10/0,4 кВ № 5736 за рахунок земель рекреаційного призначення за адресою: Одеська область, Одеський район, Дачненська сільська рада, ДК «Сонячний берег», вулиця Лазурна, земельна ділянка № 001; зобов`язано ДК « Сонячний берег» в особі голови Церковного О.В., зокрема, замовити в землевпорядній організації, що має відповідний дозвіл на даний вид робіт, розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ДК « Сонячний берег».
Також, рішенням Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області № 958-VIII від 22.06.2023 року надано дозвіл ДК „Сонячний берег" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 49 років орієнтовною площею 0,0900 га. цільове призначення: (код КВЦПЗ 11.04) Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) за адресою: Одеська область. Одеський район, Дачненська територіальна громада. ДК "Сонячний берег", земельна ділянка № 002; зобов`язано ДК «Сонячний берег», зокрема, замовити в землевпорядній організації, що має відповідний дозвіл на даний вид робіт, розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Листом № 01/07 від 10.07.2023 ТОВ «РІЧЛЕНД» повідомило ДК «Сонячний берег» про те, що у зв`язку з тим, що на місці земельних ділянок, які планується відвести ДК «Сонячний берег», зареєстрована ділянка з кадастровим номером: 5123981400:01:002:3108, вимцшені відмовити у розробці проектів землеустрою.
11.07.2023 року ДК «Сонячний берег» звернувся до Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області з листом, в якому виклав прохання надати роз`яснення, яким чином ДК «Сонячний берег» виконати рішення Дачненської сільської Ради № 832-8 від 16.02.2023 року та № 958-8 від 22.06.2023 року відносно замовлення в землевпорядної організації розробку проектів землеустрою, щодо відведення земельних ділянок у власність та довгострокову оренду.
У відповідь на цей лист Дачненська сільська рада Одеського району Одеської області листом від 17.07.2023р. № 02/25/920 повідомила ДК «Сонячний берег» про те, що на підставі рішення № 219-VIII від 22.07.2021 року розроблено технічну документацію, на підставі якої складено проект землеустрою та зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108. До складу ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108 було протиправно включено земельні ділянки власників домоволодінь громадян України, у тому числі і земельні ділянки № 001, № 002 за адресою: Одеська область. Одеський район, Дачненська сільська рада, ДК «Сонячний берег», вулиця Лазурна (за межами населеного пункту), щодо яких сільською радою Вам було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду та власність. Під час аналізу даної ситуації, Дачненською сільською радою Одеського району Одеської області було встановлено наступне: - межи ділянки кадастровий номер:5123981400:01:002:3108 не були погоджені власником - Дачненською громадою, а також іншими землекористувачами суміжних ділянок; -у земельну ділянку були внесені землі, на яких розташовані домогосподарства третіх осіб, а саме 70% членів СТ «Хаджибей-3»; - СТ «Хаджибей-3» не подавало до Дачненської сільської ради Одеського району Одеської області «Технічну документацію із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 11,9472 га, що знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту за адресою Одеська область, Роздільнянський район, 30-й кілометр автодороги Одеса-Київ» з витягом про сформовану земельну ділянку та надану їй кадастрового номеру 5123981400:01:002:3108 для її затвердження.
Листом від 22.08.2022 № 02-25/1328 Дачненська сільська рада звернулася до Головного Управління Держгеокадастру в Одеської області, в якому виклала прохання на виконання рішення Даченської сільської ради №713-VІІІ від 24.02.2022р. «Про припинення права постійного користування на земельну ділянку загальною площею 12,4 га СТ «Хаджибей-3»» скасувати присвоєний кадастровий номер даній ділянці, а саме 5123981400:01:002:3108.
У відповідь на цей лист Головне Управління Держгеокадастру в Одеської області листом від 27.09.2022 № 18-15-0,82-2848/2-22 повідомило Дачненську сільську раду про те, що у Державному земельному кадастрі наявні відомості щодо реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером: 5123981400:01:002:3108 за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, 30 - кілометр авто дороги Одеса-Київ, для колективного дачного будівництва, площа земельної ділянки 11,9472 га, дата державної реєстрації 12.01.2022. Підстава внесення земельної ділянки до Державного земельного кадастру: технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка розроблена на підставі рішення Дачненської сільської ради від 22.07.2021 №.219-VIII та державного акту на право постійного користування землею серії І-ОД № 005172 від 22.09.1997, реєстраційний № 5. Головне управління Держгеокадастру в Одеській Області діє в межах та у спосіб, передбачених чинним законодавством. Враховуючи вищевикладене, а також відповідно до п. 10 т. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» у Головного Управління Держгеокадастру в Одеської області відсутні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером: 5123981400:01:002:3108.
Листом від 06.10.2022 № 02-25/1545 Дачненська сільська рада довела до відома СТ «Хаджибей-3» те, що СТ «Хаджибей-3», що з метою вивчення стану додержання органами державної влади, місцевого самоврядування вимог законодавства під час розпорядження земельними ділянками розташованими на території Одеської області Одеською обласною прокуратурою на адресу сільської ради направлено запит від 22.08.2022р. №15/1/1-1179ВИХ-22 (копія додається) стосовно витребування відомостей та копій документів щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108 у зв`язку із унеможливленням дотримання режиму прибережної захисної смуги та не відповідності вимогам земельного, містобудівного та водного законодавства.
28.04.2023 року Дачненська сільська рада звернулася до Головного Управління Держгеокадастру в Одеської області з листом, в якому посилаючись на те, що згідно з даними Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав інформація щодо даної земельної ділянки відсутня, просила скасувати в Поземельній книзі запис щодо реєстрації Державного акта, який був скасований рішенням Дачненської сільської ради №713-VIII від 24.04.2022 року.?
Листом від 30.05.2023 № 18-15-0,82-2064/2/23 Головне Управління Держгеокадастру в Одеській області повідомило Дачненську сільську раду про те, що в першу чергу необхідно підтвердити той факт, що речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр, не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Враховуючи вищевикладене, у Головного Управління Держгеокадастру в Одеської області відсутні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером: 5123981400:01:002:3108. Крім того, проінформувало, що з набранням чинності з 01.01.2013 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та відповідно до статті 126 Земельного кодексу України, з 01.01.2013 право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме органом державної реєстрації речових прав, ту зв`язку з чим органи Держгеокадастру.
Позивач вважає, що єдиною перешкодою для розроблення ним проектів землеустрою з подальшим оформленням права оренди та права власності на земельні ділянки є безпідставна державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, яка є частиною земельних ділянок, на які йому надано дозвіл на розробку проекту землеустрою.
Вказані обставини і стали підставою для звернення позивача до господарського суду з даним позовом.
5. Позиція Суду.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 15, частина перша статті 16 Цивільного кодексу України).
Порушення права пов`язане з позбавленням його суб`єкта можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Якщо закон або договір не визначають такого ефективного способу захисту, суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону. При розгляді справи суд має з`ясувати: чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права/інтересу позивача; чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права/інтересу у спірних правовідносинах. Якщо суд зробить висновок, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права/інтересу позивача, у цих правовідносинах, позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню. Однак, якщо обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором, проте є ефективним та не суперечить закону, а закон або договір у свою чергу не визначають іншого ефективного способу захисту, то порушене право/інтерес позивача підлягає захисту обраним ним способом.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21) зроблено висновок, що "Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 02 липня 2019 року у справі № 48/340 (провадження № 12-14звг19), від 22 жовтня 2019 року у справі № 923/876/16 (провадження № 12-88гс19) та багатьох інших. Застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 вересня 2020 року у справі № 910/3009/18 (провадження № 12-204гс19, пункт 63), від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.13), від 16 лютого 2021 року у справі № 910/2861/18 (провадження № 12-140гс19, пункт 98)".
Спосіб захисту опосередковується позовною вимогою, яка втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного позивачем способу захисту, суди повинні зважати й на його ефективність з погляду Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). У § 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Сполученого Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, заява № 22414/93, [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ, Суд) зазначив, що стаття 13 Конвенції гарантує на національному рівні ефективні правові способи для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати особі такі способи правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасниці Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.
Як встановлено судом, предметом позову у цій справі є вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108, а також запису у Поземельній книзі щодо земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108 та закриття поземельної книги про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5123981400:01:002:3108, що розташована за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, 30 - кілометр авто дороги Одеса-Київ. В обґрунтування свого позову позивач вказує те, що перешкодою для розроблення ним проектів землеустрою з подальшим оформленням права оренди та права власності на земельні ділянки є безпідставна державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, яка є частиною земельних ділянок, на які йому надано дозвіл на розробку проекту землеустрою.
За змістом статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно із частиною першою статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність державного кадастрового реєстратора забороняється, крім випадків, встановлених цим Законом (частина сьома статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Згідно із частиною першою статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття поземельної книги на таку ділянку.
Відповідно до частини десятої статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Згідно з підпунктом 3 абзацу 1 пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, який відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 509 застосовується з 01.10.2017, державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Абзацом 6 пункту 114 Порядку передбачено, що відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Зі змісту наведеного вбачається, що у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки її державна реєстрація скасовується, а відомості про таку земельну ділянку набувають статусу архівних та відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що зміст статей 22, 116, 118 ЗК України, свідчить про те, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність, а саме:
1) подання зацікавленою особою клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання зацікавленою особою погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Отже, отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або у користування є лише першою стадією у процедурі вирішення питання про передачу земельної ділянки зацікавленій особі.
Надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку. Такий висновок щодо застосування норм права наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 17.10.2018 у справі № 380/624/16-ц.
З огляду на наведене позивач, отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, не набув статусу власника чи користувача даними земельними ділянками.
Способи захисту прав на земельні ділянки передбачено статтею 152 ЗК України, відповідно до якої власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (частина 2).
Відповідно до частини 1 статті 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Зазначені положення кореспондуються з вимогами статей 16, 21, 393 ЦК Україні щодо способу захисту порушених прав - визнання незаконними та скасування судом рішень органів влади, які в незаконний спосіб порушують права та інтереси власника землі.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи правоохоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника (такий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16, на яку посилається скаржник у касаційній скарзі).
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (постанова Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (на яку посилається скаржник у касаційній скарзі), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц).
Відповідно до висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 19.01 2022 у справі № 363/2877/18, від 16.02 2022 у справі № 363/669/17, від 18.01.2023 у справі № 369/10847/19 зайняття земельних ділянок, зокрема, шляхом часткового накладання, треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його володіння цим майном. У цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельних ділянок вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном. При цьому негатроний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідних земельних ділянок.
При цьому суд зазначає, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування, присвоєння їй кадастрового номеру та державної реєстрації права на неї.
За приписами ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Здійснюючі правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч. 1 ст. 5 ГПК України).
Так, ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України визначені способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
За змістом положень вищезазначених норм права, розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Відповідна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 29.08.2023 року у справі № 910/5958/20
Так, Верховний Суд врахував те, що особа, яка звертається до суду з позовом, повинна довести конкретні факти порушення її майнових прав та інтересів, а саме: має довести, що її права та законні інтереси безпосередньо порушені відповідачем і в результаті визнання його позовних вимог, права заінтересованої особи буде захищено та відновлено.
При цьому, як зазначено у даній постанові Верховного Суду, відсутність порушення прав та законних інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.
Отже, за результатом розгляду заявлених Дачним кооперативом "Сонячний берег" позовних вимог у даній справі, суд доходить висновку, що, з урахуванням приписів чинного законодавства, позивач не набув статусу ані власника, ані користувача земельної ділянки, в зв`язку з чим суд доходить висновку про відсутність порушень відповідачами прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду з даним позовом, що є достатньою та самостійною підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
При цьому суд зауважує, що саме Дачненська сільська рада, у випадку незгоди з рішенням Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області або з діями Споживчого товариства "ХАДЖИБЕЙ-3", має право на звернення до суду з подібними позовними вимогами, як власник земельної ділянки.
Відповідно до частини четвертої статті 25 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктами 50, 51, 57, 60, 61 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2013 № 1051 передбачено, що Поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа. Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки. Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку (зокрема, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку). Запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Отже, лише у разі задоволення судом вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки в державному земельному кадастрі, Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається на підставі п. 57 Порядку ведення Державного земельного кадастру.
За таких обставин, вимога позивача про скасування запису у поземельний книзі не може бути задоволена, оскільки є похідною від первісної вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5123981400:01:002:3108, у задоволенні якої було відмовлено з підстав, наведених вище.
Приймаючи до уваги відмову у задоволення позовних вимог в повному обсязі, судові витрати понесені позивачем відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
2.Судові витрати понесені позивачем відшкодуванню не підлягають та покладаються на позивача.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.
Повне рішення складено 25 січня 2024 року.
Суддя Ю.М. Невінгловська
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116568693 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Невінгловська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні