Рішення
від 26.01.2024 по справі 140/28583/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/28583/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАХІДІМПРОД» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАХІДІМПРОД» (далі ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконання договору поставки від 16.03.2020 №16/01/01, укладеного між ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» (постачальник) та ТзОВ «Забіяка» (покупець), позивачем на підставі видаткових накладних від 04.01.2023 № З-04/01/01 на суму 22878,60 грн, від 06.02.2023 № З-06/02/01 на суму 34884,36 грн та від 13.02.2023 № З-13/02/01 на суму 76500,00 грн здійснено поставку товару «миючий засіб Атомікс 25 кг».

Постачання товару, згідно з пунктом 4.1 договору поставки від 16.03.2020 № 16/01/01, здійснювалося транспортом покупця на території постачальника, що підтверджується складеними товарно-транспортними накладними (ТТН): від 13.02.2023 № З-12/02/01, від 06.02.2023 № З-06/02/01, від 04.01.2023 № З-04/01/01.

У відповідності до пункту 3.2 договору поставки від 16.03.2020 № 16/01/01, зі змінами внесеними додатковою угодою № 1 від 09.06.2020, оплата здійснювалася з відтермінуванням платежу па 90 календарних днів з моменту підписання видаткової накладної.

Оплата за товар була проведена ТзОВ «Забіяка» у повному обсязі, згідно з платіжними інструкціями від 26.05.2023.

Відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України), позивачем були сформовані податкові накладні (далі ПН) № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023 та подані на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), проте згідно з квитанціями реєстрація вказаних ПН була зупинена.

Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) пояснення від 12.06.2023 та документи для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН в ЄРПН.

Проте, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 було відмовлено у реєстрації зазначених ПН у зв`язку із тим, що платником податку надано документи, складені з порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: невідповідність даних у товаросупровідних документах щодо місць відвантаження та навантаження товару.

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 та зазначає, зокрема, що у ТТН про поставку товару наявні підписи вантажовідправника та вантажоодержувача, що підтверджує належність документів.

Крім того, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснення та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без будь-якої конкретизації витребуваних документів, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій встановленим вимогам. Позивач на розгляд комісії регіонального рівня в достатній мірі надав пакет документів для підтвердження здійснення господарської операції, які сукупно свідчать про факт її реального здійснення та є достатніми для реєстрації в ЄРПН спірних ПН. Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла оскаржувані рішення про відмову реєстрації ПН без зазначення мотивів неврахування поданих позивачем документів. Крім того, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації ПН, за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.

Позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані ПН № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 79).

В поданому до суду 10.10.2023 відзиві на позовну заяву (а. с. 81-86) представник відповідачів Кандзюба І.М. позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішень.

Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 16.03.2020 між ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» (постачальник) та ТзОВ «Забіяка» (покупець) було укладено договір поставки № 16/03/01, за умовами якого постачальник зобов`язується передати у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар (а. с. 28-32). Відповідно до пункту 3.2 договору покупець сплачує за товар, що поставляється за цінами, які вказані в погодженому замовленні. Відповідно до пункту 4.8 договору датою поставки товару вважається дата передачі покупцю товару, що підтверджується видатковими накладними, підписаними уповноваженими представниками сторін.

На виконання умов договору поставки від 16.03.2020 №16/03/01, ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» виписано видаткові накладні № З-13/02/01 від 13.02.2023 на суму 76500,00грн (в т. ч. ПДВ 12750,00 грн), № З-06/02/1 від 06.02.2023 на суму 34884,36 грн (в т.ч. ПДВ 5814,06 грн), № З-04/01/01 від 04.01.2023 на суму 22878,60 грн (в т. ч. ПДВ 3813,10 грн), згідно з якими здійснено для ТзОВ «Забіяка» поставку товару «миючий засіб Атомікс 25 кг» (а. с. 36-38).

Постачання товару, згідно з пунктом 4.1 договору поставки від 16.03.2020 № 16/01/01, здійснювалося транспортом покупця, що підтверджується складеними ТТН: № 3-13/02/01 від 13.02.2023, № 3-06/02/01 від 06.02.2023 та № 3-04/01/01 від 04.01.2023 (а. с. 39-41).

ТзОВ «Забіяка» провело оплату за товар, що підтверджується платіжною інструкцією від 26.05.2023 № 2 (а. с. 42).

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом поставки товару склав ПН, зокрема:

- від 04.01.2023 № 1 (покупець: ТзОВ «Забіяка»; товар: миючий засіб Атомікс 25 кг, код товару згідно зУКТЗЕД3402909000 у кількості 10 шт., обсягом постачання 19065,50грн, ПДВ 3813,10 грн) (а. с. 11);

- від 06.02.2023 № 1 (покупець: ТзОВ «Забіяка»; товар: миючий засіб Атомікс 25 кг, код товару згідно зУКТЗЕД3402909000 у кількості 14 шт., обсягом постачання 29070,30грн, ПДВ 5814,06 грн) (а. с. 13);

- від 13.02.2023 № 2 (покупець: ТзОВ «Забіяка»; товар: миючий засіб Атомікс 25 кг, код товару згідно зУКТЗЕД3402909000 у кількості 30 шт., обсягом постачання 63750,00грн, ПДВ 12750,00 грн) (а. с. 15).

Згідно із квитанціями від 27.01.2023, 27.02.2023 реєстрація ПН від 04.01.2023 №1, від 06.02.2023 №1, від 13.02.2023 №2 була зупинена з таких підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (а. с. 12, 14, 16).

14.06.2023 ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» подало повідомлення № 1 та № 2 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено (а саме: по ПН від 04.01.2023 № 1 та по ПН від 06.02.2023 № 1, ПН від 13.02.2023 № 2), кількість додатків 18 та 22. В графі «пояснення» вказаних повідомлень зазначено: «ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» повідомляє, що товар миючий засіб Атомікс 25 кг, був придбаний у PHU GASTRO CENTRUM Adam Koprowski згідно контракту від 15.06.2022 №1506/2022 (ВМД №22UA205140087372U6) та оплата згідно Платіжного доручення від 08.11.2022 №22 та від 18.11.2022 №23. Товар був реалізований ТзОВ «Забіяка» згідно договору поставки товару від 16.03.2020 №16/03/01 (видаткова накладна від 04.01.2023 №З-04/01/01, №З-13/02/01 від 13.02.2023, №З-06/02/1 від 06.02.2023) шляхом самовивозу. Оплата згідно платіжного доручення від 26.05.2023» (а. с. 24, 26).

Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 у реєстрації ПН № 1 від 04.01.2023, № 1 від 06.02.2023 та № 2 від 13.02.2023 відмовлено у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «невідповідність даних у товаросупровідних документах щодо місць відвантаження та навантаження товару» (а. с. 8, 9, 10).

Рішеннями Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2023 №54931/43164017/2, №54932/43164017/2 та №54933/43164017/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 - без змін, з таких підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних» (а. с. 17-19).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261). За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно пункту 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 про відмову в реєстрації ПН № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023 відмовлено у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «невідповідність даних у товаросупровідних документах щодо місць відвантаження та навантаження товару».

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.

Так, реєстрація спірних ПН № 2 від 13.02.2023 (а. с. 15), № 1 від 04.01.2023 (а. с 11) та № 1 від 06.02.2023 (а. с. 13) згідно із квитанціями від 27.01.2023 № 9009957884 (а. с. 12), від 27.02.2023 № 9035234734 (а. с. 14), від 27.02.2023 № 9035235195 (а. с. 16) була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Разом з тим, вказані квитанції не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.

При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 520/15348/20, від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20).

Отже, не зазначення у квитанціях від 27.01.2023 № 9009957884, від 27.02.2023 №9035234734, від 27.02.2023 № 9035235195 про зупинення реєстрації ПН № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.

На думку суду, подані позивачем документи до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації зазначених ПН підтверджують господарську операцію з реалізації товару «миючий засіб Атомікс 25 кг» ТзОВ «Забіяка» та ці документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН вказаних ПН.

Так, судом встановлено, що ПН № 2 від 13.02.2023 (а. с. 15), № 1 від 04.01.2023 (а.с.11) та № 1 від 06.02.2023 (а. с. 13) були складені за першою подією дата відвантаження товарів. Відтак, для реєстрації вказаної ПН позивач має підтвердити подію, яка зумовила формування ПН саме цією датою (зокрема, надати договір поставки та документи, що засвідчують факт поставки товару; інші документи є допоміжними та дають змогу зрозуміти зміст взаємовідносин позивача та його контрагента).

З матеріалів справи вбачається, що на виконання умов договору поставки від 16.03.2020 №16/03/01, ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» виписано видаткові накладні № З-13/02/01 від 13.02.2023 на суму 76500,00 грн (в т. ч. ПДВ 12750,00 грн), № З-06/02/1 від 06.02.2023 на суму 34884,36 грн (в т. ч. ПДВ 5814,06 грн), № З-04/01/01 від 04.01.2023 на суму 22878,60 грн (в т. ч. ПДВ 3813,10 грн), згідно з якими здійснено для ТзОВ «Забіяка» поставку товару «миючий засіб Атомікс 25 кг» (а. с. 36-38). Постачання товару, згідно з пунктом 4.1 договору поставки від 16.03.2020 № 16/01/01, здійснювалося транспортом покупця, що підтверджується складеними ТТН: № 3-13/02/01 від 13.02.2023, №3-06/02/01 від 06.02.2023 та № 3-04/01/01 від 04.01.2023 (а. с. 39-41). Оплата за товар була проведена ТзОВ «Забіяка» згідно з платіжною інструкцією від 26.05.2023 № 2 (а. с. 42).

При вирішенні спору суд також враховує пояснення, подані до повідомлення від №1 та №2 від 14.06.2023, в яких позивач також зазначив: «ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» повідомляє, що товар миючий засіб Атомікс 25 кг, був придбаний у PHU GASTRO CENTRUM Adam Koprowski згідно контракту від 15.06.2022 №1506/2022 (ВМД №22UA205140087372U6) та оплата згідно Платіжного доручення від 08.11.2022 №22 та від 18.11.2022 №23. Товар був реалізований ТзОВ «Забіяка» згідно договору поставки товару від 16.03.2020 №16/03/01 (видаткова накладна від 04.01.2023 №З-04/01/01, №З-13/02/01 від 13.02.2023, №З-06/02/1 від 06.02.2023) шляхом самовивозу. Оплата згідно платіжного доручення від 26.05.2023» (а.с.24, 26).

Крім того, надано документи, які підтверджують факт походження товару: контракт №1506/2022 від 15.06.2022, укладений між PHU GASTRO CENTRUM Adam Koprowski (продавець) та ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» (покупець) на поставку хімічних засобів, засобів гігієни, обладнання для харчової промисловості, запчастини для обслуговування тощо (а.с.44-46), МД №22UA205140087372U6 від 05.12.2022, якою підтверджується імпорт товару «миючий засіб Атомікс» (а. с. 43), платіжне доручення в іноземній валюті від 08.11.2022 № 22 (а. с. 42 зворот), платіжне доручення в іноземній валюті від 18.11.2022 № 23 (а. с. 51), рахунок-фактура від 08.11.2022 № FPF/14/11/2022 на поставку товару «миючий засіб Атомікс» (а. с. 52), товарно-транспортна накладна № 43410 (а. с. 53).

Стосовно зазначеної в оскаржуваних рішеннях Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 такої підстави відмови у реєстрації ПН, як надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (у графі «додаткова інформація» зазначено про невідповідність даних у товаросупровідних документах щодо місць відвантаження та навантаження товару), то суд зазначає, що у ТТН № 3-13/02/01 від 13.02.2023, №3-06/02/01 від 06.02.2023 та № 3-04/01/01 від 04.01.2023 (а. с. 39-41) наявні підписи вантажовідправника та вантажоодержувача, що підтверджує належність цих документів. Відомості про місце навантаження товару вказано за адресою м. Луцьк, вул. Лідавська, 2, де знаходиться орендоване ТзОВ «ЗАХІДІМПРОД» складське приміщення згідно з договором здачі в операційну оренду основних засобів від 14.03.2022 № 14/03-22 (а. с. 60-61), а пункт розвантаження за адресою: с. Забороль, вул. Володимирська, 9В, де знаходяться приміщення ТзОВ «Забіяка».

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2023 №9021430/43164017, №9021429/43164017, №9021431/43164017 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарських операцій, по яких складені спірні ПН № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішень про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах відомостей про господарську операцію. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірних ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН № 2 від 13.02.2023, № 1 від 04.01.2023 та № 1 від 06.02.2023 в ЄРПН належить також задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд звертає увагу, що за подання цього позову позивач сплатив судовий збір в сумі 8052,00 грн згідно із платіжною інструкцією від 08.09.2023 № 187 (а. с. 7).

Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору саме в розмірі 8052,00 грн. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з ГУ ДПС у Волинській області, позаяк судом задоволені самостійні позовні вимоги немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірних рішень були порушені права позивача, а звернена до ДПС України позовна вимога про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідною від вимоги про визнання протиправними та скасування рішень.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 червня 2023 року №9021429/43164017, №9021430/43164017, №9021431/43164017.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАХІДІМПРОД» (43000, Волинська область, м. Луцьк, вул.Фабрична, 3, ідентифікаційний код 43164017) податкові накладні № 1 від 04 січня 2023 року, № 1 від 06 лютого 2023 року, № 2 від 13 лютого 2023 року.

Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАХІДІМПРОД» (43000, Волинська область, м. Луцьк, вул.Фабрична, 3, ідентифікаційний код 43164017) судовий збір в розмірі 8052 гривень 00 копійок (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116576670
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/28583/23

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 26.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні