Рішення
від 22.01.2024 по справі 400/15107/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2024 р. № 400/15107/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Дидіної А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна Компанія НБС", вул. Космонавтів, 65-Д,м. Миколаїв,54028, до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001, провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.11.2023 року № 00112330406,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна компанія НБС» звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 27.11.2023 №00112330406 про застосування до ТОВ «Торгівельна компанія НБС» (41386446) штрафних (фінансових) санкцій, у розмірі 92250,74 гривень.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що погоджується з тим, що товариство припустило порушення термінів реєстрації податкових накладних у лютому-серпні, жовтні 2022 р. Зазначене пояснюється складною ситуацію у зв`язку з початком війни, виїздом працівників товариства за межі міста, відключення електричної енергії, інтернету та іншим негативними факторами пов`язаними з бойовими діями поблизу Миколаєва. Разом з тим, позивач звертає увагу, що по-перше, відповідно до п.69.1 підрозділу 1- розділу Перехідні положення ПК України, платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасність реєстрації податкових накладних в умовах воєнного стану, за умови відсутності у платника податків можливості своєчасно зареєструвати податкові накладні. По-друге, відповідно до п.52-1 підрозділу 10, платники податків можуть бути притягнути в умовах карантину лише за деякі правопорушення, серед них відсутнє правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних. По-третє, спірне податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем 27.11.2023 та накладено штраф у відсоткових розмірах відповідно до терміну затримки 1-%, 20%, 30% та 40%, натомість на той час до ПК України були внесені зміни, та передбачено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, штрафи за порушення платниками податку граничного строку реєстрації податкових накладних обраховуються відповідно у 2%, 5%, 10%, 15% та 25% суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних.

Відповідач позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував тим, що відповідачем у порядку, передбаченому Податковим кодексом України, проведено камеральну перевірку позивача, та встановлено несвоєчасність подання ним податкових накладних на реєстрацію до ЄРПН, за наслідками чого складено Акт від 07.11.2023. Щодо аргументів позивача про пільгу, передбачену п.69.1 п.п.10 розділу Перехідні положення, то граничний терміном реєстрації таких накладних зазначено 15.07.2022. ТОВ «Торгівельна компанія НБС» до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання обов`язків не подавала. Мораторій у зв`язку з карантином, передбачений п.52-1 підрозділу 10, у цьому випадку не застосовується, оскільки йде мова про порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість. Щодо застосування норм пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України слід зазначити наступне, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафів, а саме п.120.1 ст.120 ПК України та п.90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.

Суд розглянув справу 22.01.2024 у відкритому судовому засіданні за участі сторін. В судовому засіданні представники сторін підтримали позиції викладені у процесуальних заявах по суті справи. Судом проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, повний текст складено 26.01.2024.

Дослідив матеріали справи, вислухав представників сторін, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна компанія НБС» зареєстровано юридичною особою 08.06.2017. Основним видом діяльності товариства є виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій.

27.01.2020 ТОВ «Торгівельна компанія НБС» зареєстровано як платник податку на додану вартість.

В листопаді 2023 року, Головним управлінням ДПС у Миколаївській області призначено та проведено камеральну перевірку ТОВ «Торгівельна компанія НБС» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, за результатами чого складено Акт №10429/14-04-06-08/41386446.

Під час перевірки, контролюючим органом встановлено, що ТОВ «Торгівельна компанія НБС» порушено вимоги п.201.10 ст.201 розділу V підпункту 69.1 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, а саме: не дотримано терміни подання на реєстрацію вищезазначених податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму ПДВ 291325,77 гривень, протягом лютого-серпня, жовтня 2022 р., зокрема до 15 календарних днів на суму ПДВ 26349,02 гривень, від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 16359,23 гривень, від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 131030,47 гривень, від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 117587,05 гривень.

27.11.2023 уповноваженою особою Головного управління ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00112330406 про застосування до ТОВ «Торгівельна компанія НБС» (41386446) штрафних (фінансових) санкцій, у розмірі 92250,74 гривень. При цьому, відповідачем визначено розмір штрафної санкції відповідно до розміру передбаченого ст.120-1.1 ПК України - 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Факт порушення товариством строків реєстрації податкових накладних в зазначеній в Акті камеральної перевірки позивачем визнається, тому відповідно до ч.1 ст.78 КАС України, це обставина, що не потребує доказування.

Відповідно до положень п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно із п. 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штраф, в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Разом з тим, 08.02.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», яким було внесенні зміни до Податкового кодексу України, зокрема п.п.89, 90 розділу XX "Перехідні положення":

89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, станом на час ухвалення відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення діяли дві норми Податкового кодексу України, які по різному регулюють строки реєстрації податкових накладних, а також передбачають різну міру відповідальності за порушення цих строків.

Пункти 89, 90 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, встановлюють строки реєстрації податкових накладних та відповідальності за їх порушення протягом дії воєнного стану, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, а норми ст.ст.201.10, 120-1 ПК України, передбачають строки реєстрації податкових накладних та відповідальності за їх порушення до введення воєнного стану та через шість місяців після його припинення.

При цьому, норми пунктів 89, 90 розділу XX, є більш сприятливими та м`якими для платника податків, у порівнянні зі ст.ст.201.10, 120-1 ПК України, оскільки п.89 надає більше строки для реєстрації податкових накладних, а п.90 передбачає менший розмір штрафів у випадку їх порушення.

Відповідно до ст.58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

У цьому випадку, суд приходить до висновку, що оскільки порушення строків реєстрації податкових накладних допущено позивачем саме під час дії воєнного стану, на нього розповсюджуються дія пунктів 89, 90 розділу XX, відповідно до вимог ст.58 Конституції України, як норми, які пом`якшують відповідальність.

У будь-якому випадку, суд вирішуючи справу, приймає до уваги також презумпцію правомірності платника податків, передбачену п.п.4.1.4 ст.4, п.п.56.21. ст.56 ПК України, що якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що під час вирішення питання про відповідальність позивача про порушення строків реєстрації податкових накладних, які були допущені під час воєнного стану, відповідач повинен був застосовувати норми п.п.89, 90 розділу XX, як більш спеціальні (тимчасові на період воєнного стану), більш нові та більш м`які для платника податків, а не норми ст.ст.201.10, 120-1 ПК України.

Але, оскільки відповідачем застосовані норми ст.ст.201.10,120-1 ПК України, розмір штрафу у податковому повідомленні-рішенні №00112330406 визначений у більшому розмірі, ніж це повинно було б бути, у разі застосуванні п.п.89, 90 розділу ХХ ПК України, суд прийшов до висновку, про протиправність такого рішення контролюючого органу та необхідність задоволення позову у повному обсязі.

Судові витрати покласти на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна Компанія НБС" (вул. Космонавтів, 65-Д,м. Миколаїв,54028 41386446) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001 44104027) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 27.11.2023 №00112330406 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна Компанія НБС" (41386446) штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 92250,74 грн.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна Компанія НБС" (вул. Космонавтів, 65-Д,м. Миколаїв,54028 41386446) судові витрати в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривень.

4. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 26.01.2024

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116579040
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —400/15107/23

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні