Рішення
від 23.01.2024 по справі 500/7570/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7570/23

23 січня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" до Головного управління ДПС у Тернопільській області Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення № 9105524/44802394 від 03.07.2023 року, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з квитанцією від 05 червня 2023 року № в ЄРПН 9130818534 (Додаток 73) контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної поданої Позивачем №80 від 16.05.2023 року.

За результатами розгляду пояснення Головним управлінням Держаної податкової служби у Тернопільській області винесено Рішення від 03.07.2023р. №9105524/44802394 (Додаток 72), яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №80 від 16.05.2023р. Вказане рішення винесене з підстав ненадання /частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації.

Не підкресливши (не визначивши), які конкретно документи не надані, Відповідач поставив Позивача у стан правової невизначеності.

Позивач вважає вказане рішення відповідача необґрунтованим та протиправним. З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Гарбузівські курчата» слугувало не надання платником у повному обсязі матеріалів щодо господарських операцій по яких виписано податкові накладні реєстрацію яких зупинено.

У своїх поясненнях позивач вказує, що проаналізувавши подані позивачем до повідомлень копії документів, встановлено що на вимогу Комісії ДПС позивач до свої додаткових пояснень документів, не надав усіх належних документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію оскаржуваних податкових накладних, а саме, документів, які б підтверджували транспортування продукції.

ТОВ «Гарбузівські курчата» купує товар у контрагента Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. відповідно до Контракту №20-2022 від 24.06.2022, які в подальшому реалізовуються, як тушка індика. На підтвердження здійснених операцій з Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. платником надано Контракт, ВМД, рахунок-фактуру, платіжне доручення, проте не надано копії первинних документів, які б підтверджували факт транспортування вищевказаної продукції (Транспортна накладна CMR).

Формальна наявність договору, рахунків на оплату тощо, за встановлених у справі обставин, не є достатнім та беззаперечним документальним підтвердженням фактичного виконання договірних відносин, і не дає можливості дійти обґрунтованого й переконливого висновку про фактичне проведення господарських операцій.

Відтак платником не надано до матеріалі справи товарно-транспортної накладної (CMR), яка мала бути оформлена, а також ветеринарних сертифікатів та сертифікатів походження представник товару.

А тому представник відповідача вважає, що позивачем документально не підтверджено факт транспортування товару в пункт поставки, тобто відсутні докази щодо транспортування товару, а саме добових індичат, які в подальшому були реалізовані як тушка індика та субпродукти.

ТОВ «Гарбузівські курчата» також не надало копії первинних документів, що стосуються пакування продукції, яка реалізовувалась.

Крім того зауважуо, що дана категорія справ становить значний інтерес для контролюючого органу, виходячи із предмету спору.

Представник відповідача зазначає, що характер спірних правовідносин становить значний суспільний інтерес та фундаментальне значення для контролюючого органу, оскільки механізм відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування створений задля запобігання формуванню фіктивного податкового кредиту та уникнення від оподаткування і запобіганню ризикам у фінансовій сфері, при використанні якого, контролюючий орган здійснює дослідження великого обсягу аналітичної інформації.

Враховуючи наведене, вважаєм що відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні подані на реєстрацію ТОВ «Гарбузівські курчата» як похідної вимоги.

Представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

07.12.2023 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

З огляду на викладене просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 27.12.2023 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 23.01.2024 року о 11:00 год.

Сторони в судове засідання не з`явилися, однак подали до суду письмові заяви про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно з ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду даної справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА (код ЄДРПОУ 44802394) 12.02.2022 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: розведення свійської птиці (код видів економічної діяльності 01.47); серед інших видів діяльності значиться: виробництво м`яса свійської птиці (код видів економічної діяльності 10.12); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.

16 травня 2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» (надалі по тексту - Позивач) склало податкову накладну №80 ( Додаток 73) .

Згідно з вказаною податковою накладною постачальник (продавець) ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», ЄДРПОУ 44802394, індивідуальний податковий номер 448033919074, отримувач (покупець) ТОВ «ПОЛІССЯ ЕКСПО», ЄДРПОУ 43978333, індивідуальний податковий номер 439783306265. Обсяг постачання за вказаною податковою накладною - 128898,33 грн., сума ПДВ - 25779,67 грн., загальна сума коштів, що підлягають сплаті - 154678,00 грн., номенклатура - згідно коду УКТЗЕД (0207) - М`ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, зазначеної в товарній позиції - 0105, свіжі, охолодженні або морожені.

Згідно з квитанцією від 05 червня 2023 року № в ЄРПН 9130818534 (Додаток 73) контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної поданої Позивачем №80 від 16.05.2023 року.

В квитанції зазначено, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

В квитанції про зупинення, Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пропозиції про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації в поданій податковій накладній, ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА», подано податковому органу повідомлення №22 від 20.06.2023 року про надання пояснень та додано копії документів, що обґрунтовують такі пояснення (Додаток 1).

Так, податковому органу 20.06.2023 було подано копії таких документів:

1. Документ довільного формату №1 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Наказ про призначення на посаду директора № 1 від 12.02.2022 року;

2. Документ довільного формату №2 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір оренди нежитлового приміщення з обладнанням від 16.08.2022 року;

3. Документ довільного формату №3 від 20.06.2023 рокут та квитанція №2 - Акт приймання-передачі № 1 від 23.08.2022 року;

4. Документ довільного формату №4 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення за ф. № 20-ОПП - реєстраційний номер документа 9193569657 від 27.09.2022 року;

5. Документ довільного формату №5 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Рішення про державну реєстрацію потужності оператора ринку від 16.08.2022 року;

6. Документ довільного формату №6 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Наказ № 4- ШР від 26.12.2022 р.;

7. Документ довільного формату №7 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Контракт № 20-2022 від 24.06.2022 року;

8. Документ довільного формату №8 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - INVOICE/ Фактура № EX/000008/12/22 від 27.12.2022 року;

9. Документ довільного формату №9 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Платіжне доручення в іноземній валюті № 4 від 06 грудня 2022 року;

10. Документ довільного формату №10 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Вантажна митна декларація № 22UA209190054728U7 від 28.12.2022 року;

11. Документ довільного формату №11 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки № F-290822/3 від 29.08.2022 року;

12. Документ довільного формату №12 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 60006589 від 27.12.2022 року;

13. Документ довільного формату №13 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № ДУ-60006589 від 27.12.2022 року;

14. Документ довільного формату №14 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Посвідчення про якість № 812 від 26.12.2022 року;

15. Документ довільного формату №15 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Платіжна інструкція (безготівковий переказ в національній валюті) № 155 від 03.03.2023 року;

16. Документ довільного формату №16 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки № 10/08/22-1 від 10.08.2022 року;

17. Документ довільного формату №17 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 230 від 14.01.2023 року;

18. Документ довільного формату №18 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Товарно- транспортна накладна № 293 від 14.01.2023 року;

19. Документ довільного формату №19 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 1600 від 17.02.2023 року;

20. Документ довільного формату №20 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1048 від 17.02.2023 року;

21. Документ довільного формату №21 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 1924 від 10.03.2023 року;

22. Документ довільного формату №22 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1532 від 10.03.2023 року;

23. Документ довільного формату №23 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 2052 від 20.03.2023 року;

24. Документ довільного формату 24 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 1700 від 20.03.2023 року;

25. Документ довільного формату №25 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 2777 від 18.04.2023 року;

26. Документ довільного формату №26 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 2499 від 18.04.2023 року;

27. Документ довільного формату №27 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 3601 від 14.05.2023 року;

28. Документ довільного формату №28 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № 3194 від 14.05.2023 року;

29. Документ довільного формату №29 від 20.06.2023 року та квитанція №2- Договір про надання послуг № 02-08/22-П від 02.08.2022 року;

30. Документ довільного формату №30 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 6 від 31.01.2023 року;

31. Документ довільного формату №31 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 25 від 28.02.2023 року;

32. Документ довільного формату №32 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 45 від 31.03.2023 року;

33. Документ довільного формату №33 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 68 від 30.04.2023 року;

34. Документ довільного формату №34 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 85 від 31.05.2023 року;

35. Документ довільного формату №35 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір купівлі-продажу № 75/01/23 від 02.01.2023 року;

36. Документ довільного формату №36 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000005 від 11.01.2023 року;

37. Документ довільного формату №37 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000024 від 01.02.2023 року;

38. Документ довільного формату №38 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № РН-0000052 від 16.03.2023 року;

39. Документ довільного формату №39 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір про надання послуг в сфері ветеринарного обслуговування № 00066 від 02.01.2023 року;

40. Документ довільного формату №40 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000011 від 31.01.2023 року;

41. Документ довільного формату №41 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000023 від 28.02.2023 року;

42. Документ довільного формату №42 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт здачі- прийняття робіт № ОУ-0000040 від 31.03.2023 року;

43. Документ довільного формату №43 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 95 від 31.12.2022 року;

44. Документ довільного формату №44 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 12 від 31.01.2023 року;

45. Документ довільного формату №45 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконанн робіт № 31 від 28.02.2023 року;

46. Документ довільного формату №46 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 50 від 31.03.2023 року;

47. Документ довільного формату №47 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 73 від 30.04.2023 року;

48. Документ довільного формату №48 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 93 від 31.05.2023 року;

49. Документ довільного формату №49 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 208 від 31.05.2023;

50. Документ довільного формату №50 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт звірки взаємних розрахунків за період від 31.05.2023;

51. Документ довільного формату №51 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 631 від 31.05.2023;

52. Документ довільного формату №52 від 20.06.2023 року та квитанція №2 -Акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023;

53. Документ довільного формату №53 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Накладна-вимога від 15.05.2023 року;

54. Документ довільного формату №54 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Накладна на передачу готової продукції від 15.05.2023 року;

55. Документ довільного формату №55 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Оборотно- сальдова відомість по рахунку 272 від 16.05.2023;

56. Документ довільного формату №56 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023 року;

57. Документ довільного формату №57 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Видаткова накладна № 610 від 16.05.2023 року;

58. Документ довільного формату №58 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Товарно- транспортна накладна № Р610 від 16.05.2023 року;

59. Документ довільного формату №59 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Декларація виробника (посвідчення про якість) від 16.05.2023 року.

60. Документ довільного формату №60 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022 року;

61. Документ довільного формату №61 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт приймання-передачі до Договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022 року;

62. Документ довільного формату №62 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 від 07.08.2018 року;

63. Документ довільного формату №63 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт виконання робіт № 88 від 31.05.2023 року;

64. Документ довільного формату №64 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП від 16.10.2022;

65. Документ довільного формату №65 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Повідомлення про прийняття на роботу/укладення гіг-контракту від 03.10.2022 року;

66. Документ довільного формату №66 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Посвідчення водія автотранспортних засобів ВСВ 450038 від 11.02.2008 року;

67. Документ довільного формату №67 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - Акт звірки взаємних розрахунків від 31.05.2023 року;

68. Документ довільного формату №68 від 20.06.2023 року квитанція 2 -Виписка з банку за 17.05.2023 року;

69. Документ довільного формату №69 від 20.06.2023 року та квитанція №2 - ПОЯСНЕННЯ №22 від 20.06.2023 року (Додаток 1).

Пояснення з додатками було прийнято податковим органом за відповідними квитанціями, що зазначені вище та долучені до матеріалів адміністративного позову.

22.06.2023 року від контролюючого органу було отримано повідомлення №9046528/44802394 (Додаток 70) про необхідність надання додаткових роз`яснень та/ або документів, а саме:

-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інфентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів ( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;

-первинних документів щодо транспортування продукції.

27.06.2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» надіслало до ГУ ДПС України в Тернопільській області ПОВІДОМЛЕННЯ про надання додаткових пояснень №14 з повторно доданими документами (Додаток 71):

1. Товарно-транспортна накладна №Р610 від 16.05.2023 року;

2. Договір оренди транспортного засобу № 22/10/01 від 01.10.2022 року;

3. Акт приймання-передачі до Договору оренди транспортного засобу від 01.10.2022 року;

4. Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 ;

5. Акт виконання робіт № 88 від 31.05.2023 року;

6. Повідомлення про об`єкти оподаткування за ф. №20-ОПП-реєстраційний номер документа 9212667365 від 16.10.2022 року;

7. Повідомлення про прийняття на роботу/укладення гіг-контракту від 03.10.2022 року;

8. Посвідчення водія автотранспортних засобів.

За результатами розгляду пояснення Головним управлінням Держаної податкової служби у Тернопільській області винесено Рішення від 03.07.2023р. №9105524/44802394 (Додаток 72), яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №80 від 16.05.2023р. Вказане рішення винесене з підстав ненадання /частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації...

Не підкресливши (не визначивши), які конкретно документи не надані, Відповідач поставив Позивача у стан правової невизначеності

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.

Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/ послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок №1246, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/ або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/ відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації.

Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.

Отже, згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/ або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до змісту пунктів 10, 11 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Речове словосполучення «може включати» вказує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та різним.

Саме тому форма рішення про відмову в реєстрації податкових накладних передбачає, що «документи, які не надано» необхідно підкреслити. Отже контролюючий орган визначити конкретно яких документів не надано.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).

Згідно з п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, зокрема, в разі: та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; Пункт 5 передбачає можливий перелік. Конкретизація такого переліку має міститися в рішенні податкового органу індивідуально в кожному випадку.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що міститься в додатку 1 до Порядок № 1165, передбачає наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.

Згідно усіх рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, вони прийняті в зв`язку із ненаданням платником податку копій документів.

Яких саме документів контролюючий орган не зазначив.

При цьому, Відповідачем визначено (хрестиком) 1 позицію в формі самого рішення, а саме:

- Ненадання / часткове ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не визначено яких конкретно документів не надано. Контролюючий орган обмежився загальною фразою, яка нічим не обґрунтована, не мотивована та не конкретизована. Висловлювання носить загальних характер. Підстави такого висловлювання не визначені.

З цього вбачається, що підстави для відмови у реєстрації податкової накладної у Відповідача були відсутні.

За таких обставин рішення про відмову у задоволені скарги є протиправними.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9105524/44802394 від 03.07.2023 року.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №80 від 16.05.2023, датою її подання, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірної податкової накладної судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою її подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №80 від 16.05.2023 датою її подання також належить задовольнити.

Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржуване рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 9105524/44802394 від 03.07.2023 не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягає скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірну податкову накладну. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що, враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду відповідно до платіжної інструкції №1032 від 21.11.2023 судовий збір у сумі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення № 9105524/44802394 від 03.07.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №80 від 16.05.2023р.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №80 від 16.05.2023 подану ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» (код ЄДРПОУ 44802394), датою її подання 16.05.2023 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" понесені ними судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 25 січня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (місцезнаходження/місце проживання: с. Гарбузів,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,47221 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44802394);

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: площа Львівська, 8,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ 43005393).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116579436
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/7570/23

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Постанова від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні