Постанова
від 11.01.2024 по справі 761/18357/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 761/18357/23 Головуючий суддя у І інстанції Фролова І.В.

Провадження № 33/824/317/2024 Головуючий суддя у ІІ інстанції Голуб С.А.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 січня 2024 року м. Київ

Київський апеляційний суд у складі судді Голуб С.А., за участю особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 , його представника - адвокат Повразюка Р.В. та представника Координаційно-моніторингової митниці - Григораша Д.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи про адміністративне правопорушення за апеляційною скаргою Координаційно-моніторингової митниці на постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 20 жовтня 2023 року про закриття провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , за порушення митних правил, передбачених статтею 485 Митного кодексу України,

в с т а н о в и в:

Із протоколу про порушення митних правил № 0025/126000/23 від 13 березня 2023 року вбачається, що 06 серпня 2022 року на митну територію України з Німеччини через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного посту «Мостиська» Львівської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення р.н.з. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 на адресу БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (ЄДРПОУ 44892802, вул. Набережно-Рибальська дорога, буд. 3, прим. 139, м. Київ, 04176) ввезено товари: «електровелосипеди без акумуляторів, в асортименті».

06 серпня 2022 року з метою визнання вантажу: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті», у кількості 119 штук, загальною вагою - 3 300 кг, гуманітарною допомогою, громадянином України ОСОБА_1 митному органу для здійснення митних формальностей і митного контролю подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», та товаросупровідні документи: міжнародна автомобільна накладна CMR від 04 серпня 2022 року № б/н; договір від 03 червня 2022 року між «LIMEBIKE GERMANY GmbH» (Німеччина) і БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (Україна); лист БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» від 08 серпня 2022 року № 030822/2; довіреність від 03 серпня 2022 року № 030822/1 БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє».

ОСОБА_1 , який діяв на підставі довіреності від 03 серпня 2022 року № 030822/1, наданої керівником БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (ЄДРПОУ 44892802) ОСОБА_2 , за відсутності законних підстав для набуття права на пільги із сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті» у кількості 119 штук загальною вагою - З 300 кг, подав 06 березня 2022 митному органу декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою (відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану»), чим вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 4 840 985,32 грн. Зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, передбаченого ст. 485 МК України.

Постановою Шевченківського районного суду м. Києва від 20 жовтня 2023 року провадження у справі відносно ОСОБА_1 закрито у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Закриваючи провадження у справі про адміністративне правопорушення у зв`язку з відсутністю у діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, суд встановив, що Координаційна-моніторингова митниця не надала належні, допустимі, достовірні та достатні докази на підтвердження наявності у діях ОСОБА_1 вини у формі прямого умислу, що утворює суб`єктивну сторону правопорушення, а також у матеріалах справи відсутні та не надавались у судовому засіданні будь-які дані чи належні докази на підтвердження того, що він вчинив саме протиправні дії та має нести відповідальність за них, що утворює об`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, представник Координаційно-моніторингової митниці - Григораш Д.І. звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 20 жовтня 2023 року та прийняти нову постанову про визнання громадянина України ОСОБА_1 винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ст. 485 МК України, з накладенням на нього адміністративного стягнення відповідно до санкцій зазначеної статті.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги представник Координаційно-моніторингової митниці зазначив, що не погоджується із зазначеною постановою та вважає, що суд першої інстанції при її винесенні неповно з`ясував всі обставини справи та не надав правову оцінку низці фактів, що призвело до невірних висновків щодо відсутності складу правопорушення у діях ОСОБА_1 , наслідок чого зазначене судове рішення підлягає скасуванню відповідно до ст. 294 КУпАП.

Вважає, що вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, є доведеною та повністю підтверджується матеріалами справи.

Вказує, що 06 серпня 2022 року на митну територію України через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці було ввезено товар електровелосипеди без акумуляторів у кількості 119 штук, загальною вагою 3 300 кг. Ввезення вказаного товару було здійснено ОСОБА_1 у транспортному засобі з р.н.з. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 .

Згідно довіреності від 03 серпня 2022 року № 030822/1, виданої керівником БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» Євгеном Богуславським, ОСОБА_1 уповноважено представляти інтереси вищевказаної БО у митних органах, зокрема: подавати митному органу декларацію, а також усі необхідні для здійснення митного контролю та оформлення документи; бути присутнім під час митного оформлення вищевказаного майна; одержувати в митних органах документи, оформлені у зв`язку з цією довіреністю; представляти інтереси директора фонду в усіх установах, підприємствах, організаціях, будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, перед усіма фізичними та юридичними особами з питань що виникли стосовно вищевказаного майна.

06 серпня 2022 року, ОСОБА_1 , з метою визнання товарів - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 119 штук, вагою - 3300 кг, гуманітарною допомогою, митному органу подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, за формою, затвердженою додатком 1 до постанови КМУ від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», та товаросупровідні документи: міжнародної автомобільної товаротранспортної накладної CMR від 04 серпня 2022 року, договір від 03 червня 2022 року, укладений між компанією «LimeBike Germany GmbH» (Німеччина) та БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (Україна), лист БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» від 03 серпня 2022 року № 030822/2, довіреність від 03 серпня 2022 року № 030822/1 БО ««Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє».

Відповідно до абз. 3 п. 1 Постанови КМУ від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Вказує, що відповідно до п.п. 215.3.7 п. 215.3 ст. 215 ПКУ «Підакцизні товари та ставки податку» на товар за кодом згідно УКТ ЗЕД 871160- встановлена ставка акцизного збору.

Зазначає, що ч. 2 ст. 6 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» («Звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) визнаних гуманітарною допомогою») визначено, що підакцизні товари не відносяться до гуманітарної допомоги (крім: автомобілів швидкої медичної допомоги, легкових автомобілів спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції; транспортних засобів, що надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях; транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт"; легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об`ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством; транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад.

На переконання Координаційно-моніторингової митниці ввезений ОСОБА_1 товар мав декларуватися на бланку єдиного адміністративного документа із сплатою митних платежів.

Відповідно до розрахунку, наданого листом Львівської митниці від 02 березня 2023 року № 7.4-3/15/7.9/4878, загальна сума митних платежів, які необхідно було сплатити під час ввезення товару становить 4 840 985,32 грн.

Зазначає, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки висновкам, викладеним у листі Міністерства соціальної політики України від 10 січня 2023 року № 299/0/2-23/20, яким підтверджено правову позицію Координаційно-моніторингової митниці та зазначено, що товари - електровелосипеди є підакцизними та щодо них встановлено ставку акцизного податку.

Судом першої інстанції не надано оцінку тому факту, що особою, яка декларувала вищевказаний товар як гуманітарну допомогу, а також його захисником не надано доказів передачі цих товарів саме для гуманітарних потреб.

Відтак, на переконання митного органу, громадянин України ОСОБА_1 за відсутності законних підстав для набуття права на пільги зі сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 119 штук, подав митному органу декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, тобто вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 4 840 985,32 грн, відповідальність за які передбачена статтею 485 МК України.

У судовому засіданні 11 грудня 2023 року представник Координаційно-моніторингової митниці - Григораш Д.І. підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити, а ОСОБА_1 та його представник Повразюк Р.В. заперечували проти скарги і просили її відхилити як необґрунтовану.

ОСОБА_1 в судовому засіданні надав пояснення, згідно яких вказав, що він здійснив доставку гуманітарного вантажу з м. Берлін Німеччина до м. Київ. При завантаженні він дізнався, що гуманітарний вантаж це електровелосипеди б/в без акумуляторів у кількості 119 шт. Після завантаження йому надали декларацію і повідомили, що гуманітарний вантаж не замитнюється. При перетині кордону між Польщею та Україною польські митники зобов`язали замитнити товар, який він перевозив. Зв`язавшись з представниками фонду БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє», він поставив їх до відома та звернувся до агенції на території Польського кордону для замитнення гуманітарного товару, а саме електровелосипедів в кількості 119 шт. Тільки після отримання митного декларування на товар польські митники дали дозвіл на перетин кордону. Коли він проходив кордон на території України, він надав митному органу декларацію, яку заповнював при проходженні на Польській митниці, і декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою. Працівники митниці на території України повідомили йому, що гуманітарний вантаж не замитнюється та здійснили пропуск ОСОБА_1 . Те, що електровелосипеди без акумуляторів є підакцизним товаром і не можуть бути гуманітарною допомогою йому не було відомо.

Зазначає, що від початку повномасштабного вторгнення неодноразово возив своїм автомобілем гуманітарну допомогу, має подяки від військових за надану допомогу. Однак, така ситуація в нього вийшла вперше. Товар доставляв безкоштовно, йому сплатили тільки за паливо, вказаний товар доставив та вивантажив у м. Києві в БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє», де отримав акт надання послуг № 35 від 08 серпня 2022 року та акт приймання-передачі від 08 серпня 2022 року.

У судовому засіданні ОСОБА_1 було надано копії документів: акт надання послуг № 35 від 08 серпня 2022 року, відповідно до якого БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» виплатило ОСОБА_1 40 000 грн за рейс за транспортні послуги з перевезення гуманітарної допомоги по маршруту Берлін-Київ; акт приймання-передачі від 08 серпня 2022 року, за яким ФОП ОСОБА_1 передав, а БО ««Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» прийняв електровелосипеди б/в без акумуляторів 119 штук; копію міжнародної автомобільної накладної CMR від 04 серпня 2022 року № б/н; експортно-супровідний документ від 06 серпня 2022 року та подяки ОСОБА_1 за допомогу в наданні транспортних засобів для перевезення військових та медичних вантажів. Також в судовому засіданні було надано фото вказаних електровелосипедів.

13 грудня 2023 року представник Координаційно-моніторингової митниці - Григораш Д.І. надіслав клопотання про долучення до справи розрахунку митних платежів про порушення митних правил № 761/18357/23, в якому зазначає, що митна вартість товару 119 електровелосипедів, визначена Львівською митницею відповідно до цінової інформації, яка міститься у Єдиній автоматизованій інформаційній системі Державної митної служби України та становить 3 393,89 доларів США за 1 шт, що підтверджується листом Львівської митниці від 02 березня 2023 року № 7.4-3/15/7.9/4878.

Перевіривши матеріали справи про адміністративне правопорушення та проаналізувавши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з вимогами ч. 7 ст. 294 КУпАП апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги.

За приписами ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності.

Доказами у справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюється наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, речовими доказами, а також іншими документами, як наголошується в ст. 251 КУпАП.

Суд (суддя), у відповідності з приписами ст. 252 КУпАП, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Статтею 487 МК України встановлено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

З матеріалів справи вбачається, що 06 серпня 2022 року ОСОБА_1 на митну територію України з Німеччини через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного посту «Мостиська» Львівської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення р.н.з. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 на адресу Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» (ЄДРПОУ 44892802, вул. Набережно-Рибальська дорога, буд. 3, прим. 139, м. Київ, 04176) ввезено товари: «електровелосипеди без акумуляторів, в асортименті» у кількості 119 штук, загальною вагою - 3 300 кг.

06 серпня 2022 року ОСОБА_1 митному органу подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та товаросупровідні документи:

договір від 03 червня 2022 року між «LIMEBIKE GERMANY GmbH» (Німеччина) і БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» (Україна), відповідно до якого «LIMEBIKE GERMANY GmbH» передав БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» в якості гуманітарної допомоги вживані електровелосипеди без акумуляторів з умовами їх подальшого використання на території України;

лист БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» від 03 серпня 2022 року № 030822/2, адресований компетентним органам, відповідно до якого повідомлялось, що Благодійній організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» передається гуманітарний вантаж, а саме 200 велосипедів для використання в гуманітарних цілях;

довіреність від 03 серпня 2022 року № 030822/1 БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє», підписану директором Є. Богуславським, якою БО уповноважувало Захаревича М.М. представляти інтереси організації стосовно оформлення гуманітарної допомоги, а саме 119 велосипедів, для чого надали йому право подавати митному органу митну декларацію, а також усі необхідні для здійснення митного контролю документи;

міжнародна автомобільна накладна CMR від 04 серпня 2022 року № б/н, в якій не був зазначений код товару.

Як вбачається із доповідної записки в.о. начальника Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил ОСОБА_3 на ім`я в.о. начальника Координаційно-моніторингової митниці В. Бобровника від 02 листопада 2022 року № 7.9-08/7.9-20/735, запропоновано провести комплекс дій з метою виявлення порушення законодавства про гуманітарну допомогу і законодавства з питань митної справи при ввезенні на митну територію України підакцизних товарів під виглядом товарів гуманітарної допомоги.

В рамках зазначеної перевірки листом від 29 листопада 2022 року № 7.9-1/20-1/5.10/1886 митницею було направлено запит на адресу Міністерства соціальної політики України щодо надання роз`яснень про застосування норм законодавства про гуманітарну допомогу під час пропуску на митну територію України підакцизних товарів.

Листом від 10 січня 2023 року № 299/0/2-23/20 Міністерством соціальної політики надана відповідь на запит від 29 листопада 2022 року № 7.9-1/20-1/5.10/1886, яка зводилася до цитування положень Закону України «Про гуманітарну допомогу» та статті 215 Податкового кодексу України.

05 березня 2023 року ОСОБА_1 надано лист-пояснення, у якому зазначив, що він з БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське Майбутнє» не знайомий, автомобілем, який придбав в Німеччині, тягач VOLVO MA04018 та напівпричіп KRONE ROW04919, керував особисто та погодився доставити гуманітарний вантаж з Німеччини м. Берлін в м. Київ Україна.

10 березня 2023 року в.о. заступник начальника управління - начальника оперативного відділу № 1 управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил ОСОБА_4 звернувся із доповідною запискою № 7.9-20-1/204 на ім`я начальника управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил В. Бобровника, в якій послався на факт виявлення ознак порушення митних правил водієм (декларантом) ОСОБА_1 , а саме за відсутності законних підстав для набуття права на пільги із сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару, чим вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 4 840 985,32 грн.

Координаційно-моніторингова митниця вважає, що даний товар повинен був декларуватися згідно Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 651, зареєстрованого в Міністерстві фінансів України 14 серпня 2012 року за № 1372/21684 (із змінами), зі сплатою митних платежів.

У зв`язку з зазначеним, 13 березня 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею у відношенні ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил № 0025/126000/23 за ознаками ст. 485 МК України.

За змістом ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до ст. 491 МК України підставами для порушення справи про порушення митних правил є безпосереднє виявлення або офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

За правилами ч. 1 ст. 265 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідальність за ст. 485 МК України передбачена у разі якщо заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення. Склад правопорушення - це сукупність названих у законі ознак, за наявності яких небезпечне і шкідливе діяння визнається конкретним правопорушенням. Такі ознаки мають об`єктивний і суб`єктивний характер. Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил, інспектором митниці повинні бути враховані ознаки складу правопорушення та викладені винні дії особи повинні відповідати диспозиції статті за якою особа притягується до відповідальності за порушення митних правил. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Для притягнення до відповідальності, згідно ст. 485 МК України, необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості, а також використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги та наявність прямого умислу.

Таким чином об`єктивна сторона правопорушення передбаченого ст. 485 МК України полягає у вчиненні конкретних дій чітко визначених даною нормою. Всі ці дії мають бути вчинені особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, з метою ухилення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.

Зовнішній прояв (винного, протиправного) діяння (передбаченого статтею 485 Митного кодексу України) обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта його вчинення на посягання на охоронювані законом суспільні відносин (встановлений законом порядок сплати податків та зборів).

Склад правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, передбачає, з-поміж іншого, те що особа, яка його вчинила, діяла умисно, тобто усвідомлено, цілеспрямовано чинила так, щоб уникнути від сплати митних платежів (у тому числі й сплати їх у меншому розмірі).

Згідно із частиною 1 статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Відповідно до частини 1 статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Частиною 2 статті 264 МК України встановлено, що митна декларація та інші документи подаються митному органу в електронному вигляді з дотриманням вимог цього Кодексу або на паперових носіях. Митна декларація на паперовому носії супроводжується її електронною копією. Разом з митною декларацією митному органу подаються рахунок або інший документ, що визначає вартість товару, та, у випадках, встановлених цим Кодексом, - декларація митної вартості. Відомості про документи, визначені частиною третьою статті 335 цього Кодексу, зазначаються декларантом або уповноваженою ним особою у встановленому порядку в митній декларації. На вимогу митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати митному органу оригінали таких документів або засвідчені в установленому порядку їх копії, якщо законодавством не передбачено подання оригіналів.

Згідно частини 6 статті 264 МК України, митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій.

Статтею 10 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Відповідно до правових позицій Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладених в постановах від 20 березня 2018 року (справа № 640/7258/17), від 06 червня 2018 року (справи № 607/1866/17 та № 607/2391/17) та від 24 грудня 2020 року (справа № 461/3117/17), для притягнення до відповідальності, згідно зі ст. 485 Митного кодексу України, необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості, та наявність прямого умислу.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що митним органом жодним чином не доведено подання ОСОБА_1 до митниці неправдивої інформації чи документів. ОСОБА_1 подав до митного органу декларацію за формою, встановленою в Додатку 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174.

В декларації ОСОБА_1 вірно зазначив дані про себе, як декларанта і як водія, марку та державний номерний знак автомобіля, на якому переміщувався ватаж, отримувача, місце призначення розвантаження вантажу, назва товару, кількість. Дані відомості є достовірними. Вказана декларація відповідно до вимог частини 6 статті 264 Митного кодексу України була прийнята митницею з проставленням відповідного штампу і товар випущений на митну територію України.

Також диспозицією статті 485 МК України передбачена відповідальність за використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Перелік товарів, стосовно яких надані пільги щодо сплати митних платежів, встановлені у статті 282 Митного кодексу України.

ОСОБА_1 не ввозились товари, передбачені статтею 282 МК України і не використовувались ці товари в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано пільги.

Отже, ОСОБА_1 не вчинив дій, передбачених диспозицією статті 485 МК України.

ОСОБА_1 обвинувачують в тому, що він за відсутності законних підстав для набуття права на пільги зі сплати митних платежів під час ввезення на митну територію товару подав декларацію на підакцизний товар як гуманітарну допомогу, тим самим ухилився від сплати митних платежів.

Однак, такі дії не передбачені у диспозиції ст. 485 Митного кодексу України.

Судом встановлено і не спростовано апелянтом, що електровелосипеди ОСОБА_1 переміщував через митний кордон не для свого користування, а як гуманітарну допомогу для БО «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє».

ОСОБА_1 не є платником мита у розумінні ст. 276 МК України, отже у нього не було умислу на ухилення від сплати митних платежів.

Вантаж, отриманий ним, був заявлений відправниками саме як гуманітарна допомога, про що йому були надані всі підтверджуючі документи.

Саме до повноважень митниці відноситься встановлення чи є переміщуваний товар підакцизним і зобов`язати декларанта його задекларувати, сплатити митні платежі або не пропускати через пункт пропуску митного посту.

Разом із тим, маючи об`єктивну можливість пересвідчитись у назві товару, який переміщувався в автомобілі ОСОБА_1 через митний кордон України, будучи обізнаними в силу своєї компетенції із змістом ст. 215 Податкового кодексу України, яка визначає підакцизні товари, працівники митниці пропустили через митний кордон України товар як гуманітарну допомогу.

Таким чином, судом першої інстанції правильно встановлено, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад правопорушення, передбаченого статтею 485 МК України.

Тобто, формулювання обвинувачення за протоколом про порушення митних правил № 0025/126000/23 від 13 березня 2023 року щодо ОСОБА_1 не містить викладу об`єктивної сторони порушення митних правил, передбаченого ст. 485 МК України.

За таких обставин постанова Шевченківського районного суду м. Києва від 20 жовтня 2023 року про закриття провадження у справі відносно ОСОБА_1 у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, є законною та обґрунтованою, підстав для її зміни чи скасування не вбачається, у зв`язку із чим апеляційний суд залишає цю постанову без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

На підставі викладеного та керуючись ст. 294 КУпАП, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці залишити без задоволення.

Постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 20 жовтня 2023 року, якою провадження у справі відносно ОСОБА_1 закрито у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України - залишити без змін

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя С.А. Голуб

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116613781
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/18357/23

Постанова від 11.01.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Голуб Світлана Анатоліївна

Постанова від 20.10.2023

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Фролова І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні