ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2024 року м.ЧернігівСправа № 620/17139/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Клопота С.Л., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом В. о. керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури до Чернігівської обласної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
В. о. керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівської обласної ради та просить: визнати протиправною бездіяльність Чернігівської обласної ради (код ЄДРПОУ 04061702, пр-т Миру, 43, м. Чернігів, 14000) щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), балансовою вартістю 46 376 000 грн., що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області, зобов`язавши Чернігівську обласну раду (код ЄДРПОУ 04061702, просп. Миру, 43, м. Чернігів, 14000) вжити заходів щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), балансовою вартістю 46 376 000 грн., що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що невжиття Чернігівською обласною радою заходів щодо оформлення на вищезазначений об`єкт культурної спадщини права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857) не сприяє запобіганню руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпеченню захисту, збереженню, утриманню, відповідному користуванню, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосуванню та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Відповідач подав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнає, у їх задоволенні просить відмовити.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що на території Коропської ОТГ Новгород - Сіверського району Чернігівської області наявна пам`ятка архітектури національного значення, а саме: «Успенська церква» (охоронний № 857), взята на облік постановою Ради Міністрів Української РСР від 24.08.1963 № 970 «Про впорядкування справи обліку та охорони пам`ятників архітектури на території Української РСР».
Постановою Ради Міністрів Української РСР від 24.08.1963 № 970 «Про впорядкування справи обліку та охорони пам`ятників архітектури на території Української РСР» затверджено список пам`ятників архітектури УРСР, що перебувають під охороною до якого за № 857 включено Успенську церкву, розташовану по вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Коропського (на даний час Новгород - Сіверського) району Чернігівської області.
Відповідно до паспорта пам`ятки архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), виготовленого Науково-дослідним інститутом історії архітектури та містобудування у 2015 році, об`єкт знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Коропського (нині Новгород - Сіверського) району, Чернігівської області.
Часом будівництва церкви є 1787 рік. Церква мурована, триверха, ззовні та всередині поштукатурена та прикрашена ліпленням. Західний фасад завершують дві дзвіниці. Головна баня глуха, без світлового барабану. В плані споруда прямокутної форми, ззовні нагадує паралелепіпед. Архітектурне вирішення фасадів витримано у стилістиці раннього класицизму. Три фасади оформлені колонними портиками - бічні шестиколонними, головний - чотирьохколонними. Крайні колони спарені. Трикутні фронтони вміщено на розвинених антаблементах із виразно промальованих профілів архітраву та карнизу. По осі порталів вміщено дверні прорізи прямокутної форми, над яким прорізано овальної форми вікна. Портал та наличники прикрашено гірляндами. Обабіч у простінках влаштовано півкругля ніші, над якими закріплено прямокутні дзеркала в портальному обрамленні, що близьке до дверного, фриз первісно також прикрашали гірлянди.
Успенська церква належить до унікальних пам`яток 18 століття та завдяки дуже високому професійному рівню виконання посідає важливе місце у розвитку зодчества Чернігівщини доби раннього класицизму.
Відповідно до акту огляду технічного стану об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини «Успенська церква» ( охоронний № 857) від 11.12.2015 № 1, який проведений Управлінням містобудування та архітектури Чернігівської обласної державної адміністрації та Науково-дослідним інститутом історії архітектури та містобудування Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, загальний стан об`єкта є незадовільним.
Новгород-Сіверською окружною прокуратурою, при виконанні повноважень визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», за результатами вивчення стану дотримання вимог законодавства у сфері охорони і використання об`єктів та пам`яток культурної спадщини, встановлено порушення вимог пам`яткоохоронного законодавства.
Вказана пам`ятка перебуває на балансі Управління містобудування та архітектури облдержадміністрації на підставі розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 22.04.1997 № 231.
«Успенська церква» включена до Переліку об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області на підставі рішення 23 сесії 7 скликання Чернігівської обласної ради «Про затвердження Переліків об`єктів спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Чернігівської області» від 22.05.2020 № 87-23/ VII.
Таким чином, пам`ятка архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), яка згідно виготовленого паспорту знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Коропського (на даний час Новгород - Сіверського) району Чернігівської області є власністю Чернігівської обласної ради.
Згідно листа Комунального підприємства «Коропське РБТІ» Коропської селищної ради від 15.09.2023 станом на 31.12.2012 право власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква», розташовану за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області, не зареєстровано.
Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна відсутні відомості про реєстрацію права власності на нерухоме майно, розташоване по вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області.
Відповідно до ст. ст. 6, 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом.
Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.
Зі змісту Закону України «Про охорону культурної спадщини» вбачається, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Положеннями статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.
Пам`ятка культурної спадщини - (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (не включення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Згідно з ч. 1 ст. З Закону України «Про охорону культурної спадщини» до спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належить, зокрема, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Згідно зі ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
При цьому, частиною 2 статті 6 Закону України «Про охорону культурної спадщини» передбачено, що до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить: 1) забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно- правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; 2) подання пропозицій органу схорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України;5) забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; 6) організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини.
Таким органом щодо пам`ятки архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857) є Чернігівська обласна рада.
Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання; сприяння утвердженню української національної та громадянської ідентичності, створення умов для національно- патріотичного, військово-патріотичного виховання та громадянської освіти.
Згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені до їхньої компетенції.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, ст. 324 Цивільного кодексу України, ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися майно виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.
Пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно із законом. У документі, який посвідчує право власності на пам`ятку, обов`язково вказуються категорія пам`ятки, дата і номер рішення про її державну реєстрацію. ( ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини»).
Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності може перебувати майно, яке належить територіальній громаді. Управління таким майном здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом ( ст. 329 Цивільного кодексу України).
Системний аналіз указаних норм законодавства засвідчує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері володіння, користування і розпорядження об`єктами комунальної власності на відповідній території, у тому числі щодо реєстрації права власності на об`єкти, що знаходяться у їх адміністративних межах.
Згідно ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. З Закону України «Про державну реєстрацію" речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч. З ст. З вказаного Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01.01.2013, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
У силу вимог ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Згідно з Інструкцією про порядок державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 № 121 (яка діяла до 06.08.2012) державній реєстрації в бюро технічної інвентаризації підлягають об`єкти нерухомості, розташовані на всій території України (населених пунктах, військових містечках, військових частинах, аеропортах, річкових і морських портах, заповідниках, заказниках, на дорогах, полігонах і т.п.). Державна реєстрація права власності на об`єкти нерухомого майна в бюро технічної інвентаризації є обов`язковою для власників, незалежно від форм власності.
Відповідно до п. 1.4 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 (який діяв до 01.01.2013), обов`язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Частиною 2 статті 18 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що особі, яка набула права володіння, користування чи управління пам`яткою, за винятком наймача державної або комунальної квартири (будинку), забороняється передавати цю пам`ятку у володіння, користування чи управління іншій особі без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Таким чином, ключовим елементом охорони культурної спадщини є наявність статусу власника або користувача об`єкта культурної спадщини, який оформлений у встановленому законом порядку.
Реєстрація права власності на об`єкт культурної спадщини не тільки надає статус власника такого об`єкта, але і утворює обов`язки щодо його захисту, збереження, проведення за необхідності консерваційних та реставраційних робіт, виділення на ці цілі бюджетних коштів тощо.
Однак, до цього часу Чернігівською обласною радою не вжито жодних заходів щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857).
Невжиття Чернігівською обласною радою заходів щодо оформлення на вищезазначений об`єкт культурної спадщини права власності не сприяє запобіганню руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпеченню захисту, збереженню, утриманню, відповідному користуванню, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосуванню та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Разом з тим, Закон України «Про охорону культурної спадщини» покладає на Чернігівську обласну раду обов`язок забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини.
Отже, слід зазначити, що об`єкти культурної спадщини є надбанням Українського народу загалом та відповідної територіальної громади зокрема, оскільки несуть собою велику цінність для розвитку історичної, етнічної, культурної самобутності держави і саме на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, відповідно до Закону покладено обов`язок щодо їх охорони та забезпечення належного догляду і збереження для майбутніх поколінь.
Законність, пропорційність та своєчасність є одними із критеріїв, за яким здміністративний суд надає оцінку діям чи бездіяльності відповідача, відповідно до яких суттєвим є дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), дії повинні бути вчинені протягом розумного строку, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідач не надав жодних доказів на підтвердження причин невиконання своїх повноважень у розумний строк.
У подальшому в умовах аварійності та руйнування вказаних об`єктів культурної спадщини такі історично цінні для держави об`єкти архітектури можуть втратити статус пам`ятки національного значення, а також можуть мати місце незворотні наслідки у вигляді втрати самих пам`яток.
З огляду на викладене, відповідач, проявляючи бездіяльність, не діє на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що. визначені Конституцією та законами України, своєчасно, тобто протягом розумного строку, пропорційно, що є порушенням ч. 2 ст. 2 КАС України.
Таким чином, наведене свідчить про невиконання Чернігівською обласною радою положень Закону України «Про охорону культурної спадщини» і вищезазначених підзаконних актів та, в підсумку, бездіяльність органу місцевого самоврядування.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов в.о. керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов в. о. керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури (вул. Замкова, 9, А, м. Новгород-Сіверський, Чернігівська обл., Новгород-Сіверський р-н, 16000) до Чернігівської обласної ради (пр-т Миру, 43, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Чернігівської обласної ради щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), балансовою вартістю 46 376 000 грн., що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області.
Зобов`язавши Чернігівську обласну раду вжити заходів щодо оформлення права власності на пам`ятку архітектури національного значення «Успенська церква» (охоронний № 857), балансовою вартістю 46 376 000 грн., що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 67, с. Вишеньки, Новгород - Сіверського району, Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 29 січня 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 01.02.2024 |
Номер документу | 116647076 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні