ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2024 р. Справа № 440/17569/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мінаєвої О.М.
суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А.
за участю секретаря судового засідання Тютюник О.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року, головуючий суддя І інстанції: М.В. Довгопол, м. Полтава, повний текст складено 10.10.23 року у справі № 440/17569/21
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське"
до Управління Держпраці у Полтавській області
про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 07.07.2022 у справі №440/17569/21 адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № ПЛ3620/1516/АВ/П/ТД-ФС від 20 жовтня 2021 року. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" витрати зі сплати судового збору у сумі 2270,00 грн та витрати на професійну правничу допомогу у сумі 12000,00 грн.
31.01.2023 Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" витрат зі сплати судового збору у сумі 2270,00 грн та витрат на професійну правничу допомогу у сумі 12000,00 грн.
03.10.2023 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" про заміну боржника у виконавчому документі з Управління Держпраці у Полтавській області на його правонаступника Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 44730367).
Вказане клопотання мотивоване тим, що товариством з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" направлено на виконання виконавчий лист у справі № 440/17569/21 до Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області, яке листом від 14.03.2023 № 04-22-06/1388 повідомило про те, що Управління Держпраці у Полтавській області на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 № 14 ліквідовано, натомість створено юридичну особу публічного права - Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 44730367) з передачею майна. За наведених обставин заявник вважає, що виникла необхідність заміни боржника у виконавчому документі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 440/17569/21 клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" про заміну сторони у виконавчому документі задоволено. Замінено у виконавчому листі № 440/17569/21, виданому 31.01.2023 Полтавським окружним адміністративним судом у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови, боржника Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39777136, місцезнаходження: м. Полтава, вул. Пушкіна, 119, Полтавська область, 36014) на його правонаступника - Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (ідентифікаційний код 44730367, місцезнаходження - м. Полтава, вул. Пушкіна, 119, Полтавська область, 36014).
Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, не погодившись із ухвалою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 440/17569/21, відмовити у задоволенні клопотання ТОВ «Стукалівське» про заміну боржника у виконавчому листі № 440/17569/21, виданого 31.01.2023 Полтавським окружним адміністративним судом у справі за адміністративним позовом ТОВ «Стукаліське» до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови, боржника Управління Держпраці у Полтавській області замінено на правонаступника Північно-Східно міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те, що Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці не може бути правонаступником Управління Держпраці у Полтавській області, оскільки Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці є новоствореною установою, та їй на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 року № 14 передані лише завдання і функції Управління Держпраці у Полтавській області. Вважає, що відбувається процедура саме ліквідації Управління Держпраці у Полтавськійобласті, а Міжрегіональне управління наразі в силу закону виконує тільки завдання і функції, які були покладені на Управління Держпраці у Полтавській області, без правонаступництва.
Представник Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, просить суд апеляційної інстанції скасувати ухвалу суду першої інстанції.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь обставин справи, пояснення представника апелянта, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, суд апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Приймаючи оскаржувану ухвалу про заміну відповідача у справі, суд першої інстанції виходив з наявності правових підстав для заміни боржника у виконавчому листі № 440/17569/21 - Управління Держпраці у Полтавській області на його правонаступника - Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Згідно з ч. 4 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Отже, норми процесуального законодавства передбачають можливість заміни сторони виконавчого провадження, а також заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством установлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу, - це вибуття сторони виконавчого провадження.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 14.02.2019 у справі №2-а-2727/11/2209, від 14.07.2022 у справі № 200/13212/19-а.
У відповідності до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці" від 12.01.2022 № 14 (надалі - Постанова № 14) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці, у тому числі Управління Держпраці у Полтавській області. Натомість, як передбачено пунктом 2 цієї ж Постанови, утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, за переліком згідно з додатком 2, зокрема Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Підпунктом 3 пункту 3 Постанови № 14 визначено, що Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці виконує завдання і функції Управління Держпраці у Сумській області, Управління Держпраці у Полтавській області, Головного управління Держпраці у Харківській області.
Відповідно до пункту 3 постанови №14 територіальні органи Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, продовжують здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до завершення здійснення заходів, пов`язаних з утворенням міжрегіональних територіальних органів Державної служби з питань праці і прийняттям рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною службою з питань праці після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань даних про міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворені згідно з пунктом 2 цієї постанови, затвердження положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.
Міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворюються згідно з підпунктом 3 пункту 3 цієї постанови, виконують завдання і функції територіальних органів Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 5, а саме: Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці - завдання і функції Управління Держпраці у Сумській області, Управління Держпраці у Полтавській області, Головного управління Держпраці у Харківській області.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції. У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Тобто, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 11.10.2019 (справа №812/1408/16) та від 27.05.2021 (справа №2а/1215/98/2012).
З матеріалів справи встановлено, що 31.01.2023 року судом першої інстанції у даній справі був виданий виконавчий лист в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" витрат зі сплати судового збору у сумі 2270,00 грн та витрат на професійну правничу допомогу у сумі 12000,00 грн, з яким товариство з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" звернулося до Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області для виконання.
Листом від 14.03.2023 № 04-22-06/1388 Головне управління Державної казначейської служби України у Полтавській області на заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Стукалівське" щодо виконання виконавчого листа у справі № 440/17569/21 повідомило позивача, що 10.03.2023 рахунки Управління Держпраці у Полтавській області з кодом ЄДРПОУ 39777136 закриті, відтак поданий пакет документів по справі № 440/17569/21 повернено, оскільки боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства.
Колегія суддів встановила, що з даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вбачається, що Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39777136) перебуває в стані припинення у зв`язку із внесенням 20.01.2022 рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
При цьому Управління Держпраці у Полтавській області перебуває у стані припинення та свої повноваження не здійснює, крім тих, що пов`язані з її припиненням.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 44730367) 29.09.2022 зареєстроване у статусі юридичної особи, про що в Реєстрі вчинено запис за № 1004801020000092004.
Наказом Державної служби з питань праці від 23.09.2022 №173, Управління Держпраці у Сумській області, Управління Держпраці у Полтавській області та Головне управління Держпраці у Харківській області з 05 грудня 2022 року припиняють здійснення повноважень та виконання функцій з реалізації державної політики у відповідних сферах, у зв`язку із створенням Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, юрисдикція якого буде поширюватись на Сумську, Полтавську та Харківську області.
Станом на час розгляду заяви про заміну боржника у виконавчому документі владні, управлінські функції внаслідок проведеної реорганізації перейшли від Управління Держпраці у Полтавській області до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, яке є правонаступником відповідача.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Таким чином, враховуючі зміст спірних правовідносин та законодавчі акти щодо реформування Державної служби з питань праці, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Управління Держпраці у Полтавській області вибуло із спірних правовідносин, незважаючи на те, що його ліквідація не завершена, і його правонаступником є Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Крім того, необхідно зазначити, що судове рішення набрало законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, їх посадовими та службовими особами, на всій території України. Внутрішньовідомчі організаційні питання між державним органом та його відокремленими підрозділами не є підставою для не виконання судового рішення.
Наведене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеного в постанові від 27.03.2023 у справі 380/3710/21.
Відповідно до ч. 5ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваної ухвали дійшов правильного висновку щодо правових підстав для заміни боржника у виконавчому листі, правильно застосував норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 440/17569/21 суд дійшов правильних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці залишити без задоволення.
Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 440/17569/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді З.О. Кононенко В.А. Калиновський Постанова складена в повному обсязі 30.01.24 р.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2024 |
Оприлюднено | 01.02.2024 |
Номер документу | 116647412 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні