Рішення
від 15.09.2010 по справі 2-1613-2010
БОРОДЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-1613\10

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2010 року Б ородянський районний суд

Київської області в складі : головуючої - судді Міланіч А.М.

при сек ретарі - Рассказовій М.М.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у в смт.Бородянка цивільну сп раву за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Бородянському рай оні Київської області про зо бов»язання провести перерах унок пенсії, стягнення недоо триманих коштів,

в с т а н о в и в :

У вересні 2010 року позивачк а звернулася до суду з вказан им позовом, мотивуючи свої ви моги тим, що вона є потерпілою від наслідків аварії на Чорн обильській АЕС. Відповідно д о ст.14 Закону України «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» її віднесено до 4 категорі ї осіб, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи. На підставі цього Закону їй призначено щомісячну дод аткову пенсію за шкоду, запод іяну її здоров'ю, розмір якої п овинен визначатися виходячи з мінімальної пенсії за віко м, яка встановлена законодав ством.

Вважала, що відповідно до ст .51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи» в она має право на щомісячну до даткову пенсію за шкоду, запо діяну здоров»ю, у розмірі 15 пр оцентів мінімальної пенсії з а віком. Відповідач усупереч зазначеним нормам не провів відповідне нарахування дода ткової пенсії та не проводит ь її перерахунок після встан овлення нового розміру прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність, я к це передбачено ч.3 ст.67 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи». Тому вон а \позивачка\ звернулася до в ідповідача щодо проведення в ідповідного визначення та пе рерахунку зазначених пенсій , однак їй було в цьому відмовл ено.

Оскільки вона проживає у зо ні посиленого радіологічног о контролю, то має право на доп лату в розмірі однієї мініма льної заробітної плати на пі дставі ст.39 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи».

Просила зобов' язати упра вління Пенсійного фонду Укра їни у Бородянському районі К иївської області здійснити п ерерахунок її додаткової пен сії за шкоду, заподіяну здоро в»ю за період з 1 вересня 2007 рок у по 31 серпня 2010 року, щомісячно ї грошової доплати як пенсіо неру проживаючому в зоні пос иленого радіологічного конт ролю за період з 1 травня 2008 рок у по 31 серпня 2010 року та стягнут и з управління за період з 1 ве ресня 2007 року по 31 серпня 2010 року на її користь недоплачену до даткову пенсію за шкоду, запо діяну здоров»ю в розмірі та щомісячну грошову доплату в розмірі 21049,55 грн.

В судове засідання позивач ка не з”явилася, просила спра ву розглядати без її участі.

Відповідач - управління Пен сійного фонду України у Боро дянському районі Київської о бласті свого представника в судове засідання не направив , просив справу розглядати бе з його участі. В своїх письмов их поясненнях позов вважав б езпідставним, а дії управлін ня правомірними, крім того, до вимог позивача просив засто сувати строк позовної давнос ті.

Дослідивши письмові доказ и по справі, суд вважає, що поз ов підлягає до часткового за доволення.

Судом встановлено, що ОСО БА_1 є постраждалою внаслід ок Чорнобильської катастроф и 4 категорії \а.с.15\.

Як вбачається з довідки від повідача \а.с.9\, позивачка пере буває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Б ородянському районі та отрим ує пенсію за віком, на підстав і Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» їй призначена додаткова пен сія за шкоду, заподіяну її здо ров»ю, розмір якої визначено згідно з постановою КМ Украї ни від 3 січня 2002 року № 1 «Про пі двищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окре мим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюєт ься за рахунок коштів держав ного бюджету», виходячи з баз ової величини для обчислення конкретної додаткової пенсі ї за шкоду, заподіяну особам, в іднесеним до 4 категорії, відп овідно 19,91 грн. Розрахунок допл ати до пенсії непрацюючим пе нсіонерам, які проживають в з оні посиленого радіоекологі чного контролю, який передба чений статтею 39 Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» проводиться від повідно до постанови КМ Укра їни № 836 від 26 липня 1996 року в розм ірі 5,20 грн.

Вказана додаткова пенсія в иплачувалась позивачці: з ве ресня по грудень \включно\ 2007 р оку - в розмірі 2,99 грн., з січня по березень \включно\ 2008 року - 23,50 грн., з квітня по червень \вк лючно\ 2010 року - 24,05 грн., з липня п о вересень \включно\ 2008 року - 24,10 грн., з жовтня 2008 року по жовте нь \включно\ 2009 року - 24,90 грн., з л истопада по грудень \включно \ 2009 року - 28,65 грн., з січня по бер езень \включно\ 2010 року - 34,75 грн ., з квітня по червень \включно \ 2010 року - 35,30 грн., з липня по сер пень \включно\ - 35,45 грн. \а.с.9\.

Відповідно до ч.3 ст.51 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» особам, в іднесеним до категорії 4, щомі сячна додаткова пенсія за шк оду, заподіяну здоров'ю, призн ачається у розмірі 15 проценті в мінімальної пенсії за віко м.

За таких обставин суд вважа є, що позивачка має право на пр изначення щомісячної додатк ової пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, у розмірі 15 процен тів мінімальної пенсії за ві ком.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI п.28 розд ілу ІІ вносились зміни в Зако н України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи», зокрема , в ч.3 ст.51, яка викладалась в нов ій редакції та змінювали у бі к зниження особам, віднесени м до категорії 4, розмір щоміся чної додаткової пенсії за шк оду, заподіяну здоров»ю, - з 15% п рожиткового мінімуму до 5% про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність .

Однак, рішенням Конституці йного суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року положення вка заних статей Закону України «Про державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI визнано неконституційни ми.

Постановою КМ України від 28 травня 2008 року № 530 «Про деякі пи тання соціального захисту ок ремих категорій громадян» зн ову було знижено розмір щомі сячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю дл я тих, хто належить до 4 катего рії до 5% прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Отже, за конституційними но рмами, виходячи з пріоритетн ості законів над підзаконним и актами, при визначенні розм іру пенсій позивачеві застос уванню підлягають ч.3 ст.51 Зако ну України «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи», а не по станови Кабінету Міністрів У країни від 3 січня 2002 року № 1 «Пр о підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат о кремим категоріям пенсіонер ів, фінансування яких здійсн юється за рахунок коштів дер жавного бюджету», та від 28 тра вня 2008 року № 530 «Про деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян» які і стотно звужують обсяг встано влених законом прав позивачк и.

Зі статті 51 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» випливає, що під ча с визначення щомісячної дода ткової пенсії за шкоду, запод іяну здоров'ю, за основу їх нар ахування береться мінімальн а пенсія за віком, яка визнача ється лише за правилами, пере дбаченими ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня», іншого нормативно-право вого акта, який би визначав це й розмір або встановлював ін ший розмір, немає.

При цьому суд не приймає до уваги положення ч.3 ст.28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування», з якої випливає, що м інімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї с татті, застосовується виключ но для визначення розмірів п енсій, призначених згідно з ц им Законом, оскільки наявніс ть такої норми та відсутніст ь іншого мінімального розмір у пенсії за віком не є підстав ою для відмови в реалізації п озивачем конституційної гар антії та права на отримання щ омісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, виходячи з розміру мінімальн ої пенсії за віком, як це встан овлено статтею 51 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи».

Також безпідставним є поси лання відповідача на відсутн ість коштів щодо забезпеченн я виплати зазначених пенсій у таких розмірах, оскільки ор гани державної влади не можу ть посилатися на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов»язань, які в становлені ст.46 Конституції У країни та статтею 51 Закону Укр аїни «Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи», щодо визнач ення розміру та виплати пенс ій.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» мінімальний розмір пенсій за віком встановлюєт ься в розмірі прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність, визначеног о законом.

Відповідно до ст.257 ЦК Україн и загальна позовна давність встановлюється у три роки і з гідно ч.3 ст.267 вказаного Кодекс у позовна давність застосову ється судом лише за завою сто рони у спорі, зробленою до вин есення ним рішення, а відпові дно до ч.4 даної статті сплив п озовної давності, про застос ування якої заявлено стороно ю у спорі, є підставою для відм ови у позові.

Враховуючи викладене та кл опотання відповідача про зас тосування до спірних правові дносин строку позовної давно сті, суд вважає за необхідне в ідмовити в позові за період з 1 вересня по 7 вересня 2007 року.

Враховуючи наведене, розмі р нарахованої додаткової пен сії позивачки за період з 8 вер есня по 31 грудня 2007 року та з 22 тр авня 2008 року по 31 серпня 2010 року, с лід вважати таким, що проведе ний з порушенням норм спеціа льного закону.

Таким чином, за весь період з 8 вересня 2007 року по 31 серпня 2010 року позивачці недонарахова на та не виплачена пенсія в ро змірі 1752,70 грн.

За таких обставин суд вважа є за необхідне зобов»язати у правління Пенсійного фонду У країни у Бородянському район і Київської області провести перерахунок пенсії позивачц і з 8 вересня 2007 року по 1 січня 2008 року та з 22 травня 2008 року по 31 се рпня 2010 року відповідно до ст.51 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи», нарахувавши щомісячну додаткову пенсію за шкоду, за подіяну здоров»ю, у розмірі 15 процентів мінімальної пенсі ї за віком, виходячи зі встано вленого розміру мінімальної пенсії за віком, який відпові дає розміру прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність.

Відповідно до абзацу 4 части ни 1 статті 39 Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи», непрацюючим пенсіо нерам, які проживають в зоні п осиленого радіоекологічног о контролю, провадиться допл ата до пенсії в розмірі одніє ї мінімальної заробітної пла ти.

Вказана доплата позивачці за період з вересня 2007 року по серпень \включно\ 2010 року не ви плачувалась взагалі \а.с.9\.

З 2004 року розмір мінімальної заробітної плати встановлюв ався Законом України «Про Де ржавний бюджет України» \на в ідповідний рік\. Положення За конів «Про Державний бюджет України» не містить обмежень щодо можливості застосуванн я розміру мінімальної заробі тної плати з метою реалізаці ї норми ст.39 Закону України «П ро статус та соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи».

Виходячи із загальних заса д пріоритетності законів над урядовими нормативними акта ми при вирішенні даного спор у підлягають застосуванню по ложення ст.39 Закону України «П ро статус та соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи», з урахуванням роз міру мінімальної заробітної плати на момент виплати.

На 2007 рік дію ст.39 Закону Украї ни «Про статус та соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи» щодо виплати доплат у розмірах відповідно до мінімальної заробітної п лати зупинено згідно із Зако ном № 489-V від 19 грудня 2006 року.

У відповідності до рішення Конституційного Суду Україн и № 6 від 9 липня 2007 року, положенн я Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» щ одо зупинення дії абзацу 2,3 і 4 ч астини 1 та частини 2 ст.39 Закону України «Про статус та соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» визнано неконституційним, тобто так им, що не відповідає Конститу ції України.

В 2008 році частину першу та др угу статті 39 Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» було замінено одніє ю частиною такого змісту: «Гр омадянам, які працюють на тер иторіях радіоактивного забр уднення, провадиться доплата в порядку та розмірах, встано влених Кабінетом Міністрів У країни» відповідно до Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України» №107-VI від 28 г рудня 2007 року.

Однак вищезазначені зміни до Закону також рішенням Кон ституційного Суду України ві д 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 були виз нані неконституційними.

В 2009-2010 роках статтю 39 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи» не було зуп инено та змін не було внесено .

Враховуючи викладене та кл опотання відповідача про зас тосування до спірних правові дносин строку позовної давно сті, суд вважає за необхідне в ідмовити в позові за період з 1 вересня по 7 вересня 2007 року.

Таким чином, Управління Пен сійного Фонду України у Боро дянському районі повинно бул о нарахувати та виплатити по зивачці доплату за проживанн я на території радіоактивног о забруднення відповідно до положень ст.39 Закону України « Про статус та соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи» - в розмірі однієї мінімальної заробітної плат и, в межах позовних вимог - з 8 ве ресня по 31 грудня 2007 року та з 22 т равня 2008 року по 31 серпня 2010 року .

Враховуючи наведене, розмі р нарахованої щомісячної гро шової доплати до пенсії за пр оживання у зоні посиленого р адіоекологічного контролю п озивачу за період з 8 вересня 2 007 року по 31 серпня 2010 року, слід в важати таким, що проведений з порушенням норм спеціальног о закону.

Таким чином, за весь період з 8 вересня 2007 року по 31 серпня 2010 року позивачці недонарахова на доплата до пенсії на суму 18 715,68 грн.

Враховуючи викладене, суд в важає за необхідне, задоволь няючи в цій частині позовні в имоги, зобов»язати управлінн я Пенсійного фонду України у Бородянському районі Київсь кої області провести перерах унок доплати до пенсії позив ачки з 22 травня 2008 року по 31 серп ня 2010 року відповідно до ст.39 За кону України «Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи», нара хувавши щомісячну грошову до плату до пенсії за проживанн я у зоні посиленого радіоеко логічного контролю - в розм ірі однієї мінімальної зароб ітної плати.

Також суд вважає за необхід не стягнути з управління Пен сійного фонду України у Боро дянському районі Київської о бласті на користь позивачки на відшкодування завданої їй шкоди недоплачену суму щомі сячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, що місячної грошової доплати за проживання у зоні посиленог о радіоекологічного контрол ю за період з 8 вересня 2007 року п о 31 серпня 2010 року в розмірі 20468,38 г рн. \1752,70 грн. + 18715,68 грн.\.

Зважаючи на викладене, в інш ій частині в позові необхідн о відмовити.

Керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 212-215, 218 ЦПК України, ст.ст. 257, 267 ЦК України, с т.ст. 39, 51 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи», ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування», З акону України «Про державний бюджет України на 2007 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», Зак ону України «Про державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України», Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2009 рік» та Зако ну України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мі німальної заробітної плати» від 20 жовтня 2009 року, суд

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Бородянському рай оні Київської області про зо бов»язання провести перерах унок пенсії та стягнен ня недоотриманих коштів задо вольнити частково.

Зобов»язати управління Пе нсійного фонду України у Бор одянському районі Київської області провести перерахуно к пенсії ОСОБА_1 відповідн о до ст.39,51 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи», нарахувавши з 8 вересн я по 31 грудня 2007 року та з 22 травн я 2008 року по 31 серпня 2010 року щомі сячну додаткову пенсію за шк оду, заподіяну здоров»ю, у роз мірі 15 процентів мінімальної пенсії за віком, який відпові дає розміру прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, а з 22 травня 2008 р оку по 31 серпня 2010 року щомісяч ну грошову доплату до пенсії за проживання у зоні посилен ого радіоекологічного контр олю - в розмірі однієї мінім альної заробітної плати.

Стягнути з управління Пенс ійного фонду України у Бород янському районі Київської об ласті на користь ОСОБА_1 на відшкодування завдан ої їй шкоди недоплачену суму щомісячної додаткової пенсі ї за шкоду, заподіяну здоров» ю, щомісячної грошової допла ти за проживання у зоні посил еного радіоекологічного кон тролю за період з 8 вересня 2007 р оку по 31 серпня 2010 року в розмір і 20468 \двадцять тисяч чотириста шістдесят вісім\ гривень 38 ко пійок.

В іншій частині в позові від мовити.

Апеляційна скарга на рішен ня суду подається протягом д есяти днів з дня його проголо шення до Апеляційного суду К иївської області через Бород янський районний суд Київськ ої області. Особи, які брали уч асть у справі, але не були прис утні у судовому засіданні пі д час проголошення рішення, м ожуть подати апеляційну скар гу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішен ня.

Головуюча-суддя Міланіч А.М.

СудБородянський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення15.09.2010
Оприлюднено20.10.2010
Номер документу11665008
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1613-2010

Рішення від 01.10.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк Микола Павлович

Рішення від 15.09.2010

Цивільне

Бородянський районний суд Київської області

Міланіч Антоніна Миколаївна

Рішення від 30.03.2010

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Хаустова Тетяна Анатоліївна

Рішення від 30.04.2010

Цивільне

Іллічівський районний суд м.Маріуполя

Гімон Микола Михайлович

Рішення від 02.03.2010

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Грубіян Любов Іванівна

Рішення від 22.03.2010

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Погрібна Наталя Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні