Рішення
від 29.01.2024 по справі 140/32770/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/32770/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» (далі ТзДВ «Оснастка-Маркет») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі - ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія ГУ ДПС у Волинській області, комісія регіонального рівня) від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112; зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) датою її фактичного подання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» спеціалізується на виробництві машин і устаткування спеціального призначення та одним із його основних контрагентів у здійсненні господарських операцій є Товариство з обмеженою відповідальністю «Луцький ремонтний завод «Мотор» (далі ТзОВ «ЛРЗ «Мотор»), з яким укладено договір від 19 грудня 2022 року №781. За умовами договору ТзДВ «Оснастка-Маркет» зобов`язувалося спроектувати, виготовити та поставити штампи, а ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» - їх прийняти та здійснити оплату поставленого товару: 30 відсотків - передоплата вартості продукції на підставі виставленого рахунку, решта - після проходження вхідного контролю. За фактом поставки ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» товару (штампів) позивач сформував податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15 на суму 163901,15 грн (70 відсотків вартості формувального штампу Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1), яку відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в електронному вигляді відправив на реєстрацію в ЄРПН. Проте реєстрацію податкової накладної було зупинено з тих підстав, що операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Як зазначив позивач, після надіслання ним повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної ГУ ДПС у Волинській області було сформовано повідомлення від 31 липня 2023 року №9269615/23252112 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Надалі комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Позивач не погоджується із прийнятим рішенням. Передусім позивач вважає неправомірними дії відповідача в частині зупинення реєстрації податкової накладної. Крім того, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній розрахунок показника для віднесення господарської операції до відповідного критерію, не зазначено, які саме документи слід надати та чого мають стосуватися пояснення для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою. Також у спірному рішенні зазначено загальні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної; таке рішення не містить чіткої причини його прийняття (яких документів не вистачає), є необґрунтованим.

Позивач вважає, що надані Комісії ГУ ДПС у Волинській області пояснення та копії документів розкривають зміст господарської операції, щодо яких складено податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15, та вони є достатніми для прийняття рішення про її реєстрацію в ЄРПН.

З наведених підстав та зважаючи на те, що реєстрація в ЄРПН податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, позивач просив позов задовольнити у визначений ним спосіб.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву (а.с.66-69) представник відповідачів просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, зазначивши, що реєстрацію податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 на загальну суму операції 163901,15 грн, в тому числі податок на додану вартість (ПДВ) 27316,86 грн за номенклатурою «формовочний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1» згідно з договором від 19 грудня 2022 року №781, укладеним із ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», було зупинено та запропоновано позивачу подати до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо цієї податкової накладної. За результатами розгляду поданих товариством документів йому направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів - копій первинних документів щодо постачання товарів, актів приймання-передач товарів, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; одночасно уточнено, що відсутні підтверджуючі документи на вказану подію. При цьому податкова накладна від 27 квітня 2023 року №15 була складена на підставі відвантаження продукції, однак видаткова накладна №86 датована 28 квітня 2023 року. Відповідно до умов договору від 19 грудня 2022 року №781 оплата мала бути здійснена протягом 15 банківських днів (до 12 травня 2023 року), а платіж здійснено 13 червня 2023 року. Причиною прийняття рішення від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 стало ненадання у повному обсязі додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Представник відповідачів зауважила, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» суду надало більше документів, ніж Комісії ГУ ДПС у Волинській області (зокрема, накладну від 27 квітня 2023 року №41), яка не підлягає врахуванню судом, оскільки дослідженню підлягають лише ті документи, за результатами розгляду яких було прийняте оскаржуване рішення.

Також, на думку представника відповідачів, задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є втручанням у дискреційні повноваження ДПС України.

У відповіді на відзив (а.с.62-63) позивач підтримав доводи позову, наголосивши, що рішенням Комісії ГУ ДПС від 31 липня 2023 року №9269615/23252112 було запропоновано надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, як-от картку рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, видаткову накладну, розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки. Але такі документи були подані до контролюючого органу при поданні пояснень, що підтверджує у відзиві на позовну заяву представник відповідачів.

Відповідач заперечення на відповідь на відзив не подав.

Сторони не зверталися у встановленому порядку із клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Суд звертає увагу представника відповідачів, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву представником відповідача клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи не підлягало вирішенню судом по суті.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

19 грудня 2022 року між ТзДВ «Оснастка-Маркет» (постачальник) та ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» (покупець) укладено договір №781 про виготовлення та поставку штампів (а.с.23-28), за умовами якого постачальник зобов`язувався спроектувати, виготовити та поставити штампи, вказані у специфікації (додаток 1 до договору), а покупець прийняти та оплатити таку продукцію (пункт 1.1). Як обумовлено пунктами 2.5, 2.6 договору, датою отримання продукції покупцем є дата підписання сторонами накладної разом з конструкторською документацією (кресленням) на продукцію. Продукція може постачатися покупцю частинами партіями (продукція, зазначена в окремій накладній). Згідно з пунктами 3.1, 3.2 договору вартість продукції становить 439810,84 грн; оплата покупцем продукції здійснюється у такий спосіб: передоплата 30 відсотків протягом 10 банківських днів на підставі виставленого рахунку; остаточна оплата здійснюється після проходження вхідного контролю виготовлених деталей на підприємстві покупця протягом 15 банківських днів з дати підписання видаткової накладної, але не раніше дати реєстрації постачальником податкової накладної на продукцію в ЄРПН (пункт 3.2).

Специфікацією (додаток 1 до договору) узгоджено, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» проектує та виготовляє штамп витяжний (шифр оснастки - ОИШ.086.000, номенклатурний номер деталі 99.04.02.342, демпфер) - 1 шт. на суму 205666,33 грн, у тому числі ПДВ 34277,72 грн; штамп формувальний (шифр оснастки - Ш084.000, номенклатурний номер деталі 89.12.80.278.1, накладка) 1 шт. на суму 234144,51 грн, у тому числі ПДВ 39024,09 грн. Загальна вартість становить 439810,84 грн, в тому числі ПДВ 73301,81 грн (а.с.29). Протоколом погодження ціни штампів (додаток 2 до договору) сторонами узгоджено ціну штампів, які проектує та виготовляє ТзДВ «Оснастка-Маркет» (а.с.30).

На підставі виставленого ТзДВ «Оснастка-Маркет» рахунку від 29 грудня 2022 року №241 (а.с.33) ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» відповідно до платіжної інструкції від 12 січня 2023 року №18920 (а.с.38) здійснило авансовий платіж у сумі 131943,25 грн (30% від 439810,84 грн).

27 квітня 2023 року був виготовлений та поставлений на склад формувальний штамп Ш084.000 (а.с.32) та на його реалізацію виписано видаткову накладну від 28 квітня 2023 року №86 на суму 234144,50 грн (а.с.97).

27 квітня 2023 року позивач склав податкову накладну №15 на суму 163901,15 грн (а.с.97), яку 15 травня 2023 року в електронному вигляді надіслав на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно із квитанцією від 16 травня 2023 року (а.с.46) податкова накладна була доставлена до центрального рівня ДПС України, прийнята системою, однак її реєстрацію зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 8479 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Не є спірною та обставина, що для підтвердження господарської операції, відображеної, зокрема, у податковій накладній від 27 квітня 2023 року №15, ТзДВ «Оснастка-Маркет» подало повідомлення від 25 липня 2023 року №6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.42). На розгляд комісії регіонального рівня для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 12 січня 2023 року №5 (на суму авансового платежу ТзОВ «ЛРЗ «Мотор») та від 27 квітня 2023 року №15 (на постачання ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» формувального штампу Ш084.000) до письмових пояснень від 25 липня 2023 року №8 (а.с.43-45) надано копії таких документів: договору на виготовлення та поставку штампів від 19 грудня 2022 року №781; рахунка на оплату від 21 грудня 2022 року №241; платіжної інструкції від 12 січня 2023 року №18920; акта про списання матеріалів для виготовлення формувального штампу Ш084.000; видаткової накладної від 28 квітня 2023 року №86; платіжної інструкції від 13 червня 2023 року №21355; оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за січень - червень 2023 року; оборотно-сальдової відомості по рахунку 26 за квітень 2023 року; договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року №08-10/22; договору оренди обладнання від 04 січня 2022 року №02-10/22, договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року №6-пр; штатного розпису підприємства з 01 жовтня 2022 року (а.с.12-40, 97).

Комісією ГУ ДПС у Волинській області у повідомленні від 31 липня 2023 року №9269615/23252112 (а.с.47-49) про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а саме первинних документів щодо постачання товарів, актів приймання-передач товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а в графі «Додаткова інформація» вказано, що відсутні підтверджуючі документи на вказану подію (картка рахунку 361 та/або акт звірки взаєморахунків з контрагентом, видаткова накладна, розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки) за 27 квітня 2023 року).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 у зв`язку з ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а.с.50-51).

Не погоджуючись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, тут і надалі в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У постанові Верховного Суду від 01 лютого 2023 року у справі №2240/2900/18 сформовано правову позицію, за змістом якої з метою забезпечення визначеності у податковому правозастосуванні та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні суб`єктами владних повноважень своїх функцій, контролюючий орган в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування повинен здійснювати не лише загальне посилання на пункт Критеріїв оцінки, а конкретно зазначати відповідний підпункт, в межах якого й закріплений конкретний критерій, на основі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної. Така вимога є цілком обґрунтованою, з огляду на те, що: а) від розуміння конкретного критерію, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, залежить послідовність надання платником податків пояснень, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної; б) тільки визначивши критерій, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган може чітко визначити вичерпний перелік конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу. Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю; на дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття акта індивідуальної дії вказує належна мотивація висновків, зокрема, зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови покликання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення; ненаведення мотивів прийнятих рішень суб`єктивізує акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанції від 16 травня 2023 року встановлено, що реєстрацію податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 зупинено з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуг 8479 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі (пункт 1 Критеріїв у редакції на момент зупинення спірної податкової накладеної, тобто 16 травня 2023 року).

Суд зазначає, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ТзДВ «Оснастка-Маркет» є виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення (а.с.10-11).

Спірна податкова накладна складена за номенклатурою товару згідно з УКТЗЕД 8479. За кодом УКТЗЕД 8479 класифікуються «Машини та механiчнi пристрої, якi мають iндивiдуальнi функцiї, в iншому мiсцi не зазначенi». Тобто, продаж позивачем товару за кодом УКТЗЕД 8479 з огляду на вид діяльності позивача (який є виробником) не є сумнівним.

Відповідач не надав переконливих доказів про наявність підстав для зупинення реєстрації спірної податкової накладної.

Поряд з тим, визначаючи у квитанції як підставу зупинення реєстрації податкової накладної конкретну підставу, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Натомість надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою та може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520; зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12 січня 2023 року №19, чинні з 08 березня 2023 року), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно із пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/ розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які, на його думку, розкривають зміст господарської операції, щодо якої складено податкові накладні, зокрема, і спірну від 27 квітня 2023 року №15, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/ або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112, у реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 відмовлено у зв`язку із ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення.

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття спірного рішення та зауважує, що крім загального формулювання воно не містить чіткої фактичної причини його прийняття, тобто у ньому не вказано, які конкретно документи не були надані позивачем та графа «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) не заповнена, що вказує на формальне прийняття Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН спірної податкової накладної за відсутності обґрунтованих підстав для прийняття такого рішення.

При цьому необхідно нагадати, що відповідачі не надали доказів, які підтверджують наявність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, однак попри це позивач надав письмові пояснення та документи за фактом господарських операцій із ТзОВ «ЛРЗ «Мотор».

Так у письмових поясненнях від 25 липня 2023 року №8 (а.с.43-45) ТзДВ «Оснастка-Маркет» вказало, що у межах свого основного виду діяльності (28.99 - Виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення) на замовлення ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», відповідно до договору від 19 грудня 2022 року №781, здійснювало проектування, виготовлення і поставку штампів (витяжний штамп ОИШ.086.000 для демпфера 99.04.02.342), формувальний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1) на загальну суму 439810,84 грн, в тому числі ПДВ 73301,81 грн. ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» сплатило аванс у сумі 131943,25 грн (30%) платіжною інструкцією від 12 січня 2023 року №18920 та 12 січня 2023 року була складена податкова накладна №5 на вказану суму авансового платежу. Формувальний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1 виготовлений та переданий на склад 27 квітня 2023 року. За фактом постачання ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» зазначеного товару виписано видаткову накладну від 28 квітня 2023 року №86 на суму 234144,50 грн, у тому числі ПДВ 39024,08 грн. За операцією складено податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15 на суму 163901,15 грн, у тому числі ПДВ 27316,86 грн (70% від обсягу постачання товару, вказаного у накладній). Остаточна оплата за штамп (70%) проведена ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» згідно з платіжним дорученням від 13 червня 2023 року №21355 у сумі 124877,07 грн, у тому числі ПДВ 20812,85 грн. Виготовлення витяжного штампа ОИШ.086.000 знаходиться на стадії завершення; дебіторська заборгованість відповідно до оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 становить 22675,82 грн.

До цих пояснень ТзДВ «Оснастка-Маркет» надало до комісії регіонального рівня документи, які розкривають зміст правовідносин із контрагентом ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» та які вважав достатніми для реєстрації в ЄРПН такої податкової накладної з огляду на те, що в квитанції про зупинення її реєстрації не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати.

Зі змісту договору від 19 грудня 2022 року №781 на виготовлення та поставку штампів (а.с.23-28) є можливим встановити учасників договірних правовідносин, предмет договору (зазначений у специфікації додаток 1 до договору), зобов`язання сторін (постачальника та покупця), умови поставки (передачі) товару та його оплати. Загальна вартість товару, номенклатура його визначена у специфікації, становить 439810,84 грн, в тому числі ПДВ 73301,81 грн.

Сплата ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» авансового платежу відповідно до пункту 3.2 договору (30%) підтверджена платіжною інструкцією від 12 січня 2023 року №18920 (а.с.38), у якій є посилання на рахунок від 29 грудня 2022 року №241, виписаний на підставі договору від 19 грудня 2022 року №781 (а.с.37).

Постачання ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» продукції частинами (продукція, зазначена в окремій накладній) не суперечить пункту 2.6 договору.

Відповідно до пункту 2.5 договору підписання накладної (або відповідного акта приймання-передачі товару) засвідчує отримання продукції покупцем. Отже, підписана сторонами видаткова накладна від 28 квітня 2023 року №86 є доказом постачання позивачем товару ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» - формувального штампу Ш084.000 для накладки (а.с.97).

В оборотно-сальдовій відомості по рахунку 26 «Готова продукція» за квітень 2023 року (призначений для узагальнення інформації про наявність та рух готової продукції підприємства) відображено виготовлення продукції «формувальний штамп Ш084.000» (1 шт.). Підставою для обліку є накладна від 27 квітня 2023 року №41(а.с.29), яка надавалася разом із письмовими поясненнями Комісії ГУ ДПС у Волинській області (додаток 6 до пояснень).

Матеріали, які використані для виготовлення формувального штампу Ш084.000, списані позивачем згідно з актом про списання (а.с.31).

Цими документами пояснюється походження вказаної продукції.

Платіжною інструкцією від 13 червня 2023 року №21355 (а.с.37) підтверджено оплату ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» згідно з рахунком від 29 грудня 2022 року №241 коштів у сумі 124877,07 грн (70% від вартості штампу, з огляду на сплату 30% вартості 12 січня 2023 року).

Наведені вище розрахунки між позивачем та його контрагентом відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 та станом на 13 червня 2023 року наявне кредитове сальдо 22675,82 грн (а.с.40).

Рахунок 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками» призначений для узагальнення інформації про розрахунки з покупцями та замовниками за відвантажену продукцію, товари, виконані роботи й послуги. Сальдо субрахунку 361 відображає заборгованість покупців та замовників за одержану продукцію (роботи, послуги).

Крім документів, які у зв`язку з правовідносинами, які виникли між ТзДВ «Оснастка-Маркет» та ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» на підставі договору від 19 грудня 2022 року №781, позивач надав комісії ГУ ДПС у Волинській області також документи, які підтверджують наявність матеріальних та трудових ресурсів для здійснення основного виду діяльності: копії договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року №08-10/22 з актом прийому-передачі приміщень в адміністративно-побутовому корпусі (а.с.12-15); договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року №6-пр (а.с.20-22); договору оренди обладнання від 04 січня 2022 року №02-10/22 (а.с.16-19), штатного розпису підприємства з 01 жовтня 2022 року (а.с.34-36).

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірної податкової накладної.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, дата відвантаження товару зумовлює виникнення податкових зобов`язань у продавця та відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 ПК України зумовлює складання ним та реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.

З письмових пояснень ТзДВ «Оснастка-Маркет» від 25 липня 2023 року №8, адресованих комісії регіонального рівня, зрозуміло, що податкова накладна від 27 квітня 2023 року №15 складена за фактом відвантаження товару формувальний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1 для ТзОВ «ЛРЗ «Мотор». У графі 7 «Ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ» розділу Б податкової накладної вказано 195120,54 грн, що відповідає специфікації товару (додаток 1 до договору від 19 грудня 2022 року №781 та протоколу узгодження ціни штампів (додаток 2 до договору). При цьому у графі 6 розділу Б податкової накладної вказано обсяг постачання 0,7, а в графі 10 «Обсяги постачання (база оподаткування) без ПДВ 136584,29 грн (тобто, 70% від вартості цього товару - 195120,42 грн без ПДВ).

В матеріалах справи наявна видаткова накладна від 28 квітня 2023 року №86 за тією ж номенклатурою товару та вартістю (а.с.97). Тобто, у цьому разі видаткова накладна є доказом отримання продукції покупцем.

Пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України від 16 липня 1999 року №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі Закон №996-XIV) первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення; господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Відповідно до частин першої, другої статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.

Отже, видаткова накладна засвідчує факт передачі товару (переходу права власності на товар), тобто, господарську операцію, а податкова накладна має бути складена на дату відвантаження товару.

Податкова накладна №15 датована 27 квітня 2023 року, а видаткова накладна №86 28 квітня 2023 року. Тобто, має місце або помилка в реквізитах податкової накладної, або в реквізитах видаткової накладної. У будь-якому разі, виходячи з принципу превалювання сутності над формою, визначальним є вчинення господарської операції.

Досліджені документи (описані вище і надані на розгляд комісії регіонального рівня) у своїй сукупності дозволяють дійти висновку, що податкова накладна дійсно складена за фактом відвантаження ТзДВ «Оснастка-Маркет» товару - формувального штампу Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1.

Абзацом одинадцятим пункту 201.1 статті 201 ПК України визначено, що помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Отже, сама по собі розбіжність у датах податкової та видаткової накладної не може бути причиною неприйняття податкової накладної в електронному вигляді та її реєстрації, адже господарська операція ідентифікується за документами бухгалтерського обліку та спричиняє зміни у майновому стані позивача, що однозначно прослідковується за оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361.

З іншого боку, відповідно до пунктів 21, 22 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року №1307 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року за №137/28267), у разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної допускається можливість складення розрахунку коригування лише до зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної. Проте не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.

З наведених підстав суд вважає, що Комісія ГУ ДПС у Волинській області за результатами розгляду письмових пояснень та поданих документів мала б зареєструвати податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15, адже подані документи дозволяють ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань.

Надіслання повідомлення від 31 липня 2023 року №8454011/9269615/23252112 (а.с.96-97) про необхідність надання первинних документів щодо постачання товарів - актів приймання-передач (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків вказує на формальний підхід до вирішення питання реєстрації податкової накладної, оскільки перераховані документи були надані позивачем до повідомлення від 25 липня 2023 року №6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що підтверджено відповідачами і у відзиві на позов. При цьому одночасно було надано як картку рахунку 361, в якій відображені господарські операції між ТзДВ «Оснастка-Маркет» та ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», так і рахунку 26 «Готова продукція». При цьому покупець фактично сплатив 256820,32 грн (навіть більше вартості формувального штампу, яка становить 234144,50 грн з ПДВ).

Верховний Суд у постанові від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20 зазначив, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками ПДВ з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно з відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

З матеріалів справи вбачається, що спірна податкова накладна сформована та подана на реєстрацію за фактом поставки штампу формувального. Для реєстрації податкової накладної позивач підтвердив господарську операцію передачу товару покупцю. Крім того, контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням наведених обставин.

На думку суду, надані позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області документи, які стосуються поставки для ТзОВ «ЛРМ «Мотор» формувального штампу Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1, у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

Відповідачами не підтверджено факт виявлення об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товару, дані про який зазначено у спірній податковій накладній, та/або ймовірності уникнення ним виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен їх врахувати, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами.

Зважаючи на надання позивачем документів стосовно господарської операції, яка обумовлює складання податкової накладної, при тому, що помилки в реквізитах податкової чи видаткової накладної не перешкоджають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст, період, сторін та суму податкових зобов`язань, а також враховуючи недоведення фактичних підстав для зупинення реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15, відсутність у сформованій контролюючим органом квитанції про зупинення її реєстрації конкретного переліку документів, які слід подати платнику податків для прийняття рішення про її реєстрацію, суд дійшов переконання, що в контролюючого органу не було обґрунтованих причин для відмови у реєстрації цієї податкової накладної в ЄРПН.

Таким чином, на підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112 є протиправним та підлягає скасуванню, тому позов у цій частині позовних вимог суд задовольняє.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку №1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідні позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15 датою її подання на реєстрацію також належить задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 5368,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 24 жовтня 2023 року №1383 (а.с.8), випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.56).

У постановах від 02 грудня 2021 року у справі №280/5145/19, від 08 лютого 2022 року у справі №400/6051/21 Верховний Суд сформулював висновок про те, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії або утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дії чи бездіяльності є однією вимогою. Відповідно вимогу про скасування рішення відповідного контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання її зареєструвати Верховний Суд визнає однією вимогою немайнового характеру (постанова від 25 квітня 2023 року у справі №300/3800/22).

Згідно з підпунктом 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року №3674-VI «Про судовий збір» (далі - Закон №3674-VI) розмір судового збору за подання юридичною особою позову немайнового характеру становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 2684,00 грн.

Отже, оскільки суд задовольняє позов, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області (комісією якого прийняте протиправне рішення) судові витрати у сумі 2684,00 грн. Решту судового збору може бути повернуто ухвалою суду відповідно до статті 7 Закону №3674-VI за окремо поданим клопотанням позивача.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Луцька, будинок 25, ідентифікаційний код юридичної особи 23252112) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4 ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» від 27 квітня 2023 року №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у сумі 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116674394
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/32770/23

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 03.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 29.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні