ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/32770/23 пров. № А/857/5136/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Носа С. П.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 січня 2024 року (прийняте за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у м. Луцьку суддею Каленюк Ж.В.) в адміністративній справі № 140/32770/23 за позовом Товариства з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2023 року Товариство з додатковою відповідальністю «Оснастка-Маркет» (далі ТзДВ «Оснастка-Маркет», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) в якому просило:
- скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 08 серпня 2023 року № 9313657/23252112 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року № 15 в ЄРПН;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27 квітня 2023 року № 15, подану ТзДВ «Оснастка-Маркет», датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовувало тим, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» спеціалізується на виробництві машин і устаткування спеціального призначення та одним із його основних контрагентів у здійсненні господарських операцій є Товариство з обмеженою відповідальністю «Луцький ремонтний завод «Мотор» (далі ТзОВ «ЛРЗ «Мотор»), з яким укладено договір від 19 грудня 2022 року № 781. За умовами договору ТзДВ «Оснастка-Маркет» зобов`язувалося спроектувати, виготовити та поставити штампи, а ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» - їх прийняти та здійснити оплату поставленого товару: 30 відсотків - передоплата вартості продукції на підставі виставленого рахунку, решта - після проходження вхідного контролю. За фактом поставки ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» товару (штампів) позивач сформував податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15 на суму 163901,15 грн (70 відсотків вартості формувального штампу Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1), яку відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в електронному вигляді відправив на реєстрацію в ЄРПН. Проте реєстрацію податкової накладної було зупинено з тих підстав, що операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Як зазначив позивач, після надіслання ним повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної ГУ ДПС у Волинській області було сформовано повідомлення від 31 липня 2023 року № 9269615/23252112 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Надалі комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Позивач не погоджується із прийнятим рішенням. Передусім позивач вважає неправомірними дії відповідача в частині зупинення реєстрації податкової накладної. Крім того, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній розрахунок показника для віднесення господарської операції до відповідного критерію, не зазначено, які саме документи слід надати та чого мають стосуватися пояснення для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою. Також у спірному рішенні зазначено загальні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної; таке рішення не містить чіткої причини його прийняття (яких документів не вистачає), є необґрунтованим.
Позивач вважає, що надані Комісії ГУ ДПС у Волинській області пояснення та копії документів розкривають зміст господарської операції, щодо яких складено податкову накладну від 27 квітня 2023 року № 15, та вони є достатніми для прийняття рішення про її реєстрацію в ЄРПН.
З наведених підстав та зважаючи на те, що реєстрація в ЄРПН податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, позивач просив позов задовольнити у визначений ним спосіб.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29 січня 2024 року позов задоволено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржило ГУ ДПС у Волинській області, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, за невідповідності висновків суду обставинам справи, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції безпідставно не врахував, що вказані в квитанції підстави зупинення реєстрації податкової накладної містять посилання на конкретний критерій ризиковості, визначений у пункту 1 Додатку 3 до Порядку № 1165.
Апелянт зауважив, що реєстрацію податкової накладної від 27 квітня 2023 року № 15 на загальну суму операції 163 901,15 грн, в тому числі податок на додану вартість (ПДВ) 27316,86 грн за номенклатурою «формовочний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1» згідно з договором від 19 грудня 2022 року № 781, укладеним із ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», було зупинено та запропоновано позивачу подати до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо цієї податкової накладної. За результатами розгляду поданих товариством документів йому направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів - копій первинних документів щодо постачання товарів, актів приймання-передач товарів, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; одночасно уточнено, що відсутні підтверджуючі документи на вказану подію. При цьому податкова накладна від 27 квітня 2023 року № 15 була складена на підставі відвантаження продукції, однак видаткова накладна № 86 датована 28 квітня 2023 року. Відповідно до умов договору від 19 грудня 2022 року № 781 оплата мала бути здійснена протягом 15 банківських днів (до 12 травня 2023 року), а платіж здійснено 13 червня 2023 року. Причиною прийняття рішення від 08 серпня 2023 року №9313657/23252112 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 стало ненадання у повному обсязі додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Зауважує, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» суду надало більше документів, ніж Комісії ГУ ДПС у Волинській області (зокрема, накладну від 27 квітня 2023 року № 41), яка не підлягає врахуванню судом, оскільки дослідженню підлягають лише ті документи, за результатами розгляду яких було прийняте оскаржуване рішення.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від № 10 від 21.02.2023 стверджує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН в ЄРПН є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому вказав, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги є безпідставними. Тому просив залишити апеляційну скаргу ГУ ДПС у Волинській області без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Позивач загалом підтримав доводи суду першої інстанції і вказав, що надані ним документи були достатніми для здійснення реєстрації ПН в ЄПРН.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що 19 грудня 2022 року між ТзДВ «Оснастка-Маркет» (постачальник) та ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» (покупець) укладено договір № 781 про виготовлення та поставку штампів (а. с. 23 - 28), за умовами якого постачальник зобов`язувався спроектувати, виготовити та поставити штампи, вказані у специфікації (додаток 1 до договору), а покупець прийняти та оплатити таку продукцію (пункт 1.1). Як обумовлено пунктами 2.5, 2.6 договору, датою отримання продукції покупцем є дата підписання сторонами накладної разом з конструкторською документацією (кресленням) на продукцію. Продукція може постачатися покупцю частинами партіями (продукція, зазначена в окремій накладній). Згідно з пунктами 3.1, 3.2 договору вартість продукції становить 439 810,84 грн; оплата покупцем продукції здійснюється у такий спосіб: передоплата 30 відсотків протягом 10 банківських днів на підставі виставленого рахунку; остаточна оплата здійснюється після проходження вхідного контролю виготовлених деталей на підприємстві покупця протягом 15 банківських днів з дати підписання видаткової накладної, але не раніше дати реєстрації постачальником податкової накладної на продукцію в ЄРПН (пункт 3.2).
Специфікацією (додаток 1 до договору) узгоджено, що ТзДВ «Оснастка-Маркет» проектує та виготовляє штамп витяжний (шифр оснастки - ОИШ.086.000, номенклатурний номер деталі 99.04.02.342, демпфер) - 1 шт. на суму 205 666,33 грн, у тому числі ПДВ 34277,72 грн; штамп формувальний (шифр оснастки - Ш084.000, номенклатурний номер деталі 89.12.80.278.1, накладка) 1 шт. на суму 234 144,51 грн, у тому числі ПДВ 39 024,09 грн. Загальна вартість становить 439 810,84 грн, в тому числі ПДВ 73 301,81 грн (а. с. 29). Протоколом погодження ціни штампів (додаток 2 до договору) сторонами узгоджено ціну штампів, які проектує та виготовляє ТзДВ «Оснастка-Маркет» (а. с. 30).
На підставі виставленого ТзДВ «Оснастка-Маркет» рахунку від 29 грудня 2022 року № 241 (а. с. 33) ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» відповідно до платіжної інструкції від 12 січня 2023 р. № 18920 (а.с.38) здійснило авансовий платіж у сумі 131943,25 грн (30% від 439810,84 грн).
27 квітня 2023 року був виготовлений та поставлений на склад формувальний штамп Ш084.000 (а.с.32) та на його реалізацію виписано видаткову накладну від 28 квітня 2023 року №86 на суму 234144,50 грн (а.с.97).
27 квітня 2023 року позивач склав податкову накладну №15 на суму 163901,15 грн (а.с.97), яку 15 травня 2023 року в електронному вигляді надіслав на реєстрацію в ЄРПН.
Згідно із квитанцією від 16 травня 2023 року (а.с.46) податкова накладна була доставлена до центрального рівня ДПС України, прийнята системою, однак її реєстрацію зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 8479 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Не є спірною та обставина, що для підтвердження господарської операції, відображеної, зокрема, у податковій накладній від 27 квітня 2023 року № 15, ТзДВ «Оснастка-Маркет» подало повідомлення від 25 липня 2023 року № 6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.42). На розгляд комісії регіонального рівня для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 12 січня 2023 року № 5 (на суму авансового платежу ТзОВ «ЛРЗ «Мотор») та від 27 квітня 2023 року № 15 (на постачання ТзОВ «ЛРЗ «Мотор» формувального штампу Ш084.000) до письмових пояснень від 25 липня 2023 року № 8 (а.с.43-45) надано копії таких документів: договору на виготовлення та поставку штампів від 19 грудня 2022 року № 781; рахунка на оплату від 21 грудня 2022 року №241; платіжної інструкції від 12 січня 2023 року № 18920; акта про списання матеріалів для виготовлення формувального штампу Ш084.000; видаткової накладної від 28 квітня 2023 року № 86; платіжної інструкції від 13 червня 2023 року № 21355; оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за січень - червень 2023 року; оборотно-сальдової відомості по рахунку 26 за квітень 2023 року; договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року № 08-10/22; договору оренди обладнання від 04 січня 2022 року № 02-10/22, договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року №6-пр; штатного розпису підприємства з 01 жовтня 2022 року (а. с. 12-40, 97).
Комісією ГУ ДПС у Волинській області у повідомленні № 9269615/23252112 від 31 липня 2023 року (а. с. 47 - 49) про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а саме первинних документів щодо постачання товарів, актів приймання-передач товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а в графі «Додаткова інформація» вказано, що відсутні підтверджуючі документи на вказану подію (картка рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, видаткова накладна, розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки) за 27 квітня 2023 року).
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області № 9313657/23252112 від 08 серпня 2023 року відмовлено у реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року № 15 у зв`язку з ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а. с. 50 - 51).
Не погоджуючись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
Суд зауважив, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України; в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку
За вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Пунктом 9 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообіг,Про електронні довірчі послугита Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакціїнаказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як видно з матеріалів справи відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ТзДВ «Оснастка-Маркет» є виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення (а.с.10-11).
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТзДВ «Оснастка-Маркет» склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 27 квітня 2023 року №15, реєстрація якої була зупинена.
В отриманій позивачем квитанції від 16 травня 2023 року про зупинення реєстрації ПН контролюючий орган вказав на те, що реєстрацію податкової накладної від 27 квітня 2023 року №15 зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 8479 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2023 року № 15 позивач ТзДВ «Оснастка-Маркет» направило контролюючому органу повідомлення із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарських операцій з ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», зокрема: копії договору на виготовлення та поставку штампів від 19 грудня 2022 року № 781; рахунка на оплату від 21 грудня 2022 року № 241; платіжної інструкції від 12 січня 2023 року № 18920; акта про списання матеріалів для виготовлення формувального штампу Ш084.000; видаткової накладної від 28 квітня 2023 року №86; платіжної інструкції від 13 червня 2023 року № 21355; оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за січень - червень 2023 року; оборотно-сальдової відомості по рахунку 26 за квітень 2023 року; договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року № 08-10/22; договору оренди обладнання від 04 січня 2022 року № 02-10/22, договору оренди приміщення від 22 червня 2022 року № 6-пр; штатного розпису підприємства з 01 жовтня 2022 року (а. с. 12 - 40, 97).
Також встановлено, що позивач надав до пояснень контролюючому органу, а також суду розрахункові документи (платіжну інструкцію № 18920 від 12.01.2023), призначення платежу відповідно до договору від 19 грудня 2022 року № 781, оплата за товар відбувалася на банківські реквізити, що зазначені у видатковій накладній від 28 квітня 2023 року № 86.
Суд зазначає, що регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлено позивачу повідомлення від 31 липня 2023 року № 8454011/9269615/23252112 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказаним повідомленням запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання товарів - актів приймання-передач (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У графі «Додаткова інформація» зазначено: «Відсутні підтверджуючі документи на вказану подію (картка рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, видаткова накладна, розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки) за 27 квітня 2023 року)».
Як свідчать матеріали справи та не спростовується учасниками справи, позивач не скористався правом на подання додаткових пояснень згідно отриманого повідомлення.
Разом з тим, суд зазначає, що перераховані зазначені контролюючим органом документи у повідомленні від 31 липня 2023 року № 8454011/9269615/23252112 були надані позивачем до повідомлення від 25 липня 2023 року № 6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що підтверджено відповідачами і у відзиві на позов. При цьому одночасно було надано як картку рахунку 361, в якій відображені господарські операції між ТзДВ «Оснастка-Маркет» та ТзОВ «ЛРЗ «Мотор», так і рахунку 26 «Готова продукція».
Таким чином, можна стверджувати, що дані документи складені у відповідності до чинного законодавства і здійснення оплати товару за договором від 19 грудня 2022 року №781 позивачем документально підтверджено.
Крім того, позивачем контролюючому органу було надано договір оренди приміщення від 22 червня 2022 року № 6-пр, відповідно до якого ТзДВ «Оснастка-Маркет» орендує приміщення за адресою: 45400, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 25, загальною площею 55,00 кв. м. для використання в якості офісу.
При цьому колегія суддів апеляційного суду зазначає, що позивачем складено податкову накладну від 27 квітня 2023 року № 15 за наявності подій, передбачених пунктом187.1 статті 187 Податкового кодексу України, оскільки вона складена за фактом відвантаження товару формувальний штамп Ш084.000 для накладки 89.12.80.278.1 для ТзОВ «ЛРЗ «Мотор». У графі 7 «Ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ» розділу Б податкової накладної вказано 195 120,54 грн, що відповідає специфікації товару (додаток 1 до договору від 19 грудня 2022 року № 781 та протоколу узгодження ціни штампів (додаток 2 до договору). При цьому у графі 6 розділу Б податкової накладної вказано обсяг постачання 0,7, а в графі 10 «Обсяги постачання (база оподаткування) без ПДВ 136 584,29 грн (тобто, 70 % від вартості цього товару - 195 120,42 грн без ПДВ).
У матеріалах справи є видаткова накладна від 28 квітня 2023 року № 86 за тією ж номенклатурою товару та вартістю (а. с. 97). Тобто, у цьому разі видаткова накладна є доказом отримання продукції покупцем.
Проте Комісія ГУ ДПС у Волинській області, незважаючи на надіслані позивачем повідомлення та пояснення з доданими до них первинними документами, прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без зазначення мотивів неврахування поданих позивачем документів. Крім того комісія не зазначала які саме документи було враховано, а які ні.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку, що подані позивачем документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту і були достатніми для реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН, в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковим органом не доведено правомірності зупинення реєстрації ПН від 27 квітня 2023 року № 15 в ЄРПН із зазначенням законних підстав для вчинення такої дії.
При цьому колегія суддів також враховує правову позицію, висловлену в постанові Верховного Суду від 7 грудня 2022 року в справі № 500/2237/20, відповідно до якої приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність ефективного відновлення порушеного права позивача шляхом його скасування і зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН від 27 квітня 2023 року №15 датою її подання; і таке не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Таким чином колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини у справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст.229,308,310,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 січня 2024 року в адміністративній справі №140/32770/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 КАС України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк С. П. Нос
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120186245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні