Рішення
від 30.01.2024 по справі 420/16903/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16903/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

I. Зміст позовних вимог

До суду з позовною заявою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД (далі позивач, ТОВ Грант Сервіс ЛТД ) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якій, з урахуванням нової редакції позовної заяви від 26.07.2023 р., просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 23.05.2023 р. № 21710 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

II. Позиція сторін

На обґрунтування вказаних позовних вимог позивач зазначає, що основним його видом діяльності є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. 23.05.2023 р. комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 21710 про відповідність ТОВ Грант Сервіс ЛТД критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на підставі кодів податкової інформації « 03», « 07», « 12» у період постачання з 01.12.2021 р. по 30.04.2023 р. платникам податку ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко». На адвокатський запит щодо підстав прийняття даного рішення, ГУ ДПС в Одеській області надана відповідь, в якій контролюючим органом зазначено, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «ГРАНТ СЕРВІС ТД» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у 2021-2022 рр. встановлені операції з реалізації товару на контрагентів з ознаками ризиковості за податковими накладними, складеними за господарськими операціям із контрагентами: ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко». Проте, позивач вказує, що податкові накладні по вказаним контрагентам були зареєстровані, що свідчить про відповідність таких податкових накладних нормам чинного законодавства та про достатній обсяг інформації, поданої контролюючому органу для реєстрації таких податкових накладних. Щодо однією з підстав прийняття оскаржуваного рішення у зв`язку з недостатністю трудових ресурсів та основних засобів для здійснення діяльності, то вказане спростовується довідками ГУ ДПС в Одеській області № 11527/15-32-09-04-13/40933846 від 08.11.2022 р. та від 07.07.2022 р. № 4139/15- 2-09-01-25 про відсутність у ТОВ Грант Сервіс ЛТД порушень питань додержання суб`єктами господарювання вимог, які є обов`язковими для виконання при здійсненні оптової торгівлі пальним, складені за результатами проведених фактичних перевірок. Щодо підстави прийняття оскаржуваного рішення у зв`язку з віднесенням ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко» до переліку платників податку, що відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку станом на момент прийняття рішення Комісії від 23.05.2023 р., то позивач вказує, що здійснення операцій з реалізації скрапленого газу між ТОВ Грант Сервіс ЛТД та ПП «Міцар і Ко» та ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» відбувалось у період з січня по червень 2022 р., а відтак очевидно, що операції з реалізації проходили до надання вказаним контрагентам статусу ризиковості. Отже, оскаржуване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення Позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 критеріїв ризиковості платників податку, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

16.08.2023 р. представником відповідача подано до суду відзив на позов, яким вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, вказуючи, що з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги Постанови № 1165 рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 23.05.2023 № 21710 ТОВ Грант Сервіс ЛТД включено до Переліку ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою №1165. Позивач не скористався своїм правом засобами електронного зв`язку подати повідомлень про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Так, в оскаржуваному рішенні зазначено код податкової інформації стосовно ТОВ Грант Сервіс ЛТД « 12» постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» віднесено до переліку ризикових 13.03.2023 р., а ПП «Міцар і Ко» - 02.05.2023 р. Враховуючи вищевикладене позивач фактично ознайомлений з недоліками які були виявлені контролюючим органом при прийнятті рішення про відповідність критеріям ризиковості, однак не скористався своїм правом на подання повідомлення щодо невідповідності критеріям ризиковості.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 19 липня 2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 01.08.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше..

Цією ухвалою зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області разом з відзивом на позовну заяву надати належним чином засвідчені копії документів, зокрема, протоколи комісії регіонального рівня, які підтверджують застосування пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених у додатку № 1 до Порядку № 1165; докази, які підтверджують податкову інформацію, зазначену в оскаржуваному рішення комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.05.2023 р. № 21710.

Як встановлено судом, 16.08.2023 р. представником відповідача разом з відзивом на позовну заяву подано клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, яке обґрунтовано віднесенням даної справи до категорії справ, які можуть бути практико утворюючими та резонансними, що пов`язані з тлумаченням та застосуванням норм законодавства.

Вирішуючи дане клопотання відповідача, суд враховує наступне.

Згідно з ч. 4 ст. 260 КАС України, якщо відповідач в установлений судом строк подасть заяву із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд залежно від обґрунтованості заперечень відповідача протягом двох днів із дня її надходження до суду постановляє ухвалу про: 1) залишення заяви відповідача без задоволення; 2) розгляд справи за правилами загального позовного провадження та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Відповідно до ч. 12 ст. 170 КАС України, якщо суд в ухвалі про відкриття провадження у справі за результатами розгляду відповідного клопотання позивача вирішує розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд визначає строк відповідачу для подання заперечень проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, який не може бути меншим п`яти днів з дня вручення ухвали.

Суд зазначає, що ухвалою про відкриття провадження у справі від 01.08.2023 року судом вирішено, що розгляд справи буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження, виходячи із характеру та обсягу доказів по справі та характеру спірних правовідносин, які не потребують усного заслуховування сторін.

При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження. ( частина 3 ст. 257 КАС України).

Натомість, у клопотанні про розгляд справи за правилами загального позовного провадження представником відповідача не наведено переконливих доводів, з яких вбачалось би необхідність вирішення вказаного питання, а доводи, на які представник посилається у клопотанні є такими, що не доводять суду необхідності розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження.

При цьому, суд зауважує, що при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження, відповідач не позбавлений права викласти свої міркування та заперечення у додаткових письмових поясненнях та надати додаткові докази по справі, тобто не позбавлений прав, передбачених ст. 44 КАС України.

За таких обставин, суд доходить висновку, що відповідачем не доведена необхідність продовження розгляду справи за правилами загального позовного провадження, тому дане клопотання є необґрунтованим і не підлягає задоволенню.

З огляду на вказане справа розглядається судом в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

ТОВ Грант Сервіс ЛТД зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 02.11.2016, основним видом діяльності за кодом КВЕД 46.71 -оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ( а.с. 20-21).

23.05.2023 р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ( далі - Комісія регіонального рівня) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165, прийнято рішення № 21710 про відповідність ТОВ Грант Сервіс ЛТД критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Підставою для прийняття такого рішення вказані коди податкової інформації:

Код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсязі їх, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування;

Код « 12 » - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку,

У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:

тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 01.12.2021 р. по 30.04.2023 р. код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2711, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43218596;

тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 01.12.2021 р. по 30.04.2023 р. код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710194300 податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 38534412. ( а.с. 22-23)

Не погодившись з вказаним рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755 (надалі - ПК України), який передбачає, зокрема,

- податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. ( пункт перший пункту 61.1 статті 61 ПК України);

- податковий контроль здійснюється шляхом : інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів ( підпункт 62.1.2. пункту 62.1 статті 62 ПК України);

- інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій. ( пункт 71.1 статті 71 ПК України);

- для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів, від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків, звіти про підзвітні рахунки, подані від фінансових агентів; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за наслідками податкового контролю ( підпункт 72.1.1 7.1.5 пункту 72.1 статті 72 ПК України);

- для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку, а також інформація, наведена у скарзі покупця (споживача) щодо порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій ( підпункт 72.1.6 пункту 72.1 статті 72 ПК України);

- зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики. ( пункт 74.2 статті 74 ПК України);

- на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін ( п.201.1. ст. 201 ПК України);

- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. ( абзац перший пункту 201.10 ст. 201 ПК України);

- реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. ( пункт 201.16. ст. 201 ПК України).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою Кабміну України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка з 01 лютого 2020 року набрала чинності, ( далі - Порядок № 1165), зокрема, -

- у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації. ( абзац 2 пункту 2 Порядку №1165)

ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.( абзац 7 пункту 2 Порядку №1165)

- платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня регулюються пунктом 6 Порядку № 1165, зокрема,

- у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

- у разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

- інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку. ( пункт 6 Порядку №1165, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 року)

- комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. ( пункт 25 Порядку №1165)

- під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. ( пункт 40 Порядку №1165)

- комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). ( пункт 44 Порядку №1165)

- у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення. (пункт 46 Порядку №1165)

Додатком № 1 до Порядку № 1165 передбачені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 р., передбачено « У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС» .

VI. Оцінка суду

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави вважати, що положеннями Порядку № 1165 установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності платника податків Критеріям ризиковості має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання ним для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Водночас, право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.

Вищевказане правозастосування щодо послідовності прийняття Комісією регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20, щодо відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Разом з цим, Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, а суд при вирішенні спорів такої категорії, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, має дослідити і надати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання Комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 30 листопада 2021 року у справі №340/1098/20 та від 19 листопада 2021 року у справі №140/17441/20, від 23.06.2022 у справі № 640/6130/20 (адміністративне провадження № К/9901/34636/20) у справі № 908/41/22 (908/398/22) від 14 березня 2023 року.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, спірне рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято комісією регіонального за податковою інформацією, яка міститься в Системі Автоматизованого Моніторингу Критеріїв Оцінки Ризиків (САМКОР), а саме щодо постачання ТОВ Грант Сервіс ЛТД товару протягом 01.12.2021- 30.04.2023 суб`єктам господарювання ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко», які відповідають критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Як зазначалось вище, за положеннями додатку 1 до Порядку № 1165, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення, викладений в наступній редакції У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування»

Отже, пунктом 8 додатку № 1 Порядку № 1165 імперативно визначено, що підставою для його застосування повинна бути певна податкова інформація.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення прийнято не у зв`язку з поданням для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а у зв`язку із проведенням моніторингу.

За висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №2040/7089/18 від 03.06.2021 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

З огляду на вказане та враховуючи, що спірне рішення не містить конкретних податкових накладних/розрахунків коригування, складених позивачем та поданих ним на реєстрацію в ЄРПН, в яких були зафіксовані ризикові операції, і реєстрація яких була зупинена, що стало підставою для вирішення питання відповідності платника податку - позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, то дане рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, що породжує їх неоднозначне трактування та впливає, в свою чергу, на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Поряд з вказаним варто зазначити, що згідно із додатком 4 Порядку №1165, яким затверджена форма рішення, в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 № 17 затверджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (далі Довідник кодів).

Так, в оскаржуваному рішенні зазначені коди податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

« 03» відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо),

« 07» недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсязі їх, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування;

« 12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого( ких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку,

Щодо кодів податкової інформації « 07 » та « 03 », то висновок контролюючого органу про недостатню кількість трудових ресурсів та відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсязі їх, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування є також безпідставним, оскільки спірне рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку прийнято за результатами моніторингу, при цьому не містить жодної інформації про складення та/або подання позивачем для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування.

На виконання ухвали суду від 01.08.2023 року відповідачем також не надано доказів, які підтверджують податкову інформацію, зазначену в оскаржуваному рішення комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.05.2023 р. № 21710.

При цьому, суд приймає до уваги, що 29.05.2023 р. адвокатом позивача був направлений до ГУ ДПС в Одеській області запит щодо надання інформації та копії документів, на підставі яких було прийнято спірне рішення № 21710 від 23.05.2023 р. про відповідність ТОВ Грант Сервіс ЛТД критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. ( а.с. 30)

У позові позивач вказує, що 05.06.2023 р. ГУ ДПС в Одеській області надана відповідь, з якої встановлено, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «ГРАНТ СЕРВІС ТД» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у 2021- 2022 рр. встановлені операції з реалізації товару на контрагентів з ознаками ризиковості, а саме за податковими накладними № 28 від 17.12.2021 р., № 29 від 29.12.2021 р., №17 від 09.01.2022 р„ №24 від 25.01.2022 р № 7 від 01.02.2022 р., № 20 від 18.05.2022 р., № 17 від 06.06.2022 р., №16 від 03.06.2022 р., № 37 від 10.06.2022 р., № 38 від 12.06.2022 р„ № 89 від 20.06.2022 р„ № 92 від 21.06.2022 р.. № 34 від 26.04.2022 р.

Оскільки матеріали справи не містять копії листа -відповіді ГУ ДПС в Одеській області від 05.0.2023 р., а відповідачем вказані обставини не спростовані, то вказані обставини вважаються доведеними позивачем.

За матеріалами справи судом встановлено, що 15.06.2021 р. між ТОВ Грант Сервіс ЛТД ( продавець) та ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» (покупець) укладено договір № 150621-ТС, відповідно до якого, продавець зобов`язується відвантажити і передати у власність покупця скраплений газ, який зобов`язується прийняти та оплатити на умовах передплати. ( а.с. 24-26)

На виконання умов вказаного договору, позивачем у період з грудня 2021 року по червень 2022 року було відвантажено на адресу покупця ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» дизельне паливо, підтверджується видатковими накладними та ТТН ( а.с. 67-90), а також складено податкові накладні, які згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної в Єдиного реєстру податкових накладних доставлені до ДПС України та прийняті. ( а.с. 32-55)

При цьому, відповідачем не надано доказів щодо відмови у реєстрації в ЄДРПН податкових накладних № 28 від 17.12.2021 р., № 29 від 29.12.2021 р., №17 від 09.01.2022 р„ №24 від 25.01.2022 р № 7 від 01.02.2022 р., № 20 від 18.05.2022 р., № 17 від 06.06.2022 р., №16 від 03.06.2022 р., № 37 від 10.06.2022 р., № 38 від 12.06.2022 р„ № 89 від 20.06.2022 р. № 92 від 21.06.2022 р., складених за господарською операцією з ТОВ «Колібрі Рітейл Груп».

Крім того, 20.04.2022 р. між ТОВ Грант Сервіс ЛТД ( продавець) та ПП «Міцар і Ко» (покупець) укладено договір № 200422-ГС, відповідно до якого, продавець зобов`язується відвантажити і передати у власність покупця дизельне паливо, який зобов`язується прийняти та оплатити на умовах передплати. ( а.с. 27-29)

На виконання умов вказаного договору, позивачем відвантажено на адресу покупця ПП «Міцар і Ко» дизельне паливо, що підтверджується видатковою накладною від 28.04.2022 р. № 2804-22, ТТН від 28.04.2022 р. № 28 ( а.с. 65-66).

Позивачем складено податкову накладну № 34 від 26.04.2022 р. на вартість поставленого дизельного палива, яка згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної в Єдиного реєстру податкових накладних доставлена до ДПС України та прийнята.( а.с. 56-57).

Відповідачем не надано доказів відмови щодо відмови у реєстрації в ЄДРПН вказаної податкової накладної, складеної за господарською операцією з ПП «Міцар і Ко».

Як вбачається зі спірного рішення, то у графі « Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначено, що по контрагентам ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко» здійснювалась господарська операція у період з 01.12.2021 по 30.04.2023 року.

Проте, відповідачем на підтвердження вказаної інформації доказів суду не надано, у т.ч. на вимогу суду ухвалою від 01.08.2023 р.

Разом з тим, у відзиві на позов відповідач вказує, що ТОВ «Колібрі Рітейл Груп», отримав скраплений газ на суму 1 165,2 тис. грн., при цьому внесений 13.03.2023 р. до переліку ризикових., а також ПП «Міцар і Ко» отримав Дизельне паливо ДП-Л- Євро5-В0 (2710 19 43 00) на суму 1 123,8 тис. грн., при цьому внесений 02.05.2023 р до переліку ризикових.

Суд зауважує, що вказані обставини також ніякими доказами не підтверджені.

При цьому, наявний в матеріалах справи витяг з Протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про розгляд матеріалів на виключення з переліку ризикових платників від 23.05.2023 р. № 97/15-32 у табличному варіанті, не містить жодної інформації стосовно господарської операції та яких суб`єктів господарювання стосується прийняте рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а також які суб`єкти господарювання віднесені до ризикових платників податків та/або свідчать про те, що взаємовідносини з ними вказують на ризиковість операцій. ( а.с. 144)

Навіть якщо вважати, що вказані контрагенти покупці віднесені до переліку ризикових у 2023 р., то враховуючи, що господарські операції позивача з ТОВ «Колібрі Рітейл Груп» та ПП «Міцар і Ко» мали місце у 2021-2022 роках, то вказане ніяким чином не може бути підставою про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку з підстав того, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції.

Крім того, враховуючи наявний в чинному податковому законодавстві принцип індивідуальної відповідальності платника, за яким останній не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття добросовісний платник, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за виконанням його контрагентом податкових зобов`язань, то суд вважає протиправним використання такої підстави за кодом податкової інформації « 12» для віднесення Товариства до групи ризикових.

З урахуванням наведеного суд наголошує, що відсутність факту зазначення в рішенні податкового органу належної інформації, з огляду на яку він дійшов висновку про ризиковість платника податку, свідчить про не дотримання обов`язку ГУ ДПС в Одеській області діяти вчасно, в належний і якомога послідовніший спосіб, запроваджувати внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність дій ДПС, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності.

Підсумовуючи викладене, суд вважає, що відповідачем не виконано обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме не доведено суду правомірності прийнятого рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості, тобто обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком №1165, що є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

При цьому, положеннями пункту 6 Порядку №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Оскільки рішення про визначення позивача таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, підлягає скасуванню, то зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, і таке рішення не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржених рішень, яке були предметом судового контролю у межах цієї справи.

У контексті оцінки інших доводів сторін звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

VІІ. Висновок суду

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше, як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. (ч. 2 ст. 9 КАС України)

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

VIII. Розподіл судових витрат

Відповідно до вимог частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа лише у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

Як встановлено судом, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 2684,00 грн., що підтверджується платіжним документом від 05.07.2023 за № 15 ( а.с. 19).

Враховуючи, що за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, тому сплачений позивачем судовий збір у сумі 2684,00 грн., підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД (вул. Чорноморського козацтва, буд. 115, м. Одеса, Одеська обл., 65003, код ЄДРПОУ: 40933846) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 23.05.2023 р. № 21710 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Грант Сервіс ЛТД судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 684,00 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн. 00 коп.) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.А. Дубровна

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116677330
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/16903/23

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 09.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні