Рішення
від 24.01.2024 по справі 906/797/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" січня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/797/23

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Шніт А.В.

секретар судового засідання Малярчук Р.А.

за участю представників сторін:

прокурор: Тарасюк В.С. - службове посвідчення №071188 від 01.03.2023;

від позивача: не з`явився;

від відповідача 1: Дремлюга Ю. С. - ордер серії ВК №1092501 від 03.07.2023 (в режимі відеоконференції);

від відповідача 2: Макєєнко О.І. - директор, витяг з ЄДР (в режимі відеоконференції);

від третьої особи: Сачок А.В. - ордер серія АМ №1058918 від 12.07.2023;

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Керівника Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради

до 1) Барашівської сільської ради Звягельського району Житомирської області

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій";

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Дочірнє підприємство "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради

про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння

Процесуальні дії у справі.

Керівник Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом про витребування з чужого незаконного володіння Барашівської сільської ради Звягельського району Житомирської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" на користь держави в особі Житомирської обласної ради земельної ділянки площею 15,323га з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367, яка розташована на території Барашівської територіальної громади.

Ухвалою від 13.06.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання; залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Дочірнє підприємство "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради.

Ухвалою від 22.08.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №906/797/23 до судового розгляду по суті на 19.10.2023 о 10:00

У судовому засіданні 19.10.2023 оголошено перерву до 16.11.2023, а в засіданні суду 16.11.2023 - до 06.12.2023.

Розгляд справи №906/797/23, призначеної на 06.12.2023 о 14:00, не здійснювався, оскільки 06.12.2023 у Житомирській області оголошено сигнал "Повітряна тривога".

Ухвалою від 12.12.2023 суд призначив розгляд справи по суті на 11.01.2024 о 14:15.

11.01.2024 о 14:15 розгляд справи №906/797/23 не здійснювався, оскільки 11.01.2024 у Житомирській області оголошено сигнал "Повітряна тривога".

Ухвалою від 15.01.2024 суд призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 24.01.2024 о 14:15.

У засіданні суду 15.01.2024 прокурор оголосив зміст та підстави позовних вимог.

Представник Житомирської обласної ради не з`явився.

Представник Барашівської сільської ради заперечував проти позову.

Представник ТОВ "Агро Буд Устрій" повідомив, що не здійснює діяльність на спірній земельній ділянці. Водночас висловив заперечення проти позову.

Представник Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК" вказав, що підтримує позовні вимоги керівника Звягельської окружної прокуратури.

Суд закінчив з`ясування обставин та перевірку їх доказами, заслухав заключне слово прокурора, представників відповідачів та представника Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК".

24.01.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст.240 ГПК України.

Стислий виклад позицій учасників справи.

Згідно з позовними вимогами, передача Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області у комунальну власність Барашівської сільської ради Звягельського району Житомирської області лісогосподарських земель, що перебувають в розпорядженні та управлінні Житомирської обласної ради, в частині включення до складу земель, що підлягають інвентаризації лісового фонду Барашівського лісництва ДП "Ємільчинський лісгосп АПК", а саме: виділи 20, 21, 22, 23, 24 кварталу №107 є незаконною, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області не уповноважене проводити інвентаризацію та реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 в Державному земельному кадастрі як земель сільськогосподарського призначення та розпоряджатися вказаною земельною ділянкою. Барашівська сільська рада зареєструвала право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 та передала її в оренду суб`єкту господарювання. Однак вказана земельна ділянка на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності 01.01.2013, перейшла до комунальної власності територіальних громад, сіл, селищ і міст Житомирської області та перебуває у постійному користуванні Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК", право постійного користування якою у встановленому законом порядку оформлено державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Житомирська обласна рада 16.08.2023 надіслала пояснення, в яких повідомила, що підтримує позовні вимоги керівника Звягельської окружної прокуратури, а також просить здійснювати розгляд справи без участі представника обласної ради (а.с.165-167 т.1).

Барашівська сільська рада у поясненнях зазначила, що Житомирська обласна рада не може бути розпорядником спірної земельної ділянки, тому що земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 перебуває на території Барашівської сільської ради і є її власністю, право комунальної власності на яку зареєстровано у встановленому порядку та підтверджується належними документами. На переконання сільської ради, прокурор подав позов в інтересах неналежного позивача (а.с. 3-5 т.2).

Від Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" до суду відзив на позовну заяву не надходив.

У письмових поясненнях Дочірнє підприємство "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради вказало, що земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 повністю накладається на землі лісового фонду Барашівського лісництва ДП "Ємільчинський лісгосп АПК", а саме: виділи 20, 21, 22, 23, 24 кварталу №107, а, отже, формування такої земельної ділянки та розпорядження нею здійснено незаконно (а.с. 141 -145 т.1).

У письмових поясненнях прокурора зазначено, що Барашівська сільська рада не мала жодних правових підстав для набуття права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367, оскільки в згідно з положеннями ст. 83 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом на 01.01.2013 та момент реєстрації права власності) у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (а.с. 30-35 т.2).

Фактичні обставини, які встановив суд, та зміст спірних правовідносин.

05.11.2012 ДП "Ємільчинський лісгосп АПК", на підставі розпорядження голови Ємільчинської районної державної адміністрації від 01.12.2005 №429, видано державний акт серії ЯЯ №071272 на право постійного користування земельною ділянкою площею 55,4755 га, що розташована за межами Киянської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, для ведення лісового господарства. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 1821782700:03:000:0354 (а.с. 27 т. 1).

У позовній заяві вказано, що згідно з п. 3 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набув чинності 01.01.2013, земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354, перейшла до комунальної власності територіальних громад, сіл, селищ і міст Житомирської області та перебуває у постійному користуванні ДП "Ємільчинський лісгосп АПК".

Рішенням Барашівської сільської ради від 27.12.2016 №11 "Про припинення діяльності органів місцевого самоврядування, що входять до складу Барашівської сільської територіальної громади" припинено юридичну особу Киянської сільської ради, правонаступником її активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків визначено Барашівську сільську раду.

Наказом Держгеокадастру України №45 від 15.03.2018 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності" визначено проведення у 2018 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, (зокрема земель за межами населених пунктів на території Барашівської об`єднаної територіальної громади) несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться у постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій (а.с.40 т. 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 31.10.2018 №6-4298/14-18-СГ "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Барашівської об`єднаної територіальної громади (Ганнопільської, Усолусівської, Киянської, Барашівської, Неділищенської, Будо-Бобрицької та Бобрицької сільських рад) Ємільчинського району Житомирської області з урахуванням Перспективного плану формування територій громад Житомирської області, затвердженого розпорядженням КМУ від 12 серпня 2015 року №901 (в редакції розпорядження КМУ від 01 лютого 2017 №58-р), (а.с.33 т. 1, витяг з технічної документації а.с. 37-39 т. 1).

На підставі вказаного наказу до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,3230 га з цільовим призначенням 17.00 "землі резервного фонду (землі, створені органами виконавчої влади або місцевого самоврядування у процесі приватизації сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій", категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки - землі резервного фонду (а.с.45-47 т. 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22.12.2018 №6-5027/14-18-СГ передано Барашівській сільській раді Ємільчинського району Житомирської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1485,9536 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Барашівської сільської об`єднаної територіальної громади Ємільчинського району Житомирської області, відповідно до акта приймання-передачі від 22.12.2018 (а.с.48 т. 1).

Згідно з актом приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018, земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,3230 га передано у комунальну власність Барашівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області (п.76) (а.с. 49-53 т. 1).

Згідно з відомостями до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, 08.05.2019 здійснено реєстрацію права власності територіальною громадою Барашівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області земельної ділянки кадастровий номер 1821782700:03:000:0367 площею 15,323 га (а.с.73-75 т. 1).

Рішенням Барашівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області від 30.10.2019 №1087 "Про затвердження переліку земельних ділянок призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами, надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою та агрохімічного паспорта поля, земельних ділянок" затверджено перелік земельних ділянок комунальної власності Барашівської сільської ради для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами на території Барашівської сільської ради, згідно з додатком 1, до якого входить земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,3230 га (п. 25 додатку 1). Також вказаним рішенням надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою зміни їх цільового призначення з земель резервного фонду (17.00) на 01.01. "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", з метою продажу права оренди на земельних торгах (а.с. 54-58 т. 1).

На виконання вказаного рішення сільської ради розроблено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення, що перебуває в комунальній власності Барашівської сільської ради площею 15,3230 га з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 (витяг з проєкту а.с.59-61 т. 1), який затверджено рішенням Барашівської сільської ради від 23.06.2021 №706 "Про затвердження документацій із землеустрою та умов продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення, надання дозволу на складання документації із землеустрою" з додатками (а.с. 63-65 т.1).

Пунктом 5 додатку 1 до рішення Барашівської сільської ради від 23.06.2021 №706 визначено 1821782700:03:000:0367 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.63 -65 т. 1).

31.08.2021 між Барашівською сільською радою Житомирської області (орендодавець - відповідач-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" (орендар - відповідач-2) укладено договір оренди землі (а.с. 68-72 т.1), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 15,3230 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367, яка розташована за адресою: Барашівська сільська рада Новоград-Волинського району Житомирської області (п.1.1 договору).

01.09.2022 здійснено державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі від 31.08.2021, укладеного між Барашівською сільською радою Житомирської області та ТОВ "Агро Буд Устрій" (а.с.74 т. 1).

Як стверджує прокурор, земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354 - землі лісового фонду Барашівського лісництва ДП "Ємільчинський лісгосп АПК", а саме: виділи 20, 21, 22, 23, 24 кварталу №107.

Відповідно до акта обстеження лісових насаджень ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" від 04.08.2023, частина земельної ділянки, що накладається на землі лісового фонду ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,323 га належить до кварталу 107 виділ 16, 19, 20, 21, 22, 23, 24 Барашівського лісництва. На лісових ділянках розмішується мішане насадження природного походження від 12 до 32 років (а.с. 182-192 т.1).

У 2022 році на замовлення ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" на підставі державного акта серії ЯЯ №071272 від 05.11.2012 ФОП Кльоц О.А. (договір 44-08 від 15.08.2022) виготовив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг площею 55,4755 га на території Киянської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області (за межами населених пунктів).

Рішенням Відділу №5 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №РВ-0500147132022 від 01.09.2022 відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру виконавцю робіт із землеустрою ФОП Кльоц О.А., тому що площа земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати (кадастровий номер 1821782700:03:000:0354) співпадає з ділянкою з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367, площа співвпадіння на 27,6209 (а.с.34-35 т. 1).

Звягельське міське земельно-кадастрове бюро виконало схему накладення земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354, що перебуває в постійному користуванні ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" відповідно до державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії №071272 від 05.11.2012 (а.с.100 т. 1).

ВО "Укрдержліспроект" на запит окружної прокуратури 15.05.2023, надало витяг з картографічної бази даних кварталу 107 Барашівського лісництва ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" (а.с. 106-107 т. 1).

Згідно з позицією прокурора, наведені обставини свідчать про незаконність розпорядження ГУ Держгеокадастру у Житомирській області та реєстрацію у комунальну власність Барашівською сільською радою земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367.

На виконання вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", керівник Звягельської окружної прокуратури адресував Житомирській обласній раді повідомлення від 24.03.2023 №54-84-1369вих-23, в якому вказано про неправомірне набуття Барашівською сільською радою права комунальної власності на земельну ділянку лісового фонду. У вказаному листі прокурор просив повідомити, чи вживала Житомирська обласна рада заходи щодо поновлення порушення інтересів держави, громади та зазначила про наявність підстав для вжиття заходів до поновлення інтересів держави шляхом пред`явлення відповідного позову, якщо такі заходи не вживалися (а.с.78-80 т.1).

У відповідь на вказане повідомлення Житомирська обласна рада листом від 01.05.2023 №р-5-21/394 вказала, що згідно з пунктом 6.1. статуту Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради, ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" є дочірнім підприємством Житомирської обласної ради, яке створене з метою здійснення державної політики щодо розвитку лісового та мисливського господарства, охорони і захисту лісів, а також здійснення заходів щодо раціонального використання лісів, їх відновлення та збереження, ведення обліку лісів тощо. Житомирська обласна рада не має правових підстав для витребування земельних ділянок, оскільки втручання посадових осіб органу місцевого самоврядування у господарську діяльність суб`єктів господарювання забороняється. Крім того, обласна рада не заперечує представництво інтересів держави в особі Житомирської обласної ради з питань, вказаних у повідомленні (а.с. 81 т. 1).

З огляду на вилучення земельної ділянки лісового фонду та зміну цільового призначення, прокурор звернувся до суду з вказаним позовом.

Норми права, які застосував суд, оцінка доказів та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (абз.1, 2 ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру").

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абз. 1-3 ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру").

Верховний Суд звертає увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. Разом із тим прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави (постанови Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 20.09.2018 у справі №924/1237/17, від 18.08.2020 у справі №914/1844/18, від 08.12.2020 у справі №908/1664/19).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 виклала правову позицію, за якою:

- прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу (п.7);

- бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк (п.38);

- звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (п. 39);

- невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу (п.40);

- прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва (п.43).

Враховуючи те, що Житомирська обласна рада не вживала належних заходів щодо їх усунення та вказала про відсутність правових підстав вчиняти дії, визначені у повідомленні від 24.03.2023 №54-84-1369вих-23, суд дійшов до висновку, що керівник окружної прокуратури, дотримавшись вимог ст.23 Закону України "Про прокуратуру", правомірно звернувся з позовом до суду.

За змістом ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення (ст.19 Земельного кодексу України).

До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (ст.5 Лісового кодексу України).

Згідно зі ст.55 Земельного кодексу України, до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст.57 Земельного кодексу України, ч.1 ст.17 Лісового кодексу України).

Відповідно до ч.2 ст.84 Земельного кодексу України, право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце-розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави (ч.2 ст.1 Лісового кодексу України).

Статтею 5 Лісового кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги. Віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського призначення здійснюється відповідно до земельного законодавства.

Ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи (ст.7 Лісового кодексу України).

У державній власності, відповідно до ст.8 Лісового кодексу України, перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою в особі Кабінету міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій відповідно до закону.

В комунальній власності перебувають ліси в межах населених пунктів, крім лісів, що перебувають у державній або приватній власності. У комунальній власності можуть перебувати й інші ліси, набуті або віднесені до об`єктів комунальної власності в установленому законом порядку. Право комунальної власності на ліси реалізується територіальними громадами безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування (ст. 9 Лісового кодексу України).

Як визначено ст.11 Лісового кодексу України, право комунальної власності на ліси набувається при розмежуванні в установленому законом порядку земель державної і комунальної власності, а також шляхом передачі земельних ділянок з державної власності в комунальну та з інших підстав, не заборонених законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Лісового кодексу України (в редакції, чинній станом на момент ухвалення розпорядження голови райдержадміністрації №429 від 01.12.2005), у постійне користування земельні ділянки лісового фонду надаються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, іншим підприємствам, установам, організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи (далі - постійні лісокористувачі), для ведення лісового господарства, а також для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Така ж норма передбачена ч. 1 ст. 57 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом з 11.01.2005).

Право постійного користування земельними ділянками лісового фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею (ч. 4 ст.9 Лісового кодексу України в редакції, чинній станом на момент ухвалення розпорядження голови райдержадміністрації № райдержадміністрації №429 від 01.12.2005).

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ч.1 ст.57 Земельного кодексу України).

Пунктом 3 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" (набув чинності 01.01.2013) визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

Станом на 01.01.2013 ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України мали таку редакцію: "Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.".

Згідно з п. а) ч. 1 ст. 8 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом на 01.01.2013), до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин на території області належить розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад.

Відповідно до змін, запроваджених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 (набрав чинності 27.05.2021), Земельний кодекс України доповнено пунктом 24 розділу Х Перехідних положень, за яким з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, які визначені цією нормою.

Водночас ст. 83 Земельного кодексу України викладено у такій редакції: "1. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. 2. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону." (редакція статті станом на 27.05.2021).

Суд не погоджується з доводами представника Барашівської сільської ради про те, що право комунальної власності на земельну ділянку виникло на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", а саме підпункту а) пункту 3 та пункту 5 розділу 2 "Прикінцеві та перехідні положення" та ст. 122 Земельного кодексу України (а.с.3-5 т.2), оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354, з якої сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,323га, перебуває у постійному користуванні Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради, згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №071272 від 05.11.2012. Крім того, земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,323га на момент передачі сільській раді перебувала за межами населених пунктів, про що зазначено у наказі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22.12.2018 №6- 5027/14-18-СГ.

На момент передачі цієї земельної ділянки не діяли норми Земельного кодексу України, які б відносили землі та земельні ділянки за межами населених пунктів до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Згідно з статутом Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради (а.с.82-92 т.1), вказане підприємство засноване на спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області і перебуває в управлінні Житомирської обласної ради.

Отже, земельні ділянки, які перебували у постійному користуванні ДП "Ємільчинський лісгосп АПК", враховуючи прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", що набув чинності 01.01.2013, перейшли до комунальної власності територіальних громад, сіл, селищ і міст Житомирської області, а не у власність окремих територіальних громад.

За вказаного, суд дійшов висновку, що прокурор визначив належного позивача у справі - Житомирську обласну раду.

У матеріалах справи містяться копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 (а.с.45-47 т.1), у якому зазначено загальні відомості про земельну ділянку: місце розташування - Житомирська область, Ємільчинський район, Барашівська сільська рада; цільове призначення, вид використання - 17.00 землі резервного фонду (землі створені органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування у процесі приватизації сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; форма власності - інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня. У розділі "Відомості про державну реєстрацію земельної ділянки" вказано, що 31.10.2018 відділ в Ємільчинкому районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області здійснив реєстрацію земельної ділянки.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22.12.2018 №6-5027/14-18-СГ Барашівській сільській раді Ємільчинського району Житомирської області у комунальну власність передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 148,9536 га, які розташовані за м е ж а м и населених пунктів на території Барашівської сільської об`єднаної територіальної громади Ємільчинського району Житомирської області, зокрема, земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 (а.с.48-53 т. 1).

Відповідно до абз. 2 п.7 постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513, якою затверджено Порядок інвентаризації земель (чинної на момент проведення інвентаризації), під час проведення інвентаризації земель використовуються матеріали аерофотозйомки, лісовпорядкування, проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, схеми формування екомережі, програми у сфері формування, збереження та використання екомережі.

Відповідно до схеми розміщення земельних ділянок, яке виконало Комунальне підприємство Звягельської міської ради "Звягельське міське земельно-кадастрове бюро", земельна ділянка з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354, яка перебуває у користуванні ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" (а.с. 100 т. 1).

За вказаного, суд вважає, що реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 за Барашівською сільською радою є неправомірною.

Суд звертає увагу, що власник, дотримуючись вимог ст.388 Цивільного кодексу України, може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Оспорювання для такого витребування рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387, 388 ЦК України є неефективними. На таке неодноразово звертала увагу Велика Палата Верховного Суду у постановах від 14.11.2018 у справі №183/1617/16, від 21.08.2019 у справі №911/3681/17, від 22.01.2020 у справі №910/1809/18, від 22.06.2021 у справі №200/606/18, від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц тощо.

Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна із чужого незаконного володіння (ст.387 ЦК України) та усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (ст.391 ЦК України, ч.2 ст.152 ЗК України). Наведені способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.

Якщо є підстави, передбачені ст.388 ЦК України, які дають право витребувати майно у добросовісного набувача, захист прав особи, яка вважає себе власником майна, можливий шляхом задоволення віндикаційного позову.

Віндикацією є передбачений законом основний речово-правовий спосіб захисту цивільних прав та інтересів власника майна або особи, яка має речове право на майно (титульний володілець), який полягає у відновленні становища, що існувало до порушення, шляхом повернення об`єкта права власності у володіння власника (титульного володільця) з метою відновлення права використання власником усього комплексу правомочностей. Предмет віндикаційного позову становить вимога неволодіючого майном власника до незаконно володіючого цим майном невласника про повернення індивідуально визначеного майна із чужого незаконного володіння, а підставою такого позову обставини, які підтверджують правомірність вимог позивача про повернення йому майна із чужого незаконного володіння.

Заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього ще не означає, що такий володілець набув право власності (права володіння, користування та розпорядження) на це майно. Власник, якого незаконно, без відповідної правової підстави, позбавили володіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на це майно за іншою особою, не втрачає право володіння нерухомим майном. Така інша особа внаслідок державної реєстрації за нею права власності на нерухоме майно стає його фактичним володільцем (бо про неї є відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно). Але не набуває право володіння на відповідне майно, бо воно, будучи складовою права власності, і далі належить власникові. Саме тому він має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави, ним заволоділа.

З огляду на викладене, володіння нерухомим майном, яке посвідчується державною реєстрацією права власності, може бути правомірним або неправомірним (законним або не законним). Натомість право володіння як складова права власності неправомірним (незаконним) бути не може. Право володіння як складова права власності на нерухоме майно завжди належить власникові майна.

Отже, особа, за якою зареєстроване право власності, є володільцем нерухомого майна, але право власності (включаючи право володіння як складову права власності) може насправді належати іншій особі. Тому заволодіння земельною ділянкою шляхом державної реєстрації права власності є можливим незалежно від того, набув володілець право власності (і право володіння) на таку ділянку чи ні.

Набуття особою володіння нерухомим майном полягає у внесенні запису про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за цією особою. Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від стягнення з цієї особи нерухомого майна. Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно, а функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі (особам). Рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно; такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою. Близькі за змістом висновки наведені, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі №488/5027/14-ц, від 30.06.2020 у справі №19/028-10/13, від 22.06.2021 у справі №200/606/18.

Належним відповідачем за позовом про витребування від особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст.387 ЦК України).

Суд враховує, що за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (а.с. 73-75 т.1) за пошуковими параметрами - кадастровий номер 1821782700:03:000:0367, актуальною відомостями про реєстрацію речового права є:

- право власності (№31544964 від 08.05.2019), зареєстроване за Барашівською сільською радою на підставі акта приймання-передачі нерухомого майна від 22.12.2018, наказу Держгеокадастру № 6-5027/14-18СГ від 22.12.2018;

- право оренди (№47784903 від 01.09.2022), зареєстроване за ТОВ "Агро Буд Устрій" на підставі договору оренди землі від 31.08.2021, укладеного між Барашівською сільською радою та ТОВ "Агро Буд Устрій", строком на 10 років.

Враховуючи встановлення факту перебування у користуванні у Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК" земельної ділянки кадастровий номер 1821782700:03:000:0354 на підставі державного акта на право постійного користування серії ЯЯ №071272, а також накладення земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367, право власності на яку зареєстровано за Барашівською сільською радою, на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 1821782700:03:000:0354, тому суд вважає обґрунтованою позовну вимогу керівника Звягельської окружної прокуратури про витребування земельної ділянки з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,323га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1829251918217) на користь держави в особі Житомирської обласної ради у Барашівської сільської ради, за якою зареєстровано право власності, та у Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" (орендаря).

Судові витрати за результатами розгляду справи.

Як визначено ч. 1, 2 ст.123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У матеріалах справи міститься платіжний документ про сплату Житомирською обласною прокуратурою 2 684,00грн судового збору (а.с. 109 т. 1).

Враховуючи те, що суд витребовує земельну ділянку у обох відповідачів, судовий збір покладається на Барашівську сільську раду Звягельського району Житомирської області та Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" порівну.

Представник Дочірнього підприємства "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради заявив витрати на правничу допомогу у розмірі 15 000,00грн, яку просив стягнути з Барашівської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій". На підтвердження вказаних витрат додано копію акта №13 виконання робіт по наданню юридичних послуг від 29.09.2023, в якому зазначено, що адвокат надав послуги, зокрема, підготовка письмових пояснень на позовну заяву у справі №906/797/23 та участь у судових засіданнях. Водночас представник долучив копію платіжної інструкції №2612 від 29.09.2023 про сплату ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" на рахунок адвоката 15 000,00грн з призначенням платежу "оплата за юридичні послуги рах.№4 від 19.07.2023" (а.с. 229-233 т.1).

Як визначено ч. 13 ст. 129 ГПК України, судові витрати третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, стягуються на її користь із сторони, визначеної відповідно до вимог цієї статті, залежно від того заперечувала чи підтримувала така особа заявлені позовні вимоги.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (ч. 3, 4 ст. 126 ГПК України).

Випадки, за яких суд може відступити від загального правила розподілу судових витрат, унормованого частиною четвертою статті 129 ГПК України, визначені також положеннями частин шостої, сьомої, дев`ятої статті 129 цього Кодексу.

У письмових поясненнях представник третьої особи підтримав заявлені позовні вимоги. Зміст обставин, викладених у поясненнях, дублює позовну заяву керівника Звягельської окружної прокуратури. На виконання ч. 3 ст. 168 ГПК України, вказані пояснення не містять попереднього (орієнтовного) розрахунку суми судових витрат, які третя особа понесла і які очікує понести в зв`язку із розглядом справи (а.с. 142-148 т.1).

Участь представника ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" в судових засіданнях не визнавалася обов`язковою.

За вказаних обставин, суд вважає за доцільне покласти витрати ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" на професійну правничу допомогу на третю особу.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Витребувати у Барашівської сільської ради Звягельського району Житомирської області (11255, Житомирська обл., Звягельський район, с. Бараші, вул. Героїв Майдану, буд. 10; ідентифікаційний код 04347628) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" (12001, Житомирська обл., Житомирський район, смт Пулини (з), вул. Польова, буд. 10, ідентифікаційний код 44328392) на користь держави в особі Житомирської обласної ради (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, буд. 1, ідентифікаційний код 13576948) земельну ділянку з кадастровим номером 1821782700:03:000:0367 площею 15,323га, яка знаходиться на території Барашівської територіальної громади.

3. Стягнути з Барашівської сільської ради Звягельського району Житомирської області (11255, Житомирська обл., Звягельський район, с. Бараші, вул. Героїв Майдану, буд. 10; ідентифікаційний код 04347628) на користь Житомирської обласної прокуратури (10008, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, буд. 11, ідентифікаційний код 02909950) 1 342,00грн судового збору.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Буд Устрій" (12001, Житомирська обл., Житомирський район, смт Пулини (з), вул. Польова, буд. 10, ідентифікаційний код 44328392) на користь Житомирської обласної прокуратури (10002, м. Житомир, вул.Святослава Ріхтера, 11; ідентифікаційний код 02909950) 1 342,00грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 01.02.24

Суддя Шніт А.В.

Відправити:

1 - Звягельській окружній прокуратурі через електронний кабінет

2 - Житомирській обласній прокуратурі на електронну пошту: prokzt@zhit.gp.gov.ua

3 - Житомирській обласній раді через електронний кабінет

4 - Барашівській сільській раді через електронний кабінет

5 - ТОВ "Агро Буд Устрій" через електронний кабінет та на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1

6 - ДП "Ємільчинський лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради на електронну пошту: emilchino_apk@ukr.net

Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116696035
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/797/23

Рішення від 24.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 04.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 27.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 16.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 27.07.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні