Рішення
від 25.01.2024 по справі 925/1388/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2024 року м. Черкаси справа № 925/1388/23

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., з секретарем судового засідання Брус Л.П., за участю представників:

від позивача не з`явився,

від відповідача не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Черкаської області у місті Черкаси справу

за позовом Смілянської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес

про визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною,

ВСТАНОВИВ:

Смілянська міська рада (вул. Незалежності, буд. 37, місто Сміла, Черкаська область, 20700, код ЄДРПОУ 25874705) звернулась до Господарського суду Черкаської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес (вул. Юрова, буд. 38, м. Сміла, Черкаська область, 20702, код ЄДРПОУ 30065994) про визнання укладеною між Смілянською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Прогрес додаткової угоди до договору оренди землі від 18.07.2018 (площею 0,1870 га, кадастровий номер земельної ділянки: 7110500000:09:004:0325, розташованої в м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-6) в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

про внесення змін до договору оренди землі від 18.07.2018, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 19.07.2018 за № 27175149

м. Сміла Черкаської обл. « 04» квітня 2023 р. Орендодавець: Смілянська міська рада (код ЄДРПОУ 25874705), в особі міського голови Ананка Сергія Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з однієї сторони, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» (код ЄДРПОУ 30065994) в особі директора Біляєва Віктора Олександровича, що діє на підставі Статуту з іншої сторони, далі разом «Сторони».

На виконання п. 13 договору оренди землі від 18.07.2018 на земельну ділянку площею 0,1870 га, кадастровий номер 7110500000:09:004:0325, розташовану по вул. Кармелюка, 70-Б під комплексом автозаправної станції, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.07.2018 за № 27175149, враховуючи рішення Смілянської міської ради від 11.07.2019 № 103-1/VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Сміла», та рішення Смілянської міської ради від 09.06.2021 № 16-3/VІІІ «Про внесення змін до рішення міської ради від 26.07.2007 № 16-14/V «Про внесення змін до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Сміла» уклали додаткову угоду про нижченаведене:

1. Внести зміни до договору оренди землі, виклавши у новій редакції наступні пункти:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 7110500000:09:004:0325, становить 1189557,56 грн (один мільйон сто вісімдесят дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят сім гривен 56 копійок) (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.03.2023 № НВ-9916225332023).

8. Договір укладено строком на 10 років до 12.06.2028 згідно з рішенням Смілянської міської ради від 12.06.2018 № 70-60/VIІ, без права подальшого поновлення договору, з можливістю укладення договору оренди на новий строк.

Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору та бажає скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк відповідно до умов, передбачених статтею 33 Закону України «Про оренду землі», зобов`язаний повідомити про це орендодавця, не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору.

До листаповідомлення про укладання договору оренди землі на новий строк орендар додає проєкт договору.

9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 142746,91 грн. (сто сорок дві тисячі сімсот сорок шість гривен 91 копійка) в рік.

11. Орендна плата вноситься: щомісячно не пізніше 30 числа наступного місяця за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на р/р UА918999980334199812000023753 в ГУК у Черк.обл./тг м. Сміла, МФО 899998, код платежів 18010600, ЄДРПОУ 37930566, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП)».

2. Інші умови договору залишити без змін.

3. Умови цієї угоди застосовуються з 01.01.2023 .

3. Ця Додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі, укладеного 18.07.2018 та набирає чинності з моменту її підписання сторонами.

Ця угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в орендодавця, друга в орендаря.

Реквізити сторін

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Смілянська міська рада в особі міського голови Ананка Сергія Васильовича що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Місце знаходження юридичної особи: 20701, Черкаська область, м. Сміла, вул. Незалежності, 37 код ЄДРПОУ 25874705


Сергій АНАНКО

ОРЕНДАР

Товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» в особі директора Біляєва Віктора Олександровича запис до ЄДР № 1 024 120 0000 000205 Місце знаходження юридичної особи: 20701, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Якіра,38 Ідентифікаційний код 30065994


Віктор БІЛЯЄВ».

Також в позовній заяві позивач просить стягнути з відповідача на користь Виконавчого комітету Смілянської міської ради понесені судові витрати.

В обґрунтування позову позивач вказав на необхідність приведення умов договору оренди землі від 18.07.2018 стосовно нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, суми орендної плати за землю та реквізитів на її сплату у відповідність із зміненими фактичними обставинами щодо цих умов договору та вимогами чинного законодавства.

Ухвалою від 19.10.2023 Господарський суд Черкаської області постановив здійснювати розгляд справи, що розглядається, за правилами загального позовного провадження.

20 листопада 2023 року представник відповідач подав через підсистему "Електронний суд" відзив на позовну заяву, в якому він просив суд поновити строк для подання відзиву, оскільки представник ознайомився з ухвалою про відкриття провадження з ЄДРСР після звернення відповідача за правничою допомогою лише 09.11.2023. Проти позову заперечує повністю, просить суд відмовити в його задоволенні та стягнути судові витрати. В обґрунтування заперечень представник відповідача зазначив, що позивач сформував вимогу, за якою просить визнати укладену додаткову угоду від 04.04.2023 про внесення змін до договору оренди землі від 18.07.2018, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за від 19.07.2018 за №27175149, пунктом 3 якої передбачено, що: умови цієї угоди застосовуються з 01.01.2023. Вимога позивача направлена на встановлення прав та обов`язків за минулий час. За загальним правилом договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням. При цьому під «іншим строком набрання чинності» розуміється саме «інший строк набрання чинності судовим рішенням», а не встановлення іншої дати, з якої договір вважатиметься розірваним. Крім того, представник відповідача вказав у відзиві на позов, що серед додатків до позовної заяви відсутнє рішення міської ради про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Сміла, відповідно до якого нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 становила 1 189 557,56 грн. Представник відповідача стверджує, що за математичним розрахунком слідує, що: 1 189 557,56 грн (НГО земельної ділянки) / 1870 м2 (площа орендованої ділянки за договором, 0,178 га) = 636,12 грн/м2. Відповідно рішення Смілянської міської ради яким би було затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у м. Сміла в розмірі 636,12 грн/м2, позивачем до позовної заяви не надано як і не надано доказів його офіційного оприлюднення. З матеріалів справи вбачається, що витяг №НВ-9916225332023 технічної документації земельної ділянки з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 сформований 27.03.2023, з вказаного слідує, що технічна документація розроблена у період до 27.03.2023 (а.с.57- 64).

22 листопада 2023 року представник позивача подав через підсистему "Електронний суд" відповідь на відзив на позовну заяву, де спростовуються заперечення відповідача. Проти поновлення строку відповідачу на подання відзиву заперечує, оскільки позивачем була направлена позовна заява відповідачу, яку він отримав 23.10.2023, тому з цього часу відповідач був обізнаний про позовну заяву.

23 листопада 2023 року представник відповідача подав через підсистему "Електронний суд" клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату у зв`язку з необхідністю подати заперечення на відповідь на відзив.

Суд розглянувши клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання в судовому засіданні, яке відбулось 23 листопада 2023 року оголосив перерву до 09 год. 30 хв. 11 грудня 2023 року для можливості представнику відповідача надати заперечення на відповідь на відзив.

11 грудня 2023 року представник відповідача подав через підсистему "Електронний суд" заперечення на відповідь на відзив, клопотання про залучення третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Виконавчий комітет Смілянської міської ради.

11 грудня 2023 року представник позивача подав через підсистему "Електронний суд" клопотання про проведення підготовчого засідання без його участі, у якому він просив у разі подання відповідачам заперечень на відповідь на відзив подати відповідні пояснення щодо них.

Ухвалою від 11 грудня 2023 року Господарський суд Черкаської області задоволено клопотання представника відповідача про поновлення строку для подання відзиву; клопотання представника відповідача про залучення третьої особи залишено без розгляду; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 09 год. 30 хв. 23 січня 2024 року.

22 січня 2024 року представник позивача подав через підсистему "Електронний суд" додаткові пояснення щодо заперечення відповідача на відповідь на відзив, де зазначає, що доводи представника відповідача є безпідставними, такими що ґрунтуються на неправильному та неповному розумінні дійсного змісту норм права. Так нормами законодавства України передбачена можливість змінювати нормативну грошову оцінку земель конкретного населеного пункту у встановленому законодавством порядку для перегляду розміру орендної плати. Зазначене повністю відповідає приписам статті 18 Закону України «Про оцінку земель», згідно з якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років. Тобто нормативна грошова оцінка земельних ділянок може змінюватися принаймні кожні 5 - 7 років, що має наслідком виникнення оновлених базових коефіцієнтів щодо окремих земельних ділянок. Так, відповідно до ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" рішенням Смілянської міської ради від 11.07.2019 № 103-1/VII затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Сміла, яка введена в дію з 01.01.2020. Вказане рішення органу місцевого самоврядування у судовому порядку незаконним не визнавалось, не визнане недійсним та не скасоване, а відтак є чинним. Рішення ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднено органом місцевого самоврядування до 15 липня 2019 року, в рішенні зазначено умову щодо набрання ним чинності з 01.01.2020. Незважаючи на зміну нормативно-грошової оцінки з 01.01.2020 Відповідач ухиляється від приведення умов договору до чинної нормативно-грошової оцінки та відповідного розміру орендної плати.

Також в додаткових поясненнях представник позивача зазначив, що на час розгляду справи в суді, з 01.01.2024 змінилась нормативно грошова оцінка земельної ділянки (шляхом застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік), за допомогою технічних засобів електронних комунікацій з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру 22.01.2024 сформовано витяг № НВ-9906917772024, за яким нормативно грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 1 250 681,07 гривень (витяг додається до пояснень). Відтак, зазначення чинної на даний час нормативно-грошової оцінки земельної ділянки у додатковій угоді і, як наслідок, зазначення орендної плати у розрахунку від останньої відповідає вимогам чинного законодавства, сприятиме належному виконанню сторонам зобов`язань за договором та з урахуванням первісних позовних вимог та підстав для їх задоволення не може вважатись як зміна предмету чи підстав позову.

Виходячи із зазначеного вище, представник позивача просив суд задовольнити такі позовні вимоги:

- визнати укладеною між Смілянською міською радою та ТОВ "Прогрес" додаткову угоду до договору оренди землі від 18.07.2018; - застосувати для обрахунку розміру орендної плати чинну нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 1 250 681,07 грн, що підтверджується Витягом № НВ-9906917772024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.01.2024 (п. 5 Договору оренди землі);

- визначити розмір орендної плати, яка вноситься ТОВ "Прогрес" за користування земельною ділянкою комунальної форми власності площею 0,1870 га кадастровий номер 7110500000:09:004:0325 у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки яка становить 150 081,73 грн (сто п`ятдесят тисяч вісімдесят одна гривня 73 копійки), (п. 9 Договору оренди землі).

Дослідивши додаткові пояснення представника позивача подані 22.01.2024 через підсистему "Електронний суд" щодо заперечення відповідача на відповідь на відзив, судом встановлено, що позивач змінює одну з підстав позову, хоча в судовому засіданні не заявляє про це клопотання, а в поясненнях ще й стверджує, що це не зміна підстав позову, однак суд не погоджується з обґрунтуваннями представника позивача, оскільки одною з підстав позову позивач, відповідно до змісту позовної заяви та наданих додатків визначає збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 до 1189557,56 грн. відповідно до Витягу № №НВ-9916225332023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.01.2024.

Підставою позову є факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. Тобто це обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, які об`єктивуються у поданих доказах. Під підставами позову слід розуміти обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, а не самі по собі посилання позивача на певну норму закону. До підстав позову входять лише юридичні факти, тобто ті, з якими норми матеріального права пов`язують виникнення, зміну чи припинення прав та обов`язків суб`єктів спірного матеріального правовідношення, та які у своїй сукупності дають право особі звернутися до суду з вимогами до іншої особи.

З огляду на викладене суд дійшов до висновку, що зазначений представником позивача в додаткових поясненнях витяг № НВ-9906917772024 від 22.01.2024 за яким нормативно грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 1 250 681,07 гривень є зміною підстав позову, оскільки представник просить саме цей витяг застосувати для обрахунку розміру орендної плати.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 42 ГПК України учасники справи мають право подавати заяви та клопотання.

Згідно з ч. 3 ст. 46 ГПК України, до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви. У справі, що розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, зміна предмета або підстав позову допускається не пізніше ніж за п`ять днів до початку першого судового засідання у справі.

Позивачем не подано письмової заяви до закінчення підготовчого засідання щодо зміни предмету або підстав позову, також в судовому засіданні 23.01.2024 не заявлено таке клопотання під час з`ясування головуючим наявності клопотань, що не були з поважних причин заявлені в підготовчому провадженні, тому суд розглядає позовні вимоги з підстав зазначених у позовній заяві.

У судовому засіданні, що відбулося 23.01.2024 за участю представників сторін, представник позивача позовні вимоги підтримав, з підстав зазначених у позовній заяві та просив їх задовольнити, представник відповідача проти позову заперечував з підстав зазначених у відзиві на позов та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судовому засіданні, що відбулося 23.01.2024 оголошувалась перерва до 24.01.2024, після оголошеної перерви представники сторін в судове засідання не з`явились.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без її проголошення.

Відомості про вказані процесуальні дії занесені до протоколу судового засідання.

Відповідно до ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Заслухавши доводи представника позивача з приводу заявлених позовних вимог, заперечення представника відповідача, дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС» є власником автозаправної станції (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна:1376472971105), яка розташована на земельній ділянці площею 0,1870 га з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325, в м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-б.

Вказана земельна ділянка належить на праві комунальної власності Смілянській міській раді, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Рішенням Смілянської міської ради від 12.06.2018 №70-60/VII надано ТОВ "ПРОГРЕС" земельну ділянку комунальної власності (кадастровий номер 7110500000:09:004:0325) площею 0,1870 га під комплексом автозаправочної станції по вул. Кармелюка, 70-б у м. Сміла, в оренду строком на десять років, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (п. 2 рішення).

На підставі рішення Смілянської міської ради від 12.06.2018 №70-60/VII - 18.07.2018 між Смілянською міською радою та ТОВ «Прогрес» (далі відповідач) укладено договір оренди землі (надалі - Договір), яким надано відповідачу в оренду земельну ділянку кадастровий номер 7110500000:09:004:0325 на вул. Кармелюка, 70-б м. Сміла, площею 0,1870 кв.м. з цільовим призначенням «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», строком на десять років (до 12.06.2028), з встановленням орендної плати у грошовій формі у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі, що на момент укладення договору становить 20946,29 грн. в рік (п.п. 1, 2, 8, 9 Договору).

Відповідно до п. 5 Договору нормативно-грошова оцінка земельної ділянки на дату укладання договору становить 698 209,75 гривень.

Відповідно до п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, які застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель міста.

Відповідно до п. 13 Договору розмір орендної плати за умовами Договору переглядається не менше одного разу на рік, в тому числі у разі: зміни ставок податку та розмірів орендної плати за рішенням міської ради; проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності.

Відповідно до п. 28 Договору орендар зобов`язаний самостійно обчислювати розмір орендної плати щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік, своєчасно і в повному обсязі вносити орендну плату за користування земельною ділянкою відповідно до умов договору.

Договір зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.07.2018, номер запису про інше речове право (право оренди): 27175149.

При визначенні розміру орендної плати, на момент укладення договору оренди землі, сторони керувались:

- Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 740/0/24-18 від 04.07.2018, згідно з яким нормативно грошова оцінка земельної ділянки становила 698 209,75 грн.;

- Положенням про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Сміла, затвердженим рішенням Смілянської міської ради від 26.07.2007 № 16-14/V, зі змінами внесеними рішенням міської ради від 29.03.2018 № 67-31/VII (в редакції чинній на час укладання договору оренди землі), відповідно до якого розмір орендної плати (станом на 18.07.2018) становив 3% від нормативної грошової оцінки.

1 січня 2020 року введено нову нормативну грошову оцінку земель м. Сміла, затверджену рішенням Смілянської міської ради від 11 липня 2019 року №103-1 №VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Сміла».

Рішеннями Смілянської міської ради від 09.06.2021 № 16-3/VIII та від 26.10.2022 №50-76/VІІІ внесено зміни до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Сміла, та викладено в новій редакції таблицю коефіцієнтів для нарахування орендної оплати за земельні ділянки для окремих видів користування.

Відповідно до вказаного Положення, змінено коефіцієнт для нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою, що надаються в оренду на території міста Сміла, зокрема, для обслуговування АЗС, АТЗС, ГЗС та АГНКС, коефіцієнт для нарахування орендної плати визначений у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 27.03.2023 №НВ-9916225332023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 становить 1 189 557,56 грн.

04.04.2023 виконавчим комітетом Смілянської міської ради на адресу ТОВ «ПРОГРЕС» рекомендованим листом з повідомленням про вручення, у відповідності до п.п. 13, 33 Договору оренди землі, було направлено лист № 232/02-64 щодо необхідності внесення змін до Договору оренди землі від 18.07.2018 (а.с. 36-38). До вказаного листа позивачем було додано два примірники додаткової угоди підписаних уповноваженою особою та скріплених печаткою Смілянської міської ради, як орендодавця. Внесення змін до договору оренди землі пов`язано з необхідністю:

1) привести у відповідність розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 площею 0,1870 кв.м., що на вул. Кармелюка, 70-б в м. Сміла: змінити її розмір з 698209,75 гривень (визначений станом на 18.07.2018) на 1 189 557,56 грн (діючий у 2023 році відповідно до витягу з технічної документації), у зв`язку з цим пункт 5 викладається в новій редакції;

2) пункт 8 Договору викладається у новій редакції, зокрема, здійснюється приведення його умов у відповідність до ст. 33 Закону України «Про оренду землі», щодо переважного права орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк;

3) у пункті 9 Договору розмір орендної плати приводиться у відповідність до діючого на території міста Сміла розміру орендної плати, встановленого рішенням міської ради від 26.10.2022 № 50-76/VIII, за користування земельною ділянкою для обслуговування АЗС, АТЗС, ГЗС та АГНКС, а саме: змінюється розмір орендної плати з 3 відсотків нормативно-грошової оцінки землі, що станом на 18.07.2018 становило 20946,29 грн в рік на 12 відсотків НГО, що становить 142 746, 91 грн в рік (станом на 2023 рік);

4) приводиться у відповідність розрахунковий рахунок призначений для відповідних платежів «Орендна плата з юридичних осіб» в Головному управлінні казначейства у Черкаській області, для сплати орендної плати за землю.

11.05.2023 поштове відправлення - лист № 232/02-64 від 04.04.2023, з примірниками додаткової угоди повернулось на адресу позивача у зв`язку з закінченням встановленого терміну зберігання, що підтверджується довідкою АТ «Укрпошта» про причини повернення поштового відправлення (39-41).

Позивач в позовній заяві зазначив, що відповідачем у добровільному порядку зміни до Договору оренди землі від 18.07.2018 не внесено, як наслідок до місцевого бюджету не надходить орендна плата у визначеному розмірі, що змушує міську раду звернутися з позовом до суду для усунення порушень прав та інтересів територіальної громади шляхом внесення змін до договору оренди в частині визначення діючої нормативно грошової оцінки земельної ділянки та діючого розміру (ставки) орендної плати, упорядкування умов поновлення договору та розрахункових рахунків.

Статтею 206 ЗК України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначено, що істотними умовами договору оренди землі є:

об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

дата укладення та строк дії договору оренди;

орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Базою для оподаткування земельним податком відповідно до статті 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно з ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

За приписами статей 1, 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Разом з тим згідно з п. 34 та п. 35 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами 1 та 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Отже, орендна плата за землю із зазначенням її розміру є істотною умовою договору оренди землі. Розмір орендної плати за договором оренди землі має відповідати встановленим Податковим кодексом України граничним розмірам орендної плати за землю і разом з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки є основою для визначення конкретної суми орендної плати за землю. Отже зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.

З матеріалів справи судом встановлено, що при укладенні Договору оренди землі від 18.07.2018 між сторонами досягнуто домовленості про перегляд розміру орендної плати у разі проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності (п. 13 Договору оренди землі).

Відповідно до витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №НВ-9916225332023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110500000:09:004:0325 станом на 27.03.2023 становить 1 189 557,56 грн.

Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки збільшився, порівняно з визначеним розміром у п. 5 договору оренди землі, укладеного між сторонами 18.07.2018.

З огляду на викладене, зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Також судом встановлено, що розрахунок розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, що використовується за договорами оренди землі на території м. Сміла, здійснюється відповідно до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі (далі - Положення), затверджених рішенням Смілянської міської ради від 26.07.2007 №16-14/V. Рішеннями Смілянської міської ради від 09.06.2021 № 16-3/VIII та від 26.10.2022 №50-76/VІІІ внесено зміни до рішення Смілянської міської ради від 26.07.2007 №16-14/V, а саме викладено в новій редакції таблицю коефіцієнтів для нарахування орендної оплати за земельні ділянки для окремих видів користування, зокрема, відсоток нормативної грошової оцінки землі змінився з 3 % (станом на 18.07.2018) на 12 % (на даний час) за земельні ділянки для обслуговування АЗС, АТЗС, ГЗС та АГНКС.

Згідно з приписами ст.ст. 26, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. У пункті 13 Договору оренди землі від 18.07.2018 сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, в тому числі у разі зміни ставок податку та розмірів орендної плати за рішенням міської ради.

В даному випадку за рішенням міської ради від 09.06.2021 № 16-3/VIII та від 26.10.2022 №50-76/VІІІ відбулась зміна коефіцієнта для нарахування орендної плати, річна сума орендної плати відповідає вимогам пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК України. Вказана умова обумовлена та прийнята сторонами в Договорі оренди землі як підстава для перегляду розміру орендної плати, в разі прийняття відповідних рішень міською радою. Рішення органу місцевого самоврядування можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленому ст.ст. 3, 6, 627 Цивільного кодексу України (аналогічна позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові по справі № 635/4233/19 від 09.11.2021, Верховним Судом у постанові від 13.09.2023 по справі № 904/4380/21).

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути: визнання права, припинення дії, яке порушує право (ст. 16 ЦК України).

Відповідно до ст. 20 ГК України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом (ст. 187 ГК України).

Судом встановлено, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати з підстав зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі зміни ставок податку та розмірів орендної плати за рішенням міської ради, то зміна розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов до висновку, що запропоновані позивачем умови додаткової угоди до договору від 18.07.2018 із змінами в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки, коефіцієнта для нарахування орендної плати в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розмір орендної плати є обґрунтованими і відповідають зміненим фактичним обставинам стосовно вказаних умов цього договору.

В позовній заяві позивач просить застосувати умови додаткової угоди з 01.01.2023, щодо цієї вимоги суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду викладено низку висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зокрема:

- за відсутності волевиявлення сторони щодо внесення змін до договору оренди землі, зміни до договору оренди про збільшення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою не можуть бути внесені, у такому разі спір вирішується в судовому порядку (пункт 7.8 постанови від 27 січня 2020 року у справі № 922/676/19);

- договір оренди землі вважається зміненим з дати набрання законної сили судовим рішенням (пункт 7.9 постанови від 11 грудня 2019 року у справі № 922/1298/19).

Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 16.02.2021 у справі №921/530/18 також зазначила, що у разі якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили.

У постанові від 12.02.2019 у справі №914/2649/17 Велика Палата Верховного Суду зробила висновок про те, що нескористання стороною договору процедурою позасудового врегулювання спору про внесення змін до договору, не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України.

За таких обставин вимога позивача про застосування умов додаткової угоди з 01.01.2023 не підлягає задоволенню, тому позовні вимоги задовольняються частково.

Щодо розподілу судових витрат.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Водночас, відповідно до частини 9 цієї статті, у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

З огляду на наведені правові норми сума судового збору підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у повному розмірі у сумі 2147 грн 20 коп.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати укладеною між Смілянською міською радою (вул. Незалежності, буд. 37, місто Сміла, Черкаська область, 20700, код ЄДРПОУ 25874705) та Товариством з обмеженою відповідальністю Прогрес (вул. Юрова, буд. 38, м. Сміла, Черкаська область, 20702, код ЄДРПОУ 30065994) додаткову угоду до договору оренди землі від 18.07.2018 (площею 0,1870 га, кадастровий номер земельної ділянки: 7110500000:09:004:0325, розташованої в м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-6) в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

про внесення змін до договору оренди землі від 18.07.2018, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 19.07.2018 за № 27175149

м. Сміла Черкаської обл. « 04» квітня 2023 року

Орендодавець: Смілянська міська рада (код ЄДРПОУ 25874705), в особі міського голови Ананка Сергія Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з однієї сторони, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» (код ЄДРПОУ 30065994) в особі директора Біляєва Віктора Олександровича, що діє на підставі Статуту з іншої сторони, далі разом «Сторони».

На виконання п. 13 договору оренди землі від 18.07.2018 на земельну ділянку площею 0,1870 га, кадастровий номер 7110500000:09:004:0325, розташовану по вул. Кармелюка, 70-Б під комплексом автозаправної станції, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.07.2018 за № 27175149, враховуючи рішення Смілянської міської ради від 11.07.2019 № 103-1/VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Сміла», та рішення Смілянської міської ради від 09.06.2021 № 16-3/VІІІ «Про внесення змін до рішення міської ради від 26.07.2007 № 16-14/V «Про внесення змін до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Сміла» уклали додаткову угоду про нижченаведене:

1. Внести зміни до договору оренди землі, виклавши у новій редакції наступні пункти:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 7110500000:09:004:0325, становить 1189557,56 грн (один мільйон сто вісімдесят дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят сім гривен 56 копійок) (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.03.2023 № НВ-9916225332023).

8. Договір укладено строком на 10 років до 12.06.2028 згідно з рішенням Смілянської міської ради від 12.06.2018 № 70-60/VIІ, без права подальшого поновлення договору, з можливістю укладення договору оренди на новий строк.

Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору та бажає скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк відповідно до умов, передбачених статтею 33 Закону України «Про оренду землі», зобов`язаний повідомити про це орендодавця, не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору.

До листаповідомлення про укладання договору оренди землі на новий строк орендар додає проєкт договору.

9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 142746,91 грн. (сто сорок дві тисячі сімсот сорок шість гривен 91 копійка) в рік.

11. Орендна плата вноситься: щомісячно не пізніше 30 числа наступного місяця за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на р/р UА918999980334199812000023753 в ГУК у Черк.обл./тг м. Сміла, МФО 899998, код платежів 18010600, ЄДРПОУ 37930566, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП)».

2. Інші умови договору залишити без змін.

3. Ця Додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі, укладеного 18.07.2018 та набирає чинності з моменту її підписання сторонами.

Ця угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в орендодавця, друга в орендаря.

Реквізити сторін

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Смілянська міська рада в особі міського голови Ананка Сергія Васильовича що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Місце знаходження юридичної особи: 20701, Черкаська область, м. Сміла, вул. Незалежності, 37 код ЄДРПОУ 25874705


Сергій АНАНКО

ОРЕНДАР

Товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» в особі директора Біляєва Віктора Олександровича запис до ЄДР № 1 024 120 0000 000205 Місце знаходження юридичної особи: 20701, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Якіра,38 Ідентифікаційний код 30065994


Віктор БІЛЯЄВ».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес (вул. Юрова, буд. 38, м. Сміла, Черкаська область, 20702, код ЄДРПОУ 30065994) на користь Виконавчого комітету Смілянської міської ради (код ЄДРПОУ 04061513) 2147 грн 20 коп. витрат на сплату судового збору.

Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Це рішення протягом двадцяти днів з дня його ухвалення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане 31 січня 2024 року.

Суддя О.В. Чевгуз

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116697937
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/1388/23

Судовий наказ від 06.06.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

Постанова від 22.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 08.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні