Постанова
від 01.02.2024 по справі 915/305/22
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 року

м. Київ

cправа № 915/305/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульський Г. М. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,

розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця»

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.09.2023 (колегія суддів: Ярош А. І. - головуючий, Принцевська Н. М., Діброва Г. І.) та рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.04.2023 (суддя Мавродієва М. В.)

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця»

до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство «Нібулон»

про стягнення суми,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство «Нібулон», у якому просило стягнути із останнього 50 351,04 грн збору за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ - 92 № 29110081 від 29.11.2021.

1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що затримка вагонів на станційних коліях станції Пальміра відбулась з вини відповідача, який не надав з першою партією вагонів накладну, а продовжував формувати маршрут на коліях загального користування, у зв`язку з чим, відповідач повинен сплатити позивачу збір за зберігання вантажу на коліях загального користування.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1 Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 07.04.2023, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.09.2023, у позові відмовлено.

2.2 Судові рішення мотивовані тим, що: відповідачем не було допущено порушення умов договору та нормативних актів при оформленні маршрутного потягу однією накладною з відомістю вагонів, що перевозяться маршрутом; позивачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що затримка вагонів на коліях загального користування сталася поза межами встановлених у договорі строків та з порушенням порядку, визначеного у додатку № 1-4 до договору «Умови організації накопичення вагонів», що виключає підстави для нарахування збору за зберігання вантажу та задоволення позову. Крім того, суд першої інстанції відмовив у задоволенні заяви відповідача про застосування наслідків спливу строку позовної давності з огляду на відсутність підстав для її задоволення.

3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи

3.1 У касаційній скарзі, з урахуванням її уточнення, позивач просить скасувати вищевказані судові рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити.

3.2 На обґрунтування касаційної скарги, з урахуванням її уточнення, позивач посилався на те, що оскаржувані судові рішення прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права. Заявник касаційної скарги вказує на те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

4. Мотивувальна частина

4.1 Суди встановили, що 26.06.2020 Акціонерним товариством «Українська залізниця» направлено відповідачу інформаційне повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 25.02.2020, яким позивач засвідчив прийняття від відповідача пропозиції (акцепт) укладення договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8496, платника 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером. Повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

4.2 Згідно з пунктом 1.1 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, у редакції, що оприлюднено 27.08.2021, та яка вводиться в дію 01.09.2021, (далі - договір) предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

4.3 Відповідно до пункту 1.2 договору при його виконанні сторони використовують такі скорочені найменування нормативно-правових актів, які перелічені у цьому пункту договору.

4.4 Пунктом 1.3 договору наведені нижче визначення вживаються в договорі в такому значенні: маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною, яка відповідає ваговій нормі та/або кількості вагонів у поїзді, що встановлені перевізником; - маршрутний поїзд вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами; - первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, подавання, забирання вагонів та маневрову роботи інші; - послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів - послуги, що надаються перевізником замовнику згідно з Договором (додатків до нього), у т.ч. на підставі окремої заявки замовника.

4.5 Згідно з пунктом 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

4.6 Пунктами 2.1.4, 2.1.5, 2.1.7 договору передбачено, що за умовами договору замовник зобов`язаний, зокрема, сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника. Відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України.

4.7 Відповідно до пунктів 2.3.2, 2.3.5 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника, згідно інформації, розміщеної у системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів. Складати документи, передбачені пунктами 1.3, 1.4 та розділом 4 договору, щодо нарахування сум платежів.

4.8 Пунктом 3.1 договору передбачено, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

4.9 Відповідно до пункту 3 договору невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема, додаток 1-1 Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами; додаток 1-4 Умови організації накопичення вагонів.

4.10 Згідно з пунктом 1 Додатку № 1-4 до договору Умови організації накопичення вагонів (надалі - Додаток) на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

4.11 Умовами пунктів 2, 3, 4 Додатку визначено, що станціями накопичення можуть бути станції відправлення та / або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення. Для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову. У межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

4.12 Пунктами 5, 6, 7, 8 Додатку унормовано, що на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення. Початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - оформлення перевізного документу. Час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

4.13 Відповідно до пункту 9 Додатку за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує: плату за вільним тарифом Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу відповідно до Додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1); за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.3); за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. Договору (п.9.2). Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення замовнику не нараховується.

4.14 Згідно з пунктом 10 Додатку нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги.

4.15 Також встановлено, що 21.05.2018 між Акціонерним товариством «Українська залізниця» та відповідачем було укладено договір № 7990 про подачу та забирання вагонів при станції Пальміра, місто ст.Пальміра Черкаська область від 21.05.2018 зі строком дії до 20.05.2023 (далі - договір № 7990), за умовами пункту 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить власнику, примикає стрілочним переводом № 107 до колії № 10 станції Пальміра Філії і обслуговується локомотивом залізниці. Межею під`їзної колії є знак Межа під`їзної колії, який встановлено біля заднього стику хрестовини стрілочного переводу №107.

4.16 Пунктом 6 договору № 7990 передбачено, що вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях завантаження, вивантаження. Здача вагонів проводиться: на під`їзній колії фронт навантаження. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більше 12 одиниць (48 осей) 1140 тон. З під`їзної колії вагони повертаються всією партією, одночасно поданою, або в кількості не менше переданої групи вагонів з однорідним вантажем.

4.17 Відповідно до пункту 7 договору № 7990 про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення за формою встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими Міністерством транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстрованими Міністерством юстиції України 15.03.1999 № 165/3458.

4.18 Пунктами 8, 9, 10, 11 договору № 7990 визначено, що приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється на під`їзній колії фронт навантаження. Максимальна переборна спроможність вантажних пунктів: зернові вантажі фронт подачі 12 вагонів, фронт навантаження: для однорідного вантажу 1 вагон за 20 хв, для різних культур 2 вагони за 20 хв. Максимальна переборна спроможність вантажного фронту 60 вагонів на добу. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачу вагонів на під`їзну колію до моменту отримання залізницею повідомлення власника про готовність вагонів до забирання. Термін виконання технологічних операцій з вагонами: навантаження зерна - 2 вагони за 20 хв., підкочування вагонів маневровою лебідкою - 5 хв. на один вагон.

4.19 Відповідно до пункту 14 договору № 7990 власник сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів по таблицям № 1 та № 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, Тарифного керівництва № 1; за користування вагонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами: за складування вантажів або примикання під`їзних колій у смузі відведення немає; за маневрову роботу згідно Тарифного керівництва № 1; інші збори і плати згідно Тарифного керівництва № 1. Збори і плати вносяться: на рахунок залізниці (особовий рахунок № 8211375).

4.20 Умовами пункту 15 договору № 7990 передбачено, що користувач несе відповідальність за схоронність рухомого складу і контейнерів, згідно із статтею 124 Статуту залізниць України та розділу 6 Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України.

4.21 Суди встановили, що 26-27 листопада 2021 року по станції Пальміра Одеської залізниці відповідач проводив навантаження залізничних вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці №41863135 Пальміра - Миколаїв-Вантажний.

4.22 Накопичення вагонів 26-27 листопада 2021 року на станції Пальміра підтверджується актами загальної форми ГУ-23, а саме:

- акти загальної форми № 129 від 26.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 26.11.2021 о 14:50); № 139 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 130 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 05:00); № 138 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 132 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 12:20), № 137 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 134 від 27.11.2021 (час початку затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 16:35), № 136 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 22:00).

4.23 Опис обставин, що викликали складання актів: затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження. Дані вагони простоюють на 3 ст. колії в очікуванні оформлення документа та накопичення маршрута. Акти підписано представником відповідача без зауважень.

4.24 На підставі актів загальної форми від 27.11.2021 № 136, № 137, № 138, № 139 позивачем нараховано відповідачу плату за зберігання вантажів, що підтверджується накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 29110081 від 29.11.2021 на загальну суму 41959,20 грн без ПДВ, яка підписана вантажовласником - відповідачем із зауваженнями наступного змісту: З даними нарахуваннями незгоден, так як накопичення сплачено по накопичувальній картці № 29110080, а також вагони невірно поставлено на акт загальної форми.

4.25 Згідно накопичувальної картки форми ФДУ-92 № 29110081 від 29.11.2021 позивачем нараховано відповідачу збір за зберігання вантажів при перевезеннях в загальній сумі 41959,20 грн без ПДВ.

4.26 30.11.2021 працівниками позивача складено акт загальної форми № 26, обставиною, що викликала його складання зазначено: Вантажовласник - відповідач відмовився від підпису накопичувальної картки № 29110081.

4.27 Також встановлено, що відповідно до накладної № 41863135 від 27.11.2021 відповідач на станції Пальміра провів навантаження 50 вагонів, зокрема і вагонів вказаних в актах загальної форми від 26.11.2021 № 129 та від 27.11.2021 № 130, № 132, № 134, № 136, № 137, № 138, № 139, які слідували на станцію призначення Миколаїв-Вантажний. Відповідачем сплачено збір за накопичення таких вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №29110080, про що зазначено у позовній заяві та не заперечується сторонами у справі.

4.28 Детальний розрахунок заборгованості по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 29110081 від 29.11.2021 на загальну суму 50351,04 грн з ПДВ, виконаний позивачем на підставі пункту 9 Правил зберігання вантажів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 866/5087, пункту 2.1 розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356, виходячи зі ставки плати в розмірі 4 грн за одну тону вантажу за кожну добу із застосуванням коефіцієнту 3,023 грн згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 22.03.2019 № 205.

4.29 Позивач вказував, що неспроможність відповідача швидко сформувати маршрутну відправку стала причиною тривалого перебування вантажу на станційних коліях протягом 26-27.11.2021 і, як наслідок, проведених позивачем нарахувань за надані послуги зберігання вантажу на коліях загального користування, тому 24.01.2022 позивач направив на адресу відповідача претензію № 03-55/38, в якій просив терміново розрахуватись за заборгованістю у сумі 41959,20 грн без ПДВ (50351,04 грн з ПДВ), однак претензія залишена без відповіді та без задоволення.

4.30 Нараховану плату за зберігання вантажів по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 29110081 від 29.11.2021 на загальну суму 41959,20 грн без ПДВ (50351,04 грн з ПДВ) відповідачем не сплачено, що і стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом.

4.31 Крім того встановлено, що відповідачем подано до суду заяву про застосування наслідків спливу строку позовної давності.

4.32 Відповідно до частини першої статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

4.33 Згідно з статтею 71 Статуту залізниць України, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

4.34 Такий договір між сторонами укладено 22.05.2018 за № 7990 для проведення навантаження зернових вантажів на під`їзній колії відповідача при станції Пальміра Черкаської області.

4.35 Відповідно до пункту 1.1 договору, предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

4.36 При цьому суди встановили, що відповідач не має власних потужностей для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів на власній території, а тому, саме для отримання послуги з накопичення вагонів відповідач скористався передбаченими договором відповідними можливостями та для проведення навантаження зернових вантажів на під`їзній колії відповідача між сторонами був укладений договір про подачу та забирання вагонів - №7990, яким позивач засвідчив прийняття від відповідача пропозиції (акцепт) укладення договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8496, платника 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером.

4.37 Пунктом 13.1 договору передбачено, що у випадку, якщо додатками до договору визначені умови інші ніж в основному тексті договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту договору.

4.38 Договір містить спеціальні умови, які відносяться до окремих послуг, зокрема, додаток № 1-4 до договору, який є його невід`ємною частиною.

4.39 Згідно з пунктом 1 Додатку № 1-4 до договору, Умови організації накопичення вагонів, на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

4.40 Відповідно до пункту 6 договору № 7990 загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, становить не більше 12 одиниць.

4.41 Суди встановили, що з урахуванням приписів Додатку №1-4 до договору та умов договору №7990, метою відповідача при замовленні спеціальної послуги, було саме накопичення вагонів для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів. Відтак, процедура накопичення вагонів фактично передбачає затримку окремих вагонів на певний час з метою формування маршрутного поїзда, на що позивач надав свою згоду шляхом укладання з відповідачем договору.

4.42 При цьому встановлено, що відповідач 26-27 листопада 2021 року по станції Пальміра Одеської залізниці проводив навантаження залізничних вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці №41863135 Пальміра - Миколаїв-Вантажний.

4.43 Накопичення вагонів 26-27 листопада 2021 року на станції Пальміра підтверджується актами загальної форми ГУ-23, а саме: акти загальної форми № 129 від 26.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 26.11.2021 о 14:50), № 139 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00); акти загальної форми № 130 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 05:00), № 138 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00); акти загальної форми № 132 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 12:20), № 137 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00); акти загальної форми № 134 від 27.11.2021 (час початку затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 16:35), № 136 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 22:00).

4.44 Суди встановили, що позивач надав відповідачу, згідно договору послугу з накопичення вагонів, за попередньо погодженим планом, який мав ознаку «маршрутний» та за попередньою заявкою, без отримання якої відповідач не спроможний сформувати маршрутний поїзд, у зв`язку з чим, відповідачем сплачено збір за накопичення таких вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №29110080, що не заперечується сторонами у справі. Інших платежів послуга «накопичення вагонів» не передбачає.

4.45 Утім, позивач посилаючись на пункти 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, у редакції від 28.11.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 866/5087, вважав, що відповідач мав сплатити перевізнику збір за зберігання вантажу внаслідок прострочення строку накопичення вагонів.

4.46 Пунктом 8 наведених Правил передбачено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

4.47 Відповідно до пункту 9 зазначених Правил, за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми. Якщо вантаж для відправлення завозиться на місця загального користування частинами і в день завезення першої частини не був зданий повністю, то збір за зберігання нараховується за кожну ввезену частину вантажу. Збір у таких випадках визначається як сума зборів за ввезені частини вантажу. Час зберігання кожної частини завезеного вантажу визначається від моменту ввезення цієї частини до моменту оформлення перевізних документів. У такому самому порядку визначається збір за зберігання вантажу на складі станції відправлення, поверненого на вимогу відправника.

4.48 Положення наведених пунктів правил свідчать про те, що нарахування збору за зберігання вантажу на коліях загального користування відбувається у разі наявності вини відправника у затримці та у разі, коли простій відбувся в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі з причин, не залежних від залізниці).

4.49 Із встановлених судами обставин справи вбачається, що позивач наполягаючи на задоволенні позову, вказував на те, що існує затримка вагонів саме з вини відповідача, яка пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження, зокрема, відповідачем 26.11.2021 о 14:50 та 27.11.2021 о 05:00, 12:20 та 16:35 було подано чотири партії вагонів, проте накладні на перевезення вантажу позивачу надано не було. Лише, 27.11.2021 о 21:51 відповідачем подано перевізнику перевізний документ (накладну) № 41863135, що дало змогу позивачу відправити вагони згідно маршрутної відправки. Вказане накопичення вагонів засвідчено актами загальної форми ГУ-23, що повністю узгоджується з вимогами пунктів 5-8 Додатку № 1-4 до договору.

4.50 Встановивши, що сторони домовились про перевезення вантажів на особливих умовах - за розкладом руху маршрутних поїздів та погодили специфічні умови перевезення вантажів, які є визначальними щодо порядку надання відповідних послуг та особливостей їх оплати з урахуванням характеру укладеного між сторонами договору, суди дійшли висновку про те, що накопичення вагонів проводилось за попередньо погодженим планом, який мав ознаку маршрутний та за попередньою заявкою і відповідачем не було допущено порушення умов договору, а також нормативних актів при оформленні маршрутного потягу однією накладною з відомістю вагонів, що перевозяться маршрутом.

4.51 Колегія суддів погоджується з наведеними висновками судів, оскільки із встановлених ними обставин, зокрема, претензії позивача (а.с. 48-49, т.1) вбачається, що відповідач подавав вагони під навантаження зерна, що свідчить про те, що ці вагони при подачі на під`їзну колію були порожніми, тобто вантаж у них був відсутній, тому відсутні підстави для сплати відповідачем збору за зберігання вантажу, який сплачується лише з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки.

4.52 Більш того, накопичення вагонів з вантажем (маршрут) відбувалося на підставі договірних відносин, предметом яких є послуги, за які сплачується тариф, що вказує на відсутність такого елементу складу правопорушення, як вина відповідача.

4.53 За таких обставин, колегія суддів зазначає, що пункти 8, 9 наведених Правил не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, так як затримка вагонів відбулась з обставин, що залежали від позивача, а саме наявність договірних відносин з накопичення вагонів на коліях позивача з метою формування маршрутного потягу, про що також було вказано відповідачем у зауваженнях до накопичувальних карток, які долучені позивачем до позову.

4.54 Отже, позивач не довів існування обставин, з якими законодавець пов`язує можливість застосування до спірних правовідносин приписів, передбачених пунктами 8, 9 зазначених Правил.

4.55 Доводи, викладені у касаційній скарзі, не спростовують встановлені у справі фактичні обставини та зводяться до переоцінки доказів і незгоди заявника з висновками судів щодо їх оцінки, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції з огляду на положення статті 300 ГПК України.

4.56 Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (зокрема рішення у справі «Пономарьов проти України») повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію.

4.57 Європейський суд з прав людини неодноразово відзначав, що рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторін (рішення Європейського суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain, серія A, № 303-A, §§ 29-30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною, більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

4.58 Оскаржені судові рішення є достатньо вмотивованими та містять висновки судів щодо питань, які мають значення для вирішення справи.

4.59 Таким чином, оскільки доводи, викладені в касаційній скарзі, не знайшли свого підтвердження, скаржником не доведено неправильне застосування судами норм матеріального права при винесенні оскаржуваних рішень, підстав для їх скасування немає. Тому касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

4.60 Відповідно до положень статті 129 ГПК України судові витрати з касаційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 240, 300, 308, 309, 315, 317 ГПК України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» залишити без задоволення, а постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.09.2023 у справі № 915/305/22 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Г. М. Мачульський

Судді Н. О. Волковицька

С. К. Могил

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення01.02.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116698100
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/305/22

Постанова від 01.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 21.09.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 05.06.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 07.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні