Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
02 лютого 2024 р. Справа № 120/10949/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом комунального некомерційного підприємства "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради"
до управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області
про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі,-
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось комунальне некомерційне підприємство "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради" (далі-Лікарня, позивач) до управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі-відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 30.06.2023.
Позивач не погоджується із вищевказаним висновком, оскільки в його основу покладено неповну і необ`єктивну інформацію та аргументи, висновки не відповідають обставинам справи та вимогам чинного законодавства України.
Ухвалою від 24.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін. Також даною ухвалою встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позов та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Прантекс".
У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позов, в якому останній заперечив щодо задоволення позову. Зазначив, що відповідно до п. 2 Додатку №4 до тендерної документації встановлено імперативну умову що «Відповідність запропонованого Учасником товару технічним характеристикам, викладеним у даному додатку до Документації, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні сторінки технічного документ виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або ін. документів українською, якому міститься ця інформація, разом з додаванням його(їх) копїї(й). Підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним характеристикам, встановленим у даному додатку до Документації надається Учасником також формі заповненої таблиці». Разом з тим, вказав, що пп. 4.8 п. 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації встановлено імперативну умову, що швидкість обертання аноду запропонованого товару повинна складати не менше 3000 обертів/хв (витяг з тендерної документації додається).
Вказав, що на виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «Прантекс» в складі тендерної пропозиції надав інформаційну довідку-таблицю щодо відповідності технічних якісних та кількісних характеристик запропонованого товару медико-технічним вимогам від 20.02.2023 № 152/5 (далі - довідка №152/5), в якій в пп. 4.8 п. 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» вказано, що швидкість обертання аноду запропонованого товару відповідає вимогам саме складає не менше 3000 обертів/хв. та на підтвердження цього посилається на сторінку 4 технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної подібної GARION. Однак, на вказаній сторінці 4 технічного паспорт системи рентгенівської діагностичної подібної GARION зазначено про швидкість обертання аноду обладнання складає 2700-3000 обертів/хв., тобто, на думку відповідача, швидкість може бути менше 3000 обертів/хв. що не відповідає медико-технічним характеристика предмета закупівлі передбаченим пп. 4.8 п. 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації, чим не дотримано вимоги п. 2 Додатку № 4 до тендерної документації.
Крім того, на думку відповідача позивач міг звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, тобто щодо підтвердження швидкості обертання аноду обладнання саме 2700-3000 обертів/хв.
Крім того, вказав, що оскільки учасник ТОВ «Прантекс» завантажив лише вказану довідку № 152/5 та технічний паспорт системи рентгенівської діагностичної -подібної GARION електронну системі закупівель, то брати до уваги інші відомості та файли, які відсутні в електронній системі закупівель та оцінювати їх позивач не повинен, оскільки вони, відповідно до вимог п. 31 Особливостей та ч. 1 ст. 26 Закону, не є складовою тендерної пропозиції.
Вказав, що відповідно до пп. 2 п. 41 Особливостей визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 ч. ст. 22 Закону та умовам технічної специфікації документації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної. При цьому відхилення тендерної пропозиції учасника, яка не відповідає умовам тендерної пропозиції, є обов`язком, а не правом замовника.
Крім того зазначив, що відповідно до вимог пп. 2 п. 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
18.08.2023 від третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких останній просив задовольнити позов та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-006764-а від 30.06.2023. Вказав, що на виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «Прантекс» в складі тендерної пропозиції надав інформаційну довідку-таблицю щодо відповідності технічних, якісних та кількісних характеристик запропонованого товару медико-технічним вимогам від 20.02.2023 № 152/5, в якій в підпункті 4.8 пункту 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» вказано, що швидкість і обертання аноду запропонованого товару відповідає вимогам, а саме складає не менше 3000 обертів/хв. Також на підтвердження цього ТОВ «Прантекс» вказав посилання на сторінку 4 технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION. Враховуючи вищевикладене, зазначив, що ТОВ «Прантекс» належним чином підтверджено відповідність запропонованого ним Товару вимогам тендерної документації Лікарні.
Також вказав, що договір, який було укладено за результатами проведеної закупівлі №UA-2023-02-16-006764 виконаний сторонами в повному обсязі та строк його дії завершився.
30.08.2023 та 08.20.2023 від третьої особи надійшли додаткові пояснення.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
16.02.2023 року комунальним некомерційним підприємством «Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної Ради» оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів по закупівлі НАЦІОНАЛЬНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015: 33110000-4 - Візуалізаційне обладнання для потреб ветеринарної медицини (Система рентгенівська діагностична С - подібна (НК 024-20)9 37647 - Система рентгенівська діагностична пересувна загального призначення, цифрова)).
Водночас були завантажені необхідні документи що складають тендерну документацію. Встановлений кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 24 лютого 2023р. 10:00 год.
Позивач вказав, що станом на дату та час розкриття тендерних пропозицій була подана лише одна тендерна пропозиція учасника товариства з обмеженою відповідальністю «Прантекс», що не заперечується сторонами, та відповідно тендерна пропозиція ТОВ «Прантекс» була обрана електронною системою закупівель як така, що є найбільш економічно вигідною та уповноважена особа Лікарні розпочала розгляд даної тендерної пропозиції.
Відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.03.2023 визначено переможцем процедури відкритих торгів та прийняти рішення про намір укласти договір з ТОВ «Прантекс» щодо закупівлі НАЦІОНАЛЬНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015:33110000-4 візуалізаційне обладнання для потреб медицини, стоматологи та ветеринарної медицини (Система рентгенівська діагностична С - подібна (НК 024-2019 37647 Система рентгенівська діагностична пересувна загального призначення, цифрова)) (ідентифікатор закупівлі UA-2023-02-16-006764-а).
13.03.2023 між комунальним некомерційним підприємство "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради" (покупець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Прантекс» (постачальник) укладено договір № 77.
Відповідно до п 1.1 Договору, Постачальник зобов`язується за результатами проведення публічної закупівлі: НАЦІОНАЛЬНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ Єдиний закупівельний закупівельний словник ДК 021:2015: 33110000-4 візуалізаційне обладнання для потреб медицини, стоматологи та ветеринарної медицини (Система рентгенівська діагностична С - подібна (НК 024-2019 37647 Система рентгенівська діагностична пересувна загального призначення, цифрова)) поставити покупцеві в залежності від фактичної потреби покупця товар, що зазначений в Специфікації, що додається до даного Договору і є його невід`ємною частиною, відповідно до умов даного Договору, а покупець прийняти замовлений товар та оплатити його.
Відповідно до п. 10.1 Договору, строк дії договору встановлений до 30.12.2023р., але в будь-якому випадку - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
20.03.2023 ТОВ «Прантекс» було здійснено передачу даного товару Лікарні, що підтверджується видатковою накладною № 39 від 20.03.2023,актом приймання-передачі об`єкту зберігання до Договору відповідального зберігання № 85 від 20.03.2023
20.03.2023 Лікарнею здійснено оплату в повному обсязі за переданий товар, що підтверджується платіжною інструкцією № 6440 від 20.03.2023.
11.05.2023 ТОВ «Прантекс» було введено обладнання в експлуатацію та проведено навчання персоналу Лікарні по користуванню обладнанням за місцем його експлуатації (м.Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 108).
Позивач вказав, що фактично договір №77 від 13.03.2023 сторонами станом на дату початку моніторингу (13.06.2023) виконаний в повному обсязі. Договір про закупівлю від 13.03.2023 № 77 вичерпав свою дію та строк його дії закінчився.
Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, на підставі листа Держаудитслужби від 21.04.2023 № 003100-18/4590-2023, відповідно до вимог п. 4 ч. 2 ст. 8 Закону №922, наказу Управління від 12.06.2023 №37-З, проведено моніторинг процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями за предметом: Візуалізаційне обладнання для потреб медицини, стоматології та ветеринарної медицини», код згідно з ДК 021:2015:33110000-4 (Система рентгенівська діагностична подібна (НК 024-2019 37647 Система рентгенівська діагностична пересувна загального призначення, цифрова)), за номером ID: UA-2023-02-16-006764-a, здійсненої комунальним некомерційним підприємством "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради".
Підставою для прийняття рішення про початок моніторингу були виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу процедури закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за номером UA-2023-02-16-006764-а від 30.06.2023 (далі - висновок), який оприлюднено в електронній системі закупівель 30.06.2023 відповідно до норм частини шостої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Згідно висновку встановлено наступне.
Вказано, шо за результатами аналізів питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця процедури закупівлі ТОВ «Прантекс» не відповідає умовам тендерної документації замовника.
Відповідно до п. 2 Додатку №4 до тендерної документації встановлено імперативну умову «Відповідність запропонованого Учасником товару технічним характеристикам викладеним у даному додатку до Документації, повинна бути обов 'язково підтверджена посиланням на відповідні сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або ін. документів українською, в якому міститься ця інформація разом додаванням його(їх) копії(й). Підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним характеристикам, встановленим у даному додатку до Документації, надається Учасником також у формі заповненої таблиці».
Разом з тим, підпунктом 4.8 пункту таблиці «Медикотехнічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації встановлено імперативну умову, що швидкість обертання аноду запропонованого товару повинна складати не менше 3000 обертів/хв. На виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «Прантекс» в складі тендерної пропозиції надав інформаційну довідку-таблицю щодо відповідності технічних якісних та кількісних характеристик запропонованого товару медико-технічним вимогам від 20.02.2023 № 152/5у в якій в підпункті 4.8 пункту таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» вказано, що швидкість обертання аноду запропонованого товару відповідає вимогам, а саме складає не менше 3000 обертів/хв. та на підтвердження цього посилається на сторінку технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION. Однак, на вказаній сторінці технічного паспорту системи рентгенівської-діагностичної С-подібної GARION зазначено, що швидкість обертання аноду обладнання складає 2700-3000 обертів/хв., тобто швидкість може бути менше 3000 обертів/хв що не відповідає медико-технічним характеристикам предмета закупівлі передбаченим підпунктом 4.8 пункту 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації, чим не дотримано вимоги пункту 2 Додатку № 4 до тендерної документації.
Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Таким чином за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Прантекс» як таку, що не відповідала вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Разом тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Прантекс» установлено порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов`язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 13.03.2023 № 77, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погоджуючись з такими висновками позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Щодо доводів позивача про те, що відповідач не мав повноважень проводити аудит звернулось комунального некомерційного підприємства "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради", оскільки згідно пункту 1 положення про Північний офіс Державної аудиторської служби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року №23 відповідач здійснює свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за його місцезнаходженням. Місцезнаходженням відповідача є Житомирська області, а позивач знаходиться у місті Вінниці, суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 868 «Про утворення Державної аудиторської служби України», яка набрала чинності 03 листопада 2015 року, утворено Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі Положення №43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 9 Положення №43 визначено, що Держаудитслужба в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує та контролює їх виконання.
Згідно пункту 7 цього Положення Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23 затверджене, зокрема, Положення про Північний офіс.
Відповідно до пункту 1 цього Положення, у редакції на час виникнення спірних правовідносин, Північний офіс Держаудитслужби (далі Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом.
У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління у Вінницькій, Житомирській, Черкаській, Чернігівській областях.
Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
У місті Києві та на території Київської області реалізацію державного фінансового контролю здійснює апарат Офісу.
На території інших адміністративно-територіальних одиниць Офіс та управління здійснюють реалізацію державного фінансового контролю за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників.
Відповідно до підпункту 18 пункту 11 цього Положення начальник Північного офісу затверджує положення про структурні підрозділи Офісу, в тому числі про управління.
На реалізацію наведеної правової норми 16 жовтня 2016 року наказом №18 затверджено Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби.
Згідно підпункту 2 пункту 5 цього Положення у редакції на час виникнення спірних правовідносин Управління з метою організації своєї діяльності видає накази з основної діяльності про початок моніторингу закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону України № 2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року №922-VIII з наступними змінами та доповненнями у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон України №922-VIII), метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
16 серпня 2022 року Верховної Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» №2526-ІХ, який набрав чинності з 10 вересня 2022 року, пунктом 2 якого розділ Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 922-VIII доповнено пунктом 37 такого змісту: «Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.». На реалізацію наведеної норми, 12 жовтня 2022 року Уряд прийняв постанову №1178, якою затвердив Особливості.
Згідно пункту 2 Особливостей терміни у них вживаються у значенні, наведеному в Законі України № 922-VIII , постановах Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року №166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків» та від 14 вересня 2020 року № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу».
Статтею 1 Закону України № 922-VIII визначено поняття, які застосовуються для цілей зазначеного закону, зокрема: моніторинг закупівлі аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до статті 8 цього Закону, моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі органи державного фінансового контролю). Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання. Моніторинг закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини 4 статті 22 цього Закону.
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
З огляду на викладене, ураховуючи доручення заступника голови Держаудитслужби від 21 квітня 2023 року та виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, суд приходить до висновку, що відповідач мав повноваження на проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-006764-а.
Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-XII (далі - Закон № 2939-ХІІ).
Відповідно до ст. 2 Закону № 2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі Закон № 922-VIII).
Згідно з п.14 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178 затверджено «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості), пунктом 23 яких визначено, що моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону.
Відповідно до ч.1 ст.8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
Відповідно до ч.4 вказаної статті Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Частиною 6 ст. 8 Закону № 922-VIII визначено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У відповідності до ч.7 ст. 8 Закону № 922-VIII у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Згідно з п.22 ст. 1 Закону № 922-VIII предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.22 Закону № 922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За приписами частини десятої статті 8 Закону № 922-VIII у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Частина шоста статті 10 Закону № 922-VIII визначає, що доступ до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується в електронній системі закупівель безоплатно через авторизовані електронні майданчики.
Пунктом 6 частини другої статті 22 Закону № 922-VIII визначено, що у тендерній документації зазначаються місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги.
Згідно з ч.1 ст. 26 Закону № 922-VIII тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до ч.4 ст. 41 Закону № 922-VIII умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Суд, аналізуючи висновок управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 30.06.2023 року про результати моніторингу закупівлі UA-2023-02-16-006764-а, та обставини, котрі слугували підставою для його винесення, а також доводи, аргументи учасників справи, у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Щодо встановленого відповідачем порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей № 1178.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Постанова № 1178, у редакції, чинній на момент проведення закупівлі).
Пункт 1. Розділ «Загальні положення». Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Пункт 41 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
2) тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей; не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону
Стаття 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922) передбачає:
2. У тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
3. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Пункт 44 Постанови № 1178:
Замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;
4) суб`єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;
6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів);
10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом);
11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції";
12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та може відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.
Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.
У разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб`єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом.
Відповідач у спірному висновку від 28.06.2023 зазначив, що за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «Прантекс» встановлено порушення вимог пп. 2 п. 41 Особливостей з огляду на наступне.
Відповідно до п. 2 Додатку №4 до тендерної документації встановлено імперативну умову «Відповідність запропонованого Учасником товару технічним характеристикам викладеним у даному додатку до Документації, повинна бути обов 'язково підтверджена посиланням на відповідні сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або ін. документів українською, в якому міститься ця інформація разом додаванням його(їх) копії(й). Підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним характеристикам, встановленим у даному додатку до Документації, надається Учасником також у формі заповненої таблиці».
Разом з тим, підпунктом 4.8 пункту таблиці «Медикотехнічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації встановлено імперативну умову, що швидкість обертання аноду запропонованого товару повинна складати не менше 3000 обертів/хв. На виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «Прантекс» в складі тендерної пропозиції надав інформаційну довідку-таблицю щодо відповідності технічних якісних та кількісних характеристик запропонованого товару медико-технічним вимогам від 20.02.2023 № 152/5у в якій в підпункті 4.8 пункту таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» вказано, що швидкість обертання аноду запропонованого товару відповідає вимогам, а саме складає не менше 3000 обертів/хв. та на підтвердження цього посилається на сторінку технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION. Однак, на вказаній сторінці технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION зазначено, що швидкість обертання аноду обладнання складає 2700-3000 обертів/хв., тобто швидкість може бути менше 3000 обертів/хв що не відповідає медико-технічним характеристикам предмета закупівлі передбаченим підпунктом 4.8 пункту 4 таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації, чим не дотримано вимоги пункту 2 Додатку № 4 до тендерної документації.
Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Таким чином за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Прантекс» як таку, що не відповідала вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Разом тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Прантекс» установлено порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
В ході розгляду справи судом встановлено, що відповідно до пункту 2 Додатку № 4 до тендерної документації встановлено імперативну умову, що «Відповідність запропонованого Учасником товару технічним характеристикам викладеним у даному додатку до Документації, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або ін. документів українською, в якому міститься ця інформація разом додаванням його(їх) копії(й). Підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним характеристикам, встановленим у даному додатку до Документації, надається Учасником також у формі заповненої таблиці.
Підпунктом 4.8 пункту4 таблиці «Медикотехнічні характеристики предмета закупівлі» Додатку № 4 тендерної документації визначено, що швидкість обертання аноду запропонованого товару повинна складати не менше 3000 обертів/хв.
На виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «Прантекс» в складі тендерної пропозиції надав інформаційну довідку-таблицю щодо відповідності технічних якісних та кількісних характеристик запропонованого товару медико-технічним вимогам від 20.02.2023 № 152/5, в якій в підпункті 4.8 пункту таблиці «Медико-технічні характеристики предмета закупівлі» вказано, що швидкість обертання аноду запропонованого товару відповідає вимогам, а саме складає не менше 3000 обертів/хв. та на підтвердження цього посилається на сторінку технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION.
Відповідно до технічного паспорту системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION швидкість обертання аноду: 2700-3000 обертів/хв.
Так, суд вважає за необхідне зазначити, що висновки відповідача, які ґрунтуються на припущеннях про те, що швидкість може бути менше 3000 обертів/хв не можуть бути покладені в основу оскаржуваного висновку.
Суд звертає увагу, що відповідно до абз. 2 п. 39 Особливостей (в редакції, що діяли станом на дату оголошення даної закупівлі) уповноваженою особою Замовника (позивача) під час розгляду пропозиції ТОВ «Прантекс» було ініційовано процедуру звернення до виробника товару SG HealthCare Co.,Ltd з метою підтвердження інформації. За результатами такого звернення було отримано відповідь від 01.03.2023, якою фактично підтверджено, що швидкість анода в пристрої Система рентгенівська діагностична С - подібна GARION встановлена на 3000об/хв. Виробник вказав, що підтверджує, що швидкість анода в пристрої Система рентгенівська діагностична С-подібна GARION встановлена на 3000 обертів/хв, цей параметр встановлюється на всіх режимах цієї системи, як рентгенографії так і флюороскопії.
За наслідком чого, 13.03.2023 між комунальним некомерційним підприємство "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради" (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Прантекс» (постачальник) укладено договір №77.
Тобто, при детальному розгляді та перевірці відповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «Прантекс» вимогам встановленим у тендерній документації в Додатку 4. відповідальними особами за підготовку технічного завдання по закупівлі було встановлено, що тендерна пропозиція повністю відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам, які зазначені в ТД в Додатку 4, в тому числі документи, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам товару, що закуповується.
Суд критично оцінує доводи відповідача, що позивач міг звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі щодо підтвердженпя швидкості обертання аноду обладнання саме 2700-3000 обертів/хв, оскільки як зазначалось судом вище, відповідно до абз. 2 п. 39 Особливостей (в редакції, що діяли станом на дату оголошення даної закупівлі) замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. А отже, позивач скористався своїм правом звернення до безпосереднього виробника Система рентгенівська діагностична С-подібна GARION та отримав підтвердження того, що надана ТОВ «Прантекс» інформація та характеристики відповідають вимогам, визначених в тендерній документації.
Крім того, безпідставними є твердження відповідача, що тендерна пропозиція подається виключно завантаженням документів в електронній системі закупівель, а тому, оскільки учасник ТОВ «Прантекс» завантажив лише вказану довідку №152/5 та технічний паспорт системи рентгенівської діагностичної С-подібної GARION в електронну систему закупівель, то брати до уваги інші відомості та файли які відсутні в електронній системі закупівель та оцінювати їх позивач не повинен, оскільки в даному випадку, позивач скористався своїм правом та відповідно до абз. 2 п. 39 Особливостей (в редакції, що діяли станом на дату оголошення даної закупівлі) самостійно отримав вказану інформацію.
За таких обставин суд критично оцінює висновок відповідача про порушення позивачем підпункту 2 пункту 41 Особливостей № 1178, оскільки таке не підтвердилося у процесі розгляду справи.
Щодо посилання відповідача на підпункт 2 пункту 47 Особливостей (в редакції, що діяли станом на дату оголошення даної закупівлі), то слід зазначити, що даною нормою передбачено відміну торгів замовником. Зокрема, замовник відміняє торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель.
Проте вимоги даної норми не можна застосувати до спірних правовідносин, оскільки виявлені порушення були зафіксовані оскаржуваним висновком від 28.06.2023, а торги станом на той час вже відбулися, результатом чого стало укладення договору № 77 від 13.03.2023.
Крім того, як слідує з матеріалів справи, 14.06.2023 Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області надіслано позивачу запит про надання пояснень, в якому вказано:
1. Поясніть, яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість?
2. Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації зазначаються опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій.
Враховуючи вищевикладене, просили надати інформацію чи були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «Прантекс» на відповідність тендерній документації Комунального некомерційного підприємства «Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради» з наданням документального підтвердження (протоколу, рішення).
Також, просили надати скан-копію протоколу від 16.02.2023 щодо затвердження тендерної документації. Пояснення та копії документів (за наявності) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
При цьому, жодних питань та пояснень, які стосуються викладених обставин та висновків у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-006764-а від 28.06.2023 управлінням позивачу не поставлено та не запропоновано надати відповідні пояснення.
Крім того, стосовно правомірності обраного відповідачем виду усунення порушення вимог закону, то суд зазначає наступне.
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов`язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 13.03.2023 № 77, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи що свідчать про вжиття таких заходів.
Згідно вимог статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Аналогічна норма частини першої статті 188 Господарського кодексу України теж стверджує, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Отже, господарський договір, у тому числі договір про закупівлю, може бути розірваний лише за згодою сторін або у судовому порядку. При цьому, законодавством не встановлено повноваження органів фінансового контролю зобов`язувати суб`єктів господарювання саме до розірвання господарського договору.
Відповідно до пунктів 3 та 4 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.20.2016 №43, Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Відповідно до пункту 7 Положення № 43, Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Згідно з пп. 20 п. 6 Положення № 43 про Державну аудиторську службу України Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право: порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.
Таким чином, законодавством безпосередньо не встановлено повноваження органів фінансового контролю зобов`язувати суб`єктів господарювання до розірвання господарського договору.
На переконання суду, відповідач основного свого завдання здійснення фінансового контролю саме спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового та результативного використання та збереження активів та досягнення економії коштів, адже у висновку не проаналізував наслідків стверджуваних ним порушень в кореспонденції з результатами аналізу інших питань, щодо яких зазначив про відсутність порушень закону про закупівлі та без обґрунтування підстав для розірвання укладеного договору.
Також суд вважає за необхідне зазначити, що відсутнє рішення суду, яким би було визнано Договір про закупівлю недійсним.
Таким чином, під час розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено, що позивач порушив вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей, оскільки не відхилив тендерну пропозицію третьої особи як таку, що не відповідала встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону № 922 та не відмінив відкритті торги.
Відтак з цих мотивів суд визнає протиправним і таким, що підлягає скасуванню висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській від 28.06.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-02-16-006764-а).
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В силу приписів ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За змістом пункту 29 рішення ЄСПЛ у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 року статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.
Обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення (пункт 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень).
Перевіривши обґрунтованість основних доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та дій і докази, надані позивачем, суд приходить до переконання, що адміністративний позов належить задовольнити.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 30.06.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-006764-а.
Стягнути на користь комунального некомерційного підприємства "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради судовий збір в розмірі 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні) за рахунок бюджетних асигнувань управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Комунальне некомерційне підприємство "Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня Вінницької обласної ради" (вул. Хмельницьке шосе, 108, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 03082760)
Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (Майдан ім. С.П. Корольова, 12, м. Житомир, код ЄДРПОУ 40479560)
Третя особа: ТОВ "Прантекс" (вул. Кримського Агатангела, 6, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 42984629).
Суддяпідпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом
Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2024 |
Оприлюднено | 05.02.2024 |
Номер документу | 116735203 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні