Справа № 461/9791/23 Головуючий у 1 інстанції: Стрельбицький В.В.
Провадження № 33/811/50/24 Доповідач: Партика І. В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2024 року Львівський апеляційний суд у складі: судді Партики І.В., за участі захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - адвоката Авраменка Олексія Володимировича, представника Львівської митниці Зирянова Олега Юрійовича, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу адвоката Авраменка Олексія Володимировича, подану в інтересах ОСОБА_1 , на постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 грудня 2023 року, щодо ОСОБА_1 ,
встановив:
цією постановою, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України та накладено стягнення у виді штрафу в розмірі 100% вартості товару в сумі , що становить 948 724 грн. 40 коп.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь держави 536,80 грн. судового збору.
Згідно постанови, 11 лютого 2023 року на митну територію України з території Республіки Польща через пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Краковець» Львівської митниці транспортним засобом р.н. НОМЕР_1 , на адресу Благодійного фонду «Безмежність і Віра» (вул. Руданського Степана, 4Б офіс 89А, м. Київ, 04112 ЄДРПОУ 45029758), в якості гуманітарної допомоги, відповідно до Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, переміщувався товар «Вживані генератори, тушонки, консерви, засоби гігієни» загальною вагою 17237,0 кг. Пропуск зазначеного вантажу на митну територію України здійснено у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» (далі - Постанова), шляхом надання до митного оформлення водієм транспортного засобу р.н. НОМЕР_1 ОСОБА_1 . Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови. Також до митного оформлення подано лист отримувача гуманітарної допомоги Благодійного фонду «Безмежність і Віра» від 03 лютого 2023 року та транспортну накладну CMR від 03 лютого 2023 року № 4636.
Відповідно до поданих до митного контролю документів, відправником товару виступає компанія «POM TEAM FUNDACJA» (27 Grudnia, 17/19, p.102, 61-737, Poznan, Poland). З метою перевірки законності ввезення товарів на митну територію України, 16 червня 2023 року Львівською митницею направлено проект запиту до митних органів Республіки Польща (вих. № 7.4-4/20-06/4/15081). 31 серпня 2023 року до Львівської митниці надійшла відповідь від митних органів Республіки Польща (лист Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 29 серпня 2023 року № 26/26-04/7.4/2244) на запит про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України гуманітарної допомоги на адресу БО Благодійний фонд «Безмежність і Віра» (ЄДРПОУ 45029758). Від митних органів Польщі отримано копію документу, з транзитної митної системи, а саме MRN 23PL402010NS5P3445 - документ, відповідно до якого товари вивозились з території Республіки Польща на територію України. Вказаний документ містить відомості щодо відправника товарів (гр. 2) - «VEGA SP.Z.O.O.» (Lukasiewicza, 8A, Rzeszow), отримувача (гр. 8) - «INFINITY AND FAITH» ( АДРЕСА_1 ), країни відправлення (гр. 15) - PL, країни призначення (гр. 17) - UA. Також, у ньому зазначений реєстраційний номер транспортного засобу (гр. 18) - BH4636OI/BH2030XF, яким переміщувались товари за межі території Євросоюзу, та вага брутто (гр. 35) - 17236,9 кг. Згідно з додатком до зазначеної декларації на митну територію України переміщувалось взуття жіноче - 23616 пар, вагою 13 580 кг.
Зазначений товар переміщувався за фактурою GMT-11/01/2023-L та відповідно до документу DSK23PL402010D0008150 зазначена вартість товару, а саме 19754,8 USD, що, станом на 11 лютого 2023 року, відповідно до курсу гривні встановленого Національним банком України становить 722 405,38 грн. Взуття жіноче 4592 пари, вагою 3656,9 кг. Зазначений товар переміщувався за фактурою GMT-21/01/2023-S та відповідно до документу DSK23PL402010D0006431, вартість товару становить 6188,89 USD (20216.32 USD за 15000 пар тобто 1,35 долари/шт.), що станом на 11 лютого 2023 року, згідно курсу гривні встановленого Національним банком України становить 226 319,02 грн.
Враховуючи наведене, загальна вартість переміщуваних товарів становила 948 724,40 грн. та такі надійшли на територію Республіки Польща і в подальшому переміщувались на територію України маючи статус товарів комерційного призначення, тобто ніякого відношення до вантажу «гуманітарна допомога» не мають.
Також відомості щодо відправників та статусу товарів у документах, отриманих від митних органів Республіки Польща, не відповідають даним, вказаним ОСОБА_1 у декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови при переміщені через митний кордон України та їх митному оформленні.
29 вересня 2023 року за наявною у митниці адресою БО Благодійний фонд «Безмежність і Віра» (вул. Руданського Степана, 4б офіс 89А, м. Київ, 04112 ЄДРПОУ 45029758) митницею направлено рекомендований лист № 7.4-5/20-06/14/24965 з проханням підтвердити надходження гуманітарної допомоги, яка відповідно до поданої до митного контролю Декларації слідувала в адресу БО Благодійний фонд «Безмежність і Віра» (ЄДРПОУ 45029758). Однак, від зазначеної організації до митного органу ніхто не прибув та жодних документів та інформації, що стосуються переміщення зазначеного товару, не надав.
Листами Львівської митниці від 15 вересня 2023 року № 7.4-5/20-06/10/23809, 28 вересня 2023 року № 7.4-5/20-06/10/24888 та від 18 жовтня 2023 року № 7.4-5/20-01/10/26924 ОСОБА_1 запрошувався до митниці. Однак, останній у встановлені терміни до митного органу не прибув і жодних документів та інформації, що стосуються переміщення зазначеного товару, не надав.
Таким чином, дії ОСОБА_1 призвели до переміщення товарів загальною вартістю 948 724,40 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів та їх відправника.
Відповідно до інформації, наявної у реєстрі порушників митних правил бази даних ЄАІС Держмитслужби та АСМО «Інспектор», ОСОБА_1 не притягувався до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 483 або ст. 482 Митного кодексу України.
Дії ОСОБА_1 органом митниці кваліфіковано, як порушення митних правил, відповідальність за вчинення яких передбачена ч. 1 ст. 483 МК України.
Не погоджуючись з даною постановою адвокат Авраменко О.В., в інтересах ОСОБА_1 , подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову та закрити провадження у справі, у зв`язку із відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Вважає, що постанова місцевого суду є незаконною та підлягає скасуванню у зв`язку із неповнотою судового розгляду, а протокол про порушення митних правил складений безпідставно із порушенням законодавства.
Повідомляє, що 11 лютого 2023 року ОСОБА_1 виконував перетин державного кордону через пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Краковець» Львівської митниці транспортним засобом «Volvo» р.н. НОМЕР_2 /BH2030XFз метою переміщення гуманітарної допомоги (взуття) для БФ «Безмежність і Віра». У нього не було жодного наміру протиправно ввозити гуманітарну допомогу на територію України, допомогу було доставлено БФ «Безмежність і Віра», а він лише виконував послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом як водій.
Наголошує, що митним органом не було встановлено умислу в діях ОСОБА_1 на підроблення документів чи подання неправдивих відомостей. Висновок митного органу про наявність вини особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, яка ґрунтується на основі лише з отриманої інформації, не може слугувати підставою для складання протоколу про порушення митних правил.
Зазначає, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, що ОСОБА_1 надав митному органу підроблені документи чи документи отримані незаконним шляхом.
ОСОБА_1 у судове засідання апеляційного суду не прибув, належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, клопотання про відкладення розгляду справи не подавав, про причини неявки не повідомив, адвокат Авраменко О.В. просив проводити розгляд справи у відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожна особа має право на справедливий суд.
Практика Європейського суду з прав людини визначає, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду справи, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Європейський суд з права людини в рішенні від 7 липня 1989 року у справі «Юніон Аліментаріа проти Іспанії» зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
Відповідно до положень ст. 268 КУпАП, неявка особи, відносно якої складено протокол не перешкоджає розгляду справи.
З метою забезпечення розумних строків розгляду справи, з урахуванням належного повідомлення про судове засідання та думки адвоката Авраменка О.В., яки й просив проводити розгляд справи у відсутності ОСОБА_1 , представника митниці, який підтримав клопотання адвоката, апеляційний суд вважає за можливе проводити апеляційний розгляд у відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 .
Заслухавши виступ захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності на підтримку апеляційної скарги, пояснення представника Львівської митниці Зирянова О.Ю. на заперечення поданої апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суду вважає, що така апеляційна скарга підлягають до задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановленому законом.
Зі змісту ст. 283 КУпАП вбачається, що постанова суду у справі про адміністративне правопорушення має бути законною, обґрунтованою та вмотивованою.
Згідно зі ст. 487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до вимог ст. 245 КУпАП завданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Згідно ст. 489 МК та ст. 280 КУпАП посадова особа (суддя) при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа у його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 458 МК України визначено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Диспозиція ч. 1 ст. 483 МК України визначає склад адміністративного правопорушення, що полягає у переміщенні або діях, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Склад правопорушення передбачений ч. 1 ст. 483 МК України характеризується наступними нижченаведеними ознаками.
Об`єктивною стороною правопорушення є переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю.
Переміщення товарів з приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон: з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Суб`єктивна сторона правопорушення характеризується прямим умислом або необережністю.
Апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції, при розгляді даної справи, не дотримався зазначених вимог закону, повно й всебічно не з`ясував усі обставини, які мають значення для правильного вирішення справи.
З матеріалів справи встановлено, що 11 лютого 2023 року на митну територію України з території Республіки Польща через пункт пропуску «Краківець-Корчова» митного поста «Краковець» Львівської митниці транспортним засобом р.н. НОМЕР_1 на адресу Благодійного фонду «Безмежність і Віра» (вул. Руданського Степана, 4Б офіс 89А, м. Київ, 04112 ЄДРПОУ 45029758), в якості гуманітарної допомоги, відповідно до Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, переміщувався товар «Вживані генератори, тушонки, консерви, засоби гігієни» загальною вагою 17237,0 кг.
Пропуск зазначеного вантажу на митну територію України здійснено у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» (далі - Постанова), шляхом надання до митного оформлення водієм транспортного засобу р.н. НОМЕР_1 , ОСОБА_1 . Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови. Також до митного оформлення подано лист отримувача гуманітарної допомоги Благодійного фонду «Безмежність і Віра» від 03 лютого 2023 року та транспортну накладну CMR від 03 лютого 2023 року № 4636.
Апеляційним судом встановлено, що ОСОБА_1 при переміщенні вказаного товару виконував послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом як водій, що підтверджується заявкою про організацію автомобільних перевезень вантажу №08/02 від 08 лютого 2023 року (а.с. 82) укладеною між «ТОВ АДК-Транс» та Благодійною організацією «БФ «Безмежність і віра». Згідно вказаної заявки, водій ОСОБА_1 повинен був здійснити перевезення вживаних генераторів, тушонки, консерви, засобів гігієни, загальною вагою 17237 кг від вантажовідправника - «Pom Team Fundacja Poznan» на адресу БО «БФ «Безмежність і віра» та актом надання послуг №3 від 14 лютого 2023 року (а.с. 83), відповідно до якого замовник не має жодних претензій до перевізника по об`єму та строкамм виконання робіт.
Таким чином, вищенаведеними доказами підтверджується те, що товар ввезений 11 лютого 2023 року на митну територію України з території Республіки Польща через пункт пропуску «Краківець-Корчова» Львівської митниці ОСОБА_1 було ввезено на територію України саме як гуманітарну допомогу та передано Благодійній організації «БФ «Безмежність і віра».
При цьому, суду не надано жодних достатніх доказів про те, що переміщуваний ОСОБА_1 товар не відповідав критеріям гуманітарної допомоги.
В свою чергу долучені до протоколу документи, які надійшли від митних органів Республіки Польща, на переконання суду не можуть поза розумним сумнівом доводити, що на митну територію України ввозились зазначені у даних документах товари, оскільки митним органом не проводився фізичний огляд переміщуваних ОСОБА_1 товарів та такі товари не були виявлені працівниками митниці під час переміщення через державний кордон України.
Досліджені вищенаведені докази є належними та допустимими та свідчать, що ОСОБА_1 не вчиняв дій спрямованих на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги та відправника.
На переконання апеляційного суду, вищенаведене свідчить про те, що, розглядаючи справу щодо ОСОБА_1 , суд першої інстанції у порушення вимог, передбачених ст. ст. 245, 252, 280 КУпАП та ст. 489 МК України, не з`ясував усі обставини справи та не надав оцінки всім наявним у матеріалах справи доказам у їх сукупності.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях, а всі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22 грудня 2010 року № 23-рп / 2010 адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї ґрунтується на конституційних принципах і правових презумпції, в тому числі, і закріпленої в статті 62 Конституції України презумпції невинності.
Відповідна позиція Конституційного Суду України узгоджується з правовим позиціям Європейського Суду з прав людини, практика якого при розгляді справ судами в обов`язковому порядку використовується як джерело права відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини ». Зокрема, у рішенні від 10 лютого 1995 року, у справі «Аллене де Рібемон проти Франції», Європейський Суд зазначив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості значно ширше, ніж це передбачають: презумпція невинності обов`язкове не тільки для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших суспільних відносин.
Практика Європейського Суду вказує на те, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинності і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення.
Аналізуючи досліджені під час апеляційного розгляду наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, апеляційний суд дійшов висновку про те, що доводи суду першої інстанції про наявність у діях ОСОБА_2 складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, не підтверджуються зібраними у справі доказами.
Пунктом 1 ст. 247 КУпАП передбачено, що провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
З огляду на вищенаведені обставини, апеляційний суд вважає, що постанова місцевого суду підлягає скасуванню, апеляційна скарга задоволенню, а провадження в справі - закриттю на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю події та складу в діях ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Керуючись 294 КУпАП, апеляційний суд, -
постановив:
апеляційну скаргу адвоката Авраменка Олексія Володимировича, подану в інтересах ОСОБА_1 задоволити.
Постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 грудня 2023 року, якою притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.483 МК України скасувати.
Провадження у справі про порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, щодо ОСОБА_1 закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю у його діях складу та події адміністративного правопорушення.
Постанова є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя Партика І.В.
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2024 |
Оприлюднено | 06.02.2024 |
Номер документу | 116747156 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Львівський апеляційний суд
Партика І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні