Рішення
від 05.02.2024 по справі 260/10424/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

05 лютого 2024 року м. Ужгород№ 260/10424/23

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дору Ю.Ю., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Закарпатській області до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради та Ужгородської міської ради, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство "Міськсвітло" Ужгородської міської ради про стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Закарпатській області (далі - позивач, ГУ ДПС у Закарпатській області) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради (далі - відповідач-1) та Ужгородської міської ради (далі - відповідач-2), третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство "Міськсвітло" Ужгородської міської ради (далі - третя особа, КП "Місьсвітло"), яким просить: винести судове рішення, яким звернути стягнення податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 03344591, адреса: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Руська, буд. 38) у розмірі 406105,26 грн в т.ч. за платежами: 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» у розмірі 328039,21 грн; 11020202 «Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності(об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища чи їх об`єднань)» у розмірі 2237,04 грн; 21010302 «Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань )» у розмірі 4080,04 грн; 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» у розмірі 8232,06 грн; 19010300 ««Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини» у розмірі 1645,44 грн; місцеві податки, нараховані до 01.01.2011 у розмірі 152,90 грн; 71010000 «Єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦИХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами» у розмірі 61718,57 грн на кошти Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 36541721, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3) та кошти Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 33868924, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради перебуває на обліку в податковому обліку як платник податків та зборів. Вказане підприємство за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради є Управління майном міста Ужгородської міської ради (змінено назву на Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради), код ЄДРПОУ 36541721 із місцезнаходженням: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3. Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради за організаційно-правовою формою юридичної особи: орган місцевого самоврядування.

Ужгородська міська рада, код ЄДРПОУ 33868924 із місцезнаходженням: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. З є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради. Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

За КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради рахується податковий борг у розмірі 344386,69 грн в т.ч. за платежами: 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» у розмірі 328039,21 грн; 11020202 «Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності(об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища чи їх об`єднань)» у розмірі 2237,04 грн; 21010302 «Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань )» у розмірі 4080,04 грн; 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» у розмірі 8232,06 грн; 19010300 ««Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини» у розмірі 1645,44 грн; місцеві податки, нараховані до 01.01.2011 у розмірі 152,90 грн та та заборгованість по платежу 71010000 «Єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦПХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами» у розмірі 61718,57 грн.

Загалом заборгованість за КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради з урахуванням вказаних платежів становить 406105,26 грн, який станом на день подачі позовної заяви до суду відповідачем не погашений.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачами подано до суду відзиви ідентичного змісту, у якому проти позову заперечують. Вказують на ту обставину, що у відповідності до Статуту Комунального підприємства «Міськсвітло» комунальне підприємство «Міськсвітло» Ужгородської міської ради засноване на власності територіальної громади міста і є майном Ужгородської міської ради та підпорядковане Управлінню майном міста і підконтрольне Головному управлінню міського господарства (в житлово-комунальному напрямку господарської діяльності).

Відповідно до розділу 3 Статуту Підприємство є юридичною особою. Права і обов`язки юридичної особи Підприємство набуває з дня державної реєстрації.

Відповідачі переконані, що з урахуванням положень Статуту Підприємства, податковий борг Комунального підприємства «Ужгородпарквідео» не може бути стягнутий з Власника Підприємства (Ужгородська міська рада) і Уповноваженого власника (управління майном міста Ужгородської міської ради).

Також зазначають, що департаментом міської інфраструктури та Ужгородською міською радою було повідомлено контролюючий орган, що 18.06.2010 року Ужгородською міською радою було прийнято рішення №1456 «Про ліквідацію комунального підприємства «Міськсвітло», яким вирішено ліквідувати комунальне підприємство «Міськсвітло» В частині виділення коштів КП «Міськсвітло» для сплати заборгованості по податковим платежам було повідомлено, що відповідно до положень п. 9 Постанови КМУ 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» одержувач бюджетних коштів використовує бюджетні кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань. Одержувачем не може бути суб`єкт господарювання, громадська чи інша організація, яку визнано в установленому порядку банкрутом, стосовно якої порушено справу про банкрутство чи яка перебуває в стадії ліквідації, крім вугледобувних підприємств, щодо яких введено процедуру розпорядження майном. Відтак, вважає, що питання щодо виділення коштів КП «Міськсвітло» не могло бути реалізоване, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотації на покриття збитків за попередні періоди.

Відповідачі наголошують на тому, що застосування передбаченої статтею 96 Податкового кодексу України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому статтею 95 Податкового кодексу України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу. Водночас, позивачем не надано доказів на підтвердження вжиття зазначених заходів для погашення податкового боргу платника, у тому числі щодо складення акта опису майна у податкову заставу або відсутності такого майна. При цьому, контролюючий орган не вжив всіх можливих заходів щодо виявлення майна та активів КП «Міськсвітло», на які можливо звернути стягнення відповідно до вимог Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №586 від 16.06.2017р., вартістю, співмірною з розміром податкового боргу, а також не надав доказів неможливості внесення такого майна в податкову заставу та його відчуження внаслідок відсутності такого. Відтак, вважають таке звернення до суду з позовом в порядку, передбаченому статтею 96 Податкового кодексу України передчасним.

Третя особа правом подання пояснень на позовну заяву не скористалася, у зв`язку з чим судом вирішено проводити розгляд справи в силу вимог ч.6 ст. 162 КАС України.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Як встановлено під час судового розгляду, третя особа КП «Міськсвітло» за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради є Управління майном міста Ужгородської міської ради. Розмір частки засновника 2131700,00 грн. Дане підприємство не перебуває в стані припинення.

Управління майном міста Ужгородської міської ради за організаційно-правовою формою юридичної особи відноситься до органів місцевого самоврядування.

У свою чергу, Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Управління майном міста Ужгородської міської ради. Управління майном міста Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

За КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради рахується податковий борг у розмірі 344386,69 грн в т.ч. за платежами: 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» у розмірі 328039,21 грн; 11020202 «Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності(об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища чи їх об`єднань)» у розмірі 2237,04 грн; 21010302 «Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань )» у розмірі 4080,04 грн; 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» у розмірі 8232,06 грн; 19010300 ««Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини» у розмірі 1645,44 грн; місцеві податки, нараховані до 01.01.2011 у розмірі 152,90 грн та та заборгованість по платежу 71010000 «Єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦПХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами» у розмірі 61718,57 грн.

Загалом заборгованість за КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради з урахуванням вказаних платежів становить 406105,26 грн.

У зв`язку з несплатою узгоджених сум КП «Міськсвітло» виставлено податкові вимоги: №1/876 від 03.09.2009 та другу №2/961 від 07.10.2009.

Крім цього, податковим органом вживались заходи для стягнення вищенаведених сум податкового боргу в судовому порядку, а саме:

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 08.06.2012 по справі №2а-0770/740/11 вирішено стягнути з КП "Міськсвітло" Ужгородської міської ради податковий борг у розмірі 187983,70 грн. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 09.02.2015 по справі №807/4139/14 вирішено стягнути з КП "Міськсвітло" Ужгородської міської ради податковий борг у розмірі 107340,25 грн.

На підставі вищенаведених судових рішень податковим органом були вжиті дії по стягненню коштів з рахунків Відповідача шляхом винесення: інкасового доручення №12524/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №12525/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №12611/17 від 07.05.2018 на суму 1296,48 грн, інкасового доручення №12612/17 від 07.05.2018 на суму 94446,57 грн, інкасового доручення №12526/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №12527/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №12536/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №12535/17 від 07.05.2018 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №238-13 від 15.06.2021 на суму 6317,04 грн, інкасового доручення №239-13 від 15.06.2021 на суму 5127,26 грн, інкасового доручення №241-13 від 15.06.2021 на суму 1296,48 грн, інкасового доручення №242-13 від 15.06.2021 на суму 1296,48 грн, інкасового доручення №287-13 від 27.09.2022 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №288-13 від 27.09.2022 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №291-13 від 27.09.2022 на суму 187983,70 грн, інкасового доручення №289-13 від 27.09.2022 на суму 187983,70 грн, платіжної інструкції від 03.04.2023 №286 на суму 6317,04 грн, платіжної інструкції від 03.04.2023 №288 на суму 1296,48 грн, платіжної інструкції від 03.04.2023 №287 на суму 152,90 грн.

Вказані інкасові доручення та платіжні інструкції були повернуті банками без повного виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради.

Таким чином, вжиті податковим органом заходи щодо стягнення податкового боргу з КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради по вказаних рішеннях суду залишились безрезультатними.

З метою встановлення наявності майна у КП "Міськсвітло" Ужгородської міської ради, яке може бути предметом погашення податкового боргу та опису у податкову заставу, Позивачем подано наступні запити: від 15.03.2023 №2394/5/07-16 до Головного управління Держпродслужби в Закарпатській області та отримано відповідь від 07.04.2023 №Вих-09/874-23 про відсутність зареєстрованого за вказаним боржником майна, від 15.03.2023 №2376/5/07-16-13-02-11 до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області та отримано відповідь №11-7-0.2-1639/2-23 від 28.04.2023 про відсутність зареєстрованих земельних ділянок за вказаним боржником, від 15.03.2023 №2375/5/07-16 до КП «Архітектурно-планувальне бюро» Ужгородської міської ради та отримано відповідь від 10.04.2023 №113/23 про відсутність зареєстрованого нерухомого майна за вказаним боржником, від 16.03.2023 №2420/5/07-16-13-02-11 до Управління Держпраці у Закарпатській області та отримано відповідь №3х/3/4464-23 від 13.04.2023 про відсутність інформації про реєстрацію технологічних транспортних засобів в Закарпатській області за вказаним боржником.

Відсутність майна у КП "Міськсвітло" Ужгородської міської ради також підтверджується Інформацією з Довідки від 19.10.2023 №350962435 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, а також постановами з виконавчої служби про повернення виконавчого документу стягувачу від 22.12.2020 ВП №55915764, ВП №55914164, від 25.06.2021 ВП №64877275 та ВП №64877273 у зв`язку з відсутністю у боржника майна на яке може бути звернене стягнення.

З матеріалів справи судом встановлено, що контролюючим органом до Ужгородської міської ради та Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради (чинне найменування Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради), як органу управління до сфери управління якого належить майно КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у відповідності до п.96.1 ст. 96 Податкового кодексу України було вручено подання (листи) з проханням про прийняття рішень та вжиття заходів визначених ст.96 ПКУ щодо боржника, а саме:

-від 17.06.2016 №2129/9/07-01-17 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 382930,30 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 38542,89 грн станом на 16.06.2016 та необхідністю прийняття рішення. Департамент міського господарства листом від 14.07.2016 №1369/1367/24-01-12 надав відповідь, що відповідно до пункту 96.1.3. статті 96 ПК України засновником - Ужгородською міською радою прийнято рішення про ліквідацію платника податків та призначено ліквідатора (Ракущинець Андрій);

- від 15.02.2018 №202/9/07-16-17-00-16 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 391660,62 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 47273,21 грн станом на 13.02.2018 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 07.03.2018 №523/03-12/8 скерував вказане подання до голови ліквідаційної комісії КП «Міськсвітло» для надання пояснень контролюючому органу та погашення суми податкової заборгованості;

-від 08.01.2019 №32/9/07-16-17-05-16 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн з ПДВ та заборгованість з ЄСВ у розмірі 51686,57 грн станом на 03.01.2019 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 14.01.2019 №69/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення І сесії VII скликання №100 від 04.02.2016 про припинення діяльності КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради;

-від 18.12.2019 №1916/9/07-16-50-10-21 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн з ПДВ та заборгованість з ЄСВ у розмірі 56100,65 грн станом на 18.12.2019 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 16.01.2020 №4091/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та рішенням від 04.02.2016 №100 Ужгородська міська рада вирішила ліквідувати КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради;

-від 10.07.2020 №10012/10/07-16-50-10-22 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн з ПДВ та заборгованість з ЄСВ у розмірі 58909,61 грн станом на 09.07.2020 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 17.07.2020 №2099/03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло»;

-від 11.11.2020 №3384/9/07-16-13-03-13 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 404901,78 грн та заборгованість по єдиному внеску у розмірі 60514,73 грн станом на 09.11.2020 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 15.12.2020 №3438/03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло»;

-від 10.06.2021 №8210/6/07-16-13-02-12 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 61718,70 грн станом на 07.06.2021 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 29.06.2021 №2031/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло»;

-від 10.11.2021 №12959/5/07-16-13-02-12 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 61718,70 грн станом на 09.11.2021 та необхідністю прийняття рішення. Департаментом міської інфраструктури Ужгородської міської ради листом від 03.12.2021 №683/32.01-12 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло»;

-від 28.03.2023 №2746/5/07-16-13-02-09 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 61718,57 грн станом на 27.03.2023 та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської ради листом від 26.04.2023 №1299/03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло»;

- від 28.03.2023 №2747/5/07-16-13-02-09 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявністю податкового боргу КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради у розмірі 344386,69 грн та заборгованість з ЄСВ у розмірі 61718,57 грн станом на 27.03.2023 та необхідністю прийняття рішення. Департамент міської інфраструктури листом від 26.04.2023 №222/30.01-12 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 про «Про ліквідацію КП «Міськсвітло».

Позивач вважає, що вказані питання про виділення майна та прийняття рішення залишилися відповідачами не виконаними, а податковий борг КП «Міськсвітло». у розмірі 406105,26 грн. підтверджений рішеннями судів та залишається зі сторони третьої особи непогашеним.

При цьому, процедура стягнення боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності самого платника, що передбачена ст.95 ПК України, не призвела до погашення податкового боргу КП «Міськсвітло».

У свою чергу, неприйняття відповідачами, рішень та невжиття заходів щодо погашення заборгованості КП «Міськсвітло». стали підставою для реалізації імперативного права контролюючого органу щодо звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Розглядувані відносини по стягненню податкового боргу регулюються приписами ПК України (тут і надалі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Загальний порядок реалізації майна, що перебуває у податковій заставі унормований приписами ст.95 ПК України.

Згідно з п.95.1 ст.95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Контролюючий орган звертається в порядку п.95.3 ст.95 ПК України до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

За правилами п.95.7 ст.95 ПК України продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.

Пунктом 95.9 ст.95 ПК України визначено, що у разі якщо продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не дозволяються.

Державний орган приватизації зобов`язаний організувати продаж цілісного майнового комплексу протягом 60 календарних днів з дня надходження подання контролюючого органу.

Правовідносини щодо погашення податкового боргу державних або комунальних підприємств регулюються спеціальними нормами, зокрема, статтею 96 ПК України, що зумовлено особливою метою створення таких підприємств, які у більшості випадків пов`язані із здійсненням соціальних функцій (комунальні підприємства) та із захистом загальнодержавних інтересів (казенні підприємства).

Пунктом 96.1 ст.96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

- 96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

- 96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

- 96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- 96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Положеннями п.96.3 ст.96 ПК України визначено, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Виходячи з аналізу наведених норм права, обов`язок контролюючого органу на звернення із позовною заявою до органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, із позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти такого органу виникає виключно у разі відсутності у боржника власного майна, яке може бути внесено в податкову заставу, або після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу, для погашення податкового боргу. Наведені в п.96.1 ст.96 ПК України особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 цього Кодексу.

Звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу (органу місцевого самоврядування), в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, без дотримання порядку, встановленого ст.96 ПК України, є недопустимим.

Аналогічний підхід до застосування наведених норм права викладено у постановах Верховного Суду від 11.09.2020р. (справа №826/15776/15), від 20.12.2019р. (справа №826/19486/15), від 11.09.2019р. (справа №826/8951/15), від 26.12.2018р. (справа №810/3735/15), від 06.11.2018р. (справа №807/903/15).

За змістом наведених норм лише дотримання процедури досудових дій, дає право контролюючому органу звернутися до суду з позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти місцевого самоврядування.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу місцевого самоврядування (органу виконавчої влади) у порядку ст.96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності.

При цьому, застосування передбаченої ст.96 ПК України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому ст.95 ПК України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу.

Судом встановлено, що позивачем здійснювалися дії щодо виявлення майна боржника, зокрема, наведене підтверджується доказами наявними у матеріалах справи, а саме: лист-запит до ГУ Держпродспоживслужби в Закарпатській області про надання інформації щодо наявності або відсутності транспортних засобів за КП «Міськсвітло» від 15.03.2023 №2394/5/07-16; лист-запит до ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області про надання інформації щодо наявності або відсутності земельних ділянок за КП «Міськсвітло» від 15.03.2023 №2376/5/07-16-13-02-11; лист-запит до КП «Архітектурно-планувальне бюро» Ужгородської міської ради про надання інформації щодо наявності або відсутності нерухомого майна за КП «Міськсвітло» від 15.03.2023 №2375/5/07-16; лист-запит до Управління Держпраці у Закарпатській області про надання інформації щодо наявності або відсутності великовантажних автомобілів та інших технологічних транспортних засобів по КП «Міськсвітло» від 16.03.2023 №2420/5/07-16-13-02-11.

Суд зазначає, що податковий борг, який наявний у КП «Міськсвітло» Ужгородської міської ради підтверджується судовими рішеннями, а його розмір не заперечується сторонами по справі.

При цьому, що Ужгородська міська рада є власником і засновником КП «Міськсвітло».

Нормами ПК України передбачене погашення податкового боргу органом місцевого самоврядування, у власності якого знаходиться комунальне підприємство. Погашення податкового боргу може виконуватись шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків, затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, шляхом ліквідації такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії, або прийняття відповідною радою рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна.

Передбачено, що податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради. Головне управління ДПС у Закарпатській області зверталось з поданнями до Ужгородської міської ради.

У разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Поданню мають передувати заходи у відповідності до п. 96.1 ст. 96 ПК України. У разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, орган державної податкової служби зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Суд також звертає увагу на висновки Верховного Суду, що викладені в постанові від 14.02.2023 року по справі №640/22855/20.

Так, Верховний Суд зазначив, що особливості погашення податкового боргу державних підприємств, що визначені ст. 96 ПК України стосуються вже стадії коли контролюючим органом було виконано повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу, зокрема, звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу, вжиття заходів щодо погашення наявного податкового боргу за рахунок додаткових джерел погашення податкового боргу. Якщо такі заходи не мали результатом погашення податкового боргу державного підприємства, то орган державної податкової служби вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Таким чином, контролюючий орган має виконати повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу з державного підприємства, у тому числі комунального підприємства.

Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу такого підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України, для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Отже, суд доходить висновку, що для цілей звернення позивача до відповідача із поданням та стягнення з нього сум податкового боргу, контролюючий орган має довести вжиття ним всіх вичерпних заходів щодо погашення податкового боргу комунального підприємства, тобто третьої особи.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передував можливості звернення до суду.

При цьому, позивачем також дотримано вимоги п.96.3 ст.96 ПК України щодо звернення податкового органу до органу місцевого самоврядування з поданням щодо прийняття рішення про виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами. Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Поряд з тим, згідно ст. 11 вищевказаного Закону, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до п. 23, п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

Реального реагування відповідачем на надіслані позивачем подання від 17.06.2016 року, 15.02.2018 року; 08.01.2019 року; 18.12.2019 року; 10.07.2020 року; 11.11.2020 року; 10.06.2021 року; 10.11.2021 року; 28.03.2023 року матеріали справи не містять. Матеріали справи містять тільки відповіді на подання про неможливість реалізації питання, викладеного у поданні, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди.

Таким чином, суд доходить висновку, що позивачем вірно обрано спосіб стягнення податкового боргу, саме з міської ради має бути стягнутий податковий борг комунального підприємства, оскільки міська рада є власником комунального підприємства, та міська рада має здійснити заходи по погашенню податкового боргу шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу, рішення про фінансування таких витрат розглядається на сесії відповідною радою.

Підсумовуючи вищевикладене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявності підстав для його задоволення.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 36541721, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3) та Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 33868924, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3), третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство "Міськсвітло" Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 03344591, адреса: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Руська, буд. 38) про стягнення податкового боргу - задовольнити.

Звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Міськсвітло» Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 03344591, адреса: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Руська, буд. 38) у розмірі 406105,26 (чотириста шість тисяч сто п`ять гривень 26 копійок) грн в т.ч. за платежами: 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» у розмірі 328039,21 грн; 11020202 «Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності(об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища чи їх об`єднань)» у розмірі 2237,04 грн; 21010302 «Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань)» у розмірі 4080,04 грн; 18010500 «Земельний податок з юридичних осіб» у розмірі 8232,06 грн; 19010300 ««Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини» у розмірі 1645,44 грн; місцеві податки, нараховані до 01.01.2011 у розмірі 152,90 грн; 71010000 «Єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦПХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами» у розмірі 61718,57 грн на кошти Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 36541721, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3) та кошти Ужгородської міської ради (код ЄДРПОУ 33868924, адреса: 88000, Закарпатська область, місто Ужгород, площа Поштова, будинок 3).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЮ.Ю.Дору

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116768874
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —260/10424/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні