Рішення
від 05.02.2024 по справі 480/4234/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 лютого 2024 року Справа № 480/4234/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Опімах Л.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4234/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пумане Сервіс" до Виконавчого комітету Сумської міської ради про визнання бездіяльності та відмови протиправною, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2023 року позивач товариства з обмеженою відповідальністю «Пумане Сервіс» звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що є суб`єктом господарювання, видом діяльності якого є розміщення зовнішньої реклами. 17.03.20 відповідачем Виконавчим комітетом Сумської міської ради було прийняте рішення № 157 «Про впровадження Порядку плати за тимчасове користування місцями, які перебувають у комунальній власності, для розташування рекламних засобів». В обгрунтування наявності повноважень у Виконавчого комітету Сумської міської ради щодо прийняття зазначеного рішення в тексті преамбули рішення вказано статтю 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до статті 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження. Тобто рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 17.03.2020 № 157 «Про впровадження Порядку плати за тимчасове користування місцями, які перебувають у комунальній власності, для розташування рекламних засобів» не містить жодного посилання на конкретну норму конкретного закону, яка б надавала повноваження Виконавчому комітету Сумської міської ради на його прийняття.

10.01.2023 позивачем до Виконавчого комітету Сумської міської ради було подано запит в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» про надання інформації із вказівкою на конкретну норму (стаття, частина, пункт) конкретного закону, який би надавав повноваження Виконавчому комітету Сумської міської ради на прийняття рішення № 157 від 17.03.2020 «Про впровадження Порядку плати за тимчасове користування місцями, які перебувають у комунальній власності, для розташування рекламних засобів» згідно вимог статей 19 та 144 Конституції України, статей 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». 11.01.2023 Виконавчий комітет Сумської міської ради листом повідомив про направлення даного запиту на інформацію до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради, як до належного розпорядника інформації, посилаючись на частину 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Позивач вважає направлення запиту на інформацію від 10.01.2023 до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради, як до належного розпорядника інформації є відмовою у задоволенні запиту на інформацію, а відтак є протиправною.

Крім того, відповідь на запит Виконавчим комітетом Сумської міської ради не було надано, що є порушенням частини 1 статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації», за якою розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту, за що пунктом 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено відповідальність осіб, винних у вчиненні такого порушення. Позивач вважає, що бездіяльність відповідача з ненадання відповіді на запит про надання інформації згідно з пунктом 3 частини 1 статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації», є протиправною.

13.03.2023 до Виконавчого комітету Сумської міської ради було подано повторний запит аналогічний за змістом. 21.03.2023 відповідач листом від 16.03.2023 повідомив про направлення даного запиту на інформацію до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, як до належного розпорядника інформації посилаючись на частину 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Позивач зазначає, що не володіння відповідачем інформацією про закон, на підставі якого відповідач прийняв своє рішення є порушенням статей 19, 144 Конституції України, частини 6 статті 59 та частини 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а надсилання запиту до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради є ненаданням інформації на запит та безпідставною відмовою у задоволенні запиту на інформацію, за що пунктами 2, 3 частини 1 статті 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено відповідальність осіб, винних у вчиненні таких порушень. Вважає, що бездіяльність відповідача з ненадання відповіді на запит від 13.03.23, як належним розпорядником інформації, згідно пункту 3 частини 1 статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації», є протиправною.

За таких обставин позивач просить визнати бездіяльність Виконавчого комітету Сумської міської ради щодо ненадання відповіді на запити на інформацію та відмову в задоволенні запитів на інформацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Пумане Сервіс» від 10.01.2023 та від 13.03.2023 протиправною та зобов`язати Виконавчий комітет Сумської міської ради надати відповідь на запити на інформацію Товариству з обмеженою відповідальністю «Пумане Сервіс» від 10.01.2023 та від 13.03.2023, а саме надати інформацію із вказівкою на конкретну норму (стаття, частина, пункт) конкретного закону який би надавав повноваження Виконавчому комітету Сумської міської ради на прийняття рішення № 157 від 17.03.20 «Про впровадження Порядку плати за тимчасове користування місцями, які перебувають у комунальній власності, для розташування рекламних засобів» згідно вимог статей 19 та 144 Конституції України, статей 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідач подав відзив на позов, а якому проти задоволення вимог заперечив, зазначивши, що запитувана позивачем в запитах інформація щодо повноважень та конкретних норм права, які надають Виконавчому комітету СМР повноваження приймати конкретне рішення про плату за рекламу має всі ознаки юридичної консультації, проведення аналізу правових норм, а відтак не підпадає під дію Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Вказав, що з цього приводу Пленум Вищого адміністративного суду у своїй Постанові від 29.09.2016 №10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» спеціально звертає увагу і роз`яснює судам, що відносини, на які не поширюється Закон України "Про доступ до публічної інформації не поширюється на відносини у сфері звернень громадян щодо надання юридичної консультації, проведення аналізу правових норм стосовно конкретних обставин, повідомлених запитувачем інформації, тощо, оскільки такі відносини регулюються спеціальним законом Законом України" Про безоплатну правову допомогу". Відтак, це є підставою для відмови в позові.

Крім того, Виконавчий комітет Сумської міської ради не є належним розпорядником подібної запитуваної інформації, а відтак не є належним відповідачем у справі. Так, відповідно до Положення про Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (далі - Департамент) є виконавчим органом Сумської міської ради, їй підзвітний та підконтрольний, підпорядкований Виконавчому комітету Сумської міської ради та Сумському міському голові, оперативно підпорядкований заступнику міського голови згідно з розподілом обов`язків. Департамент є юридичною особою, має власну печатку із зображенням Малого Державного Герба України і надписом свого найменування та штампи із надписом свого найменування, рахунки в банках та Державній казначейській службі України.

Департамент забезпечує реалізацію державної політики у сфері регулювання земельних відносин у межах, визначених чинним законодавством України, Сумською міською радою та цим Положенням, є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини, уповноваженим органом з питань управління та розпорядження земельними ресурсами, а також робочим органом, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади.

Основними завданнями Департаменту є розгляд звернень громадян, органів державної влади, підприємств, установ, організацій всіх форм власності, об`єднань громадян, фізичних осіб- підприємців, депутатські звернення та запити в порядку, передбаченому чинним законодавством, забезпечує виконання вимог законодавства України про доступ до публічної інформації.

Відповідно до Положення саме Департамент готує і подає Виконавчому комітету Сумської міської ради пропозиції щодо розмірів плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів для прийняття відповідного рішення. Готує проекти рішень Виконавчого комітету Сумської міської ради щодо демонтажу рекламних засобів, встановлених з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу.

Таким чином, саме Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, як виконавчий орган Сумської міської ради і окрема юридична особа, що є робочим органом, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади, який готує пропозиції Виконавчому комітету Сумської міської ради щодо плати за розміщення рекламних засобів, готує відповідні проекти рішень Виконавчого комітету Сумської міської ради, а відтак є розпорядником пов`язаної з цим інформацією та надає відповіді на публічні запити щодо такої інформацію.

Саме тому запити позивача, які стосуються регулювання рекламної діяльності, у т.ч. плати за рекламні місця переадресовувались відповідному володільцю цієї інформації - робочому органу у сфері реклами, яким до 11.01.2023 року було Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради і яке з 12.01.2023 реорганізовано шляхом приєднання до його правонаступника Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає за необхідне в задоволенні позову відмовити, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач 10.01.2023 та 13.03.2023, посилаючись на положення Закону України «Про доступ до публічної інформації», звертався до Виконавчого комітету Сумської міської ради із запитами, в яких просив надати інформацію із вказівкою на конкретну норму( стаття, частина, пункт) конкретного закону, який би надавав повноваження Виконавчому комітету Сумської міської ради на прийняття рішення №157 від 17.03.2020 «Про впровадження Порядку плати за тимчасове користування місцями, які перебувають у комунальній власності, для розташування рекламних засобів» згідно вимог статей 19 та 144 Конституції України, статей 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» ( а.с.16-18, 21-23).

Виконавчим комітетом вказані запити були спрямовані для розгляду до Департаменту забезпечення ресурсних платжів за належністю, який в свою чергу 02.02.2023 та 15.03.2023 відповідно, відмовив позивачу у задоволенні запиту про надання інформації, посилаючись на п.4 ч.1 ст.22 Закону N 2939-VI ( а.с.19, 30-31).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до частини другоїстатті 34 Конституції Україникожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб-на свій вибір.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначено Законом України «Про доступ до публічної інформації» ( далі Закон № 2939-VI).

Відповідно до частини першоїстатті 1 Закону № 2939-VIпублічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Відповідно до абзацу другого частини першоїстатті 6 Закону України від 2 жовтня 1992 року № 2657-ХІІ «Про інформацію»право на інформацію забезпечується створенням механізму реалізації права на інформацію.

Згідно із пунктом 1 частини першоїстатті 3 Закону № 2939-VIправо на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

Розпорядниками інформації для цілей цьогоЗаконувизнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання (пункт 1 частини першоїстатті 13 Закону № 2939-VI).

Пунктами 1, 6 частини першоїстатті 14 Закону № 2939-VIустановлено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації та оновлювати оприлюднену інформацію.

Відповідно достатті 16 Закону № 2939-VIрозпорядник інформації відповідає за визначення завдань та забезпечення діяльності структурного підрозділу або відповідальної особи з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації, відповідальних за опрацювання, систематизацію, аналіз та контроль щодо задоволення запиту на інформацію, надання консультацій під час оформлення запиту, а також за оприлюднення інформації, передбаченої цим Законом.Запит, що пройшов реєстрацію в установленому розпорядником інформації порядку, обробляється відповідальними особами з питань доступу до публічної інформації.

За приписами частини першої статті 18 Закону N 2939-VI, для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб`єктів владних повноважень, підлягають обов`язковій реєстрації в системі обліку, що має містити: назву документа; дату створення документа; дату надходження документа; джерело інформації (автор, відповідний підрозділ); передбачену законом підставу віднесення інформації до категорії з обмеженим доступом; строк обмеження доступу до інформації, у разі якщо вона віднесена до інформації з обмеженим доступом; галузь; ключові слова; тип, носій (текстовий документ, електронний документ, плівки, відеозаписи, аудіозаписи тощо); вид (нормативні акти, угоди, рішення, протоколи, звіти, прес-релізи); проекти рішень (доповідні записки, звернення, заяви, подання, пропозиції, листи тощо); форму та місце зберігання документа тощо.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону N 2939-VI, запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Згідно із частиною першою статті 20 Закону N 2939-VI, розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону N 2939-VI, розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Частиною третьою ст.22 Закону N 2939-VI, передбачено, що розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

Судом встановлено, що відповідно до Положення про Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (зі змінами, внесеними рішенням Сумської міської ради від 03 листопада 2022 року № 3174-МР, які набрали чинності 12 січня 2023 року) Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (далі - Департамент) є виконавчим органом Сумської міської ради, їй підзвітний та підконтрольний, підпорядкований Виконавчому комітету Сумської міської ради та Сумському міському голові, оперативно підпорядкований заступнику міського голови згідно з розподілом обов`язків. Департамент є юридичною особою, має власну печатку із зображенням Малого Державного Герба України і надписом свого найменування та штампи із надписом свого найменування, рахунки в банках та Державній казначейській службі України.

Департамент забезпечує реалізацію державної політики у сфері регулювання земельних відносин у межах, визначених чинним законодавствомУкраїни, Сумською міською радою та цим Положенням, є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини, уповноваженим органом з питань управління та розпорядження земельними ресурсами, а також робочим органом, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади.

Основними завданнями Департаменту є: розгляд звернень громадян, органів державної влади, підприємств, установ, організацій всіх форм власності, об`єднань громадян, фізичних осіб- підприємців, депутатських звернень та запитів в порядку, передбаченому чинним законодавством, забезпечення виконання вимог законодавства України про доступ до публічної інформації; підготовка і подання Виконавчому комітету Сумської міської ради пропозиції щодо розмірів плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів для прийняття відповідного рішення; підготовка проектів рішень Виконавчого комітету Сумської міської ради щодо демонтажу рекламних засобів, встановлених з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу ( а.с. 64-67).

Таким чином, суд вважає, що саме Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, як виконавчий орган Сумської міської ради і окрема юридична особа, яка є робочим органом, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади, є розпорядником пов`язаної з цим інформацією та надає відповіді на публічні запити щодо такої інформації, тому спрямування запитів на розгляд до Департаменту виконавчим комітетом вчинено правомірно.

Аналізуючи наведені положення Закону N 2939-VI та встановлені у справі обставини, суд вважає, що виконавчий комітет, як розпорядник публічної інформації, може (і має своїм обов`язком) надати тільки ту публічну інформацію, яку він, з огляду на свій правовий статус, створив та яка певним чином задокументована/відображена на матеріальних носіях інформації і якою він (розпорядник) володіє.

Тобто, розпорядник може надати ту інформацію, яка вже існує і заздалегідь зафіксована на будь-яких носіях. Вжиття заходів для того, щоб створити інформацію, якої у володінні розпорядника немає, але щодо якої подано інформаційний запит, не охоплюється поняттям доступу до публічної інформації, а тому не покладає на розпорядника (додаткових) зобов`язань та/або відповідальності за надання/ненадання запитувачу такої інформації (постанова Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 9901/925/18).

Позивач фактично звернувся із запитом, надання відповіді на який потребує проведення додаткового змістовного аналізу правових норм, а саме надання роз`яснення законодавства, тобто створення нової інформації на цей запит. Відтак, звернення позивача за своєю суттю не є запитом на інформацію у розмінніЗакону № 2939-VI, оскільки не передбачає надання уже відображеної та задокументованої інформації будь-якими засобами.

Закон№ 2939-VI не поширюється на відносини у сфері звернень громадян щодо надання юридичної консультації, проведення аналізу правових норм стосовно конкретних обставин, повідомлених запитувачем інформації, тощо, оскільки такі відносини регулюються спеціальним законом -ЗакономУкраїни "Про безоплатну правову допомогу".

Така позиція висловлена і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 02 лютого 2022 року у справі № 9901/390/21.

На підставі викладеного, суд, вважає, що у відповідача не було підстав створювати інформацію у відповідь на порушене у запиті питання, відтак не вбачає підстав для задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Пумане Сервіс».

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Пумане Сервіс" ( код ЄДРПОУ 37655297, вул.Петропавлівська, 72/26, м.Суми, 40000) до Виконавчого комітету Сумської міської ради ( код ЄДРПОУ 04057942, майдан Незалежності, 2, м.Суми, 40000) про визнання бездіяльності та відмови протиправною, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116770106
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —480/4234/23

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні