П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/27439/23
Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 02.11.2023р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Одеського національного економічного університету на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом Одеського національного економічного університету до Другого Приморського відділу державної виконавчої служби у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними та скасування постанов, -
В С Т А Н О В И В:
09.10.2023р. Одеський національний економічний університет звернувся до суду з позовом до Другого Приморського відділу державної виконавчої служби у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними та скасування постанов: від 18.09.2023р. ВП №72716996 про відкриття виконавчого провадження; від 18.09.2023р. ВП №72716996 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження; від 18.09.2023р. ВП №72716996 про стягнення виконавчого збору.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем винесено оскаржувані постанови з порушенням КАС України та Закону України «Про виконавче провадження», що свідчить по їх протиправність.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02.11.2023р. у задоволенні позову відмовлено, оскільки оскаржувані постанови прийняті у порядку та спосіб, визначені Законом України «Про виконавче провадження».
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подав апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Апелянт зазначає, що судовим рішенням у справі №420/27439/23 застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеського національного економічного університету у вигляді повного зупинення експлуатації будівель університету, але не покладено будь-яких зобов`язань на виконання заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), що свідчить про протиправність спірних постанов.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2023р. (набрало законної сили 07.07.2023р.) застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеського національного економічного університету у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського національного економічного університету, які розташовані за адресами: м. Одеса, вул. Преображенська, 8, вул. Пушкінська, 25, вул. Пушкінська, 26, вул. Гоголя, 18, пров. Привокзальний, 2, вул. Успенська, 91, вул. Черняховського, 22, шляхом відключення вказаних будівель Одеського національного економічного університету від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки № 6 від 22.01.2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 6 від 22.01.2021 року за номерами: 1-2, 6-7, 9, 15, 19-22, 25, 27, 30, 32-33, 35, 37, 41, 44-47, 50, 52-54, 56-57, 59-60, 63-64, 66-67, 71-72, 74-79, 83, 87-89, 94. /а.с.55-76/
26.07.2023р. Одеським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист у справі №420/3037/21. /а.с.53-54/
Листом Головного управління ДСНС України в Одеській області від 29.08.2023р. №6001.3-6202/6017/2 направлено до Другого Приморського відділу державної виконавчої служби у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заяву про примусове виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2023р. на підставі вищезазначеного виконавчого листа. /а.с.47-50/
Постановою державного виконавця Другого Приморського відділу державної виконавчої служби у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 18.09.2023р. ВП №72716996 відкрито виконавче провадження з виконання виконавчого листа №420/3037/21, виданого 27.03.2023р. Одеським окружним адміністративним судом, щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеського національного економічного університету у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського національного економічного університету, які розташовані за адресами: м. Одеса, вул. Преображенська, 8, вул. Пушкінська, 25, вул. Пушкінська, 26, вул. Гоголя, 18, пров. Привокзальний, 2, вул. Успенська, 91, вул. Черняховського, 22, шляхом відключення вказаних будівель Одеського національного економічного університету від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки № 6 від 22.01.2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 6 від 22.01.2021 року за номерами: 1-2, 6-7, 9, 15, 19-22, 25, 27, 30, 32-33, 35, 37, 41, 44-47, 50, 52-54, 56-57, 59-60, 63-64, 66-67, 71-72, 74-79, 83, 87-89, 94. /а.с.8/
Постановою державного виконавця від 18.09.2023р. ВП №72716996 визначено для боржника розмір мінімальних витрат виконавчого провадження 269грн. /а.с.10/
Постановою державного виконавця від 18.09.2023р. ВП №72716996 стягнуто з боржника виконавчий збір у розмірі 26800грн. /а.с.9/
Не погоджуючись з постановами державного виконавця від 18.09.2023р. ВП №72716996 про відкриття виконавчого провадження; від 18.09.2023р. ВП №72716996 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження; від 18.09.2023р. ВП №72716996 про стягнення виконавчого збору, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016р. №1404-VIII (надалі Закон України №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За статтею 10 Закону України №1404-VIII заходами примусового виконання рішень є: 1) звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно (майнові права), корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності, об`єкти інтелектуальної, творчої діяльності, інше майно боржника, у тому числі якщо вони перебувають в інших осіб або належать боржникові від інших осіб, або боржник володіє ними спільно з іншими особами; 2) звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника; 3) вилучення в боржника і передача стягувачу предметів, зазначених у рішенні; 4) заборона боржнику розпоряджатися та/або користуватися майном, яке належить йому на праві власності, у тому числі коштами, або встановлення боржнику обов`язку користуватися таким майном на умовах, визначених виконавцем; 5) інші заходи примусового характеру, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України №1404-VІІІ виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Згідно з п.1 ч.1 ст.26 Закону України №1404-VIII виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у ст.3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Частиною п`ятою вищезазначеної статті встановлено, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому ст.27 цього Закону.
Так, листом Головного управління ДСНС України в Одеській області від 29.08.2023р. №6001.3-6202/6017/2 направлено до Другого Приморського відділу державної виконавчої служби у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заяву про примусове виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2023р. на підставі виконавчого листа у справі №420/3037/21, яким застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеського національного економічного університету у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського національного економічного університету, шляхом відключення від джерел електропостачання, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №6 від 22.01.2021р. /а.с.47-50/
Колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що у виконавчому листі у справі №420/3037/21 зазначені заходи примусового виконання рішення, передбачені ст.10 Закону України №1404-VIII, а саме вказані ті дії, які Одеський національний економічний університет зобов`язаний вчинити на виконання заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
При цьому, виконання судового рішення у справі №420/3037/21 покладається на особу, яка експлуатує відповідні будівлі, тобто, на Одеський національний економічний університет.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.12 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.
Строки, зазначені в частині першій цієї статті, встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
Як вбачається з матеріалів справи, судове рішення у справі №420/3037/21 набрало законної сили 07.07.2023р., а тому виконавчий лист може бути пред`явлений до виконання до 09.10.2023р.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022р. № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введений стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022р., який станом на сьогодні триває.
Законом України «Про внесення зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» від 15.03.2022р. № 2129-ІХ розділ XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» доповнено пунктом 10-2, відповідно до якого тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану.
Забороняється відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території адміністративно-територіальних одиниць, які тимчасово окуповані внаслідок військової агресії Російської Федерації, у період такої окупації.
Таким чином, оскаржувана постанова від 18.09.2023р. ВП №72716996 про відкриття виконавчого провадження прийнята відповідачем за наявності підстав, у порядку та спосіб, визначені законом.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст.27 Закону України №1404-VІІІ виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.
За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Згідно ч.4 ст.27 Закону України №1404-VІІІ державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).
За виконавчими документами про стягнення аліментів за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців, державний виконавець нараховує виконавчий збір із заборгованості зі сплати аліментів. У подальшому державний виконавець зобов`язаний нараховувати виконавчий збір щомісяця у розмірі, визначеному частиною другою цієї статті, залежно від розміру простроченого щомісячного аліментного платежу. Постанова про стягнення виконавчого збору за виконавчими документами про стягнення аліментів виноситься державним виконавцем після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі або у разі повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження на підставі розрахунку про його нарахування.
Стягнутий виконавчий збір перераховується до Державного бюджету України протягом трьох робочих днів з дня надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.
Згідно ч.ч.5, 6, 7 ст.27 Закону України №1404-VІІІ виконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню; 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.
У разі наступних пред`явлень державному виконавцю до виконання виконавчого документа виконавчий збір стягується в частині, що не була стягнута під час попереднього виконання.
У разі закінчення виконавчого провадження у зв`язку із скасуванням рішення, що підлягало виконанню, або визнання судом виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, виконавчий збір не стягується, а стягнутий виконавчий збір підлягає поверненню.
Приписами ст.ст.40, 42 Закону України №1404-VІІІ передбачено порядок винесення постанови про стягнення виконавчого збору.
Як вбачається з виконавчого листа у справі №420/3037/21, виданого 26.07.2023р. Одеським окружним адміністративним судом, примусовому виконанню підлягає рішення немайнового характеру, а тому виконавчий збір повинен бути стягнутий в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Таким чином, сума виконавчого збору у розмірі 26800грн. (6700*4) визначена державним виконавцям відповідно до вимог ст.27 Закону України «Про виконавчий збір», а тому оскаржувана постанова від 18.09.2023р. ВП №72716996 про стягнення виконавчого збору є правомірною.
Також, частинами 1-4 ст.42 Закону України №1404-VIII передбачено, що кошти виконавчого провадження складаються з: 1) виконавчого збору, стягнутого з боржника в порядку, встановленому ст.27 цього Закону, або основної винагороди приватного виконавця; 2) авансового внеску стягувача; 3) стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження.
Витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов`язані з організацією та проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішень, є витратами виконавчого провадження.
Витрати виконавчого провадження органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження, зазначених у п.п.2 і 3 ч.1 цієї статті.
Витрати виконавчого провадження приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів.
Розмір та види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України.
На стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.
Отже, державний виконавець мав правові підстави для визначення мінімальних витрат у виконавчому провадженні №72716996, а тому постанова від 18.09.2023р. ВП №72716996 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження є правомірною.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому в порядку ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає його без змін.
Керуючись ст.ст.272, 287, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Одеського національного економічного університету залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2024 |
Оприлюднено | 07.02.2024 |
Номер документу | 116772721 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні