Постанова
від 30.01.2024 по справі 240/8273/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/8273/23

Головуючий у 1-й інстанції: Єфіменко Ольга Володимирівна

Суддя-доповідач: Сапальова Т.В.

30 січня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сапальової Т.В.

суддів: Ватаманюка Р.В. Капустинського М.М.

за участю:

секретаря судового засідання: Надольна М.С.,

представника відповідача: Мірошниченка М.В.,

представника відповідача: Парфенюка А.В.,

представника відповідача: Мальованого О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Магнітрон-4С" до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, третя особа - ТОВ "ОЙЛ-ІКС" про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Магнітрон-4С" звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом до головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (далі - Управління), в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області;

- зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області вчинити дії з прийняття рішення про невіднесення до об`єктів підвищеної небезпеки 1, 2 з класу об`єкту АЗС ТОВ "ОЙЛ-ІКС", за адресою: 10001, м. Житомир, вул. Івана Сльоти, 49, керуючись положеннями п.4 ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено частково.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що направивши суб`єкту господарювання повідомлення про результати ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки для доопрацювання та коригування, Головне управління ДСНС в спірних правовідносинах діяло в межах повноважень, визначених п.15 Порядку №1030.

Від позивача до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд задовольнити її.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників відповідача, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що Приватне підприємство Магнітрон-4С в особі директора Матущенка С.В. уклало з ТОВ ОЙЛ-ІКС договір виконання робіт від 01.01.2023.

Згідно зі змістом договору позивач повинен виконати роботу на об`єкті замовника (АЗС ТОВ ОЙЛ-ІКС за адресою: 10001, м. Житомир, вул. Івана Сльоти, 49) з ідентифікації об`єкту підвищеної небезпеки та повідомлення про результати ідентифікації згідно з Порядком №1030, а у разі необхідності захищати інтереси замовника в якості експерта з питань законодавства в галузі пожежної та техногенної безпеки до завершення робіт, передбачених цим договором, а саме: до отримання від територіального органу ДСНС письмового повідомлення про те, що об`єкт не віднесено до об`єктів підвищеної небезпеки, згідно з п. 16 Порядку №1030.

Згідно з висновком проведеної позивачем ідентифікації об`єкт замовника ТОВ ОЙЛ-ІКС не відносяться до об`єктів підвищеної небезпеки 1 класу.

16.02.2023 директором ТОВ ОЙЛ-ІКС направлено до Управління лист №9, яким повідомлено про результати ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки (далі - форма ОПН-1).

Ідентифікація виконана на підставі виготовлених позивачем документів:

- повідомлення за формою ОПН-1;

- розрахунково-пояснювальної записки;

- технологічної карти на резервуари зберігання палива;

- робочого проекту Визначення категорій вибухопожежної та пожежної небезпеки зовнішніх установок на підставі застосування безпечного технологічного режиму експлуатації АЗС;

- проекту наказу директора ТОВ ОЙЛ-ІКС про застосування безпечного технологічного режиму на АЗС;

- доповнення до інструкції оператора АЗС;

- доповнення до загальнооб`єктової інструкції з пожежної безпеки.

Про розгляд повідомлення про результат ідентифікації ОПН відповідач повідомив директору ТОВ "ОЙЛ-ІКС" листом від 28.02.2023 №5104-902/5112. При розгляді форми ОПН-1 Управління дійшло висновку про її невідповідність вимогам Порядку №1030, зокрема:

- не вірно визначена загальна маса пропан-бутану (не врахована сумарна маса небезпечної речовини, що може розміщатися в резервуарі за максимально допустимого завантаження відповідно до проектної або технічної документації, з додатковим врахуванням сумарної маси небезпечної речовини в автомобільній цистерні) (п.8, п. 13 Порядку №1030);

- при розрахунках віднесення об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки 1, 2 та 3 класів не враховано вимогу п. 10 Порядку №1030 (щодо врахування суми небезпечних речовин).

В листі також запропоновано опрацювати вищезазначену інформацію та подати відкориговане повідомлення за формою ОПН-1 для розгляду у встановленому порядку.

Позивач вважає, що ДСНС України листом №5104-902/5112 від 28.02.2023 безпідставно відмовило в прийнятті рішення про невіднесення об`єкта замовника до об`єктів підвищеної небезпеки, незаконно посилаючись на виявлені невідповідності вимогам п. 8, 10 Порядку №1030. Наголошує, що така бездіяльність відповідача наносить репутаційну шкоду підприємству, як виконавцю робіт з ідентифікації, а також не дозволяє завершити договірні відносини з замовником, а тому звернувся за захистом своїх інтересів та інтересів ТОВ ОЙЛ-ІКС до суду.

Оцінюючи спірні правовідносини, які виникли між сторонами, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів враховує наступне.

Правові, економічні, соціальні та організаційні основи діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, і спрямований на захист життя і здоров`я людей та довкілля від шкідливого впливу аварій на цих об`єктах шляхом запобігання їх виникненню, обмеження (локалізації) розвитку і ліквідації наслідків визначає Закон України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" від 18 січня 2001 року №2245-III (далі - Закон №2245-III).

Статтею 1 Закону №2245-III встановлено, що об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, на якому використовуються, виготовляються, об`єкт підвищеної небезпеки - єдиний майновий комплекс підприємства, що включає будь-які будівлі, виробництва (цехи, відділення, виробничі дільниці), окреме обладнання та джерела небезпеки, розташовані в межах території такого об`єкта, який за результатами ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки вважається об`єктом підвищеної небезпеки відповідного класу.

Ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки - процедура, за результатами виконання якої об`єкт підвищеної небезпеки вважається об`єктом підвищеної небезпеки відповідного класу.

Дія Закону поширюється на відносини у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки (ч.1 ст.2-1 Закону №2245-III).

Суб`єкт господарювання ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогових мас небезпечних речовин.

Статтею 9 Закону №2245-III визначено, що об`єкти підвищеної небезпеки, що належать одному суб`єкту господарювання, але за територіальною ознакою мають різні адреси місцезнаходження, вважаються різними об`єктами підвищеної небезпеки.

За результатами ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки йому встановлюється 1, 2 або 3 клас.

Нормативи порогових мас небезпечних речовин або їх сумішей, що використовуються для цілей ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки, порядок ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки та їх обліку затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Процедуру віднесення об`єктів, на яких розміщені установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологічне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, що розташовані в межах об`єкта на поверхні землі або під землею (далі - виробнича одиниця), в яких тимчасово або постійно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберігається одна або кілька небезпечних речовин, до об`єктів підвищеної небезпеки відповідного класу визначає Порядок №1030.

Ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки проводиться трьома етапами.

На першому етапі складається перелік небезпечних речовин за індивідуальними назвами, класами небезпечних речовин та категоріями небезпеки, наведеними відповідно в таблицях 1 і 2 додатка 1, що розміщені або можуть розміщатися у виробничих одиницях на об`єкті згідно з проектною та технічною документацією (п.5 Порядку №1030).

У разі коли небезпечні речовини мають властивості, що дають змогу віднести їх до кількох класів небезпечних речовин або категорій небезпеки, для цілей ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки застосовується найменша порогова маса небезпечних речовин.

Суміші необхідно розглядати так само, як чисті речовини, за умови, що їх концентрація зберігається у межах, установлених відповідно до їх властивостей згідно з Регламентом (ЄС) № 1272/2008 або його останньої версії, адаптованої до технічного прогресу, за винятком випадків, коли зазначено конкретний процентний вміст або надано будь-який інший опис.

На другому етапі складається перелік виробничих одиниць, які містять небезпечні речовини, визначені згідно з пунктом 5 цього Порядку (п.6 Порядку №1030).

На третьому етапі визначається маса небезпечної речовини в кожній окремій виробничий одиниці та проводиться розрахунок загальної маси небезпечних речовин окремо для кожної індивідуальної назви небезпечної речовини, визначеної згідно з таблицею 1 додатка 1. У разі відсутності назви наявної небезпечної речовини в зазначеній таблиці проводиться розрахунок загальної маси небезпечних речовин відповідного класу небезпечної речовини (категорії небезпеки), визначеного згідно з таблицею 2 додатка 1 (п.7 Порядку №1030).

Загальна маса небезпечної речовини береться для сховищ (резервуарів) - сумарна маса небезпечної речовини, що може в них розміщатися за максимально допустимого завантаження відповідно до проектної або технічної документації, з урахуванням вимог нормативно-правових актів (п.п.1 п.8 Порядку №1030).

Підпунктом 8 пункту 8 Порядку №1030 передбачено, що для операцій зливу-наливу - додатково враховується сумарна маса небезпечної речовини в залізничних або автомобільних цистернах, у вантажних танках суден під час проведення технологічних операцій. Для проведення таких розрахунків використовуються значення проектної ємності та проектної кількості цистерн або танків, які можуть установлюватися на естакаді або причалі одночасно.

У разі коли на об`єкті загальна маса небезпечних речовин, визначена відповідно до пунктів 7 і 8 цього Порядку, дорівнює або перевищує порогову масу небезпечної речовини за індивідуальною назвою чи відповідним класом небезпечної речовини (категорією небезпеки), такий об`єкт належить до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу (п.9 Порядку №1030).

Інформація, визначена на кожному з трьох етапів ідентифікації, вноситься до Реєстру з метою автоматизованого проведення ідентифікації, формування повідомлення за формою ОПН-1 згідно з додатком 2 та його надсилання до ДСНС або її територіального органу за місцезнаходженням об`єкта з метою перевірки повноти наведеної інформації та прийняття рішення про віднесення об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу.

До введення в дію Реєстру за результатами ідентифікації складається повідомлення за формою ОПН-1 згідно з додатком 2, яке подається до ДСНС або її територіального органу за місцезнаходженням об`єкта з метою перевірки наведеної інформації та прийняття рішення про віднесення об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу (п.13 Порядку №1030).

Розрахунки, які проводяться під час ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки, оформляються у вигляді розрахунково-пояснювальної записки, до якої додаються підтвердні матеріали стосовно віднесення речовини до відповідного класу небезпечних речовин та категорії небезпеки, що додаються до повідомлення за формою ОПН-1 та враховуються під час перевірки повноти наведеної в ньому інформації (абз.2 п.13 Порядку №1030).

ДСНС або її територіальний орган протягом 20 робочих днів після отримання від суб`єкта господарювання повідомлення про результати ідентифікації приймає рішення про віднесення (невіднесення) об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу або з урахуванням пункту 22 цього Порядку виключення його з Реєстру, про що інформує суб`єкта господарювання, відповідну місцеву держадміністрацію, орган місцевого самоврядування та органи державного нагляду (контролю), що здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки (п.14 Порядку №1030).

У разі надання суб`єктом господарювання неповної або неточної інформації про результати ідентифікації ДСНС або її територіальний орган протягом 10 робочих днів після виявлення такого факту письмово повідомляє про це суб`єкту господарювання, який опрацьовує відповідну інформацію та подає відкориговане повідомлення за формою ОПН-1 для розгляду в установленому порядку (п.15 Порядку №1030).

Ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки вважається завершеною після письмового (електронного) повідомлення ДСНС або її територіальним органом суб`єкту господарювання про віднесення такого об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу або підтвердження того, що об`єкт не віднесено до об`єктів підвищеної небезпеки (п.16 Порядку №1030).

Так, з матеріалів справи встановлено, що 16.02.2023 ТОВ "ОЙЛ-ІКС" направлено відповідачу повідомлення про результат ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки, яке було розглянуто з дотриманням строку, встановленого п.14 Порядку №1030.

За наслідками розгляду повідомлення про результати ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки ДСНС не визнано ТОВ "ОЙЛ-ІКС" об`єктом, який не відноситься до об`єкту підвищеної небезпеки. Серед порушень, які були виявлені порушення п.п.8, 10, 13 Порядку №1030, зокрема:

- невірно визначена загальна маса пропан-бутану (не врахована сумарна маса небезпечної речовини, що може розміщатися в резервуарі за максимально допустимого завантаження відповідно до проектної або технічної документації, з додатковим врахуванням сумарної маси небезпечної речовини в автомобільній цистерні);

- при розрахунках віднесення об`єкта до об`єкта підвищеної небезпеки 1, 2 та 3 класів не враховані вимога п. 10 Порядку (щодо врахування суми небезпечних речовин).

Листом ДСНС проінформовано, що під час проведення перерахунку загальної маси небезпечних речовин слід враховувати, що у разі коли на об`єкті загальна маса небезпечних речовин дорівнює або перевищує порогову масу небезпечної речовини за індивідуальною назвою, такий об`єкт, відповідно до п.п.9-10 Порядку №1030 належить до об`єкта підвищеної небезпеки відповідного класу. Крім того, керуючись п.15 Порядку №1030 Управління запропонувало ТОВ "ОЙЛ-ІКС" опрацювати вищезазначену інформацію та подати відкориговане повідомлення за формою ОПН-1 для розгляду в установленому порядку.

Пунктом 15 Порядку №1030 встановлено, що у разі надання суб`єктом господарювання неповної або неточної інформації про результати ідентифікації ДСНС або її територіальний орган протягом 10 робочих днів після виявлення такого факту письмово повідомляє про це суб`єкту господарювання, який опрацьовує відповідну інформацію та подає відкориговане повідомлення за формою ОПН-1 для розгляду в установленому порядку.

Таким чином, дії відповідача щодо направлення суб`єкту господарювання письмового повідомлення про виявлення неточностей та необхідність подати відкориговане повідомлення за формою ОПН-1 відповідають положенням п.15 Порядку №1030.

В свою чергу, матеріали справи не містять доказів реагування ТОВ "ОЙЛ-ІКС" на інформацію, викладену в листі від 28.02.2023, та вчинення дій з метою опрацювання письмового повідомлення про виявлення неточностей та подання відкоригованого повідомлення за формою ОПН-1 для розгляду в установленому порядку.

Отже, доводи позивача про те, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, не ґрунтуються на вимогах чинного нормативно-правового регулювання та спростовуються матеріалами справи.

Водночас, вимоги позивача зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області вчинити дії з прийняття рішення про невіднесення до об`єктів підвищеної небезпеки 1, 2 з класу об`єкту АЗС ТОВ "ОИЛ-ІКС" колегія суддів вважає необґрунтованим, оскільки судом встановлено правомірність дій суб`єкта владних повноважень і підстави для застосування обраного способу захисту відсутні.

Крім того, рішення про віднесення/невіднесення певного об`єкту до об`єктів об`єктів підвищеної небезпеки приймається суб`єктом владних повноважень на підставі дослідження та оцінки поданих суб`єктом господарювання документів в порядку, встановленому чинним законодавством. Процедура ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки є формою державного нагляду (контролю) та має здійснюватись уповноваженим державою суб`єктом згідно з встановленим законодавством порядком та способом, за обставин, встановлених у справі - з урахуванням дотримання встановленого порядку.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області повторно розглянути повідомлення про результати ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки - ТОВ "ОЙЛ-ІКС", враховуючи, що чинним нормативним регулюванням передбачено можливість повторного розгляду повідомлення про результати ідентифікації після усунення виявлених недопрацювань, яким ТОВ "ОЙЛ-ІКС" не скористалось.

Таким чином, висновки суду першої інстанції по суті спору не відповідають встановленим у справі обставинам та положенням нормативно-правового регулювання спірних правовідносин, що призвело до неправильного її вирішення, у зв`язку з чим апеляційну скаргу необхідно задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та відмовити в задоволенні позову.

Відповідно достатті 317 КАС України, підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області задовольнити.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року скасувати.

В задоволенні позовних вимог Приватного підприємства "Магнітрон-4С" відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку виключно з підстав, передбачених ч.4 ст.328 КАС України.

Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Постанова суду складена в повному обсязі 05 лютого 2024 року.

Головуючий Сапальова Т.В. Судді Ватаманюк Р.В. Капустинський М.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116773362
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —240/8273/23

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 30.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 30.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Рішення від 04.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні