Рішення
від 05.02.2024 по справі 140/27322/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2024 року ЛуцькСправа № 140/27322/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СВВ ТРАНСЛОГІСТИК до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (далі - ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 01.08.2023 №0097020702.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податковим органом встановлено наступні порушення: неможливо підтвердити, ідентифікувати та встановити використання в господарській діяльності палива дизельного; неможливо підтвердити використання пристроїв спостереження у господарській діяльності; неможливо підтвердити використання напівпричепа в господарській діяльності.

Вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте на підставі помилкових висновків, оскільки сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21) декларації з податку на додану вартість за лютий 2023 року в сумі 146 601 грн підтверджена первинними документами, а відсутність окремих документів не може свідчити про відсутність господарських операцій з контрагентами.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити повністю з огляду на відсутність у позивача належних підтверджуючих документів на використання дизельного пального, GPS-приймачів та напівпричепа-тентованого KOEGEL у господарській діяльності. Водночас розгляд справи просить здійснювати за його участі у судовому засіданні з викликом сторін.

У відповіді на відзив представник позивача просить позов задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві.

Учасники справи не зверталися із окремими клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи за участю сторін не підлягало вирішенню судом по суті.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

14.07.2023 за № 11208/07-02/44679840 ГУ ДПС у Волинській області складено акт Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (код ЄДРПОУ 44679840) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, з врахуванням вимог п. 102.1 ст. 102 ПКУ, з метою досліджень питань, що стали предметом заперечень.

За результатами зазначеної перевірки встановлено наступні порушення:

- п. 198.5 ст.198, п. 199.1 ст. 199, п. п. 200.1.10 п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПК України), ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21) декларації в сумі 146 601 грн за лютий 2023 року.

На підставі вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 01.08.2023 №0097020702, яким встановлено завищення позивачем від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у сумі 146 601 грн за лютий 2023 року.

В акті перевірки зазначено про наступні порушення.

Відповідно до наданих фіскальних чеків, придбання пального (ДП-Л-Євро5-ВО) відбувалось від контрагента ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 40692056) на загальну суму 1 088 936,10 грн, сума ПДВ (7%) - 76 225,53 грн в кількості 21 394,33 л. Договір придбання палива дизельного ДП-Л-Євро5-ВО ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК за період з 01.09.2022 не представлено до перевірки.

Згідно звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, які видані ОСОБА_1 , встановлено, що згідно фіскальних чеків придбано палива дизельного в кількості 21 394,33 літрів на загальну суму 1 088 936,10 грн, в т.ч. ПДВ - 76 225,53 грн.

Так як працівник здійснює розрахунок на АЗС за паливно-мастильні матеріали (ПММ) власними коштами, підприємство відшкодовує йому витрати згідно звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт.

В ході проведення перевірки неможливо порівняти та співставити надані фіскальні чеки, які долучені до звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт з податковими накладними, виписаними контрагентом ТОВ ЕНСОЛ ГРУП, зважаючи на невідповідність кількісних, вартісних показників.

Видання готівки під звіт оформляється видатковим касовим ордером і записом у касовій книзі, яких до перевірки не представлено.

Згідно актів списання матеріалів (палива дизельного), наданих до перевірки, списано палива дизельного в кількості 31 403,55 л на загальну суму 1 821 924,59 грн.

Враховуючи вищевикладене, встановлено розбіжність придбаного палива по фіскальних чеках з актами списання палива дизельного.

За даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 203 рах. «Паливо», подорожніми листами та даними актів списання встановлено невідповідність даних регістрів бухгалтерського обліку, зокрема (обороти рахунку 203 рах. «Паливо») з первинними документами (подорожні листи, фіскальні чеки, акти списання та звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт) в кількісних та вартісних показниках.

В наданих чеках встановлено невідповідності: заправки авто по чеку (години) з робочими годинами водія, зокрема: авто VOLVO НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 , заправка відбувалась згідно фіскального чеку №1683 від 03.10.2022 13:13 (год). Проте, згідно подорожнього листа №ТР0000001 від 03.10.2022 робочий час водія та автомобіля був 03.10.2022 з 15:00 год. до 16:00 год. Ідентична ситуація повторюється з 29-ма подорожніми листами.

Зазначені невідповідності робочих годин працівника (водія) не відповідають годинам, зазначеним в чеках. Періодичність заправки одного і того самого ТЗ не дає можливості ідентифікувати та підтвердити господарську операцію та свідчить про нелогічність та відсутність економічної доцільності перебувати ТЗ цілий день на АЗС, заливаючи незначну кількість пального декілька разів (до 12 разів) з періодичністю від кілька хв. до 1 год. (за відсутності будь-яких поїздок між заправками при наявності місткого баку, в який можна заправити дизельним пальним за один раз транспортний засіб замість 12-ти).

Таким чином, зазначені вище розбіжності унеможливлюють підтвердити використання даних фіскальних чеків в господарській діяльності підприємства.

Також встановлено, що ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК згідно з даними ІКС «Податковий блок», ЄРПН за період з 01.09.2022 по 28.02.2023 придбавало у постачальника ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД паливо дизельне ДП-Л-Євро5-ВО на суму з ПДВ 973 770,7 грн в кількості 25 723,44 л. (обсяг операцій за ставкою 7%).

Згідно наданого договору поставки нафтопродуктів по відомості №20/02/23 від 20.02.2023 продавець ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД зобов`язується передати у власність покупця (ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК), а покупець прийняти та оплатити нафтопродукти (надалі - товар) на умовах, визначених цим договором та додатковими угодами до нього. Відпуск товару покупцю відбувається по відомості. Передача товару покупцю здійснюється за адресами складів - резервуарів продавця на умовах ЕХW - франко-термінали зберігача (ІНКОТЕРМС - 2010), та підтверджується видатковими накладними та актами прийому - передачі товару.

Проте, ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК не надано зазначених вище первинних документів, а саме: відомості, лімітно - забірних відомостей, видаткових накладних та актів прийому - передачі товару, ТТН.

Згідно ЄРПН ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК придбано у ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД на загальну суму 1 288 864,1 грн (сума ПДВ - 84 317,04грн. (7%)) в кількості 25 723,44 л.

Згідно регістрів бухгалтерського обліку, зокрема оборотно-сальдової відомості в розрізі контрагентів по рахунках 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», 68 «Розрахунки з іншими дебіторами» контрагент ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД відсутній в переліку контрагентів.

Також відсутні за період з 01.09.2022 по 19.02.2023 документи на оплату ПММ контрагенту ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД.

Видаткових накладних під вищезазначені податкові накладні до перевірки не надано.

На думку податкового органу, в ході проведення перевірки неможливо порівняти та співставити надані фіскальні чеки, які долучені до звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт з податковими накладними, виписаними контрагентом ТОВ ЕНСОЛ ГРУП, зважаючи на невідповідність кількісних, вартісних показників.

Вищевикладене не дає змоги, підтвердити, ідентифікувати та встановити використання в господарській діяльності палива дизельного ДП-3-Євро5-ВО в кількості 25 723,44 л на суму ПДВ 84 317,04 грн.

Також в ході проведення перевірки згідно ЄРПН та первинних документів ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК придбано у ТОВ РУПТЕЛА УКРАЇНА пристрої спостереження за рухомими об`єктами з GPS-приймачем - GPS трекером FМ-ТСО4-НСУ з радіомодулем системи сотового зв`язку GSM-900/1800 та GPS приймачем у комплекті з антеною GPS, GLONASS, комплектом електрокабелів в кількості 8 шт. на суму ПДВ 15 468,95 грн.

Під час перевірки ГУ ДПС у Волинській області до ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК вручено запит про подання окремих документів (копій документів), пояснень, інформації тощо в ході перевірки від 29.06.2023 №1968/12/03-20-07-02-12 із зазначенням терміну надання документів, а саме: на яких транспортних засобах відбувався монтаж пристроїв автомобільних GPS-трекерів та надати інформацію щодо фактичного руху згідно даних GPS по придбаних пристроях спостереження за рухомими об`єктами з (GPS-приймачем - GPS трекером FМ-ТСО4-НСУ з радіомодулем системи сотового зв`язку (GSM-900/1800 та GPS приймачем) від ТОВ РУПТЕЛА УКРАЇНА.

ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК надано пояснення №73 від 03.07.2023, з якого слідує, що немає технічної можливості надати інформацію щодо руху транспортних засобів згідно даних GPS/ GSM за попередні періоди.

На думку представника відповідача, дане пояснення суперечить умовам договору №2109/22-02 від 21 вересня 2022 року, так як згідно договору №2109/22-02 від 21.09.2022 року ТОВ РУПТЕЛА УКРАЇНА - «Виконавець», що надає послуги з надання дискового простору на своєму сервері, для зберігання інформації, спеціального програмного продукту, для реалізації можливостей моніторингу транспортних засобів.

За цим договором виконавець зобов`язується надавати замовнику послуги з моніторингу транспортного засобу (транспортних засобів) Замовника в режимі реального часу, на якому встановлено обладнання GPS і GSM (далі по тексту - «обладнання»), а Замовник зобов`язується оплачувати послуги виконавця відповідно до цього договору.

Кількість транспортних засобів, щодо яких здійснюється моніторинг, фіксується шляхом реєстрації даних транспортних засобів у системі моніторингу «Trust Track» на інтернет-сайті виконавця tгаск2.ruptela.com.

Моніторинг транспортних засобів здійснюється замовником через Інтернет на сайті виконавця tгаск2.ruptela.com шляхом надання Замовнику парольного доступу до сайту виконавця.

Також, згідно з даним договором, п.5.2 «Конфіденційність» передача інформації третім особам, публікація або інше розповсюдження інформації, в тому числі протягом 2 (двох) років після зупинення дії договору, можлива лише за взаємною згодою сторін, оформленою письмово, незалежно від підстав зупинення дії договору.

Згідно наказів Про встановлення на транспортному засобі пристрою спостереження GPS: №5/3 від 31.08.2022 на VOLVO НОМЕР_2 , №8/4 від 20.09.2022 на VOLVO НОМЕР_1 , №15/6 від 09.11.2022 на VOLVO НОМЕР_3 , №9/2 від 15.02.2023 на VOLVO НОМЕР_4 . №10/2 від 23.02.2023 на VOLVO НОМЕР_5 , №11/2 від 24.02.2023 на VOLVO НОМЕР_6 , №5/2 від 10.01.2023 на VOLVO АС97905НЕ (транспортний засіб з таким номерним знаком в експлуатацію підприємства не вводився), №15 від 24.10.2022 на VOLVO РН 480 без зазначення номерного знаку.

Враховуючи зазначене, а саме: ненадання інформації щодо фактичного руху згідно даних GPS по придбаних пристроях спостереження за рухомими об`єктами з GPS-приймачем - GPS трекер FM-ТСО4-НСУ з радіомодулем системи сотового зв`язку GSM-900/1800 та GPS приймачем по транспортних засобах та недостовірність ідентифікації, на які саме транспортні засоби встановлені дані засоби пристрою спостереження, неможливо підтвердити використання даних пристроїв у господарській діяльності ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК.

Також ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК включено до складу податкового кредиту в декларації з ПДВ за листопад 2022 року в сумі ПДВ 44 000,0 грн по фінансово-господарських взаємовідносинах з ТОВ ВЕРБА-ВВ.

До перевірки надано договір купівлі-продажу транспортного засобу №СВВ-0911/2022 від 09.11.2023. За цим договором продавець ТОВ ВЕРБА-ВВ передає напівпричіп н/пр-тентований, марки КОEGEL, модель SN 24, 2011 року випуску, номер - WK0S0002400145891, реєстраційний номер - НОМЕР_7 , колір синій у власність покупця. Загальна вартість ТЗ складає 264 000 грн. Приймання передачі здійснюється за актом приймання-передачі майна до договору №СВВ-0911/2022 від 09.11.2022, в якому зазначено, що транспортний засіб оглянутий та недоліків, які перешкоджають використанню ТЗ за цільовим призначенням на момент огляду не виявлено, знаходиться в належному стані і є придатним до експлуатації.

Під час перевірки надано видаткову накладну №6 від 01.11.2022 на товар -напівпричіп - тентований, марки КОEGEL, модель SN 24 НОМЕР_7 , 1 шт., на суму з ПДВ 264 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 44 000,0 грн. Також надано платіжну інструкцію №177 від 21.12.2022 щодо сплати 264 000,00 грн, призначення платежу - оплата згідно договору №СВВ-0911/2022 від 09.11.2023. Крім того, надано свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) ТЗ від 09.11.2022, реєстраційний номер НОМЕР_8 , де власником зазначено ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК.

Згідно наказу №15/5 від 09.11.2022 Про введення в експлуатацію основних засобів і визначення термін їх експлуатації у зв`язку з придбанням основних засобів для використання в господарській діяльності, наказом Постійно діючої комісії для введення в експлуатацію та списання основних засобів, малоцінних необоротних та нематеріальних активів, створеної наказом №4/1 від 15.08.2022 року, введено в експлуатацію та встановлено наступні терміни експлуатації основних засобів: напівпричіп - тентований, марки КОEGEL, модель SN 24, АС4304ХF, термін експлуатації 60 місяців.

В бухгалтерському обліку дана фінансово-господарська операція відображена наступними бухгалтерськими проведеннями: ДТ 105 - КТ 1521 на суму 220 000,00 грн.

В акті перевірки зазначено, до перевірки не надано документів, що підтверджують використання у господарській діяльності даного напівпричепу - тентованого, марки КОEGEL, модель SN 24 НОМЕР_8 . З дня моменту введення в експлуатацію напівпричепу - тентованого, марки КОEGEL, модель SN 24, АС4304ХF, а саме з 09.11.2022 по 28.02.2023 не був залучений до вантажних перевезень. До перевірки не представлено подорожніх листів з використанням даного напівпричепу, тому, на думку податкового органу, неможливо підтвердити його використання в господарській діяльності ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Підпунктом 14.1.36. пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до пп. 16.1.2 та 16.1.3 п.16.1. ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

У свою чергу, відносини з приводу справляння податку на додану вартість регламентовані, насамперед, приписами розділу V ПК України.

Так, згідно з п.п. а п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Як обумовлено пунктом 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктом 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається, виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Відповідно до п. 198.1., 198.2 статті ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (п. 198.3 статті ПК України).

Відповідно до п. 198.5. ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України; б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу); в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу). У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах: придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання; придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні. У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Пунктом 44.1 статті 44 ПК України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996-XIV (далі - Закон №996-XIV).

Статтею 1 Закону №996-XIV визначено, що для цілей цього Закону терміни вживаються у такому значенні: бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень; господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; економічна вигода - потенційна можливість отримання підприємством грошових коштів від використання активів; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Згідно із частинами першою - другою статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Щодо підстав зменшення позивачу податковим повідомленням-рішенням від 01.08.2023 №0097020702 від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у сумі 146 601 грн за лютий 2023 року слід зазначити наступне.

Придбання позивачем пального здійснювалося безпосередньо на АЗС ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД за готівку із його заправленням у бак вантажного транспортного засобу позивача.

Положення податкового законодавства не обмежують платника податків у можливості придбання товару зі сплатою податку на додану вартість виключно на основі письмового договору.

Зміст та обсяг кожної господарської операції з придбання пального підтверджується належно складеними документами та з відображенням відповідної інформації у бухгалтерській і податковій звітності.

Позивачем під час перевірки надано видаткові касові ордери, які долучені до позову.

Наявність чи відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце. Зазначений висновок узгоджуються з правою позицією Верховного Суду, відображеною зокрема у постанові від 12.04.2023 у справі № 820/281/13-а, а також у постанові від 03.02.2022 у справі № 640/21185/18.

Працівники (водії) позивача не були обмежені у заправці ТЗ виключно у робочі години. А також те, що графік роботи визначається правилами внутрішнього розпорядку, а не вказівкою у шляховому листі. Невідповідності робочих годин працівника (водія) годинам, зазначеним у фіскальних чеках на продаж пального, не є порушенням податкового обліку, а тому не можуть свідчити про порушення суб`єктом господарювання податкового законодавства.

За наслідком придбання позивачем пального через АЗС продавцем на основі розрахункових документів виписано та зареєстровано податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), що надає право ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК на отримання податкового кредиту за цими господарськими операціями.

На виконання договору поставки нафтопродуктів по відомості від 20.02.2023 №20/02/23 (далі - договір №20/02/23), укладеного між ТОВ СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (покупцем) та ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД (постачальником), позивачем 22.02.2023 платіжною інструкцією №147 було здійснено попередню оплату в сумі 180 010,00 грн.

У відповідності до п. 198.2 ст. 198 та ст. 201 ПК України ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД 22.02.2023 складено податкову накладну №5, яка зареєстрована в ЄРПН.

Згідно із п. 1.2 договору №20/02/23 відпуск товару покупцю відбувається по відомості, а відповідно до п. 3.1 передача товару покупцю здійснюється за адресами складів - резервуарів продавця на умовах EXW - франко-термінали зберігача (ІНКОТЕРМС-2010), та підтверджується видатковими накладними та актами прийому-передачі товару.

Постачальником 26.02.2023 було відпущено 617 літрів палива, що підтверджується відомістю та складеними видатковою накладною від 28.02.2023 №63 і актом приймання-передачі товару від 28.02.2023 №63.

Для обліку підзвітних сум позивачем застосовується субрахунок 372 «Розрахунки з підзвітними особами», який передбачений Планом рахунків бухгалтерського обліку. За дебетом цього субрахунка відображається видача коштів під звіт, а за кредитом - суми затверджених витрат і суми повернених підзвітним особам коштів, що відповідає положенням Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 №291. Суми затверджених витрат є матеріальними цінностями, роботами/послугами придбаними для потреб підприємства.

Придбання пального підзвітною особою TOB СВВ ТРАНСЛОГІСТИК здійснюється бухгалтерським проведеннями: Дт. 203 - Кт. 372 - оприбуткування пального; Дт. 372 - Кт. 301 - виплата підзвітній особі витрачених коштів з каси підприємства; Дт. 372 - Кт. 311 - виплата підзвітній особі витрачених коштів з рахунку банку на особисту картку працівника.

Оскільки за період з 01.09.2022 по 22.02.2023 придбання пального здійснювалось лише через підзвітну особу, тому за цей період на рахунках 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», 68 «Розрахунки з іншими дебіторами» контрагент ТОВ ЕНСОЛ ТРЕЙД відсутній в переліку. Відповідно і придбання згідно видаткових накладних не здійснювалось, оскільки підзвітні особи звітувалися за витрачені кошти фіскальними чеками, а позивач відшкодовував витрати працівникам через касу підприємства, підписуючи видаткові касові ордери.

Щодо взаємовідносин з ТОВ РУПТЕЛА УКРАЇНА відносно використання позивачем в господарській діяльності придбаних пристроїв спостереження за рухомими об`єктами (ТЗ) з GPS-приймачами слід зазначити наступне.

Під час перевірки позивачем надавалися пояснення відносно неможливості надання інформації щодо фактичного руху згідно даних GPS/GSM, оскільки згідно договору надання послуг від 21.09.2022 №2109/22-02 від 21.09.2022 укладеного між ТОВ РУПТЕЛА УКРАЇНА (виконавець) та TOB СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (замовник), виконавець надає послуги з надання дискового простору на своєму сервері для зберігання інформації, спеціального програмного продукту, для реалізації можливостей моніторингу ТЗ, де замовник має можливість контролювати певні параметри ТЗ таких як: місце розташування, швидкість пересування, стан системи запалювання (включене, виключене), які допомагають контролювати базове устаткування ТЗ у режимі реального часу. Режим реального часу - можливість контролю параметрів транспортного засобу не пізніше, ніж через 10 хвилин після їх зміни.

Тому позивач не мав технічної можливості надати інформацію щодо руху ТЗ згідно даних GPS / GSM за попередні періоди, оскільки такі підлягали контролю в режимі реального часу.

Крім того, зміст п. 5.2 цього договору надання послуг спрямований на захист інформації про сторін договору та про неможливість її розголошення у межах 2 (двох) років після зупинення його дії без взаємної згоди сторін і жодним чином не може означати строк зберігання інформації про ТЗ на сервері надавача послуг.

Також у наказах від 10.01.2023 №5 та №5/2 Про встановлення на транспортному засобі пристрою спостереження GPS були допущені механічні помилки, а саме помилково вказані державні номерні знаки АС27905НІ, АС27906НІ замість НОМЕР_9 , НОМЕР_10 , які жодним чином не впливають податкові зобов`язання позивача. Згадані помилки виправлені шляхом складання бухгалтерської довідки від 09.08.2023 та наказу від 09.08.2023 №39 Про внесення змін до наказів №5 від 10.01.2023р., №5/2 від 10.01.2023р..

Суд погоджується з позивачем, що інформація про рух ТЗ, зафіксована у спосіб, який вимагався податковим органом, не має жодного відношення до вимог податкового законодавства, адже не підтверджує чи не спростовує жодної обставини, яка може стосуватися предмета перевірки. Інформація про рух ТЗ необхідна для бухгалтерського та податкового обліку, а тому зберігається у первинних документах (подорожніх листах тощо).

Щодо використання у господарській діяльності напівпричепу - тентованого, марки KOEGEL, модель SN 24, AC4304XF, слід зазначити наступне.

Відповідач не заперечує, що згідно договору купівлі-продажу від 09.11.2022 № СВВ-0911/2022, укладеного між ТОВ Верба-ВВ (продавцем) та TOB СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (покупцем), було придбано напівпричіп тентований марки KOGEL SN 24, AC4304XF, WK0S0002400145891. Договір, акт приймання-передачі майна, видаткова накладна, платіжна інструкція, акт приймання-передачі основних засобів, технічний паспорт транспортного засобу, наказ про введення в експлуатацію були надані податковому органу під час перевірки.

На думку податкового органу, зазначений напівпричіп безпосередньо не використовується в господарській діяльності позивача, оскільки не був залучений до вантажних перевезень, а тому у позивача відсутнє право на використання податкового кредиту за цією господарською операцією.

Суд не погоджується з такими твердженнями відповідача, оскільки нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Разом з тим, використання даного напівпричепа в господарській діяльності також можливе шляхом його передання в оренду іншому суб`єкту господарювання.

Відповідно до контракту від 24.11.2022 №24/11/44679840, укладеного між TOB СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (орендодавцем) та MW Translogistic Sp. z о. о. (Польща) (орендарем), згаданий ТЗ передано в оренду нерезиденту згідно акту приймання-передачі від 24.11.2022. За наслідком використання ТЗ в оренді орендодавцем щомісяця складалися рахунки- фактури (інвойси). Тобто, позивачем надано документи, що підтверджують використання напівпричепу у господарській діяльності, які були наявні під час перевірки (інвойси, договір про надання в оренду, оплата за оренду), однак останні не були взяті до уваги податковим органом.

Підсумовуючи вищенаведене, позивач підтвердив право на віднесення відповідних сум до податкового кредиту у зв`язку із придбанням зазначених вище товарів та складенням і реєстрацією в ЄРПН постачальниками/продавцями податкових накладних, що повністю відповідає вимогам ст. 198 ПК України.

Крім того, відповідачем не надано доказів використання позивачем придбаних товарів в операціях, що не є господарською діяльністю такого платника податків.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, доводи ГУ ДПС у Волинській області про завищення позивачем від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у сумі 146 601 грн за лютий 2023 року не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду даної справи.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 01.08.2023 №0097020702 є необґрунтованим та безпідставним, не ґрунтується на нормах чинного законодавства, тому його слід визнати протиправним та скасувати, а відтак позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частин 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позов задоволено повністю, тому на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 2684,00 грн, який сплачений платіжною інструкцією №772 від 06.09.2023. Позивачем доказів понесення інших судових витрат на день винесення цього рішення суду не надано.

Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 01 серпня 2023 року №0097020702.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СВВ ТРАНСЛОГІСТИК (45006, Волинська область, Ковельський район, місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, квартира (офіс) 14, код ЄДРПОУ 44679840) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, будинок 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679) понесені витрати по сплаті судового збору у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116800868
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/27322/23

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 30.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні