Ухвала
від 05.02.2024 по справі 280/887/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ПРО ЗАЛИШЕННЯ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ БЕЗ РУХУ

05 лютого 2024 року Справа № 280/887/24 м.Запоріжжя

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Чернова Ж.М. перевіривши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м.Запоріжжя про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

29 січня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач), третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя (далі - третя особа), в якій позивач просить суд:

визнати незаконним та скасувати рішення засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2018 №121 в частині зняти з квартирного обліку підполковника ОСОБА_1 у зв`язку із звільненням у запас по закінченню контракту відповідно до пункту «а» (у зв`язку з із закінченням контракту) частини шостої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу з 04 грудня 2018 року;

зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_1 поновити ОСОБА_1 та членів моєї сім`ї (дружина ОСОБА_2 , 1977 р.н, донька ОСОБА_3 , 2005 р.н., донька ОСОБА_4 , 2010 р.н.) на обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла в загальній черзі з 10.06.2005 та пільговій черзі (першочерговій) з 16.02.2017.

Частиною 1статті 171 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи: відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями160,161,172цьогоКодексу; позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Дослідивши позовну заяву та додані до неї документи, суд установив, що позовна заява підлягає залишенню без руху, оскільки її поданозпорушенням вимог ст. 161 КАС України, враховуючи наступне.

За приписами частин 1, 2 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюєтьсяздня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Позивачем, оскаржуютьсярішення засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2018 №121 в частині зняти з квартирного обліку підполковника ОСОБА_1 у зв`язку із звільненням у запас по закінченню контракту відповідно до пункту «а» (у зв`язку з із закінченням контракту) частини шостої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу з 04 грудня 2018 року.

Зданим позовом позивач звернувся до суду лише 29.01.2024, отже строк звернення до судузцією позовною заявою позивачем було пропущено.

Судом установлено, що ОСОБА_1 з 07.08.2018 виключено із списків особового складу відділу та всіх видів забезпечення на підставі наказу начальника Запорізького зонального відділу Військової служби правопорядку (по стройовій частині) від 03.08.2018 №174.

Позивач зазначає, що в листопаді 2021 року йому стало відомо, що рішенням засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол від 04.12.2018 №121) його разом з сім`єю було знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов на підставі письмового повідомлення квартирно-експлуатаційного відділу міста Запоріжжя від 02.11.2018 №4166 у зв`язку з закінченням строку контракту.

Судом враховано, що 11.11.2021 позивач подав позовну заяву про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному обліку до військової частини НОМЕР_1 у Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області. Ухвалою Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 15.11.2021 по справі №937/10938/21 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії та поновлення на квартирному обліку, за участю третьої особи квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя. У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX. Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області знаходиться на тимчасово окупованій території України, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 та не відновив здійснення правосуддя. Судове провадження у судовій справі №937/10938/21 втрачене.

На підставі розпорядження Голови Верховного Суду від 14 вересня 2022 року №49/0/9-22 Про зміну територіальної підсудності судових справ Запорізької області внесено зміни до розпорядження Голови Верховного Суду від 10 березня 2022 року № 4/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану» та визначено нову територіальну підсудність судових справ Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області за Комунарським районним судом м. Запоріжжя.

У зв`язку з чим, позивачем до Комунарського районного суду м.Запоріжжя було подано заяву про поновлення строку звернення до суду. Ухвалою Комунарського районного суду м.Запоріжжя від 24.11.2023 по справі №937/10938/21 відмовлено у відкритті провадження за заявою ОСОБА_1 про відновлення втраченого судового провадження у справі №937/10938/21 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному обліку.

Суд зазначає, що доводи позивача про те, що тільки в листопаді 2021 року йому стало відомо, що рішенням засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол від 04.12.2018 №121) його разом з сім`єю було знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, не підтвердженівідповідними та належними доказами.

Суд зазначає, що строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому перебіг такого строку починаєтьсяздня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Однак, для визначення початку перебігу строку для звернення до суду необхідно встановити час коли позивач дізнався або повинен був дізнатись про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Позивачу недостатньо лише послатись на необізнаність про порушення його прав, свобод та інтересів; при зверненні до суду він повинен довести той факт, що він не міг дізнатися про порушення свого права й саме із цієї причини не звернувся за його захистом до суду протягом шести місяців від дати порушення його прав, свобод чи інтересів чи в інший визначений законом строк звернення до суду. В той же час, триваюча пасивна поведінка такої особи не свідчить про дотримання строку звернення до судузурахуванням наявної у неї можливості знати про стан своїх прав, свобод та інтересів.

Суд зауважує, що при вирішенні питання щодо дотримання строку звернення до адміністративного суду необхідно чітко диференціювати поняття дізнався та повинен був дізнатись. Поняття повинен був дізнатися необхідно розуміти як неможливість незнання, високу вірогідність, можливість дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа має можливість дізнатися про порушення своїх прав, якщо їй відомо про обставини прийняттярішеннячи вчинення дій і у неї відсутні перешкоди для того, щоб дізнатися про те, якерішенняприйняте або які дії вчинені (постанова Верховного Суду від 21.02.2020 №340/1019/19).

Дотримання строків звернення до адміністративного суду є однієюзумов дисциплінування учасників публічно-правових відносин, якщо ці відносини стали спірними.

Необхідно зауважити, що інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного судузпозовом обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до судузвідповідним позовом, за закінченням яких правовідносини вважаються усталеними.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 19 березня 2019 року у справі № 810/1024/18, від 23 квітня 2020 року у справі № 813/3756/17, від 23 жовтня 2020 року у справі № 340/1225/20, від 29 січня 2021 року у справі № 630/832/16-а.

Поважними причинами слід розуміти лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулася із позовом, пов`язаніздійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.

Питання поважності причин пропуску строку звернення до суду є оціночним та залежить від доказів, якими підтверджуються обставини та підстави такого пропуску.

Причина пропуску строку звернення до суду може вважатися поважною, якщо вона відповідає одночасно усім таким умовам: 1) це обставина або кілька обставин, яка безпосередньо унеможливлює або ускладнює можливість вчинення процесуальних дій у визначений законом строк; 2) це обставина, яка виникла об`єктивно, незалежно від волі особи, яка пропустила строк; 3) ця причина виникла протягом строку, який пропущено; 4) ця обставина підтверджується належними і допустимими засобами доказування.

Тобто, поважними причинами можуть визнаватися лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що звернуласьзпозовом, пов`язаніздійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належним чином.

Отже, поновленню підлягають лише порушенізповажних причин процесуальні строки, встановлені законом.

Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду передбачені статтею 123 КАС України, а саме: у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху.

При цьому протягом десяти днівздня вручення ухвали особа має право звернутися до судуззаявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Згідно ч. 6 ст. 161 КАС України у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.

Отже, позивачу слід подати до суду заяву про поновлення строку звернення до адміністративного судуззазначенням підстав для поновлення строку та докази поважності причин його пропуску.

Такі обставини вказують на невідповідність позовної заяви вимогам КАС України, а тому, згідно з ч.1 ст.169 КАС України, вона підлягає залишенню без руху з наданням позивачу строку для усунення вказаних недоліків.

Керуючись ст.ст.160, 161, 169, 171 КАС України, суддя

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - залишити без руху.

Надати позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви строком 10 днів від дня одержання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху.

Недоліки позовної заяви можуть бути усунуті шляхом подання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, оформлену у відповідності до статті 167 КАС України, з обґрунтуванням та документальним підтвердженням наявності поважних причин пропуску строку звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Копію ухвали надіслати позивачу.

Роз`яснити позивачу, що відповідно до п.1 ч.4 ст.169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя Ж.М. Чернова

Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116802398
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —280/887/24

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Рішення від 18.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні