ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18 квітня 2024 року Справа № 280/887/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м.Запоріжжя про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач), третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя (далі - третя особа), в якій позивач просить суд:
визнати незаконним та скасувати рішення засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2018 №121 в частині зняти з квартирного обліку підполковника ОСОБА_1 у зв`язку із звільненням у запас по закінченню контракту відповідно до пункту «а» (у зв`язку з із закінченням контракту) частини шостої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу з 04 грудня 2018 року;
зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_1 поновити ОСОБА_1 та членів моєї сім`ї (дружина ОСОБА_2 , 1977 р.н, донька ОСОБА_3 , 2005 р.н., донька ОСОБА_4 , 2010 р.н.) на обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла в загальній черзі з 10.06.2005 та пільговій черзі (першочерговій) з 16.02.2017.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач під час проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) був зарахований на квартирний облік рішенням житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (протокол №4 від 10.06.2005) з 31.05.2005 на підставі рапорту від 30.05.2005 (вх.1349 від 31.05.20205) та довідки Львівського військового інституту Національного університету «Львівська політехніка» про незабезпечення житлом від 18.06.2003 №140. З 18.07.2017 позивач перебував на посаді начальника відділення ІНФОРМАЦІЯ_3 та на підставі рапорту від 22.08.2017 вх.№987/1 був зарахований на квартирний облік рішенням житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол №97 від 22.08.2017) складом сім`ї 4 особи (дружина ОСОБА_2 , 1977 р.н, донька ОСОБА_3 , 2005 р.н., донька ОСОБА_4 , 2010 р.н.) до загальних списків осіб які потребують поліпшення житлових умов в військовій частині НОМЕР_1 з 10.06.2005 та списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень у Мелітопольському гарнізоні з 16.02.2017. Наказом начальника Генерального штабу Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 01.06.2018 №290 відповідно частини шостої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу з урахуванням вимог підпункту «і» пункту 1 частини восьмої цієї самої статті позивача було звільнено у запас за підпунктом а (у зв`язку із закінченням строку контракту). Зі списків ІНФОРМАЦІЯ_4 , позивач був виключений 07.08.2018 на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (по стройовій частині ) від 03.08.2018 №174. В листопаді 2021 року позивачу стало відомо, що рішенням засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол від 04.12.2018 №121) його разом з сім`єю було знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов на підставі письмового повідомлення квартирно-експлуатаційного відділу міста Запоріжжя від 02.11.2018 №4166 у зв`язку з закінченням строку контракту. Позивач вважає, що його було безпідставно знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов. Вказує, що при зарахуванні позивача на квартирний облік у 2005 році порушень житловою комісією та позивачем допущено не було, під час проходження військової служби та на момент звільнення позивач постійним житлом не забезпечувався, вислуга років у Збройних Силах на момент звільнення становила календарна - 20 років 00 місяців 10 днів, на момент звільнення перебував на обліку для поліпшення житлових умов, підстави, визначені законом для зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов не настали. Просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 05 лютого 2024 рокупозовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 20 лютого 2024 року визнано поважною причину пропуску строку звернення до адміністративного суду з цим позовом та поновлено ОСОБА_1 пропущений строк звернення до суду у даній справі. Відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
Відповідач у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що за бажанням позивача він був звільнений у запас та з ним був припинений контракт про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України. У разі звільнення з військової служби позивача за підставами, не зазначеними в Законі №2011 та Порядку, в тому числі у зв`язку із закінченням строку контракту, не передбачено залишення його на квартирному обліку у військовій частині. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення по справі, в яких зазначено, що за бажанням позивача він був звільнений у запас та з ним був припинений контракт про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України. У разі звільнення з військової служби позивача за підставами, не зазначеними в Законі №2011 та Порядку, в тому числі у зв`язку із закінченням строку контракту, не передбачено залишення його на квартирному обліку у військовій частині.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що доводи відповідача є безпідставними, так як правова позиція останнього заснована на помилковому тлумаченні норм чинного законодавства.
Згідно зі ст. 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі, з огляду на наступне.
З матеріалів адміністративної справи судом установлено, що позивач під час проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) був зарахований на квартирний облік рішенням житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 (протокол №4 від 10.06.2005) з 31.05.2005 на підставі рапорту від 30.05.2005 (вх.1349 від 31.05.20205) та довідки Львівського військового інституту Національного університету «Львівська політехніка» про незабезпечення житлом від 18.06.2003 №140.
З 18.07.2017 позивач перебував на посаді начальника відділення ІНФОРМАЦІЯ_3 та на підставі рапорту від 22.08.2017 вх.№987/1 був зарахований на квартирний облік рішенням житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол №97 від 22.08.2017) складом сім`ї 4 особи (дружина ОСОБА_2 , 1977 р.н, донька ОСОБА_3 , 2005 р.н., донька ОСОБА_4 , 2010 р.н.) до загальних списків осіб які потребують поліпшення житлових умов в військовій частині НОМЕР_1 з 10.06.2005 та списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень у Мелітопольському гарнізоні з 16.02.2017.
Наказом начальника Генерального штабу Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 01.06.2018 №290 відповідно частини шостої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу з урахуванням вимог підпункту «і» пункту 1 частини восьмої цієї самої статті позивача було звільнено у запас за підпунктом а (у зв`язку із закінченням строку контракту).
Зі списків ІНФОРМАЦІЯ_4 , позивач був виключений 07.08.2018 на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (по стройовій частині) від 03.08.2018 №174.
В листопаді 2021 року позивачу стало відомо, що рішенням засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (протокол від 04.12.2018 №121) його разом з сім`єю було знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов на підставі письмового повідомлення квартирно-експлуатаційного відділу міста Запоріжжя від 02.11.2018 №4166 у зв`язку з закінченням строку контракту.
При спробі оновити документи житлової справи, позивачу 09.11.2021 було повідомлено про зняття з квартирного обліку та надано витяг з протоколу засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2018 №121 (лист військової частини НОМЕР_1 від 09.11.2021 вих. №1051).
11.11.2021 позивач подав позовну заяву про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному обліку до військової частини НОМЕР_1 у Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області.
Ухвалою Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 15.11.2021 по справі №937/10938/21 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії та поновлення на квартирному обліку, за участю третьої особи квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX.
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області знаходиться на тимчасово окупованій території України, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309.
На підставі розпорядження Голови Верховного Суду від 14 вересня 2022 року №49/0/9-22 Про зміну територіальної підсудності судових справ Запорізької області внесено зміни до розпорядження Голови Верховного Суду від 10 березня 2022 року № 4/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану» та визначено нову територіальну підсудність судових справ Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області за Комунарським районним судом м. Запоріжжя.
Позивачем було подано заяву про поновлення строку звернення до Комунарського районного суду м.Запоріжжя.
Ухвалою Комунарського районного суду м.Запоріжжя від 24.11.2023 по справі №937/10938/21 відмовлено у відкритті провадження за заявою ОСОБА_1 про відновлення втраченого судового провадження у справі №937/10938/21 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному обліку.
Позивач вважає, що його було безпідставно знято з обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначаєЗакон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Законом України від 24 червня 2004 року № 1865-IV «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», який набрав чинності 01 січня 2005 року, стаття 12 вказаного Закону викладена в новій редакції.
Так, згідно з частиною першою статті 12 цього Закону в редакції, чинній на момент зняття позивача з обліку, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановленихЖитловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На виконання приписів вищевказаної статтіпостановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2006 року за № 1081було затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.
Відповідно до пункту 24 цього Порядку датою зарахування на облік вважається день, коли житловою комісією військової частини винесено рішення про зарахування військовослужбовця на облік.
Позивач поставлений на облік для поліпшення житлових умов 31.05.2005.
Пунктом 9статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»в редакції, чинній на момент зняття позивача з обліку, передбачено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла.
Аналогічні приписи закріплені й в пункті 29 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.
Дія пункту 9статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»безпосередньо пов`язується із тим, з якої саме з підстав, зазначених у частині шостійстатті 26 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу»військовослужбовець звільнений у запас чи у відставку.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Отже, зазначеним законом держава взяла на себе обов`язок забезпечення військовослужбовців жилими приміщеннями, і зокрема, військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановленихЖК Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Крім того, даний Порядок передбачає і випадки, коли військовослужбовці знімаються з обліку, а саме у разі: 1) поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; 2) засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; 3) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; 4) подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; 5) в інших випадках, передбачених законодавством (п.30 Порядку).
Аналогічні правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 17.03.2020 року у справі №487/5835/17, від 01.04.2020 року у справі № 638/5769/18, від 08.04.2020 року у справі №683/2197/18, від 19.05.2020 року у справі №683/2198/18, від 16.12.2020 року у справі №748/122/20, провадження №61-9785св20.
Пунктом 30 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями в редакції, чинній на момент зняття позивача з обліку, передбачено, що військовослужбовці знімаються з обліку у разі: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; в інших випадках, передбачених законодавством.
Наказом Міністерства оборони України від 30 листопада 2011 року №737затверджено Інструкцію про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 24/20337.
Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 1.4 наведеної Інструкції військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Військовослужбовці, що перебували на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, до 1 січня 2005 року (набрання чинностіЗаконом України від 24 червня 2004 року № 1865-IV «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»), забезпечуються жилими приміщеннями для постійного проживання відповідно до раніше встановленого законодавством порядку - без врахування вислуги на військовій службі.
При зарахуванні позивача на квартирну чергу діявНаказ Міністра оборони України № 20 від 03 лютого 1995 року «Про внесення змін та доповнень до Положення про порядок забезпечення жилою площею в Збройних Силах України», який втратив чинність 10 листопада 2006 року, яким, було встановлено порядок забезпечення жилими приміщеннями осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом, військовослужбовців-жінок та працівників (не військовослужбовців) Збройних Сил України.
Пунктом 13 даного Положення визначено, що військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та квартирно-експлуатаційних частинах району до отримання житла, за винятком: поліпшення житлових умов, переміщення до нового місця служби, засудження до позбавлення волі на термін понад 6 місяців та наданні відомостей, які не відповідають дійсності.
Позивач проходив військову службу і потребував поліпшення житлових умов. Винятків, встановлених пунктом 13 наведеного Положення щодо позивача, не установлено.
Відповідно до абзацу 1 пункту 2.17 Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за №24/20337, військовослужбовці, зараховані на квартирний облік після набрання чинностіЗаконом України від 24 червня 2004 року № 1865-IVПро внесення змін достатті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», які мають вислугу на військовій службі менше ніж 20 років, у разі звільнення з військової служби за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів та неможливістю проходити військову службу, залишаються на цьому обліку до отримання жилого приміщення для постійного проживання.
Згідно ж з пунктом 2.18 цієї ж Інструкції військовослужбовці та особи, звільнені з військової служби, знімаються з обліку за місцем служби (за місцем звільнення з військової служби) у разі: поліпшення житлових умов, унаслідок чого зникла потреба в наданні житла; переміщення військовослужбовця до нового місця служби в інший населений пункт; звільнення з військової служби за підставами, не зазначеними в абзаці першому пункту 2.16 цього розділу; подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; звільнення в запас або відставку до досягнення 20 років вислуги на військовій службі особами, які зараховані на облік після 01 січня 2005 року (крім випадків, вказаних у пункті 2.17 цього розділу); обрання для місця проживання іншого населеного пункту особами, які звільнені у запас або у відставку; в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до п. 4 розділу І Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженоюнаказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380(далі - Інструкція), військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Відповідно до п. 1 розділу VI Інструкції, житловими приміщеннями для постійного проживання забезпечуються військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до вимогстатті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»набули права та не забезпечувалися постійним житлом протягом усього часу проходження військової служби і мають календарну вислугу на військовій службі 20 років і більше, зареєстровані в населеному пункті дислокації військової частини, в якій військовослужбовець проходить службу та перебуває на відповідному обліку.
Згідно з п. 21 розділу VI Інструкції, зняття військовослужбовців з обліку проводиться у разі: поліпшення житлових умов до встановлених норм забезпечення житловою площею громадян у відповідному населеному пункті; подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на квартирний облік, включення до списків осіб, що мають право першочергового та позачергового одержання житлових приміщень, або неправомірних дій посадових (службових) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік; в інших випадках, передбачених законодавством.
Згідно з п. 1 розділу VII Інструкції, особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, забезпечуються жилим приміщенням згідно з чергою у військовій частині, що визначається часом зарахування на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, або до списків осіб, які користуються правом позачергового одержання житлових приміщень) за рішенням житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується наказом командира військової частини.
Згідно зістаттею 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції.
Втрата житла є найбільш крайньою формою втручання у право на повагу до житла (рішення у справіМакКенн проти Сполученого Королівствавід 13 травня 2008 року пункт 50 (рішення у справіКривіцька та Кривіцький проти Українивід 02 грудня 2010 року).
Статтею 47 Конституції Українивстановлено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Пунктом 1 частини другоїстатті 40 ЖК Українивизначено, що громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадку поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення.
Судом установлено, що при зарахуванні ОСОБА_1 у чергу на отримання житла та перебування його на квартирному обліку порушень житловою комісією та позивачем допущено не було, під час проходження військової служби, вислуга років у Збройних Силах на момент звільнення становила календарна - 20 років 00 місяців 10 днів, на момент звільнення перебував на обліку для поліпшення житлових умов, підстави, визначені законом для зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов не настали, а тому позивач підлягає поновленню на обліку військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на обліку.
Відповідно до п. 11 Положення про порядок забезпечення жилою площею в ЗСУ, затвердженогонаказом Міністра Оборони України від 03.02.1995 № 20, передбачено, що військовослужбовці Збройних Сил України, які перебувають на квартирному обліку, при переміщенні по службі на вищу, рівнозначну посаду, а також з вищих посад на нижчі за підставами, передбаченими підпунктами "а", "б" та "д" пункту 36 Тимчасового положення про проходження військової служби особами офіцерського складу та підпунктами "а" та "б" пункту 27 Тимчасового положення про проходження військової служби прапорщиками та мічманами (затвердженіУказом Президента України від 13 травня 1993 року N 174/93), пов`язаному з переїздом до іншого гарнізону, приймаються на квартирний облік за новим місцем служби разом з членами їх сімей із збереженням попереднього часу перебування на квартирному обліку за останнім місцем служби, а також у списках осіб, що користуються правом першочергового та позачергового одержання жилих приміщень.
Звільнення з військової служби в запас не є підставою для виключення зі списків першочергового та позачергового отримання житла, оскільки згідно з п. 4наказу Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380, за військовослужбовцями та членами їх сімей в тому числі звільненими з військової служби в запас або відставку, які були зараховані на облік військовослужбовців та членів їх сімей, що потребують поліпшення житлових умов, до набрання чинності цим наказом, зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання (за результатами інвентаризації облікових справ); рішення житлових комісій військових частин, об`єднаних житлових комісій, які були прийняті до набрання чинності цим наказом, реалізуються із урахуванням вимог вищезазначеної Інструкції.
Зокремаст. 37 ЖК України, передбачає право працівників, які залишили роботу (службу) на підприємствах, в установах та організаціях у зв`язку з виходом на пенсію залишатися на квартирному обліку нарівні з працюючими на цих підприємствах, в установах, організаціях громадянами.
Відповідно до статті40 ЖК України,в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, громадяни перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до одержання житлового приміщення, за винятком випадків, передбачених частиною другої цієї статті.
Громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:
1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;
1-1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;
2) виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;
3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР;
4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців, заслання або вислання;
5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.
Так, Постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470 були затверджені Правила обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР. Згідно цих Правил, громадяни, які залишили роботу на підприємствах, в установах, організаціях, що здійснюють квартирний облік,у зв`язку з виходом на пенсію,беруться на облік нарівні з робітниками і службовцями даного підприємства, установи, організації.
Отже, жодний нормативний акт не передбачає можливість зняття з квартирного обліку з підстав звільнення в запас у зв`язку із закінченням строку контракту. Відповідачем не наведено законних підстав для зняття позивача з квартирного обліку, а тому таке рішення підлягає скасуванню із поновленням житлових прав позивача.
При цьому, позивач постійного житла не отримував та продовжує потребувати поліпшення житлових умов, що не заперечується відповідачем.
Аналізуючи зібрані по справі докази з точки зору їх належності, допустимості, достовірності та достатності, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення позивача на квартирному обліку.
Відповідно до частини другоїстатті 55 Конституції Україникожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Позивач звільнений від сплати судового збору, інших витрат сторонами не заявлено, тому їх розподіл судом не проводиться.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 139, 241-243, 254-263 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_3 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м.Запоріжжя (69063, м.Запоріжжя, вул.Земського лікаря Лукашевича, буд.4, код ЄДРПОУ 07809992) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2018 №121 в частині зняття з квартирного обліку підполковника ОСОБА_1 у зв`язку зі звільненням у запас відповідно до пункту «а» (у зв`язку із закінченням строку контракту) частини 6 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» з 04 грудня 2018 року.
Зобов`язати житлову комісію Військової частини НОМЕР_1 поновити ОСОБА_1 та членів його сім`ї (дружина ОСОБА_2 , 1977 р.н, донька ОСОБА_3 , 2005 р.н., донька ОСОБА_4 , 2010 р.н.) на обліку громадян та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла в загальній черзі з 10.06.2005 та пільговій черзі (першочерговій) з 16.02.2017.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118458156 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні