Рішення
від 05.02.2024 по справі 420/29898/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/29898/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу ЖБК Каретний до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій,

встановив:

Обслуговуючий кооператив ЖБК Каретний (далі позивач) звернувся до суду із позовною заявою до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, в якій, з урахуванням нової редакції позовних вимог, просить:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, щодо ігнорування листа за № 02.2-10/102 від 20.02.2019 р. управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, за яким було надано погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25;

- визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, щодо необхідності надання ОБСЛУГОВУЮЧИМ КООПЕРАТИВОМ ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ КАРЕТНИЙ додаткових документів, а саме:

- Технічного висновку про проведення обстеження конструктивних частин будівлі - об`єкту реконструкції, суміжних будівель/житлових будинків, у тому числі суміжних будівель - пам`яток на можливість виконання робіт нового будівництва (реконструкції) та з метою можливого відселення (компенсації збитків) мешканців - власників/користувачів нерухомого майна, що розташовано на суміжній до розглядаємої, ділянці.

-Документів по вирішенню майново-правових питань відповідно до вимог діючого законодавства щодо відселення (компенсації збитків) мешканці власників/користувачів нерухомого майна, що розташовано на суміжній до розглядаємої, ділянці.

-Ескізу намірів забудови з візуалізацією об`єкту, виконаний в достатньому для оцінки обсягу та відкоригований з врахуванням вищезазначеного технічного висновку, містобудівної документації, державних будівельних норм, всебічних композиційних обґрунтувань проектних рішень щодо типу об`єктів, розміщення, додержання норм регулювання висотності (з врахуванням висотності суміжних будівель) та відсотку забудови, розрахунків інсоляції та освітленості, побутових розривів, санітарних та протипожежних відстаней до існуючої житлової та громадської забудови, забезпечення заходів по її збереженню, тощо, (оригінал у кольорі, виконаний на відкоригованій топографо-геодезичній зйомці земельної ділянки в М 1:500, М 1:2000, прийнятій геослужбою м. Одеси не пізніше, ніж за рік до подачі проекту).

-Узгодження можливості реконструкції об`єкту з уповноваженим органом охорони об`єктів культурної спадщини, суміжними землекористувачами, власниками/балансоутримувачами квартир, житлових будинків, орієнтованих на об`єкт проектування та розташованих суміжно з об`єктом проектування.

- Фотофіксації об`єктів, розташованих на земельній ділянці на час подачі документів і матеріалів (у кольорі).

- Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради вчинення дій, а саме: утриматись від вимагання додаткових документів від ОБСЛУГОВУЮЧОГО КООПЕРАТИВУ ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ КАРЕТНИЙ в питанні про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради в питанні про надання ОБСЛУГОВУЮЧОМУ КООПЕРАТИВУ ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ КАРЕТНИЙ дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25 керуватись листом від 20.04.2018 р. (вхід № 02.2-10/410) за яким управління архітектури та містобудування Одеської міської ради було надано погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 02.09.2021 року на розгляд Постійної Комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин ОМР направлено підготовлений Департаментом земельних ресурсів ОМР проект рішення ОМР та документації із землеустрою «Про надання дозволу ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «КАРЕТНИЙ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний. 25, для реконструкції та подальшого обслуговування та експлуатації багатоквартирного житлового будинок з об`єктами ринкової інфраструктури.

Питання неодноразово розглядалось на засіданні Комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин ОМР і 20.10.2021 року прийнято рішення, щодо надання дозволу не розробку проєкту землеустрою ОК «ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНОГО КООПЕРАТИВУ «КАРЕТНИЙ», орієнтовна площа 0,0500 га, пров. Каретний, 25, - рекомендувати винести даний проект рішення на розгляд чергової сесії Одеської міської ради, за умови отримання позитивного висновку за результатами правової експертизи юридичного департаменту Одеської міської ради.

З переписки та отриманих відповідей на адвокатські запити стало відомо про витребування Департаментом архітектури та містобудування ОМР документів перелік яких зазначений у позовних вимогах. Тобто Департамент вимагає документи які не передбачені чинним законодавством.

За результатами розгляду заяви позивача міською радою не було прийнято жодного рішення по суті заяви: ні про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ні про відмову у його наданні, з наведенням мотивів такої відмови, які він повинен ухвалити за законом.

Просять задовольнити позовні вимоги.

Відповідач по справі Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради (далі. Відповідач, Департамент ОМР) позовні вимоги не визнали та зазначили, що враховуючи випадки руйнування будівель в історичному центрі міста, що заходяться в незадовільному технічному стані, для запобігання негативних наслідків та небезпеки при проведенні будівельних робіт, Департаментом було запропоновано додати необхідні матеріали - технічний висновок про проведення обстеження конструктивних частин будівлі - об`єкту реконструкції, суміжних будівель/житлових будинків, у тому числі суміжних будівель-пам`яток на можливість виконання робіт нового будівництва (реконструкції) та з метою можливого відселення (компенсації збитків) мешканців - власників/користувачів нерухомого майна, що розташовано на суміжній ділянці. Але до теперішнього часу, зазначені у листі Департаменту від 21.01.2022 № 01-11/176- 7оп матеріали та інформація, не надходили. Рішенням 18-ї Позачергової сесії Комітету всесвітньої спадщини ЮНЕСКО № 18 EXT.COM 5.2 (24-25 січня 2023 року) українську номінацію «Історичний центр міста-порту Одеса» внесено до Списку всесвітньої спадщини за прискореною процедурою та до Списку всесвітньої спадщини під загрозою.

Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» буферна зона - територія навколо об`єкта всесвітньої спадщини, що забезпечує охорону цілісності та автентичності видатної універсальної цінності цього об`єкта та у межах якої встановлюється відповідний режим використання. Перелік обмежень господарської діяльності, що будуть запроваджені на території об`єкта всесвітньої спадщини буде визначений Міністерством культури та інформаційної політики України після затвердження науково-проєктної документації щодо режимів використання об`єкта всесвітньої спадщини, імплементації їх в історико-архітектурний опорний план, проєкт зон охорони, меж історичних ареалів, що розробляються в складі нового Генерального плану м. Одеси (коригування) та затвердження його згідно законодавства.

Враховуючи вищевикладене, для визнання протиправними дій Департаменту щодо необхідності надання ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» додаткових документів недостатньо лише одного факту вимоги надати додаткові матеріали та документи, не передбачені статтею 123 Земельного Кодексу України, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані, значення мають юридичний зміст, значимість.

Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі обставини по справі.

20.04.2018р. (вхід № 02.2-10/410) ОБК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» звернувся до Одеської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25. Цільове призначення: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури; вид використання: для реконструкції, та подальшого обслуговування та експлуатації багатоквартирного житлового будинку з об`єктами ринкової інфраструктури. (а.с.12)

23.01.2019 р. листом за № 01-14/124-К вих. управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради надало погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та реконструкції будівлі за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25. (а.с.46)

20.02.2019 р. листом за № 02.2-10/102 управління архітектури та містобудування Одеської міської ради було надано погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25. (а.с.48)

03.09.2021 року на засіданні Комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин ОМР розглядалось питання про надання дозволу ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25. За результатами засідання вирішено рекомендувати відкласти для доопрацювання та доручити Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, з метою недопущення порушення прав та охоронюваних законом інтересів можливих співвласників будинку, запропонувати заявнику надати документи, що підтверджують знаходження у власності ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» всіх об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, розташованих у будівлі за вказаною адресою. (а.с.53-54)

Департамент архітектури та містобудування ОМР розглянув запит Департаменту земельних ресурсів ОМР 20.01.2022 №01-18/1752- 09-02, стосовно надання інформації щодо відповідності вимогам Генерального плану м. Одеси, Плану зонування або детальному плану території, затвердженого згідно вимогам Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», місця розташування земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0500 га, за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25 та цільове призначення 02.10 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, для надання ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, та у листі від 21.01.2022 № 01-11/176-7оп, зазначили про надання необхідних матеріалів та інформації для розгляду порушеного питання, а саме - технічний висновок про проведення обстеження конструктивних частин будівлі - об`єкту реконструкції, суміжних будівель/житлових будинків, у тому числі суміжних будівель-пам`яток на можливість виконання робіт нового будівництва (реконструкції) та з метою можливого відселення (компенсації збитків) мешканців - власників/користувачів нерухомого майна, що розташовано на суміжній ділянці.

Зазначені документи ні позивачем, ні Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради не були надані, відповідно не надано погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25.

Оскільки клопотання позивача до Одеської міської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду не розглянуте, позивач звернувся до суду з вимогами про визнання протиправної бездіяльності Департаменту архітектури та містобудування щодо непогодження проєкту землеустрою, визнання протиправними дії Департаменту щодо витребування документів, зобов`язати утриматись від вимагання додаткових документів в питанні про надання ОК ЖБК КАРЕТНИЙ дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25 керуватись листом від 20.04.2018 р. (вхід № 02.2-10/410) за яким управління архітектури та містобудування Одеської міської ради було надано погодження щодо можливості відведення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за вказаною адресою.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.ч. І, 2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно положень ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються гпафічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною третьою ст. 123 ЗК передбачено відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної

Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Як встановлено судом у цій справі, питання щодо розгляду заяви про надання дозволу ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» на виготовлення проєкту землеустрою Одеською міською радою у відповідності до ст.123 ЗК України не було розглянуто, а було відкладено відповідно до рішення Комісії з питань землеустрою та земельних правовідносин ОМР від 03.09.2021 року яким рекомендовано відкласти питання надання дозволу для доопрацювання та доручити Департаменту Земельних ресурсів ОМР з метою недопущення порушення прав та охоронюваних законом інтересів можливих співвласників, запропонувати заявнику надати документи, що підтверджують знаходження у власності ОК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» всіх об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, розташованих у будівлі за вказаною адресою ( звернути увагу, що до переліку квартир, об`єднаних в одиницю увійшли не всі квартири в порядку їх нумерації, а вибірково). (а.с.53)

В подальшому це питання за ініціативою Департаменту Земельних ресурсів ОМР перейшло у площину розгляду Департаменту архітектури та містобудування ОМР, оскільки у відповідності з планом зонування території (зонінгом) м. Одеси, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 19 жовтня 2016 № 1316-VІI, дана земельна ділянка розташована в громадській зоні Г-1 (зона загальноміського центру), на території комплексної охоронної зони історичного ареалу «Центральний історичний ареал», в охоронній зоні будівель-пам`яток.

Таким чином, Одеська міська рада, в порядку та строки визначені ст. 123 ЗК України клопотання ОБК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» від 20.04.2018р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,050 га за адресою: м. Одеса, пров. Каретний, 25 не розглянула з підстав вищенаведених, але і не відмовила у наданні такого дозволу.

Системний аналіз положень ст.ст. 122, 123 ЗК України дає підстави для висновку, що процедура отримання земельної ділянки у власність/користування передбачає послідовні етапи, а саме:

-отримання дозволу не виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок;

-виготовлення проекту землеустрою;

-затвердження проекту землеустрою та відведення земельної ділянки шляхом прийняття уповноваженим органом рішення про надання земельної ділянки у користування.

Суд вважає, що оскільки клопотання позивача Одеською міською радою не розглянуте, то пред`являючи цей позов до Департаменту архітектури та містобудування ОМР, ОБК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» обрав неналежний спосіб захисту порушеного права виходячи з наступного.

Абзацом третім ст. 123. ЗК України передбачено, що у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Таким чином, позивач має можливість без подання позову до суду, шляхом використання свого права на виготовлення проекту землеустрою «за мовчазною згодою» органу місцевого самоврядування, виготовити його та подати на затвердження.

Не виключено, що під час виготовлення проєкту землеустрою питання, що були поставленні відповідачем у цій справі щодо забудови історичної частини міста знову стануть предметом обговорення, але це вже інша стадія виділення земельної ділянки з іншою законодавчо унормованою процедурою погодження відповідними органами.

Крім того, суд зазначає, що позивач не звертався до відповідача із жодними заявами щодо погодження виділення земельної ділянки і не міг звертатись в силу того, що не отримав ще дозволу на виготовлення проекту землеустрою від уповноваженого органу яким є Одеська міська рада.

Виходячи з викладеного позовні вимоги ОБК «ЖБК «КАРЕТНИЙ» не підлягають задоволенню, оскільки у відповідності до ч. 1. ст. 77 КАС України позивачем не доведені ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

В той же час, відповідач надав суду належні та допустимі докази, виклав правові обґрунтування правомірності прийнятого рішення, яке на думку суду відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України.

У підсумку, з урахуванням вищезазначеного, у сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову.

Керуючись ст. 242- 246 КАС України, суд

вирішив:

У задоволенні позовних вимог Обслуговуючого кооперативу ЖБК Каретний до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116804535
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/29898/23

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні