Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2024 р. № 520/34807/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Айрон - Арт" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Айрон - Арт" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати повністю податкове повідомлення-рішення за № 0/23870/0416 від 07.08.2023, яким було визначено суму штрафів у розмірі 95 343,94 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення відповідача є протиправним та таким, що прийняте всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується матеріалами справи.
Представником Головного управління ДПС у Харківській області до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржуване рішення відповідача є правомірним, та прийнятим з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 13 червня 2023 року Головним управлінням Державної податкової служби України у Харківській області (далі - відповідач) було проведено камеральну перевірку відносно Приватного підприємства «Айрон - Арт» (далі - позивач) щодо дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), за результатами якої був складений акт за № 18691/20-40-04-16-03/3622991 (далі - акт).
За результатами складеного відповідачем акту позивачем заперечення в порядку положень ст. 86.7 Податкового кодексу України не подавалися.
На підставі складеного акту відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення за № 0/23870/0416 від 07.08.2023 (далі - ППР), відповідно до якого до позивача було застосовано штраф на суму 95 343,94 грн., при цьому в самому ППР зазначено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних за лютий, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2022 року, а саме:
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 5, дата виписки: 07.02.2022, дата реєстрації: 20.09.2022, кількість днів затримки: 68, ПДВ, грн: 13800, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 5520;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 7, дата виписки: 07.02.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 26040, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 10416;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 13, дата виписки: 10.02.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 28644, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 11457,60;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 14, дата виписки: 10.02.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 6721,67, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 2688,67;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 21, дата виписки: 14.02.2022, дата реєстрації: 20.09.2022, кількість днів затримки: 68, ПДВ, грн: 2325, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 930;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 24, дата виписки: 16.02.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 858, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 343,20;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 25, дата виписки: 17.02.2022, дата реєстрації: 12.10.2022, кількість днів затримки: 90, ПДВ, грн: 264, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 105,60;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 26, дата виписки: 21.02.2022, дата реєстрації: 12.10.2022, кількість днів затримки: 90, ПДВ, грн: 226,80, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 90,72;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 27, дата виписки: 23.02.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 549, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 219,60;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 28, дата виписки: 23.02.2022, дата реєстрації: 19.10.2022, кількість днів затримки: 97, ПДВ, грн: 20642, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 8256,80;
Період: 28.02.2022, №ПН/РК: 29, дата виписки: 23.02.2022, дата реєстрації: 19.10.2022, кількість днів затримки: 97, ПДВ, грн: 2767,50, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 1107;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 1, дата виписки: 01.06.2022, дата реєстрації: 21.09.2022, кількість днів затримки: 83, ПДВ, грн: 10855, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 4342;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 2, дата виписки: 02.06.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 97, ПДВ, грн: 1760, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 704;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 10, дата виписки: 09.06.2022, дата реєстрації: 05.12.2022, кількість днів затримки: 158, ПДВ, грн: 4521, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 1808,40;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 3, дата виписки: 14.06.2022, дата реєстрації: 19.10.2022, кількість днів затримки: 111, ПДВ, грн: 163,20, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 65,28;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 4, дата виписки: 17.06.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 82, ПДВ, грн: 566,67, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 226,67;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 5, дата виписки: 20.06.2022, дата реєстрації: 19.09.2022, кількість днів затримки: 66, ПДВ, грн: 588, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 235,20;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 6, дата виписки: 21.06.2022, дата реєстрації: 19.09.2022, кількість днів затримки: 66, ПДВ, грн: 5440, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 2176;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 8, дата виписки: 27.06.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 82, ПДВ, грн: 608, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 243,20;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 7, дата виписки: 27.06.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 82, ПДВ, грн: 725,33, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 290,13;
Період: 30.06.2022, №ПН/РК: 9, дата виписки: 30.06.2022, дата реєстрації: 18.10.2022, кількість днів затримки: 95, ПДВ, грн: 209, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 83,60;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 1, дата виписки: 07.07.2022, дата реєстрації: 19.09.2022, кількість днів затримки: 50, ПДВ, грн: 5440, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 1632;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 2, дата виписки: 08.07.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 66, ПДВ, грн: 817, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 326,80;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 3, дата виписки: 14.07.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 100, ПДВ, грн: 3400, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 1360;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 4, дата виписки: 18.07.2022, дата реєстрації: 19.09.2022, кількість днів затримки: 35, ПДВ, грн: 1860, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 558;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 5, дата виписки: 22.07.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 51, ПДВ, грн: 385, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 115,50;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 6, дата виписки: 27.07.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 51, ПДВ, грн: 1666,67, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 500;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 8, дата виписки: 28.07.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 85, ПДВ, грн: 6240, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 2496;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 7, дата виписки: 28.07.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 85, ПДВ, грн: 4700, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 1880;
Період: 31.07.2022, №ПН/РК: 9, дата виписки: 29.07.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 85, ПДВ, грн: 170, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 68;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 1, дата виписки: 04.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 35, ПДВ, грн: 2233,33, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 670;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 2, дата виписки: 05.08.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 15520, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 6208;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 3, дата виписки: 08.08.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 69, ПДВ, грн: 4545, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 1818;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 4, дата виписки: 15.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 35, ПДВ, грн: 53,60, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 16,08;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 5, дата виписки: 17.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 20, ПДВ, грн: 4545, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 909;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 6, дата виписки: 17.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 20, ПДВ, грн: 4075, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 815;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 7, дата виписки: 25.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 20, ПДВ, грн: 1380, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 276;
Період: 31.08.2022, №ПН/РК: 8, дата виписки: 31.08.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 20, ПДВ, грн: 2000, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 400;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 10, дата виписки: 01.09.2022, дата реєстрації: 07.12.2022, кількість днів затримки: 68, ПДВ, грн: 15520, розмір штрафу, %: 40, сума штрафу: 6208;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 1, дата виписки: 01.09.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 5, ПДВ, грн: 1380, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 138;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 2, дата виписки: 09.09.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 5, ПДВ, грн: 975, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 97,50;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 3, дата виписки: 09.09.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 5, ПДВ, грн: 2277,50, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 227,75;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 4, дата виписки: 15.09.2022, дата реєстрації: 05.10.2022, кількість днів затримки: 5, ПДВ, грн: 476, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 47,60;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 6, дата виписки: 19.09.2022, дата реєстрації: 02.11.2022, кількість днів затримки: 18, ПДВ, грн: 9666, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 1933,20;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 7, дата виписки: 28.09.2022, дата реєстрації: 02.11.2022, кількість днів затримки: 18, ПДВ, грн: 190, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 38;
Період: 30.09.2022, №ПН/РК: 8, дата виписки: 29.09.2022, дата реєстрації: 02.11.2022, кількість днів затримки: 18, ПДВ, грн: 5065, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 1013;
Період: 31.10.2022, №ПН/РК: 1, дата виписки: 01.10.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 8, ПДВ, грн: 16666,67, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 1666,67;
Період: 31.10.2022, №ПН/РК: 8, дата виписки: 04.10.2022, дата реєстрації: 09.12.2022, кількість днів затримки: 39, ПДВ, грн: 16666,67, розмір штрафу, %: 30, сума штрафу: 5000;
Період: 31.10.2022, №ПН/РК: 2, дата виписки: 05.10.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 8, ПДВ, грн: 599,60, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 59,96;
Період: 31.10.2022, №ПН/РК: 3, дата виписки: 14.10.2022, дата реєстрації: 08.11.2022, кількість днів затримки: 8, ПДВ, грн: 327,60, розмір штрафу, %: 10, сума штрафу: 32,76;
Період: 31.10.2022, №ПН/РК: 9, дата виписки: 25.10.2022, дата реєстрації: 09.12.2022, кількість днів затримки: 24, ПДВ, грн: 5065, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 1013;
Період: 30.11.2022, №ПН/РК: 4, дата виписки: 07.11.2022, дата реєстрації: 26.12.2022, кількість днів затримки: 26, ПДВ, грн: 32552,23, розмір штрафу, %: 20, сума штрафу: 6510,45.
Позивач, вважаючи прийняте відповідачем податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з даним позовом.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 201.1 ст.201 Податкового кодексу України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до положень п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України передбачена відповідальність за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг. що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної: податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, за розрахунку коригування, складеною до такої податкової накладної: податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації.
Так за вищезазначене порушення передбачено штраф у розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних, розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних, розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
При цьому, згідно з п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакції Закону України № 591-IX від 13.05.2020).
Тобто, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.
Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Суд зазначає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Такий висновок зазначеного у постанові Верховного Суду від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20.
Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 р. №651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" , з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України відмінено карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
При цьому, будь-яких змін до п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України щодо припинення дії мораторію внесено не було.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-ІХ (набрав чинності 27 травня 2022 року) внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно з пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 XX "Перехідні положення" ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп.112.8.9 п.112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Крім того пп.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану") за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.
З набранням чинності Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ, врегульовано питання граничного строку реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022, а також звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію лише тих податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022, за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.
Відповідно п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року як умова звільнення від відповідальності за їх несвоєчасну реєстрацію застосовується лише до тих платників податків, в кого граничний термін виконання податкових зобов`язань припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року по 26.05.2022.
Так, після 27.05.2022 відсутній механізм, який визначає строки реєстрації податкових накладних, які не були своєчасно зареєстровані до початку воєнного стану у зв`язку з мораторієм встановленим Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX.
За нормами Закону від 12.05.2022 № 2260-ІХ платники податків зобов`язані забезпечити реєстрацію податкових накладних до 15.07.2022 включно, саме тих податкових накладних, граничний термін яких припадав на період з 24.02.2022 до 27.05.2022.
Тобто, нормами Закону № 2260 платникам податків не було надано перехідного періоду, достатнього для реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що не були своєчасно зареєстровані у зв`язку з карантином, та на які до 27.05.2022 поширювалася дія мораторію, встановленого на період дії карантину.
Суд зазначає, що застосування до позивача за таких обставин штрафних санкцій є порушенням принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України.
Виходячи із системного тлумачення норм Податкового кодексу України, а також принципів застосування норм Конвенції з прав людини Європейським судом з прав людини, принцип стабільності передбачає, що окрім того, що норми права повинні бути чіткими та точними, вони повинні бути передбачуваними для суб`єкта на якого вони розповсюджуються.
В окремих ситуаціях, коли цього вимагають принципи правової визначеності та захисту законних очікувань, може виникнути необхідність запровадити перехідні положення відповідно до обставин, однак, у даній ситуації цього зроблено не було.
Принцип стабільності податкового законодавства слугує реалізації правової визначеності. Стабільність податкового законодавства передбачає законні очікування платника податку щодо незмінності правового режиму оподаткування. У рішенні ЄСПЛ у справі «Федоренко проти України» від 30.06.2006 зазначено, що відповідно до прецедентного права органів, які діють на підставі Конвенції, право власності може виступати у формі не лише майна, а й «виправданих очікувань» від ефективного використання права власності.
Відповідно до п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, в редакції дійсній на час реєстрації позивачем податкових накладних та винесення оскаржуваного рішення, застосування відповідальності та строків виконання податкових зобов`язань ставиться у залежність від можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо реєстрації податкових накладних.
Так, абзацом 8 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та переліків документів на підтвердження, затверджений наказом Міністерства фінансів від 29 липня 2022 року №225, набрав чинності 06 вересня 2022 року.
Отже, вищевказане правове регулювання позбавило позивача права, у разі необхідності, довести неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, станом на дату реєстрації спірних податкових накладних.
В даному випадку позивачем незважаючи на умови дії карантинних обмежень та введення воєнного стану було виконано податковий обов`язок щодо здійснення реєстрації вказаних податкових накладних.
Відповідно п.56.21 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Аналіз положень п. 56.21 ст. 56 ПК України свідчить про те, що презумпція правомірності рішень платника податків застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.
З огляду на встановлені обставини, суд зазначає, що застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності граничний термін реєстрації яких припадає до 06 вересня 2022 року, дійсно покладає на позивача додатковий надмірний тягар, суперечить презумпції правомірності рішень платника податків.
Згідно з п. 1 Розділу ІІ Порядку №225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до п. 3 розділу II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 4 розділу II Порядку № 225 визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Згідно з п. 7 Розділу ІІІ Порядку №225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Так, з матеріалів справи встановлено, що позивачем не надано до суду доказів подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість виконання податкового обов`язку по реєстрації податкових накладних внаслідок воєнних дій, що свідчить про недотримання позивачем вищезазначеного порядку.
Як вбачається з акту перевірки, під час реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає після 06.09.2022, а саме ПН №2 від 09.09.2022, ПН №3 від 09.09.2022, ПН №4 від 15.09.2022, ПН №6 від 19.09.2022, ПН №7 від 28.09.2022, ПН №8 від 29.09.2022, ПН №1 від 01.10.2022, ПН №8 від 04.10.2022, ПН №2 від 05.10.2022, ПН №3 від 14.10.2022, ПН №9 від 25.10.2022, ПН №4 від 07.11.2022 вказаний Порядок та перелік документів набрали чинності, а, отже, повинні бути застосовані до спірних правовідносин.
Таким чином, після 06.09.2022 з пропуском граничного терміну реєстрації позивачем було надано податкові накладні: ПН №2 від 09.09.2022, ПН №3 від 09.09.2022, ПН №4 від 15.09.2022, ПН №6 від 19.09.2022, ПН №7 від 28.09.2022, ПН №8 від 29.09.2022, ПН №1 від 01.10.2022, ПН №8 від 04.10.2022, ПН №2 від 05.10.2022, ПН №3 від 14.10.2022, ПН №9 від 25.10.2022, ПН №4 від 07.11.2022, отже, штрафні санкції щодо даних податкових накладних були нараховані відповідачем правомірно.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що прийняте відповідальними особами Головного управління ДПС у Харківській області податкове повідомлення-рішення №0/23870/0416 від 07.08.2023 підлягає скасуванню в частині застосування до позивача штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 120.1. статті 120 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних у період після 06.09.2022 згідно додатку до податкового повідомлення-рішення №0/23870/0416 від 07.08.2023 про розрахунок штрафних санкцій відносно Приватного підприємства "Айрон - Арт" (ЄДРПОУ 36222991).
Тобто, податкове повідомлення-рішення №0/23870/0416 від 07.08.2023 Головного управління ДПС у Харківській області підлягає скасуванню в частині застосування до позивача штрафних санкцій у сумі 77704,05 грн.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Приватного підприємства "Айрон - Арт" підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Айрон - Арт" (вул. Єнакіївська, буд. 19, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61176, ЄДРПОУ 36222991) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області за № 0/23870/0416 від 07.08.2023 в частині застосування до Приватного підприємства "Айрон - Арт" штрафних санкцій у сумі 77704,05 (сімдесят сім тисяч сімсот чотири) грн 05 коп.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Айрон - Арт" (ЄДРПОУ 36222991) сплачену суму судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2024 |
Оприлюднено | 08.02.2024 |
Номер документу | 116805380 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні