Постанова
від 05.02.2024 по справі 761/20188/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

справа №761/20188/23 Головуючий у І інстанції - Романишена І.П.

апеляційне провадження №33/824/204/2024 Доповідач у ІІ інстанції - Гуль В.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2024 року м. Київ

Суддя Київського апеляційного суду Гуль В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці, подану ОСОБА_1 ,на постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 30 листопада 2023 року,-

ВСТАНОВИВ:

Постановою Шевченківського районного суду м. Києва від 30 листопада 2023 рокупровадження у справі про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 МК України, закрито у зв`язку з відсутністю в діях особи складу адміністративного правопорушення.

Судом установлено, що відповідно протоколу про порушення митних правил №0036/126000/23 від 28 березня 2023 року 17 липня 2022 року на митну територію України з території Республіки Польща через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення р.н. НОМЕР_3/ НОМЕР_1 на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (вул. Михайла Грушевського, буд. 160, кв. 49, м. Дубно, Дубенський район, Рівненська область; ЄДРПОУ 44806891) в якості гуманітарної допомоги ввезено товари «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг. Відправником товарів зазначено «CENA CZYNI CUDA» ( АДРЕСА_1 ).

Пропуск вантажу гуманітарної допомоги на митну територію України здійснено у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану») шляхом надання до митного оформлення водієм транспортного засобу р.н. НОМЕР_2 громадянином України ОСОБА_2 Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови. Також до митного оформлення подано СMR від 16 липня 2022 року №11/2022 (відповідно до інформації АСМО «Інспектор») та лист отримувача гуманітарної допомоги Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) від 16 липня 2022 року №11.

Під час перевірки законності ввезення на митну територію України товару «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг, заявленого як гуманітарна допомога, Координаційно-моніторинговою митницею виявлено невідповідності, які можуть свідчити про порушення декларантом законодавства про гуманітарну допомогу та законодавства з питань митної справи.

З відкритих джерел інформації митницею встановлено, що Благодійна організація «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) засновано 18 травня 2022 року, місцезнаходження: АДРЕСА_2 . Засновниками організації виступали ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Директором Благодійної організації з моменту заснування до 14 лютого 2023 року був ОСОБА_3 .

Під час перевірки даних Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги встановлено, що Благодійна організація «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) не внесена до даного реєстру.

18 серпня 2022 року на адресу БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) митницею направлено рекомендований лист №7.9-1/20-3/14/1086 про надання інформації щодо гуманітарної допомоги, яка направлялась на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

03 вересня 2022 року до митниці надійшли пояснення від 29 серпня 2022 року від Голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) ОСОБА_3 та співзасновника БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) ОСОБА_4 (експрес-накладна Нової пошти від 02 вересня 2022 року №59000859102580).

У своїх особистих поясненнях керівники (засновники) БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) зазначили, що БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) за час свого існування лише один раз отримала вантаж гуманітарної допомоги у кількості 100 кг, відправником якого виступала Гамбурзька громадська організація.

З метою всебічного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин переміщення на митну територію України товару «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг, виявлених ознак правопорушень, а також встановлення причин та умов, які могли сприяти їх появі 20 вересня 2022 року митницею направлено лист №7.9-1/20-1/14/1307 до ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467).

03 жовтня 2022 року ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467) листом-поясненням № 03/10/22 повідомило митницю, що перевезення вантажів гуманітарної допомоги здійснено на безоплатній основі, замовником виступала БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). Після ввезення, водієм ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467) ОСОБА_2 вантаж передано в м. Дубно БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). Факт передачі товару засвідчено актом прийому-передачі матеріальних цінностей без номера та дати.

Враховуючи розбіжності між інформацією, наданою в поясненнях від 29 серпня 2022 року голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» ОСОБА_3 і співзасновника БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» ОСОБА_4 , та інформацією, надісланою листом-поясненням від ТОВ «НКЮ» №03/10/22 від 03 жовтня 2022 року, митницею на адресу БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) додатково направлено рекомендований лист від 14 лютого 2023 року №7.9-2/20-5/13/364.

21 лютого 2023 року надійшли пояснення від 16 лютого 2023 року голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» Чорного Сергія Володимировича (експрес-накладна Нової пошти від 20 лютого 2023 року №59000931900672), в яких підтверджено, що про ввезення 17 липня 2022 року на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) транспортним засобом комерційного призначення р.н. НОМЕР_3/ НОМЕР_1 в якості гуманітарної допомоги товарів «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг йому невідомо.

Також, з метою перевірки законності ввезення товарів на митну територію України 08 листопада 2022 року Державною митною службою України направлено запит до митних органів Республіки Польща (вих.№26/26-04/11/1847).

13 січня 2023 року до Координаційно-моніторингової митниці надійшла відповідь від митних органів Польської Республіки (лист Департаменту міжнародної взаємодії від 12 січня 2023 року №26/26-04/7.9/11) на запит стосовно надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при переміщенні через митний кордон України гуманітарної допомоги на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

У відповіді митних органів Республіки Польща зазначено, що відповідно до електронних баз даних транспортним засобом р/н НОМЕР_3 /НОМЕР_1 здійснено переміщення товарів з митної території ЄС на територію України, до відповіді додано копії роздруківок з транзитної митної системи NCTS - NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 №22PL302060NS570G76, документ DSK MRN DSK22PL301010D0036779, експортна декларація Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8, експортна декларація 22PL445010E1820520.

Відповідно до NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 № 22PL302060NS570G76 та експортної декларація Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8, відправником зазначено - «WESTANA ENTERPRISE Sp. z o.o.» (OBRONCOW TOBRUKU 18D/149, 01-494, WARSZAWA, PL), отримувачем - «MENDES PORT LLC» (MARKA VOVCHKA STR., 12/14 304 KYIV, 04073, UA). Товар «взуття», вага брутто 7 100 кг.

Експортна декларація №22PL445010E1820520 містить відомості щодо відправника товарів - «BOSS OF TOYS SP Z O.O» (Rumiana, 34, 05-850, Ozarow Mazowiecki, PL), отримувача - «ОСОБА_5» (АДРЕСА_3). Товари «пероральні препарати, парфуми, креми, пластикові кульки, надувні ляльки, білизна, ремені для ніг, апарати для масажу, насоси, апарати для масажу та інші товари для дорослих», загальною вагою брутто 634 кг, нетто 594,92 кг.

Крім цього, NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 № 22PL302060NS570G76 має посилання на рахунки-фактури (код «380») № TCL/237639/MEN/1, № FNV91202101 та в експортній декларації Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8 є посилання на рахунок-фактуру (код «380») №TCL/237639/MEN/1.

В експортній декларації 22PL445010E1820520, у свою чергу, є посилання на рахунки-фактури (код «380») № 10397/PL/22/FV від 07 липня 2022 року, № 10489/PL/22/FV від 08 липня 2022 року, №10491/PL/22/FV від 09 липня 2022 року, № 10492/PL/22/FV від 10 липня 2022 року.

Виходячи із зазначеного, товари, що надійшли з Республіки Польща, переміщувалися на територію України маючи статус товарів комерційного призначення і ні якого відношення до вантажу гуманітарна допомога не мають.

Також відомості щодо відправників, отримувачів та статусу товарів у документах, отриманих від митних органів Республіки Польща, не відповідають даним, вказаним громадянином України ОСОБА_2 у декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови при переміщені через митний кордон України та їх митному оформленні.

02 лютого 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею направлено лист №7.9-2/20-5/13/255 до Державної служби експортного контролю з метою підтвердження чи спростування факту отримання Благодійною організацією «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» гуманітарної допомоги.

03 лютого 2023 року листом №645/22-23 Державна служба експортного контролю повідомила про відсутність інформації щодо отримання у 2022 році вантажів гуманітарної допомоги Благодійною організацією «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

13 березня 2023 року митницею листом №7.9-1/7.9-20-3/7/595 на Волинську митницю направлено запит щодо встановлення вартості товарів ввезених на митну територію України громадянином України ОСОБА_2 .

21 березня 2023 року Волинська митниця листом №7.3-15/2998 надіслала розрахунки вартості товарів з врахуванням цінової інформації згідно з ЄАІС Держмитслужби, на товари, що ввозились на адресу отримувача БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). З урахуванням інформації, що надана Волинською митницею, вартість товарів складає 5 512 478,37 грн.

Таким чином, на переконання митного органу, дії водія ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467) громадянина України ОСОБА_2 призвели до переміщення товарів загальною вартістю 5 512 478,37 грн через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника та одержувача товарів.

Закриваючи провадження у справі про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 483 МК України у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, суд першої інстанції виходив з того, що матеріали справи не містять належних доказів на основі яких, у визначеному законом порядку можна було б беззаперечно стверджувати про умисел водія ОСОБА_2 , який виявився у поданні митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника, отримувача та статусу товару.

З листа за вих. №03/10/22 від 03 жовтня 2022 року вбачається, що перевізником товарів в даному випадку є ТОВ «НКЮ» (код ЄДРПОУ 43087467), в якому ОСОБА_2 працює водієм, що з урахуванням частини другої статті 460 МК України, вказує на те, що останній не є суб`єктом порушення митних правил, передбаченого частиною першою статті 483 МК України, за вказаним протоколом про порушення митних правил від 28 березня 2023 року.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, представник Координаційно-моніторингової митниці- Ясінська О.Я.08 грудня 2023 року, тобто в межах строку на апеляційне оскарження, звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржувану постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою ОСОБА_2 визнати винним у вчиненні порушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України, та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 100% вартості товарів - безпосередніх предметів правопорушення, що становить 5 512 478,37 грн, з конфіскацією товарів, а в разі неможливості конфіскації товарів - стягнути їх вартість на суму 5 512 478,37 грн.

Оскаржувану постанову вважає необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню, оскільки її прийнято всупереч вимогам статті 245 КУпАП про повне, всебічне, об`єктивне з`ясування обставин справи та вирішення її у точній відповідності із законом, а також без належного урахування характеру вчиненого правопорушення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що дії водія ТОВ «НКЮ» громадянина України ОСОБА_2 призвели до переміщення товарів загальною вартістю 5 512 478,37 грн через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо самих товарів, а також відправника та отримувача цих товарів.

Зауважує, що в діях ОСОБА_2 наявний склад порушення митних правил, передбаченого частиною першою статті 483 МК України.

У зв`язку з викладеним уважає, що судом першої інстанції не повністю досліджено обставини справи та зроблено безпідставний висновок про відсутність у діях громадянина ОСОБА_2 складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України.

Дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, суд доходить висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до вимог статей 245, 280 КУпАП завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, а орган чи посадова особа при розгляді справи про адміністративне правопорушення, з урахуванням положень, викладених у статтях 251, 252 КУпАП, зобов`язаний з`ясувати чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи і, керуючись законом та правосвідомістю, оцінити докази за своїм внутрішнім переконанням в їх сукупності.

Зміст постанови судді має відповідати вимогам, передбаченим статтями 283, 284 КУпАП.

Відповідно до положень статті 1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.

Згідно з вимогами статті 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі та в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Вимогами статті 8 КУпАП передбачено, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.

З матеріалів справи вбачається, що 17 липня 2022 року на митну територію України з території Республіки Польща через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення р.н. НОМЕР_3/ НОМЕР_1 на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (вул. Михайла Грушевського, буд. 160, кв. 49, м. Дубно, Дубенський район, Рівненська область; ЄДРПОУ 44806891) в якості гуманітарної допомоги ввезено товари «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг. Відправником товарів зазначено «CENA CZYNI CUDA» ( АДРЕСА_1 ).

Пропуск вантажу гуманітарної допомоги на митну територію України здійснено у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану») шляхом надання до митного оформлення водієм транспортного засобу р.н. НОМЕР_2 громадянином України ОСОБА_2 Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови. Також до митного оформлення подано СMR від 16 липня 2022 року №11/2022 (відповідно до інформації АСМО «Інспектор») та лист отримувача гуманітарної допомоги Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) від 16 липня 2022 року №11.

Під час перевірки законності ввезення на митну територію України товару «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг, заявленого як гуманітарна допомога, Координаційно-моніторинговою митницею виявлено невідповідності, які можуть свідчити про порушення декларантом законодавства про гуманітарну допомогу та законодавства з питань митної справи.

З відкритих джерел інформації митницею встановлено, що Благодійна організація «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) засновано 18 травня 2022 року, місцезнаходження: АДРЕСА_2 . Засновниками організації виступали ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Директором Благодійної організації з моменту заснування до 14 лютого 2023 року був ОСОБА_3 .

Під час перевірки даних Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги встановлено, що Благодійна організація «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) не внесена до даного реєстру.

18 серпня 2022 року на адресу БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) митницею направлено рекомендований лист №7.9-1/20-3/14/1086 про надання інформації щодо гуманітарної допомоги, яка направлялась на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

03 вересня 2022 року до митниці надійшли пояснення від 29 серпня 2022 року від Голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) ОСОБА_3 та співзасновника БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) ОСОБА_4 (експрес-накладна Нової пошти від 02 вересня 2022 року №59000859102580).

У своїх особистих поясненнях керівники (засновники) БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) зазначили, що БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) за час свого існування лише один раз отримала вантаж гуманітарної допомоги у кількості 100 кг, відправником якого виступала Гамбурзька громадська організація.

З метою всебічного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин переміщення на митну територію України товару «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг, виявлених ознак правопорушень, а також встановлення причин та умов, які могли сприяти їх появі 20 вересня 2022 року митницею направлено лист №7.9-1/20-1/14/1307 до ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467).

03 жовтня 2022 року ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467) листом-поясненням № 03/10/22 повідомило митницю, що перевезення вантажів гуманітарної допомоги здійснено на безоплатній основі, замовником виступала БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). Після ввезення, водієм ТОВ «НКЮ» (ЄДРПОУ 43087467) ОСОБА_2 вантаж передано в м. Дубно БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). Факт передачі товару засвідчено актом прийому-передачі матеріальних цінностей без номера та дати.

Враховуючи розбіжності між інформацією, наданою в поясненнях від 29 серпня 2022 року голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» ОСОБА_3 і співзасновника БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» ОСОБА_4 , та інформацією, надісланою листом-поясненням від ТОВ «НКЮ» №03/10/22 від 03 жовтня 2022 року, митницею на адресу БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) додатково направлено рекомендований лист від 14 лютого 2023 року №7.9-2/20-5/13/364.

21 лютого 2023 року надійшли пояснення від 16 лютого 2023 року голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» Чорного Сергія Володимировича (експрес-накладна Нової пошти від 20 лютого 2023 року №59000931900672), в яких підтверджено, що про ввезення 17 липня 2022 року на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) транспортним засобом комерційного призначення р.н. НОМЕР_3/ НОМЕР_1 в якості гуманітарної допомоги товарів «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг йому невідомо.

Також, з метою перевірки законності ввезення товарів на митну територію України 08 листопада 2022 року Державною митною службою України направлено запит до митних органів Республіки Польща (вих.№26/26-04/11/1847).

13 січня 2023 року до Координаційно-моніторингової митниці надійшла відповідь від митних органів Польської Республіки (лист Департаменту міжнародної взаємодії від 12 січня 2023 року №26/26-04/7.9/11) на запит стосовно надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при переміщенні через митний кордон України гуманітарної допомоги на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

У відповіді митних органів Республіки Польща зазначено, що відповідно до електронних баз даних транспортним засобом р/н НОМЕР_3 /НОМЕР_1 здійснено переміщення товарів з митної території ЄС на територію України, до відповіді додано копії роздруківок з транзитної митної системи NCTS - NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 №22PL302060NS570G76, документ DSK MRN DSK22PL301010D0036779, експортна декларація Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8, експортна декларація 22PL445010E1820520.

Відповідно до NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 № 22PL302060NS570G76 та експортної декларація Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8, відправником зазначено - «WESTANA ENTERPRISE Sp. z o.o.» (OBRONCOW TOBRUKU 18D/149, 01-494, WARSZAWA, PL), отримувачем - «MENDES PORT LLC» (MARKA VOVCHKA STR., 12/14 304 KYIV, 04073, UA). Товар «взуття», вага брутто 7 100 кг.

Експортна декларація №22PL445010E1820520 містить відомості щодо відправника товарів - «BOSS OF TOYS SP Z O.O» (Rumiana, 34, 05-850, Ozarow Mazowiecki, PL), отримувача - «ОСОБА_5» (АДРЕСА_3). Товари «пероральні препарати, парфуми, креми, пластикові кульки, надувні ляльки, білизна, ремені для ніг, апарати для масажу, насоси, апарати для масажу та інші товари для дорослих», загальною вагою брутто 634 кг, нетто 594,92 кг.

Крім цього, NOTA TRANZYTOWA NCTS Т1 № 22PL302060NS570G76 має посилання на рахунки-фактури (код «380») № TCL/237639/MEN/1, № FNV91202101 та в експортній декларації Т1 MRN 22PL301010NSS57K5X8 є посилання на рахунок-фактуру (код «380») №TCL/237639/MEN/1.

В експортній декларації 22PL445010E1820520, у свою чергу, є посилання на рахунки-фактури (код «380») № 10397/PL/22/FV від 07 липня 2022 року, № 10489/PL/22/FV від 08 липня 2022 року, №10491/PL/22/FV від 09 липня 2022 року, № 10492/PL/22/FV від 10 липня 2022 року.

Виходячи із зазначеного, товари, що надійшли з Республіки Польща, переміщувалися на територію України маючи статус товарів комерційного призначення і ні якого відношення до вантажу гуманітарна допомога не мають.

Також відомості щодо відправників, отримувачів та статусу товарів у документах, отриманих від митних органів Республіки Польща, не відповідають даним, вказаним громадянином України ОСОБА_2 у декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови при переміщені через митний кордон України та їх митному оформленні.

02 лютого 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею направлено лист №7.9-2/20-5/13/255 до Державної служби експортного контролю з метою підтвердження чи спростування факту отримання Благодійною організацією «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» гуманітарної допомоги.

03 лютого 2023 року листом №645/22-23 Державна служба експортного контролю повідомила про відсутність інформації щодо отримання у 2022 році вантажів гуманітарної допомоги Благодійною організацією «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891).

13 березня 2023 року митницею листом №7.9-1/7.9-20-3/7/595 на Волинську митницю направлено запит щодо встановлення вартості товарів ввезених на митну територію України громадянином України ОСОБА_2 .

21 березня 2023 року Волинська митниця листом №7.3-15/2998 надіслала розрахунки вартості товарів з врахуванням цінової інформації згідно з ЄАІС Держмитслужби, на товари, що ввозились на адресу отримувача БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891). З урахуванням інформації, що надана Волинською митницею, вартість товарів складає 5 512 478,37 грн.

У зв`язку з встановленими обставинами, 28 березня 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею у відношенні ОСОБА_2 складено протокол про порушення митних правил №0036/126000/23 за ознаками частини першої статті 483 МК України.

За змістом вимог частини першої статті 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає митному органу документи та відомості, необхідні для митного контролю, передбачені статтею 335 МК України.

Згідно положень частини восьмої статті 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Відповідно до статті 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Згідно частини першої статті 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого статтею 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.

Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.

Не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03.06.2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).

При цьому, що стосується використання документів, то судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Тобто ті, що подаються митному органу на кордоні та є підставою для пропуску товару на митну територію України.

Відповідно до роз`яснень, наведених у постанові Пленуму Верховного Суду України від 03 червня 2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», порушення митних правил, відповідальність за яке встановлена статтею 483 МК України, може бути вчинене лише умисно.

Згідно зі статтею 489 ЦПК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 491 МК України підставами для порушення справи про порушення митних правил є: 1) безпосереднє виявлення посадовими особами митного органу порушення митних правил; 2) офіційні письмові повідомлення про вчинення особою порушення митних правил, отримані від правоохоронних органів, а також органів, що проводять заходи офіційного контролю; 3) офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил, отримані від митних та правоохоронних органів іноземних держав, а також від міжнародних організацій.

За змістом положень частини першої статті 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3) поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Зміст положень частини другої статті 495 МК України у взаємозв`язку із положеннями статті 489 МК України свідчить про те, що докази у справі про порушення митних правил повинні відповідати критерію належності, тобто повинні бути такими, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмету доказування.

За приписами частини сьомої статті 257 МК України, перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Заявлення таких відомостей здійснюється за встановленою законом формою в ході процедури декларування.

Згідно пункту 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03 червня 2005 року №8, документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Митний кодекс України нормою статті 257 вичерпно формулює поняття «декларування», яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Заявлення таких відомостей здійснюється за встановленою законом формою в ході процедури декларування, повноваженнями щодо якого відповідно до положень статті 265 МК України наділений декларант.

Відповідно до статей 49, 58 МК України митною вартістю товарів, що переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну.

Статтею 51 МК України передбачено, що митна вартість товарів визначається декларантом відповідно до глави 9 МК України, якою встановлені основні та другорядні методи визначення митної вартості товарів.

Відповідно до частини першої статті 54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється органом доходів і зборів під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.

Частиною третьою статті 54 МК передбачено, що за результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів орган доходів і зборів визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.

Відповідно до частини четвертої статті 54 МК України орган доходів і зборів під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний, зокрема, здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; випускати у вільний обіг товари, що декларуються.

Виходячи зі змісту положень частини п`ятої статті 54 МК України, в ході виконання вказаних обов`язків, орган доходів і зборів має право, зокрема, упевнюватися в достовірності або точності будь-якої заяви, документа чи розрахунку, поданих для цілей визначення митної вартості; у випадках, встановлених МК України, письмово запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи встановлені статтею 53 цього Кодексу додаткові документи та відомості, якщо це необхідно для прийняття рішення про визнання заявленої митної вартості; звертатися до митних органів інших країн із запитами щодо надання відомостей, необхідних для підтвердження достовірності заявленої митної вартості.

Тобто, особа може брати участь у митних відносинах як декларант у двох випадках: коли вона особисто здійснює декларування товарів або як його власник або як уповноважений власником. Декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені.

За правилами частини другої статті 460 МК України перевізники несуть відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості (стаття 483 цього Кодексу), виключно у разі якщо ці відомості стосуються кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, а перевізниками не вжито заходів до перевірки правдивості зазначених відомостей або уразі неможливості такої перевірки не внесено відповідного запису до міжнародної автомобільної накладної (CMR).

З матеріалів справи вбачається, що пропуск вантажу гуманітарної допомоги на митну територію України здійснено шляхом подання для митного оформлення ОСОБА_2 , який є водієм ТОВ «НКЮ», декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої за формою згідно з додатком 1 Постанови КМУ від 01 березня 2022 року №174, СMR від 16 липня 2022 року №11/2022, листа отримувача гуманітарної допомоги Благодійної організації «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» (ЄДРПОУ 44806891) від 16 липня 2022 року №11.

При цьому, як правильно зазначено судом першої інстанції, пояснення голови фонду БО «Благодійний фонд «СЕРЦЕ АЗОВУ» ОСОБА_3 про те, що про ввезення 17 липня 2022 року транспортним засобом комерційного призначення р.н. НОМЕР_3/ НОМЕР_1 , в якості гуманітарної допомоги товарів «підгузники та взуття» загальною вагою 8 600 кг йому невідомо, спростовується, зокрема, актом приймання-передачі матеріальних цінностей, підписаного ОСОБА_2 з одного боку та головою фонду ОСОБА_3 з іншого боку, відповідно до якого водій ОСОБА_2 передав вантаж, який було вказано у декларації, згідно СMR №11/2022, яка, в свою чергу, була подана водієм під час митного оформлення.

Жодних ознак підробки вказаного акту приймання-передачі судом не встановлено та не доведено митним органом ані в суді першої, ані апеляційної інстанції.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що матеріали справи не містять належних доказів на основі яких, у визначеному законом порядку, можна було б беззаперечно стверджувати про умисел водія ОСОБА_2 , який виявився у поданні митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника, отримувача та статусу товару.

При цьому, судом ураховано, що ОСОБА_2 не заперечує того факту, що він здійснював перевезенням відповідного товару, водночас невідповідність, виявлена митним органом, не є наслідком саме його умисних протиправних дій.

Тобто, формулювання обвинувачення за протоколом про порушення митних правил №0036/126000/23 від 28 березня 2023 року щодо ОСОБА_2 не містить викладу об`єктивної сторони порушення митних правил, передбаченого частиною першою статті 483 МК України.

Окрім того, як вірно встановлено судом першої інстанції, перевізником товарів є ТОВ «НКЮ» (код ЄДРПОУ 43087467), в якому ОСОБА_2 працює водієм, що з огляду на положення частини другої статті 460 МК України свідчить про те, що ОСОБА_2 не є суб`єктом порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 МК України.

Ураховуючи викладене, у суду відсутні підстави вважати, що митному органу, як підставу для переміщення товарів та під час їх митного оформлення, саме ОСОБА_2 подано документи, що містять неправдиві відомості щодо самих товарів, а також відправника та отримувача цих товарів.

Вищевказані обставини представником митного органу спростовані не були. Жодних ознак підробки вказаних документів в судовому засіданні не встановлено та не доведено митним органом.

Будь-яких інших даних про те, що переміщення зазначених у протоколі про порушення митних правил товарів було здійснено з приховуванням від митного контролю шляхом подання органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, митним органом до матеріалів справи не додано.

Отже, жодних доказів на підтвердження обставин, викладених у протоколі, суду надано не було та не зазначено про наявність таких доказів. Не надано і належних доказів на підтвердження наявності у ОСОБА_2 прямого умислу на вчинення дій, відповідальність за які передбачена частиною першою статті 483 МК України.

У матеріалах справи відсутні та не надавались як в суді першої, так і апеляційної інстанції будь-які дані чи належні докази на підтвердження того, що ОСОБА_2 вчинив протиправні дії та має нести відповідальність за дані, що містяться у митних деклараціях (товаросупровідних документах) на переміщення товарів на територію України. Тобто за дії, що були спрямовані на приховування від митного контролю та утворювали об`єктивну сторону правопорушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України.

Таким чином, до протоколу про порушення митних правил митним органом не долучено жодного належного доказу на підтвердження обставин, викладених у доводах, а тому висновки митного органу ґрунтуються на припущеннях, що є неприпустимим з огляду на вимоги чинного законодавства.

Отже, докази того, що в поданих до митного контролю та оформлення документах містяться неправдиві відомості щодо супроводжуваного товару відсутні.

Наведене указує на відсутність в діях ОСОБА_2 складу порушення митних правил, передбаченого частиною першою статті 483 МК України.

Стаття 62 Конституції України закріплює принцип презумпції невинуватості, відповідно до якого особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Враховуючи викладені обставини справи та норми законодавства, апеляційний суд погоджується з висновком місцевого суду про відсутність у діях ОСОБА_2 складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України, з огляду на те, що до протоколу не додано будь-яких доказів, які б свідчили про подання ОСОБА_2 митному органу документів, що містять неправдиві відомості.

Отже, в даному випадку, переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю не відбувалося.

Окрім того, ОСОБА_2 не є суб`єктом порушення митних правил, передбаченого частиною першою статті 483 МК України за вказаним протоколом про порушення митних правил від 28 березня 2023 року, оскільки перевізником товарів є ТОВ «НКЮ», в якому ОСОБА_2 працює водієм.

Відсутність у діях ОСОБА_2 умислу не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої МК України та КУпАП.

Відповідно до статті 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі статтею 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до правил пункту 1 частини першої статті 247 КУпАП України провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, в разі відсутності події та складу адміністративного правопорушення.

Установивши, що в діях ОСОБА_2 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України, місцевий суд дійшов законного та обґрунтованого висновку про закриття провадження по справі відносно нього.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції вимог закону при розгляді справи про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 МК України.

Таким чином, постанова суду першої інстанції відповідає вимогам закону, підстав для її зміни чи скасування суд апеляційної інстанції не вбачає, у зв`язку з чим доходить висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови - без змін.

Керуючись статтями 264, 318, 458, 460, 483, 487 МК України, 284, 289, 294 КУпАП, Київський апеляційний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці, подану ОСОБА_1 , - залишити без задоволення.

Постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 30 листопада 2023 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя В.В. Гуль

Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116807312
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/20188/23

Постанова від 05.02.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Гуль В'ячеслав Володимирович

Постанова від 30.11.2023

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Романишена І. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні