Рішення
від 06.02.2024 по справі 440/14308/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/14308/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС", про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" /надалі позивач, ТОВ "ФОРВАРД 2018"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви) до Головного управління ДПС у Полтавській області /надалі відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /надалі відповідач-2, ДПС України/ про:

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" №5 від 31 грудня 2022 року (реєстровий № 9291377638 від 10 січня 2023 року);

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" №5 від 31 грудня 2022 року (реєстровий № 9291377638 від 10 січня 2023 року) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію - 10 січня 2023 року /а.с. 5-23 т.3/.

Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року (реєстровий № 9291377638 від 10 січня 2023 року), а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706, яким відмовлено в реєстрації вказаної податкової накладної, є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" /надалі третя особа, ТОВ "АГРОМОЛТРАНС"/, витребувано докази.

Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 42-46 т.3/ зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706 стало надання платником акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року, а тому підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Правом на подання відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив сторони не скористалися.

Правом на подання письмових пояснень третя особа не скористалася.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (ідентифікаційний код 42668706) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, одним із зареєстрованих видів діяльності товариства є: 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілей /а.с. 207-210 т.2/.

16 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (орендар) укладено договір оренди транспортного засобу №160922 /а.с. 133-136 т.1, 66-67 т.3/, відповідно до якого у порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб, а саме: автомобіль: марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 ; марки трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 ; марки причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 ; марки ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 ; марки VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 ; марки VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 ; марки RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 ; марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 ; марки ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 ; марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 ; марки MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 ; марки WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 ; марки TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 ; марки AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 . Опис технічного стану: задовільний, придатний до експлуатації (пункт 1.1); орендна плата нараховується за весь період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року згідно акту наданих послуг від 31 грудня 2022 року: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ (пункт 3.1); цей договір діє з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року (пункт 6.1).

Згідно із додатковою угодою №1 від 16 вересня 2022 року до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року /а.с. 141-142 т.1, 58 т.3/, укладеною між Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (орендар), про нижченаведене: змінити пункт 3.1 договору та викласти його в наступній редакції: «орендна плата нараховується за весь період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року згідно акту наданих послуг від 31 грудня 2022 року: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ. В акті надання послуг зазначається номенклатура «оренда транспортних засобів», одиниця виміру послуга, кількість одна, сума загальна сума наданих послуг за період. До акту надання послуг додається реєстр з розшифровкою транспортних засобів за період оренди. Номенклатура послуг в податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів/ послуг, та не повинна містити інших даних, отже в податковій накладній номенклатура також вказується «оренда транспортних засобів».

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу в оренду від 16 вересня 2022 року (додаток №1 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року) /а.с. 137-138 т.1, 68 т.3/ орендодавець передав, а орендар прийняв відповідно до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року у тимчасове платне користування транспортний засіб (згідно переліку).

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу від 31 грудня 2022 року (додаток №2 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року) /а.с. 139-140 т.1, 69 т.3/ орендар повернув, а орендодавець прийняв відповідно до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року транспортний засіб (згідно переліку).

Сторонами (відповідною стороною) договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року оформлено:

- акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року /а.с. 144 т.1, 72 т.3/, відповідно до якого на підставі договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн;

- реєстр до акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року /а.с. 145-146 т.1, 73 т.3/, яким згідно пункту 3.1 договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року засвідчено розшифровку транспортних засобів: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ, всього за актом 150080,00 грн;

- рахунок на оплату №49 від 31 грудня 2022 року /а.с. 143 т.1, 72 т.3/ щодо вартості послуг «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн;

- платіжну інструкцію №14701 від 17 травня 2023 року /а.с. 147а т.1, 70-зворот т.3/ щодо перерахування 134215,93 грн як плати за оренду транспортних засобів згідно договору оренди №160922 від 16 вересня 2022 року, в т.ч. ПДВ 22369,32 грн;

- платіжну інструкцію №16776 від 28 липня 2023 року /а.с. 148 т.1, 74-зворот т.3/ щодо перерахування 15864,07 грн як плати за оренду транспортних засобів згідно договору оренди №160922 від 16 вересня 2022 року, в т.ч. ПДВ 2644,01 грн;

- акт звіряння взаємних розрахунків за період: 16 вересня 2022 року 15 серпня 2023 року між ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" та ТОВ "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) за договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року /а.с. 147 т.1, 74 т.3/ щодо відсутності станом на 15 серпня 2023 року заборгованості.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних

На виконання вказаних норм ТОВ "ФОРВАРД 2018" направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №5 від 31 грудня 2022 року / а.с. 130-131 т.1, 49-зворот т.3/, складену за фактом оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, а саме: акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого на підставі договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року виконавцем ТОВ "ФОРВАРД 2018" були виконані наступні роботи (надані такі послуги) замовнику ТОВ "АГРОМОЛТРАНС": «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Так, додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, одним із яких відповідно до пункту 8 (у відповідній редакції) є: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну / розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). У разі, коли за результатами моніторингу платник податку, який подав на реєстрацію податкову накладну, відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 (у редакції, чинній до 08 липня 2023 року) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Тож у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року контролюючий орган 10 січня 2023 року направив ТОВ "ФОРВАРД 2018" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 132 т.1, а.с. 51 т.3/, в якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31 грудня 2022 року № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=29.7704%, "P"= 5750.

Наданим до суду Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04 березня 2021 року №43 /а.с. 47 т.3/ підтверджено, що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Полтавській області ухвалено прийняти Рішення про відповідність ТОВ " ФОРВАРД 2018" критерію ризиковості платника податку, визначеному пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 2362 від 04 березня 2021 року /а.с. 50 т.3/ ТОВ "ФОРВАРД 2018" визнано таким, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки діяльність товариства свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій.

Доказів скасування цього рішення матеріали справи не містять.

Таким чином, у квитанції від 10 січня 2023 року зазначено конкретний критерій ризиковості платника податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних та супровідних документів.

Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 (у редакції, чинній з 08 липня 2023 року) комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.

Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 (у редакції, чинній з 08 березня 2023 року по 30 вересня 2023 року) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року ТОВ ФОРВАРД 2018 направило контролюючому органу Повідомлення № 1 від 23 серпня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року /а.с. 22-129 т. 1, 51-зворот, 63-65 т.3/, в тому числі: договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року; додатковою угодою №1 від 16 вересня 2022 року до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року; актом приймання-передачі транспортного засобу в оренду від 16 вересня 2022 року (додаток №1 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року); актом приймання-передачі транспортного засобу від 31 грудня 2022 року (додаток №2 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року); актом надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року; реєстром до акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року; рахунком на оплату №49 від 31 грудня 2022 року; платіжними інструкціями №14701 від 17 травня 2023 року та №16776 від 28 липня 2023 року; актом звіряння взаємних розрахунків за період: 16 вересня 2022 року 15 серпня 2023 року.

Згідно з пунктом 9 Порядку № 520 (в редакції, чинній з 08 березня 2023 року по 30 вересня 2023 року) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Таким чином, у разі надання платником податку копій документів, недостатніх для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, комісія регіонального рівня направляє платнику податку Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення) з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування. У разі ж надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року № 170 /а.с.48 т.3/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих платником податків до повідомлення щодо реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року, встановлено, що підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 (в редакції, чинній з 08 березня 2023 року) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути повне або часткове ненадання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, вказаних в Повідомленні, або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

25 серпня 2023 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №9411634/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року /а.с. 20-21 т.1, 143 т.3/.

Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Відповідно до пунктів 11 та 12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9411634/42668706 від 25 серпня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з того, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товарів, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.

Отже, подією, за якою позивачем складено податкову накладну №5 від 31 грудня 2022 року, є факт оформлення документа, що засвідчує надання послуг платником податку, тобто податкова накладна №5 від 31 грудня 2022 року складена на дату оформлення акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року.

Контролюючим органом не заперечується та обставина, що позивачем разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 1 від 23 серпня 2023 року надані документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній №5 від 31 грудня 2022 року, а також документи, що підтверджують підставу для складання цієї податкової накладної.

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року, Комісія ГУ ДПС у Полтавській області зазначила, що підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Частинами першою та другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року №996-ХІV /надалі - Закон №996-ХІV/ встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Згідно з частиною третьою статті 9 Закону №996-ХІV інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо.

Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця.

Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Відповідно до частини п`ятої статті 9 Закону №996-ХІV господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Разом з тим, облікові регістри не є первинними документами бухгалтерського обліку в розумінні Закону №996-ХІV та в силу приписів частини третьої статті 9 цього Закону права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Зі змісту акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року та реєстру до нього слідує, що послуга «оренда транспортних засобів» була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року.

Зауважень до змісту, форми та достовірності акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року (реєстру до нього) у Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не виникло, а відтак відповідач-1 на етапі розгляду питання щодо реєстрації в ЄРПН податкової накладної погодився з повнотою та достовірністю зазначених в ньому реквізитів і відомостей.

З огляду на те, що до податкового органу позивачем надано документи на підтвердження інформації про господарську операцію, яка зазначена в податковій накладній №5 від 31 грудня 2022 року, посилання відповідача-1 в оскаржуваному рішенні на факт порушення пункту 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, не відповідає правильному застосуванню норми статті 201 ПК України в системному взаємозв`язку із нормами пунктів 5 та 11 Порядку № 520, проаналізувавши які Верховний Суд у постанові від 17 травня 2023 року у справі № 140/14282/20 дійшов висновків, що на етапі вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції платника податку на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Тож оцінка реальності здійснення господарської операції за договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, в тому числі дослідження питання щодо відображення господарських операцій в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, може бути здійснена контролюючим органом в межах проведення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

З огляду на те, що до податкового органу позивачем надано документ на підтвердження факту оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг оренди транспортного засобу (акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року (з реєстром)), та інші документи, що підтверджують інформацію про господарську операцію, яка зазначена в податковій накладній №5 від 31 грудня 2022 року, суд доходить висновку, що обставина, якою обґрунтоване рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706, не є належною підставою для відмови у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року, у зв`язку з чим вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а відповідна позовна вимога - задоволенню.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, податкову накладну, реєстрацію якої зупинено, може бути зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача відповідно до встановлених у справі обставин та висновків суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 31 грудня 2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію, а тому відповідну позовну вимогу також належить задовольнити.

Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання цього позову сплаті підлягав судовий збір в сумі 2684,00 грн і така сума судового збору була сплачена позивачем, що підтверджується платіжною інструкцією № 22 від 20 вересня 2023 року /а.с. 19 т.1/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.

Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (вул. Партизанська, буд. 1, смт. Шишаки, Полтавська область, 38000, ідентифікаційний код 42668706) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (вул. Лугова, буд. 4, село Переводчикове, Шишацький район, Полтавська область, 38023, ідентифікаційний код 40319447), про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 31 грудня 2023 року, яка складена Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018", датою її фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116835916
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/14308/23

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні