Постанова
від 09.07.2024 по справі 440/14308/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2024 р. Справа № 440/14308/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Калиновського В.А.,

Суддів: Кононенко З.О. , Мінаєвої О.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024, головуючий суддя І інстанції: Н.І. Слободянюк, м. Полтава, по справі № 440/14308/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018"

до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС"

про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018", звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" №5 від 31 грудня 2022 року (реєстровий № 9291377638 від 10 січня 2023 року);

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" №5 від 31 грудня 2022 року (реєстровий № 9291377638 від 10 січня 2023 року) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію - 10 січня 2023 року.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 задоволено позов.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 31 грудня 2022 року, яка складена Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018", датою її фактичного подання на реєстрацію.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн.

Відповідач, Головне управління ДПС у Полтавській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Так в апеляційній скарзі скаржник посилається на те, що ухвалюючи рішення, Полтавський окружний адміністративний суд невірно застосував приписи п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України та не взяв до уваги положення Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 за №520. Вважає, що судом першої інстанції неправомірно зобов`язано ДПС України здійснити реєстрацію спірного розрахунку коригування до податкової накладної позивача. Зазначає, що суд позбавлений процесуальної можливості перебирати на себе повноваження щодо оцінки документів, наданих для реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, які належать виключно до компетенції Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області та, відповідно, зобов`язувати суб`єкта владних повноважень зареєструвати спірний розрахунок коригування до податкової накладної позивача.

Позивач не скористався своїм правом на подання відзиву до Другого апеляційного адміністративного суду на апеляційну скаргу відповідача.

На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (ідентифікаційний код 42668706) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, одним із зареєстрованих видів діяльності товариства є: 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілей /а.с. 207-210 т.2/.

16 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (орендар) укладено договір оренди транспортного засобу №160922 /а.с. 133-136 т.1, 66-67 т.3/, відповідно до якого у порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування транспортний засіб, а саме: автомобіль: марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 ; марки ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 ; марки трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 ; марки причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 ; марки ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 ; марки ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 ; марки VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 ; марки VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 ; марки RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 ; марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 ; марки ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 ; марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 ; марки MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 ; марки WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 ; марки TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 ; марки AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 . Опис технічного стану: задовільний, придатний до експлуатації (пункт 1.1); орендна плата нараховується за весь період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року згідно акту наданих послуг від 31 грудня 2022 року: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ (пункт 3.1); цей договір діє з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року (пункт 6.1).

Згідно із додатковою угодою №1 від 16 вересня 2022 року до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року /а.с. 141-142 т.1, 58 т.3/, укладеною між Товариством з обмеженою відповідальністю "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОМОЛТРАНС" (орендар), про нижченаведене: змінити пункт 3.1 договору та викласти його в наступній редакції: «орендна плата нараховується за весь період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року згідно акту наданих послуг від 31 грудня 2022 року: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ. В акті надання послуг зазначається номенклатура «оренда транспортних засобів», одиниця виміру послуга, кількість одна, сума загальна сума наданих послуг за період. До акту надання послуг додається реєстр з розшифровкою транспортних засобів за період оренди. Номенклатура послуг в податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів/ послуг, та не повинна містити інших даних, отже в податковій накладній номенклатура також вказується «оренда транспортних засобів».

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу в оренду від 16 вересня 2022 року (додаток №1 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року) /а.с. 137-138 т.1, 68 т.3/ орендодавець передав, а орендар прийняв відповідно до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року у тимчасове платне користування транспортний засіб (згідно переліку).

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу від 31 грудня 2022 року (додаток №2 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року) /а.с. 139-140 т.1, 69 т.3/ орендар повернув, а орендодавець прийняв відповідно до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року транспортний засіб (згідно переліку).

Сторонами (відповідною стороною) договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року оформлено:

- акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року /а.с. 144 т.1, 72 т.3/, відповідно до якого на підставі договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн;

- реєстр до акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року /а.с. 145-146 т.1, 73 т.3/, яким згідно пункту 3.1 договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року засвідчено розшифровку транспортних засобів: марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_1 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_2 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_3 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; напівпричіп марки Krone, реєстраційний номер НОМЕР_4 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4375,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_5 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_6 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_7 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_8 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_9 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_10 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_11 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_12 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка ППЦ 1201, реєстраційний номер НОМЕР_13 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 7000,00 грн з ПДВ; марка трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_14 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10500,00 грн з ПДВ; марка причіп до трактора, реєстраційний номер НОМЕР_15 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 5250,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 33104-318, реєстраційний номер НОМЕР_16 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_17 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3309, реєстраційний номер НОМЕР_18 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN CADDY, реєстраційний номер НОМЕР_19 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка VOLKSAWAGEN COLF, реєстраційний номер НОМЕР_20 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_21 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 875,00 грн з ПДВ; марка MERCEDES-BENZ SPRINTER 316 CDІ, реєстраційний номер НОМЕР_22 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 4550,00 грн з ПДВ; марка ГАЗ 3302-216, реєстраційний номер НОМЕР_23 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 350,00 грн з ПДВ; марка MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_24 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 10185,00 грн з ПДВ; марка MAN TGM 15.290, реєстраційний номер НОМЕР_25 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 16485,00 грн з ПДВ; марка WEB TRAILER HRS 24-LANG, реєстраційний номер НОМЕР_26 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14875,00 грн з ПДВ; марка TURBUD THC-30, реєстраційний номер НОМЕР_27 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 14035,00 грн з ПДВ; марка AC-G 3302 AXI-I, реєстраційний номер НОМЕР_28 , орендна плата за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року 1050,00 грн з ПДВ, всього за актом 150080,00 грн;

- рахунок на оплату №49 від 31 грудня 2022 року /а.с. 143 т.1, 72 т.3/ щодо вартості послуг «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн;

- платіжну інструкцію №14701 від 17 травня 2023 року /а.с. 147а т.1, 70-зворот т.3/ щодо перерахування 134215,93 грн як плати за оренду транспортних засобів згідно договору оренди №160922 від 16 вересня 2022 року, в т.ч. ПДВ 22369,32 грн;

- платіжну інструкцію №16776 від 28 липня 2023 року /а.с. 148 т.1, 74-зворот т.3/ щодо перерахування 15864,07 грн як плати за оренду транспортних засобів згідно договору оренди №160922 від 16 вересня 2022 року, в т.ч. ПДВ 2644,01 грн;

- акт звіряння взаємних розрахунків за період: 16 вересня 2022 року 15 серпня 2023 року між ТОВ "АГРОМОЛТРАНС" та ТОВ "ФОРВАРД 2018" (орендодавець) за договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року /а.с. 147 т.1, 74 т.3/ щодо відсутності станом на 15 серпня 2023 року заборгованості.

ТОВ "ФОРВАРД 2018" направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №5 від 31 грудня 2022 року / а.с. 130-131 т.1, 49-зворот т.3/, складену за фактом оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, а саме: акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого на підставі договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року виконавцем ТОВ "ФОРВАРД 2018" були виконані наступні роботи (надані такі послуги) замовнику ТОВ "АГРОМОЛТРАНС": «оренда транспортного засобу» згідно договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, кількість: 1 послуга, ціна з ПДВ: 150080,00 грн, сума з ПДВ: 150080,00 грн, всього: 150080,00 грн, у тому числі ПДВ: 25013,33 грн.

За результатами розгляду податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року контролюючий орган 10 січня 2023 року направив ТОВ "ФОРВАРД 2018" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 132 т.1, а.с. 51 т.3/, в якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31 грудня 2022 року № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=29.7704%, "P"= 5750.

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року ТОВ ФОРВАРД 2018 направило контролюючому органу Повідомлення № 1 від 23 серпня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року /а.с. 22-129 т. 1, 51-зворот, 63-65 т.3/, в тому числі: договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року; додатковою угодою №1 від 16 вересня 2022 року до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року; актом приймання-передачі транспортного засобу в оренду від 16 вересня 2022 року (додаток №1 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року); актом приймання-передачі транспортного засобу від 31 грудня 2022 року (додаток №2 до договору оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року); актом надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року; реєстром до акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року; рахунком на оплату №49 від 31 грудня 2022 року; платіжними інструкціями №14701 від 17 травня 2023 року та №16776 від 28 липня 2023 року; актом звіряння взаємних розрахунків за період: 16 вересня 2022 року 15 серпня 2023 року.

Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року № 170 /а.с.48 т.3/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих платником податків до повідомлення щодо реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року, встановлено, що підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

25 серпня 2023 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №9411634/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року /а.с. 20-21 т.1, 143 т.3/.

Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9411634/42668706 від 25 серпня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної № 5 від 31.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

До критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість пунктом 8 віднесено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За змістом пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, яка набрала чинності 08.03.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку /п. 12 Порядку № 520/.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Аналізуючи наведені вище правові норми, колегія суддів дійшла висновку, що платник податку з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН. Реєстрація податкової накладної може бути зупинена лише у порядку та на підставах, визначених Порядком №1165.

При цьому у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку або операція, та визначити чіткий перелік документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.

Виключний перелік підстав для відмови у реєстрації податкової накладної визначено пунктом 10 Порядку № 520, а саме: ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що надіслана позивачу квитанція щодо зупинення реєстрації податкової накладної /т. 1 а.с. 13/ містить посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Відповідачем надано до суду витяг з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.03.2021 № 43 /т. 3 а.с. 47/, яким ухвалено рішення про відповідність ТОВ "Форвард 2018" п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а також рішення від 04.03.2021 № 2362 про відповідність ТОВ "Форвард 2018" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку /т. 3 а.с. 50/. Доказів оскарження такого рішення у встановленому порядку сторонами не надано. Таким чином контролюючий орган мав правові підстави для зупинення реєстрації податкових накладних.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, що унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

Водночас вказані обставини не свідчать про протиправність зупинення реєстрації податкової накладної, натомість підлягають врахуванню під час оцінки рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Підставою для прийняття рішення №9411634/42668706 від 25 серпня 2023 року /т. 1 а.с. 10-11/ щодо відмови у реєстрації податкової накладної №5 від 31.12.2022 послугувало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені..

З огляду на зазначене, судова колегія зазначає наступне.

Так, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Аналогічні висновки неодноразово висловлювалися Верховним Судом, зокрема у постанові від 29.06.2023 у справі № 500/2655/22.

У цій постанові Верховний Суд звернув увагу на те, що при розгляді спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.

У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Колегія суддів звертає увагу, що подією, за якою позивачем складено податкову накладну №5 від 31 грудня 2022 року, є факт оформлення документа, що засвідчує надання послуг платником податку, тобто податкова накладна №5 від 31 грудня 2022 року складена на дату оформлення акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року.

Контролюючим органом не заперечується та обставина, що позивачем разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, №5 від 31.12.2022 надані документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній №5 від 31 грудня 2022 року, а також документи, що підтверджують підставу для складання цієї податкової накладної.

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної №5 від 31 грудня 2022 року, Комісія ГУ ДПС у Полтавській області зазначила, що підприємством надано акт надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року, відповідно до якого послуга була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року. Таким чином, підприємством порушено пункт 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Частинами першою та другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року №996-ХІV /надалі - Закон №996-ХІV/ встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Згідно з частиною третьою статті 9 Закону №996-ХІV інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо.

Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця.

Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Відповідно до частини п`ятої статті 9 Закону №996-ХІV господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Разом з тим, облікові регістри не є первинними документами бухгалтерського обліку в розумінні Закону №996-ХІV та в силу приписів частини третьої статті 9 цього Закону права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Зі змісту акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року та реєстру до нього слідує, що послуга «оренда транспортних засобів» була надана за період з 16 вересня 2022 року по 31 грудня 2022 року.

Зауважень до змісту, форми та достовірності акту надання послуг №91 від 31 грудня 2022 року (реєстру до нього) у Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не виникло, а відтак відповідач-1 на етапі розгляду питання щодо реєстрації в ЄРПН податкової накладної погодився з повнотою та достовірністю зазначених в ньому реквізитів і відомостей.

З огляду на те, що до податкового органу позивачем надано документи на підтвердження інформації про господарську операцію, яка зазначена в податковій накладній №5 від 31 грудня 2022 року, посилання відповідача-1 в оскаржуваному рішенні на факт порушення пункту 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV в частині відображення господарських операцій, які повинні бути зазначені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, не відповідає правильному застосуванню норми статті 201 ПК України в системному взаємозв`язку із нормами пунктів 5 та 11 Порядку № 520, проаналізувавши які Верховний Суд у постанові від 17 травня 2023 року у справі № 140/14282/20 дійшов висновків, що на етапі вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції платника податку на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Тож оцінка реальності здійснення господарської операції за договором оренди транспортного засобу №160922 від 16 вересня 2022 року, в тому числі дослідження питання щодо відображення господарських операцій в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, може бути здійснена контролюючим органом в межах проведення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що контролюючий орган мав можливість із поданих документів встановити підстави для складення податкової накладної №5 від 31.12.2022.

При цьому контролюючий орган не скористався повноваженням направити платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, натомість прийняв рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706, про відмову у реєстрації податкової накладної є необґрунтованим.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідачем не доведено об`єктивних обставин, які перешкоджали реєстрації податкової накладної, складеної ТОВ "Форвард 2018", №5 від 31.12.2022, з урахуванням сукупності поданих документів.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706 не ґрунтується на вимогах законодавства, винесене без урахування усіх обставин, які мали значення для його прийняття, а відтак підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 31.12.2022 датою її подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне.

Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.

Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.

Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих платником податків податкову накладну№5 від 31.12.2022 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що для належного та ефективного способу захисту прав позивача необхідно визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 серпня 2023 року №9411634/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ "ФОРВАРД 2018" № 5 від 31.12.2022 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ФОРВАРД 2018" №5 від 31.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.

Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 по справі № 440/14308/23 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог Головного управління ДПС у Полтавській області.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 по справі № 440/14308/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя В.А. Калиновський Судді З.О. Кононенко О.М. Мінаєва

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2024
Оприлюднено12.07.2024
Номер документу120267924
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/14308/23

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 09.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні