ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2125/22
07 лютого 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Бучацької міської ради Тернопільської області про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в затвердженні проектів землеустрою, зобов`язання прийняти рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (далі - позивачі) звернулися до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Бучацької міської ради Тернопільської області (далі - відповідач), в якому просять:
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області №1741 від 09.11.2021 "Про відмову громадянину ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність", яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий 6121280400:01:001:1325, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського- господарства;
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області №1739 від 09.11.2021 "Про відмову громадянці ОСОБА_2 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність", яким ОСОБА_2 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1326, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства;
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області № 1740 від 09.11.2021 "Про відмову громадянину ОСОБА_3 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність", яким ОСОБА_3 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1327, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства;
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області №1742 від 09.11.2021 "Про відмову громадянці ОСОБА_4 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність", яким ОСОБА_4 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1323, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства;
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області №1743 від 09.11.2021 "Про відмову громадянину ОСОБА_5 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність", яким ОСОБА_5 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1324, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства;
визнати протиправним та скасувати рішення Бучацької міської ради Тернопільської області №1646 від 08.10.2021 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", яким наданий дозвіл Бучацькій міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1323), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1324), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1325), площею 2,0000 га, (кадастровий номер 6121280400:01:001:1326), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1327), які розташовані за межами населеного пункту с. Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області, в одну земельну ділянку загальною площею 10,00 га;
зобов`язати Бучацьку міську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1325, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованої на території на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання її у власність : ОСОБА_1 ;
зобов`язати Бучацьку міську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1326, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованої на території на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання її у власність : ОСОБА_2 ;
зобов`язати Бучацьку міську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1327, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованої на території на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання її у власність ОСОБА_3 ;
зобов`язати Бучацьку міську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1323, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованої на території на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання її у власність: ОСОБА_4 ;
зобов`язати Бучацьку міську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1324, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованої па території на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання її у власність: ОСОБА_5 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачі звернулися до відповідача із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 6121280400:01:001:1323, 6121280400:01:001:1324, 6121280400:01:001:1325, 6121280400:01:001:1326, 6121280400:01:001:1327 площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства розташованих на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, та надання їх у власність.
За результатами розгляду вказаних заяв відповідач прийняв рішення, якими відмовив у їх задоволенні, що і слугувало підставою на звернення до суду із відповідним позовом.
Ухвалою судді від 16.05.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
03.06.2022 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Зокрема, вказує, що 11.01.2021 Бучацькою міською радою отримано заяви позивачів від 25.12.2020 про надання дозволів на розробку проекту землеустрою, щодо відведення у власність земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 гектарів кожному для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельної ділянки за межами населеного пункту с.Бариш, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265.
Листами від 11.02.2021 Бучацька міська рада повідомила позивачам, що право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 6121280400:01:001:1265 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстроване, а тому Бучацька міська рада ще не в праві розпоряджатися земельною ділянкою.
Попри це, у вказаному листі також зазначено, що питання надання дозволів на розробку проекту землеустрою, щодо відведення у власність земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 гектарів кожному для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельної ділянки за межами населеного пункту с.Бариш, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265 буде винесено на розгляд сесії Бучацької міської ради, яка відбудеться 16.02.2021.
Зазначає, що 16.02.2021 з метою забезпечення ефективного використання земель, залучення додаткових коштів у місцевий бюджет для реалізації програм соціально-економічного розвитку та для економії коштів місцевого бюджету, враховуючи рекомендації постійно діючої комісії з питань земельних відносин та планування територій та враховуючи вимоги ст. ст. 134-138 ЗК України, ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Бучацькою міською радою було прийняте рішення №279, яким первину земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га кадастровий номер 6121280400:01:001:1265, розташовану за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області, включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
На підставі наведеного, рішеннями Бучацької міської ради від 16.02.2021 №340, №341, №344, №347, №350 позивачам відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою.
Проте, позивачами розроблено проекти землеустрою земельних ділянок за кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1323, 6121280400:01:001:1324, 6121280400:01:001:1325, 6121280400:01:001:1326 та 6121280400:01:001:1327, шляхом поділу земельної ділянки за кадастровим номером 6121280400:01:001:1265. Та подано до Бучацької міської ради заяви від 24.08.2021 про затвердження вказаних проектів землеустрою (арк. справи 2-5 том 2).
На підставі наведеного відповідач вважає, що заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Ухвалою суду від 22.06.2022, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.09.2022, клопотання про зупинення провадження у справі задоволено. Провадження в адміністративній справі №500/2125/22 зупинено до набрання законної сили рішенням Господарського суду Тернопільської області у справі №921/51/21.
Ухвалою суду від 16.11.2023 провадження у даній справі поновлено.
Суд зазначає, що вказаною ухвалою учасникам справи запропоновано в 15-денний термін з дня отримання ухвали надати суду додаткові пояснення щодо актуальності на даний час обставин справи викладених у наданих суду раніше заявах по суті справи (позов, відзив), належності долучених доказів та обґрунтованості предмету позовних вимог, в тому числі, що стосується правового статусу на даний час спірних земельних ділянок щодо яких заявлені позовні вимоги (право власності, користування, розпорядження, оренда, об`єднання, тощо), однак станом на момент винесення рішення додаткових пояснень до суду не надходило, тому суд вирішує дану справу за наявними доказами, що містяться у матеріалах справи.
З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
11.01.2021 Бучацькою міською радою отримано заяви позивачів від 25.12.2020 про надання дозволів на розробку проекту землеустрою, щодо відведення у власність земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 гектарів кожному для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельної ділянки за межами населеного пункту с.Бариш, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265.
Листами від 11.02.2021 Бучацька міська рада повідомила позивачам, що право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 6121280400:01:001:1265 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно ще не зареєстроване, а тому Бучацька міська рада ще не в праві розпоряджатися земельною ділянкою.
Попри це, у вказаному листі також зазначено, що питання надання дозволів на розробку проекту землеустрою, щодо відведення у власність земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 гектарів кожному для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельної ділянки за межами населеного пункту с.Бариш, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265 буде винесено на розгляд сесії Бучацької міської ради, яка відбудеться 16.02.2021.
16.02.2021 з метою забезпечення ефективного використання земель, залучення додаткових коштів у місцевий бюджет для реалізації програм соціально-економічного розвитку та для економії коштів місцевого бюджету, враховуючи рекомендації постійно діючої комісії з питань земельних відносин та планування територій та враховуючи вимоги ст. ст. 134-138 ЗК України, ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Бучацькою міською радою було прийняте рішення №279, яким первину земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га кадастровий номер 6121280400:01:001:1265, розташовану за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області, включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
На підставі наведеного, рішеннями Бучацької міської ради від 16.02.2021 №340, №341, №344, №347, №350 позивачам відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою.
В матеріалах справи відсутні докази оскарження позивачами чи скасування судом вказаних рішень Бучацької міської ради Тернопільської області №279, №340, №341, №344, №347, №350 від 16.02.2021.
Поряд з цим, 05.03.2021 позивачами укладено договори з Тернопільською регіональною філією ДП "Центр земельного кадастру" на виконання робіт з розроблення проектів землеустрою.
В результаті виконання робіт з розроблення проектів землеустрою первину земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га кадастровий номер 6121280400:01:001:1265 було поділено на земельні ділянки по 2,0000 га з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1323, 6121280400:01:001:1324, 6121280400:01:001:1325, 6121280400:01:001:1326 та 6121280400:01:001:1327, а саме:
ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий 6121280400:01:001:1325.
ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1326.
ОСОБА_3 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1327.
ОСОБА_4 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1323.
ОСОБА_5 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1324.
Позивачі 24.08.2021 звернулися до відповідача із заявами про затвердження вищевказаних проектів землеустрою (арк. справи 205-208, 210-211 том 1).
Відповідач листами від 14.09.2021 №1826-1830 повідомив позивачів про те, що їх заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами с. Бариш були розглянуті постійною комісією з питань земельних відносин та планування території 31.08.2021. Проект рішення про затвердження про затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність було винесено на розгляд четвертого пленарного засідання п`ятої сесії восьмого скликання Бучацької міської ради 08.09.2021. За результатами розгляду на пленарному засіданні та винесених депутатами пропозицій їх заяви та проект рішення щодо затвердження вказаних проектів землеустрою та передачі земельних ділянок у власність направлено на доопрацювання постійній комісії з питань земельних відносин та планування територій. Після розгляду цього питання постійною комісією дане питання буде внесено в порядок денний чергового пленарного засідання сесії Бучацької міської ради (арк. справи 227-231 том 1).
Листами від 29.09.2021 № 1989, 1992-1994, 1997 відповідач повідомив позивачів про те, що станом на 28.09.2021 повторного розгляду їх заяви про затвердження проекту землеустрою не відбулося (арк. справи 233а-237).
04.10.2021 позивачі звернулися до відповідача із повторними заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 211-226 том 1).
08.10.2021 рішенням Бучацької міської ради №1646 розглянувши колективну заяву жителів АДРЕСА_1 щодо відведення земельної ділянки загального користування (для виділення дороги) за межами населеного пункту с.Бариш, враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, керуючись ст.ст. 12, 20, 79, 83 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр", надано дозвіл Бучацькій міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1323), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1324), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1325), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1326), площею 2,0000 га (кадастровий номер 6121280400:01:001:1327), які розташовані за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацькї міської ради Тернопільської області, в одну земельну ділянку загальною площею 10,00 га (арк. справи 233 том 1).
Враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, рішення сесії Бучацької міської ради від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", керуючись ст.ст.12, 22 33, 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр" рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області №1739 від 09.11.2021 ОСОБА_2 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1326, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 200 том 1).
Враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, рішення сесії Бучацької міської ради від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", керуючись ст.ст.12, 22 33, 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр" рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області № 1740 від 09.11.2021 ОСОБА_3 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1327, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 199 том 1).
Враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, рішення сесії Бучацької міської ради від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", керуючись ст.ст.12, 22 33, 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр" рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області №1741 від 09.11.2021 ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий 6121280400:01:001:1325, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського- господарства (арк. справи 201 том 1).
Враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, рішення сесії Бучацької міської ради від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", керуючись ст.ст.12, 22 33, 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр" рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області №1742 від 09.11.2021 ОСОБА_4 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1323, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 203 том 1).
Враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, рішення сесії Бучацької міської ради від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", керуючись ст.ст.12, 22 33, 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про землеустрій", "Про державний земельний кадастр" рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області №1743 від 09.11.2021 ОСОБА_5 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Бучацької міської ради Тернопільської області за межами с. Бариш, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1324, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 202 том 1).
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, а також рішенням від 08.10.2021 №1646 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності", позивачі звернулися до суду із даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частини першої статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно з частиною першою статті 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до пункту "в" частини третьої статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Пунктом "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,00 гектара.
Відповідно до ч.6 та 7 ст.118 Земельного кодексу України (в редакції від 16.10.2020, чинній на момент звернення позивачів до відповідача із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. (абзац 2 частини 7 ст.118 Земельного кодексу України)
Отже з аналізу наведеного слідує, що громадяни зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган місцевого самоврядування, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган місцевого самоврядування, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування та надає договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивачі вказують, що вони звернулися до відповідача із заявами від 25.12.2020, в яких просили надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовано площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована в с.Бариш, Чортківського р-ну, Тернопільської обл., кадастровий номер 6121280400:01:001:1265. Дані заяви надійшли до відповідача 11.01.2021.
Проте, не отримавши у місячний строк дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивованої відмови у його наданні, вони замовили розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок без надання такого дозволу.
Щодо наведеного, суд зазначає, що повноваження міської ради щодо питань, які виникають з приводу земельних відносин визначено в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною першою статті 26 якого передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З огляду на викладене, згідно діючого правового регулювання розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні питання щодо надання дозволу на розробляння проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи відмови у його наданні органом місцевого самоврядування повинне здійснюватися на пленарному засіданні.
Як слідує з матеріалів справи, відповідач листами від 11.02.2021 повідомив позивачів, що заяви від 25.12.2020, які надійшли до відповідача 11.01.2021, були попередньо розглянуті постійною комісією з питань земельних відносин та планування території 05.02.2021 та додатково 11.02.2021.
За результатами роботи постійної комісії з питань земельних відносин та планування території виявлено, що станом на 11.02.2021 земельні ділянки, які розташовані межами населеного пункту с.Зубрець (кадастровий номер - 6121282800:01:001:1555), за межами населеного пункту с.Зубрець (кадастровий номер - 6121282800:01:001:1376), за межами населеного пункту с.Дуліби (кадастровий номер - 6121282200:01:002:0010), за межами населеного пункту с.Бариш (кадастровий номер - 6121280400:01:001:1303) згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не перебувають у комунальній власності Бучацької міської ради.
Крім того, Бучацька міська рада повідомила, що клопотання щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населеного пункту с.Нові Петликівці (кадастровий номер - 6121284000:01:001:0282), за межами населеного пункту с.Бариш (кадастровий номер - 6121280400:01:001:1265), за межами населеного пункту с.Бобулиці (кадастровий номер - 6121280900:01:003:0003), буде винесено на розгляд сесії Бучацької міської ради, яка відбудеться 16 лютого 2021 року (арк. справи 11-15 том 2).
Отже, з наведеного слідує, що відповідачем учинялись дії щодо розгляду заяв позивачів, та листами від 11.02.2021 їх було повідомлено про те, що 05.02.2021 та додатково 11.02.2021 здійснювався попередній розгляд заяв постійною комісією з питань земельних відносин та планування території та те, що 16.02.2021 відбудеться їх розгляд на сесії Бучацької міської ради.
Так, 16.02.2021 проводилося третє пленарне засідання другої сесії восьмого скликання Бучацької міської ради Тернопільської області.
Заслухавши інформацію міського, голови ОСОБА_6 з метою забезпечення ефективного використання земель, залучення додаткових коштів у місцевий бюджет для реалізації програм соціально-економічного розвитку та для економії коштів міського бюджету, враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин та планування територій, враховуючи вимоги п.5 ст.135, п.5 ст.136 Земельного кодексу України, яким передбачено, що фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок та прав на них державної, комунальної, приватної власності на земельних торгах та проведення земельних торгів може здійснюватися за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лоту до проведення та про організацію і проведення земельних торгів у формі аукціону між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота, керуючись ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 134-138 Земельного кодексу України, рішенням від 16.02.2021 №279 Бучацька міська рада вирішила включити до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону земельні ділянки, а саме:
земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265, розташовану за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області;
земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,9800 га, кадастровий номер 6121280400:01:002:1271, розташовану за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області;
земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 9,1800 га, кадастровий номер 6121280400:01:002:0603, розташовану за межами населеного пункту с.Бариш на території Бучацької міської ради Тернопільської області (арк. справи 21 том 2).
Отже, рішенням Бучацької міської ради Тернопільської області від 16.02.2021 №279 спірну земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га, кадастровий номер 6121280400:01:001:1265, за рахунок якої позивачі просили надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га кожному, включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
Вказане рішення не є предметом позовних вимог і відомості щодо його оскарження позивачами чи скасування у встановленому порядку матеріали справи не містять.
Враховуючи вказане рішення ради від 16.02.2021 №279, за результатами розгляду заяв позивачів від 25.12.2020 відповідач 16.02.2021 прийняв рішення:
№340 "Про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту с.Бариш" (арк. справи 16 том 2);
№341 "Про відмову ОСОБА_2 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту с.Бариш" (арк. справи 17 том 2);
№344 "Про відмову ОСОБА_3 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту с.Бариш" (арк. справи 18 том 2);
№347 "Про відмову ОСОБА_5 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту с.Бариш" (арк. справи 20 том 2);
№350 "Про відмову ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту с.Бариш" (арк. справи 19 том 2).
Суд зазначає, що всі дії відповідних суб`єктів земельно-правової процедури є взаємопов`язаними, послідовними. Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого "земельного" питання. У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.
Отже, вищевказані рішення Бучацької міської ради від 16.02.2021 є такими, що прийняті органом, до повноважень якого законом віднесено вирішення цього питання, та у передбаченій законом формі (належним чином оформлені).
При цьому, як уже зазначалось судом, матеріали справи не містять доказів скасування вказаних рішень Бучацької міської ради від 16.02.2021, якими позивачам відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.
Також, суд повторно наголошує, що позивачі були повідомлені листами відповідача від 11.02.2021 про те, що розгляд їх заяв відбудеться на сесії Бучацької міської ради 16.02.2021.
Поряд з цим, 05.03.2021, тобто після прийняття Бучацькою міською радою рішень від 16.02.2021, якими позивачам відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, позивачами укладено договори з Тернопільською регіональною філією ДП "Центр земельного кадастру" на виконання робіт з розроблення проектів землеустрою.
При цьому, підставою для розроблення проектів землеустрою в проектах вказано ці ж листи (повідомлення) відповідача від 11.02.2021.
Крім цього, суд зауважує, що в матеріалах справи відсутні докази того, що позивачі письмово повідомляли відповідача про замовлення розроблення проектів землеустроїв щодо відведення спірних земельних ділянок без надання такого дозволу (за принципом мовчазної згоди), що є обов`язковим в силу приписів абзацу 2 частини 7 ст.118 ЗК України.
Також ст.118 ЗК України передбачає, що до письмового повідомлення про розроблення проекту землеустрою у позивачів був наявний обов`язок додати також договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Позивачами не доведено виконання ними вказаних положень абзацу 2 частини 7 ст.118 ЗК України.
Таким чином, дії позивачів по замовленню та виготовленню проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок у власність є не послідовними, вчинені за наявності рішень ради про відмову у наданні такого дозволу та всупереч вимог земельного законодавства.
Наявність, станом на момент вирішення Бучацькою міською радою питання про затвердження проектів землеустрою, чинних рішень цієї ж ради, яким у наданні дозволу на його розроблення було відмовлено, унеможливлює прийняття іншого рішення, ніж ті, які було прийняті і оскаржуються позивачами.
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права у подібних відносинах викладено також Верховним Судом у постанові від 08.02.2022 у справі №360/692/20.
Щодо позовної вимоги про скасування рішення Бучацької міської ради №1646 від 08.10.2021 (про об`єднання земельних ділянок), слід зазначити наступне.
Як уже зазначалось судом, в результаті виконання робіт з розроблення проектів землеустрою первину земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 10,0000 га кадастровий номер 6121280400:01:001:1265 було поділено на земельні ділянки по 2,0000 га з кадастровими номерами: 6121280400:01:001:1323, 6121280400:01:001:1324, 6121280400:01:001:1325, 6121280400:01:001:1326 та 6121280400:01:001:1327.
Як встановлено в тому числі судом при розгляді даної справи, дії позивачів з розроблення проектів землеустрою та поділу вказаної земельної ділянки не відповідають положенням чинного законодавства.
У зв`язку з наведеним, дії Бучацької міської ради щодо приведення земельної ділянки кадастровий номер 6121280400:01:001:1265 у попередній стан, в тому числі шляхом об`єднання земельних ділянок на які вона була поділена, а також дії щодо розпорядження землями комунальної власності, не суперечать нормам земельного законодавства та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
При цьому, Бучацькою міською радою обрано найбільш сприятливий для позивачів спосіб відновлення порушених прав ради на розпорядження спірною земельною ділянкою комунальної власності, а саме, вирішено самостійно вчинити дії щодо об`єднання земельної ділянки яка була поділена заявниками, що є найменш обтяжливим для позивачів та не передбачає зобов`язання їх на вчинення будь-яких дій.
Враховуючи наведене, позовна вимога про скасування рішення Бучацької міської ради №1646 від 08.10.2021 також задоволенню не підлягає.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
За вказаних обставин, заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 07 лютого 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивачі:
- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );
- ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 );
- ОСОБА_3 (місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 );
- ОСОБА_4 (місце проживання: с. Вільховець, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47523, РНОКПП НОМЕР_4 );
- ОСОБА_5 (місце проживання: с.Вільховець, Тернопільський район, Тернопільська область, 47526, РНОКПП НОМЕР_5 );
відповідач:
- Бучацька міська рада Тернопільської області (місцезнаходження: майдан Волі, 1, м. Бучач, Тернопільська область, 48401, код ЄДРПОУ 04058479).
Головуючий суддяБаб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2024 |
Оприлюднено | 09.02.2024 |
Номер документу | 116836273 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні