Постанова
від 07.02.2024 по справі 420/8655/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/8655/23

Головуючий в 1 інстанції: Пекний А.С.

Дата і місце ухвалення 11.08.2023р., м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Бойка А.В.,

суддів: Федусика А.Г.,

Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

19.04.2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» звернулось до суду першої інстанції з позовом до Головного управління ДПС в Полтавській області, в якому просило:

- визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області щодо можливості виконання ТОВ «ДОДОЛА 2021» свого податкового обов`язку №27/16-31-04-02 від 31.03.2023 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області винести нове, яким прийняти рішення щодо неможливості виконання ТОВ «ДОДОЛА 2021» своїх податкових обов`язків в обсязі та за період, зазначений в заяві, поданій до контролюючого органу від 26.12.2022 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, товариство з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

У поданій апеляційній скарзі позивач вказував на те, що згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, заява про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, подана юридичною особою - суб`єктом господарювання повинна містити, зокрема, визначення чіткого переліку податкових зобов`язань, того, які не мав/не має можливості виконати платник податків. Апелянт зазначив, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» у поданій до контролюючого органу заяві було вказано, які саме податкові зобов`язання на період дії воєнного стану воно не має можливості виконати, у зв`язку з понесеними збитками підприємству внаслідок активних бойових дій. З огляду на зазначене посилання уповноважених осіб на ту обставину, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» мало можливість виконувати інші податкові обов`язки, як на підставу для прийняття рішення про можливість виконувати наведені в заяві ТОВ «ДОДОЛА 2021» податкові зобов`язання в тому числі, не знаходить будь-якого підтвердження, отже є необґрунтованим та суперечить положенням чинного законодавства.

Крім того апелянт зазначив, що у винесеному ГУ ДПС у Полтавській області рішенні від 31 березня 2023 року вказано, що за результатами розгляду заяви та наданих документів, встановлено, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» не надано достатнього переліку документів, передбачених цим Порядком для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків. В свою чергу, апелянт зазначає, що товариством до заяви надано документи, наведені у п. 1,3, 15 вказаного Переліку, які представилось можливим отримати.

Апелянт не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що спірне рішення є правомірним та винесено відповідно до вимог чинного законодавства, у зв`язку з тим, що судом не взято до уваги те, що уповноваженими особами Головного управління ДПС у Полтавській області при винесенні оспорюваного рішення не було встановлено причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку, тобто не враховано те, що вся потужність підприємства досить тривалий час перебувала під окупацією, підприємству завдано значної матеріальної шкоди внаслідок обстрілів (пожеж), не взято до уваги, що майно підприємства (приміщення, техніка) знищено, розкрадено, тобто рішення щодо можливості чи неможливості виконання податкового обов`язку винесено формально посилаючись на те, що Товариством не надано довідки про відсутність коштів на рахунках.

Зважаючи на зазначене апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог товариства.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне:

Судом першої інстанції встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» здійснює свою господарську діяльність за місцем реєстрації та фактичного знаходження виробничих потужностей підприємства на території Милівської сільської об`єднаної територіальної громади Херсонської області з 2021 року.

Основним видом діяльності ТОВ «ДОДОЛА 2021» є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Встановлено, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» є платником податків та перебуває на обліку Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі.

19.09.2022 року директором ТОВ «ДОДОЛА 2021» на адресу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі направлено заяву про неможливість виконання податкових обов`язків.

За результатами розгляду заяви, з урахуванням вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Порядок) Головне управління ДПС у Полтавській області листом від 07.10.2022 року № 18499/6/16-31-04-02-03 повідомило, що заява не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

26.12.2022 року ТОВ «ДОДОЛА 2021» повторно звернулось до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків, в якій зазначено про неможливість виконання Товариством наступних податкових обов`язків: сплатити податкові зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень 2022 року; сплатити єдиний податок 4 групи за третій та четвертий квартали 2022 року.

За результатами розгляду вказаної заяви Головне управління ДПС у Полтавській області листом від 04.01.2023 № 344/6/16-31-04-02-03 повідомило, що заява не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

07.02.2023 ТОВ «ДОДОЛА 2021» ще раз звернулось до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків, в якій зазначено про неможливість виконання Товариством податкових обов`язків.

У вказаній заяві товариство з обмеженою відповідальністю «ДОДОЛА 2021» відповідно до вимог підпункту 6911 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, з урахуванням Наказу Міністерства, фінансів України 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків», визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення», повідомило податковий орган про неможливість виконання Товариством таких податкових обов`язків: сплатити податкові зобов`язання м податку на прибуток за 2021 рік; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року по невизначений термін; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень 2022 р.; сплатити єдиний податок 4 трупи за третій та четвертий квартали 2022 року.

Датою настання події неможливості виконання зазначених податкових зобов`язань у заяві вказано 24.02.2022 року, а відновлення можливості виконання податкових обов`язків Товариство пов`язує із звітуванням до контролюючого органу з податку на додану вартість 19.10.2022 р.

Товариство у поданій заяві вказало на те, що неможливість виконання податкових обов`язків з 24.02.2022 року по 19.10.2022 року виникла у зв`язку із фактичним знаходженням виробничих потужностей та офісного приміщення безпосередньо на території окупованих населених пункті: Херсонська область Бериславський району с. Милове, вул. Стецова, 1А, (офісні та складські приміщення з готовою продукцією та запасами), Херсонська область, м. Берислав, вул. 1-го Травня (офісне приміщення), які тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації з 24.02.2022 року. Крім того позивач пов`язував неможливість виконання податкових обов`язків із тим, що використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я, оскільки Херсонська область з перших днів повномасштабного вторгнення знаходиться під контролем військ російської федерації (с. Милове Бериславського району, м. Берислав Бериславського району наразі звільнено від окупації, але знаходиться під постійними ворожими обстрілами з усіх видів озброєння), окупаційні сили завдають фізичного та психологічного тиску на громадян України, які знаходяться перебувають у фронтовій та прифронтовій зоні.

27.02.2023 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 24/16-31-04-02, в якому зазначено, що заяву ТОВ «ДОДОЛА 2021» та відповідні документи було розглянуто, та запропоновано надати наступні додаткові документи:

документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках ТОВ «ДОДОЛА 2021» (виписки з рахунків клієнта банків з 01.03.2022 по теперішній час). Згідно бази даних ДПС України ТОВ «ДОДОЛА 2021» має 5 відкритих рахунків у банківських установах, при цьому, до заяви № 4517/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 платником не надано інформації щодо відсутності коштів на банківських рахунках;

документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку;

документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи Головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

07.03.2023 року представником ТОВ «ДОДОЛА 2021» на адресу Головного управління ДПС у Полтавській області направлено відповідь на попереднє рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 27.02.2023 року, у якій зазначено про підстави неможливості виконання юридичною особою - платником податків податкових обов`язків та надано копію відповіді АТ «Райффайзен Банк» №81-26-4/433 від 06.03.2023 про вимушене призупинення роботи банку, в якому відкриті рахунки Товариства.

За результатами розгляду заяви та відповідних документів, Головним управлінням ДПС у Полтавській області 31.03.2023 року прийнято рішення № 27/16-31-04-02 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «ДОДОЛА 2021» свого обов`язку.

В обґрунтування прийнятого рішення відповідач посилався на те, що для цілей застосування п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ. Станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений. Відповідач зазначив, що згідно роз`яснення Міністерства фінансів України, перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено Наказом Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 року застосовується, зокрема, для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо. А отже, він не поширюється на питання оподаткування, оскільки згідно з ПКУ ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме Кабінетом Міністрів України.

Відповідач також вказав на те, що до заяви ТОВ «ДОДОЛА 2021» надано витяг з Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; лист Милівської сільської військової адміністрації від 08.11.2022 № 02-12/02, витяги з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення від 11.05.2022, від 31.05.2022, від 05.08.2022, від 26.08.2022; акт про пожежу від 14 грудня 2022 року ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 22 серпня 2022р), акт про пожежу від 14 грудня 2022 року Бериславського РУ ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 28 липня 2022р), акт про пожежу від 14 грудня 2022 року Бериславського РУ ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 22 серпня 2022р); копія листа до контролюючого органу про знаходження всіх первинних документів підприємства на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та неможливість їх вивезення в зв`язку з ризиком для життя та здоров`я від 16.06.2022 вих. № 16/06-01; доповідна записка працівника підприємства з фото доказами від 22.11.2022, інформації із засобів масової інформації та рішення ГУ ДПС у Харківській області від 09.11.2022р. № 2267/20-40-18-04-25 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку по ТОВ «АГРОФІРМА «СФЄРА». Додатково листом вх. № 9767/6/16-31 від 13.03.2023 надано копію листа від АТ «Райфайзен Банк» № 81-26-4/433 від 06.03.2023 щодо роботи Бериславського відділення банку.

В свою чергу, як встановив відповідач, згідно бази даних ДПС України ТОВ «ДОДОЛА 2021» має 4 відкритих рахунки в АТ «Райфайзен Банк» у м. Києві та 1 рахунок в ООДАТ «РАЙФФАЙЗЕН БАНК» м. Одеса, однак, підприємством не надано інформації щодо відсутності коштів на банківських рахунках.

За результатами розгляду заяви та наданих документів, з урахуванням вимог Порядку відповідач дійшов висновку, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» не надано достатнього переліку документів, які передбачені Порядком для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків, зазначених в заяві.

Щодо відсутності можливості в частині сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) та єдиного внеску з доходів фізичних осіб, згідно бази даних ДПС України встановлено, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» здійснювало сплату цих податків і зборів протягом 2022 року.

Не погоджуючись із вказаним рішенням ГУ ДПС у Полтавській області, позивач оскаржив його до суду першої інстанції.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції посилався на те, що позивачем не надано документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків), з огляду на що суд дійшов висновку, що спірне рішення є правомірним та винесено відповідно до вимог чинного законодавства.

Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне:

Згідно з положеннями статті 16 ПК України платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

У зв`язку з тим, що в Україні Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» оголошено воєнний стан, з метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду, Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69, згідно з яким установлено тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, який підлягає застосуванню у редакції на час виникнення спірних правовідносин.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України»), цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків)

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Із системного аналізу положень Порядку №225 вбачається, що його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Аналізуючи положення Порядку № 225, колегія суддів зазначає, що кожна з визначених підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, і Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених ним підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.

При цьому, на думку суду апеляційної інстанції, залежно від підстави, з якої платник податків пов`язує неможливість виконання податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агента), у кожному конкретному випадку визначається і перелік документів, які необхідно подати до податкового органу для підтвердження вказаної підстави. Тобто, на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію та документи, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всю сукупність документів, які передбачені у переліку Міністерства фінансів України.

Як зазначалось вище, звертаючись до контролюючого органу, позивач вказував на те, що неможливість виконання податкових обов`язків виникла у зв`язку з: 1) фактичним знаходженням виробничих потужностей та офісного приміщення безпосередньо на території окупованих населених пункті: Херсонська область Бериславський району с. Милове, вул. Степова, 1А, (офісні та складські приміщення з готовою продукцією та запасами), Херсонська область, м. Берислав, вул. 1-го Травня (офісне приміщення), які тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації з 24.02.2022 року; 2) використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я, оскільки Херсонська область з перших днів повномасштабного вторгнення знаходиться під контролем військ російської федерації (с. Милове Бериславського району, м. Берислав Бериславського району наразі звільнено від окупації, але знаходиться під постійними ворожими обстрілами з усіх видів озброєння), окупаційні сили завдають фізичного та психологічного тиску на громадян України, які знаходяться перебувають у фронтовій та прифронтовій зоні.

Позивач також вказував на те, що неможливість виконання податкових обов`язків викликана наступними обставинами: виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебували безпосередньо на території окупованого населеного пункту с. Милове Бериславського району Херсонської області; виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебувають безпосередньо на території населених пунктів с. Милове Бериславського району Херсонської області, територія яких знаходилась та знаходиться під постійними обстрілами; відсутнє електропостачання, інтернет, мобільний зв`язок; використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників; загроза життю та здоров`ю працівниками; перебування в офісних приміщення, на території Підприємства, полях, складських приміщеннях є небезпечною для життя людей; документація та електронні носії інформації знаходились на окупованій території (наразі - на території, що перебуває під постійними обстрілами).

У підтвердження викладених у заяві підстав неможливості виконання податкових обов`язків позивач надав витяг з Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; лист Милівської сільської військової адміністрації від 08.11.2022 № 02-12/02, витяги з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення від 11.05.2022, від 31.05.2022, від 05.08.2022, від 26.08.2022, які стосуються викрадення військослужбовцями рф транспортних засобів, засобами захисту рослин, добрив, знищення шляхом підпалу врожаю пшениці (приблизно 700т), озимого ріпаку (приблизно 200т); акт про пожежу від 14 грудня 2022 року ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 22 серпня 2022р), акт про пожежу від 14 грудня 2022 року Бериславського РУ ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 28 липня 2022р), акт про пожежу від 14 грудня 2022 року Бериславського РУ ДСНС України у Херсонській області (факт пожежі 22 серпня 2022р); копію листа до контролюючого органу про знаходження всіх первинних документів підприємства на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та неможливість їх вивезення в зв`язку з ризиком для життя та здоров`я від 16.06.2022 вих. № 16/06-01; доповідна записка працівника підприємства з фото доказами від 22.11.2022, інформації із засобів масової інформації та рішення ГУ ДПС у Харківській області від 09.11.2022р. № 2267/20-40-18-04-25 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку по ТОВ «АГРОФІРМА «СФЄРА». Додатково листом вх. № 9767/6/16-31 від 13.03.2023 надано копію листа від АТ «Райфайзен Банк» № 81-26-4/433 від 06.03.2023 щодо роботи Бериславського відділення банку.

Наданими актами про пожежу засвідчено факт пожежі на полях озимого ріпаку, пшениці, власником (орендарем) яких є ТОВ «ДОДОЛА 2021».

В свою чергу, відповідач в оскаржуваному рішенні зазначив, що для цілей застосування пп. 69.1, пп. 69.14, пп. 69.15, пп. 69.16 пп. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, а станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений, а також на пропозицію в попередньому рішенні щодо надання платником конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків позивачем додаткові документи не надавались.

За змістом Порядку №225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією російської федерації.

При цьому, така підстава як: б) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.

У контексті обставин даної справи, колегія суддів зазначає, що ненадання позивачем документальних доказів відсутності коштів на банківських рахунках жодним чином не спростовує місцезнаходження податкової адреси та виробничих потужностей позивача на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії.

Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає помилковим висновок контролюючого органу, який підтримано судом першої інстанції, про відсутність підстав для прийняття рішення про неможливість виконання позивачем податкових обов`язків.

Отже, документом, що підтверджує наявність у платника податків такої підстави (критерію) є документ, що підтверджує факт бойових дій або оточення, або окупації території, де перебуває такий платник податків (податкова адреса та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо).

Таким документом на момент звернення позивача до відповідача із заявами є Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, у якому Бериславський район Херсонської області зазначена як територія, яка розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій з 24.02.2022 року.

Щодо посилань відповідача, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України, про що зазначено в пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне:

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року №309 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004, прийнятий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією».

Згідно з «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» вся територія Бериславського району Херсонської області в період з 27.02.2022 року по 11.11.2022 року була тимчасово окупованою російською федерацією.

Таким чином, колегія суддів вважає, що повноваження щодо затвердження територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територій Кабінетом Міністрів України постановою обов`язковою до виконання покладено на Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

При цьому, безпідставними є посилання апелянта на те, що згідно роз`яснення Міністерства фінансів України перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено Наказом Мінреінтеграції №309 від 22.12.2022 року, застосовується, зокрема, для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо, та він не поширюється на питання оподаткування, оскільки такі роз`яснення не є нормативно-правовим актом Міністерства, носять виключно інформативний характер та не є обов`язковим до виконання контролюючими органами.

Слід зазначити, що Порядком № 225 передбачено, що контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

При цьому, обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладено саме на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

В даному випадку контролюючим органом не доведено можливість своєчасного виконання платником податків ТОВ «ДОДОЛА 2021» свого податкового обов`язку, а тому оскаржуване рішення від 31.03.2023 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №27/16-31-04-02 є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню.

З огляду на встановлені судом обставини, колегія суддів доходить висновку, що зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку згідно поданої заяви № 4517/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року та № 9767/6/16-31 від 13.03.2023 року, є належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача, який гарантуватиме, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Колегія суддів зазначає, що в даному випадку рішення суду першої інстанції не відповідає вимогам ст. 242 КАС України, оскільки висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду підлягає скасуванню на підставі ст. 317 КАС України, з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що ТОВ «ДОДОЛА 2021» при зверненні до суду першої інстанції було сплачено судовий збір у розмірі 2684 грн. згідно платіжної інструкції № 1414 від 12.04.2023 року.

При зверненні до суду апеляційної позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 4026 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 1884 від 15.08.2023 року.

Враховуючи те, що за наслідками розгляду даної адміністративної справи суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ «ДОДОЛА 2021» в даному випадку наявні підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області понесених позивачем судових витрат у вигляді сплаченого судового збору у повному обсязі в сумі 6710 грн.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОДОЛА 2021" задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року скасувати.

Прийняти нове судове рішення, яким позов товариства з обмеженою відповідальністю "Додола 2021" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області щодо можливості виконання ТОВ «ДОДОЛА 2021» свого податкового обов`язку №27/16-31-04-02 від 31.03.2023 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку згідно поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОДОЛА 2021" заяв № 4517/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року та № 9767/6/16-31 від 13.03.2023 року.

Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «ДОДОЛА 2021» (вул. Степова, буд. 1а, с. Милове, Бериславський район, Херсонська область, 74351, код ЄДРПОУ 44109879) сплачений судовий збір у розмірі 6710 (шість тисяч сімсот десять) грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Суддя-доповідач: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Суддя: О.А. Шевчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116838190
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/8655/23

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 07.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 11.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні