ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 260/1271/23 пров. № А/857/21285/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Хобор Р.Б.,
суддів Бруновської Н.В., Шавеля Р.М.
з участю секретаря судового засідання Зінчук Ю.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційні скарги обслуговуючого кооперативу «Новобудхауз» та Управління міського господарства Мукачівської міської ради на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року, ухвалене суддею рейті С.І. у м.Ужгороді об 14 год. 25 хв. у справі № 260/1271/23 за адміністративним позовом керівника Мукачівської окружної прокуратури Закарпатської області в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України до Управління міського господарства Мукачівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мукачівська міська рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача обслуговуючий кооператив «Новобудхауз» про визнання протиправними та анулювання лісорубних квитків,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Мукачівської окружної прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України у якому просив визнати протиправними та скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва від 05.10.2022 року (реєстраційний номер ЄДЕССБ МU01:2173-8100-3342-7951), видані обслуговуючому кооперативу «Новобудхауз» з "Реконструкції житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Миру, 34А", які затверджені наказом начальника відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради № 47 від 05.10.2022 року.
26 вересня 2023 року Закарпатський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким позов задовольнив.
Визнав протиправними та скасував містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва від 05.10.2022 року (реєстраційний номер ЄДЕССБ МU01:2173-8100-3342-7951), видані обслуговуючому кооперативу «Новобудхауз» з "Реконструкції житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 ", затверджені наказом начальника відділу архітектури та містобудування Управління міського господарства Мукачівської міської ради № 47 від 05.10.2022 року.
Приймаючи це рішення суд першої інстанції виходив з того, що замовник будівництва запроектував 4-поверхову торгово-офісну будівлю з квартирами на верхніх поверхах в м.Мукачеві по вул. Миру, 34, А - всупереч Зонінгу міста Мукачева, без розробленого та затвердженого у встановленому порядку детального плану території, яким дозволяється будівництво двохповерхової будівлі з мансардою.
Крім того, суд зазначив, що фактичні наміри забудовника земельної ділянки із зведення житлового будинку (у т.ч. з вбудованими комерційними приміщеннями) суперечать цільовому призначенню земельної ділянки, яке не передбачає можливість її житлової забудови.
Крім того, замовник, всупереч проектній документації, має намір здійснити нове будівництво, а не реконструкцію.
Не погодившись із цим рішенням суду, його оскаржили обслуговуючий кооператив «Новобудхауз» та Управління міського господарства Мукачівської міської ради, подавши апеляційні скарги, у яких просять скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити в задоволенні позову.
У обґрунтування вимог апеляційної скарги обслуговуючий кооператив «Новобудхауз» зазначає те, що містобудівна документація пройшла позитивне експертне дослідження.
Як замовнику, обслуговуючому кооперативу «Новобудхауз» надано спеціальне погодження, згідно з планом зонування м. Мукачево для зони Ж-1.
Прокурор в основу адміністративного позову ставить дані, які містилися у передпроектних намірах забудовника, що призвело до неправильного тлумачення реально затвердженої відповідачем містобудівної документації, а відтак і для вжиття прокурором заходів реагування в інтересах держави у вигляді пред`явлення до суду адміністративного позову про визнання протиправним та скасування індивідуального акту.
У обґрунтування вимог апеляційної скарги Управління міського господарства Мукачівської міської ради зазначає те, що містобудівні умови видані на об`єкт: "Реконструкція житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 ". Таким чином, у даному випадку, не йде мова про житлові райони, мікрорайони квартали нової забудови, території комплексної реконструкції кварталів та мікрорайонів застарілого житлового фонду, території виробничої, рекреаційної забудови.
Житловий будинок, що планується до реконструкції та розміщений на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 2110400000:01:001:1594, знаходиться у планувально-просторовій організації забудови, що вже історично склалася, оточена з трьох сторін об`єктами житлової та громадської забудови та з четвертої сторони - магістральною вулицею.
Крім того, звертає увагу на те, що План зонування території міста Мукачева, затверджений рішенням 10 сесії Мукачівської міської ради 7 скликання № 154 від 31.03.2016 року, тоді якпостанова Кабінету Міністрів України № 926 "Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації", на яку посилається прокуратура,прийнята 01.09.2021 року.
Заслухавши суддю доповідача, пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.
Суд першої інстанції встановив те, що Мукачівська окружна прокуратура за результатами опрацювання матеріалів кримінального провадження № 12023071040000091, відомості про яке 18.01.2023 року внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст.366 КК Українита рішень відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради, встановила наявність підстав для вжиття заходів представницького характеру у зв`язку з допущеними порушеннями вимог законодавства у сфері містобудування при виданні містобудівної документації.
На підставі заяви на отримання містобудівних умов та обмежень № АМ01:2157-6505-8807-5869 від 05.10.2022 року, поданої ОК «Новобудхауз», відділ архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради видав містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (Реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) з «Реконструкції житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 » на земельній ділянці з кадастровим номером: 2110400000:01:001:1594, площею: 0.0237 га, цільове призначення: 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», які були затверджені наказом відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради № 47 від 05.10.2022 року.
У той же час прокуратура встановила, що наміри забудовника не відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, а видані містобудівні умови протирічать містобудівному законодавству, будівельним нормам стандартам і правилам.
Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного правового спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Відповідно дост.131-1 Конституції Українипрокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 53 КАС Українипередбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Спеціальним законом, яким визначені випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді єЗакон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року.
Відповідно до ч.3ст.23 вказаного Законупрокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У справі № 903/129/18 (постанова від 15.10.2019 року) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що сам факт не звернення до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що уповноважений орган неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Подібні висновки також наведені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 року у справі № 587/430/16-щ від 15.01.2020 року у справі № 698/119/18, від 26.02.2020 року у справі № 522/3777/17, від 18.03.2020 року у справі № 553/2759/18, від 09.04.2020 року у справі № 822/589/17, від 26.05.2020 року у справі № 912/2385/18 тощо.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 зазначено, що, звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченомуст.23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченогост.23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 року №1340 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду»утворено Державну інспекцію архітектури та містобудування України, як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно- будівельного контролю та нагляду.
Цією жпостановоюзатверджено Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування України.
Пунктом 3 Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ), поряд з іншим, передбачено, що основним завданням ДІАМ є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, а саме: здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів І правил територіальними органами ДІАМ, уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно- будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), під час провадження ними містобудівної діяльності.
Згідно з п.4 вказаного Положення, ДІАМ скасовує чи зупиняє дію прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених законом повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з одночасним складенням протоколу відповідно доКодексу України про адміністративні правопорушеннята подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті ДІАМ; складає акти перевірок, протоколи про вчинення правопорушень, розглядає справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та справи про адміністративні правопорушення із прийняттям відповідних рішень, накладає штрафи відповідно до закону; розглядає в порядку нагляду рішення про скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів.
Таким чином, починаючи з 23.12.2020 року органом, уповноваженим проводити перевірку законності виданих Ужгородською міською радою містобудівних умов і обмежень, а також приймати рішення про їх скасування у разі виявлення підстав, є Державна інспекція архітектури та містобудування України.
09.01.2023 року Мукачівська окружна прокуратура направила лист Державній інспекції архітектури та містобудування України, як спеціально уповноваженому органу державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, у якому ініційовано питання про вжиття позапланових заходів державного архітектурно-будівельного нагляду та звернення до суду із позовом про скасування містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 року.
У відповідь на цей лист Державна інспекція архітектури та містобудування України 17.01.2023 року повідомила окружну прокуратуру про відсутність правових підстав для здійснення заходів державного нагляду (контролю) з огляду припинення відповідних заходів в умовах воєнного стану.
Зважаючи на те, що Державна інспекція архітектури та містобудування України позбавлена можливості провести перевірку та звернутися до суду за захистом інтересів держави, цей випадок, на думку апеляційного суду, є виключним випадком, який дозволяє прокуратурі звернутися до суду за захистом інтересів держави.
Відповідно до частин першої та четвертоїстатті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»,забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Згідно із частиною п`ятоюстатті 26 цього ж Закону,проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у наступному порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених ст. 31 Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Частиною першоюстатті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, щоосновними складовими вихідних даних є містобудівні умови та обмеження.
Відповідно до пункту 8 частини першоїстатті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»,містобудівні умови та обмеження - документ, в якому зазначено комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва, що стосуються поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будівель та споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Частиною восьмоюстатті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»визначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.
Відповідно до частини першоїстатті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»,планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Статтею 17 Закону України «Про основи містобудування»установлено, що містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.
Містобудівна документація є основою для: вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення; вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій; підготовки обґрунтованих пропозицій щодо встановлення та зміни меж населених пунктів; підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації; вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб.
Згідно зіст.17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
22.10.1997 року Мукачівська міська рада затвердила Генеральний план міста Мукачева.
Згідно з ч.ч. 1, 2ст. 18 Закону України«Про регулювання містобудівної діяльності»,план зонування території розробляється у складі комплексного плану, генерального плану населеного пункту з метою визначення умов та обмежень використання території у межах визначених функціональних зон. До затвердження генерального плану населеного пункту в межах території територіальної громади, щодо якої затверджено комплексний план (якщо обов`язковість розроблення генерального плану населеного пункту визначена рішенням про затвердження комплексного плану), межі функціональних зон та функціональне призначення територій у такому населеному пункті визначаються комплексним планом.
План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Рішенням 10 сесії Мукачівської міської ради 7 скликання № 154 від 31.03.2016 року затверджено План зонування території міста Мукачево.
Отже, Генеральний план м. Мукачева та План зонування території міста Мукачево, є містобудівною документацією населеного пункту, створеною в інтересах територіальної громади та із врахуванням державних інтересів, покликаною забезпечити раціональне використання території населеного пункту, охорону територій об`єктів історико-культурної спадщини, реалізацію містобудівної політики держави. Вказаною містобудівною документацією визначаються зони функціонального призначення території населеного пункту, планувальні рішення та охоронні зони, для кожної з яких визначаються конкретні умови і обмеження її забудови. Недотримання, цих умов та обмежень тягне за собою передбачену законом відповідальність.
У якості вихідних даних для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: вул. Миру, 34А, м. Мукачево, Закарпатська область» використані містобудівні умови та обмеження від 05.10.2022 року (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951), які в свою чергу були отримані замовником ОК «Новобудхауз» на підставі його заяви № АМ01:2157-6505-8807-5869 від 05.10.2022 року, до якої було долучено обов`язковий перелік документів, визначений ч.3ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Цими містобудівними умовами та обмеженнями передбачені наступні параметри будівництва: гранична висота будівлі - 15,4 метрів, враховуючи що висота будівлі - відстань (різниця висотних відміток) від поверхні землі до найвіддаленішого по вертикалі елементу будівлі. Висота будівлі до карнизу техніко-економічними показниками визначена на рівні 10,10 метрів; максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - 100 % (реконструкція забудови, що історично склалась). Земельна ділянка з кадастровим номером №2110400000:01:001:1594, з цільовим призначенням: 03.07 «для будівництва і обслуговування будівель торгівлі», площею 0,0237 га, розташована в зоні садибної забудови Ж-1. Крім цього зазначено, що цільове та функціональне призначення земельної ділянки відповідають вимогам використання території, встановленим містобудівною документацією на місцевому рівні.
Запроектована земельна ділянка розташована в зоні регулювання забудови суворого режиму.
Суд першої інстанції встановив, що замовником будівництва запроектовано 4-поверхову торгово-офісну будівлю з квартирами на верхніх поверхах,: «вид будівництва - реконструкція», «код об`єкта - 1230.9».
Зазначений код об`єкта відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000. затвердженого наказом Держстандарту України від 17.08.2000 року № 507 передбачає «Будівлі торговельні інші».
Натомість, у відповідності до Плану зонування території міста Мукачева, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2110400000:01:001:1594, згідно з Схемою зонування території м. Мукачева, що є невід`ємною частиною Зонінгу міста Мукачева, по функціональному типу відноситься до підзони садибної житлової забудови (Ж- 1).
Відповідно до частини 2 «Житлові зони» статті 12 «Перелік переважних, супутніх та допустимих видів використання» глави 2 «Характеристика територіальних зон міста» розділу II «Картографічні матеріали. План зонування території міста. Планувальні обмеження, які діють на території міста» Пояснювальної записки до Зонінгу міста Мукачева в підзоні Ж-1, Ж-2. (Зона садибної житлової забудови) переважними видами використання визначено: одноквартирні індивідуальні житлові будинки (з присадибними ділянками) блоковані житлові будинки поверховістю від 1-го поверху до 4-х поверхів з виходом з кожної квартири на земельну ділянку; дитячі дошкільні заклади , в томі числі зблоковані з загальноосвітніми школами).
При цьому, супутніми видами використання вказаної зони визначено: окремо розташовані та вбудовано-прибудовані індивідуальні гаражі на 1-2 автомобілі; окремо розташовані або вбудовано-прибудовані господарські будівлі; оранжереї та теплиці; надвірні туалети - при відсутності централізованої каналізації; споруди комунальної та інженерної інфраструктури, необхідної для обслуговування даної зони.
На присадибних ділянках дозволяється вирощування квітів, фруктів, овочів, розведення птиці, індивідуальна трудова діяльність.
При цьому, допустимими видами використання вказаної підзони визначено (потребують спеціального погодження): окремі вбудовані чи прибудовані об`єкти повсякденного обслуговування: магазини, перукарні, аптеки, об`єкти побутового обслуговування; окремо розташовані адміністративні будівлі місцевого значення та повсякденного обслуговування: відділення зв`язку, міліції, Ощадбанку, адміністрації, комунальні служби; культові споруди; місця масового відпочинку; кафе; технічні будівлі і споруди для обслуговування даної зони або міста в цілому; тимчасові павільйони та кіоски для різноманітних видів роздрібної торгівлі та обслуговування; АЗС (відповідно до містобудівної документації); артезіанські свердловини; ветеринарні прийомні пункти та аптеки.
Об`єкти допустимих видів забудови не повинні потребувати встановлення санітарно-захисних зон та не створювати негативного впливу на оточуюче середовище.
Отже, будівництво запроектованої 4-поверхової торгово-офісної будівлі з квартирами на верхніх поверхах в м. Мукачеві по вул. Миру, 34 А, здійснюється в підзоні Ж-1, згідно з «Схемою зонування території» «Плану зонування території міста Мукачева (ЗОНІНГ)", тобто за рахунок території (Зона садибної житлової забудови), на якій, в переважних та допустимих видах використання згідно з Пояснювальною запискою до Зонінгу міста Мукачева, не можливо розміщення торгово-офісних будівель.
Відповідно до п. п. 6.4, 6.5 ДБН Б. 1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» перелік переважних видів використання встановлюється відповідно до функціонального призначення зони, визначеного в основному кресленні генерального плану населеного пункту. До переважних видів використання територіальної зони можуть встановлюватися супутні види використання. За відсутності на земельній ділянці переважного виду використання супутній вид не допускається.
Крім того відповідно до п.6.7. ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» садибна забудова Ж-1 (зона садибної забудови) призначається для розташування одноквартирних житлових будинків до 4 поверхів (включно з мансардним поверхом) із земельними ділянками або зблокованих житлових будинків на сусідніх земельних ділянках.
В свою чергу, будівництво торгово-офісних будівель дозволяється Зонінгом міста Мукачева в підзоні Ж-1 серед допустимих видів забудови.
Натомість, відповідно до статті 5 «План зонування території міста (зонінг). Переважні, супутні та допустимі види забудови земельних ділянок в межах зон» глави 2 «Режим забудови та використання території міста» розділу І «Регулювання забудови та землекористування на основі плану зонування» Пояснювальної записки до Зонінгу міста Мукачева до допустимих видів забудови земельних ділянок у межах окремих зон відносяться види забудови та використання нерухомості, для яких необхідне отримання спеціальних погоджень або спеціальних дозволів (спеціальних погоджень), в т. ч., і шляхом обговорень із залученням громадськості. Власники нерухомості, які володіють нею, мають право вибирати вид (або види) використання нерухомості, які є переважними до відповідних територіальних зон, і також змінювати один вид переважного використання на інший вид переважного використання відповідно до процедур передбачених зонінгом.
Відповідно до пункту в) статті 4 «Загальні вимоги до забудови та благоустрою території міста» глави 2 «Режим забудови та використання території міста» розділу І «Регулювання забудови та землекористування на основі плану зонування» Пояснювальної записки до Зонінгу міста Мукачева, виключно, на основі детального плану здійснюються розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких у відповідності до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження, або нових об`єктів інженерного забезпечення кварталу, групи кварталів, мікрорайону, житлового району.
Тобто, у відповідності до Зонінгу міста Мукачева, допустимі види використання підзони Ж-1 потребують спеціального погодження.
Це означає, що замовник будівництва запроектував 4-поверхову торгово-офісну будівлю з квартирами на верхніх поверхах в м.Мукачеві по вул. Миру, 34, А - всупереч Зонінгу міста Мукачева, без розробленого та затвердженого у встановленому порядку детального плану території.
Крім того, Зонінг міста Мукачева передбачає максимальну висотність забудови земельної ділянки, в зоні регулювання суворого режиму забудови,12 метрів в будь-якій територіальній зоні (підзоні), крім району садибної забудови, де дозволеним є будівництво двоповерхової будівлі з мансардою.
Таким чином, для нового будівництва будівель та споруд на земельній ділянці з кадастровим номером 2110400000:01:001:1594 по АДРЕСА_1 місцевою містобудівною документацією, розробленою та затвердженою у відповідності до вимог законодавства, встановлені обмеження щодо висотності - два поверхи з мансардою, так як вона знаходиться в районі садибної забудови.
Наведені обставини відділ архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради не врахував та, всупереч містобудівний документації на місцевому рівні, видав містобудівні умови та обмеження для проектування 4-поверхової торгово-офісної будівлі з квартирами на верхніх поверхах висотністю 15,4 метрів.
Отже, містобудівні умови і обмеження від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) не відповідають чинному Зонінгу міста Мукачева, в частині висотності та можливості розміщення об`єкта будівництва в підзоні Ж-1.
Також, апеляційний суд звертає увагу на те, що, відповідно містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342- 7951), максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - 100 % (реконструкція забудови, що історично склалась).
Відповідно до таблиці 6.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки при будівництві 4-5 поверхових житлових будинків має складати не більше 45% від загальної площі земельної ділянки, тоді як містобудівними умовами та обмеженнями запроектовано 100%.
Відтак, з урахуванням того, що замовник будівництва планує побудувати торгово-офісну будівлю з житлом, зокрема квартирами на верхніх поверхах, забудова проектованої земельної ділянки у розмірі 100% порушує вимоги таблиці 6.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій».
Згідно з проектною документацією (реєстраційний номер в ЄДЕССБ PD01:3225-3330-1387-4245) від 11.01.2023 року, загальна площа проектованого об`єкту становить 762,59 м2, з яких площа торгово-офісних приміщень становить 361,21 м2, площа квартир - 304,18 м2 (7 - однокімнатних та 1 - двохкімнатна) та площа загального користування складає 97,19 м2.
Згідно з положеннями п.7, 12 розділу 1 Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, який затверджено наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2020 № 507, будівлі класифікуються за їх функціональним призначенням: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та ін.
Будівлі, що використовуються або запроектовані для декількох призначень (комбіноване житло, готель і контора), повинні бути ідентифіковані за однією класифікаційною ознакою відповідно до головного призначення. Головне призначення повинне бути визначене таким чином: обчислюється відсоткове співвідношення площ різних за призначенням приміщень будівлі в складі повної загальної площі з віднесенням цих приміщень згідно з їх призначенням чи використанням до відповідного класифікаційного угруповання; потім будівля класифікується за методом "згори - донизу". Будівлю спочатку відносять до розділу, що охоплює всю чи більшу частку всієї її загальної площі. Далі їх відносять до підрозділу - житлові будівлі, нежитлові будівлі за найбільшою питомою вагою площі в цій будівлі. Наступним кроком визначається група за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах підрозділу. Нарешті, вибирається належність будівлі до класу за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах групи.
На підставі плану 1-4 поверхів з експлікацією приміщень, які додавались замовником до заяви на отримання містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ АМ01:2157-6505-8807-5869) суд першої інстанції встановив, що площа торгово-офісних приміщень становить не 361.21 м2, а 296,97 м2. натомість площа квартир становить - 304 м2, що в свою чергу свідчить про те, що проектований 4-поверховий будинок є не торгово-офісною будівлею з квартирами, а багатоквартирним житловим будинком з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, оскільки площа квартир переважає над площею торгово-офісних приміщень.
Водночас, будівництво і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури слід розміщувати на земельних ділянках - з кодом 02.10 «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово- розважальної та ринкової інфраструктури» Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженогонаказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 року.
Вищенаведене свідчить про невідповідність намірів забудови існуючому виду використання земельної ділянки та невідповідність цільового призначення проектованої земельної ділянки реальному стану об`єкта, який на ній планується звести.
Відповідно до п.1 містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) та проектної документації, затвердженої замовником будівництва від 11.01.2023 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ PD01:3225-3330-1387-4245), вид будівництва зазначено як «реконструкція».
Згідно з п. 3.21 ДБН А 2.2-3-2014, реконструкціяце перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкта будівництва, яка передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, унаслідок чого змінюються основні техніко-економічні показники (кількість продукції, потужність тощо), удосконалюється виробництво, підвищується його техніко-економічний рівень та якість продукції, що виготовляється, поліпшуються умови експлуатації та якість послуг.
Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об`єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності).
Відповідно до п. 3.11 ДБН А 2.2-3-2014, нове будівництво - це будівництво будинків, будівель, споруд, їх комплексів, що здійснюється з метою створення об`єктів виробничого і невиробничого призначення, а також лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, в тому числі добудова зупинених об`єктів незавершеного будівництва.
Разом з цим, згідно із інформацією, що є у витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 28.07.2022 (індексний номер 306076287) на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: м. Мукачево, вул. Миру, 34, А, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1201147721104), зокрема житловий будинок, містобудівному розрахунку, що додавався замовником будівництва до заяви про надання містобудівних умов та обмежень а також проектній документації, затвердженої замовником будівництва від 11.01.2023 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ PD01:3225-3330-1387-4245) загальна площа житлового будинку, який заплановано реконструювати, становила 73,7 кв.м, в той час як загальна площа вказаної будівлі відповідно до проектної документації (після проведення реконструкції) становить 762,59 кв.м, що більше як в 10 разів перевищує попередній розмір площі будівлі, у порівнянні з початком будівельних робіт.
Наведене свідчить про проведення не реконструкції в межах існуючого фундаменту житлового будинку, а нового будівництва.
Зазначене свідчить, що заявлений намір ОК «Новобудхауз» щодо реконструкції житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 , не відповідає дійсності.
Також, суд першої інстанції звернув увагу на те, що 100% забудова земельної ділянки порушує ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», щодо мінімальної розрахункової площі ділянки, залежно від кількості мешканців, для зберігання легкових автомобілів та велосипедів, а також щодо кількості машино-місць на автостоянках і в гаражах біля громадських комплексів, закладів, окремих будинків і споруд масового відвідування.
У п. 4 містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) зазначено, що автостоянка згідно містобудівного розрахунку запроектована на землях загального користування, які належать територіальній громаді міста Мукачева.
Таким чином, місця для паркування автомобілів розташовані поза межами земельної ділянки, на якій планується збудувати запроектований об`єкт, а розміщені в свою чергу на земельній ділянці територіальної громади міста Мукачева.
Проте, зазначене обґрунтування є неприпустимими, оскільки такі компенсаційні заходи не передбачені державними будівельними нормами, а відтак не можуть бути застосовані у цьому випадку.
Згідно примітки 2 Таблиці 6.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» вільна від забудови прибудинкова територія має використовуватися для благоустрою і озеленення відповідно до показників таблиці 6.4.
Таблиця 6.4 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» передбачає, майданчик для ігор дітей дошкільного і молодшого шкільного віку - 0,7 м2 на одну особу, майданчик для відпочинку дорослого населення - 0,2 м2 на одну особу, майданчик для тимчасової стоянки автомобілів - згідно з розділом 10 цих ДБН. Для тимчасової стоянки велосипедів - 0,1 м2 на 1 особу.
Крім цього майданчики для занять фізкультурою рекомендується розміщувати як окрему озеленену зону, що обслуговує мікрорайон або групу житлових кварталів, які формують цілісний мікрорайон. За наявності озелененої зони з майданчиками для занять фізкультурою їх площу в межах прибудинкових територій слід передбачати за нормою 0,2м2 на одну особу при дотриманні нормативу зелених насаджень обмеженого користування 6 м2 на одну особу. Майданчик для збирання побутових відходів - 0,07 м2 (наземний спосіб) на 1 особу. Майданчик для вигулу домашніх тварин - 0,3 м2 на 1 особу.
Проте, у містобудівних умовах і обмеженнях від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951), не запроектовані майданчики для ігор дітей дошкільного й молодшого шкільного віку, для занять фізкультурою та для вигулу домашніх тварин.
У пункті 4 містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173- 8100-3342-7951) визначено, що мінімальні відстані від об`єкта, що проектується до існуючих об`єктів та споруд слід розраховувати відповідно до вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій».
У пункті 6.1.20 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» вказано, що відстані між житловими будинками, житловими і громадськими, а також між виробничими будівлями слід приймати на основі розрахунків інсоляції та освітленості, а також у відповідності з нормами протипожежних вимог.
Зокрема, при розміщенні багатоквартирних житлових будинків поверховістю 4 поверхи і вище (до 8 включно) суміжно з кварталами садибної забудови, що зберігається, відстані від фасадів багатоквартирного будинку, що зводиться, до меж земельних ділянок садибних будинків слід приймати не менше 15 метрів, а до стіни найближчого садибного будинку - не менше висоти будинку, що зводиться, для багатоквартирних будинків до 3 поверхів відстань від фасадів до меж земельних ділянок - не менше 10 метрів для забезпечення проїзду пожежних машин.
Крім того, пунктом 6.1.23 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» закріплено, що багатоквартирні житлові будинки слід розміщувати з відступом 6 метрів від червоних лінії магістральних вулиць та 3 метри від житлових вулиць.
Разом з тим, відповідно до містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) та проектної документації, затвердженої замовником будівництва від 11.01.2023 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ PD01:3225-3330-1387-4245), забудова земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:001:1594 планується здійснюватися по межі червоної лінії та без будь якого відступу від існуючої будівлі, розташованої на суміжній земельній ділянці.
Таким чином, відділом архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради 05.10.2022 затверджено та видано містобудівні умови та обмеження (реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) для проектування об`єкту будівництва «Реконструкція житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 » у яких недотримано норми відстаней до меж сусідній будинків і споруд, червоних ліній, що є порушенням вимог пунктів 6.1.20, 6.1.23 та розділу 15.2 ДБН Б.2.2- 12:2019 «Планування та забудова територій».
У п.2 «Загальні дані» містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) зазначено, що замовником будівництва з «Реконструкція житлового будинку під торгово-офісну будівлю з житловими квартирами за адресою: АДРЕСА_1 » виступає суб`єкт господарювання, який за організаційно-правовою формою є обслуговуючим кооперативом, а саме «Новобудхауз».
Закон України від 10.07.2003№ 1087-IV"Про кооперацію" (далі - Закон № 1087) визначає правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні.
Згідно із статтею 6Закону № 1087, відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на виробничі, обслуговуючі та споживчі, які за напрямами діяльності можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо
У статті 2 Закону № 1087 наведено, зокрема, термін "обслуговуючий кооператив", що визначає кооператив, який утворюється шляхом об`єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Крім того, передбачено, що обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.
Обслуговуючий кооператив «Новобудхауз» не є виробничим кооперативом, а отже не може провадити виробничу діяльність щодо будівництва нового житла.
Відповідно до п.4 ч.1ст.1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»,замовником будівництва може бути об`єднання співвласників багатоквартирного будинку або управитель багатоквартирного будинку чи житлово-будівельний (житловий) кооператив, який здійснюватиме утримання такого будинку на підставі рішення (договору) співвласників багатоквартирного будинку у разі виконання підготовчих/будівельних робіт щодо багатоквартирного будинку.
З вищенаведеного випливає, що ОК «Новобудхауз» не може виступати замовником будівництва, оскільки не є житлово-будівельним кооперативом.
Підводячи підсумок наведеного вище, апеляційний суд встановив, що при прийнятті спірного наказу відповідач порушив зонінг міста Мукачево, щодо допустимих видів забудови в підзоні Ж-1, поверховості забудови; ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» щодо відсотку забудови земельної ділянки, щодо мінімальної розрахункової площі ділянки, залежно від кількості мешканців, для зберігання легкових автомобілів та велосипедів, а також щодо кількості машино-місць на автостоянках і в гаражах біля громадських комплексів, закладів, окремих будинків і споруд масового відвідування, щодо мінімальних відстаней від об`єкта, що проектується до існуючих об`єктів і споруд, червоних ліній; не перевірив відповідність намірів забудови існуючому виду використання земельної ділянки та відповідність цільового призначення проектованої земельної ділянки реальному стану об`єкта, який на ній планується звести; не врахував, що ОК «Новобудхауз» не може виступати замовником будівництва.
Отже, наказ відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради № 47 від 05.10.2022 про затвердження містобудівних умов та обмежень від 05.10.2022 (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:2173-8100-3342-7951) є протиправним, а тому його необхідно скасувати.
Такий висновок є підставою для задоволення позову.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до переконання в тому, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги безпідставними, та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги обслуговуючого кооперативу «Новобудхауз» та Управління міського господарства Мукачівської міської ради залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року в справі № 260/1271/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених статтею 328 КАС України, за наявності яких, постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуюча суддя Р. Б. Хобор судді Н. В. Бруновська Р. М. Шавель Постанова складена 07.02.2024 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116869391 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні