Рішення
від 02.02.2024 по справі 202/12361/23
ІНДУСТРІАЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 202/12361/23

Провадження № 2/202/302/2024

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

02 лютого 2024 року Індустріальний районний суд м. Дніпропетровська у складі: головуючого судді Бєльченко Л.А., за участю секретаря судового засідання Ульянченко А.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Служби у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області про зобов`язання нарахувати та виплатити середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні, -

В С Т А Н О В И В:

В червні 2023 року представник позивача ОСОБА_1 , адвокат Дашко М.В., звернувся до суду з цим позовом до Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області.

Ухвалою судді від 03.07.2023 року позовні вимоги ОСОБА_1 залишено без руху у зв`язку з несплатою судового збору; позивачеві надано строк для усунення недоліків позовної заяви, сплати судового збору.

На виконання ухвали судді від 03.07.2023 року позивачем 11.07.2023 року сплачений судовий збір.

Ухвалою судді від 17.07.2023 року позовна заява ОСОБА_1 прийнята до провадження, відкрито провадження у справі, справа призначена до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 04.10.2023 року проведено заміну відповідача Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області на Службу у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача, адвокат Дашко М.В., зазначив, що ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах зі Службою у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області, працюючи на посаді спеціаліста 1 категорії з 23.03.2021 року. Відповідно до наказу № 1-ОС від 28.02.2023 року ОСОБА_1 звільнена 30.08.2022 року з посади спеціаліста 1 категорії за угодою сторін на підставі повідомлення Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості №116/50/25023 від 28.02.2023 року та заяви ОСОБА_1 від 29.08.2022 року.

Представником позивача зазначено, що у відповіді №01-18/78 від 25.05.2023 року на адвокатський запит начальником Службою у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області зазначено, що при звільненні ОСОБА_1 розрахунки з працівником не проводилися. Визначити розмір заборгованості по виплаті заробітної платі не видається можливим у зв`язку з відсутністю первинної документації та бухгалтерського обліку, що втрачено під час окупації м. Святогірська. Представник позивача вважає, що відповідач, таким чином, підтверджує наявну заборгованість по зарплаті ОСОБА_1 за період з квітня по цей час. Тому, посилаючись на положення ст.ст. 115,116,117 КЗпП України, просив зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити середній заробіток позивачці за час затримки розрахунку при звільненні у розмірі 301 441,44 грн. та подати обов`язкові звіти до податкової інспекції і Пенсійного фонду за період з 01.01.2022 по день звільнення.

Розмір розрахунку середнього заробітку, що підлягає виплаті, представник позивача проводив, виходячи з того, що затримка з виплати становить 317 робочих днів (зарплата позивачці не сплачувалась з 01.04.2022 року до 20.06.2023 року (день подачі позову); середньоденний заробіток становить 950,92 грн., виходячи з того, що зарплата за лютий і березень 2022 року становить 16 306,68 грн. і 23 632,11 грн. відповідно (16 306,68 + 23 632,11): 2 (( 20+22):2) = 39 938,79 :2:21=950,92).

В судове засідання представник позивача не з`явився, направив на адресу суду заяву про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача Служби у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області в судове засідання не з`явився, направив на адресу суду відзив, в котрому просив відмовити у задоволені позову ОСОБА_1 з огляду на таке.

У відзиві зазначено, що наказом начальника Служби у справах дітей від 23.03.2021 № 8-ОС ОСОБА_1 призначена на посаду спеціаліста 1 категорії Служби у справах дітей Святогірської міської ради з 23.03.2021р. з посадовим окладом згідно штатного розпису. У відповідності до пункту 3.8. посадової інструкції спеціаліста 1 категорії на ОСОБА_1 покладено виконання обов`язків начальника служби на час його відсутності. Згідно з пунктом 5.4. розділу 5 Положення про Службу у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області, затвердженого рішенням Святогірської міської ради від 10.02.2022 № 535-ХІХ-8, за відсутністю начальника Служби його посадові обов`язки виконує спеціаліст 1 категорії Служби у справах дітей. Наказом начальника Служби у справах дітей від 01.12.2021 № 39 ОСОБА_1 наділена правом першого підпису на всіх фінансових, банківських, господарських документах на час відсутності начальника служби. Є докази виконання ОСОБА_1 обов`язків начальника служби впродовж 2021 року. Станом на початок збройної агресії російської федерації проти України, 24 лютого 2022 року, штатна чисельність Служби у справах дітей складала 3 посадови особи: ОСОБА_2 - начальник служби; ОСОБА_3 - головний спеціаліст (покладено обов`язки ведення бухгалтерського обліку); ОСОБА_1 - спеціаліст 1 категорії. Розпорядженням Міського голови м. Святогірськ від 25.03.2022 № 43-ОС ОСОБА_2 звільнено з посади начальника Служби у справах дітей Святогірської міської ради. Тому з 25.03.2022 року саме позивач була фактично керівником Служби у справах дітей, приймала управлінські рішення, розпоряджалась коштами Служби у справах дітей та виконувала інші повноваження, притаманні керівникові установи.

Зазначено, що в розпорядженні відповідача наявні платіжні документи від 14.02.2022 р., а саме: платіжне доручення №28 на суму 49 690,89 грн. з призначенням платежу «0910160;2111; виплата з/пл за 1- пол.квiтня 2022р.; договір №21128001340 від 08.02.2021р., дата виплати 15.04.2022р.»; - платіжне доручення №29 на суму 11 634,24 грн. з призначенням платежу «*;101;44016926; 0910160,2111 податок з доходів фiз.осiб 18% iз з/плати за 1- пол.квiтня 2022р.,перерах. повністю, термін сплати 15.04.2022р.»; - платіжне доручення №30 на суму 969,51 грн. з призначенням платежу «*;101; НОМЕР_1 ; 0910160,2111 військовий збір 1,5% із з/плати за 1-пол.квiтня 2022р., перерах. повністю, термін сплати 15.04.2022р.»; - платіжне доручення №31 на суму 13 704,82 грн. з призначенням платежу «*;101; 44016926; 0910160,2120 єдиний податок ЄСВ 22% на з/плату за 1-пол.квiтня 2022р., перерах. повністю, термін сплати 15.04.2022р.». Відповідні платіжні документи підписано позивачем як керівником та засвідчено печаткою Служби у справах дітей. Зазначене свідчить, що позивач була обізнана про виконання нею повноважень керівника Служби у справах дітей та знала про звільнення керівника ОСОБА_4 .

Щодо не виплати позивачу заборгованості із заробітної плати після її звільнення та подання звітів по працівнику, зазначено, що після 14.04.2022 року позивач самовільно покинула своє робоче місце та фактично припинила виконання обов`язків за своєю посадою та посадою керівника Служби у справах дітей. 16.04.2022 року позивач отримала довідку внутрішньо переміщеної особи № 1604- 5001127896 в місті Кременчук, що підтверджено нею у поданому позові. Проте будь-який документ щодо зміни істотних умов праці позивача, такий як переведення в іншу місцевість, дистанційна робота, простій тощо в розпорядженні Служби у справах дітей відсутній. Наказом начальника Служби у справах дітей від 01.12.2021 № 41/1 ОСОБА_1 призначена матеріально-відповідальною особою для збереження матеріальних цінностей. З нею укладено договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність та договір відповідального зберігання майна. Матеріали інвентаризації за 2021 рік підписані ОСОБА_1 як матеріально відповідальною особою. Натомість позивач не прийняла заходів для збереження майна, документації, печатки Служби у справах дітей, не склала та не подала звіти з основної діяльності, податкові, фінансові звіти за І та ІІ квартал 2022 року. Також позивач, як матеріально відповідальна особа, не здійснила заходи щодо збереження майна Служби у справах дітей, що стало однією з причин втрати необоротних активів (які були наявні за даними інвентаризації 2021р.), в тому числі, комп`ютер НР 21 -b0006ua Aio/i3-1005GI (3G4R4EA) та ноутбук Lenovo Ideal Pad 3 15, що унеможливлює відновлення даних бухгалтерського обліку.

За фактичних обставин та відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» Святогірська міська територіальна громада була частково окупована, зокрема місто Святогірськ, у період з 25.05.2022 року по 12.09.2022 року.

У день настання деокупації міста Святогірська по місту розташування Служби у справах дітей фактично не працював жоден працівник. Позивач вибула з міста Святогірська та 16.04.2022 року зареєструвалася у місті Кременчук як ВПО. Приміщення Служби у справах дітей розташовано на першому поверсі п`ятиповерхового житлового будинку. Під час окупації доступ сторонніх осіб до приміщення був необмежений, внаслідок бойових дій вибито шибки, потрощений дах, що призвело до псування та, можливо, втрати частки документів (наявні документи розкидані по підлозі, столам, підвіконню, в шафі, намоклі, брудні, запліснявілі). Відсутня печатка та електронні ключі. Відсутня комп`ютерна техніка.

З метою відновлення роботи Служби у справах дітей, розпорядженням начальника Святогірської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 17.10.2022 № 102-ОС на посаду начальника Служби у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області призначена ОСОБА_5 .

Враховуючи вищевикладені обставини, будь-яка передача документації Служби у справах дітей від колишніх відповідальних співробітників до призначеного керівника не відбувалася. Служба у справах дітей не отримувала документів, які можна було б вважати підставою для звільнення позивача, хоч з її слів було відомо, що вона вже працює в іншій організації, тому, починаючи з 18.10.2022 в табелі обліку робочого часу відсутність позивача позначалася позначкою «І» - інші підстави відсутності.

З метою оформлення звільнення позивача, Службою у справах дітей було спрямовано запит за № 01-18/32 від 24.02.2023 року до Кременчуцького міськрайонного центру зайнятості. Від Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості отримано відповідь №16/50/250-23 від 28.02.2023 року, до якої додана копія заяви позивача від 28.09.2022 про звільнення з 30.08.2022 р. за угодою сторін згідно п. 1 ст. 36 КЗпП України. З метою документального оформлення припинення трудових відносин та впорядкування внутрішніх документів Служби у справах дітей, на підставі отриманих документів наказом начальника Служби у справах дітей від 28.02.2023 № 1-ОС ОСОБА_1 звільнена на підставі п. 1 ст. 36 КЗпП України з посади спеціаліста 1 категорії за угодою сторін з 30.08.2022 року. При цьому, у відповідності до абзацу третього частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII датою припинення трудового договору є день, наступний за днем подання заяви до центру зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи, а саме 30.08.2022 року. Представник відповідача указує, що зазначене спростовує вказане у позові ствердження, що позивача звільнено 28.02.2023 року.

З огляду на вищевикладені обставини, листом від 14.03.2023 за № 01-18/39 відповідач повідомив позивача про неможливість розрахувати достовірну, неоспорювану суму заборгованості до виплати у зв`язку із звільненням позивача. Аналогічний лист від 25.05.2023 року за № 01-18/78 спрямовано на адвокатський запит від 15.05.2023 року. Зазначено, що заробітна плата виплачується працівникові за виконану роботу, а не за факт перебування у трудових відносинах. Встановити фактичний час роботи ОСОБА_1 в період з 01.01.2022 року до 30.10.2022 року не вдається можливим, так само не можливо встановити підстави нарахування заробітної плати, виплаченої в 2022 році, у зв`язку з відсутністю первинної документації кадрового та бухгалтерського обліку, яка або втрачена під час окупації м.Святогірськ, або не створювалася взагалі, а саме: - табелів обліку робочого часу за січень-вересень 2022р., - відомостей нарахування заробітної платі за січень-вересень 2022р.; - особових рахунків працівників за січень-вересень 2022р.; - наказів про преміювання працівників за березень-вересень 2022 року; - наказу про встановлення дистанційного режиму роботи.

Виходячи зі змісту доданої до позову довідки АТ КБ «Приватбанк» про рух коштів (виплату зарплати ОСОБА_1 за 2022-2023 роки), а саме - отримання заробітної плати 15.04.2022 в сумі 23 632,11грн., та документа, якій є в розпорядженні відповідача, - платіжного доручення №28 на суму 49 690,89 грн. з призначенням платежу «0910160;2111; виплата з/пл за 1- пол.квiтня 2022р.; договiр №21128001340 від 08.02.2021р., дата виплати 15.04.2022р.», заробітна плата позивача за 1 половину квітня 2022 року виплачена. Повнота виплати заробітної плати за попередній період роботи (березень 2022 та раніше) позивачем не оспорюється. Зазначено, що у відповідача відсутні будь-які докази виконання позивачем фактичної роботи за посадою спеціаліста 1 категорії та виконуючого обов`язки начальника Служби у справах дітей після 14.02.2022 року. В свою чергу позивачем не надано належних та допустимих доказів виконання нею роботи у квітні - серпні 2022 року, існують фактичні обставини, що позивач покинула місце роботи після 14.04.2022 року, а місто Святогірськ, де розташовувалася Служба у справах дітей, було окуповане збройними силами російської федерації у період з 25.05.2022 року по 12.09.2022 року. Зазначає, що за вищенаведених обставин, також є безпідставною вимога позивача щодо подання звітів по ній, як працівнику, оскільки таке неподання стало наслідком винної поведінки самого позивача.

З`ясувавши всі обставини справи і перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку про відмову у задоволені позову з таких підстав.

Судом встановлено, що відповідно до запису в трудовій книжці, ОСОБА_1 з 23.03.2021 року перебувала в трудових відносинах із Службою у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області, працюючи на посаді спеціаліста 1 категорії.

Відповідно до наказу № 1-ОС від 28.02.2023 року ОСОБА_1 звільнена 30.08.2022 року з посади спеціаліста 1 категорії за угодою сторін, на підставі п.1 ч.1 ст. 36 КЗпП України, на підставі повідомлення Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості №116/50/25023 від 28.02.2023 року та заяви ОСОБА_1 від 29.08.2022 року.

З довідки від 16.04.2022 №1604-5001127896 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи вбачається, що з цього часу зареєстроване фактичне місце перебування ОСОБА_1 є: АДРЕСА_1 .

Також встановлено, що платіжним дорученням №28 від 14.04.2022 року Службою у справах дітей через Краматорську філію АТ КБ «ПриватБанк» перерахована заробітна плата за першу половину квітня 2022 року. Іншими двома платіжними дорученнями за номерами 29, 30 від 14.04.2022 року перераховані обов`язкові податки і платежі із сум заробітної плати.

Про отримання позивачем заробітної плати за першу половину квітня 2022 року свідчить і надана ОСОБА_1 виписка з її карткового рахунку в АТ КБ «ПриватБанк».

З наведеного можна дійти висновку, що позивач ОСОБА_1 фактично припинила виконання обов`язків за своєю посадою у Службі у справах дітей Краматорського району Донецької області з середини квітня 2022 року, виїхавши як внутрішньо переміщена особа до м. Кременчук Полтавської області під час повномасштабного вторгнення на територію України російської федерації у зв`язку зі збройною агресією.

Конституцією України захищається право на своєчасне одержання винагороди за працю.

Відповідно до частини першої ст. 116 КЗпП України при звільненні працівника виплати всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільнені, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

Статтею 117 КЗпП України визначено, що в разі невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.

Таким чином, за статтею 117 КЗпП України середній заробіток за весь час затримки за своєю правовою природою є спеціальним видом відповідальності роботодавця, який нараховується в розмірі середнього заробітку і спрямований на захист прав звільнених працівників щодо отримання ними в передбачений законом строк винагороди за виконану роботу (усіх виплат, на які працівники мають право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій) та є своєрідною санкцією для роботодавця за винні дії щодо порушення трудових прав найманого працівника .

Відповідно до положень статті 1 Закону України «Про оплату праці», заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 3009 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» місто Святогірськ було окуповано з 25.05.2022 року по 12.09.2022 року.

Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року визначено особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Статтею 4 цього Закону встановлено, що у зв`язку з веденням бойових дій у районах, в яких розташоване підприємство, установа, організація, та існування загрози для життя і здоров`я працівника він може розірвати трудовий договір за власною ініціативою у строк, зазначений у його заяві (крім випадків примусового залучення до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, залучення до виконання робіт на об`єктах критичної інфраструктури).

Частиною третьою статті 10 Закону, що регулює оплату праці в умовах воєнного стану, визначено, що роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.

Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати.

Також статтею 15 Закону врегульовано питання відшкодування працівникам та роботодавцям пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України.

Так, відшкодування працівникам та роботодавцям пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, здійснюється за рахунок коштів держави-агресора, а також коштів, отриманих з/від відповідних фондів на відновлення України, у тому числі міжнародних, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, інших джерел, передбачених законодавством.

Порядок визначення і відшкодування працівникам та роботодавцям пов`язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, встановивши, що позивач ОСОБА_1 фактично припинала трудові відносини з відповідачем з середини квітня 2022 року, а оформила розірвання трудових відносин зі Службою у справах дітей відповідно до положень ст.4 Закону України з 30.08.2022 року, написавши відповідну заяву до Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості, суд не вбачає правових підстав для зобов`язання відповідача нарахувати і виплатити на користь позивача сум середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільнення з позивачем.

Як встановлено за час з середини квітня 2022 року до дати звільнення ОСОБА_1 будь-якої роботи у Службі у справах дітей Краматорського району Донецької області не виконувала; даних за те, що позивач була переведена на роботу в іншу місцевість, виконувала роботу дистанційно, не встановлено.

Також суд не вбачає підстав для виплати відповідачем на користь ОСОБА_1 заробітної плати за першу половину квітня 2022 року, оскільки письмовими доказами (платіжні доручення), доданими до матеріалів справи встановлено, що за першу половину квітня 2022 року заробітна плата була перерахована. Про зазначене також свідчить і виписку з карткового рахунку позивача в АТ КБ «ПриватБанк».

Враховуючи наведене, суд відмовляє позивачеві у задоволені позову.

Позивачем у позові також заявлено про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.

Витрати на професійну правничу допомогу відносяться до судових витрат і покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ст.ст. 133,141 ЦПК).

Оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволені позову ОСОБА_1 , витрати позивача, понесені на професійну правничу допомогу, не підлягають відшкодування.

З цих підстав не підлягає і відшкодування сплачений позивачем судовий збір.

Керуючись ст.ст. 4, 5, 10, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В :

Відмовити ОСОБА_1 у позові до Служби у справах дітей Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області про зобов`язання нарахувати та виплатити середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Бєльченко Л.А.

СудІндустріальний районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення02.02.2024
Оприлюднено13.02.2024
Номер документу116883045
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —202/12361/23

Рішення від 02.02.2024

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєльченко Л. А.

Ухвала від 04.10.2023

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєльченко Л. А.

Ухвала від 04.10.2023

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєльченко Л. А.

Ухвала від 17.07.2023

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєльченко Л. А.

Ухвала від 03.07.2023

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєльченко Л. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні