ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" січня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/337/22
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Соловей Л.А. ,
за участю секретаря судового засідання: Васильєвої Т.О.,
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився;
від відповідача-1: не з`явився;
від відповідача-2: не з`явився;
від відповідача-3: не з`явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мединівський край" (м.Київ)
до 1) Управління соціальної політики Коростенської районної державної адмінстрації Житомирської області (м.Коростень);
2) Обиходівської сільської ради (с.Обиходи Коростенського району);
3) Коростенської міської ради (м.Коростень)
за участю у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Помаранчева абрикоса" (м.Житомир)
про визнання недійсними та скасування розпоряджень райдержадміністрації, рішення сільської ради та визнання права власності на земельні ділянки.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Мединівський край" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до відповідачів про:
- визнання недійсним та скасування розпорядження Коростенської районної державної адміністрації від 19.08.2003 №275;
- визнання недійсним та скасування розпорядження Коростенської районної державної адміністрації від 11.08.2009 №427;
- визнання недійсними та скасування пунктів 2,3 рішення Обиходівської сільської ради №174 від 30.06.2020;
- визнання права власності за ТОВ "Мединівський край" на земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822384200:09:000:0103, загальною площею 23,2546га; 1822384200:04:000:0006, загальною площею 32,4755га; 1822384200:07:000:0021, загальною площею 177,2176га; 1822384200:06:000:0012, загальною площею 1,1134га; 1822384200:06:000:0013, загальною площею 17,5676га; 1822384200:06:000:0071, загальною площею 39,8162га; 1822384200:06:000:0072, загальною площею 7,7647га; 1822384200:06:000:0070, загальною площею 8,838га; 1822384200:05:000:0095, загальною площею 100,8575га; 1822384200:03:000:0151, загальною площею 8,9079га; 1822384200:03:000:0150, загальною площею 2,8339га; 1822384200:03:000:0153, загальною площею 19,1292га; 1822384200:03:000:0152, загальною площею 13,1996га; 1822384200:03:000:0005, загальною площею 110,601га; 1822384200:03:000:0154, загальною площею 93,2692га; 1822384200:04:000:0041, загальною площею 13,5461га; 1822384200:04:000:0043, загальною площею 19,4238га; 1822384200:04:000:0040, загальною площею 7,53,09га; 1822384200:04:000:0042, загальною площею 6,926га; 1822384200:04:000:0046, загальною площею 53,8331га; 1822384200:04:000:0045, загальною площею 97,7159га; 1822384200:04:000:0044, загальною площею 90,2658га; 1822384200:08:000:0050, загальною площею 61,9383га; 1822384200:06:000:0015, загальною площею 171,2625га; 1822384200:05:000:0003, загальною площею 15,8047га; 1822384200:04:000:0007, загальною площею 4,9607га; 1822384200:09:000:0031, загальною площею 8,3904га; 1822384200:02:000:0026, загальною площею 7,9482га; 1822384200:02:000:0027, загальною площею 16,605га; 1822384200:08:000:0020, загальною площею 144,1846га; 1822384200:02:000:0031, загальною площею 27,1291га; 1822384200:02:000:0030, загальною площею 6,9173га; 1822384200:07:000:0237, загальною площею 34,4721га; 1822384200:07:000:0022, загальною площею 15,977га; 1822384200:09:000:0039, загальною площею 101,47га; 1822384200:04:000:0075, загальною площею 140,0943га; 1822384200:07:000:0025, загальною площею 8,8401га; 1822384200:07:000:0024, загальною площею 6,0865га; 1822384200:07:000:0023, загальною площею 5,4474га; 1822384200:08:000:0023, загальною площею18,3829га; 1822384200:08:000:0019, загальною площею 29,7532га; 1822384200:09:000:0038, загальною площею 1,2078га; 1822384200:09:000:0035, загальною площею 5,5552га; 1822384200:09:000:0037, загальною площею 51,8712га; 1822384200:09:000:0036, загальною площею 32,1035га; 1822384200:09:000:0040, загальною площею 48,6978га; 1822384200:06:000:0014, загальною площею 6,6399га; 1822384200:06:000:0133, загальною площею 4,6911га; 1822384200:02:000:0028, загальною площею 8,4522га; 1822384200:08:000:0059, загальною площею 52,3604га; 1822384200:08:000:0054, загальною площею 10,8769га; 1822384200:08:000:00058, загальною площею 4,9502га; 1822384200:08:000:0056, загальною площею 11,2797га; 1822384200:08:000:0060, загальною площею 10,0788га; 1822384200:06:000:0128, загальною площею 12,4821га; 1822384200:06:000:0131, загальною площею 6,1861га; 1822384200:06:000:0129, загальною площею 2,9335га; 1822384200:06:000:0134, загальною площею 10,7631га; 1822384200:06:000:0132, загальною площею 24,7811га; 1822384200:03:000:0162, загальною площею 1,1795га; 1822384200:08:000:0057, загальною площею 102,9254га; 1822384200:06:000:0127, загальною площею 66,339га; 1822384200:04:000:0048, загальною площею 32,1015га; 1822384200:07:000:0083, загальною площею 28,4093га; 1822384200:04:000:0047, загальною площею 22,5128га; 1822384200:06:000:0126, загальною площею 2,1847га; 1822384200:09:000:0105, загальною площею 10,7565га; 1822384200:09:000:0106, загальною площею 33,1006га.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржувані рішення, прийняті Коростенською районною державною адміністрацією та Обиходівською сільською радою, порушують право власності на земельні ділянки правонаступників реформованого КСП "Мединівське".
Ухвалою господарського суду від 20.06.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 19.07.2022.
Розгляд справи у підготовчому провадженні неодноразово відкладався.
11.07.2022 від Коростенської РДА надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач 1 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі посилаючись на те, що спірні земельні ділянки втратили своє сільськогосподарське призначення у зв`язку з чим було рекомендовано передати їх до земель запасу Обиходівської сільської ради. Вказує, що відповідно до п.21 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання комунальної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Також звертає увагу, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 67 земельних ділянок, які вказані у прохальній частині позову належать позивачу на праві приватної власності, відтак виникає питання щодо обраного позивачем способу захисту в частині визнання права власності за ТОВ "Мединівський край" на спірні земельні ділянки (т.2, а.с.4-9).
У відзиві на позовну заяву від 07.07.2022 №02-16-01/807 Коростенська міська рада проти позову заперечила у повному обсязі та зазначила, що оспорювані рішення не порушують охоронювані інтереси та права позивача, оскільки ТОВ "Мединіський край" не доведено належність йому на праві власності чи будь-яких інших правах спірних земельних ділянок (т.2, а.с.95-100).
11.07.2022 на адресу суду від Коростенської міської ради надійшло клопотання №02-16-01/808 від 07.07.2022 про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, а саме: ТОВ "Помаранчева абрикоса" та Коростенську окружну прокуратуру (т.2, а.с.15-116).
18.10.2022 на адресу суду від представника позивача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №640/17786/20, яке обґрунтоване тим, що обставини встановлені судовим рішенням у даній справі, зокрема, законність скасування Міністерством юстиції України рішення державного реєстратора щодо реєстрації права власності на спірні земельні ділянки, мають значення для правильного вирішення справи №906/337/22 та впливають на предмет доказування у цій справі (т.2, а.с.154-157).
23.01.2023 позивачем подано відповідь на відзив Коростенської районної державної адміністрації у якій позивач вказує, що припинення права колективної власності земельними ділянками та відведення їх до земель запасу на підставі оскаржуваних розпоряджень №275 від 19.08.2003 та №427 11.08.2009 суперечить нормам чинного законодавства України. ТОВ "Мединівський край" за розподільчим балансом ПОСП "Мединівське" від 02.12.2020, затвердженим рішенням загальних зборів ПОСП "Мединівське", протокол №14 від 02.12.2020 та рішенням загальних зборів ТОВ "Мединівський край", протокол №1 від 20.02.2020, як правонаступник отримало у власність усі спірні земельні ділянки (т.2, а.с.222-226).
23.01.2023 від ТОВ "Мединівський край" надійшла відповідь на відзив Коростеньскої міської ради, згідно якої позивач доводить, що у процесі перетворення КСП "Мединівське" у СТОВ "Мединівське" ідентифікаційний код юридичної особи не змінився, а тому припинення діяльності підприємства не відбулося. У подальшому, загальними зборами учасників (засновників) вирішено реорганізувати СТОВ "Мединівське" у ПОСП "Мединівське" шляхом перетворення. Відповідно до розподільчого балансу від 30.11.2005, СТОВ "Мединівське" передало ПОСП "Мединівське" 2800га земель. У 2020 році утворено ТОВ "Мединівьский край" шляхом виділу з ПОСП "Мединівське" та позивач за розподільчим балансом ПОСП "Мединівське", як правонаступник, отримав у власність спірні земельні ділянки (т.2, а.с.227-230).
Ухвалою суду від 24.01.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Помаранчева абрикоса"; відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача-3 щодо залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Коростенську окружну прокуратуру Житомирської області; відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача від 18.10.2022 про зупинення провадження у справі.
12.07.2023 на адресу суду від Коростенської міської ради надійшла заява про застосування строку позовної давності від 11.07.2023 №02-16-01/963 та додаткові пояснення від 11.07.2023 №;02-16-01/964 у яких відповідач 3 зауважує, що позивач без будь-яких правових підстав набув право власності на земельні ділянки площею 2374,9595га, які відповідно до положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання комунальної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" передані у комунальну власність. За фактом заволодіння ТОВ "Мединівський край" земельними ділянками площею 2374,9595га, що розташовані на території Обиходівської сільської ради Коростенського району Житомирської області 29.07.2021 Коростенською окружною прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42021062350000046 з попередньою кваліфікацією кримінального правопорушення за ч.1 ст.190 КК України (т.4, а.с.87-93, а.с.109).
Ухвалою суду від 26.09.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/337/22 до судового розгляду по суті на 31.10.2023.
23.10.2023 від відповідача 1 надійшло клопотання від 19.10.2023 №02-10/2076 про застосування строку позовної давності (т.4, а.с.151-155).
31.10.2023 на адресу суду від представника позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи (т.4, а.с.59).
Ухвалою суду від 31.10.2023 на підставі клопотання представника позивача відкладено розгляд справи по суті на 05.12.2023.
04.12.2023 на електронну адресу суду від представника позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи, у зв`язку з перебуванням останнього на лікарняному (т.4, а.с. 178).
Суд, врахувавши заяву представника позивача, відклав розгляд справи по суті на 29.01.2024.
У судове засідання 29.01.2024 представник позивача не з`явився, про причину неявки суд не повідомив.
05.12.2023 на адресу суду від відповідача-1 надійшло клопотання про проведення судового засідання без участі уповноваженого представника.
Представники відповідача 2, 3 та третьої особи в судове засідання не з`явилися.
26.01.2024 від відповідача 3 надійшла заява про застосування строку позовної давності до заявлених позовних вимог.
26.12.2023 до суду повернулася без вручення надіслана третій особі на стороні відповідача копія ухвали суду від 05.12.2023 з відміткою органу зв`язку: "адресат відсутній за вказаною адресою".
У судовому засіданні 29.01.2024 суд оглянув копії матеріалів реєстраційної справи Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Мединівське", яка міститься в справі №906/997/20, та ухвалив долучити до справи №906/337/22 копію Установчого договору про створення та діяльність СТОВ "Мединівське" від 14.03.2000, копію Установчого договору про створення та діяльність СТОВ "Мединівське" від 22.02.2001, та копію Статуту ПОСП "Мединівське" в редакції 2005 року.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рiшення VІІ сесії 22 скликання від 26 грудня 1996 року Коростенської районної державної адміністрації, КСП "Мединівське" видано державний акт на право колективної власності на землю серії ЖТ №15-000002 від 28.12.1995 про передачу у колективну власність землі площею 4876,1га для сільськогосподарського використання. Державний акт на право колективної власності на землю серії ЖТ №20-13-09 зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власностi на землю за №2 (том 1, а.с.34-38).
Рішення Коростенської районної Ради народних депутатів від 26.12.1995 "Про затвердження проекту роздержавлення і приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства "Мединівське" затверджено розроблений проект КСІІ "Мединівське", яким передбачено, що загальна площа земель, яка передається в колективну власність на території Обиходівської сільської ради становить 3101,05га, в т.ч. земель загального користування 1137,9га; площа земель, які передаються в постійне користування 1107,5га, з них: землі водного фонду 94,7га; землі лісового фонду 869,3га, землі резервного фонду 143,5га (т.1, а.с.40).
Рішенням Коростенської районної Ради народних депутатів від 26.12.1995 "Про затвердження проекту роздержавлення і приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства "Мединівське", затверджено розроблений проект КСП "Мединівське", яким передбачено, що площа земель, яка передається в колективну власність на території Мединівської сільської ради становить 1773,5 га, в тому числі земель загального користування 144,8 га; площа земель, які передаються в постійне користування 830,5га, з них: землі водного фонду 68,4га; землі лісового фонду 680,1га, землі резервного фонду 82,0га (т.1, а.с.41).
КСП "Мединівське" 06.03.2000 перетворено у СТОВ "Мединівське" (витяг з протоколу №2 засідання правління КСП "Мединівське" від 07.02.2000) (т.1, а.с.42).
Позивач вказує, що відповідно до розподільчого балансу на підставі рішення загальних зборів від 07.02.2000 КСП "Мединівське" передало СТОВ "Мединівське" майно, у тому числі земельні ділянки, які не підлягали паюванню загальною площею 2800,00га, що підтверджується актом прийомки-передачі землі від 06.03.2000 (т.1, а.с.43-44).
Фактично розпаювання земель КСП "Мединівське" між членами реформованого КСП відбувалось у 2003 році на території Мединівської сільської ради та у 2009 році на території Обиходівської сільської ради.
Так, розпорядження голови Коростенської районної державної адміністрації №275 від 19.08.2003 затверджено акт обстеження земельних угідь та припинено право колективної власності земельними ділянками площею 689,03га, в тому числі: ріллі - 481,64га, сіножатей 10,00га, пасовищ 197, 39га, які не використовуються в сільськогосподарському виробництві, класифікувати їх згідно актів обстеження земельних ділянок, як ліси 671,54га, болота 17, 49га. Дані земельні ділянки площею 689, 03га віднести до земель запасу Мединівської сільської ради.
Крім того пунктом 2 вказаного розпорядження надано дозвіл на складання проектно-технічної документації громадянам по виділенню в натурі на місцевості земельної частки (паю) та виготовлення державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на право на земельну частку/пай із земель колективної власності реформованого КСІІ "Мединівське" (т.1, а.с.45-47).
Розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації №435 від 26.12.2003 "Про видачу державних актів на право власності на земельні ділянки власникам сертифікатів реформованого КСП "Мединівське" Коростенського району" зокрема, затверджено протокол про розподіл земельних ділянок між власниками сертифікатів реформованого КСП "Мединівське"; передано у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва згідно додатку №1 (т.1, а.с.47-53).
Загальними зборами учасників (засновників) СТОВ "Мединівське" від 30.05.2005 вирішено реорганізувати СТОВ "Мединівське" шляхом перетворення у ПОСП "Мединівське" (т.1, а.с.54).
Відповідно до розподільчого балансу від 30.11.2005, СТОВ "Мединівське" передало 2800,00га земель ПОСП "Мединівське", що залишились після розпаювання КСП "Мединівське" (т.1, а.с.55-56).
В подальшому, розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації №180 від 01.04.2009 створено комісію по обстеженню сільськогосподарських угідь реформованого КСП "Мединівське" Обиходівської сільської ради (т.2, а.с.13).
Розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації №186 від 03.04.2009 затверджено акт обстеження фактичного стану земель, що підлягають поділу на земельні частки/паї, реформованого КСП "Мединівське" Обиходівської сільської ради Коростенського району Житомирської області, згідно якого встановлено, що ділянки ріллі загальною площею 676,94га (контури №60-71, 73-77, 79-82, 85, 87-92, 94-107), ділянки пасовищ загальною площею 254, 9га (контури №63, 70, 72, 75, 78, 80, 81, 83- 9.3,97-100, 102, 104, 106, 107), ділянки сіножатей загальною площею 193, 7 га (контури №59, 63, 66, 71, 73-77, 80. 83, 87, 89, 91,92, 94, 97, 100. 102, 103. 105- 107) заросли чагарниковою рослинністю і становить разом 1125, 54га. Дані земельні ділянки класифікувати чагарниками та передати до земель запасу Обиходівської сільської ради.
Ділянки ріллі загальною площею 38, 41га (контури №61, 63, 70, 71, 84, 96); ділянки пасовищ загальною площею 4,0га (контури №84, 63); ділянки сіножатей загальною площею 33,6га (контури №71, 63) заболочені землі і становить разом 76,01га. Дані землі класифікувати болотами та передати до земель запасу Обиходівської сільської ради.
Ділянки саду площею 20,00 га в контурах 84, 93, які у зв`язку з безгосподарською діяльністю втратили своє сільськогосподарське призначення, рекомендовано перевести до земель запасу Обиходівської сільської ради.
Земельні ділянки під ріллею, сіножаттю, пасовищем, садом, які заросли чагарниковою рослинністю, заболотилися та втратили своє пряме сільськогосподарське призначення передати до земель запасу Обиходівської сільської ради загальною площею 1221,55 га.
Після трансформації сільськогосподарських угідь площа сільськогосподарських угідь, які підлягає поділу на земельні частки/паї становить 713, 3790га (т.2, а.с.14-15,17).
Відповідно до протоколу зборів по розподілу земельних ділянок між власниками сертифікатів реформованого КСП "Мединівське" Обиходівської сільської ради Коростенського району Житомирської області від 06.08.2009, присутніми на зборах 110 осіб з 187 осіб власників на земельні частки паї вирішено, затвердити проект землеустрою щодо організації територій земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель реформованого КСП "Мединівське" Обиходівської сільської ради Коростенського району. Всього земель по угіддям, що підлягають розпаюванню 713,3790га, в тому числі ріллі 713, 3790га (т.2, а.с.18).
Розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації №427 від 11.08.2009 припинено право постійного користування земельними ділянками загальною площею 1221,55га, в тому числі: ріллі 715, 25 га, пасовище - 258, 9 га, сіножаті 27, 3 га, сад 20,0 га та передано їх до земель запасу Обиходівської сільської ради. Крім того, затверджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) із земель реформованого КПІ "Мединівське" Обиходівської сільської рад, яким передбачено, що площа сільськогосподарських угідь, що підлягає розпаюванню 713, 3790 га в тому числі ріллі 713, 3790га (т.2, а.с.64-67).
В свою чергу, Обиходівська сільська рада, з метою набуття у комунальну власність земельних ділянок реформованого КСП "Мединівське" 21.10.2019 прийняла рішення №145 "Про проведення інвентаризації земель Обиходівської сільської ради "Про проведення інвентаризації земель Обиходівської сільської ради" (т.1, а.с.68).
Рішенням Обиходівської сільської ради №174 від 30.06.2020 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок комунальної власності (колишнього КСП "Мединіське" загальною площею 1137,155га, які розташовані на території Обиходівської сільської ради Коростенського району Житомирської області, а саме: 1822384200:09:000:0107, 1822384200:09:000:0030, 1822384200:09:000:0105, 1822384200:09:000:0104, 1822384200:06:000:0012, 1822384200:07:000:0082, 1822384200:07:000:0020, 1822384200:07:000:0082, 1822384200:07:000:0020, 1822384200:03:000:0154, 1822384200:03:000:0150, 1822384200:03:000:0005, 1822384200:03:000:0153, 1822384200:03:000:0151, 1822384200:03:000:0152, 1822384200:03:000:0008, 1822384200:04:000:0047, 1822384200:04:000:0048, 1822384200:04:000:0045, 1822384200:04:000:0044, 1822384200:04:000:0041, 1822384200:04:000:0043, 1822384200:04:000:0040, 1822384200:04:000:0042, 1822384200:04:000:0046, 1822384200:05:000:0095, 1822384200:03:000:0007, 1822384200:07:000:0021, 1822384200:07:000:0083, 1822384200:06:000:0070, 1822384200:06:000:0072, 1822384200:08:000:0050, 1822384200:06:000:0013, 1822384200:09:000:0103, 1822384200:09:000:0106, 1822384200:06:000:0071; прийнято у комунальну власність земельні ділянки під будівлями та спорудами загальною площею 35,2489га, які знаходяться за адресою: Житомирська область, Коростенський район, територія Обиходівської сільської ради, за межами населених пунктів, а саме: 1822384200:09:000:0107, 1822384200:09:000:0030, 1822384200:09:000:0105, 1822384200:09:000:0104, 1822384200:06:000:0012, 1822384200:07:000:0082, 1822384200:07:000:0020; передано ТОВ "Помаранчева абрикоса" в оренду терміном на 49 років земельні ділянки загальною площею 1101,9066га, які розташовані на території Обиходівської сільської ради Коростенського району Житомирської області для ведення товарного сільськогосподарського товаровиробництва, а саме: ділянки з кадастровими номерами: 1822384200:03:000:0154, 1822384200.03.000:0150, 1822384200:03:000:0005, 1822384200:03:000:0153, 1822384200:03:000:0151, 1822384200:03:000:0152, 1822384200:03:000:0008, 1822384200:04:000:0047, 1822384200:04:000:0048, 1822384200:04:000:0045, 1822384200:04:000:0044, 1822384200:04:000:0041, 1822384200:04:000:0043, 1822384200:04:000:0040, 1822384200:04:000:0042, 1822384200:04:000:0046, 1822384200:05:000:0095, 1822384200:03:000:0007, 1822384200:07:000:0021, 1822384200:07:000:0083, 1822384200:06:000:0070, 1822384200:06:000:0072, 1822384200:08:000:0050, 1822384200:06:000:0013, 1822384200:09:000:0103, 1822384200:09:000:0106, 1822384200:06:000:0071 (т.1, а.с.69-71).
Обиходівською сільською радою 02.07.2020 подано скаргу на дії державного реєстратора Пиріжківської сільської ради Малинського району, який здійснив реєстрацію права власності на земельні ділянки за ПОСП "Мединівське" згідно Державного акту на право колективної власності на землю серія та номер: ЖТ-15-000002, виданого 28.12.1995 КСП "Мединівське".
Наказом Міністерства юстиції України від 22.07.2020 №2507/5 "Про задоволення скарги" вказану скаргу задоволено, рішення державного реєстратора скасовано щодо реєстрації земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 1822384200:04:000:0046, 1822384200:04:000:0042, 1822384200:04:000:0040, 1822384200:04:000:0043, 1822384200:04:000:0041, 1822384200:04:000:0044, 1822384200:05:000:0095, 1822384200:04:000:0045, 1822384200:04:000:0006, 1822384200:03:000:0152, 1822384200:03:000:0153, 1822384200:03:000:0150, 1822384200:03:000:0151, 1822384200:09:000:0103, 1822384200:06:000:0070, 1822384200:06:000:0072, 1822384200:06:000:0071, 1822384200:08:000:0050, 1822384200:03:000:0154, 1822384200:03:000:0005, 1822384200:06:000:0013, 1822383200:06:000:0126, 1822384200:06:000:0012, 1822384200:09:000:0030, 1822384200:07:000:0021 (т.1, а.с.78-88).
Відповідно до інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПОСП "Мединівськс" (код ЄДРПОУ 02137690) з 12.01.2022 перебуває в стадії припинення, правонаступником ПОСП "Мединівське" зазначено ТОВ "Мединівський край" (код ЄДРПОУ 44115683) (т.1, а.с.138-147).
У зв`язку із вказаними обставинами, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно внесені зміни про право власності та зареєстровано право власності на спірні земельні ділянки за ТОВ "Мединівський край" (т.2, а.с.21-93).
Позивач посилається на те, що ТОВ "Мединівський край" є власником спірних земель, переданих в колективну власність КСП "Мединівське" згідно Державного акту на право колективної власності на землю від 28.12.1995, натомість Обиходівською сільською радою не визнається факт набуття правонаступниками реформованого КСП "Мединівське", права власності на спірні земельні ділянки.
За вказаних обставин, позивач з метою захисту порушених, на його думку прав, звернуся з даним позовом до суду та просить визнати недійсним та скасувати розпорядження Коростенської районної державної адміністрації №275 від 19.08.2003, №427 від 11.08.2009, п.п.2,3 рішення Обиходівської сільської ради №145 21.10.2019, які не відповідають вимогам законодавства та є незаконними, оскільки порушують принцип непорушності права власності позивача та конституційні гарантії цього права, а також та визнати право власності на спірні земельні ділянки.
Оцінивши подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
З огляду на положення статті 4 Господарського процесуального кодексу України і статей 15, 16 Цивільного кодексу України, підставою для захисту цивільного права чи охоронюваного законом інтересу є його порушення, невизнання чи оспорення. Отже задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) цього права відповідачем з урахуванням належно обраного способу судового захисту.
Згідно зі статтею 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги наголошує, що ТОВ "Мединівський край" є правонаступником КСП "Мединівське" та до нього перейшли усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства у тому числі право власності на земельні ділянки.
Вказані обставини, на думку позивача, підтверджуються копією Державного акту серії ЖТ-15-000002 від 28.12.1995 на право колективної власності на землю, виданого КСП "Мединівське" про передачу у колективну власність для сільськогосподарського використання 4876,1га землі згідно з планом, який видавався відповідно до рішення Коростенської районної державної адміністрації від 26.12.1995; розподільчого балансу згідно рішення загальних зборів №2 від 07.02.2000 КСП "Мединівське" та акту прийому-передачі землі від 06.03.2000 в якому зазначено, що на підставі протоколу загальних зборів КСП "Мединівське" №2 від 07.02.2000 щодо реорганізації КСП "Мединівське" у СТОВ "Мединівське" із застосуванням правонаступництва, КСП "Мединівське" передало, а СТОВ "Мединівське" прийняло земельні ділянки згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії ЖТ-15-000002 від 28.12.1995, за виключенням розпайованих земельних ділянок; розподільчого балансу згідно рішення загальних зборів учасників СТОВ "Мединівське" №3 від 30.11.2005 в якому зазначено про передачу ПОСП "Мединівське", у тому числі землі, що залишились після розпаювання КСП "Мединівське" в кількості 2800га на суму 2917600грн та акту приймання-передачі від 14.12.2005 в якому зазначено, що у зв`язку з реорганізацією СТОВ "Мединівське" у ПОСП "Мединівське" на підставі протоколу №3 загальних зборів учасників (засновників) СТОВ "Мединівське" від 30.11.2005 щодо реорганізації СТОВ "Мединівське" у ПОСП "Мединівське" із застосуванням правонаступництва, СТОВ "Мединівське" передало, а ПОСП "Мединівське" прийняло земельні ділянки згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії ЖТ-15-000002 від 28.12.1995, за виключенням розпайованих земельних ділянок.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час видачі державного акта на право колективної власності на землю), власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавались рівноправними. Власник землі міг вільно володіти, користуватись та розпоряджатись нею.
Суб`єктами права колективної власності на землю були колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (ст.5 ЗК України).
Згідно зі ст.60 ЗК України, землі, передані колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам у колективну власність, поділялися на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання.
Відповідно до ст.ст.22, 23 ЗК України, право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.
Згідно з положеннями ст.10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", земля може належати підприємству на праві колективної власності, право власності на землю посвідчується державним актом.
Досліджуючи питання правонаступництва ТОВ "Мединівський край" за КСП "Мединівське", яким позивач обґрунтовує наявність права на спірні земельні ділянки, суд встановив наступне.
Відповідно до Установчого договору про створення та діяльність СТОВ "Мединівське", затвердженого установчими зборами засновників СТОВ (протокол №1 від 06.03.2000, відповідно до якого засновники (учасники) у кількості 7 осіб вирішили створити цей кооператив (т.4, а.с.204-209).
Пунктом 1.2 Установчого договору СТОВ "Мединівське" визначено, що товариство є юридичною особою з моменту його державної реєстрації.
Згідно з п.1.8 Установчого договору СТОВ "Мединівське" майно товариства складається з вкладів із майнових паїв, грошових внесків його учасників, продукції, товарів вироблених в результаті господарської діяльності товариства, надходжень від робіт, а також іншого майна придбаного на підставах не заборонених чинним законодавством України.
Для забезпечення фінансово-господарської діяльності, а також для гарантії майнових зобов`язань товариства, за рахунок майнових внесків, майнових та земельних паїв учасників формується статутний фонд, який не може бути менший 100 розмірів мінімальних зарплат на час реєстрації статуту (п.3.1 Установчого договору).
Згідно ст.13 Установчого договору учасниками товариства є: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .
Також у матеріалах справи міститься Установчий договір про створення та діяльність СТОВ "Мединівське", затверджений установчими зборами засновників СТОВ (протокол №1 від 30.01.2001), у якому визначено, що засновники (учасники) у кількості 4 осіб, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 та ОСОБА_9 вирішили створити цей кооператив (т.4, а.с.198-203).
Відповідно до витягу з протоколу №3 загальних зборів учасників (засновників) СТОВ "Мединівське" прийнято рішення, зокрема, про реорганізацію СТОВ "Мединівське" шляхом перетворення на ПОСП (т.4, а.с.210 на звороті).
Згідно з п.2.1 статуту ПОСП "Мединівське", зареєстрованого Коростенською районною державною адміністрацією, засновником підприємства є громадянин України ОСОБА_10 .
Засновник одноосібно здійснює право власності на майно та інші активи підприємства, в тому числі й через призначених ним осіб.
Відповідно до ст.4 статуту ПОСП "Мединівське", підприємство є правонаступником СТОВ "Мединівське" Коростенського району Житомирської області.
Згідно зі ст.6 статуту ПОСП "Мединівське" підприємство в процесі своєї діяльності у відповідності до чинного законодавства використовує угіддя, передані йому засновником і орендовані землі членів реструктуризованого КСП та інших громадян. Засновник передає Підприємству земельні угіддя на умовах безстрокового платного користування, а члени КСП свої земельні паї - на умовах оренди (т.4, а.с.210-214).
Законом України "Про підприємства в Україні" (у редакції до 1 січня 2004 року) передбачено, що колективне підприємство визначено як вид підприємств в Україні; ліквідація та реорганізація яких, відповідно до статті 34 (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення), здійснюється за рішенням власника з дотриманням вимог антимонопольного законодавства, а у випадках, передбачених цим Законом, - за рішенням власника та за участю трудового колективу або органу, уповноваженого створювати такі підприємства, чи за рішенням суду або арбітражного суду. Підприємство вважається реорганізованим або ліквідованим з моменту виключення його з державного реєстру України. При перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства.
Аналогічно були врегульовані питання реорганізації та ліквідації підприємств приписами статті 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", зокрема, частинами 1, 6 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" передбачено, що реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) та ліквідація підприємства провадяться за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) його членів або за рішенням суду чи арбітражного суду; при перетворенні одного підприємства в інше до новоствореного підприємства переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства.
З огляду на вищезазначене, перетворення у даному випадку не було передбачено законодавством як реорганізація і, відповідно й, припинення юридичної особи.
Крім того, як вже зазначено вище, згідно ст.1 Установчого договору про створення та діяльність СТОВ "Мединівське" від 14.03.2000 та від 22.02.2001 засновниками вирішено створити СТОВ, що є юридичною особою згідно з чинним законодавством України.
У ст.13 Установчого договору від 14.03.2000 наведено перелік з 7 засновників СТОВ, в той час як в Установчому договорі від 22.02.2001 засновниками є 4 лише особи.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.09.2020р. по справі №907/29/19 зазначено, що навіть у випадку прийняття рішення про реорганізацію КСП шляхом перетворення в іншу юридичну особу колишні члени КСП а в т о м а т и ч н о повинні були б стати учасниками цієї юридичної особи, позаяк перетворенням юридичної особи є саме зміна її організаційно-правової форми, а не складу її учасників.
Разом з тим, члени КСП "Мединівське" не стали автоматично членами СТОВ "Мединівське", засновниками якого у 2000 році було 7, а у 2001 році 4 особи.
При цьому, судом не встановлено обставин, які б засвідчували вихід членів КСП "Мединівське" з його складу.
Враховуючи, що майно колективних сільськогосподарських підприємств належить на праві спільної часткової власності його членам, а тому його співвласники здійснюють свої права за спільною згодою і жоден з співвласників самостійно або за згодою декількох власників не вправі вирішувати долю спільного майна без згоди всіх співвласників.
Вказана вище правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 08.04.2019 у справі №132/2483/16 та від 18.12.2019 в справі №131/475/16-ц.
Як зазначено вище, засновниками КСП "Мединівське" стали у 2000 році - 7, а у 2001 році - 4 особи і статутний капітал підприємства міг бути сформований виключно за рахунок їх вкладів, а не усього майна КСП "Мединівське".
Враховуючи, що реорганізація здійснювалась без збереження кількісного складу суб`єктів колективної власності, перетворення КСП "Мединівське" у СТОВ не відбулось. СТОВ "Мединівське" не було створено внаслідок зміни організаційно-правової форми КСП "Мединівське", а є новоствореною юридичною особою, що виключає можливість визначити позивача як правонаступника КСП "Мединівське" щодо земельних ділянок, реєстрацію котрих проведено позивачем.
Крім того, суд зауважує, що у жодній з редакцій Установчих договорів про створення та діяльність СТОВ "Мединівське" відсутні відомості, що СТОВ "Мединівське" є правонаступником КСП "Мединівське".
Зазначення у статті 1 Статуту ПОСП "Мединівське", що підприємство є правонаступником СТОВ "Мединівське", а також те, що ПОСП було реорганізовано в наступній послідовності: 23.10.1993 колгосп "40-річчя Жовтня" було реорганізовано в КСП "Обиходівське", а 05.03.1995 КСП "Обиходівське" реорганізовано в КСП "Мединівське", 06.03.2000 КСП "Мединівське" реорганізовано в СТОВ "Мединівське", яке в свою чергу 13.12.2005 реорганізовано в ПОСП "Мединівське", не приймається судом до уваги, оскільки статут юридичної особи є одностороннім актом цієї юридичної особи, який не є підставою правонаступництва щодо іншої юридичної особи, та не є доказом набуття майнових прав і обов`язків щодо окремих майнових об`єктів (у цьому випадку - земельних ділянок), якщо таке правонаступництво не виникає відповідно до закону.
При цьому, Статут КСП "Мединівське" та Статут СТОВ "Мединівське" позивачем не надано, також позивач не повідомляв про його наявність у позивача.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.09.2020 у справі №907/29/19.
Окрім того, суд звертає увагу, що згідно з пунктом 15 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року №118, у разі включення суб`єкта господарської діяльності до Державного реєстру йому присвоюються ідентифікаційний код і коди класифікаційних ознак. Суб`єктам підприємницької діяльності ідентифікаційний код присвоюється органами державної реєстрації під час реєстрації. Ідентифікаційний код є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за суб`єктом протягом усього періоду його існування. У разі перереєстрації (створення) суб`єкта господарської діяльності, що є правонаступником прав і майнових зобов`язань свого попередника, за ним зберігається ідентифікаційний код попередника.
Отже, відповідно до наведених норм, ідентифікаційний код юридичної особи має бути унікальним, а присвоєння новоствореній юридичній особі ідентифікаційного коду іншої юридичної особи, яка не є правопопередником новоствореної юридичної особи, не допускається. Водночас помилкове присвоєння новоствореній юридичній особі ідентифікаційного коду іншої юридичної особи, яка не є правопопередником цієї новоствореної юридичної особи, свідчить про порушення законодавства, але така помилка не є підставою правонаступництва.
Аналогічний висновок викладено і Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 1 вересня 2020 року в справі №907/29/19.
Суд також констатує і те, що за допомогою доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що відомості про КСП "Мединівське" за критерієм пошуку - код 02137690 відсутні.
Разом із цим за ідентифікаційним кодом 02137690 зареєстровано - ПОСП "Мединівське" (з 12.01.2022 перебуває в стані припинення), дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа - відсутні.
Як визначає ст.73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно із ч. 1, 3 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ст.ст.76, 77, 78, 79 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Господарський суд надаючи оцінку доводам, викладеним у позовній заяві, використовує також стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", який передбачає необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, для застосування цього стандарту необхідним є не надання достатнього числа доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саму ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Такий стандарт застосовано, крім іншого, Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду при розгляді справи №910/16505/19.
Посилання позивача на те, що ТОВ "Мединівський край" є власником всіх земель, переданих в колективну власність КСП "Мединівське" (за виключенням розпайованих), оскільки відповідно до розподільчого балансу на підставі рішення загальних зборів від 07.02.2000 КСП "Мединівське" передало СТОВ "Мединівське" майно, в тому числі земельні ділянки, які не підлягали паюванню, загальною площею 2800,0га, суд оцінює критично, при цьому враховуючи наступне.
З матеріалів справи вбачається, що відбулася зміна організаційно-правової форми власності, що призвело до зміни форми власності. Зокрема вбачається, що на зборах КСП "Мединівське" було утворено СТОВ "Мединівське", яке в подальшому перетворене на ПОСП "Мединівське" з єдиним засновником. Тобто, виробничий кооператив (підприємство колективної власності) перетворився на приватне (приватно-орендне) сільськогосподарське підприємство (приватне підприємство) з єдиним засновником.
При цьому суд звертає увагу на те, що відповідно до ст.1 Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію" (в редакції на момент створення кооперативу) - сільськогосподарський виробничий кооператив - підприємство, створене для спільного виробництва продукції сільського, рибного і лісового господарства, з обов`язковою трудовою участю в його діяльності.
В свою чергу, приватним підприємством за ст.113 ГК України визнається підприємство, що діє на основі приватної власності одного або кількох громадян, іноземців, осіб без громадянства та його (їх) праці чи з використанням найманої праці. Приватним є також підприємство, що діє на основі приватної власності суб`єкта господарювання - юридичної особи.
Відповідно до ст.8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства, збори уповноважених або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.
Враховуючи вищевикладене, суд акцентує увагу на тому, що автоматичного переходу об`єктів права колективної власності у приватну власність у зв`язку зі змінами законодавства, якими визначено інші форми власності, ніж ті, що існували раніше, відповідне законодавство не передбачало. У контексті зазначеного необхідно враховувати правовий режим права колективної власності та права приватної власності, які є різними з огляду, зокрема на те, що майно у колективному підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам і право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства (ст.ст.7, 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство"), натомість право приватної власності, в цьому випадку юридичної особи здійснюється такою особою за своєю волею, незалежно від волі інших осіб та на власний розсуд (ст.ст.316-319 ЦК України).
Подібна правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.02.2022 р. у справі №924/250/19.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено належними і допустимими доказами обставини набуття ним права власності на земельні ділянки в порядку правонаступництва, а саме внаслідок реорганізації КСП "Мединівське" шляхом його перетворення у СТОВ "Мединівське" та в подальшому трансформації ПОСП "Мединівське" та ТОВ "Мединівський край".
Крім того, суд акцентує увагу на те, що згідно з імперативними вимогами пункту 21 Розділу Х (Перехідні положення) ЗК України (у редакції, чинній з 01.01.2019), установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" (тобто з 01.01.2019) землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Відтак, суд приходить до висновку про правомірність прийняття оспорюваних розпоряджень/рішень та набуття Обиходівською сільською радою права комунальної власності на земельні ділянки, загальною площею 709,1108 га в силу вимог пункту 21 Перехідних положень ЗК України (у редакції, чинній з 01.01.2019).
Щодо здійсненої за ТОВ "Мединівський край" державної реєстрації права приватної власності на спірні земельні ділянки суд зазначає наступне.
Статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; обтяження - заборона розпоряджатися та/або користуватися нерухомим майном, яка встановлена або законом, або актами уповноважених на це органів державної влади, їх посадових осіб або яка виникає на підставі договорів.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 4 Закону обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно.
Тобто, державна реєстрація - це не підстава набуття права власності, а засвідчення державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. Відповідне положення міститься у постанові Верховного Суду від 24 січня 2020 року № 910/10987/18.
Як зазначено в постанові Верховного Суду від 20.02.2018 року у справі №917/553/17, досліджуючи обставини наявності в особи права власності, насамперед необхідно з`ясувати підстави, з яких особа набула такого права, оскільки факт реєстрації права власності є лише елементом юридичного складу, що зумовлює визнання права власності, а не підставою набуття цього права. Сама по собі реєстрація права не є підставою виникнення права власності, оскільки такої підстави закон не передбачає.
В силу дії частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Належними сторонами в господарській справі є особи, відносно яких є дані про те, що вони можуть бути суб`єктами спірних матеріальних правовідносин. Належний позивач - особа, якій належить право вимоги. Обґрунтування належності у осіб процесуальної правосуб`єктності позивача покладається на позивача. Відповідно, позивач і відповідач визнаються належними сторонами, якщо є припущення вважати, що вони є носіями спірного права або охоронюваного законом інтересу.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що позивач в передбачений чинними процесуальними та матеріальними нормами законодавства України не набув права на спірні земельні ділянки.
З огляду на вищевказане суд приходить до висновку, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами, обставин правонаступництва (котре, як встановлено вище і не існувало на момент прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні"), то вказане, в свою чергу свідчить про відсутність порушеного, оспореного, чи невизнаного права позивача за захистом якого позивач і звернувся до суду, що в свою чергу є підставою для відмови в задоволенні даного позову.
Щодо застосування строків позовної давності.
Згідно з положеннями ст.256 ЦК України позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Нормою статті 257 ЦК України закріплено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
За змістом ч.1 ст.261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до прийняття ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ч.ч. 3 та 4 ст.267 ЦК України).
Перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити у судовому рішенні, чи було порушене право, за захистом якого позивач звернувся до суду. Якщо це право порушене не було, суд відмовляє у позові через необґрунтованість останнього. І тільки якщо буде встановлено, що право позивача дійсно порушене, але позовна давність за відповідними вимогами спливла, про що заявила інша сторона у спорі, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності у разі відсутності визнаних судом поважними причин її пропуску, про які повідомив позивач (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року у справі № 369/6892/15-ц).
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові та застосовується тільки до обґрунтованих позовних вимог. Якщо суд дійде висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, то повинен відмовити в задоволенні такого позову саме з цієї підстави.
Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. Таким чином, лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.
Оскільки суд дійшов висновку про наявність самостійних підстав за яких позов у даній справі не підлягає задоволенню, заява відповідача 3 про застосування наслідків спливу строків позовної давності судом не розглядається.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 129 ГПК України, покладаються на позивача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 08.02.24
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукувати:
1 - у справу;
2 - позивачу (рек з повід) + представнику позивача на ел.адресу ІНФОРМАЦІЯ_1; ІНФОРМАЦІЯ_2;
3 - відповідачу-1 (рек з повід) + на ел. пошту krda@krstrda.zht.gov.ua;
4 - відповідачу-2 (рек з повід);
5 - відповідачу-3 Електронний суд;
6 - третій особі на стороні відповідача ТОВ "Помаранчева абрикоса" (рек), код 43576674.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2024 |
Оприлюднено | 13.02.2024 |
Номер документу | 116886582 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні