Рішення
від 16.01.2024 по справі 160/19562/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 рокуСправа №160/19562/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Ніколайчук С.В.

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області (вул. Героїв України 7, смт. Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 02909938) в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (вул. Короленка 4, м. Дніпро, 49001, код ЄДРПОУ 38598371) до Професійно-технічного училища № 79 (проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 51800, код ЄДРПОУ 02541869), Міністерства освіти і науки (пр. Берестейський, 10, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38621185), треті особи: Дніпропетровська обласна державна адміністрація (пр. Олександра Поля, 1, м. Дніпро, 49004, код ЄДРПОУ 00022467), Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (вул. Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 25927519) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

УСТАНОВИВ:

04.08.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Професійно-технічного училища № 79, третя особа: Дніпропетровська обласна державна адміністрація, в якій прокурор просить:

- визнати протиправною бездіяльність Професійно-технічного училища № 79 з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо незабезпечення готовності до використання за цільовим призначенням (укриття населення) захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73.

- зобов`язати Професійно-технічне училище № 79 (код ЄДРПОУ 0541869, юридична адреса: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73) вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захист - (протирадіаційне укриття) №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що Слобожанською окружною прокуратурою на підставі ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» вивчено стан додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки навчальними закладами, розташованими на території Петриківської об?єднаної територіальної громади, у яких розташовані захисні споруди, з огляду на наявний в країні воєнний стан та постійні обстріли території України державою агресором. Встановлено, що відповідно до листа Петриківської селищної ради №17-829/0/2-22 від 09.08.2022 на території Петриківської об?єднаної територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107, розташована за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область. відповідно до листа Петриківської селищної ради №17-529/0/2-23 від 02.03.2023 комісією, у складі представників Петриківської селищної ради та ДСНС у Дніпропетровській області складено акт оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту №14107, розташованої за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт. Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, відповідно до якого сховище (протирадіаційне укриття) №14107 оцінено, як не готове до використання. Згідно листа Головного управління ДСНС у Дніпропетровській області №4901-5186/4903 від 26.08.2022 представниками ГУ ДСНС у Дніпропетровській області 15.04.2021 посадовим особам Професійно-технічного училища №79 вручено акт, складений за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) №21, та припис про усунення порушень вимог законодавства ПТУ №79 у сфері техногенної та пожежної безпеки №13, в яких зафіксовано порушення щодо належного утримання споруди цивільного захисту №14107. Крім того, 30.06.2021 представниками ГУ ДСНС у Дніпропетровській області посадовим особам Професійно-технічного училища №79 вручено акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Nє 279 та припис про усунення порушень вимог законодавства ПТУ Nє 79 у сфері техногенної та пожежної безпеки №250, в яких зафіксовано порушення щодо належного утримання споруди цивільного захисту №14107. Листів від ПТУ №79 до Дніпровського РУ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області щодо усунення або не усунення виявлених порушень в захисній споруді цивільного захисту №14107 не надходило. Протягом тривалого часу зазначений навчальний заклад функціонує з суттєвими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте керівництвом закладу не вжито належних заходів щодо їх усунення, у тому числі приведення у готовність до використання захисної споруди, що унеможливлює використання протирадіаційного укриття №14107 за призначенням в умовах воєнного стану. Вищевикладене підтверджує, що вказані порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки носять довготривалий характер, оскільки вони не усуваються відповідальними за це суб?єктами протягом тривалого часу та вказує про небажання посадових осіб Професійно-технічного училища вживати будь-які заходи до приведення вказаного укриття вказаного навчального закладу до стану готовності. Таким чином, учні ПТУ № 79 та мешканці територіальної громади смт. Петриківка, позбавленні можливості укритися під час ракетної загрози через неготовність захисної споруди до використання, перебувають в умовах реальної загрози життю та отримання травм чи шкоди своєму здоров?ю через невиконання та ігнорування уповноваженими посадовими особами Професійно-технічного училища №79 вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків позову.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

На адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду 21.09.2023 від представника відповідача надійшло клопотання про надання додаткового часу для надання відзиву на позовну заяву та заперечення проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 клопотання представника відповідача про продовження процесуального строку для надання відзиву - задоволено. Продовжено відповідачу процесуальний строк для надання відзиву на позовну заяву у справі № 160/19562/23 на 15 днів з моменту отримання копії цієї ухвали.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.09.2023 відмовлено у задоволенні клопотання відповідачапро розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін у справі № 160/19562/23.

16.10.2023 представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування правової позиції зазначено, що об`єкт,зазначенийпрокуророму позові (протирадіаційне укриття за № 14107, що має адресу: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківська, Дніпровський район, Дніпропетровська область) на балансі ПТУ № 79 не перебуває та ПТУ №79балансоутримувачемтакогооб`єктане являється. ПТУ № 79 за своїм статусом є державним професійно-технічним навчальним закладом, підпорядкованим Міністерству освіти і науки України. Майно, яким володіє ПТУ № 79, зокрема й нерухоме майно, є державним майном, його власником є держава Україна. Таке державне нерухоме майно закріплено за ПТУ №79 на праві оперативного управління на підставі наказу Міністерства освіти і науки України №389 від 13.03.2017 «Про закріплення державного майна за Професійно-технічним училищем №79 Дніпропетровської області». Додатком до цього наказу є перелік нерухомого майна, що закріплюється на праві оперативного управління за Професійно-технічним училищем №79 Дніпропетровської області. У ньому наведено інвентарні номери, назви, площі та місцезнаходження майна. У цьому переліку об`єкт, зазначений прокурором у позові, не значиться. До відзиву відповідач додає належним чином засвідчену копію інформаційної довідки №349179431 від 05.10.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо об?єкта нерухомого майна. Запит на вказану довідку формувався за таким параметром як адреса. При цьому вказувалась наступна адреса: АДРЕСА_1 , тобто та адреса, яку прокурор вказав у позовній заяві як адресу захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття за №14107. Вказаною інформаційною довідкою не підтверджується належність відповідачу речових прав на спірний об?єкт. До відзиву також додано витяги з Єдиного реєстру об?єктів державної власності щодо державного майна (на ті об?єкти, балансоутримувачем яких дійсно є відповідач). У вказаному реєстрі накопичуються відомості, у тому числі, й про балансоутримувача відповідного державного майна. Прокурор не подав суду доказів того, що згідно із зазначеним реєстром ПТУ №79 являється балансоутримувачем об??єкта, зазначеного прокурором у позові. Відповідач вказує, що прокурор замовчує ту обставину, що впродовж 2023 року фактично коштом місцевого бюджету Петриківської селищної територіальної громади (кошти в порядку субвенції були перераховані із місцевого бюджету до обласного бюджету Дніпропетровської області, після чого виділені ПТУ №79) у порядку виконання програми розвитку освіти Петриківщини на 2021 - 2023 роки підвальне приміщення належного ПТУ №79 на праві оперативного управління навчального корпусу (проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.), яке фактично є об?єктом права державної власності, підготовлено згідно діючого законодавства для укриття населення як найпростіше укриття в розумінні абз. 4 ч. 2 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України.Прокурор у позовній заяві не наводить доводів в обґрунтування того, чому саме (внаслідок яких конкретно обставин) стан спірного об?єкту змінився із «обмежено готове до використання за призначенням» у 2020-2021 роках до «не готове до використання за призначенням» у 2022 році.Доданий прокурором до позовної заяви акт від 01.09.2022 оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту містить спеціальний висновок наступного змісту: розглянути можливість виключення захисної споруди № 14107 за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд. При цьому в тому самому акті у розділі «Пропозиції щодо подальшого використання захисної споруди» комісією зазначено: підготовка відповідних пропозицій та документів для виключення захисної споруди №14107 з погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд. За вищевикладених спеціального висновку комісії та її пропозицій вчинення інших дій (заходів), відмінних від змісту акту, зокрема й тих, які зазначені прокурором у п. 2 прохальної частини позовної заяви, відповідач вважає неможливим в принципі. При цьому ПТУ № 79 вживає всіх можливих від себе заходів щодо продовження робіт у підвальному приміщенні належного ПТУ №79 на праві оперативного управління навчального корпусу (проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.), яке фактично є об?єктом права державної власності, з метою фактичного збільшення можливостей влаштованого у такий спосіб найпростішого укриття. Також, відповідач вважає, що Кодекс цивільного захисту населення України не передбачає звернення ГУ ДСНС у Дніпропетровській області як позивача до суду з тими позовними вимогами, які прокурором фактичне заявлені.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.11.2023 подальший розгляд адміністративної справи № 160/19562/23 постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Витребувано від Дніпровської обласної державноїадміністрації (49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467)докази, хто є балансоутримувачемзахисної споруди цивільного захист - (протирадіаційне укриття) №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, пр. Петра Калнишевського, 73.

Витребувано відМіністерстваосвітиі науки України (пр. Берестейський, 10, м. Київ,01135)докази, хто є балансоутримувачемзахисної споруди цивільного захист - (протирадіаційне укриття) №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, пр. Петра Калнишевського, 73.

Підготовче засідання призначено на21 листопада2023 року.

07 листопада 2023 року від представникавідповідача на адресу суду надійшло клопотання про залучення до участі у справі № 160/19562/20 як співвідповідача Міністерство освітиі науки (01135, м. Київ, пр. Берестейський, 10, код ЄДРПОУ 38621185).

07 листопада 2023 року на адресу суду надійшло клопотання від відповідача про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет щодо предмета спору, на стороні відповідачаДепартамент освітиі науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації(вул. Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 25927519).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 залучено як співвідповідача у справі №160/19562/23 Міністерство освітиі науки (01135, м. Київ, пр. Берестейський, 10, код ЄДРПОУ 38621185).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Департамент освітиі науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації(вул. Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 25927519).

15.11.2023 прокуратурою подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначено, що з урахуванням зібраних Слобожанською окружною прокуратурою документів, підстави вважати, що ПТУ №79 не є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту №14107, розташованої за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, відсутні.

В підготовче засідання, призначене на 21.11.2023, представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судом відкладено розгляд справи в підготовчому провадженні до 07.12.2023.

22.11.2023 директором ПТУ №79 Рудовол Л.С. подано до суду клопотання про задоволення позову в повному обсязі.

23.11.2023 Міністерством освіти і науки України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідно до паспорту та облікової картки протирадіаційного укриття №14107, вказане укриття площею 200 кв.м. введено в експлуатацію в 1980 році, розраховано на 200 чоловік, балансоутримувачем є Професійно-технічне училище №79, оцінка стану укриття є незадовільною.

На виконання ухвали про витребування доказів Міністерством освіти і науки України подано відомості про державне майно (нерухоме майно державних підприємств, їх об`єднань, установ та організацій) станом на 16.11.2023 (форма №2б(д)).

У відзиві Міністерство освіти і науки України просило здійснювати розгляд справи за відсутності представника.

В підготовче засідання, призначене на 07.12.2023, представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судом відкладено розгляд справи в підготовчому провадженні до 19.12.2023.

15.12.2023 та 19.12.2023 прокуратурою подано до суду клопотання про приєднання документів до матеріалів справи, а саме копію технічного паспорту споруди цивільного захисту, розташованої за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.

В підготовче засідання, призначене на 19.12.2023, з`явилась прокурор Шустова В.А., представники інших учасників справи в підготовче засідання не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 160/19562/23 тарозпочато розгляд справи по суті; призначено розгляд справи по суті у судовому засіданні16.01.2024.

В судове засідання, призначене на 16.01.2024, представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з ч. 9ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства Україниякщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на приписи ч. 1,ч. 9 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд вважає за можливе здійснити судовий розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до листа Петриківської селищної ради №17-829/0/2-22 від 09.08.2022 на території Петриківської об`єднаної територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107, розташована за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область.

20.01.2020 та 31.08.2021 комісією у складі представників Петриківської селищної ради та ДСНС України в Дніпропетровській області складено акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту №14107, розташованої за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, відповідно до якого сховище (протирадіаційне укриття) №14107 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням та рекомендовано привести дану захисну споруду у готовність до використання за призначенням, а саме дообладнати її згідно вимог ДБН 2.2.5-97 та критеріїв наведених у наказі МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Відповідно до листа Петриківської селищної ради №17-529/0/2-23 від 02.03.2023 комісією у складі представників Петриківської селищної ради та ДСНС у Дніпропетровській області складено акт оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту №14107, розташованої за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, відповідно до якого сховище (протирадіаційне укриття) №14107 оцінено, як не готове до використання.

Згідно листа Головного управління ДСНС у Дніпропетровській області №4901-5186/4903 від 26.08.2022 представниками ГУ ДСНС у Дніпропетровській області 15.04.2021 посадовим особам Професійно-технічного училища №79 вручено акт, складений за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) №21, та припис про усунення порушень вимог законодавства ПТУ №79 у сфері техногенної та пожежної безпеки №13, в яких зафіксовано порушення щодо належного утримання споруди цивільного захисту №14107.

Крім того 30.06.2021 представниками ГУ ДСНС у Дніпропетровській області посадовим особам Професійно-технічного училища №79 вручено акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) №279 та припис про усунення порушень вимог законодавства ПТУ №79 у сфері техногенної та пожежної безпеки №250, в яких зафіксовано порушення щодо належного утримання споруди цивільного захисту №14107.

Листів від ПТУ № 79 до Дніпровського РУ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області щодо усунення або не усунення виявлених порушень в захисній споруді цивільного захисту № 14107 не надходило, суду не надано.

Згідно листа управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації №790/0/134-22 від 22.08.2023, на обліку управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації знаходиться захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107, балансоутримувачем якої є Професійно-технічне училище №79, яке розташоване за адресою: проспект Петра Калнишевського, 73, смт. Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область. Захисна споруда №1407, яка перебуває на балансі Професійно-технічного училища №79, у 2021 році включена до електронного обліку. Відповідно до паспорту та облікової картки протирадіаційного укриття №14107, вказане укриття, площею 200 кв.м. введено в експлуатацію в 1980 році, розраховане на 200 чоловік, балансоутримувачем є Професійно-технічне училище №79, оцінка стану укриття є незадовільною.

Також згідно відповіді ГУ ДСНС у Дніпропетровській області №4901-2269/4903 від 22.03.2023 (у відповідь на запит Слобожанської окружної прокуратури), листів від представників Професійно-технічного училища № 79 щодо усунення виявлених порушень у захисній споруді цивільного захисту №14107 не надходило.

Водночас у листі ГУ ДСНС у Дніпропетровській області зазначено, що Головним управлінням ДСНС України у Дніпропетровській області до Дніпропетровського окружного адміністративного суду позови щодо застосування заходів реагування у виді зупинення експлуатації (роботи) захисної споруди №14107 не подавались, будь-яка позовна робота з вказаного питання не проводилась.

За даними інтерактивної карти Державної служби з надзвичайних ситуацій, що розміщена в мережі Інтернет за посиланнямhttps://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1VT7MBpAXCVfa3_ToOzlovS pWSRRO31WZ1=48.71573073607151%2C34.626698011049147=17», вказана захисна споруда знаходиться у обмежено готовому стані, а тому не може бути використана для перебування в ній людей, у тому числі дітей, що свідчить про невиконання балансоутримувачем вимог ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку, а також вимог вказаних приписів органів ДСНС України.

Слобожанською окружною прокуратурою до Міністерства освіти і науки України скеровано лист за №04/66-2239 вих.22 від 30.08.2022 щодо умов утримання захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107.

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України №1/14260-22 від 22.11.2022, інформація щодо умов утримання захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107 у розпорядженні вказаного Міністерства відсутня та перебуває у розпорядженні Дніпропетровської обласної військової адміністрації.

Слобожанською окружною прокуратурою до Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації скеровано лист за №04/66-2237 вих. 22 від 30.08.2022 щодо умов утримання захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107 та щодо вжитих заходів до приведення вказаного укриття до стану готовності.

Відповідно до листа Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації №3832/0/211-22 від 20.09.2022, згідно якого захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107 перебуває на балансі Професійно-технічного училища №79, яке є окремою юридичною особою державної форми власності та підпорядковується Міністерству освіти і науки України.

Слобожанською окружною прокуратурою до Професійно-технічного училища №79 скеровано лист за №04/66-223б вих.22 від 30.08.2022 щодо умов утримання захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №14107 та щодо вжитих заходів до приведення вказаного укриття до стану готовності, з метою забезпечення умов для безпечного перебування в ній осіб та усунення недоліків зазначених в актах перевірки контролюючих органів, які дають підстави тривалий час визначати дане укриття як обмежено готове, у тому числі щодо виділених коштів на вищевказані потреби.

У відповідь на вищевказаний запит до Слобожанської окружної прокуратури від Професійно-технічного училища №79 18.10.2022 надійшла відповідь за №397 про те, що у вказаному навчальному закладі інформація та документи про кількість дітей, які є учнями ПТУ №79 та дітей, дітей які фактично проживають в училищі, інформація та документи про заходи, які вживались Професійно-технічним училищем №79 щодо облаштування вищевказаної захисної споруди, з метою забезпечення умов для безпечного перебування в ній осіб та усунення недоліків, зазначених у актах перевірки контролюючих органів, які дають підстави тривалий час визначати дане укриття як обмежено готове, у тому числі щодо виділених коштів на вищевказані потреби, відсутня.

Прокуратурою встановлено, що протягом тривалого часу зазначений навчальний заклад функціонує з суттєвими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте керівництвом закладу не вжито належних заходів щодо їх усунення, у тому числі приведення у готовність до використання захисної споруди, що унеможливлює використання протирадіаційного укриття №14107 за призначенням в умовах воєнного стану, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Стосовно повноважень прокуратури на звернення до суду із заявленою позовною заявою.

Відповідно до ч. 3 - 5ст. 53 КАС Україниу визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п. 3 ч. 1ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Пунктом 48 частини другої статті 171 Кодексу цивільного захисту України(даліКЦЗ України) не закріплено за органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій повноваження щодо звернення до адміністративного суду із вищезазначеними позовами.

Як зазначено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбаченихКАС УкраїнитаЗаконом України «Про прокуратуру»повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Відповідно до ч. 5ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З урахуванням наведеного, подання прокурором позову є ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави, а відтак твердження відповідача щодо відсутності підстав для звернення саме прокурора до адміністративного суду в інтересах держави в особі Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області не беруться судом до уваги.

Стосовно суті заявлених позовних вимог.

Статтею4 Кодексу цивільного захисту Українивстановлено, цивільний захисткомплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно із п. 2 ч. 1ст. 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриттянегерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьмастатті 32 КЦЗ України).

Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138(далі- Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної спорудивласник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).

Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 3 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (даліспоруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (даліобладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимоги № 579.

Судом встановлено, що відповідно до паспорту та облікової картки протирадіаційного укриття №14107, вказане укриття площею 200 кв.м. введено в експлуатацію в 1980 році, розраховано на 200 чоловік, балансоутримувачем є Професійно-технічне училище №79.

У листі Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 19.09.2022 за №3832/0/211-22 балансоутримувачем протирадіаційного укриття №14107 є Професійно-технічне училище №79.

Суд критично ставиться до тверджень відповідача, що спірний об`єкт не перебуває у нього на балансі, оскільки такі доводи спростовуються зібраними у справі доказами, зокрема наданим позивачем переліком документів, з яких видно, що спірне укриття розташоване в підвальоному приміщені центрального навчального корпусу училища і є одним об`єктом нерухомого майна.

Отже, саме відповідач зобов`язаний забезпечувати укриття №14107 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579. Стан непридатності укриття № 14107 до використання за призначенням підтверджено матеріалами перевірки ГУ ДСНС у Дніпропетровській області та листами ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 26.08.2022 за №4901-5186/4903, від 22.03.2023 за №4901-2269/4903.

Таким чином, укриття № 14107, яке належить перебуває на балансі відповідача, є непридатним до використання за призначенням як протирадіаційне укриття і такий стан укриття № 14107 створює реальну загрозу для життя і здоров`я жителів смт Петриківки в умовах військової агресії рф проти України.

Суд вважає, що позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захиступротирадіаційного укриття № 14107, що розташоване на проспекті Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область.

Щодо строку звернення прокурора до суду з цим позовом, суд зазначає, що на дату звернення не припинили існувати підстави для звернення до суду, тобто відсутні порушення строків звернення до суду.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно із частиною другоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 241-246, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області (вул. Героїв України 7, смт. Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 02909938) в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (вул. Короленка 4, м. Дніпро, 49001, код ЄДРПОУ 38598371) до Професійно-технічного училища № 79 (проспект Петра Калнишевського, 73, смт Петриківка, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 51800, код ЄДРПОУ 02541869), Міністерства освітиі науки (пр. Берестейський, 10, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38621185), треті особи: Дніпропетровська обласна державна адміністрація (пр. Олександра Поля, 1, м. Дніпро, 49004, код ЄДРПОУ 00022467), Департамент освітиі науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації(вул. Володимира Антоновича, 70, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 25927519) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Професійно-технічного училища № 79 з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо незабезпечення готовності до використання за цільовим призначенням (укриття населення) захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73.

Зобов`язати Професійно-технічне училище № 79 (код ЄДРПОУ 0541869, юридична адреса: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73) вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захист - (протирадіаційне укриття) №14107, що розташоване за адресою: 51800, Дніпропетровська область, Дніпровський район, район, смт. Петриківка, проспект Петра Калнишевського, 73.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 09.02.2023.

Суддя С.В. Ніколайчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116898152
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/19562/23

Рішення від 16.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні