Рішення
від 05.02.2024 по справі 916/1505/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" лютого 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1505/23Господарський суд Одеської області у складі судді Д`яченко Т.Г.

при секретарі судового засідання Гутниковій О.С.

розглянувши справу №916/1505/23

За позовом: Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, вул. Гагаріна, 3; код ЄДРПОУ 05383649)

До відповідача: Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району (67770, Одеська обл., Білгород-Дністровський район, с. Шабо, вул. Центральна, 63; код ЄДРПОУ 04378043)

За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Одеської обласної державної адміністрації (65032, м. Одеса, проспект Шевченка, 4; код ЄДРПОУ 00022585), Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (67700, Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, вул. Грецька, 24; код ЄДРПОУ 04056813)

За участю: Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552)

Про скасування реєстрації земельних ділянок

За участю:

Від позивача: Лупу С.С., ордер

Від відповідача: Шараг О.В., ордер, Алексєєнко В.А., самопредставництво

Від Одеської обласної державної адміністрації: Кравцов Р.В., самопредставництво

Від Білгород-Дністровської районної державної адміністрації: Кононенко Н.В., самопредставництво

Від прокуратури: Лянна О.В., посвідчення

Встановив: Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, у якій просить суд скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0017, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0018, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0019, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0020, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0021, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0025, площею 10,00 га; 5120887700:05:002:0032, площею 9,2197 га; 5120887700:05:002:0033, площею 10,00 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0017, 5120777700:05:003:0018, 5120887700:05:003:0019, 5120887700:05:003:0020, 5120887700:05:003:0021, 5120887700:05:003:0025, 5120887700:05:002:0032, 5120887700:05:002:0033.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.04.2023р. прийнято позовну заяву Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області до розгляду та відкрито провадження у справі №916/1505/23. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Одеську обласну державну адміністрацію. Підготовче засідання у справі призначено на "15" травня 2023 р. о 12:00. Запропоновано відповідачу підготувати та надати до суду і одночасно надіслати позивачеві відзив на позов, оформлений з урахуванням вимог, встановлених ст.165 ГПК України, протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду. Запропоновано залученій третій особі, відповідно до ст. 168 ГПК України надати пояснення щодо позову протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 15.05.2023р. о 12:00.

01.05.2023р. до суду від Одеської обласної державної адміністрації надійшли письмові пояснення щодо позову.

04.05.2023р. до суду відповідачем було надано відзив на позовні заяву.

04.05.2023р. до суду відповідачем було надано клопотання, відповідно до якого він просив суд витребувати у Приватного підприємства Проект копію Генерального плану села Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області затвердженого Рішенням Приморської сільської ради Білгород-Дністровського району №1299-VI від 30 квітня 2015 року, сільським головою В.О. Козубенко.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.05.2023р. клопотання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району про витребування доказів від 04.05.2023р. вх. № ГСОО 14812/23 по справі №916/1505/23 було задоволено судом.

15.05.2023р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 12.06.2023р. о 12:45.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.05.2023р. повідомлено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Одеську обласну державну адміністрацію по справі №916/1505/23 про судове засідання, яке відбудеться "12" червня 2023 р. о 12:45.

18.05.2023р. до суду позивачем було надано відповідь на відзив.

09.06.2023р. до суду позивачем надано заперечення на відповідь на відзив.

12.06.2023р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 31.07.2023р. о 12:20. (з урахуванням перебування судді Д`яченко Т.Г. з 28.06.2023р. по 28.07.2023р. у відпустці).

Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.06.2023р. повідомлено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Одеську обласну державну адміністрацію по справі №916/1505/23 про судове засідання, яке відбудеться "31" липня 2023 р. о 12:20.

28.07.2023р. до суду від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів та витребування доказів.

31.07.2023р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 14.08.2023р. о 11:50.

10.08.2023р. до суду від Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району надійшло клопотання про витребування доказів, в порядку ст. 81 ГПК України, відповідно до якого відповідач просить суд витребувати від Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області повні матеріали Генерального плану суміщеного з детальним планом території с. Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області затвердженого рішенням Приморської сільської ради №1299-VІ від 30.04.2015р., в тому числі, але не виключно, документ який має назву Генеральный план совмещенный с детальным планом территории с. Попаздра Белгород-Днестровского района Пояснительная записка та витребувати повні матеріали Генерального плану суміщеного з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області затвердженого рішенням 11-позачергової сесії Сергіївської селищної ради VII скликання №75 від 17.06.2016р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.08.2023р. клопотання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району про витребування доказів від 10.08.2023р. вх. №ГСОО 27336/23 по справі №916/1505/23 задоволено частково. Витребувано від Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області матеріали Генерального плану суміщеного з детальним планом території с.Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області затвердженого рішенням Приморської сільської ради №1299-VІ від 30.04.2015р. В іншій частині клопотання залишено без задоволення.

21.08.2023р. до суду позивачем було надано заяву, відповідно до якої залучено матеріали Генерального плану суміщеного з детальним планом території с.Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області затвердженого рішенням Приморської сільської ради №1299-VІ від 30.04.2015р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 30.08.2023р. витребувано від Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області оригінал письмового доказу для огляду в засіданні суду, а саме оригінал Генерального плану суміщеного з детальним планом території с.Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Приморської сільської ради №1299-VІ від 30.04.2015р.

30.08.2023р. судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання у зв`язку із витребуванням доказів на 06.09.2023р. о 12:45.

06.09.2023р. до суду позивачем було надано заяву про залучення до участі у справі третьої особи, відповідно до якої позивач просить суд залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Білгород-Дністровську районну державну адміністрацію.

06.09.2023р. до суду позивачем було надано заяву.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.09.2023р. заяву Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 06.09.2023р. вх. №ГСОО 30642/23 задоволено. Залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Білгород-Дністровську районну державну адміністрацію. Зобов`язано позивача направити на адресу залученої третьої особи позову заяву з додатками, докази направлення надати суду. Запропоновано залученій третій особі, відповідно до ст. 168 ГПК України надати пояснення щодо позову протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду. Відкладено підготовче засідання на "25" вересня 2023 р. о 14:00. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 25.09.2023р. о 14:00.

12.09.2023р. до суду від Одеської обласної прокуратури надійшла заява про вступ у справу.

21.09.2023р. до суду від Білгород-Дністровської районної державної адміністрації надійшли пояснення щодо позову.

25.09.2023р. до суду позивачем було надано заяву про долучення доказів.

25.09.2023р. до суду від Білгород-Дністровської районної державної адміністрації надійшла заява про проведення розгляду справи без представника третьої особи.

В судовому засіданні 25.09.2023р. суд оголосив протокольну ухвалу, без виходу до нарадчої кімнати, відповідно до якої залучив до участі у справі Одеську обласну прокуратуру.

Крім того, приймаючи до уваги залучення до участі у справу прокуратури, а також неможливість вирішення усіх питань, визначених ч.2 ст.182 ГПК України, у підготовчому засіданні, 25.09.2023р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 18.10.2023р. о 12:15.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 25.09.2023р. повідомлено третю особу по справі №916/1505/23 Білгород-Дністровську районну державну адміністрацію про судове засідання, яке відбудеться "18" жовтня 2023 р. о 12:15.

16.10.2023р. до суду позивачем надано заяву про долучення доказів.

18.10.2023р. до суду прокурором було надано клопотання про залучення до матеріалів справи копію експертного висновку від 12.06.2023р. №11659/23-41 КНДІСЕ.

18.10.2023р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 06.11.2023р. о 13:00.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.10.2023р. повідомлено третю особу по справі №916/1505/23 Білгород-Дністровську районну державну адміністрацію про судове засідання, яке відбудеться "06" листопада 2023 р. о 13:00.

01.11.2023р. до суду відповідачем було надано додаткові пояснення.

01.11.2023р. до суду прокурором було надано пояснення.

06.11.2023р. до суду Одеською обласною державною адміністрацією було надано пояснення.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.11.2023р. закрито підготовче провадження по справі №916/1505/23. Призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на "15" листопада 2023 р. о 11:00. Викликано представників учасників справи у судове засідання, призначене на 15.11.2023р. о 11:00.

15.11.2023р. судом було оголошено перерву по розгляду справи по суті до 04.12.2023р. о 12:40.

Судове засідання, призначене на 04.12.2023р., не відбулось у зв`язку з несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних мереж і ресурсів суду, що сталося внаслідок хакерської атаки та призупиненням роботи КП Діловодство спеціалізованого суду наказом керівника апарату господарського суду Одеської області від 30.11.2023р.

У зв`язку із відновленням роботи КП Діловодство спеціалізованого суду з 08.12.2023р. згідно наказу голови господарського суду Одеської області від 07.12.2023р., суд призначив іншу дату судового засідання у справі №916/1505/23.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 08.12.2023р. призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на "20" грудня 2023 р. о 16:30. Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 20.12.2023р. о 16:30.

20.12.2022р. судове засідання не відбулось у зв`язку з технічною проблемою доступу до сервісу відеоконференцзв`язку ЄСІТС (ВКЗ) для встановлення відеоконференцзв`язку.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.12.2023р. відкладено судове засідання по справі №916/1505/23 на "24" січня 2024 р. о 11:00. Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 24.01.2024р. о 11:00.

24.01.2024р. до суду відповідачем було надано клопотання про долучення доказів та поновлення строку.

24.01.2024р. судове засідання перервалось у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.01.2024р. призначено судове засідання для розгляду справи №916/1505/23 по суті на "31" січня 2024 р. о 15:00. Викликано учасників справи у засідання, призначене на 31.01.2024р. о 15:00.

30.01.2024р. до суду позивачем було надано заперечення проти клопотання відповідача про поновлення строків на подання доказів.

31.01.2024р. до суду від Одеської обласної державної адміністрації надійшли додаткові пояснення у справі.

31.01.2024р. судове засідання перервалось у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 31.01.2024р. призначено судове засідання для розгляду справи №916/1505/23 по суті на "05" лютого 2024 р. о 12:45. Викликано учасників справи у засідання, призначене на 05.02.2024р. о 12:45.

У судовому засіданні, 05.02.2024р. судом було поновлено строк та долучено до матеріалів справи документи подані відповідачем.

Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області підтримує поданий позов та просить суд його задовольнити у повному обсязі.

Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району заперечувала проти заявлених позовних вимоги позивача та просить суд відмовити в їх задоволенні.

Одеська обласна державна адміністрація підтримує позовні вимоги.

Білгород-Дністровська районна державна адміністрація підтримує позовні вимоги.

Одеська обласна прокуратура підтримує позовні вимоги.

У судовому засіданні 05.02.2024 року судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено 12.02.2024р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників учасників справи та прокурора, суд встановив.

В обґрунтування поданого позову Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області було зазначено суду, що на підставі рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області №92 від 01.07.2016р. розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території м. Білгород -Дністровського Одеської області в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території смт. Сергіївка (затверджений рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради №75 від 17.06.2016р.).

Вказаним проектом землеустрою передбачено збільшення площі смт. Сергіївка за рахунок акваторії Будацького лиману та Будацької коси (землі Білгород-Дністровського району за межами будь-якої з сільських або селищних рад).

19.10.2020р. Одеська обласна державна адміністрація розглянувши клопотання Сергіївської селищної ради від 17.07.2019р. № 85/ЛЕ2, прийняла розпорядження №730/од-2020 «Про проведення інвентаризації земельної ділянки», яким надано дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки державної власності орієнтованою площею 45,0 га розташованої на піщаному пересипу між Чорним морем та Будакським лиманом, Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного п нкту).

За поясненнями позивача, на підставі вказаного розпорядження Сергіївською селищною радою прийнято рішення № 1127 від 21.10.2020р. щодо організації заходів в тому числі щодо замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою, з інвентаризації вказаної земельної ділянки. Також, Сергіївська селищна рада відповідно до вимог ч. 2 ст. 186 Земельного кодексу України 24.02.2021р. вперше та 28.05.2021р. повторно подала на погодження до Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт Сергіївка в основу якого покладено генеральний план суміщений з детальним планом території смт Сергіївка затверджений рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради VII кликання №75 від 17 червня 2016 року. Проект землеустрою розроблений на підставі рішення Сергіївської селищної ради № 92 від 01.07.2016р.

12.07.2021р. Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією складено Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка № 1406/01- 1911/1843 яким погоджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території Білгород-Дністровського району Одеської області.

Крім того, як було зазначено позивачем, на підставі рішення Сергіївської селищної ради № 295 від 25.05.2021р. розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області, в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території с. Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області (затверджений Приморської сільської ради № 1299-VІ від 30.04.2015р.). Вказаним проектом землеустрою передбачено збільшення площі с.Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області за рахунок акваторії Будацького лиману та Будацької коси. (землі Білгород-Дністровського району за межами будь-якої сільських або селищних рад).

Як було вказано позивачем, у зв`язку з цим, Сергіївська селищна рада відповідно до вимог ч. 2 ст. 186 Земельного кодексу України 01.06.2021р. подала на погодження до Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області, в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території с.Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області, затверджений рішенням Приморської сільської ради №1299- VІ від 30.04.2015р.

12.07.2021р. Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією складено Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра №1125/01-40-1/1856, який погоджено проект землеустрою щодо встановлення меж селища Сергіївка на території Білгород-Дністровського району Одеської області.

Посилаючись на п. 1 ч. 3 ст. 186, п. «д» ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України, позивачем було зазначено суду, що зміна меж населених пунктів смт. Сергіївка та с.Попаздра шляхом включення до них території Будацької коси погоджена Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією, за рахунок територій якої відбулось розширення меж вказаних земельних ділянок населений пунктів. Отже, з огляду на включення до меж населених пунктів смт. Сергіївка та с. Попаздра території Будацької коси, її земельні ділянки підлягають формуванню та здійсненню за ними державної реєстрації права комунальної власності за Сергіївською територіальною громадою, до якої входять смт. Сергіївка та с. Попаздра, в особі Сергіївської селищної ради.

Однак, позивачем було зазначено, що рішенням Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району від 29.09.2021р. № 2/593-VIII «Про інвентаризацію земель та земельних ділянок комунальної власності Шабівської сільської ради» вирішено: провести інвентаризацію земель та земельних ділянок на території Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, Одеської області з метою формування земельних ділянок комунальної власності на території Шабівської сільської ради. Відділу з питань земельних відносин охорони водних ресурсів надр сільської ради підготувати вихідні дані для проведення інвентаризації земельних ділянок комунальної власності. Шабівській сільській раді замовити технічну інвентаризацію земельних ділянок в організації яка має ліцензію на виконання робіт із землеустрою. Технічну документацію із земле строю щодо проведення інвентаризації. земельних ділянок після розроблення та погодження у встановленому законодавством порядку подати на затвердження до Шабівської сільської ради.

За посланням позивача, на підставі вказаного рішення Шабівської сільської ради Інститутом землекористування Національної академії аграрник наук України розроблено вісім Технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області метою складання яких є формування земельних ділянок комунальної власності та закріплення меж ділянок довгостроковими межовими знаками встановленого зразка.

З пункту 3 Завдань на складання вказаних технічних документацій із землеустрою вбачається що об`єктом інвентаризації є окремі земельні ділянки в межах Шабівської сільської ради Білгород -Дністровського району Одеської області. У складі Технічних документацій міститься лист Шабівської сільської ради №08-04/4034 від 26.11.2021р., яким остання просить розробити технічну документацію із землеустрою, щодо інвентаризації земель в межах Шабівської сільської ради.

Однак, як зазначалось позивачем, з Публічної кадастрової карти України вбачається, що вказані земельні ділянки є частинами земельної ділянки на якій розташована Будацька коса, та як зазначено вище, 12.07.2021р. Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією складено Висновки № 1406/01- 19/1/1843 та № 1125/0 1-40/1/1856, якими погоджено проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території Білгород-Дністровського району Одеської області та с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області за якими вказані ділянки знаходяться в межах Сергіївської селищної ради.

Також позивачем було зазначено суду, що відповідно до матеріалів проєкта формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30.01.1992р. №137-ХХІ піщаний пересип Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходить за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області. (лист Одеської обласної державної адміністрації №7525/5/041-19/7234/2-21 від 13.08.2021р.).

За поясненнями позивача, спірні земельні ділянки, щодо яких розроблена технічна документація, фактично розташовані за межами Шабівської сільської ради, є земельними ділянками державної форми власності, та за погодженими Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проєктами землеустрою, знаходяться в межах населених пунктів Сергіївської територіальної громади.

Також позивачем було зазначено суду, що Шабівська сільська рада не надала розробнику технічної документації містобудівну документацію, відповідно до якої розробник міг би встановити, що вказані земельні ділянки знаходяться поза межами Шабівської сільської ради, а не в її межах.

За поясненнями позивача, на підставі вказаної Технічної документації державними кадастровими реєстраторами були внесені відповідні відомості до державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Позивачем зазначалось, що у складі Технічних документацій на спірні земельні ділянки відсутнє рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення меж територій Шабівської територіальної громади та сам проект землеустрою, а також витяг з Державного земельного кадастру, з яких би вбачалось, що землі Будацької коси знаходяться в межах Шабіської територіальної громади.

Позивачем було пояснено, що для віднесення земель, розташованих за межами населених пунктів, до меж територіальної громади необхідно розробити відповідний проект землеустрою та внести до Державного земельного кадастру межі територіальної громади, у зв`язку з чим, відсутні правові підстави для державної реєстрації спірних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі на підставі Технічних документацій, розроблених на замовлення Шабівської сільської ради.

В обґрунтування порушеного права позивачем було зазначено суду, що законний інтерес Сергіївської селищної ради полягає в тому, щоб на вказані земельні ділянки не було здійснено державну реєстрацію права комунальної власності за іншою територіальною громадою, від цього залежить подальша можливість законної реалізації Сергіївською селищною радою її прав на здійснення нею державної реєстрації права комунальної власності на вказані земельні ділянки, які на підставі рішень про встановлення меж смт. Сергіївка та с. Попаздра підлягають включенню до цих адміністративно-територіальних одиниць.

Позивачем було звернуто увагу суду та зазначено, що предметом даного позову є скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі щодо 8 земельних ділянок, розташованих на Будацькій косі, які відповідно до містобудівної документації, а саме затвердженого Генерального плану, суміщеного з детальним планом території смт. Сергіївка, затвердженого рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради VII скликання №75 від 17 червня 2016 року, а також Генерального плаву, суміщеного з детальним планом території с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області , затвердженого рішенням Приморської сільської радо № 1299-VI від 30.04.2015р., включені у межі населеного пункту - смт Сергіївка та с. Попаздра за проектами землеустрою, які погоджено Білгород-Дністровською районною державною реєстрацією, та у зв`язку з чим підлягають передачі Сергіївській селищній раді у комунальну власність.

Надаючи письмові пояснення, за час розгляду справи, Одеською обласною державною адміністрацією було зазначено суду, що територія Будацької коси знаходиться за межами населених пунктів та перебуває у державній власності, повноваження щодо розпорядження якою належать Одеській обласній державній адміністрації, разом з цим, на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області внесено відомості до Державного земельного кадастру про земельні ділянки та присвоєно їх відповідні кадастрові номери.

Також було зазначено суду, що земельні ділянки знаходяться за межами територій сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області та розташовані на Будакській косі та враховуючи, що повноваження сільської ради поширюються на територію відповідної ради, за посиланням третьої особи, у Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області були відсутні правові підстави та повноваження щодо замовлення технічних документацій та реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Також було зазначено суду, що наразі межі Шабівської сільської ради, як об`єднаної територіальної громади відповідно до наведених положень не встановлено. Тобто, «розширення» повноважень сільських рад, у тому числі Шабівської, що відбулися у зв`язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», не стосуються земель поза межами таких територіальних громад.

При цьому, як було зазначено, вказані земельні ділянки знаходяться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області та розташовані на Будакській косі. Отже, земельні ділянки щодо яких розроблені технічні документації, фактично розташовані за межами територій Шабівської сільської територіальної громади, є земельними ділянками державною форми власності, власником та розпорядником яких є Одеська обласна державна адміністрація.

Враховуючи, що повноваження сільської ради поширюються на територію відповідної ради, то дії Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо замовлення технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності за межами території Шабівської сільської ради щодо земель на Будакській косі є такими, що суперечать вимогам чинного законодавства, відтак є протиправними.

Відповідно до наданого відзиву, відповідачем було зазначено суду, що спірні земельні ділянки Будацької коси були лише заплановані до включення в межі смт. Сергіївка та с.Попаздра згідно генерального плану, суміщеного з детальним планом території смт. Сергіївка, затвердженого рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради №75 від 17.06.2016 року, та генерального плану, суміщеного з детальним планом території с.Попаздра, затвердженого рішенням Приморської сільської ради № 1299-VI від 30.04.2015 року.

Тобто, як вказує відповідач, оскільки відомості про зміну меж смт. Сергіївка та с.Попаздра не були зареєстровані в Державному земельному кадастрі, то у розумінні статей 173-175 Земельного кодексу України, статті 46 Закону України «Про землеустрій», статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» зміна меж таких населених пунктів не відбулась, а спірні земельні ділянки не знаходяться у межах Сергіївської територіальної громади та відповідно до положень Земельного кодексу України, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту не передбачає встановлення чи зміну меж адміністративно-територіальних одиниць чи земельних ділянок.

За посиланням відповідача, погодження Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Сергіївка та с. Попаздра у формі висновків, а не розпорядчого документа не створює жодних юридичних наслідків та не підлягає застосуванню.

Посилаючись на ст. 10 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 32, ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», п.п. 20, 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України №1051 та ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», відповідачем було зазначено суду, що висновки Білгород-Дністровської районної державної адміністрації про розгляд проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Сергіївка та с. Попаздра не є актом організаційно-розпорядчого характеру, оскільки не містить в собі ознак ані нормативного акта, ані акта індивідуальної дії, а тому не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке б породжувало певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних відносин і мало б обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

Також відповідачем було зазначено суду, що Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Сергіївка та с. Попаздра були погоджені 12 липня 2021 року, тобто після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 року та Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12.06.2020 року, а отже всупереч дійсному адміністративно- територіальному устрою У країни. Оскільки в Державному земельному кадастрі були відсутні відомості щодо віднесення земель Будацької коси до виключень, встановлених п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України, то такі землі за межами населених пунктів Шабівської територіальної громади в межах Будацької коси, які не були зареєстровані в Державному земельному кадастрі перейшли у комунальну власність Шабівської територіальної громади з 27 травня 2021 року (дня набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин»), що також підтверджується картосхемою територіальної громади, розробленої Міністерством розвитку громад та територій України.

Також відповідачем зазначалось, що належність спірних земель Будацької коси до території Шабівської сільської ради підтверджується договорами оренди, відповідно до яких Одеською обласною державною адміністрацією землі Будацької коси були передані у строкове платне користування третім особам. Також відповідний факт підтверджується інформацією з Державного земельного кадастру, відповідно до якого станом на 23 липня 2021 року (дата формування витягу), тобто до державної реєстрації спірних земельних ділянок, місцерозташуванням земельної ділянки Будацької коси визначена Шабівська сільська рада. Відтак, відповідач вважає, що у даному випадку порушуються законні інтереси саме Шабівської сільської ради, оскільки оспорювані земельні ділянки знаходяться в межах Шабівської територіальної громади, а відтак будь-яка змін меж адміністративно- територіальних одиниць за рахунок земель Будацького лиману на виконання вимог ч.3 ст. 186 ЗК України повинна бути погоджена з Шабівською сільською радою.

Оскільки на момент прийняття оспорюваних рішень земельні ділянки знаходились в межах Шабівської територіальної громади, то Шабівська сільська рада правомірно надала дозвіл на розроблення документації із землеустрою, з метою формування земельних ділянок комунальної власності в межах своїх повноважень, визначених статтею 12 Земельного кодексу України.

Крім того, посилаючись на ч. 2 ст. 173 та ч.3 ст. 186 Земельного кодексу України, відповідачем було заначено суду, що до цього часу Шабівською сільською радою погодження розроблених проектів землеустрою на замовлення Сергіївської селищної ради здійснено не було.

Надаючи відповідь на відзив, позивачем було зазначено суду, що Сергіївська селищна рада відповідно до вимог ч. 2 ст. 186 Земельного кодексу України 01.06.2021р. подала на погодження до Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області, в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території с. Попаздра, також позивачем було розроблено проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж.

Можливість складання Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією висновків з приводу змін наведених пунктів смт. Сергіївка та с. Попаздра прямо передбачена п. «д» ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України.

Також позивачем зазначалось, що з графічної частини розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020р. №720-р не вбачається, що до Шабівської територіальної громади включено земельні ділянки Будацької коси.

Позивач зазначав, що відповідачем не надано рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення меж територій Шабівської територіальної громади, а також безпосередньо проект землеустрою щодо встановлення меж територій Шабівської територіальної громади та витяг з Державного земельного кадастру, я яких би вбачалось, що землі Будацької коси знаходяться в межах Шабівської територіальної громади.

За посиланням позивача, зміна меж населених пунктів смт. Сергіївка та с. Попаздра шляхом включення до них територій Будацької коси відбулась за рахунок територій Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, а не територій Шабівської сільської ради, що включало обов`язок Сергіївської селищної ради погоджувати у Шабівської сільської ради зміну меж населених пуцнктів.

Відповідно до наданих заперечень на відповідь на відзив, відповідачем зазначалось, що спірні земельні ділянки Будацької коси були лише заплановані до включення в межі смт. Сергіївкв та с. Попаздра. При цьому, статтею 173 Земельного кодексу України чітко встановлено, що межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються виключно за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Оскільки відомості про зміну меж смт. Сергіївкв та с. Попаздра не були зареєстровані в Державному земельному кадастрі, то у розумінні статей 173-175 Земельного кодексу України, статті 46 Закону України «Про землеустрій», статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» зміна меж таких населених пунктів не відбулась, а спірні земельні ділянки не знаходяться у межах Сергіївської територіальної громади.

За посиланням відповідача, інтерактивна карта адміністративно-територіальних одиниць України відображає новий адміністративно- територіальний устрій України та, крім іншого, призначена для визначення того, які саме земельні ділянки перебувають у межах територіальних громад. Крім того, зі змісту карти Шабівської територіальної громади чітко вбачається, що Будацька коса входить у межі Шабівської територіальної громади. Таким чином, керуючись відомостями про межі територіальні громад, які схематично зображені на відповідній карті, сільські, селищні ради мають право приймати рішення та реалізувати повноваження у галузі земельних відносин.

Також відповідачем було зазначено суду, що генеральні плани, а також проекти землеустрою, розроблені на замовлення Сергіївської селищної ради у 2016 році та у травні 2021 року, не відповідають дійсному адміністративно-територіальному устрою рівня територіальних громад, затвердженому Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12.06.2020 року № 720-р. З огляду на те, що оспорювані земельні ділянки знаходяться в межах Шабівської сільської ради, будь-яка змін меж адміністративно-територіальних одиниць за рахунок земель Будацького лиману на виконання вимог ч.3 ст.186 ЗК України повинна бути погоджена з Шабівською сільською радою.

Надаючи пояснення, Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією було зазначено суду, що рішенням Шабівської сільської ради від 29.09.2021 № 2/593- VІІІ «Про інвентаризацію земель та земельних ділянок комунальної власності Шабівської сільської ради» вирішено провести інвентаризацію земель та земельних ділянок на території Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, Одеської області, з метою формування земельних ділянок комунальної власності на території Шабівської сільської ради. На підставі вказаного рішення Інститутом землекористування національної академії аграрних наук України розроблено вісім Технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, метою складання яких є формування земельних ділянок комунальної власності та закріплення меж ділянок довгостроковими межовими знаками встановленого зразка.

Однак, Рішенням Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району № 92 від 01.07.2016 розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка за рахунок акваторії Будацького лиману та Будацької коси. Надалі, 19.10.2020 Одеська обласна державна адміністрація, розглянувши клопотання Сергіївської селищної ради від 17.07.2019 року прийняла розпорядження №2730 /од-2020 «Про проведення інвентаризації земельної ділянки», яким надано дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки державної власності орієнтовною площею 45 га, розташованої на піщаному пересипу між Чорним морем та Будакським лиманом, Сергіївської селищної ради Білгород -Дністровського району(за межами населеного пункту).

Третьою особою було зазначено суду, що відповідно до статті 186 Земельного кодексу та стаття 46 Закону України «Про землеустрій» передбачає, що проєкти землеустрою погоджуються в тому числі і районними державними адміністраціями. А статтею 6,8 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено що голова в межах своїх повноважень видає розпорядження а керівники структурних підрозділів- накази. Отже, висновки Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, якими погоджено проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіїв ка та села Попаздра не створюють для Сергіївської селищної ради ніяких юридичних наслідків.

За поясненнями третьої особи, відповідно до пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ організацій Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення.

Таким чином, територія Будацької коси Білгород-Дністровського району розташована за межами населених пунктів та територіальних громад та нал жит до земель запасу державної власності. Розпорядником даних земель є Одеська обласна державна адміністрація та Білгород-Дністровська районна державна адміністрація в межах повноважень, визначених ст. ст. 17, 122 Земельного кодексу України.

Прокурором, відповідно до наданих пояснень, зазначалось суду, що за предметом спору - земельні ділянки розташовані на території Будацької коси Білгород-Дністровського району Одеської області за межами населених пунктів, не входить до складу жодної територіальної громади і відносяться до земель державної власності. Будацька коса - природньо утворений піщаний пересип між Чорним море та Будацьким лиманом (у Білгород-Дністровському районі Одеської області, яка простягається вздовж Чорного моря навпроти смт Сергіївка, с.Чабанське, с. Косівка, с. Попаздра та з`єднує території смт Затока та с. Курортне).

Відповідно до проекту формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород -Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Білгород- Дністровської районної ради від 30.01.l992 №137-ХХІ, піщаний пересип - Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходиться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області. Рішенням Білгород-Дністровської районної ради №279-V від 19.12.2008, затверджено схеми землеустрою Білгород-Дністровського району Одеської області, згідно яких піщаний пересип - Будацька коса не входить до меж жодної з територіальних громад Білгород-Дністровського району, у тому числі і Шабівської сільської ради.

Прокурором було зазначено суду, що відповідно до Розпорядження Кабінету міністрів України «Про і визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12.06.2020 №720-р визначені території усіх територіальних громад Одеської області, згідно з яким, у тому числі додатком у вигляді Графічної частини (карти Одеської області) територія Будацької коси не увійшла в межі жодної з територіальних громад Одеської області. Одеською обласною державною адміністрацією 15.07.2021 за №737,/0д-2021 прийнято розпорядження «Про надання дозволу на проведення державної інвентаризації земель державної власності».

За посиланням прокурора, земельні ділянки Будацької коси могли передаватись із державної у комунальну власність лише за рішенням органу виконавчої влади, на підставі затвердженої містобудівної документації, виключно за процедурою визначеною ч. 1 ст. 84, ч. 1 ст. 117, ч. 5 ст. 122, п.п. 1 ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України.

Водночас положеннями п. 24 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України, які набрали чинності з 27.05.2021 на підставі Зак ну України від 28.04.2021 № 142З-ІХ, передбачено перехід у комунальну власність усіх земельних ділянок державної власності, що розташовані за межа и населених пунктів, однак у межах територіальних громад.

Прокурором зазначалось суду, що абзац 3 вказаного пункту «Перехідних положень» Земельного кодексу України, яким визначено, що із дня набрання чинності вказаним пунктом у комунальну власність переходять інші земельні ділянки та землі, що не сформовані у земельні ділянки, також не може застосовуватись як правова підстава для набуття прав на землю, як відповідачем, так і будь-якою іншою суміжною територіальною громадою, виходячи з системного тлумачення наведених норм та конструкції введеного до Перехідних положень Земельного кодексу України окремого пункту 24, який регулює конкретно визначену сферу відносин щодо земельних ділянок, які розташовані за межами населених пунктів, однак у межах територіальних громад.

Отже, як стверджує прокурор, формування земельних ділянок, у тому числі визначення цільового призначення земельних ділянок на Будацькій косі має відбуватись виключно на підставі затвердженої містобудівної документації, в якій вказана територія визначена, як землі водного фонду та їх незначна частина як землі оздоровчого призначення.Утім, Шабівською сільською радою на підставі рішення № 2/593- УІІІ від 29.092021 «Про інвентаризацію земель та земельних ділянок комунальної власності Шабівської сільської ради», за відсутності повноважень щодо формування земельних ділянок на відповідній території, проведено інвентаризацію земель Будацької коси.

З урахуванням вищевикладеного, положень ч. 1 ст. 84, ч. 1 ст. 117, ч. 5 ст. 22, п.п. 1 ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України, прокурор вважає, що земельні ділянки Будацької коси могли передаватись із державної у комунальну власність лише за рішенням органу виконавчої влади, на підставі затвердженої містобудівної документації виключно за процедурою, визначеною законом.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи та прокурора, за час розгляду справи, дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 2 Закону України „Про судоустрій та статус суддів, суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Ця норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина 1 статті 16 Цивільного кодексу України).

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення.

З огляду на положення статті 4 Господарського процесуального кодексу України, і статей 15, 16 Цивільного кодексу України підставою для захисту цивільного права чи охоронюваного законом інтересу є його порушення, невизнання чи оспорення. Відтак задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) цього права відповідачем з урахуванням належно обраного способу судового захисту.

За приписами процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.

Як роз`яснив Конституційний Суд України своїм рішенням від 01.12.2004 №18-рп/2004 у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 Цивільного процесуального кодексу України (справа про охоронюваний законом інтерес), поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається у частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" (інтерес у вузькому розумінні цього слова), означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним. Поняття "охоронюваний законом інтерес" у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" має один і той же зміст.

Водночас, у рішенні Конституційного Суду України дано офіційне тлумачення поняття "охоронюваний законом інтерес", як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

Тобто інтерес позивача має бути законним, не суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам та відповідати критеріям охоронюваного законом інтересу, офіційне тлумачення якого дано в резолютивній частині вказаного рішення Конституційного Суду України.

Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається з двох елементів: предмету і підстави позову.

Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, який являє собою одночасно спосіб захисту порушеного права, а підставою позову є факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу.

Позивачем є особа, яка подала позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. При цьому, позивач самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи, і в залежності від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту. Вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначає, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб. Наведена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 04.10.2017 у справі №914/1128/16, постанові Верховного Суду від 22.01.2019 у справі №912/1856/16.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові. Наведена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 28.02.2018 у справі №917/467/17, від 25.06.2018 у справі №910/24249/16, від 17.07.2018 у справі № 910/237/18, від 14.08.2018 у справі №910/1972/17, від 23.05.2019 у справі №920/301/18, від 25.06.2019 у справі №922/1500/18.

Отже, до господарського суду вправі звернутися особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, при цьому має бути визначено які права позивача порушені відповідачем та якими законодавчими актами передбачено право позивача на звернення із заявленим позовом.

Як з`ясовано судом, позовні вимоги Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, які заявлено до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, направлені на скасування у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0017, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0018, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0019, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0020, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0021, площею 5,00 га; 5120887700:05:003:0025, площею 10,00 га; 5120887700:05:002:0032, площею 9,2197 га; 5120887700:05:002:0033, площею 10,00 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0017, 5120777700:05:003:0018, 5120887700:05:003:0019, 5120887700:05:003:0020, 5120887700:05:003:0021, 5120887700:05:003:0025, 5120887700:05:002:0032, 5120887700:05:002:0033.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем було зазначено суду, що на підставі рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області №92 від 01.07.2016р. розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території м. Білгород -Дністровського Одеської області в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території смт. Сергіївка (затверджений рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради №75 від 17.06.2016р.) та цим проектом землеустрою передбачено збільшення площі смт. Сергіївка за рахунок акваторії Будацького лиману та Будацької коси (землі Білгород-Дністровського району за межами будь-якої з сільських або селищних рад).

19.10.2020р. Одеська обласна державна адміністрація розглянувши клопотання Сергіївської селищної ради від 17.07.2019р. № 85/ЛЕ2, прийняла розпорядження №730/од-2020 «Про проведення інвентаризації земельної ділянки», яким надано дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки державної власності орієнтованою площею 45,0 га розташованої на піщаному пересипу між Чорним морем та Будакським лиманом, Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного п нкту). На підставі вказаного розпорядження Сергіївською селищною радою прийнято рішення № 1127 від 21.10.2020р. щодо організації заходів в тому числі щодо замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою, з інвентаризації вказаної земельної ділянки. Також, Сергіївська селищна рада відповідно до вимог ч. 2 ст. 186 Земельного кодексу України 24.02.2021р. вперше та 28.05.2021р. повторно подала на погодження до Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт Сергіївка в основу якого покладено генеральний план суміщений з детальним планом території смт Сергіївка затверджений рішенням 11-ої позачергової сесії Сергіївської селищної ради VII кликання № 75 від 17 червня 2016 року. Проект землеустрою розроблений на підставі рішення Сергіївської селищної ради № 92 від 01.07.2016р.

12.07.2021р. Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією складено Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка № 1406/01- 1911/1843 яким погоджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території Білгород-Дністровського району Одеської області.

На підставі рішення Сергіївської селищної ради № 295 від 25.05.2021р. розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області, в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території с. Попаздра Білгород-Дністровського району Одеської області (затверджений Приморської сільської ради № 1299-VІ від 30.04.2015р.). Вказаним проектом землеустрою передбачено збільшення площі с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області за рахунок акваторії Будацького лиману та Будацької коси. (землі Білгород-Дністровського району за межами будь-якої сільських або селищних рад).

Позивачем 01.06.2021р. подано на погодження до Білгород-Дністровської районної державної адміністрації проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області, в основу якого покладено Генеральний план, суміщений з детальним планом території с. Попаздра, Білгород-Дністровського району Одеської області, затверджений рішенням Приморської сільської ради №1299-VІ від 30.04.2015р. та 12.07.2021р. Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією складено Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Попаздра №1125/01-40-1/1856, який погоджено проект землеустрою щодо встановлення меж селища Сергіївка на території Білгород-Дністровського району Одеської області.

Позивач вважає, що з огляду на включення до меж населених пунктів смт. Сергіївка та с.Попаздра території Будацької коси, її земельні ділянки підлягають формуванню та здійсненню за ними державної реєстрації права комунальної власності за Сергіївською територіальною громадою, до якої входять смт. Сергіївка та с. Попаздра, в особі Сергіївської селищної ради.

Завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, відтак, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті.

У постанові Верховного Суду від 22.11.2023 у справі №917/1531/21 зазначено, що відсутність порушення прав та законних інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.

Відповідно до ч. 1 ст. 84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно до ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України, обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Згідно до ч. 3 ст. 83 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.

Право власності територіальних громад та держави не земельні ділянки виникає на підставі договору або закону.

Виникнення (набуття) права комунальної власності на землі державної власності і навпаки, як правило відбувається відповідно до закону.

Набуття права власності у однієї особи в переважній більшості пов`язане з припиненням права власності в іншої. Дії з набуття права власності мають бути правомірними та добросовісними.

Матеріалами справи не підтверджується набуття права власності будь-якою сільською радою на землі Будацької коси.

У 1992 році рішенням Президії Білгород-Дністровської районної ради Одеської області затверджено Проект формування територій меж сільських, селищних та районних рад Білгород-Дністровського району Одеської області, де встановлено межі кожної сільської та селищної ради, які до цього часу не змінювались.

Відповідно до матеріалів, в тому числі графічної частини, проекту формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30.01.1992 № 137-ХХІ, чітко вбачається, що піщаний пересип Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходиться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області та не входить до складу жодної сільської та селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 21 грудня 2001 року №563-ХХІІІ надано згоду на зміну меж сільських населених пунктів Шабо, Біленьке та Прибережне Шабівської сільської ради, збільшивши площу села Шабо на 385,9 га, в тому числі 385,9 га ріллі, села Біленьке-на 198,8 га, в тому числі 198,8 га ріллі, села Прибережне - на 488,44 га, з них 201,44 га ріллі, залишок 287,0 га -землі Будацької коси.

Жодних належних та допустимих доказів подальшої реалізації зазначеного рішення відповідно до законодавчо визначених процедур з відповідними юридичними наслідками матеріали справи не містять.

Разом з цим, необхідно звернути увагу на ту обставину, про яку зазначено також у пункті 2 рішенні Білгород-Дністровської районної ради, де доручено Шабівській сільській раді внести відповідні зміни до генерального плану забудови та земельно-облікові дані сіл Шабо, Біленьке та Прибережне.

Слід зазначити, що для створення підґрунтя щодо зміни меж населених пунктів необхідно розробити відповідну містобудівну документацію, а саме Генеральний план населених пунктів.

Наведене цілком відповідає та узгоджується з положеннями статті 17 Закону України «Про основи містобудування» якою передбачено, що містобудівна документація це затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації.

Отже і в той час законом було визначено послідовність змін меж населеного пункту і в цьому процесі затвердження містобудівної документації (генерального плану населених пунктів) передувало та було основою для прийняття районною радою рішення про зміну меж населених пунктів.

Така процедура дотримана не була.

Таким чином, виходячи з наявних у справі матеріалів можна констатувати, про відсутність розробленого та затвердженого генерального плану сіл Шабо, Біленьке та Прибережне, що включали би територію Будацької коси, рішення районної ради Білгород-Дністровського району про встановлення меж сіл Шабо, Біленьке та Прибережне, прийнятого відповідно до затвердженого генерального плану сіл Шабо, Біленьке та Прибережне, що включали би територію Будацької коси.

Отже, станом на 31 грудня 2001 року територія Будацької коси в юридично визначеному порядку не увійшла ні до меж сіл Шабо, Біленьке та Прибережне, ні до території Шабівської сільської ради.

1 січня 2002 року набув чинності новий Земельний кодекс України, пунктом 12 Перехідних положень якого передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з пунктом 24 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України (набрав чинності 27.05.2021), з дня набрання чинності цим пунктом, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, визначених даним пунктом.

З 1 січня 2002 року по 27 травня 2021 року жодних змін пов`язаних з межами Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо території Будацької коси не відбулося, навіть при затверджені Генерального плану сіл Шабо, Біленьке та Прибережне у 2012 році.

Тобто, «розширення» повноважень сільських рад, у тому числі Шабівської, що відбулися у зв`язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», не стосуються земель поза межами таких територіальних громад.

Таким чином земельні ділянки на території Будацької коси були та залишаються у державній власності.

З урахуванням зазначеного, враховуючи відсутність порушення оспорюваними реєстраціями земельних ділянок з кадастровими номерами у Державному земельному кадастрі прав та інтересів Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, що є самостійною підставою для відмови у позові, суд не вбачає необхідності надавати оцінку законності оспорюваним реєстраціям. Такі висновки суду узгоджуються із сталою судовою практикою Верховного Суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Приписами ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Згідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи усе вищевикладене, дослідивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог у зв`язку з недоведеністю порушення прав та інтересів позивача.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на Сергіївську селищну раду Білгород-Дністровського району Одеської області.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.У задоволенні позовних вимог Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області відмовити.

2.Витрати по сплаті судового збору у розмірі 21472 грн. 00 коп. покладаються на позивача.

Повний текст рішення складено 12 лютого 2024 р.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Суддя Т.Г. Д`яченко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116919246
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —916/1505/23

Постанова від 17.06.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 05.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні