ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2024 року Справа № 925/1012/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання Ібрагімова Є.Р.,
за участі представників сторін:
від позивача Будник Б.А. - адвокат,
від відповідача Поздняков А.О. - директор,
Іваненко С.І. представник за довіреністю,
від третьої особи - представник не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом акціонерного товариства Національна акціонерна компанія
Нафтогаз України, м. Київ
до комунального підприємства Тепломережа, м. Корсунь
Шевченківський, Черкаської області,
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача:
товариства з обмеженою відповідальністю Оператор
газотранспортної системи України, м. Київ
про стягнення 6 817 353 грн. 87 коп. вартості безпідставно набутого
майна
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Черкаської області з позовом звернулось акціонерне товариство Національна акціонерна компанія Нафтогаз України до комунального підприємства Тепломережа про зобов`язання відповідача повернути позивачу безпідставно набуте майно, а саме: природний газ в обсязі 206088,87000 куб. м., вартість якого становить 6 817 353 грн. 87 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем було порушено умови Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року №867, у березні та квітні 2021 року, а тому постачання природного газу відбулося не на підставі укладених між сторонами договорів. Отже, відповідач набув у спірний період природний газ без достатньої правової підстави.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 31 липня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Підготовче засідання призначено на 11 год. 00 хв. 19 вересня 2023 року.
Залучено товариство з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи України до участі у справі як третю особу, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.
Ухвалою суду від 19 вересня 2023 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Клопотання позивача про відкладення розгляду справи задоволено. Відкладено підготовче засідання на 11 год. 00 хв. 05 жовтня 2023 року.
25 вересня 2023 року від позивача надійшла заява про зміну предмету позову, в якій останній просив суд стягнути з відповідача 6 817 353 грн. 87 коп. вартості безпідставно набутого майна.
Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 05 жовтня 2023 року, заяву позивача про зміну предмету позову суд прийняв до розгляду та закрив підготовче провадження.
Розгляд справи по суті призначено на 12 год. 00 хв. 02 листопада 2023 року.
В судовому засіданні, яке відбулося 02 листопада 2023 року суд оголосив перерву до 11 год. 30 хв. 23 листопада 2023 року.
В судовому засіданні, яке відбулося 23 листопада 2023 року на стадії дослідження доказів суд оголосив перерву до 10 год. 00 хв. 26 грудня 2023 року.
Проте, судове засідання призначене на 26 грудня 2023 року не відбулося, у зв`язку з оголошенням на території Черкаської області в цей час повітряної тривоги.
Ухвалою суду від 26 грудня 2023 року розгляд справи по суті призначено на 11 год. 30 хв. 18 січня 2024 року.
У зв`язку з оголошенням на території Черкаської області повітряної тривоги, суд оголосив перерву в судовому засіданні до 11 год. 00 хв. 05 лютого 2024 року.
Третя особа в судове засідання не з`явилася.
05 лютого 2024 року від відповідача надійшла заява про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №916/3300/23.
Розглянувши клопотання відповідача про зупинення провадження у справі судом враховано наступне:
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Провадження у справі зупиняється у випадках, встановлених пунктом 5 частини першої статті 227 цього Кодексу - до набрання законної сили судовим рішенням, від якого залежить вирішення справи (п. 4 ч. 1 ст. 229 ГПК України).
Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, які не можуть бути з`ясовані та встановлені у цьому процесі, проте які мають значення для справи, провадження у якій зупинено.
По суті, зупинення провадження у справі - це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час судового розгляду із визначених у законі об`єктивних підстав, які перешкоджають подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення.
Під неможливістю розгляду справи необхідно розуміти неможливість господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв`язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи господарському суду, одночасністю розгляду двох пов`язаних між собою справ різними судами або з інших причин.
Враховуючи приписи пункту 5 частини першої статті 227 ГПК України, суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Водночас, згідно ч. 3 ст. 195 ГПК України провадження у справі на стадії її розгляду по суті зупиняється тільки з підстав, встановлених пунктами 1 - 31 частини першої статті 227 та пунктом 1 частини першої статті 228 цього Кодексу.
Тобто, виключні випадки зупинення провадження у справі, яка перебуває на стадії розгляду по суті врегульовано ч.3 ст.195 ГПК України.
З урахуванням наведеного вище, клопотання відповідача про зупинення провадження у справі суд залишив без задоволення.
Також від відповідача надійшло клопотання про оголошення перерви до 25 березня 2024 року, для можливості сторонам вирішити питання щодо врегулювання спору в позасудовому порядку.
Зобов`язати учасників провести звірку обсягів постачання і взаємних розрахунків щодо правовідносин між ними в період березень-квітень 2021 року та зобов`язати позивача визначитися з ціною позову.
Розглянувши клопотання відповідача про оголошення перерви, враховуючи строки розгляду справи та керуючись ст. 195, 216 ГПК України суд залишив останнє без задоволення. В решті - заявлені клопотання суд залишив без розгляду на підставі ст. 207 ГПК України.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю.
Відповідач у своєму відзиві позовні вимоги визнав частково.
Представники відповідача в судовому засіданні зазначали, що відповідач погоджується з доводами позивача щодо обсягу отриманого і несплаченого природного газу.
Водночас, відповідач заперечує щодо визначення позивачем ціни безпідставно набутого відповідачем природного газу (27,5664 грн. за 1 куб.м, без ПДВ) та вважає, що вказаний обсяг газу має бути оцінений сторонами за останньою погодженою сторонами ціною в договорі з урахуванням затрат на його транспортування.
З урахуванням наданого суду розрахунку відповідач вважає правомірним та визнає розмір грошового відшкодування в загальній сумі 2 393 507,00 грн.
У відповіді на відзив позивач вказував, що за змістом договорів постачання природного газу та вимог п. 11 Положення №867 постачання газу не є безумовним, а здійснюється виключно за умови дотримання певних вимог. КП Тепломережа не дотрималося вимог пункту 11 Положення №867, у зв`язку з чим у НАК Нафтогаз України не було правових підстав постачати відповідачу природний газ у березні та квітні 2021 року, а КП Тепломережа було зобов`язано самостійно припинити відбір природного газу. В той же час, КП Тепломережа відбір природного газу не припинило внаслідок чого безпідставно набуло природний газ з ресурсу НАК Нафтогаз України в обсязі 206088,87000 м.куб. Оскільки природний газ за договорами постачання природного газу не постачався, то відсутні підстави для розрахунку вартості такого відібраного природного газу за цінами встановлених у договорах.
У письмових поясненнях третя особа вказувала, що замовником послуг транспортування - AT Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (ЕІС - код 56X9300000003502) було врегульовано обсяги добових небалансів за березень та квітень 2021 року.
Обсяги природного газу, використані споживачем з ЕІС-кодом 56XQOOOOE5NEOOOM за період з 01 березня 2021 року по 30 квітня 2021 року внесено в алокацію постачальника AT Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (ЕТС - код 56X9300000003502) та становить:
з 01 по 31 березня 2021 року - 169 550,14 м3;
з 01 по 30 квітня 2021 року - 36 538,73 м3 .
Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу XII Кодексу ГТС, відповідальність за своєчасність, повноту і достовірність інформації, що надається відповідно до цього розділу, несе той суб`єкт, на якого покладається обов`язок щодо надання інформації оператору газотранспортної системи відповідно до цього розділу.
Отже, третя особа просила врахувати дані пояснення під час розгляду справи.
В судовому засіданні, яке відбулося 05 лютого 2024 року згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1012/23.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази, а також заслухавши пояснення представників сторін, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити частково виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час її розгляду, ст. 11 Закону України Про ринок природного газу передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними.
Положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року №867 (далі - Положення №867) на акціонерне товариство Національна акціонерна компанія Нафтогаз України було покладено спеціальні обов`язки постачати природний газ виробникам теплової енергії на умовах та у порядку визначених у Положенні №867.
Пунктом 11 Положення №867 було визначено умови щодо належного рівня розрахунків з НАК Нафтогаз України та погашення існуючої заборгованості, у разі виконання яких виробник теплової енергії отримував право з 01 листопада 2018 року по 20 травня 2021 року купувати природний газ у НАК Нафтогаз України.
Окрім цього, пунктом 11 Положення №867 було визначено, що постачання природного газу здійснюється за спеціальними цінами, визначеними у такому Положенні та на підставі договору, що враховує положення примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії.
29 вересня 2020 року на підставі Положення №867 між НАК Нафтогаз України та комунальним підприємством Тепломережа було укладено договори постачання природного газу №20/21-8190-ТЕ-36, №20/21-8191-60-36, №20/21-8192-КП-36 (далі - договори ПСО).
Сторони укладали ці договори керуючись Положенням №867.
Відповідно до пунктів 2.1. договорів ПСО (з урахуванням додаткових угод) сторони погодили, що природний газ передається в тому числі в березні 2021 року в обсязі 169 тис.куб.м. та в квітні 2021 року в обсязі 73 тис. куб. м. а саме:
-110,тис. куб.м, в березні 2021 року на підставі договору №20/21-8190-ТЕ-36 від 29 вересня 2020 року;
-45,0 тис. куб. м. в квітні 2021 року на підставі договору №20/21-8190-ТЕ-36 від 29 вересня 2020 року;
-57,0 тис. куб. м. в березні 2021 року на підставі договору №20/21-8191- БО -36 від 29 вересня 2020 року;
-27,0 тис. куб. м. у квітні 2021 року на підставі договору №20/21-8191-60-36 від від 29 вересня 2020 року;
-2,0 тис. куб. м. у березні 2021 року на підставі договору №20/21-8192-КП-36 від 29 вересня 2020 року;
-1,0 тис. куб. м. у квітні 2021 року на підставі договору №20/21-8192-КП-36 від від 29 вересня 2020 року;
Відповідно до пункту 3.2. договорів ПСО, постачання газу здійснюється НАК Нафтогаз України виключно за умови одночасного виконання таких умов:
1) виконання комунальним підприємством Тепломережа вимог пункту 11 Положення №867;
2) включення комунального підприємства Тепломережа до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на Інформаційній платформі Оператора газотранспортної системи (далі - Реєстр) за умови дотримання комунальним підприємством Тепломережа вимог пункту 11 Положення №867.
Відповідно до пункту 3.3. договорів ПСО, якщо КП Тепломережа порушило вимоги пункту 11 Положення №867, НАК Нафтогаз України не здійснює постачання природного газу та не передає замовлений в п. 2.1. договорах ПСО обсяг (об`єм) природного газу.
Відповідно до п. 3.4. договорів ПСО НАК Нафтогаз України направляє КП Тепломережа повідомлення (з позначкою про вручення) про необхідність самостійно обмежити чи припинити газоспоживання з дати, зазначеної в повідомленні.
Копія повідомлення надається на електронну адресу КП Тепломережа, а також оператору ГРМ - AT Черкасигаз.
Відповідно до пункту 3.5. договорів ПСО відповідальність за будь-які наслідки, що виникають в результаті порушення КП Тепломережа умов пункту 11 Положення №867, покладаються виключно на КП Тепломережа.
Відповідно до змісту пункту 6.2. договорів ПСО, КП Тепломережа зобов`язалося самостійно контролювати використання газу, припиняти використання природного газу в разі порушення строків оплати за договором, а також у інших випадках передбачених договором та законодавством.
Відповідно до пункту 10.6. договорів ПСО сторони зафіксували, що договір з усіма додатками і доповненнями, складений за повного розуміння предмета та умов.
Отже, у договорах ПСО сторони погодили механізм, відповідно до якого постачання природного газу на умовах вказаних договорів за спеціальними цінами здійснюється виключно за умови дотримання КП Тепломережа вимог пункту 11 Положення №867, КП Тепломережа самостійно контролює використання газу та самостійно припиняє використання природного газу у випадку порушення вимог щодо розрахунків.
Як вказує позивач, КП Тепломережа порушило вимоги пункту 11 Положення №867, у зв`язку з чим у НАК Нафтогаз України не було правових підстав постачати КП Тепломережа природний газ у березні та квітні 2021 року, а у КП Тепломережа виник обов`язок самостійно припинити використання природного газу у зазначеному періоді.
Даний факт відповідач визнає.
Листами від 26 лютого 2021 року, 26 березня 2021 року НАК Нафтогаз України повідомила КП Тепломережа про необхідність самостійно обмежити чи припинити газоспоживання у березні та квітні 2021 року.
Відтак, з 01 березня 2021 року НАК Нафтогаз України перестала бути постачальником для КП Тепломережа на підставі договорів ПСО, виключивши споживача з Реєстру.
Позивач, як на підставу своїх вимог посилається на ту обставину, що відповідач у спірний період набув природний газ без достатньої правової підстави.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України Про ринок природного газу постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України Про ринок природного газу права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
Згідно з ч. 5 ст. 12 Закону України Про ринок природного газу договір постачання повинен містити такі істотні умови: 1) обов`язок постачальника забезпечити споживача всією необхідною інформацією про загальні умови постачання (у тому числі ціни), права та обов`язки постачальника та споживача, зазначення актів законодавства, якими регулюються відносини між постачальником і споживачем, наявні способи досудового вирішення спорів з таким постачальником шляхом її розміщення на офіційному веб-сайті постачальника; 2) обов`язок постачальника забезпечити споживача інформацією про обсяги та інші показники споживання природного газу таким споживачем на безоплатній основі; 3) обов`язок постачальника повідомити споживачу про намір внесення змін до договору постачання природного газу в частині умов постачання до початку дії таких змін та гарантування права споживача на дострокове розірвання договору постачання, якщо нові умови постачання є для нього неприйнятними; 4) обов`язок постачальника забезпечити споживачу вибір способу оплати з метою уникнення дискримінації; 5) обов`язок постачальника забезпечити споживача прозорими, простими та доступними способами досудового вирішення спорів з таким постачальником; 6) порядок відшкодування та визначення розміру збитків, завданих внаслідок порушення договору постачання.
Згідно з п. 2 розділу ІІ Правил постачання природного газу постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
У п. 20 розділу ІІ Правил постачання природного газу зазначено, що споживач зобов`язується: дотримуватись вимог цих Правил; забезпечувати дотримання дисципліни відбору (споживання) природного газу в обсягах та на умовах, визначених договорами; своєчасно та в повному обсязі сплачувати за поставлений природний газ на умовах, визначених договорами; здійснювати комплекс заходів, спрямованих на запобігання виникненню загрози життю або травматизму, пошкодженню обладнання та продукції, негативних екологічних наслідків тощо в разі отримання повідомлення про припинення (обмеження) постачання (розподілу/транспортування) природного газу; забезпечувати допуск представників постачальника за пред`явленням службового посвідчення на територію власних об`єктів для звірки даних фактичного споживання природного газу; самостійно обмежувати (припиняти) споживання природного газу у випадках: порушення строків оплати за договором на постачання природного газу; відсутності або недостатності підтвердженого обсягу природного газу, виділеного споживачу; перевитрат добової норми та/або місячного підтвердженого обсягу природного газу без узгодження з постачальником; відсутності укладеного договору постачання природного газу; інших випадках, передбачених цими Правилами та чинним законодавством.
Пунктом 11 Положення №867 передбачено, що виробник теплової енергії має право з 01.11.2018 по 01.05.2021 придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу у НАК Нафтогаз України у разі укладення договору постачання природного газу з НАК Нафтогаз України та виконання певних умов, зокрема:
1) досягнення станом на 23 число місяця, що передує місяцю постачання природного газу, рівня розрахунків виробника теплової енергії (без урахування штрафних санкцій), за усіма укладеними з НАК Нафтогаз України договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо) не нижче 90 відсотків (у період з 01.12.2018 до 01.04.2019 - не нижче 78 відсотків, а для виробника теплової енергії, управління майном якого здійснює Фонд державного майна і який використовує природний газ для виробництва теплової та електричної енергії, у період з 16.11.2018 до 01.04.2019 та у період з 01.10.2019 до 01.05.2021 - не нижче 60 відсотків);
або
2) укладення з НАК Нафтогаз України договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором у рамках реалізації Закону України Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії (за наявності відповідної заборгованості) та виконання зазначеного договору;
або
3) подання виробником теплової енергії до НАК Нафтогаз України погодженого НАК Нафтогаз України та виконавчим органом відповідної місцевої ради графіка погашення заборгованості (рівними частинами до 01.01.2021 щодо всіх Договорів з НАК Нафтогаз України), складеного на підставі довідки щодо заборгованості, виданої НАК Нафтогаз України, та виконання такого графіка, а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ.
Відтак, згідно пункту 11 Положення №867 КП Тепломережа мало право придбавати газ у НАК Нафтогаз України у разі виконання хоча б однієї із зазначених вище умов.
Проте, матеріалами справи підтверджується, що станом на 23 лютого 2021 року рівень розрахунків відповідача становив - 84%, а розмір заборгованості становив 6 915 468,45 грн.;
станом на 23 березня 2021 року рівень розрахунків відповідача становив - 84%, а розмір заборгованості становив 7 518 240,40 грн., що підтверджується інформацією про стан розрахунків та виписками.
Між НАК Нафтогаз України та КП Тепломережа договори про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором не укладались.
КП Тепломережа не було подано до НАК Нафтогаз України графіки погашення заборгованості.
Отже, наведене свідчить про невиконання КП Тепломережа жодної з умов пункту 11 Положення №867, та підтверджує відсутність у НАК Нафтогаз України правових підстав постачати природний газ КП Тепломережа за спеціальними цінами на підставі договорів ПСО.
Згідно пункту 3 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2493 (далі - Кодекс ГТС), якщо для споживача відповідно до рішення Кабінету Міністрів України визначений постачальник із спеціальними обов`язками, на якого в установленому порядку покладені обов`язки постачати природний газ такому споживачу (який не має права відмовити такому споживачу в укладанні договору постачання природного газу), оператор газотранспортної системи реєструє такого постачальника за споживачем на інформаційній платформі (на випадок відсутності у такого споживача постачальника). Оператор газотранспортної системи надсилає через інформаційну платформу всім постачальникам із спеціальними обов`язками Реєстр закріплених за ними споживачів.
У разі якщо споживач, який додатково включений до Реєстру постачальника із спеціальними обов`язками, буде виключений з Реєстру інших постачальників у певний період постачання, вважається, що діючим постачальником такого споживача у цьому періоді буде визначений закріплений за ним постачальник із спеціальними обов`язками.
Зазначені норми Кодексу ГТС наділили оператора газотранспортної системи правом самостійно реєструвати на інформаційній платформі постачальника із спеціальними обов`язками за споживачем, у визначених випадках.
У березні та квітні 2021 року оператор газотранспортної системи самостійно зареєстрував постачальника НАК Нафтогаз України за споживачем КП Тепломережа на інформаційній платформі, що підтверджується відомостями.
Відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, з моменту реєстрації споживача за постачальником на інформаційній платформі постачальник стає відповідальним за обсяги споживання природного газу цим споживачем.
Загальний зміст положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС свідчить, що подача замовником послуг транспортування обсягів природного газу в газотранспортну систему протягом кожної газової доби повинна дорівнювати сукупності відборів таким замовником (його споживачами) природного газу з газотранспортної системи протягом цієї газової доби.
Коли сукупна добова подача замовником природного газу в газотранспортну систему менша за сукупний відбір цим замовником (його споживачами) природного газу з газотранспортної системи виникає негативний небаланс.
Відповідно до пунктів 4, 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС:
небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається відповідно до алокації;
алокація - обсяг природного газу, віднесений оператором газотранспортної системи в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників;
добовий небаланс - це сума коштів, яку замовник послуг транспортування сплачує або отримує відповідно до розміру добового небалансу.
Відповідно до пункту 7 глави 6 розділу XII Кодексу ГТС алокація відборів природного газу споживача можлива тільки на замовника послуг транспортування природного газу, що є діючим постачальником такого споживача згідно з даними Реєстру споживачів постачальника.
Згідно відомостей з інформаційної платформи у березні та квітні 2021 року КП Тепломережа спожило природний газ загальним обсягом 206088,87000 куб. м., а саме: 169550.14000 куб. м. у березні 2021 року та 36538,73000 куб. м. у квітні 2021 року.
Оскільки НАК Нафтогаз України не подавало обсягів природного газу для відбору КП Тепломережа, проте КП Тепломережа відібрало 206088,87000 куб.м. природного газу, то наслідком є виникнення негативного небалансу НАК Нафтогаз України в розмірі різниці між поданими НАК Нафтогаз України в газотранспортну систему та відібраними 206088,87000 обсягами природного газу, що підтверджується алокацією оператора газотранспортної системи.
Вказане, в свою чергу, призвело до виникнення у НАК Нафтогаз України обов`язку здійснити плату за такий небаланс.
З матеріалів справи вбачається, що 23 грудня 2019 року між НАК Нафтогаз України та товариством з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи України (далі - ТОВ Оператор ГТС) укладено договір на транспортування природного газу №1907000468 (далі - договір №1907000468).
Відповідно до положень пунктів 8.4., 9.3., 9.6. договору №1907000468 НАК Нафтогаз України має сплатити ТОВ Оператор ГТС вартість добових небалансів на підставі надісланого рахунку, навіть за умови незгоди з вартістю добових небалансів, а також ще до врегулювання розбіжностей у судовому порядку.
Відповідно до положень пунктів 9.1., 9.2. договору №1907000468 у разі виникнення у НАК Нафтогаз України добового небалансу ТОВ Оператор ГТС здійснює купівлю/продаж природного газу НАК Нафтогаз України в обсягах добового небалансу.
Відповідно до положень пункту 6 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС якщо добовий небаланс замовника послуг транспортування природного газу за газову добу є негативним, то вважається, що замовник послуг транспортування природного газу на підставі попередньої згоди, наданої на умовах договору на транспортування природного газу, придбав природний газ в оператора газотранспортної системи в обсязі добового небалансу та повинен сплатити оператору газотранспортної системи плату за добовий небаланс.
Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду від 02 листопада 2022 року, що викладені у справі №910/11273/20 добовий небаланс замовника може бути позитивним (замовник надав оператору більше газу, ніж отримав) або негативним (навпаки). У випадку позитивного небалансу вважається, що замовник продав оператору газотранспортної системи природний газ в обсязі добового небалансу і має право на отримання грошових коштів від оператора. У випадку негативного небалансу вважається, що замовник придбав природний газ в оператора газотранспортної системи в обсязі добового небалансу та повинен сплатити оператору газотранспортної системи плату за добовий небаланс (пункти 6, 11 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС).
В силу вищезазначених положень, в момент отримання природного газу на точці виходу ГТС для врегулювання негативного небалансу, такий газ подається вже як придбаний замовником в ТОВ Оператор ГТС, а тому НАК Нафтогаз України, як власник придбаного таким чином газу, має за нього розрахуватися з ТОВ Оператор ГТС навіть за наявності заперечень.
31 березня 2021 року ТОВ Оператор ГТС було складено односторонній Акт №03-2021-1907000468 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць березень 2021 року (далі - Акт №03-2021).
У відповідності до змісту Акта №03-2021, ТОВ Оператор ГТС на підставі договору №1907000468 здійснено врегулювання щодобових небалансів НАК Нафтогаз України обсягом 49144179,14 куб. м. на загальну суму 457 324 576,13 грн. (із них 169550,14000 куб. м. відібраних КП Тепломережа у березні 2021 року).
20 квітня 2021 року НАК Нафтогаз України здійснено оплату ТОВ Оператор ГТС 457 324 576,13 грн. (з урахуванням ПДВ) за врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць березень 2021 року згідно Акта №03-2021, що підтверджується банківською випискою від 20 квітня 2021 року.
Тобто оплата позивачем газу оператору за врегулювання небалансів за березень 2021 року відбулася за ціною 9 305, 77 грн. з ПДВ (457 324 576,13 / 49144179,14 х 1000) за тис. кубів.
30 квітня 2021 року ТОВ Оператор ГТС складено односторонній Акт №04-2021-1907000468 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць квітень 2021 (далі - Акт №04-2021).
У відповідності до змісту Акта №04-2021, ТОВ Оператор ГТС на підставі договору №1907000468 здійснено врегулювання щодобових небалансів НАК Нафтогаз України обсягом 25 985 870, 14 на загальну суму 238 068 148,23 грн. (із них 36538,73000 куб. м. відібраних КП Тепломережа у квітні 2021 року).
20 травня 2021 року НАК Нафтогаз України здійснено оплату ТОВ Оператор ГТС 238 068 148,23 грн. (з урахуванням ПДВ) за врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць квітень 2021 року згідно Акта №04-2021, що підтверджується банківською випискою від 20 травня 2021 року.
Тобто оплата позивачем газу оператору за врегулювання небалансів за квітень 2021 року відбулася за ціною 9 161, 45 грн. з ПДВ (238 068 148,23 / 25 985 870, 14 х 1000) за тис. кубів.
Таким чином, сукупність викладеного вище свідчить, що у березні та квітні 2021 року природний газ був відібраний КП Тепломережа саме з ресурсу НАК Нафтогаз України, однак без згоди останнього та не на підставі договорів ПСО.
Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Виходячи зі змісту зазначеної норми можна виокремити особливості змісту та елементів кондикційного зобов`язання.
Характерною особливістю кондикційних зобов`язань є те, що підстави їх виникнення мають широкий спектр: зобов`язання можуть виникати як із дій, так і з подій, причому з дій як сторін зобов`язання, так і третіх осіб, із дій як запланованих, так і випадкових, як правомірних, так неправомірних. Крім того, у кондикційному зобов`язанні не має правового значення чи вибуло майно, з володіння власника за його волею чи всупереч його волі, чи є набувач добросовісним чи недобросовісним.
Кондикційне зобов`язання виникає за наявності таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Конструкція статті 1212 Цивільного кодексу України, як і загалом норм глави 83 Цивільного кодексу України, свідчить про необхідність установлення так званої абсолютної безпідставності набуття (збереження) майна не лише в момент його набуття (збереження), а й станом на час розгляду спору.
Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок iншої особи, в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адмiнiстративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).
Таким чином, оскільки КП Тепломережа не виконало умов пункту 11 Положення №867, відібраний ним природний газ обсягом 206088,87 куб.м. є таким, що відібраний без відповідної правової підстави.
В обґрунтування своєї заяви про зміну предмету позову НАК Нафтогаз України з посиланням на постанову Верховного Суду від 29 травня 2019 року у справі №906/567/18 в якій зазначено, що природній газ є речовиною, яка споживається в момент її отримання, а тому не може бути повернута.
Відтак, Верховний Суд визнав обґрунтованим саме відшкодовування вартості безпідставно набутого майна - природного газу на підставі ч.2 ст. 1213 ЦК України, оскільки природний газ не може бути повернений в натурі.
За таких обставин, враховуючи, що у спірний період відповідач безпідставно набув природний раз з ресурсу НАК Нафтогаз України, та спожив його в момент отримання, то такий природний газ не може бути повернений НАК Нафтогаз України в натурі, а відповідач має відшкодувати його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.
Судом враховано, що відповідно до ст. 1213 ЦК України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.
Позивач звернувся до суду з позовом 21 липня 2023 року (т.1 а.с. 213-214).
Провадження у справі було відкрито 31 липня 2023 року.
В обґрунтування вартості безпідставно набутого відповідачем майна позивач зазначає наступне:
Згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2021 року №1187, від 11 жовтня 2021 року №1234 здійснено відповідні корпоративні погодження щодо укладення ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг примірної додаткової угоди до договору постачання природного газу для виробництва теплової енергії на 2021- 2024 роки.
Під час розрахунку цін природного газу виробникам теплової енергії Група Нафтогаз керується відповідними рішеннями Кабінету Міністрів України.
Відповідно до умов цього договору ціна природного газу для виробників теплової енергії з 01 червня 2021 року по 31 травня 2022 року становила 6 183,33 грн. за тис. куб. м (без урахування ПДВ і тарифу на послуги з транспортування природного газу) для фіксованого Обсягу І, який розраховувався як середньоарифметичне значення обсягу фактичного використання природного газу споживачем за останні три роки у відповідному місяці для потреб виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.
Керуючись рішенням правління НАК Нафтогаз України від 28 травня 2021 року, протокол №243, ціна на природний газ для Обсягу І (фіксований) у період з 01 червня 2022 року по 31 травня 2023 року (включно), що визначено у порядку, передбаченому підпунктом 4.1.1 договорів ПСО постачання природного газу між ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг та виробниками теплової та електричної енергії, укладення яких погоджено рішенням ДК Газ України про вчинення цих правочинів, становить 24 356,38 грн. за тис. куб. м без ПДВ.
Постачання додаткових обсягів природного газу (Обсягу II) підприємствам теплокомуненерго здійснюється за ринковою ціною на основі форвардних індикаторів, яка визначається щомісяця.
Рівень ціни на природний газ для Обсягу II на грудень 2022 року, що визначена у порядку, передбаченому підпунктом 4.1.2 договорів ПСО постачання природного газу між ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг та виробниками теплової та електричної енергії, укладення яких погоджено рішенням ДК Газ України про вчинення цих правочинів, становить 26 341,69 грн. за тис. куб. м (без ПДВ і тарифу на послуги транспортування природного газу).
Крім того ціна на природній газ в Україні відповідно до публікацій інформаційних видань з 01 листопада 2022 року по 29 листопада 2022 року становить:
ціна для періоду постачання в грудні 2022 року в джерелі котирувань звіт Argus European Natural Gas (середньоарифметичне значення між цінами Bid та Ask November advance payment), опублікованими під заголовком Ukraine market informacion and prices) 26 623,02 без ПДВ, у грн. за тис. куб. м;
ціна для періоду постачання в грудні 2022 року в звіті Icis European Spot Gas Market (середньоарифметичне значення між цінами Bid та Ask, опублікованими під заголовком «UAVTP Gas Price Assessment») 25 838,1 без ПДВ, у грн. за тис. куб. м;
ціна у звіті ЕхРго Gas and Oil під заголовком Ринок газу (середньоарифметичне значення між цінами Пропозиції продавців та Пропозиції покупців, Ціни на природний газ в Україні) для періоду постачання у листопаді 2022 року 26 804,31 без ПДВ, у грн. за тис. куб. м, для періоду постачання у грудні 2022 року 26 852,08 без ПДВ, у грн.. за тис. куб. м;
ціна, що опублікована на веб сайті Товарної біржі Українська енергетична біржа як середньозважена ціна (за всіма умовами оплати) на ресурс листопада 2022 року 28 926,27 без ПДВ, у грн. за тис. куб. м , на ресурс грудня 30 937,67 без ПДВ, у грн. за тис. куб. м;
ціна придбання ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг природного газу на торгівельній платформі ТОВ СааС платформа ЮАйСіі для періоду постачання у листопаді 2022 року 26 983,33 без ПДВ, у грн за тис. куб. м.
Таким чином позивач в обґрунтування своїх вимог зазначає, що середній рівень цін на природний газ відповідно до публікацій інформаційних видань з 01 по 29 листопада 2022 року та за результатами торгів становить 27 566,4 грн. за тис. куб. м без ПДВ.
Отже, на думку позивача, вартість безпідставно відібраного КП Тепломережа природного газу становить = 6 817 353 грн. 87 коп. грн. (27,5664 ціна газу без ПДВ х 206088,87 обсяг газу = 5 681 128,22597 грн. без ПДВ + 20% ПДВ).
З матеріалів справи вбачається, що 23 листопада 2023 року відповідачем було надано суду письмові пояснення щодо ціни на природний газ згідно даних опублікованих на веб сайті Товарної біржі Українська енергетична біржа у період 2022-2023 року (т.2 а.с.116-118).
У своїх письмових поясненнях, які надійшли до суду 22 грудня 2023 року позивач також вказував, що згідно відомостей, які були наведені КП Тепломережа, у період з 01 серпня 2023 року, тобто з початку розгляду справи №925/1012/23 в суді і до 21 листопада 2023 року, середня вартість природного газу становила 17 455,68 грн. з ПДВ за тис. куб. м. (т.2 а.с. 132 134).
Судом враховано, що позивачем всього було сплачено ТОВ Оператор ГТС 1 912 542 грн. 36 коп. (з урахуванням ПДВ) для врегулювання небалансів після відібрання саме КП Тепломережа у березні та квітні 2021 року природного газу, а саме:
1 577 794, 61 грн. з ПДВ (169550,14000 куб. м. відібраних у березні 2021 року х 9 305, 77 грн. за тис. кубів/1000);
334 747, 75 грн. з ПДВ (36538,73000 куб. м. відібраних у квітні 2021 року х 9 161, 45 грн. за тис. кубів/1000).
Позивач просить стягнути з відповідача за ті самі об`єми 6 817 353 грн. 87 коп. по ціні 27 566,4 грн. за тис. куб. м без ПДВ, яка була на ринку в період з 01 по 29 листопада 2022 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стандарт доказування вірогідності доказів, на відміну від достатності доказів, підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.
Верховний Суд в ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався загалом до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17).
Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18 березня 2020 року у справі №129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
В даному випадку, докази надані відповідачем стосовно того, що саме на момент розгляду справи в суді, зокрема в період з 01 серпня 2023 року по 21 листопада 2023 року середня ринкова вартість природного газу становила 17 455,68 грн. з ПДВ за тис. куб.м. є більш вірогідними.
Отже, з урахуванням вищенаведеного, вартість безпідставно відібраного відповідачем газу складає 3 597 421 грн. 37 коп. (17 455,68 грн. х 206088,87 обсяг газу/1000).
Таким чином, з відповідача підлягає стягненню 3 597 421 грн. 37 коп. вартості безпідставно набутого майна, а в решті вимог слід відмовити.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.
На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з комунального підприємства Тепломережа, вул. Благовісна, 30А, м. Корсунь Шевченківський, Черкаської області, ідентифікаційний код 14203528 на користь акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України, вул. Богдана Хмельницького, 6, м. Київ, ідентифікаційний код 20077720 3 597 421 грн. 37 коп. вартості безпідставно набутого майна та 53 962 грн. 76 коп. судового збору.
3.В решті вимог в позові відмовити.
Видати відповідний наказ після набрання рішення суду законної сили.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.
Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.
Повне рішення складено 12 лютого 2024 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2024 |
Оприлюднено | 14.02.2024 |
Номер документу | 116919609 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні