Категорія №6.11
ПОСТАНОВА
Іменем України
28 вересня 2010 року Справа № 2а-5397/10/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:
Головуючого судді: Захарової О.В.
при секретарі: Б ілоконі Д.І.
за участю
представник позивача: не прибув
представник відповідача: не прибув
розглянувши у відкритом у судовому засіданні у м. Луга нську справу за адміністрати вним позовом Луганського обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів до Комунального підприємства « Кіровськтепло» про стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій за невиконання нормативу робочих місць у 2009 р оці у розмірі 13 242,55 грн. та пені з а порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій у розмірі 333,48 грн.,
ВСТАНОВИВ:
08 липня 2010 року позивач - Луганське обласне відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів звернулось до Л уганського окружного адміні стративного суду з адміністр ативним позовом, в якому прос ило стягнути з Комунального підприємства «Кіровськтепл о» за невиконання у 2009 році нор мативу робочих місць для пра цевлаштування інвалідів адм іністративно-господарські с анкції у розмірі 13 242,55 грн. та пе ню - 333,48 грн. за порушення терм інів сплати адміністративно -господарських санкцій.
В обґрунтування позов них вимог позивач послався н а те, що згідно із ст. 19 Закону У країни від 21 березня 1991 року № 875 -XII «Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні » для підприємств, установ, ор ганізацій, у тому числі підпр иємств, організацій громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичних осіб, які використов ують найману працю, установл юється норматив робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів у розмірі чотирьох відс отків середньооблікової чис ельності штатних працівникі в облікового складу за рік, а я кщо працює від 8 до 25 осіб, - у кіл ькості одного робочого місця .
Підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, самост ійно здійснюють працевлашту вання інвалідів у рахунок но рмативів робочих місць виход ячи з вимог статті 18 цього Зак ону (ч. 3 ст. 19 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні»).
В порушення вимог ст. 1 9 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні» на підприємстві Ко мунальне підприємство «Кіро вськтепло» у 2009 році замість д вох інвалідів працював один. Таким чином, відповідач до 15.04. 2010 повинен був самостійно спл атити адміністративно-госпо дарські санкції у розмірі 13 242, 55 грн. за одне робоче місце, при значене для працевлаштуванн я інваліда і не зайняте інвал ідом. Оскільки сума адмініст ративно-господарських санкц ій у встановлений законом ст рок відповідачем не сплачена , позивач просить стягнути її з відповідача разом із нарах ованою пенею в сумі 333,48 грн. за п орушення термінів сплати адм іністративно-господарських санкцій.
Сторони у судове засіда ння не прибули, до суду надісл али письмові клопотання, де п росили справу розглядати без участі уповноважених предст авників.
Суд вважав за можливе р озглянути справу за відсутно сті сторін, на підставі доказ ів, наявних в матеріалах спра ви.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах позовних вимог і надан их сторонами доказів, оцінив ши докази відповідно до вимо г ст.69-72 КАС України, суд прийшо в до наступного.
Відповідно до пункту 1 Пол оження про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 26 вересня 2 002 року № 1434 Фонд є урядовим орга ном державного управління, я кий діє у складі Міністерств а праці та соціальної політи ки і підпорядковується йому.
Згідно з пунктом 9 зазнач еного Положення для реалізац ії покладених на Фонд соціал ьного захисту інвалідів завд ань за погодженням з Мінпрац і утворюються територіальні відділення Фонду в межах гра ничної чисельності його прац івників.
Основним завданням Фо нду соціального захисту інва лідів, відповідно до пункту 3 ц ього Положення є, зокрема кон троль за виконанням підприєм ствами, установами, організа ціями, у тому числі підприємс твами, організаціями громадс ьких організацій інвалідів, фізичними особами, які викор истовують найману працю (дал і - роботодавці), нормативу роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів, установленого статтею 19 Закону У відповідно сті до покладених на Фонд зав дань останній здійснює контр оль за сплатою роботодавцями адміністративно-господарсь ких санкцій і пені (підпункт 3 пункту 4 зазначеного Положен ня).
Таким чином, Фонд та його відділення є органами держа вної влади, які у правовіднос инах з роботодавцями, зокрем а у зв'язку із здійсненням кон тролю за перерахуванням адмі ністративно-господарських с анкцій, передбачених статтею 20 Закону, реалізують владні у правлінські функції.
Право відділень Фонду на звернення до суду у відпов ідних відносинах визначено в законодавчому порядку (част ина 9 статті 20 Закону України в ід 21 березня 1991 року № 875-XII «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні»).
З огляду на викладене т а відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3, п. 5 ч. 2 ст. 17 КАС України справи за поз овами суб'єктів владних повн оважень - відділень Фонду до р оботодавців про стягнення ад міністративно-господарськи х санкцій та пені за кожне роб оче місце призначене для пра цевлаштування інваліда і не зайняте ним, є адміністратив ними.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністр ативного судочинства є захис т прав, свобод та інтересів фі зичних та юридичних осіб у сф ері публічно-правових віднос ин від порушень з боку, у тому числі, органів державної вла ди.
Статтею 19 Конституції У країни встановлено, що право вий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством. Орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та За конами України.
Відповідно до вимог с т. 19 Закону України від 21 березн я 1991 року № 875-XII «Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні»:
- для підприємств, установ , організацій, у тому числі під приємств, організацій громад ських організацій інвалідів , фізичних осіб, які використо вують найману працю, установ люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі чотирьох від сотків середньооблікової чи сельності штатних працівник ів облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у к ількості одного робочого міс ця.
- підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, самост ійно розраховують кількість робочих місць для працевлаш тування інвалідів відповідн о до нормативу, встановленог о частиною першою цієї статт і, і забезпечують працевлашт ування інвалідів. При розрах унках кількість робочих місц ь округлюється до цілого зна чення;
- підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно здійснюють працевлаштув ання інвалідів у рахунок нор мативів робочих місць виходя чи з вимог статті 18 цього Зако ну.
Стаття 18 Закону Украї ни від 21 березня 1991 року № 875-XII «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» вим агає, що підприємства, устано ви, організації, фізичні особ и, які використовують найман у працю, зобов' язані виділя ти та створювати робочі місц я для працевлаштування інвал ідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахування м індивідуальних програм реа білітації і забезпечувати ін ші соціально-економічні гара нтії, передбачені чинним зак онодавством, надавати держав ній службі зайнятості інформ ацію, необхідну для організа ції працевлаштування інвалі дів, і звітувати Фонду соціал ьного захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів у порядку, вста новленому Кабінетом Міністр ів України. Забезпечення пра в інвалідів на працевлаштува ння та оплачувану роботу, в то му числі з умовою про виконан ня роботи вдома, здійснюєтьс я шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, ус танов, організацій чи до держ авної служби зайнятості.
Аналіз зазначених по ложень Закону України від 21 бе резня 1991 року № 875-XII «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні» дає підстави для висновку про те, що обов' язок підприємства щодо створ ення робочих місць для інвал ідів не супроводжується його обов' язком самостійно підб ирати і працевлаштовувати ін валідів на створені робочі м ісця.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закон у України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні» підприємства, установи, о рганізації, у тому числі підп риємства, організації громад ських організацій інвалідів , фізичні особи, які використо вують найману працю, де серед ньооблікова чисельність пра цюючих інвалідів менша, ніж у становлено нормативом, перед баченим статтею 19 цього Закон у, щороку сплачують відповід ним відділенням Фонду соціал ьного захисту інвалідів адмі ністративно-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на відпові дному підприємстві, установі , організації, у тому числі під приємстві, організації грома дських організацій інваліді в, фізичної особи, яка викорис товує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для під приємств, установ, організац ій, у тому числі підприємств, о рганізацій громадських орга нізацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 о сіб, розмір адміністративно- господарських санкцій за роб оче місце, призначене для пра цевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначаєт ься в розмірі половини серед ньої річної заробітної плати на відповідному підприємств і, в установі, організації, у т ому числі підприємстві, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, у фізичної ос оби, яка використовує найман у працю.
Порушення термінів сп лати адміністративно-господ арських санкцій тягне за соб ою нарахування пені. Пеня обч ислюється виходячи з 120 відсот ків річних облікової ставки Національного банку України , що діяла на момент сплати, на рахованої на повну суму недо їмки за весь її строк (ч. 2 ст. 20 За кону України від 21 березня 1991 р оку № 875-XII «Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні»).
Про наявність ваканс ій для працевлаштування інва лідів роботодавці повідомля ють територіальні відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів згідно з наказом М іністерства праці та соціаль ної політики України "Про зат вердження форми звітності N 10- ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інваліді в" та Інструкцію щодо заповне ння форми звітності N 10-ПІ (річн а) "Звіт про зайнятість і праце влаштування інвалідів" від 10.0 2.2007 N 42 щороку до 1 березня, насту пного після звітного періоду , подається або надсилається рекомендованим листом за мі сцем їх державної реєстрації відділенню Фонду.
Як вбачається з матер іалів справи, 29 січня 2010 року Ко мунальне підприємство «Кіро вськтепло» на виконання вимо г Порядку подання підприємст вами, установами, організаці ями та фізичними особами, що в икористовують найману працю , звітів про зайнятість і прац евлаштування інвалідів та ін формації, необхідної для орг анізації їх працевлаштуванн я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України в ід 31 січня 2007 року № 70, подало до Л уганського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів звіт про зайнят ість та працевлаштування інв алідів за 2009 рік, в якому зазнач ило середньооблікову кількі сть штатних працівників, яки м відповідно до чинного зако нодавства встановлена інвал ідність - 1 особа (а.с. 7).
На виконання вимог п. 2 Порядку подання підприємств ами, установами, організація ми та фізичними особами, що ви користовують найману працю, звітів про зайнятість і прац евлаштування інвалідів та ін формації, необхідної для орг анізації їх працевлаштуванн я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України в ід 31 січня 2007 року № 70, щодо надан ня до центру зайнятості інфо рмації про наявність вільних робочих місць (вакантних пос ад) для працевлаштування інв алідів, Комунальне підприємс тво «Кіровськтепло» протяго м 2009 року у відповідності до ви мог Інструкції щодо заповнен ня форми звітності № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», зат вердженої наказом Міністерс тва праці та соціальної полі тики України від 19 грудня 2005 ро ку № 420 та зареєстрованої в Мін істерстві юстиції України 21 г рудня 2005 року за № 1534/11814, подавало до Кіровського міського цен тру зайнятості звіти про ная вність вакансій форми № 3-ПН, в яких зазначало про наявніст ь вільних робочих місць (вака нтних посад) для працевлашту вання інвалідів (а.с. 34-36).
З листів Кіровського мі ського центру зайнятості від 17.05.2010 №5/3-893 та від 07.09.2010 № 5/3-1584 вбачаєть ся, що Комунальним підприємс твом «Кіровськтепло» протя гом 2009 року надавались звіти з а формою 3-ПН «Про наявність ва кансій» до центру зайнятості , але вакансій для працевлашт ування інвалідів та відмов п ідприємства у працевлаштува нні інвалідів не було (а.с.5, 33).
З матеріалів справи вб ачається, що відповідач вжи вав заходи, передбачені чин ним законодавством, по заб езпеченню працевлаштуванн я інвалідів, тому на нього не м оже бути покладена відповіда льність за не направлення уп овноваженими органами необх ідної кількості інвалідів дл я працевлаштування й відсутн ість інвалідів, які бажають п рацевлаштуватися.
Заявлені до стягнення санкції є адміністративно - господарськими, відтак на ни х розповсюджуються загальні засади відповідальності уча сників господарських віднос ин, визначені у статтях 216-218, 238, 241 Господарського кодексу Укра їни, системний аналіз яких по свідчує підставу сплати за н аявності складу правопоруше ння, склад якого, у межах спірн их правовідносин позивачем н е доведений.
Фактів відмови у прац евлаштуванні інвалідам, які направлялися центром зайнят ості чи зверталися безпосере дньо до підприємства відпові дача, при розгляді справи суд ом не встановлено.
Враховуючи викладене, с уд дійшов до висновку про від сутність підстав для задовол ення позовних вимог щодо стя гнення з відповідача адмініс тративно-господарських санк цій у розмірі 13 242,55 грн. за невик онання у 2009 році нормативу роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів та пені у розмі рі 333,48 грн. за порушення термін ів сплати адміністративно-го сподарських санкцій.
Доказів, які б спрост овували доводи позивача, від повідач суду не надав.
Враховуючи вимоги част ини 4 статті 94 КАС України, а так ож те, що позивач відповідно д о пункту 34 частини 1 статті 4 Дек рету Кабінету Міністрів Укра їни від 21 січня 1993 року № 7-93 “Про д ержавне мито” від сплати дер жавного мита (судового збору ) звільнений, питання про розп оділ судових витрат у цій спр аві не вирішується.
На підставі частини 3 с татті 160 КАС України у судовом у засіданні 28 вересня 2010 року п роголошено вступну та резолю тивну частини постанови. Скл адення постанови у повному о бсязі відкладено на 01 жовтня 2 010 року, про що згідно вимог час тини 4 статті 167 КАС України пов ідомлено після проголошення вступної та резолютивної ча стин постанови у судовому за сіданні.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 10, 11, 17, 18, 7 1, 94, 158-163 Кодексу адміністративн ого судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміні стративного позову Луганськ ого обласного відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів до Комунального підприє мства «Кіровськтепло» про ст ягнення адміністративно-гос подарських санкцій за невико нання нормативу робочих місц ь у 2009 році у розмірі 13 242,55 грн. та пені за порушення термінів с плати адміністративно-госпо дарських санкцій у розмірі 333, 48 грн. відмовити повністю.
Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду.
Апеляційна скарга под ається до Донецького апеляці йного адміністративного суд у через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасн о надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної ін станції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом деся ти днів з дня її проголошення . У разі застосування судом ча стини третьої статті 160 КАС Ук раїни, а також прийняття пост анови у письмовому проваджен ні апеляційна скарга подаєть ся протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статте ю 186 КАС України, якщо таку скар гу не було подано.
У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанова складена в повному обсязі та підписана 01 жовтня 2010 року.
Суддя О.В. Захарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2010 |
Оприлюднено | 21.10.2010 |
Номер документу | 11693666 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Захарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні