Рішення
від 29.01.2024 по справі 513/2/22
САРАТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 513/2/22

Провадження № 2/513/15/24

Саратський районний суд Одеської області

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 січня 2024 року Саратський районний суд Одеської області у складі: головуючого судді Бучацької А.І., за участю: секретаря судового засідання Русавської Н.В., представника позивача адвоката Нєдова О.С., представника відповідача Кулевчанської сільської ради адвоката Ільницького В.І., представника відповідача Фермерського господарства "Кулевча" адвоката Чабан О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в смт. Сарата Одеської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 в особі представника адвоката Нєдова Олексія Сергійовича до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, Фермерського господарства "Кулевча" про визнання недійсними рішень сільської ради, визнання недійсними договорів оренди землі та про зобов`язання Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельні ділянки,

У С Т А Н О В И В:

Стислий виклад позовних вимог.

У грудні 2021 року представник позивача ОСОБА_1 - адвокат Нєдов О.С. засобами поштового зв`язку надіслав до суду позовну заяву до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, Фермерського господарства "Кулевча" (т.1 а.с.2-17) , в якій з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 24.02.2022 року (т.2 а.с.167-169) просить:

визнати недійсним рішення Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 320-YIII про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 94,6129 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер: 5124581700:01:001:0931 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту) та передачу її в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10 % від НГО;

визнати недійсним рішення Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 322-Y1I1 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 129,1665 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер: 5124581700:01:001:1078 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту), та передачу її в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10 % від НГО;

визнати недійсним договір оренди землі б/н від 18.11.2021 року укладений між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча", за яким передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га;

визнати недійсним договір оренди землі б/н від 18.11.2021 року укладений між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча", за яким передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:001:1078, площею 129,1665 га;

зобов`язати Кулевчанську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га, що виникло на підставі договору оренди від 18.11.2021 року, укладеного між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча" (запис про інше речове право 45241816 від 19.11.2021 року);

зобов`язати Кулевчанську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:001:1078, площею 129,1665 га. що виникло на підставі договору оренди від 18.11.2021 року, укладеного між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча" (запис про інше речове право 45243500 від 19.11.2021 року).

Позовні вимоги обґрунтував тим, що відповідно до ч.2 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Земельні ділянки з кадастровими номерами 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:001:1078 не відносяться до категорії земель, які передаються в оренду без проведення земельних торгів. Проте на підставі оскаржуваних рішень зазначені земельні ділянки були передані в оренду ФГ "Кулевча" у незаконний спосіб, без проведення земельних торгів.

Вважає, що оспорювані рішення Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року є незаконними та прийняті із грубим порушенням чинного законодавства України, оскільки оскаржувані рішення від 16.11.2021 року були оприлюдненні на офіційному сайті Кулевчанської сільської ради лише 27.11.2021, що порушує встановлені законом строки. У зв`язку із чим оскаржувані рішення Кулевчанської сільської ради підлягають визнанню недійсними та скасуванню.

12.11.2021 позивач звернувся до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області із заявою (клопотанням) для отримання спірних земельних ділянок в оренду. Рішенням ради позивачу було відмовлено у задоволенні клопотання. Позивач зазначає, що підставою для звернення до суду з цим позовом стала неможливість реалізації позивачем свого права на оренду спірних земельних ділянок.

На виконання зазначених рішень між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та ФГ "Кулевча" укладені договори оренди землі від 18.11.2021 року, предметом яких є земельні ділянки з кадастровими номерами 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:001:1078. Право оренди земельних ділянок ФГ "Кулевча" зареєстровано державним реєстратором Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області. Позивач не є стороною правочину, проте вважає себе заінтересованою особою в розумінні ст.215 ЦК України.

Спірні земельні ділянки передані в оренду ФГ "Кулевча" з грубими порушеннями земельного та іншого законодавства, отже рішення відповідача та зареєстровані на підставі цих рішень договори оренди мають бути визнані недійсними.

У заяві про збільшення позовних вимог представник позивача адвокат Нєдов О.С. зазначив, що якщо виходити з того, що спірні земельні ділянки були передані в оренду ФГ "Кулевча" як невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї), то відповідно до ч.1 ст.30 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди на невитребувані (нерозподілені) земельні ділянки колективної власності, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтями 13, 14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав. Абзацом 2 зазначеної статті встановлено, що державна реєстрація припинення права оренди на невитребувані (нерозподілені) земельні ділянки, земельні ділянки колективної власності, надані в оренду в порядку, визначеному статтями 13,14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" проводиться без подання відповідної заяви заявниками одночасно з державною реєстрацією права власності на відповідну земельну ділянку. Вважає, що державний реєстратор, зареєструвавши право власності на так звані невитребувані (нерозподілені) земельні ділянки, порушила ч.1 ст.30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

На думку представника позивача, право оренди на спірні земельні ділянки було припинено 19.11.2021 року самим фактом державної реєстрації права власності на них, а отже з того дня не є дійсним.

Позовні вимоги стосовно здійснення державної реєстрації припинення права оренди заявлені саме до Кулевчанської сільської ради, оскільки відкриття відповідного розділу про реєстрацію права власності та права оренди на спірні земельні ділянки були здійснені державним реєстратором Кулечанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражі О.П.

У позовній заяві також зазначено, що попередній (орієнтовний розрахунок) суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи складається із витрат на правничу допомогу у розмірі 22000 грн. та судового збору у розмірі 3632 грн.

Рух справи в суді.

Ухвалою суду від 10 січня 2022 року відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу в загальному позовному провадженні, призначено підготовче засідання (т.1 а.с.12).

Ухвалою суду від 12 квітня 2022 року підготовче провадження було закрито та справа призначена до судового розгляду по суті (т.2 а.с.196)

Ухвалою суду від 14 червня 2022 року задоволено клопотання представника відповідача ФГ "Кулевча" адвоката Папуша А.О. про поновлення строку для подання доказів та долучено до справи надані представником відповідача докази та задоволено клопотання представника позивача адвоката Нєдова О.С. про оголошення перерви у розгляді справи (т.2 а.с.219-220).

Ухвалою суду від 13 липня 2022 року відмовлено у задоволенні заяви представника позивача адвоката Нєдова О.С. про забезпечення позову (т.3 а.с.13-15).

Ухвалою суду від 21.07.2022 року відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі (т.3 а.с. 37-38).

Ухвалою суду від 23.09.2022 було залишено без розгляду позовну заяву ОСОБА_1 в особі представника адвоката Нєдова О.С. до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ФГ "Кулевча" про визнання недійсними рішень сільської ради, визнання недійсними договорів оренди землі та про зобов`язання Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельні ділянки (т.3 а.с.65-66).

Постановою Одеського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року було задоволено апеляційну скаргу адвоката Нєдова О.С. в інтересах ОСОБА_1 , ухвалу Саратського районного суду Одеської області від 23.09.2022 року скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду справи (т.3 а.с. 139-141).

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 29 червня 2023 року Фермерському господарству "Кулевча" поновлено строк на касаційне оскарження постанови Одеського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року. Відкрито касаційне провадження у вказаній справі, витребувано цивільну справу № 513/2/22 (т.4 а.с.97-98).

Ухвалою Саратського районного суду від 03 липня 2023 року було зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у складі Касаційного цивільного суду за касаційною скаргою Фермерського господарства "Кулевча" на постанову Одеського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року у справі № 513/2/22 (т.4 а.с.12-13).

23 жовтня 2023 року Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду ухвалив постанову, якою залишив без задоволення касаційну скаргу ФГ "Кулевча", а постанову Одеського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року залишив без змін (т.4. а.с.113-116).

Ухвалою Саратського районного суду від 20 листопада 2023 року провадження у вказаній справі було поновлено та призначено судовий розгляд справи (т.4 а.с.122).

Стислий виклад заперечень відповідачів.

У відзиві на позовну заяву представник Кулевчанської сільської ради Попов М.М. просить повністю відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що зазначені позивачем процедурні порушення носять виключно технічний характер не можуть впливати на законність рішення органу місцевого самоврядування.

Землі сільськогосподарського призначення, які є предметом спору, мають особливий статус, оскільки, згідно абзаців 3 та 4 статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", сільській раді дозволено лише передавати зазначені землі у користування з метою поповнення бюджету сільської ради до моменту витребування власниками земельних часток (паїв).

Відповідно до зазначених правових вимог, нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки

Згідно зі статтею 19 Закону України "Про оренду землі" при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Представник Кулевчанської сільської ради зазначає, що приймаючи оскаржувані рішення та укладаючи спірні договори сільська рада діяла з дотриманням норм законодавства (т.1 а.с.70-72).

У відзиві на позовну заяву представник відповідача Фермерського господарства "Кулевча" Папуша А.О. просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування послалась на те, що згідно з державним актом на право колективної власності ОД-22-006 від 15.11.1995 року, передані в оренду ФГ "Кулевча" земельні ділянки входять до земель колективної форми власності колишнього КСП Агрофірма "Кулевча".

Отже нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад, а тому надання таких ділянок у користування здійснюється на підставі статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", без проведення земельних торгів.

Позивач лише 12.11.2021 року звернувся до Кулевчанської сільської ради із заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та узаконення права користування вже сформованих за рахунок ФГ "Кулевча" земельними ділянками загальною площею 453,4939 га за відповідними кадастровими номерами.

Позивачу було відмовлено у передачі в оренду, для узаконення права користування вказаними вище земельними ділянками рішенням восьмої сесії Кулевчанської сільської ради № 375-YIII у зв`язку недоліками поданого Позивачем клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

ФГ "Кулевча" мало правомірні очікування щодо оформлення правовідносин оренди земельної ділянки, оскільки фермерським господарством було дотримано всю процедуру, яка передує укладенню договору оренди землі і ця процедура, на момент звернення позивача до Кулевчанської сільської ради, перебувала вже на стадії завершення.

Вважає, що земельні ділянки кадастровий номер: 5124581700:01:002:0931 та кадастровий номер: 5124581700:01:002:1078 передані в оренду ФГ "Кулевча" на законних підставах, при цьому права та законні інтереси позивача не було порушено.

Зазначає, що у позивача відсутній "законний інтерес" стосовно оспорюваних договорів, а отже і право звертатися з вимогою щодо визнання їх недійсними.

Починаючи з 2011 року ФГ "Кулевча" фактично користується спірними земельними ділянками та сплачує орендну плату з метою поповнення бюджету Кулевчанської сільської ради, а також передбачений законодавством земельний податок.

У відзиві представник ФГ "Кулевча" зазначила, що попередній орієнтований розрахунок суми витрат, які ФГ "Кулевча" планує понести у зв`язку із залученням адвоката Папуші А.О. складає 45000 (сорок п`ять тисяч) грн. та у випадку перемоги у справі - 27000 грн. - це гонорар успіху.

Встановлені судом обставини справи та висновки суду.

Заслухавши представників сторін, дослідивши та оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову з наступних підстав.

За частинами 1-3 ст. 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Відповідно до частини першої статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно зі статтею 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру

За частинами 1, 2 ст.83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;

в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" від 10 липня 2018 року № 2498-VIII, який набрав чинності 01.01.2019 року(далі Закон № 2498-VIII) внесено ряд змін у законодавчі акти.

Зокрема ст. 10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" викладена у новій редакції. Відповідно до частин 1, 2, 5 ст.10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство"(у редакції Закону № 2498-VIII) земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди.

Право підприємства на земельну ділянку зберігається при входженні його до складу агропромислових об`єднань, комбінатів, агрофірм та інших формувань.

Розподіл земель колективної власності підприємства здійснюється відповідно до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".

Згідно з частинами 1, 4 ст. 31 цього ж закону, реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) та ліквідація підприємства провадяться за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) його членів або за рішенням суду.

При приєднанні одного підприємства до іншого до останнього переходять усі майнові права та обов`язки приєднаного підприємства.

За частинами 1, 2, 11 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.

Рішенням загальних зборів членів Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Росія" від 05.08.2011 року було реорганізовано Сільськогосподарський виробничий кооператив "Росія" шляхом приєднання до Фермерського господарства "Кулевча" (т.1 а.с.128).

Згідно державного акту на право колективної власності ОД-22-006, виданого 15 листопада 1995 року, спірні земельні ділянки відносяться до земель колективної власності колишнього КСП агрофірма "Кулевча".

У Преамбулі Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" ( в редакції Закону № 2498-VIII) встановлено, що цей Закон визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).

Відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.

Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.

За частиною 14 ст.14-1 цього ж закону, до державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада може надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.

Згідно з частинами 1, 2 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Аналіз наведених норм дає суду підстави для висновку, що нерозподілені земельні ділянки та невитребувані земельні частки (паї) не відносяться до земель державної чи комунальної власності, а є землями колективної власності та перебувають у розпорядженні відповідних рад. Тому надання таких ділянок у тимчасове користування (оренду) здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування, без проведення земельних торгів, передбачених статтею 124 Земельного кодексу України

За встановлених обставин суд вважає безпідставними та відхиляє доводи позивача в частині того, що Кулевчаннська сільська рада зобов`язана була передати земельні ділянки з кадастровими номерами 5124581700:01:002:1078 та 5124581700:01:002:0931 в оренду на конкурентних засадах (на земельних торгах).

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на положення пункту 21 Розділу X Перехідних Положень ЗК України, яким установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Суду не надано належних та допустимих доказів того, що КСП агрофірма "Кулевча" є припиненим, а тому пункт 21 Розділу X Перехідних Положень ЗК України не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

За частиною 1 ст. 11 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання подаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

14 вересня 2021 року ФГ "Кулевча" звернулось до Кулевчанської сільської ради з двома заявами (клопотаннями), в яких з метою узаконення права користування земельними ділянками колективної власності колишнього КСП Агрофірма "Кулевча" на підставі ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" просило надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості): орієнтовною площею 94,6129 га та орієнтовною площею площею 129,1665 га (т.1 а.с.165-168).

Рішеннями шостої сесії восьмого скликання Кулевчанської сільської ради від 16 вересня 2021 року № 246-YIII та № 257-YIII на підставі зокрема ст.13 Закону України Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", надано дозвіл ФГ "Кулевча" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 94,6129 га та орієнтовною площею 129,1665 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що ввійшли до земель колективної форми власності колишнього КСП агрофірма "Кулевча", на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району (колишнього Саратського) Одеської області (за межами населеного пункту с. Кулевча) (т.1 а.с.39-41).

На підставі вказаних рішень за договором з ФГ «Кулевча» фізична особа-підприємець сертифікований інженер-землевпорядник ОСОБА_3 розробила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та формування невитребуваних паїв в окремі земельні ділянки.

25 жовтня 2021 року ФГ "Кулевча" звернулось до Кулевчанської сільської ради із заявами (клопотаннями) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Кулевчанська сільська рада (за межами населеного пункту с. Кулевча), земельна ділянка площею 94,6129 га кадастровий номер: 5124581700:01:002:0931 та площею 129,1665 га кадастровий номер: 5124581700:01:002:1078 та передати в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування у відповідності до Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (т.1 а.с.175,182).

До клопотань додано витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 129,1665 га з кадастровим номером 5124581700:01:002:1078 та площею 94,6129 га кадастровим номером 5124581700:01:002:0931; витяги з Державного земельного кадастру про зазначені земельні ділянки (т.21 а.с.176-181), технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Фермерському господарству "Кулевча" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с.Кулевча (за межами населеного пункту).

Згідно технічної документації, використані розробником відомості Державного земельного кадастру, а також Державного реєстру земель у разі внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, сформовані до 2013 року: Державний акт на право колективної власності на землю ОД-22-006, виданий 15 листопада 1995 року (т.1 а.с.183-252, т.2 а.с. 1-53).

Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Кулевчанської сільської ради Білгород Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 320 - YIII відповідно до статей 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України від 10.07 2018 року № 2498-УІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні", статей 12, 22, 23, 122, абзацу 6 п. 1 ст. 123, 125, 126, 186, пункту 21 Розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, абзацу 3 статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", Закону України "Про оренду землі", розглянувши заяву (клопотання) ФГ "Кулевча", та надані матеріали, враховуючи пропозиції комісії з питань АПК, земельних відносин житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою, охорони навколишнього середовища, архітектури і будівництва Кулевчанської сільської ради, з метою оформлення права комунальної власності та поповнення бюджету сільська рада вирішила:

1.Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 94,6129 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 5124581700:01:002:0931 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту).

2. Передати в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Уповноважити голову сільської ради укласти договір оренди між Кулевчанською сільською радою Білгород Дністровського району Одеської області та ФГ "Кулевча".

3. ФГ "Кулевча" провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки та реєстрації права комунальної власності на земельну ділянки у реєстратора речових прав на нерухоме майно (т.1 а.с.20).

Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Рішенням Кулівчанської сільської ради Білгород Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 322 - YIII відповідно до статей 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України від 10.07.2018 року № 2498-УІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні", статей 12, 22, 23, 122, абзацу 6, п 1. ст. 123, 125, 126, 186, пункту 21 Розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, абзацу 3 статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", Закону України "Про оренду землі", розглянувши заяву (клопотання) ФГ "Кулевча", та надані матеріали, враховуючи пропозиції комісії з питань АПК, земельних відносин житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою, охорони навколишнього середовища, архітектури і будівництва Кулевчанської сільської ради, з метою оформлення права комунальної власності поповнення бюджету сільська рада вирішила:

1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 129,1665 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 5124581700:01:001:1078 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту).

2. Передати в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Уповноважити голову сільської ради укласти договір оренди між Кулевчанською сільською радою Білгород Дністровського району Одеської області та ФГ "Кулевча".

3. ФГ "Кулевча" провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки та реєстрації права комунальної власності на земельну ділянки у реєстратора речових прав на нерухоме майно (т.1 а.с.23).

На підставі рішень Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 322-YIII та № 320-YІII від 16.11.2021 року, 19 листопада 2021 року державним реєстратором Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Оленою Петрівною здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61813916 від 24.11.2021 року, а також запис, здійснений на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61811649 від 24.11.2021 року.

18 листопада 2021 року між Орендодавцем Кулевчанською сільською радою Саратського району Одеської області та Орендарем ФГ "Кулевча" укладено два договори оренди землі, за умовами яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку (із нерозподілених земель колишньої колективної форми власності) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5124581700:01:002:1078 площею 129,1665 га та з кадастровим номером: 5124581700:01:002:0931 площею 94,6129 га, які розташовані на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту с.Кулевча). Нормативна грошова оцінка земельних ділянок: з кадастровим номером 5124581700:01:002:1078 становить 3143916,73 грн., з кадастровим номером 5124581700:01:002:0931 становить 2062046,63 грн. Згідно з пунктом 8 договорів, договори укладено на 7 років, але до моменту витребування. Пунктом 9 договорів встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі згідно додатку та є невід`ємною частиною даного договору оренди в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки (т.2 а.с.73-81,82, 83-91, 92).

12 листопада 2021 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Кулевчанської сільської ради із заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, в якій з метою узаконення права користування земельними ділянками колишньої колективної власності, просив винести на розгляд найближчої сесії Кулевчанської сільської ради питання надання дозволу на передачу йому в оренду строком на 7 років земельних ділянок загальною площею 453,4939 га за наступними кадастровими номерами: 5124581700:01:001:1074 (площа 47,3553 га); 5124581700:01:001:0010 (площа 9,7 га); 5124581700:01:002:0927 (площа 35,0869 га); 5124581700:01:002:0937 (площа 20,82 га); 5124581700:01:002:1078 (площа 129,1665 га); 5124581700:01:002:0931 (площа 94,6129 га); 5124581700:01:002:0930 (площа 27,2781 га); 5124581700:01:003:0363 (площа 13,6046 га); 5124581700:01:002:0929 (площа 16 га); 5124581700:01:002:0928 (площа 40,3378 га); 5124581700:01:002:0932 (площа 19,5318 га), які розташовані за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Кулевчанська сільська рада (за межами населеного пункту с. Кулевча) (т.1 а.с.52).

Рішенням восьмої сесії Кулевчанської сільської ради № 375-YIII від 16 листопада 2021 року позивачу було відмовлено у передачі в оренду земельних ділянок на території Кулевчанської сільської ради у зв`язку з тим, що: позивачем не додано до клопотання фактів (зазначених в заяві) які підтверджують користування земельними ділянками та навмисним введенням в оману депутатів сільської ради щодо находження у користуванні зазначених земельних ділянок у ОСОБА_1 ; відсутність графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельних ділянок, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки) у відповідності до ст. 123 ЗК України; на земельні ділянки наявні наміри на землю, що підтверджено попередніми рішеннями сесії Кулевчанської сільської ради (т.2 а.с.72).

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 123 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Частиною 6 ст. 186-1 ЗК України визначено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, і документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно з частиною першою статті 15, частиною першою статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.

Ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Згідно ст.204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Частиною третьою статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин)

Згідно зі статтями 16, 203, 215 ЦК України для визнання судом оспорюваного правочину недійсним необхідним є: пред`явлення позову однією із сторін правочину або іншою заінтересованою особою; наявність підстав для оспорювання правочину; встановлення, чи порушується (не визнається або оспорюється) суб`єктивне цивільне право або інтерес особи, яка звернулася до суду. Таке розуміння визнання правочину недійсним як способу захисту є усталеним у судовій практиці.

У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 05 вересня 2019 року у справі № 638/2304/17 міститься висновок, що "недійсність договору як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність договору не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим".

У частині першій статті 81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У постанові Верховного Суду України від 21 вересня 2016 року у справі № 6-1512цс16 зазначено, що правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Як встановлено судом, позивач не оскаржував рішення Кулевчанської сільської ради № 375-YIII від 16.11.2021 року про відмову у передачі йому в оренду земельних ділянок, не усунув зазначені в рішенні Кулевчанської сільської ради недоліки та не звертався повторно до Кулевчанської сільської ради з належно оформленим клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що позивача безпідставно усунули від можливості отримати спірні земельні ділянки у користування.

За встановлених обставин суд вважає, що передача в оренду ФГ "Кулевча" земельних ділянок кадастровий номер: 5124581700:01:002:0931 та кадастровий номер: 5124581700:01:002:1078 не порушує права та законні інтереси позивача.

У випадку визнання судом недійсними договорів оренди землі, майнові інтереси позивача не будуть відновлені, оскільки рішення Кулевчанської сільської ради № 375-YІII від 16 листопада 2021 року, що стосується безпосередньо клопотання позивача, позивачем не оскаржувалось та не скасовано.

З урахуванням викладеного вище, у позивача відсутній законний інтерес стосовно оспорюваних договорів оренди, а отже і право звертатися з вимогою про визнання їх недійсними.

Державним реєстратором Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи О.П. 07 червня 2022 року здійснено зміни у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі прав власності на нерухоме майно щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078. Державним реєстратором виправлено допущену технічну помилку щодо реєстрації права комунальної власності за Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області шляхом скасування запису за № 45243406 та № 45241569.

Розпорядженням Кулевчанського сільського голови від 06.07.2022 року № 117 скликано позачергову 14 сесію, яку призначено на 13 липня 2022 року, на розгляд якої винесено ряд питань, у тому числі пункти 8 та 9, а саме: "Про внесення змін до рішень 8 сесії VIII скликання № 312- VIII - 322-VII1 від 16 листопада 2021 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва що ввійшли до земель колективної форми власності колишнього КСП агрофірма "Кулевча" на території Кулевчанської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту)" та "Про виправлення технічних описок, які були допущені у протоколі засідання 8 сесії VIII скликання Кулевчанської сільської ради від 16.11.2021 року" (т.3 а.с.5).

Рішеннями 14 сесії восьмого скликання Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 13.07.2022 року № 592-УІІІ, № 594-УІІІ внесено наступні зміни до рішень 8 сесії 8 скликання № 320-УІІІ, № 322-УІІІ від 16 листопада 2021 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва що ввійшли до земель колективної форми власності колишнього КСП агрофірма "Кулевча" на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту)": викласти назву рішення в новій наступній редакції: "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що ввійшли до земель колективної форми власності колишнього КСП агрофірма "Кулевча" на території Кулевчанської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту) та передачу в оренду земельної ділянки ФГ "Кулевча" строком на 7 років, але до моменту витребування, з урахуванням орендної плати на рівні 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки";

-у частині нормативно-правового обґрунтування рішення виключити запис: "з метою оформлення права комунальної власності";

Виключити із тексту рішення пункт 3 наступного замісту: "ФГ "Кулевча провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки та реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку у реєстратора речових прав на нерухоме майно" (т.3 а.с.20, 21).

Зазначені рішення позивач не оскаржує.

Однією з підстав скасування рішень Кулевчанської сільської ради та права оренди ФГ "Кулевча" позивач зазначає не оприлюднення проектів зазначених рішень відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Проте не оприлюднення проектів зазначених рішень відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" не впливає на законність оскаржуваних рішень Кулевчанської сільської ради і не може бути підставою для їх скасування.

Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.

Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

У відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення".

Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.

Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 квітня 2020 року у справі №813/1790/18.

Відповідно до ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Згідно пункту 17.4. Регламенту Кулечанської сільської ради проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюється в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації' проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Згідно з пунктом 4 частини 1 ст. 24 Закону України "Про доступ до публічної інформації", відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень: не оприлюднення інформації відповідно до ст. 15 цього Закону.

Проте згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" це не є підставою для скасування рішень.

За чстинами 1, 2, 3 ст. 23 Закону України "Про доступ до публічної інформації" рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити, зокрема, невиконання розпорядником обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до ст. 15 цього Закону. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже якщо позивач вважає, що Кулевчанською сільською радою, як розпорядником відповідної інформації порушено його право на доступ до публічної інформації, він може оскаржити зазначені дії чи бездіяльність до керівника розпорядника, вищого органу або суду в порядку КАС України.

Згідно з частинами 1, 2, 3, 5 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Рішення Кулевчанської сільської ради, які є предметом оскарження в даній справі є актами індивідуальної дії, на підставі яких ФГ "Кулевча" передані в оренду невитребувані земельні частки (паї).

Отже їх чинність не пов`язана моментом їх оприлюднення, як у випадку з нормативно-правовими актами, які набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення.

Щодо посилань позивача на порушення порядку затвердження порядку денного більшістю голосів депутатів Кулевчанської сільської ради та наявності конфлікту інтересів депутата ОСОБА_4 суд встановив наступне.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", на сесіях місцевої ради депутати місцевої ради на основі колективного і вільного обговорення розглядають і вирішують питання, віднесені до відання відповідної ради.

Згідно з п 1 ч. 1 ст. 18 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат місцевої ради зобов`язаний: додержуватися Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, регламенту ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її органів.

З протоколу засідання 8 сесії восьмого скликання Кулевчанської сільської ради встановлено, що на засідання 8 сесії Кулевчанської сільської ради брали участь 19 із 20 депутатів ради. За порядок денний про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання в оренду земельних ділянок ФГ "Кулеча" голосувало 14 депутатів - (1 голос голови), з них утрималось від голосування 4 депутати, зокрема ОСОБА_5 .

З наведених вище підстав у задоволенні позову належить відмовити повністю.

За частинами 1, 2 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

13 червня 2022 року представник відповідача ФГ "Кулевча" адвокат Папуша О.А. подала до суду заяву про намір стягнення витрат на правничу допомогу в порядку ч.8 ст.141 ЦПК України (т.2 а.с.215).

Отже питання про розподіл судових витрат буде вирішено судом на підставі поданих представником позивача відповідних доказів.

Керуючись 2- 13, 81, 89, 258-259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

у задоволенні позову ОСОБА_1 в особі представника адвоката Нєдова Олексія Сергійовича до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, Фермерського господарства "Кулевча" про визнання недійсними рішень сільської ради, визнання недійсними договорів оренди землі та про зобов`язання Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельні ділянки - відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Одеського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складене 12 лютого 2024 року.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , виданий 16 січня 2015 року Саратським РС ГУ ДМС України в Одеській області, РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Представник позивача: адвокат Нєдов Олексій Сергійович, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 002745, видане 21 жовтня 2015 року Радою адвокатів Одеської області, місцезнаходження: 65000, м. Одеса, вул. Сонячна, № 5, офіс 302.

Відповідач: Кулевчанська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області, 68261, с. Кулевча, вул. Центральна, буд. 52, Білгород-Дністровського району Одеської області, ЄДРПОУ 04380643.

Представник відповідача: адвокат Ільницький Віталій Іванович, свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю № 1862, видане 02 березня 2010 року Радою адвокатів Одеської області, місцезнаходження: 65000, м. Одеса, вул. С.Ядова, № 10, ком. 216.

Відповідач: Фермерське господарство "Кулевча", 68261, с. Кулевча, вул. Центральна, буд. 47, Білгород-Дністровського району Одеської області, ЄДРПОУ 37232251.

Представники відповідача:

адвокат Папуша Анастасія Олегівна, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 003163 від 20.11.2019, видане Радою адвокатів Одеської області на підставі рішення від 20.02.2019, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, р-н Приморський, провул. Каркашадзе, № 9, офіс 7.

адвокат Чабан Ольга Олегівна, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 004783 від 23.05.2022, видане Радою адвокатів Одеської області на підставі рішення № 69 від 18.05.2022 року, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, р-н Приморський, провул. Каркашадзе, № 9, офіс 7.

Суддя А. І. Бучацька

СудСаратський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення29.01.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116952773
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —513/2/22

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Рішення від 15.02.2024

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Рішення від 29.01.2024

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Рішення від 29.01.2024

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 11.01.2024

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні