ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2023 року Справа № 160/12856/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді:Царікової О.В.,
секретаря судового засідання:Осуховської Ж.С.,
за участі:
представника позивача:Трофімової О.А.,
представника відповідача:Романовича Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу №160/12856/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (вул. Курсантська, буд. 3-Б, м. Дніпро, 49051; ідентифікаційний код юридичної особи 40286197) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49600; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
09.06.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №8084762/40286197 від 16.01.2023, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн, в тому числі ПДВ 12622,17 грн;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс», код ЄДРПОУ 40286197, податкову накладну №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн, в тому числі ПДВ 12622,17 грн, за датою фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022. Згідно квитанції, яка надійшла у відповідь на реєстрацію податкової накладної, останню було зупинено на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачем були подані пояснення з відповідними документами, проте, оскарженим рішенням позивачу відмовлено у реєстрації зупиненої податкової накладної, у зв`язку з ненаданням документів. Позивач вважає рішення таким, що підлягає скасуванню, з огляду на те, що відповідачу були надані всі наявні у позивача документи на підтвердження господарських операцій, на виконання яких складено податкову накладну. Вказане свідчить про протиправність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом та просить останній задовольнити повністю.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі №160/12856/23 та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи, а також встановлено відповідачам строк для надання відзиву на позов та доказів на його обґрунтування.
14.07.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач-2) надійшов відзив на адміністративний позов (вх. №59753/23), в якому відповідач-2 заперечив проти позовних вимог та зазначив, що позивачем було направлено на реєстрацію податкову накладну №210 від 30.11.2022. За результатом розгляду Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих позивачем, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у зв`язку з відповідністю позивача вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зазначив, що Комісія контролюючого органу при прийнятті оспорюваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснивши перевірку поданих платником податку копій документів. Разом з тим, відповідач-2 зазначає, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України. Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення. З огляду на викладене, відповідач-2 просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову.
14.07.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Державної податкової служби України (далі відповідач-1) надійшов відзив (вх. №59754/23), в якому відповідач-1 заперечив проти позовних вимог та зазначив, що позовні вимоги в частині зобов`язання зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню Комісії регіонального рівня зобов`язання ДПС щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є передчасною. Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення. З огляду на викладене, відповідач-1 просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову.
02.08.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» надійшла відповідь на відзив (вх. №65848/23), в якій останній заперечив проти тверджень відповідачів, викладених у відзивах останніх, підтримав позовні вимоги та просив суд адміністративний позов задовольнити.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 перейдено зі спрощеного позовного провадження до розгляду справи №160/12856/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 28.09.2023. Останнє судове засідання у справі відбулось 02.11.2023.
У судовому засіданні, призначеному на 02.11.2023, представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд адміністративний позов задовольнити повністю, подав до суду письмові пояснення, в яких посилався на актуальну практику Верховного Суду щодо спірних правовідносин.
Представник відповідача-2 в судовому засіданні, призначеному на 02.11.2023, проти задоволення позовних вимог заперечив та просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Представник відповідача-1 в судове засідання, призначене на 02.11.2023, не з`явився, про судовий розгляд справи повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, які містяться у матеріалах справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає таке.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» зареєстроване як юридична особа від 18.02.2016, про що внесено відповідний запис №1002241070004075740, ідентифікаційний код юридичної особи 40286197, місцезнаходження: 49051, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вулиця Курсантська, будинок 3-Б.
Основний вид господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» за КВЕД 25.62 Механічне оброблення металевих виробів.
03.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Базіс Пром С» (орендодавець) укладено договір оренди №03/01-22 (далі Договір), згідно пункту 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в оплатне тимчасове користування (оренду) наступне майно: обладнання, перелік якого зазначено в додатку №1 до цього договору; частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3.
Відповідно до п. 2.3 Договору орендар може надавати майно в суборенду без попередньої згоди орендодавця, а в разі знищення або пошкодження майна третьою особою, нести відповідальність перед орендодавцем.
Згідно п. 4.1 Договору плата, яка справляється з орендаря за оренду майна (орендна плата) складає 15000 грн, у т. ч. ПДВ щомісяця.
На підставі акта приймання-передачі від 03.01.2022 (Додаток №1 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022) орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове користування (оренду) майно, а саме: частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з правом користування водопостачанням, водовідведенням, електропостачанням тощо; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3.
Додатковою угодою від 27.06.2022 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022 сторони змінили п. 1.1 договору та викладено його в наступній редакції: орендодавець передає, а орендар приймає в оплатне тимчасове користування (оренду) обладнання, перелік якого зазначено в додатку №1 до цього договору; частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; приміщення 5-5, 5-6 головного виробничого корпусу літ. А-1, А-2, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; склад «Готової продукції» літ. О-1, розташований за адресою: м. Дніпро вул. Курсантська. 3.
На підставі акта приймання-передачі від 27.06.2022 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022 орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове користування (оренду) майно, а саме: приміщення 5-5, 5-6 головного виробничого корпусу літ. А-1, А-2, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б; склад «Готової продукції» літ. О-1, розташований за адресою: м. Дніпро вул. Курсантська. 3.
28.06.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічн6ий завод» (орендар) укладено договір суборенди приміщення №28/6/2022-Пр (далі Договір), згідно пункту 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в тимчасове платне користування частину приміщення (далі приміщення) в нежитловому будинку (Додаток №1) з метою використання для здійснення виробничої та комерційної діяльності.
Згідно п. 1.2 Договору приміщення розташоване за адресою: 49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Курсантська, буд. 3-б (нежитлове приміщення).
Відповідно до п. 4.1 Договору орендна плата за користування приміщенням встановлюється в грошовій формі в розмірі 31486,00 грн (тридцять одна тисяча чотириста вісімдесят шість грн 00 коп) з врахуванням ПДВ за кожен місяць, в грошовій одиниці України.
На підставі акта прийому-передачі приміщення в оренду від 01.07.2022 згідно договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр від 28.06.2022 орендодавець передав, а орендар прийняв нижче зазначені приміщення, які знаходяться за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, буд. 3-б, а саме: виробниче приміщення 5-5 площа 444,1 кв.м; виробниче приміщення 5-6 площа 40,3 кв.м; разом 484,4 кв.м.
Додатковою угодою від 01.11.2022 до Договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр сторони дійшли взаємної згоди збільшити орендну плату та внести зміни до п. 4.1 Договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр, виклавши п. 4.1 Договору в наступній редакції: орендна плата за користування приміщенням встановлюється в грошовій формі в розмірі 75733 грн (сімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять три гривні 00 коп) з врахуванням ПДВ за кожен місяць, в грошовій одиниці України.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» виставлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічн6ий завод» рахунок на оплату №155 від 26.10.2022 на суму 75733,00 грн, з ПДВ.
Факт оплати за договором суборенди підтверджено платіжним дорученням №2465 від 15.12.2022 на суму 75733,00 грн.
Позивачем, зокрема, надано суду оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за листопад 2022, оборотно-сальдову відомість по рахунку 631 за листопад 2022, картку рахунку 311 за листопад 2022, картку рахунку 311 за грудень 2022 на підтвердження виконання зобов`язань за вказаними вище договорами.
У процесі здійснення господарської діяльності, з метою належного виконання договірних зобов`язань перед контрагентом та на виконання вимог статей 187, 201 Податкового кодексу України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн.
За наслідками обробки податкової накладної, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.12.2022, відповідно до якої документ прийнято, реєстрацію зупинено, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=10.4018%, «P»=10826.92.
Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.01.2023 №12 Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» надало до контролюючого органу пояснення щодо господарської операції до податкової накладної від 30.11.2022 №210, реєстрація якої була зупинена, з відповідними документами щодо податкової накладної/розрахунку коригування по господарській операції з контрагентом Товариство з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічн6ий завод».
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.01.2023 №8084762/40286197, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити). Додаткова інформація: відсутній акт, який підтверджує придбання послуг, не в повному обсязі надано додатки до договорів, актів приймання-передачі приміщення.
22.02.2023 позивачем подано до Державної податкової служби України пояснення до скарги на рішення від 16.01.2023 №8084762/40286197 про відмову у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022, у яких останній просив скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.03.2023 №23547/40286197/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Позивач вважає, що оскаржене рішення прийняте з порушенням податкового законодавства України, що стало підставою для звернення до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п. 201.16 ст. 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).
Як вже було встановлено судом, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=10.4018%, «P»=10826.92.
Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу на те, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Суд зауважує на тому, що зупинення реєстрації ПН/РК на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до п. 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивачем надані пояснення та копії первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджено матеріалами справи.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оспорюване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд доходить висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 виклав правову позицію, у відповідності до якої за загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Одночасно суд зазначає, що рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.01.2023 №8084762/40286197, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим та невмотивованим, не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної позивача.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, контролюючому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» датою її фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 2684,00 грн.
Отже, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок бюджетних асигнувань у рівних частинах, тобто, по 1342,00 грн з кожного відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 9, 14, 72-77, 90, 94, 139, 143, 241-246, 250, 255, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (вул. Курсантська, буд. 3-Б, м. Дніпро, 49051; ідентифікаційний код юридичної особи 40286197) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49600; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 16.01.2023 №8084762/40286197, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» відмовлено у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс», датою її фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (вул. Курсантська, буд. 3-Б, м. Дніпро, 49051; ідентифікаційний код юридичної особи 40286197) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49600; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (вул. Курсантська, буд. 3-Б, м. Дніпро, 49051; ідентифікаційний код юридичної особи 40286197) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 13.11.2023.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2023 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116988161 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні