ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/12856/23Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Малиш Н.І., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 року в адміністративній справі №160/12856/23, суддя суду першої інстанції Царікова О.В., прийняте у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №8084762/40286197 від 16.01.2023, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн, в тому числі ПДВ 12622,17 грн;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс», код ЄДРПОУ 40286197, податкову накладну №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн, в тому числі ПДВ 12622,17 грн, за датою фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022. Згідно квитанції, яка надійшла у відповідь на реєстрацію податкової накладної, останню було зупинено на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачем були подані пояснення з відповідними документами, проте, оскарженим рішенням позивачу відмовлено у реєстрації зупиненої податкової накладної, у зв`язку з ненаданням документів. Позивач вважає рішення таким, що підлягає скасуванню, з огляду на те, що відповідачу були надані всі наявні у позивача документи на підтвердження господарських операцій, на виконання яких складено податкову накладну. Вказане свідчить про протиправність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом та просить останній задовольнити повністю.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 16.01.2023 №8084762/40286197, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» відмовлено у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс», датою її фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної було прийнято відповідачем з дотриманням приписів чинного законодавства, оскільки позивачем були подані не всі документи, які б підтверджували факт здійснення господарської операції.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження на підставі ст. 311 КАС України.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як було встановлено судом першої інстанції, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» зареєстроване як юридична особа від 18.02.2016, про що внесено відповідний запис №1002241070004075740, ідентифікаційний код юридичної особи 40286197, місцезнаходження: 49051, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вулиця Курсантська, будинок 3-Б.
Основний вид господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» за КВЕД 25.62 Механічне оброблення металевих виробів.
03.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Базіс Пром С» (орендодавець) укладено договір оренди №03/01-22 (далі Договір), згідно пункту 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в оплатне тимчасове користування (оренду) наступне майно: обладнання, перелік якого зазначено в додатку №1 до цього договору; частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3.
Відповідно до п. 2.3 Договору орендар може надавати майно в суборенду без попередньої згоди орендодавця, а в разі знищення або пошкодження майна третьою особою, нести відповідальність перед орендодавцем.
Згідно п. 4.1 Договору плата, яка справляється з орендаря за оренду майна (орендна плата) складає 15000 грн, у т. ч. ПДВ щомісяця.
На підставі акта приймання-передачі від 03.01.2022 (Додаток №1 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022) орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове користування (оренду) майно, а саме: частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з правом користування водопостачанням, водовідведенням, електропостачанням тощо; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3.
Додатковою угодою від 27.06.2022 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022 сторони змінили п. 1.1 договору та викладено його в наступній редакції: орендодавець передає, а орендар приймає в оплатне тимчасове користування (оренду) обладнання, перелік якого зазначено в додатку №1 до цього договору; частину приміщення літ. Ж 1, будівля механічної дільниці (50 кв.м.), розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3 та всі розташовані в орендованому приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину головного виробничого корпусу літ. А-2, А-1, (200 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б, та все розташоване в ньому обладнання, в тому числі електрообладнання та всі розташовані в орендному приміщенні інженерні комунікації з водопостачання, з водовідведення, з електропостачання тощо; частину (30 кв.м.) приміщення літ. К-1 склад нафтопродуктів, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; приміщення 5-5, 5-6 головного виробничого корпусу літ. А-1, А-2, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б; гараж літ. Г-1 (98 кв.м.), що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3; будівлю каналізаційної насосної станції з вмотивованим обладнанням, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 1; склад «Готової продукції» літ. О-1, розташований за адресою: м. Дніпро вул. Курсантська. 3.
На підставі акта приймання-передачі від 27.06.2022 до Договору оренди №03/01-22 від 03.01.2022 орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове користування (оренду) майно, а саме: приміщення 5-5, 5-6 головного виробничого корпусу літ. А-1, А-2, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, 3-б; склад «Готової продукції» літ. О-1, розташований за адресою: м. Дніпро вул. Курсантська. 3.
28.06.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічн6ий завод» (орендар) укладено договір суборенди приміщення №28/6/2022-Пр (далі Договір), згідно пункту 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в тимчасове платне користування частину приміщення (далі приміщення) в нежитловому будинку (Додаток №1) з метою використання для здійснення виробничої та комерційної діяльності.
Згідно п. 1.2 Договору приміщення розташоване за адресою: 49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Курсантська, буд. 3-б (нежитлове приміщення).
Відповідно до п. 4.1 Договору орендна плата за користування приміщенням встановлюється в грошовій формі в розмірі 31486,00 грн (тридцять одна тисяча чотириста вісімдесят шість грн 00 коп) з врахуванням ПДВ за кожен місяць, в грошовій одиниці України.
На підставі акта прийому-передачі приміщення в оренду від 01.07.2022 згідно договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр від 28.06.2022 орендодавець передав, а орендар прийняв нижче зазначені приміщення, які знаходяться за адресою: м. Дніпро, вул. Курсантська, буд. 3-б, а саме: виробниче приміщення 5-5 площа 444,1 кв.м; виробниче приміщення 5-6 площа 40,3 кв.м; разом 484,4 кв.м.
Додатковою угодою від 01.11.2022 до Договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр сторони дійшли взаємної згоди збільшити орендну плату та внести зміни до п. 4.1 Договору суборенди приміщення №28/6/2022-Пр, виклавши п. 4.1 Договору в наступній редакції: орендна плата за користування приміщенням встановлюється в грошовій формі в розмірі 75733 грн (сімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять три гривні 00 коп) з врахуванням ПДВ за кожен місяць, в грошовій одиниці України.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» виставлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічний завод» рахунок на оплату №155 від 26.10.2022 на суму 75733,00 грн, з ПДВ.
У процесі здійснення господарської діяльності, з метою належного виконання договірних зобов`язань перед контрагентом та на виконання вимог статей 187, 201 Податкового кодексу України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №210 від 30.11.2022 на суму 75733,00 грн.
За наслідками обробки податкової накладної, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.12.2022, відповідно до якої документ прийнято, реєстрацію зупинено, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=10.4018%, «P»=10826.92.
Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.01.2023 №12 Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобазіс» надало до контролюючого органу пояснення щодо господарської операції до податкової накладної від 30.11.2022 №210, реєстрація якої була зупинена, з відповідними документами щодо податкової накладної/розрахунку коригування по господарській операції з контрагентом Товариство з обмеженою відповідальністю «Новгородський гідро-механічний завод».
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.01.2023 №8084762/40286197, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити). Додаткова інформація: відсутній акт, який підтверджує придбання послуг, не в повному обсязі надано додатки до договорів, актів приймання-передачі приміщення.
22.02.2023 позивачем подано до Державної податкової служби України пояснення до скарги на рішення від 16.01.2023 №8084762/40286197 про відмову у реєстрації податкової накладної №210 від 30.11.2022, у яких останній просив скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.03.2023 №23547/40286197/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
. Не погодившись з правомірністю прийняття наведеного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позові вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не надано суду докази, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не доведено правомірності рішення щодо відмови у реєстрації спірної податкової накладної, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).
Згідно додатку №3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме :
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в них проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті «з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Однак, вказані рішення не містять жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Також, в розділі «додаткова інформація» зазначено «відсутній акт, який підтверджує придбання послуг, не в повному обсязі надано додатки до договорів, акт приймання-передачі приміщень».
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що саме лише зазначення про відсутність акту, який підтверджує придбання послуг, надання не в повному обсязі додатків до договорів, акту приймання-передачі приміщень не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинні бути зазначені об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Також, за приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржуване рішення було прийнято відповідачем необґрунтовано, оскільки останнім не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави його прийняття.
Крім того, суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 року в адміністративній справі №160/12856/23 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяО.О. Круговий
суддяН.І. Малиш
суддяА.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119271586 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні