Справа № 420/12178/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
Розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» (код ЄДРПОУ 39968649; адреса: вул.Посмітного, 9-А, м.Одеса, 65062) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
26 травня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України в якій представник позивача просить суд:
визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386419/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.01.2023 р. №5, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649);
зобов?язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649), від 31.01.2023 р. №5 датою її направлення для реєстрації;
визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386418/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.01.2023 р. №6, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649);
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649), від 31.01.2023 р. №6 датою її направлення для реєстрації;
визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386417/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної 31.01.2023 р. №7, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649);
зобов?язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649), від 31.01.2023 р. №7 датою її направлення для реєстрації;
визнати протиправним та скасувати Рішення №8819270/39968649 від 16.05.2023р. Комісії Головного управління ДПІС в Одеській області про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ БУД» 11.05.2023р.;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати Таблицю даних платника податку на додану вартість, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ БУД» 11.05.2023р.;
стягнути з відповідачів на користь позивача судовий збір та витрати на правничу (правову) допомогу.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.05.2023 року відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін(ст.262 КАС України).
Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду:
- від 31.05.2023 року ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін(ст.262 КАС України).
- від 27.06.2023 року залишено без задоволення клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області та ДПС України про розгляд справи №420/12178/23 за правилами загального позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ «ВЕСТТ БУД» були складені податкові накладні №5 від 31.01.2023року, №6 від 31.01.2023року, №7 від 31.01.2023 року та направлено їх на реєстрацію до податкового органу. Однак, реєстрація була зупинена з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Після направлення на адресу фіскального органу додаткових документів та пояснень, які підтверджують реальність проведених операцій, у реєстрації податкових накладних було відмовлено, про що прийняті відповідні рішення. Позивач вважає прийняте рішення необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягаю скасуванню, оскільки ним були подані всі документи, а рішення не визначають, яких саме документів не вистачає для реєстрації податкових накладних.
Також відповідачем незаконно не враховано таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ВЕСТТ БУД», поданої 11.05.2023 року, та прийняте рішення про неврахування цієї таблиці від 16.05.2023 року №8819270/39968649, оскільки у цьому рішенні підстави, за якими не враховано таблицю не відповідають дійсності, так як і трудових ресурсів, і матеріально- технічних ресурсів для проведення господарської діяльності за КВЕД заявленими у таблиці даних платника податку на додану вартість у позивача вистачає.
19.06.2023 року представник відповідачів подав суду відзив на позовну заяву у якому вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, іцо на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. Саме тому, ГУ ДПС в Одеській області вважає, що посилання на невизначення податковим органом у квитанціях документів, які слід надати на розгляд комісії суперечить визначеним вимогам чинного законодавства щодо встановленого переліку обов`язкової інформації квитанції. відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати и в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Пакет документів наданих до контролюючого органу разом з повідомленнями, містив платіжні інструкції кредитного переказу №3116,3117,3118 від 14.02,2023 які не містить усіх обов`язкових реквізитів які передбачені законодавством України. У відзиві також зазначено, що правові підстави для зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірних податкових надісланих саме датою їх доставлення до ДПС України відсутні, оскільки згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки Коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вказується день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. Крім того, рішення комісії про неврахування таблиці, даних платника податку ТОВ «ВЕСТТ БУД» Із посиланням на підставу - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг, недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для проведення господарської операції, - є повністю обґрунтованими та таким, що відповідає формі,змісту та вимогам діючого законодавства.
Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для вирішення спору, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» здійснює господарську діяльність, зокрема, за наступними видами (зокрема) економічної діяльності: 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування, 43.11 Знесення, 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 43.13 Розвідувальне буріння, 43.21 Електромонтажні роботи, 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у., 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна: 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, 42.21 Будівництво трубопроводів. (а.с.84-85).
28.08.2023 року між ТОВ «ВЕСТТ БУД» (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СТРОЙНАВІГАТОР» (замовник) був укладений договір № 23-УСТ на надання послуг краном, відповідно до положень якого ТОВ «ВЕСТТ БУД» (виконавець) зобов`язався надавати послуги гусеничного крана, а ТОВ «СТРОЙНАВІГБФПС» (замовник) зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги. (т.1, а.с.80-84).
На виконання умов вищезазначеного договору, 31.01.2023 року ТОВ «ВЕСТТ БУД» виставило ТОВ «СТРОЙНАВІГБФПС» рахунок на оплату №11 на підставі Договору №23-УСТ від 23.08.2022 (послуги крана гусеничного гідравлічного KOBELCO CLE 1350) на суму 183420грн., у тому числі ПДВ 30570грн. (т.1, а.с.53), на підтвердження оплати вказаного рахунку надано копію платіжної інструкції кредитового переказу від 14.02.2023 (т.1, а.с.55) .
За фактом настання першої події позивачем була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна №5 від 31.01.2023 року (т.1, а.с.60), сума ПДВ 30570грн.
Згідно отриманої Квитанції податкову накладну №5 було збережено 10.02.2023 року, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення зазначено «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 31.01.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 77.32.10, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"= 17.4813% , " P " =30329.68 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.» (т.1, а.с.61).
03.03.2023 р. позивачем було направлено повідомлення №1 (т.1, а.с.87) про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, по податковій накладній №5 від 31.01.2023р., реєстрація якої була зупинена (кількість додатків - 13). У поясненнях зазначено, що надається інформація по ПН №5 від 31.01.2023 року, реєстрацію якої зупинено. (т.1, а.с.87).
Разом із повідомленням позивачем були надані: пояснення та інформація про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, копії договорів, документи про сплату, товарно-транспортні документи, акти наданих послуг, декларації, повідомлення по формі 20-ОПП, витяг з ЄДРПОУ та інше, що визнається сторонами (т.1, а.с.87).
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 року №8386419/39968649 відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 31.01.2023 року. У рішенні зазначено, що рішення прийняте у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (т.1, а.с.91-92).
Позивач скористався правом адміністративного оскарження цього рішення, та рішенням Державної податкової адміністрації від 20.03.2023 року №27711/39968649/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення від 07.03.2023 року №8386419/39968649 без змін (т.1, а.с.35).
03.012023 року між ТОВ «ВЕСТТ БУД» (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СТРОЙНАВІГАТОР» (Орендар) був укладений договір оренди машини та шпунту № 23, відповідно до положень якого ТОВ «ВЕСТТ БУД» (Орендодавець) зобов`язався передати у тимчасове платне володіння та користування обладнання з екіпажем для забивання та витягування паль (гідравлічний занурювач металевих паль) марка SPEC SHEET, модель ІСЕ 28RF (640), № 640RF0101, 2006р.в.; шпунт марки GU22N, а ТОВ «СТРОЙНАВІГАТОР» (Орендар) зобов`язується прийняти у тимчасове платне володіння та використовувати машину та шпунт, і зобов`язується сплачувати орендну плату(т.1, а.с.154-157).
Відповідно до п. 4.1. Договору оренди машини та шпунту № 23 строк оренди до 31.12.2023р., який починається з моменту передачі машини та шпунту в оренду за Актом приймання - передачі.
23 січня 2023 року був підписаний Акт прийому передачі до Договору оренди машини та шпунту № 23 від 03.01.2023р. відповідно до якого обладнання для забивання та витягування паль (гідравлічний занурювач металевих паль) марка SPEC SHEET, модель ICE 28RF (640), № 640RF0101, 2006р.в. та шпунт марки GU22N з екіпажем були передані в тимчасове платне володіння та користування. (т.1, а.с.176).
На виконання умов вищезазначеного договору, 31.01.2023 року ТОВ «ВЕСТТ БУД» виставило ТОВ «СТРОЙНАВІГБФПС»:
- рахунок на оплату №9 на підставі Договору №23 від 03.01.2023 (оренда шпунтів марки GU22N (занурення/вилучення)) на суму 733257,50грн. , у тому числі ПДВ 122211,25грн. (т.1, а.с.167), на підтвердження оплати вказаного рахунку надано копію платіжної інструкції кредитового переказу від 14.02.2023 (т.1, а.с.169) .
-рахунок на оплату №10 на підставі Договору №23 від 03.01.2023 (перевезення шпунтів марки GU22N) на суму 200000грн., у тому числі ПДВ 33333,33грн. (т.2, а.с.45), на підтвердження оплати вказаного рахунку надано копію платіжної інструкції кредитового переказу від 14.02.2023 (т.2, а.с.47)
За вказаними господарськими операціями позивачем були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні:
- №6 від 31.01.2023 року (т.1, а.с.164), сума ПДВ 122211,25грн. Згідно отриманої Квитанції податкову накладну №6 було збережено 10.02.2023 року, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення зазначено «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 31.01.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 77.32.10, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"= 17.4813% , " P " =30329.68 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»;
- №7 від 31.01.2023 року (т.2, а.с.42), сума ПДВ 33333,33грн. Згідно отриманої Квитанції податкову накладну №7 було збережено 10.02.2023 року, але реєстрацію зупинено. Підставами для зупинення зазначено «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 31.01.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 77.32.10, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"= 17.4813% , " P " =30329.68 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.» (т.2, а.с.43).
03.03.2023 року позивачем були направлені:
- повідомлення №2 (т.1, а.с.178) про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, по податковій накладній №6 від 31.01.2023р., реєстрація якої була зупинена (кількість додатків - 10). У поясненнях зазначено, що надається інформація по ПН №6 від 31.0.1202 року, реєстрацію якої зупинено. Разом із повідомленням позивачем були надані: пояснення та інформація про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, копії договорів документи про сплату, товарно-транспортні документи, акти наданих послуг, декларації, повідомлення по формі 20-ОПП, витяг з ЄДРПОУ та ін., що підтверджується квитанцією № 2 від 03.03.2023p. (т.1, а.с.180).
- повідомлення №3 (т.2, а.с.56) про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, по податковій накладній №7 від 31.01.2023р., реєстрація якої була зупинена (кількість додатків - 10). У поясненнях зазначено, що надається інформація по ПН №7 від 31.0.1202 року, реєстрацію якої зупинено. Разом із повідомленням позивачем були надані: пояснення та інформація про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, копії договорів документи про сплату, товарно-транспортні документи, акти наданих послуг, декларації, повідомлення по формі 20-ОПП, витяг з ЄДРПОУ та ін., що підтверджується квитанцією № 2 від 03.03.2023p. (т.2, а.с.58).
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 07.03.2023 року №8386418/39968649 відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 31.01.22023 року, У рішенні зазначено, що рішення прийняте у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (т.1 а.с.182-183);
- від 07.03.2023 року №8386417/39968649 відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 31.01.2023 року, У рішенні зазначено, що рішення прийняте у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (т.2, а.с.60-61);
Позивач оскаржив ці рішення до Державної податкової служби України, подавши відповідні скарги (т.1, а.с.140-151; т.2а.с.8-19), рішеннями ДПС України від 21.03.2023 року залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (т.1, а.с.137; т.2, а.с.5).
11.05.2023 року ТОВ «ВЕСТТ-БУД» подало до Державної податкової служби України таблицю даних платника податку на додану вартість разом з поясненнями (т.2, а.с.106).
Разом з таблицею даних платника податку на додану вартість позивачем було подано пояснення від 11.05.2023 року № 191 (т.2, а.с.112-113), в яких позивачем вказано на те, що основним видом діяльності ТОВ «ВЕСТТ БУД» є надання в оренду будівельних машин і устаткування (код КВЕД 77.32, 77.39, 77.12, 49.41).
До пояснень долучено копії документів на підтвердження вищезазначених обставин.
ГУ ДПС в Одеській області сформовано квитанцію №2, в якій зазначено, що інформацію Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 11.05.2023 року за № 9108643261, не враховано автоматично через невиконання п.18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну України від 11.12.2019 року №1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду (т.2,а.с.108).
16.05.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №8819270/39968649, яким вирішено «За результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 11.05.2023 р. за №9108643261, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, прийнято рішення про її неврахування з підстав: «відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг;Недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для проведення господарської операції».(т.2, а.с. 105).
ГУ ДПС в Одеській області сформовано квитанцію №2, в якій зазначено, що інформацію Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 11.05.2023 року за № 9108643261, не враховано згідно з рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 року № 8819270/39968649 (т.2,а.с.107).
Не погодившись із рішеннями контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних №5,6,7 та неврахуванням таблиці платника податку на додану вартість, позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить рішення - скасувати; податкові накладні зареєструвати; таблицю платника податку зобов`язати відповідача врахувати.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вище норм законодавства ТОВ «ВЕСТТ-БУД» були складені податкові накладні №5 від 31.31.2023 року, №6 від 31.31.2023 року та №7 від 31.31.2023 року та направлено їх на реєстрацію до податкового органу.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
При цьому, зазначені норми податкового законодавства конкретизуються у нормах постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, якою затверджені Порядки з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пунктів 3,5 Порядку зупинення №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну / розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена виключно операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД/умовним кодом товару та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором, які зазначені у врахованій таблиці даних платника податку за умови, що стосовно платника податку, який подав такі податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відсутнє чинне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. 8 цього Порядку платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).
Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).
Згідно з п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути конкретно вказані (підкреслені).
Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань та наявність виробничих потужностей для здійснення діяльності за спірною господарською операцією.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до висновку про його протиправність.
Така правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що невідповідність вимог контролюючого органу при зупиненні реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог, які не є чітко та зрозуміло сформульованими.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до постанови Кабміну України №1165) таким критерієм є: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
При зупиненні реєстрації податкових накладних контролюючим органом не було вказано конкретного переліку документів необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Відповідачами не пояснено та не доведено, що складені та подані позивачем первинні документи та надані пояснення щодо видів господарських операцій та наявності можливості їх здійснення не є достатніми для реєстрації податкової накладної, а сама господарська операція відповідає п.1 Критеріїв ризиковості.
Відповідно до пунктів 12, 19 Порядку №1165 зупинення платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). Комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), врахованої відповідно до пункту 16 або 18 цього Порядку, що надсилається платнику податку в електронний кабінет засобами електронного зв`язку в електронній формі, з дотриманням вимог Кодексу, Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги, якщо: стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1; до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку. У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п.5 Порядку №1165 виключно ті податкові накладні, що згідно п.3 Порядку не підлягають безумовній реєстрації, перевіряються щодо відповідності критеріям ризиковості здійснення господарських операцій, проте відповідачами не подано доказів на підтвердження перевірки спірної податкової накладної щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації, отже не доведено, що було дотримано встановленого порядку зупинення реєстрації податкових накладних з підстав відповідності здійснення операції п.1 Критеріїв.
З рішення про зупинення реєстрації ПН та оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації не убачаються підстави, з яких контролюючий орган не врахував пояснення та документи, надані на вимогу відповідача разом з повідомленням.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на невизначеність вимог контролюючого органу про надання документів при зупиненні реєстрації ПН та при відмові у реєстрації ПН рішення про відмову у реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Правова позиція подібного змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17, від 28.10.2019 у справі №640/983/19.
Суд враховує, що 03.03.2023 року ТОВ «ВЕСТТ БУД» були направлені повідомлення №1, №2, №3 щодо подачі документів та пояснень про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних №5 від 31.01.2023року, №6 від 31.01.2023року, №7 від 31.01.2023року, реєстрація яких була зупинена, підтверджено проведення господарських операцій на виконання укладеного договору.
Про отримання цих документів разом із повідомленнями вказує також і представник відповідачів у відзиві на позовну заяву.
Отже позивачем були надані документи, які підтверджували фактичне здійснення операцій, кількісні та вартісні показники цих операцій, що були достатніми для реєстрації податкових накладних №5 від 31.01.2023року, №6 від 31.01.2023року, №7 від 31.01.2023 року, зворотнє відповідачами не доведено.
Відповідачами не обґрунтовано, чому надані пояснення та докази не були враховані при прийнятті рішень, не надані докази розгляду та оцінки цих доказів на засіданні Комісії.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386419/39968649 від 07.03.2023 року, №8386418/39968649 від 07.03.2023року, №8386417/39968649 від 07.03.2023 року є протиправними та підлягають скасуванню у зв`язку з їх необґрунтованістю щодо визначених законом підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, недоведеністю відповідності здійснення господарських операцій п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Вирішуючи спір в частині позовних вимог ТОВ «ВЕСТТ БУД» про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може, прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
Приписами КАС України передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Згідно з положеннями п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже повноваження з реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну податкову службу України (з урахуванням організаційних змін податкових органів).
Зважаючи на вищевикладене та з огляду на висновок суду щодо протиправності Рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також те, що вказаними рішеннями фіскального органу порушені права позивача як платника податку, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «ВЕСТТ-БУД» №5 від 31.01.2023року, №6 від 31.01.2023року, №7 від 31.01.2023року датою їх направлення для реєстрації до ЄРПН.
Розглядаючи спір в іншій частині позовних вимог, суд зазначає наступне.
11.05.2023 року ТОВ «ВЕСТТ-БУД» подало до Державної податкової служби України таблицю даних платника податку на додану вартість разом з поясненнями.
16.05.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість № 8819270/39968649, яким вирішено «За результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 11.05.2023 р. за № 9108643261, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, прийнято рішення про її неврахування з підстав: «відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг; Недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для проведення господарської операції».(т.1, а.с. 105)
Відповідно до пп.16.1.2, 16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно із п.2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165) таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі - Державний класифікатор), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до п.12 Порядку № 1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
За приписами п.13 Порядку № 1165 у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Пунктами 14-17 Порядку № 1165 передбачено, що таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в електронний кабінет засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу, Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
За змістом п.18 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P.
Згідно із п.19 Порядку № 1165 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) Комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо: стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1; до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку. У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З аналізу наведених вище положень Порядку № 1165 слідує, що таблиця даних платника податку - це зведена інформація, що подається платником щодо КВЕД платника податку згідно з КВЕД, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються платником податку, яка подається до контролюючого органу з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Рішення про неврахування таблиці даних комісія приймає у разі прийняття стосовно платника податку рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, визначених у пунктах 1-5 додатка 1, або якщо до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
З матеріалів вбачається, що 11.05.2023 року позивачем подано до контролюючого органу таблицю даних платника податку на додану вартість, в якій визначено коди згідно з КВЕД 77.32, 77.39, 77.12, 49.41, 68.20; коди згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг товарів/послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України) 26.00,37.00,74.90,61.20; коди згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг товарів/послуг (постачання/надання) 77.32.10, 77.39.19, 77.12.,11, 49.41.1, 68.20.12-00.00.
Разом з таблицею даних платника податку на додану вартість позивачем було подано пояснення від 11.05.2023 року №19, в яких висвітлені обставини здійснення позивачем спірних господарських операцій та додані підтверджуючі докази (т.2, а.с.112-147).
Проте рішенням комісії від №8819270/39968649 від 16.05.2023 року дану таблицю даних платника податку на додану вартість не враховано з підстав «відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг; Недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для проведення господарської операції».
Суд зазначає, що жодна норма діючого законодавства України не встановлює в якості нормативу кількість працівників, необхідна для здійснення певної господарської діяльності.
В оскаржуваному рішенні відповідачем не конкретизовано, яку кількість працівників повинен мати позивач задля здійснення власної господарської діяльності, не наведено обставин, які слугували підставою для наведених у ньому висновків, а також не надано обґрунтувань щодо викладених тверджень.
Також в оскаржуваному рішенні не зазначено, яким чином відсутність власних трудових ресурсів у платника податків (окрім 12 штатних працівників), впливає на можливість здійснення або не здійснення ним господарської діяльності. Спірне рішення не містить ані посилань на кількість власних трудових ресурсів, які на думку відповідача є необхідними, ані на підстави, за яких такої кількості власних та залучених трудових ресурсів недостатньо для визначених платником податків в таблиці даних видів діяльності, що свідчить про формальний характер цього рішення.
Верховний Суд у постанові від 07.08.2018 р. у справі № 808/760/16 зазначив, що відсутність матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання господарської операції, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу), а основні та транспортні засоби можуть перебувати у постачальника на праві оренди або в лізингу.
Суд зазначає, що як оскаржуване рішення, так і відзив на позовну заяву не містить обґрунтувань неврахування поданих разом з таблицею даних платника податку на додану вартість пояснень від 11.05.2023 року та копій наданих документів.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що ГУ ДПС в Одеській області не доведено наявність підстав для неврахування поданої позивачем таблиці даних платника податку на додану вартість, що є підставою для визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від №8819270/39968649 від 16.05.2023р. про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачами законність оскаржуваних рішень не доведена, а аргументи відповідачів суд відхиляє з вищенаведених підстав.
У п. 110 рішення Європейського суду з прав людини від 23.07.2002 року у справі Компанія Вестберга таксі Актіеболаг та Вуліч проти Швеції визначено, що адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасовувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами для призначення податкових штрафів (санкцій), має саме податкове управління.
Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню частково, із відмовою у задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача врахувати таблицю від 11.05.2023 року, оскільки відповідно до п.22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили, отже відповідач зобов`язаний врахувати таблицю від 11.05.2023 року в силу прямої вказівки нормативного характеру, у разі набрання законної сили рішенням у даній справі.
Отже позивач заявив передчасну вимогу про зобов`язання відповідача врахувати таблицю, задоволення якої не спрямовано на захист вже порушеного права.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при поданні позовної заяви було сплачено судовий збір у розмірі 10736грн.
Суд дійшов висновку про стягнення в рівних частках з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ВЕСТТ БУД» суми сплаченого судового збору у розмірі 5368грн. та з ДПС України 5368грн. судового збору, оскільки спір в суді виник внаслідок неправомірної відмови у реєстрації податкових накладних ГУ ДПС України в Одеській області та неврахуванні таблиці даних платника податку на додану вартість; в подальшому залишення рішення про відмову у реєстрації податкових накладних за скаргами позивача без змін ДПС України, тобто внаслідок неправильних дій обох відповідачів (ч.8 ст.139 КАС України).
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» (код ЄДРПОУ 39968649; адреса: вул. Посмітного, 9-А, м.Одеса, 65062) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386419/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.01.2023 р. №5, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649).
Зобов?язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код ЄДРПОУ 39968649), від 31.01.2023 р. №5 датою її направлення для реєстрації до ЄРПН..
Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386418/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.01.2023 р. №6, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649).
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код ЄДРПОУ 39968649) від 31.01.2023 р. №6 датою її направлення для реєстрації до ЄРПН.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8386417/39968649 від 07.03.2023р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.01.2023р. №7, поданої ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код 39968649).
Зобов?язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну, подану ТОВ «ВЕСТТ БУД» (код ЄДРПОУ 39968649) від 31.01.2023 р. №7 датою її направлення для реєстрації до ЄРПН.
Визнати протиправним та скасувати рішення №8819270/39968649 від 16.05.2023р. Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ БУД» 11.05.2023р.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» (код ЄДРПОУ 39968649; адреса: вул. Посмітного, 9-А, м.Одеса, 65062) 5368(п`ять тисяч триста шістдесят вісім)грн. 00коп. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: пл.Львівська, буд.8, м.Київ, 04053) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТТ-БУД» (код ЄДРПОУ 39968649; адреса: вул. Посмітного, 9-А, м.Одеса, 65062) 5368(п`ять тисяч триста шістдесят вісім)грн. 00коп. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116990489 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні