ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
09 лютого 2024 рокум. Ужгород№ 260/5659/22
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дору Ю.Ю.,
при секретарі судового засідання Гавій Л.В.
за участю:
представника позивача Кузка С.І.
представника відповідача Савицького С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» до Головного управлінні ДПС України в Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» (далі - позивач, ТзОВ "Карат Мотор") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управлінні ДПС України в Закарпатській області (далі - відповідач), якою просить: визнати протиправним га скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області від 12.12.2022 року № 000/4081/07-16-04-05/35152173 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» штрафу у сумі 129514,03 гривень за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем складено акт від 02 листопада 2022 року про результати камеральної перевірки щодо дотримання встановлених законодавством граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних податку на додану вартість. Відповідно до вказаного акту встановлено, що позивачем зареєстровано 83 податкові накладні з порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за що передбачена відповідальність у розмірі 129514,03 грн. згідно статті 120-1 Податкового кодексу України. Так, 12 грудня 2022 року відповідачем на підставі вищевказаного акту перевірки винесено податкове-повідомлення рішення № 000/4081/07-16-04-05/35152173 про застосування до позивача штрафу у сумі 129514,03 грн. за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України. Позивач вважає таке податкове повідомлення-рішення протиправним, оскільки жодних змін до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, а також до тривалості операційного дня для реєстрації податкових накладних у зв`язку із введенням воєнного стану внесено не було. Позивач зазначає, що граничний термін реєстрації податкових накладних складених в проміжок часу з 01 липня 2022 року по 15 липня 2022 року є 31 липня 2022 року. В той же час, в Податковому кодексі України не визначено граничного строку реєстрації податкових накладних, якщо останній день такої реєстрації припадає на вихідний (святковий день). Відтак, позивач вважає, що граничний строк для реєстрації податкових накладних складених в проміжок часу з 01 липня 2022 року по 15 липня 2022 року переноситься на 01 серпня 2022 року, оскільки 31 липня 2022 року припадає на вихідний день. Крім того, позивач зазначає, що вчинив всі необхідні дії для своєчасної реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних, з метою уникнення штрафів, а порушення граничних строків реєстрації податкової накладної № 516 від 20.07.2022 року, розрахунку коригування № 515 від 20.07.2022 року до податкової накладної № 320 від 20.07.2022 року, податкової накладної № 320 від 20.07.2022 року, податкової накладної № 633 від 10.05.2022 року, розрахунку коригування № 634 від 10.05.2022 року до податкової накладної № 164 від 10.05.2022 року, податкової накладної № 523 від 21.03.2022 року, розрахунку коригування № 304 від 21.03.2022 року до податкової накладної № 297 від 21.03.2022 року відбулось за відсутності протиправної бездіяльності (вини) позивача, а отже відсутні підстави для притягнення ТОВ «Карат Мотор» до відповідальності у вигляді штрафу. Також позивач вказав, що розрахунок коригування № 90 від 05.07.2022 року до податкової накладної № 490 від 29.11.2021 року був внесений позивачем до Єдиного реєстру податкових накладних 29.07.2022 року. Рішення про реєстрацію розрахунку коригування № 90 від 05.07.2022 року прийнято 16.08.2022 року. Таким чином, вищевказаний розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних 29.07.2022 року. Відтак, на переконання позивача податкове повідомлення-рішення від 12.12.2022 року № 000/4081/07-16-04-05/35152173 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» штрафу у сумі 129514,03 гривень за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування до податкових накладних є протиправним та підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, що наведені у позовній заяві, просив їх задовольнити.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що згідно з підпунктом 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 до 18 години. Отже, у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі, якщо такий день є граничним днем їх реєстрації та у робочі дні після 18 години. Відповідач зазначає, що відповідно до наданих платником копій підтверджуючих документів (копії квитанцій на 71 аркушах), час початку реєстрації («Підписано бухгалтером», «Підписано печаткою») 71 податкових накладних/ розрахунків коригування, з висновками про порушення реєстрації яких не погоджується ТОВ "Карат Мотор", є післяопераційним часом (після 18 години), що відображено у таблиці (колонка «Дані платника згідно поданих документів (властивості документів, квитанція №1)»). Згідно наданих платником документів та баз даних Головного управління ДПС у Закарпатській області по податкових накладних/розрахунках коригування наявна інформація щодо порушення термінів реєстрації в ЄРПН на наступну кількість днів: №633 від 10.05.2022 36 днів, №634 від 10.05.2022 36 днів, №523 від 21.03.2022 42 дні, №304 від 21.03.2022 39 днів. Крім того, станом на 02.11.2022 року ТОВ "Карат Мотор" не було подано заяви щодо відсутності можливості виконання платником податків податкового обов`язку визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225. Відтак, оскаржене податкове повідомлення-рішення є правомірним та відсутні підстави для його скасування.
В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року в задоволенні позову було відмовлено. Дане рішення було залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2023 року. Постановою КАС ВС від 14 грудня 2023 року вказані судові рішення були скасовані, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 січня 2024 року прийнято справу до розгляду та призначено справу до розгляду на 09 лютого 2024 року у порядку спрощеного провадження із викликом сторін.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.
Судом встановлено, що посадовими особами Головного управління ДПС у Закарпатській області проведено камеральну перевірку позивача щодо дотримання встановлених законодавством граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт перевірки від 02 листопада 2022 року № 5270/07-16-04-05/35152173.
Відповідно до п. 3 вказаного акту, дані перевірки дотримання встановлених законодавством граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних свідчать про порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України згідно з пунктом 120-1-1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Згідно даних системи «Архів електронної звітності» підсистеми «Єдиний реєстр податкових накладних» встановлено, що ТОВ «Карат Мотор» зареєстровано 83 податкові накладні з порушенням граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України згідно таблиці наведеної в акті (таблиця 3).
В акті камеральної перевірки ГУ ДПС у Закарпатській області вказало на порушення граничних строків реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість за періоди березень, травень, липень, серпень, вересень 2022 року.
Позивач, не погодившись із вищевказаним актом перевірки 18 листопада 2022 року подав до ГУ ДПС у Закарпатській області заперечення до акту камеральної перевірки, в якому вказав що не погоджується із висновками контролюючого органу щодо порушення граничних строків термінів реєстрації податкових накладних та просив переглянути результати перевірки дотримання ТОВ «Карат Мотор» встановлених законодавством граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних з податку на додану вартість за періоди березень, травень, липень, серпень, вересень 2022 року.
Головне управління ДПС у Закарпатській області листом від 05 грудня 2022 року № 8340/6-07-16-04-05 повідомило, що підстав для врахування заперечення від 18 листопада 2022 року до акту від 02 листопада 2022 року № 5270/07-16-0-04-05/35152173 не має.
12 грудня 2022 року Головним управлінням ДПС у Закарпатській області винесено податкове повідомлення-рішення № 000/4081/07-16-04-05/35152173, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 129514,03 грн. за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI(далі -ПК України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 42.6 ст. 46 ПК України електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до цього Кодексу, законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" без укладення відповідного договору.
Порядок обміну електронними документами платника податків та контролюючого органу затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз. 10 п. 42.6 ст. 42 ПК України).
Абзацом першим п. 2 розд. ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261) (далі Порядок № 557), зокрема, визначено, що платник (автор) створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись Порядком № 557.
Після накладання кваліфікованого електронного підпису платник (автор) здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня (п. 3 розд. II Порядку № 557).
Операційний день частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг (абзац 10 п. 2 розд. І Порядку № 557).
Відповідно до абз. 7 п. 2 розділу І Порядку № 557електронний документообіг сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів.
Згідно з п. 5 розділу ІІ Порядку № 557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня (п. 6 розділу ІІ Порядку № 557).
Відповідно до п. 8 розділу ІІ Порядку № 557 перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Відповідно до п. 9 розділу ІІ Порядку № 557 не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція.
Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).
У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції (п. 11 розд. ІІ Порядку № 557).
Відповідно до п. 12 розділу ІІ Порядку № 557 якщо автором надіслано до контролюючих органів кілька примірників одного електронного документа (у разі виправлення, неотримання першої квитанції тощо), оригіналом вважається електронний документ, надісланий до контролюючих органів останнім до закінчення граничного строку, встановленого законодавством для подання такого документа, за умови, що його було сформовано правильно та прийнято (зареєстровано), про що автору надійшла друга квитанція про прийняття.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 зі змінами і доповненнями (далі Порядок № 1246) операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки ЄРПН, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У пункті 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Фактично вказана норма визначає юридичний факт, яким платник податків може підтверджувати надіслання контролюючому органу даних для забезпечення обробки таких відомостей з метою їх подальшого відображення у ЄРПН.
У пункті 201.10 статті 201 ПК України також передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Як встановлено судом у ході судового розгляду штрафні санкції були застосовані за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням на підставі пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, тобто за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних. А саме, у акті перевірки від 2 листопада 2022 року № 5270/07-16-04-05/35152173 податковим органом констатовано порушення граничних термінів реєстрації 83 податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
Згідно з матеріалами справи й таке підтверджено доводами сторін, суть виявленого порушення зводиться до того, що контролюючим органом здійснено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у робочі дні у межах 8 - 18 год., в той час як Позивачем фактично надіслано на реєстрацію означені податкові накладні/розрахунки коригування після 18 год. робочого дня.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено у Порядку ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (надалі - Порядок № 1246), який є та був чинним на час спірних правовідносин.
За визначенням у пункті 1 Порядку № 1246 операційним днем є частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Як встановлено у пункті 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
У пункті 13 Порядку № 1246 передбачено формування за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
Як визначено у підпункті 14.1.56-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України електронний кабінет - сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Взаємодія реалізується через: портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування; портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих; програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету; інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Відповідно до пункту 42-1.2 статті 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
При цьому згідно з пунктом 42-1.6 цієї ж статті ПК України електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.
Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17 березня 2022 року, доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, підпунктом 69.18, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Проте, згідно пункту 3 Порядку № 1246 зазначено, що операційний день триває у робочі дні з 8:00 год. до 20:00 год., оскільки згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі якщо такий день є граничним днем їх реєстрації, та у робочі дні після 18:00 год.
В даній справі спірне питання полягає у визначенні предмету регулювання (кола правовідносин), на які поширюється дія підпункту 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України у співвідношенні з нормами статті 201 ПК України та Порядку № 1246.
Як зазначено у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України вказані обмеження щодо днів надання електронних сервісів та приймання електронних документів на визначення граничних строків реєстрації податкових накладних. Проте, існують відмінності в цих строках (визначені календарними днями) та процедурні строки, в межах яких платником податку мають бути здійснені дії, спрямовані на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування. Тобто, суди розцінили підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України як спеціальну норму, яка підлягає застосуванню протягом воєнного стану і яка за своєю суттю виключає застосування загальних норм щодо строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, визначених статтею 201 ПК України та Порядком № 1246.
Зміст норми підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.
Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.
Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.
Разом із тим, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.
Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.
Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Наведений підхід узгоджується з принципом «належного урядування», згідно з яким у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи мають діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, параграф 120, ECHR 2000-I; «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, параграф 128, ECHR 2004-XII; «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, параграф 72; «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, параграф 51).
У рішенні у справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини вказав на те, що принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не можуть мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заява № 29979/04, параграф 70).
Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), параграф 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. The Czech Republic), заява № 36548/97, параграф 58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74).
Зокрема, на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74; «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, параграф 37) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), параграф 128; «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), параграф 119).
У подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 8 лютого 2023 року.
Згідно з введеною нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.
Як вбачається з акту перевірки від 02 листопада 2022 року № 5270/07-16-04-05/35152173 (таблиця 3) щодо порушення термінів реєстрації 83 податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:
1) ПН/РКПН № 516 (дата виписки 20 липня 2022 року, дата реєстрації 16 серпня 2022 року 12: 23 год., кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
2) ПН/РКПН № 515 (дата виписки 20 липня 2022 року, дата реєстрації 16 серпня 2022 року, 11:06 год., кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
3) ПН/РКПН № 228 (дата виписки 15 липня 2022 року, дата реєстрації 10 серпня 2022 року 08:01 год., кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 10 днів);
4) ПН/РКПН № 56 (дата виписки 05 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:03 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
5) ПН/РКПН № 146 (дата виписки 11 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:07 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
6) ПН/РКПН № 178 (дата виписки 13 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:04 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
7) ПН/РКПН № 179 (дата виписки 13 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:03 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
8) ПН/РКПН № 90 (дата виписки 05 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
9) ПН/РКПН № 221 (дата виписки 15 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
10) ПН/РКПН № 57 (дата виписки 05 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:03 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
11) ПН/РКПН № 177 (дата виписки 13 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
12) ПН/РКПН № 244 (дата виписки 08 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
13) ПН/РКПН № 160 (дата виписки 12 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:07 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
14) ПН/РКПН № 145 (дата виписки 11 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:07 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
15) ПН/РКПН № 208 (дата виписки 14 липня 2022 року, дата реєстрації 01 серпня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
16) ПН/РКПН № 523 (дата виписки 21 березня 2022 року, дата реєстрації 25 серпня 2022 року, 09:29 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 42 дні);
17) ПН/РКПН № 304 (дата виписки 21 березня 2022 року, дата реєстрації 22 серпня 2022 року, 04:22 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 39 днів);
18) ПН/РКПН № 522 (дата виписки 29 липня 2022 року, дата реєстрації 22 серпня 2022 року, 09:32 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 07 днів);
19) ПН/РКПН № 633 (дата виписки 10 травня 2022 року, дата реєстрації 19 серпня 2022 року, 03:14 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 36 днів);
20) ПН/РКПН № 634 (дата виписки 10 травня 2022 року, дата реєстрації 19 серпня 2022 року, 03:14 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 36 днів);
21) ПН/РКПН № 508 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
22) ПН/РКПН № 505 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
23) ПН/РКПН № 470 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
24) ПН/РКПН № 456 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
25) ПН/РКПН № 509 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
26) ПН/РКПН № 504 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
27) ПН/РКПН № 497 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
28) ПН/РКПН № 462 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
29) ПН/РКПН № 475 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
30) ПН/РКПН № 476 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
31) ПН/РКПН № 632 (дата виписки 17 травня 2022 року, дата реєстрації 19 серпня 2022 року, 08:01 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 36 днів);
32) ПН/РКПН № 499 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
33) ПН/РКПН № 485 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
34) ПН/РКПН № 479 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
35) ПН/РКПН № 506 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
36) ПН/РКПН № 481 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
37) ПН/РКПН № 501 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
38) ПН/РКПН № 494 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
39) ПН/РКПН № 463 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
40) ПН/РКПН № 455 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
41) ПН/РКПН № 498 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
42) ПН/РКПН № 472 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
43) ПН/РКПН № 486 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
44) ПН/РКПН № 468 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
45) ПН/РКПН № 459 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
46) ПН/РКПН № 512 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
47) ПН/РКПН № 482 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
48) ПН/РКПН № 478 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
49) ПН/РКПН № 453 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
50) ПН/РКПН № 465 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
51) ПН/РКПН № 457 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
52) ПН/РКПН № 452 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
53) ПН/РКПН № 461 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
54) ПН/РКПН № 466 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
55) ПН/РКПН № 488 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
56) ПН/РКПН № 460 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
57) ПН/РКПН № 507 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
58) ПН/РКПН № 500 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
59) ПН/РКПН № 510 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
60) ПН/РКПН № 484 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
61) ПН/РКПН № 502 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
62) ПН/РКПН № 491 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
63) ПН/РКПН № 464 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
64) ПН/РКПН № 467 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
65) ПН/РКПН № 454 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
66) ПН/РКПН № 458 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
67) ПН/РКПН № 474 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
68) ПН/РКПН № 469 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
69) ПН/РКПН № 471 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
70) ПН/РКПН № 493 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
71) ПН/РКПН № 483 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
72) ПН/РКПН № 473 (дата виписки 30 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
73) ПН/РКПН № 493 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
74) ПН/РКПН № 437 (дата виписки 29 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
75) ПН/РКПН № 503 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
76) ПН/РКПН № 487 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
77) ПН/РКПН № 533 (дата виписки 06 червня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, 10:50 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 48 день);
78) ПН/РКПН № 495 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:06 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
79) ПН/РКПН № 480 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
80) ПН/РКПН № 496 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 16 вересня 2022 року, 08:05 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 1 день);
81) ПН/РКПН № 521 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 19 вересня 2022 року, 04:53 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 4 дні);
82) ПН/РКПН № 477 (дата виписки 31 серпня 2022 року, дата реєстрації 19 вересня 2022 року, 04:53 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 4 дні);
83) ПН/РКПН № 645 (дата виписки 14 вересня 2022 року, дата реєстрації 01 листопада 2022 року, 05:00 год, кількість днів порушення термінів реєстрації в ЄРПН 32 дні).
Таким чином, як вказав відповідач у акті камеральної перевірки, позивачем вищевказані податкові накладні зареєстровані поза межами установленого законом строку.
Щодо розрахунку коригування №90, то згідно поданих представником позивача в судовому засіданні 09.02.2024 р. доказів (а саме протоколу перевірки), такий подано 29.074.2022 р. об 19.11 год.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що податкові накладні/ розрахунки коригування та розрахунок коригування №90 позивачем подано вчасно, а висновок ГУ ДПС у Закарпатській області щодо невчасності подання таких є хибним, за винятком податкових накладних №№516 (дата реєстрації 16.08.2022 р.), 515 (дата реєстрації 16.08.2022 р.), 523 (дата реєстрації 25.08.2022 р.), 304 (дата реєстрації 22.08.2022 р.), 633 (дата реєстрації 19.08.2022 р.), 634 (дата реєстрації 19.08.2022 р.), зокрема, невчасність їх подання в судовому засіданні не заперечувалася представником позивача.
Абзацом першим пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/ або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З огляду на сукупність встановлених обставин, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову. А саме протиправність нарахування штрафних санкцій, крім тих, які застосовані правомірно за невчасну реєстрацію податкових накладних №№516 (дата реєстрації 16.08.2022 р.), 515 (дата реєстрації 16.08.2022 р.), 523 (дата реєстрації 25.08.2022 р.), 304 (дата реєстрації 22.08.2022 р.), 633 (дата реєстрації 19.08.2022 р.), 634 (дата реєстрації 19.08.2022 р.). Сума штрафних санкцій, яка правомірно нарахована контролюючим органом в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні за невчасність реєстрації вказаних накладних складає 2003,62 грн. В іншій частині вказане податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає до скасування, а саме в сумі 127510,21 грн. штрафних санкцій.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає до задоволення частково.
Відповідно до частини 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Відтак, у зв`язку із частковим задоволенням позовних вимог, у відповідності до статті 139 КАС України судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Собранецька, буд.124, код ЄДРПОУ 35152173) до Головного управлінні ДПС України в Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. А. Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ 44106694) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково .
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області від 12.12.2022 року № 000/4081/07-16-04-05/35152173 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» штрафу за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10. стаття 201 Податкового кодексу України у частині 127510,41 (сто двадцять сім тисяч п`ятсот десять гривень 41 копійка) грн.
У задоволенні адміністративного позову у частині решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управлінні ДПС України в Закарпатській області (код ЄДРПОУ 44106694) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Карат Мотор» (код ЄДРПОУ 35152173) судові витрати у розмірі 2441,30 (дві тисячі чотириста сорок одна гривня 30 копійок) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У відповідності до ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 09 лютого 2024 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення в повному обсязі складено та підписано 14 лютого 2024 року.
СуддяЮ.Ю.Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117018012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні