ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" січня 2024 р. справа №300/6780/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Боброва Ю.О.,
за участі:
секретаря судового засідання Щерб`як Д.І.,
представника позивача Святненка С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" до Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" (далі позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 (далі третя особа) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням №3 від 10.08.2022 З`їзду Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" депутата Калуської міської ради Полянську Н.Є. було відкликано за народною ініціативою, а тому Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" звернулася із клопотання до відповідача про розгляд питання про обрання наступного за черговістю депутата Калуської міської ради та прийняття відповідного рішення. Проте, відповідачем протиправно та в порушення вимог чинного законодавства і відповідно до покладених обов`язків не прийнято рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка ОСОБА_2 . Таку бездіяльність позивач вважає протиправною та просить зобов`язати відповідача прийняти відповідне рішення.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачем подано суду відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що доводи позивача щодо порушення саме його прав жодним чином не наведені у позовній заяві та не підкріплені належними доказами, що свідчить про відсутність предмету спору.
Третя особа заяв чи клопотань не подала, правом на подання пояснень не скористалася. Також відповідачем не повідомлено суд про поважність причин ненадання таких пояснень.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві та просив задовольнити позов повністю.
Представник відповідача та третя особа в судове засідання не з`явилися, хоча про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, судом встановлено таке.
Судом встановлено, що постановою Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області №20 від 26.09.2020 зареєстровано кандидатів у депутати Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області включених до єдиного виборчого списку від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка", зокрема і ОСОБА_1 .
Відповідно до рішенням №3 від 10.08.2022 З`їзду Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" депутата Калуської міської ради Полянську Н.Є. відкликано за народною ініціативою. Вказане рішення було передано до Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області, проте рішення щодо заміщення депутата Калуської міської ради, повноваження якого достроково припинено у зв`язку з відкликанням за народною ініціативою не ухвалено.
25.07.2023 Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" звернулася із клопотання до відповідача про розгляд питання про обрання наступного за черговістю депутата Калуської міської ради та прийняття відповідного рішення.
Відповідно до протоколу засідання Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області №5 від 17.08.2023 останнім розглянуто питання про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка ОСОБА_2 та поставлено на голосування, проте рішення не прийнято (а.с. 8-10).
Також, згідно листа Центральної виборчої комісії від 10.08.2023 було повідомлено відповідача про обов`язок відповідно до вимог чинного законодавства ухвалення рішення стосовно обрання наступного за черговістю кандидата у депутати та необхідність неухильно дотримуватись вимог законодавства в ході реалізації своїх повноважень, зокрема стосовно заміщення депутатів місцевої ради та організації своєї роботи (а.с. 11-14).
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо прийняття рішення протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, з урахуванням норм матеріального права, суд встановив наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2022 №93-IV (далі Закон №93-IV) відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Частиною 2 статті 10 Закону №93-IV встановлено, що депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Згідно статті 37 Закону №93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Відповідно до частини 1 статті 38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 9 даної статті встановлено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Згідно частини 2 статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Приписами частини 7, 8 та 9 статті 41 Закону №93-IV визначено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Відповідно до статті 284 Виборчого кодексу України у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
Окрім цього суд звертає увагу, що пунктом 5.9 постанови ЦВК від 28.10.2020 №433 Про Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів визначено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії в порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 цього Роз`яснення).
Указане рішення ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцяти денний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Враховуючи вищенаведені приписи закону та встановлені обставини справи, відповідач зобов`язаний протягом тридцяти днів з дня отримання повідомлення про відкликання депутата за народною ініціативою визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії в порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу.
Зазначений обов`язок також підтверджується листом Центральної виборчої комісії від 10.08.2023 наявний у матеріалах даної адміністративної справи.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів та не спростував допущену ним бездіяльність щодо прийняття рішення. Натомість позивачем доведено обставин на яких ґрунтуються його позовні вимоги.
Безпідставними є посилання представника відповідача на те, що у позовній заяві позивачем не наведені порушення його прав та не підкріплені належними доказами, оскільки саме Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" була ініціатором клопотання про розгляд рішення рішенням №3 від 10.08.2022 щодо відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою і визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати, та за результатами якого рішення прийнято не було.
Таким чином, враховуючи викладені вище досліджені судом фактичні обставини, які підтверджені доказами, та вказані норми права, котрі регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що у відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як наслідок, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області слід стягнути сплачений судовий збір в розмірі 2684 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області щодо прийняття рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
Зобов`язати Калуську міську територіальну виборчу комісію Калуського району Івано-Франківської області прийняти рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Виборчого кодексу України.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Калуської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області на користь Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні сплаченого судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка", код ЄДРПОУ 36733782, вул. Биха, 20/7, м. Івано-Франківськ, 76010;
відповідач: Калуська міська територіальна виборча комісія Калуського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 43758816, вул. Січинського, 7, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77300;
третя особа: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Суддя Бобров Ю.О.
Рішення складене в повному обсязі 05 лютого 2024 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117018162 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Бобров Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні