ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" лютого 2024 р. справа № 300/5507/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Романків Ігор Михайлович, до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення за №09250000462 від 31.07.2023 про відмову у перерахунку пенсії, зобов`язання зарахувати період роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 в подвійному розмірі, і провести перерахунок та виплату пенсії, з 01.08.2023, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ), в інтересах якої на підставі ордера про надання правової (правничої) допомоги діє адвокат Романків Ігор Михайлович (надалі по тексту - представник позивача), звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі по тексту також - відповідач 1, ГУ УПФУ в Івано-Франківській області, Управління, орган пенсійного забезпечення), Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (надалі по тексту також - відповідач 2, ГУ УПФУ у Київській області, Управління, орган пенсійного забезпечення) про визнання протиправним та скасування рішення за №092650000462 від 31.07.2023 про відмову у перерахунку пенсії (надалі по тексту також - оскаржуване рішення), зобов`язання зарахувати період роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 в подвійному розмірі, і провести перерахунок та виплату пенсії, з 01.08.2023.
Позовні вимоги мотивує тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ УПФУ в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком за Списком №2 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV (надалі по тексту також - Закон №1058-IV). До призначення пенсії і після призначення пенсії позивач продовжувала та продовжує працювати в закладі з надання психіатричної допомоги. Як стало відомо позивачу, стаж її роботи в даному закладі в шкідливих і важких умовах праці після 01.01.2004 (із 10.11.2004) зарахований органом пенсійного забезпечення в одинарному розмірі, що суперечить чинному законодавству України. 24.07.2023 позивач через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України подала заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсії з прохання зарахувати до стажу період її роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (надалі по тексту також - КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради", комунальне підприємство, Спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради, спеціальний заклад надання психологічної допомоги) в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ (надалі по тексту також - Закон №1788-ХІІ). До заяви про перерахунок пенсії було долучено скановані копії паспорта громадянина України, облікової картки платника податків, трудової книжки, а також довідки КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" від 09.05.2023 за №05-08/25, якою підтверджується та обставина, що позивач з 10.11.2004 по теперішній час (09.05.2023 - дату видачі довідки) працює зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV (надалі по тексту також - Закон №1110-IV). Листом від 04.08.2023 за №0900-0206-8/37027 Головне управління пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомлено позивачу про те, що Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області, яким звернення позивача було розглянуто за принципом екстериторіальності, прийнято за рішенням №092650000462 від 31.07.2023. Вказаним рішенням відмовлено в здійснення перерахунку пенсії шляхом зарахування до стажу періоду її роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 у Спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
ОСОБА_1 , вважаючи протиправною відмову відповідача 1 у перерахунку в подвійному розмірі стажу позивача за період роботи у закладі з надання психіатричної допомоги, просить суд скасувати оскаржуване рішення відповідача 2 та зобов`язати здійснити відповідний перерахунок стажу із виплатою належної пенсії з 01.08.2023.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Одночасно судом витребувано у сторін докази необхідні для розгляду даної адміністративної справи (а.с.40).
Відповідач 1 скористався правом подання відзиву на позовну заяву від 01.09.2023 за №0900-0902-8/42543, реєстрацію якого в суді із відповідними доказами здійснено 05.09.2023 (а.с.49-112). Орган пенсійного забезпечення не погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, вказує на їх безпідставність та вважає, що вони не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Управління звертає увагу на те що, з 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV, тобто з 01.01.2004 всі періоди страхового стажу враховуються в одинарному розмірі. Згідно з абзацу 3 частини 4 статті 24 Закону №1058-IV пільговий порядок обчислення страхового стажу передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років. Відповідно до частини 3 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків передбачених цим законом. Як визначено абзацами 1, 2 частини 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV, до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому закону. Таким чином відповідач 1, зазначає, що органом пенсійного забезпечення правомірно не врахувало стаж з 10.11.2004 по 09.05.2023 у подвійному розмірі, оскільки відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" робота у закладах охорони здоров`я зараховується до стажу у подвійному розмірі тільки до 31.12.2003, ця норма поширюється на працівників, які продовжують працювати у закладах відділень охорони здоров`я.
Відповідач 2 також скористався правом подання відзиву на позовну заяву від 05.09.2023 за №1000-0905-7/132958, реєстрацію якого в суді із відповідними доказами здійснено 11.09.2023 (а.с.114-133). Заперечуючи щодо задоволення позивних вимог ОСОБА_1 , Управління із посиланням на положення пункту 4 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", вважає, що пільговий порядок обчислення стажу роботи, який діяв раніше, за період з 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзиви на позовну заяву, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком за Списком №2 відповідно до пункту 2 частини 1 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Після призначення пенсії позивач продовжує працювати, що підтверджується трудовою книжкою позивача (а.с.13-20) та довідкою Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" від 09.05.2023 за №05-08/25 (а.с.28, 32, 103)
Як слідує із наявних протоколів про перерахунок пенсії позивача по особовому рахунку № НОМЕР_1 від 09.02.2023 загальний страховий стаж позивача складає 37 років 09 місяців 00 днів, в тому числі робота за Списком №2 - 28 років 2 місяці і 2 дні (а.с.28, 96, 97).
До загального трудового/страхового стажу зарахований періоди роботи з 01.09.1984 по 31.12.2022 (а.с.29, 97).
До спеціального стажу зараховується період:
- з 10.11.2004 по 19.12.2005 згідно Списку №2;
- з 20.12.2005 по 31.12.2005 згідно Списку №2;
- з 01.01.2006 по 30.11.2018 згідно Списку №2;
- з 01.12.2018 по 31.12.2018 згідно Списку №2.
ОСОБА_1 24.07.2023 через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України подала заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсії.
У такій заяві позивач визначила наступний зміст перерахунку "Вид пенсії" - "Допризначення у зв`язку з наданими додатковими документами" (а.с.102). До даної заяви ОСОБА_1 долучила: довідку Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" від 09.05.2023 за №05-08/25 та копію трудової книжки серії НОМЕР_2 від 20.01.1987 (а.с.102-108, 122-133)
Із змісту довідки від 09.05.2023 за №05-08/25 слідує:
- ОСОБА_1 з 10.11.2004 (наказ №84 від 0911.2004) по теперішній час (09.05.2023 - дату видачі довідки) працює зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV;
- довідка видана для подання в Галицьке об`єднане управління ПФУ (а.с.103).
У адміністративному позові ОСОБА_1 стверджує, що такою заявою ставила перед органом пенсійного забезпечення вимогу в зарахуванні до стажу період її роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 у в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Відповідачі, подаючи відзив на адміністративний позов, не заперечили та не спростовують зміст вимог за заявою ОСОБА_1 від 24.07.2023.
Органи пенсійного забезпечення визнають, що єдиним питанням, яке порушено позивачем у заяві від 24.07.2023 є - "зарахування стажу з 10.11.2004 по 31.01.2023 в подвійному розмірі за роботу в шкідливих умовах", про що відповідачем 2 ідентифіковано в оскаржуваному рішенні (а.с.121).
Листом від 04.08.2023 за №0900-0206-8/37027 Головне управління пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомлено позивачу про те, що Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області, яким звернення позивача було розглянуто за принципом екстериторіальності, прийнято за рішенням №092650000462 від 31.07.2023, яким відмовлено в здійснення перерахунку пенсії за наслідками розгляду заяви від 24.07.2023.
Даним рішенням відповідача 2, поряд з іншим, інформовано позивача, що періоди стажу згідно довідки №05-8/25 від 09.05.2023 враховані до стажу в одинарному розмірі, оскільки відповідно до частини 4 статті 24 Закону №1058-IV пільговий порядок обчислення страхового стажу передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (а.с.30-31).
Вважаючи, що рішенням відповідача 2 від 31.07.2023 протиправно відмовлено в зарахуванні до стажу періоду роботи позивача з 10.11.2004 по 09.05.2023 у КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", ОСОБА_1 звернулася до суду за відновленням порушеного права на пільгове обчислення спірного частини страхового стажу у подвійному розмірі.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991 та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 24 Закону України №1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Закон України №1058-IV набрав чинності 1 січня 2004 року. До цього моменту пенсійні відносини врегульовувалися Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ.
Основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (стаття 62 Закону №1788-ХІІ).
Згідно відомостей трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_2 , копія якої наявна в матеріалах справи (а.с.13-20), суд встановив, що позивач:
з 10.11.2004 прийнята на посаду процедурної медсестри в Обласній психічній лікарні №2 (запис №10);
з 01.02.2006 переведена на посаду сестри медичної палати (запис №11);
з 01.05.2011 переведена на посаду сестри медичної палати психіатричного відділення №2 (запис №12);
з 31.12.2011 у зв`язку з реорганізацією психіатричного відділу відділення №2 вважати на посаді сестри медичної палати соматопсихіатричного відділення №2 (запис №13);
з 02.12.2013 у зв`язку з реорганізацією соматопсихіатричного відділення №2 вважати на посаді сестри медичної палати геронтопсихіатричного відділення №4 (запис №14);
01.01.2019 назву посади "сестра медичної палати" змінено на "сестра медична" для приведення у відповідність до Класифікатора професій ДК 003:2010 (запис №15);
17.10.2019 "Обласна психіатрична лікарня №2" реорганізована в комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціалізований заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (запис №16);
з 01.04.2022 переведена сестрою медичною психіатричного відділення ПЗМХ №1, пост із звичайним наглядом (запис №17);
з 01.09.2022 переведена сестрою медичною психіатричного відділення №2 (запис №18);
з 02.03.2023 переведена сестрою медичною геронтопсихіатричного відділення №4 (запис №19).
Суд зазначає, що трудова книжка містить всі необхідні записи, які засвідчені роботодавцем та дають можливість встановити дату прийняття на роботу, місце роботи, найменування посади та накази, на підставі яких позивач прийнята/переведена на таку посаду (роботу).
Відповідно до довідки Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" від 09.05.2023 за №05-08/25 ОСОБА_1 з 10.11.2004 по день видачі довідки (09.05.2023) працює в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради"(а.с.32).
Відповідачі не заперечує факт роботи позивача в психіатричному закладі у спірні періоди.
В силу правового регулювання пункту 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Пільги щодо обчислення стажу роботи в деяких медичних закладах передбачені статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", згідно якої робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Згідно статті 1 Закону України "Про психіатричну допомогу" від 22.02.2000 за №1489-III заклад з надання психіатричної допомоги - психіатричний, наркологічний чи інший спеціалізований заклад охорони здоров`я, центр, відділення, кабінет тощо, інші заклади та установи будь-якої форми власності, діяльність яких пов`язана з наданням психіатричної допомоги.
Як свідчать публічні відомості, які містяться в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ідентифікаційний код юридичної особи 01993262), до видів діяльності КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" належать спеціалізована медична практика 86.22 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері спеціальної медицини лікарями-спеціалістами та хірургами), діяльність лікарняних закладів 86.10 (цей клас включає короткострокове та тривале перебування пацієнтів у лікарнях широкого профілю, які здійснюють медичну, діагностичну та лікувальну діяльність (наприклад, громадські та обласні лікарні, лікарні некомерційних організацій, університетські лікарні, військові шпиталі та в`язничні лікарні), та лікарняні установи спеціального призначення (наприклад, наркологічні та психіатричні клініки, інфекційні лікарні, пологові будинки, санаторно-курортні заклади) та загальна медична практика код 86.21 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері загальної медицини, які надають лікарі загального профілю).
Отже, КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", як лікарняний заклад призначений для надання психіатричної допомоги, і в розумінні статті 60 Закону №1788-ХІІ є закладом з надання психіатричної допомоги.
В частині посилань відповідачів на неможливість зарахування до страхового стажу у подвійному розмірі періоду роботи позивачки у психіатричному закладі після 01.01.2004, суд керується наступними мотивами:
- по перше, положення статті 60 Закону України №1788-ХІІ в редакції Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV, з 15.08.2023 є чинними по теперішній час;
- по друге, приписи статті 24 Закону №1058-IV не змінюють, не скасовують/не припиняють дію і правове регулювання, визначене статтею 60 Закону України №1788.
Повертаючись до фактичних обставин у справі, слід відзначити, що заяві про перерахунок пенсії від 24.07.2023 (а.с.102) передували заяви позивача від 06.02.2023 (а.с.94, 95) і від 22.01.2021 (а.с.86).
Здійснення перерахунку пенсії позивача:
- за заявою від 22.01.2021 мало місце у зв`язку із "зміною стажу за 24 місяці; абзац 1 частина 4 статті 42 Закону №1058-IV" за останній період роботи з 01.01.2019 по 31.12.2020 (а.с.88);
- за заявою від 06.02.2023 здійснено внаслідок "зміни стажу та заробітку 24 місяці; абзаци 1, 2 частина 4 статті 42 Закону №1058-IV" за останній період роботи з 01.01.2021 по 31.12.2022 (а.с.97).
Форми РС-право як додатки до протоколів перерахунку за коментованими заявами позивача свідчать, що в кратному розмірі позивачу зараховано стаж з 10.11.2004 лише для визначення права на призначення пенсії (стаж, що дає право на зниження пенсійного віку), тоді як вказаний період врахований до страхового стажу в одинарному розмірі, що підтверджується розрахунком стажу:
- 49 років 9 місяців і 15 днів ("стаж для розрахунку права"), в той час як в протоколі перерахунку від 27.01.2021 "страховий стаж (повний)" визначений - 35 років 9 місяців 0 днів (а.с.87, 88);
- 51 років 9 місяців і 15 днів ("стаж для розрахунку права"), в той час як в протоколі перерахунку від 08.02.2023 "страховий стаж (повний)" визначений - 37 років 9 місяців 0 днів (а.с.96, 97).
В першому та в другому випадках коефіцієнт стажу без врахування та з урахуванням кратності однаковий:
- за протоколом від 27.01.2021 "коефіцієнт стажу з врахування кратності" - 0,35750, "коефіцієнт стажу без врахування кратності ((429/100*12)*1)" - 0,35750 (а.с.87);
- за протоколом від 08.02.2023 "коефіцієнт стажу з врахування кратності" - 0,37750, "коефіцієнт стажу без врахування кратності ((453/100*12)*1)" - 0,37750 (а.с.96).
Вказане засвідчує, що у пенсійній справі позивача орган пенсійного забезпечення лише здійснив розрахунок спірного стажу у подвійному значенні як "стаж для розрахунку права", втім фактично для визначення коефіцієнта стажу з врахування кратності перерахунок не проводиться такий перерахунок.
Відповідно до статті 22 Конституції України, конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Отже, відмова відповідача зарахувати до стажу позивача у подвійному розмірі періоди роботи в психіатричному закладі охорони здоров`я після 10.11.2004 не ґрунтується на вимогах чинного законодавства України та є протиправною.
Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 27.04.2023 в справі №160/14078/22, від 08.06.2022 в справі №689/1593/16-а, від 08.06.2022 в справі №510/1593/16-а, від 20.04.2022 в справі № 214/3705/17, від 22.12.2021 у справі №688/2916/17, від 27.02.2020 у справі №462/1713/17, від 23.01.2019 у справі №485/103/17 та від 04.12.2019 у справі №689/872/17, які були враховані судом при вирішенні спірних правовідносин.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 КАС України).
Суд також зазначає, що у постанові від 03.11.2021 у справі №360/3611/20, Велика Палата Верховного Суду, визначаючи співвідношення між Законом №1058-IV та Законом №1788-ХІІ вказала, що Конституція України не передбачає можливості надання певному закону вищої юридичної сили щодо інших законів, або можливості передбачити законом заборону законодавцю приймати інші закони, що регулюють однопредметні відносини. Крім того, Закон №1788-ХІІ був прийнятий раніше за Закон №1058-IV.
Окрім того, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що якби законодавець мав намір обмежити сферу застосування Закону України "Про пенсійне забезпечення", то він мав би виключити із Закону України "Про пенсійне забезпечення" усі інші положення, чого зроблено не було.
З огляду на вищезазначене, відповідно до статті 60 Закон №1788-ХІІ та пункту 16 "Прикінцеві положення" Закон №1058-IV період роботи позивача в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 10.11.2004 по 09.05.2023 підлягає зарахуванню до стажу роботи у подвійному розмірі, а рішення відповідача, саме з таких мотивів, є протиправним.
Обираючи ефективний спосіб захисту порушеного права, та періоду, що підлягає захисту, суд керується такими мотивами.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, суд у досліджуваному випадку враховує наступні обставини:
- позивач, на дату звернення як із заявою від 06.02.2023 (а.с.94) так і від 24.07.2023 (а.с.102) про перерахунок пенсії, продовжувала працювати в закладні з надання психіатричної допомоги;
- при призначенні позивачу з січня 2019 року (а.с.53, 79) пенсії відповідачем 1 безпідставно не зараховано до страхового стажу в подвійному розмірі стаж з 10.11.2004 по 31.11.2018 (дата, що передує місяцю звернення з первинною заявою про призначення пенсії);
- при наступних перерахунках пенсії, в тому числі за заявою від 06.02.2023 (а.с.94), у зв`язку із збільшення страхового стажу на чергові 24 місяці працюючого пенсіонера, такий стаж по 31.12.2022 (а.с.97) також не зараховано до страхового стажу в подвійному розмірі;
- довідка від 09.05.2023 за №05-08/25 підтверджує стаж ОСОБА_1 , що підлягає зарахуванню в подвійному розмірі, по 09.05.2023 - день видачі довідки.
Разом з тим, позивач просить перерахувати її пенсію з врахуванням страхового стажу в подвійному розмірі за період з 10.11.2004 по 09.05.2023 (тобто й за період, який не був врахований при останньому перерахунку пенсії за період з 01.01.2021 по 31.12.2022 за заявою від 06.02.2023 внаслідок "зміни стажу та заробітку 24 місяці; абзаци 1, 2 частина 4 статті 42 Закону №1058-IV" (а.с.94, 97)
В контексті вказаних обставин суд застосовує приписи частини 4 статті 42 Закону №1058-IV, за змістом яких, в разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
В разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Отже, враховуючи приписи абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону України № 1058-IV, про те, що перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, суд вказує не те, що ОСОБА_1 набуде право на зарахування страхового стажу за період з 01.01.2023 по 09.05.2023 при перерахунку пенсії лише з 01.01.2025.
Частиною 4 статті 45 Закону №1058- IV передбачено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 35,частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:
у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;
у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
З огляду на те, що позивач подала заяву на перерахунок пенсії 24.07.2023, то право на перерахунок пенсії виник у неї з 01.08.2023, про що вірно зазначає в позовній заяві.
Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Встановлені судом обставини, з огляду на критерії правомірності поведінки суб`єкта владних повноважень, вказують на протиправність рішення ГУ ПФУ у Київській області про відмову в перерахунку пенсії від 31.07.2023 за номером №09265000462, а тому таке рішення належить скасувати.
В адміністративному позові ОСОБА_1 , обираючи відповідача, який повинен відновити її право на пенсію, просить зобов`язати здійснити перерахунок її пенсії Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
В даному випадку, визначаючи належний спосіб захисту і відновлення права, позивач не врахувала наступного.
Так, відповідно до пунктів 4.1, 4.2, абзацу 3 пункту 4.3 і пункту 4.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 (надалі по тексту також - Порядок №22-1), заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів.
Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Після призначення пенсії електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.
Із вказаного слідує, що після реєстрації 24.07.2023 заяви ОСОБА_1 , органом пенсійного забезпечення, який її розглядав і вирішував за принципом екстериторіальності питання про наявність чи відсутність права на пенсію, в розумінні Порядку №22-1 є Головне управлінням Пенсійного фонду України у Київській області.
Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина 2 статті 9 КАС України).
Керуючись статтею 9 КАС України, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача 2 вчинити відповідний обсяг дій та прийняти рішення, враховуючи те, що ОСОБА_1 хоча і подала заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області як органу пенсійного забезпечення за місцем проживання/реєстрації позивача, втім рішення по суті порушеного питання приймалося саме Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області.
Як визначено пунктом 4.10 Порядку №22-1 після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший вид електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи, за місцезнаходженням установи виконання покарань, де відбуває покарання засуджений до позбавлення (обмеження) волі, для здійснення виплати пенсії.
В такому випадку, зважаючи на необхідність зобов`язання саме Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області зарахувати до стажу позивача період її роботи з 10.11.2004 по 09.05.2023 у спеціальному закладі надання психіатричної допомоги в подвійному розмірі, надходження від останнього до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області такого (ймовірного) рішення про призначення/перерахунок позивачу пенсії є безумовною підставою для здійснення органом пенсійного забезпечення за місцем фактичного проживання особи, виплати пенсії.
Суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених відповідачем 2 прав позивача буде зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Київській Франківській області провести з 01.08.2023, вийшовши за межі позовних вимог в цій частині, перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до страхового стажу період її роботи з 10.11.2004 по 31.12.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно із статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.
Таким чином, позов належить задовольнити частково.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд відзначає, що позивачем за подання до суду адміністративного позову сплачено судовий збір в розмірі 1 073,60 гривень згідно квитанції до платіжної інструкції №0.0.31413018993.1 від 11.08.2023 (а.с.1).
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).
Враховуючи те, що спірні правовідносини виникли з вини Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, яке прийняло рішення про відмову у призначенні пенсії, то з останнього підлягають стягненню за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 644,16 гривень з кожного, що пропорційно становить 60 відсотків задоволених позовних вимог від загального розміру сплаченого судового збору.
В частині питання витрат на професійну правничу, суд зважає на такі обставини.
До адміністративного позову долучений договір №85/23 від 10.05.2023 про надання правової допомоги, укладений ОСОБА_1 з адвокатом Романків Ігорем Михайловичем, в пункті 4.2. якого визначеного вартість гонорару адвоката в сумі 5 000,00 гривень (а.с.34-35). Також адвокатом подано ордер на надання правової (правничої) допомоги від 10.05.2023 серії АТ №1042187 (а.с.36).
У досліджуваному випадку суд позбавлений процесуальних повноважень щодо розподілу витрат на надання правової (правничої) допомоги, так як позивач у адміністративному позові не заявляє таких вимоги/клопотання, а ставить питання лише щодо стягнення понесених витрат у вигляді судового збору в сумі 1 073,60 гривень (а.с.5-6).
Сторонами не подано до суду достатніх доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області в здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 , оформленої рішенням від 31.07.2023 за номером №092650000462 про відмову у перерахунку пенсії.
Зобов`язати Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області провести з 01.08.2023 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до стажу період її роботи з 10.11.2004 по 31.12.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.
В задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (ідентифікаційний код юридичної особи 22933548) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) сплачений судовий збір в розмірі 644,16 гривень (шістсот сорок чотири гривні шістнадцять копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ), АДРЕСА_1 ;
відповідач 1 - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 20551088), вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач 2 - Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області (ідентифікаційний код юридичної особи 22933548), вул. Андрія Саєнка, 10, м. Фастів, Київська область, 08500.
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117018173 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні